Effectief anti-abortus

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door peda »

Dat_beloof_ik schreef: 06 feb 2025, 21:35
peda schreef: 06 feb 2025, 15:37 Zelf sluit ik toekomstige vergaande technische ontwikkelingen in de medische sektor niet uit.
Het is heel goed denkbaar dat in de toekomst het gehele proces ( in alle etappen ) van bevruchting tot aan de geboorte van de wereldburger , buiten de natuurlijke baarmoeder om, technisch kan worden gerealiseerd. De huidige criteria die meedoen in de afweging tot welk moment kan abortus plaatsvinden ( weken-eis ) , zullen dan herijkt moeten worden. In concreto op welk moment wordt een mens in wording, juridisch als een 100 % mens gezien.
Mijn vermoeden is dat het wel tot in de lengte der tijden een geschil punt zal blijven.
Dat lijkt me niet, dat is namelijk al bepaald en is het moment van de geboorte.
Levend geboorte is thans nog het moment dat het "' kind "" levend de natuurlijke baarmoeder verlaat.
Wanneer er in de toekomst een technische baarmoeder ter beschikking staat, dan kan het "" kind "' quasi op elk moment biologisch levend uit de "technische baarmoeder "' worden genomen, of quasi op elk moment in de technische baarmoeder om het biologische leven worden gebracht.
Mijn inbreng gaat over de "' juridische "" kijk op abortus ( zwangerschap afbreken ) , het onderwerp rond wanneer is er "' juridisch "" sprake van moord en niet primair wanneer is er subjectief gezien sprake van moord. Uiteraard spelen moraal-ethische argumenten eveneens een rol bij de "' juridische "' kijk op het onderwerp, dat erken ik volledig, maar de persoonlijke ethische invulling rond het thema moord, waaiert in het algemeen veel breder uit als het in een democratie genomen compromis over wetgeving terzake van moord.
Daarom ook mijn vermoeden dat het wel blijvend onderling op individueel niveau een geschilpunt zal opleveren.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

peda schreef: 07 feb 2025, 10:25
Dat_beloof_ik schreef: 06 feb 2025, 21:35

Dat lijkt me niet, dat is namelijk al bepaald en is het moment van de geboorte.
Levend geboorte is thans nog het moment dat het "' kind "" levend de natuurlijke baarmoeder verlaat.
Wanneer er in de toekomst een technische baarmoeder ter beschikking staat, dan kan het "" kind "' quasi op elk moment biologisch levend uit de "technische baarmoeder "' worden genomen, of quasi op elk moment in de technische baarmoeder om het biologische leven worden gebracht.
Mijn inbreng gaat over de "' juridische "" kijk op abortus ( zwangerschap afbreken ) , het onderwerp rond wanneer is er "' juridisch "" sprake van moord en niet primair wanneer is er subjectief gezien sprake van moord. Uiteraard spelen moraal-ethische argumenten eveneens een rol bij de "' juridische "' kijk op het onderwerp, dat erken ik volledig, maar de persoonlijke ethische invulling rond het thema moord, waaiert in het algemeen veel breder uit als het in een democratie genomen compromis over wetgeving terzake van moord.
Daarom ook mijn vermoeden dat het wel blijvend onderling op individueel niveau een geschilpunt zal opleveren.
Je fantasie de vrije loop laten is altijd leuk.
Maar technische baarmoeders bestaan niet.
Juridisch gezien is de geboorte het moment.
peda

Bericht door peda »

Dat_beloof_ik schreef: 07 feb 2025, 12:26
peda schreef: 07 feb 2025, 10:25

Dank voor de uiterst korte gedachtenwisseling. :thumb1:
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

peda schreef: 07 feb 2025, 12:38
Dat_beloof_ik schreef: 07 feb 2025, 12:26

Tsja, wat verwacht je dan? Wat als foetussen in de baarmoeder van een aap kunnen worden grootgebracht? Als konijnen kieuwen hadden zouden ze kunnen duiken?
Jouw fantasie heeft niet tot gevolg dat anderen dat serieus moeten nemen.
peda

Bericht door peda »

Dat_beloof_ik schreef: 07 feb 2025, 12:47
peda schreef: 07 feb 2025, 12:38

Tsja, wat verwacht je dan? Wat als foetussen in de baarmoeder van een aap kunnen worden grootgebracht? Als konijnen kieuwen hadden zouden ze kunnen duiken?
Een mooie doordenking : konijnen met kieuwen, is zulks mogelijk volgens de leer van de evolutie, of past dit niet in de ("'geleidelijk"' kwalitatieve vooruitgang van de soorten ) in de evolutie-leer.
Abortus ja/ neen heeft weliswaar exclusief betrekking op de mensen-wereld, maar een kort "' kwalitatief leerzaam "" uitstapje buiten de mensen-wereld is m.i. ook niet te versmaden. Daarom :thumb1: :thumb1:
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

peda schreef: 07 feb 2025, 12:50
Dat_beloof_ik schreef: 07 feb 2025, 12:47
Een mooie doordenking : konijnen met kieuwen, is zulks mogelijk volgens de leer van de evolutie, of past dit niet in de ("'geleidelijk"' kwalitatieve vooruitgang van de soorten ) in de evolutie-leer.
Abortus ja/ neen heeft weliswaar exclusief betrekking op de mensen-wereld, maar een kort "' kwalitatief leerzaam "" uitstapje buiten de mensen-wereld is m.i. ook niet te versmaden. Daarom :thumb1: :thumb1:
Het is een Theorie en geen Leer.

Soms gaat er wel eens iets mis en komt er iets boven wat al lang verdwenen leek te zijn.

Konijnen met kieuwen lijkt me toch echt iets te veel gevraagd. :)
Wel zijn de kieuwen soms rudimentair aanwijsbaar zoals bij ons het derde oog.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
peda

Bericht door peda »

Tiberius Claudius schreef: 07 feb 2025, 14:52
peda schreef: 07 feb 2025, 12:50
Het is een Theorie en geen Leer.

Soms gaat er wel eens iets mis en komt er iets boven wat al lang verdwenen leek te zijn.

Konijnen met kieuwen lijkt me toch echt iets te veel gevraagd. :)
Wel zijn de kieuwen soms rudimentair aanwijsbaar zoals bij ons het derde oog.
Volledig eens met jouw inbreng Tiberius. !!
Zelf verwissel ik bij de E T regelmatig theorie met leer, wat op zich niet juist is. Mea Culpa ook voor de toekomst\wanneer het bij mij weer misgaat.
De walvis-achtigen zijn een mooi voorbeeld van zee-zoogdieren die in de evolutie geen kieuwen hebben gekregen, maar hun longen, als eertijdse landdieren, op een aangepaste wijze, in zee-omgeving hebben gehandhaafd. Er zijn vele vormen van rudimentaire overblijfselen, die toch niet tot verdere ontwikkeling komen.
De complexiteit van het onderlinge genen-spel, lijkt daar een stokje voor te steken.
Maar met abortus ( mens-omgeving ) heeft het niet van doen.
Mullog

Bericht door Mullog »

Robert Frans schreef: 06 feb 2025, 23:06
Prima, dan is de biologie de norm van onze menselijkheid. Dan trekken we gelijk alle stekkers uit de couveuses, stoppen we met chemo's en bestralingen en ga zo maar door. Even om duidelijk te maken dat wij al heel erg afhankelijk zijn van de medische wetenschap.
Ook hier begrijp ik je argument niet. Het genezen van ziekten is toch iets heel anders dan het doden van ongeboren kinderen? Ik concludeer uit het biologische gegeven dat we van begin tot eind hetzelfde DNA hebben nu juist dat ook het ongeboren leven recht op leven geniet en dus op medische zorg als dat nodig is. Waarom zou je dan alle medische zorg willen afschaffen?
Het genezen van zieke is dat wel. Maar het in leven houden van bijvoorbeeld veel te vroeg geboren kinderen is dat in mijn optiek niet. Net zomin als het uitvoeren van cosmetische operaties, IVF behandelingen, vrouwen die op hun 70ste nog kinderen kunnen krijgen. Veel van de medische zorg is niet gericht op het genezen van zieken (P.S. misschien is mijn chemo voorbeeld daarom niet zo'n goed voorbeeld, vandaar de andere voorbeelden).
Robert Frans schreef: 06 feb 2025, 23:06
Ik begrijp niks van dit soort redeneringen. Dus bij een verkrachting mag een moeder wel haar kind haten en bij een ongelukkige conceptie met wederzijds goed vinden mag dat niet. Er wordt dus zelfs bepaald wat je gevoelens moeten zijn, als vrouw.
Dat zeg ik toch niet? Er is toch een verschil tussen het zich kunnen voorstellen dat een moeder haar kind haat wanneer deze door verkrachting is verwekt, en het willen verplichten tot kinderhaat? Waar haal jij uit dat ik moeders zou willen verplichten hun kinderen te haten? Ik schrijf dat namelijk echt nergens, dus dat moet je dan uit jezelf ergens in gelezen hebben.
Ten eerste zeg ik niet dat jij dat zegt. Ik zeg dat het de consequentie van de redenering is. Er wordt met twee maten gemeten. In het ene geval is de moeder slachtoffer en hoeft ze blijkbaar niet "gestraft" te worden. in het andere geval is het eigenschuld dikke bult, "straffen" die vrouw. Daar zie ik een enorme onrechtvaardigheid in.

Gezien het vet onderstreepte. Ik spreek je nergens persoonlijk op aan. Mocht dat zo bij je zijn binnen gekomen dan was dat niet mijn bedoeling en excuses daarvoor. Voor mij is dit een discussie over abortus en waar wij, denk ik, van elkaar weten dat we er anders over denken. Om niet verder in herhalingen te vallen laat ik het hierbij.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Mullog schreef: 09 feb 2025, 12:56Het genezen van zieke is dat wel. Maar het in leven houden van bijvoorbeeld veel te vroeg geboren kinderen is dat in mijn optiek niet. Net zomin als het uitvoeren van cosmetische operaties, IVF behandelingen, vrouwen die op hun 70ste nog kinderen kunnen krijgen. Veel van de medische zorg is niet gericht op het genezen van zieken (P.S. misschien is mijn chemo voorbeeld daarom niet zo'n goed voorbeeld, vandaar de andere voorbeelden).
Ook volgens de kerk mag je een medische behandeling staken als deze geen zin meer heeft en de levenskwaliteit niet meer verbetert. Als de zwangerschap levensgevaar oplevert voor de moeder, mag het kind uit de baarmoeder gehaald worden, ook als het daardoor komt te overlijden en als medische behandeling geen zin meer heeft. Maar het actief doden van het kind mag niet.
Er ligt dus een belangrijk verschil tussen een kind actief doden, wat je bij een abortus doet (het kind wordt dan niet enkel uit de baarmoeder gehaald, maar echt vernietigd), of een kind uit noodzaak vroegtijdig uit de baarmoeder halen als de omstandigheden daartoe dwingen.
Ten eerste zeg ik niet dat jij dat zegt. Ik zeg dat het de consequentie van de redenering is. Er wordt met twee maten gemeten. In het ene geval is de moeder slachtoffer en hoeft ze blijkbaar niet "gestraft" te worden. in het andere geval is het eigenschuld dikke bult, "straffen" die vrouw. Daar zie ik een enorme onrechtvaardigheid in.
Niet helemaal. Bij een verkrachting kan de moeder het absoluut niet helpen dat ze er zwanger van wordt. Ze had de seks niet gewild, dus is zij slachtoffer van de omstandigheden en draagt zij geen enkele schuld daaraan. Het is dan begrijpelijk als wetgeving in zo'n geval abortus tóch (oogluikend) toestaat, al blijft het dan een vreselijk kwaad zonder winnaars. We zijn ook maar mensen met een hart...

Maar als er geen sprake is van verkrachting, dan heeft zij net als de betreffende man zelf voor het seksueel contact gekozen, met de risico's die er altijd bij zijn. Want zou ze niet voldoende wilsbekwaam zijn, dan zou het weer vekrachting zijn. De zwangerschap is dan het gevolg van een vrije keuze die zij samen met de betreffende man gemaakt heeft. Misschien wilde ze de zwangerschap zelf niet, maar van seks kun je nu eenmaal altijd zwanger worden, ook als je voorbehoedsmiddelen gebruikt.
Natuurlijk kun je in de heat of the moment er volop voor gaan zonder er teveel bij na te willen denken. Maar dat nadenken moet je daarom ook op tijd doen. Over het algemeen is daarvóór een weg die je met iemand gaat, voordat je ermee in bed belandt, waarop je het contact kan stoppen. De point of no return ligt ook eigenlijk pas heel vlak voor het orgasme. Daarvóór wordt je geacht altijd te stoppen als de ander aangeeft niet meer te willen.

Qua vervolging mag het zwaartepunt wat mij betreft echter bij de aborteur liggen. Daarom sprak ik ook bijvoorbeeld over het streng vervolgen van beunhazen die op onveilige wijze illegale abortussen uitvoeren en zo potentiëel veel verwoesting en verder leed bij vrouwen aanrichten. Áls er dan geaborteerd moet worden, doe het dan in elk geval fatsoenlijk en veilig.
Gezien het vet onderstreepte. Ik spreek je nergens persoonlijk op aan. Mocht dat zo bij je zijn binnen gekomen dan was dat niet mijn bedoeling en excuses daarvoor. Voor mij is dit een discussie over abortus en waar wij, denk ik, van elkaar weten dat we er anders over denken. Om niet verder in herhalingen te vallen laat ik het hierbij.
Dat is prima, dank daarvoor. Je moet weten dat ik dit ook een moeilijk onderwerp vindt en daarom misschien niet altijd overal even logisch of 'hardvochtig' wil redeneren. Ik begrijp echt wel het leed dat gepaard kan gaan bij een ongeplande zwangerschap, maar wil bij een reguliere verwekking ook niet te gemakkelijk de verantwoordelijkheid bij zowel de man als de vrouw bagatelliseren.
Seks is iets heel mooi's en bijzonders, maar het blijft een oeroude, machtige natuurkracht die als eerste doel heeft het verwekken van nieuw leven. Er komt altijd een zeker risico en verantwoordelijkheid bij kijken. Daarom moet er altijd een basis van vertrouwen zijn jegens elkaar, voordat je met elkaar het bed deelt. Of dat vertrouwen nu geformaliseerd is in een huwelijk of niet.

Het gaat mij dus eigenlijk meer daarom dan om het wel of niet willen toestaan van abortus om welke redenen. En ook om het zo effectief mogelijk verminderen van abortus, dus zodanig dat ook de moeders erbij geholpen zijn, vaders waar mogelijk aangepakt worden als zij voor hun verantwoordelijkheid weglopen en abortus steeds minder vaak als logische keuze of zelfs als een recht gaan zien. Als de Nederlandse aanpak dus daarvoor zorgt (wat mij nog niet helemaal duidelijk is), laat deze dan maar zijn zoals zij is.
Vrede en alle goeds

Na Pasen weer actief
Mullog

Bericht door Mullog »

Robert Frans schreef: 09 feb 2025, 13:50 ....
Seks is iets heel mooi's en bijzonders, maar het blijft een oeroude, machtige natuurkracht die als eerste doel heeft het verwekken van nieuw leven.
...
Dat is dus niet zo. Seks heeft niet als enige functie reproductie maar ook een sociale functie. Wederom bonobo's maar ook dolfijnen en andere soorten, waaronder de mens, gebruiken seks in een sociale context.
Robert Frans

Mullog schreef: 09 feb 2025, 17:54Dat is dus niet zo. Seks heeft niet als enige functie reproductie maar ook een sociale functie. Wederom bonobo's maar ook dolfijnen en andere soorten, waaronder de mens, gebruiken seks in een sociale context.
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het de enige functie is, maar de eerste functie. Wat jij schrijft is volledig waar. Daarom wordt in veel klassieke huwelijksvisie het huwelijk ook met seks geconsummeerd, dus definitief gesloten. Het creëert een onmiskenbare, niet louter geestelijke eenheid tussen man en vrouw (seks tussen partners van het gelijke geslacht wordt over het algemeen niet als consummatie gezien). Seks is dus inderdaad belangrijk om de liefde, eenheid en ook communicatie tussen de partners te behouden en te verdiepen.

Maar dat neemt niet weg dat bij elke ejaculatie er zaad vrijkomt, dat probeert om een eitje te bevruchten (tenzij je het natuurlijk heel vaak achter elkaar doet...). Voortplanting is de reden dat seksualiteit bestaat en ook dat we in twee geslachten zijn verdeeld. Ik denk dat als we net als sommige diersoorten tweegeslachtelijk zouden zijn en dus een ieder voor zich zelfstandig een kind zou kunnen verwekken, seks met elkaar dan niet zou bestaan en wellicht ook het huwelijk niet. Al het andere is naar mijn idee bedoeld om rondom het te verwekken kind een stabiel, liefdevol en trouw gezin en gemeenschap te vormen.

Als je echter zou tegenwerpen dat voortplanting en liefde dan toch minimaal even belangrijk zijn, dan kan ik je daar net zo goed gelijk in geven. Dat is mij om het even. En de liefde blijft in het algemeen toch wel het belangrijkst. Maar beiden zijn wel onlosmakelijk aan elkaar gekoppeld. Dat is dus ook de reden waarom verreweg de meeste culturen, met alle tekortkomingen van dien, allerlei waarborgen en geboden hebben omtrent wie met wie het bed mag delen en wanneer men van een huwelijk spreekt. En waarom het huwelijk in de meeste culturen ook een echt een familieaangelegenheid is en dus niet alleen iets van en voor het paar zelf.
Vrede en alle goeds

Na Pasen weer actief
Tiberius Claudius

Robert Frans schreef: 09 feb 2025, 21:26
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het de enige functie is, maar de eerste functie.
Dat is de oude bekrompen zienswijze van de RK-Kerk.
Je verwoordt het anders maar het oude wijn in nieuwe zakken.

Veel mensen willen geen kinderen (meer) maar wippen er lustig op los.
Het overgrote deel van de daad leidt niet tot voortplanting.
De voortplanting voor de mens een bijzaak geworden.
peda

Bericht door peda »

Alle primaire overlevingsnoodzakelijkheden zijn heden ten dage gecultiveerd en dienstbaar gemaakt aan het pure genieten ervan.
Seks is daarin helemaal geen bijzonderheid. Velen willen heden ten dage geen kinderen meer of stellen zich tevreden met slechts één kind, maar genieten volop van het seks genoegen. Seks voor de voortplanting, is geen hoofdzaak meer.
Vroeger, toen er nog geen sociale voorzieningen bestonden, was kinderrijkdom noodzakelijk om in het aardse leven, bij ziekte, ongeval of ouderdom, quasi gevrijwaard te zijn van het omkomen door de hongerdood. Tegenwoordig is in plaats van kinderrijkdom slechts het invullen van wat formulieren nodig om verzekerd te zijn van basis-verzorging.
Maar met abortus als een "' dure "' en akelige vorm van oplossing voor ongewenste zwangerschap heeft deze bijdrage niets van doen.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

peda schreef: 10 feb 2025, 10:38 Alle primaire overlevingsnoodzakelijkheden zijn heden ten dage gecultiveerd en dienstbaar gemaakt aan het pure genieten ervan.
Seks is daarin helemaal geen bijzonderheid. Velen willen heden ten dage geen kinderen meer of stellen zich tevreden met slechts één kind, maar genieten volop van het seks genoegen. Seks voor de voortplanting, is geen hoofdzaak meer.
Vroeger, toen er nog geen sociale voorzieningen bestonden, was kinderrijkdom noodzakelijk om in het aardse leven, bij ziekte, ongeval of ouderdom, quasi gevrijwaard te zijn van het omkomen door de hongerdood. Tegenwoordig is in plaats van kinderrijkdom slechts het invullen van wat formulieren nodig om verzekerd te zijn van basis-verzorging.
Maar met abortus als een "' dure "' en akelige vorm van oplossing voor ongewenste zwangerschap heeft deze bijdrage niets van doen.
Sterker nog...vroeger waren kinderen een asset. Ze hielpen mee op het land e.d. en brachten geld op.
Tegenwoordig zijn kinderen vooral een grote kostenpost.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda

Bericht door peda »

Petra schreef: 10 feb 2025, 10:47
peda schreef: 10 feb 2025, 10:38 Alle primaire overlevingsnoodzakelijkheden zijn heden ten dage gecultiveerd en dienstbaar gemaakt aan het pure genieten ervan.
Sterker nog...vroeger waren kinderen een asset. Ze hielpen mee op het land e.d. en brachten geld op.
Inderdaad, daar kwam waarschijnlijk het eertijdse begrip "' kinderrijkdom "' vandaan.
Tiberius Claudius

In veel tijden waren dagloners het voordeligst.
Dat kwam doordat die zelf alle risico's moesten dragen.
peda

Bericht door peda »

Ik heb wel begrepen dat in Nederland in zo'n 30 % van de '' gevallen "' er sprake is van abortus-herhaling.
Dat vind ik wel een hoog percentage. Bij ca 30000 abortussen per jaar, betreft het dan 10000 gevallen van een tweede of
wellicht derde abortus.
Tiberius Claudius

peda schreef: 10 feb 2025, 11:04 Ik heb wel begrepen dat in Nederland in zo'n 30 % van de '' gevallen "' er sprake is van abortus-herhaling.
Dat vind ik wel een hoog percentage. Bij ca 30000 abortussen per jaar, betreft het dan 10000 gevallen van een tweede of
wellicht derde abortus.
Dat zijn absolute getallen, die worden groot als de populatie groot is, dus daar kan men niet veel mee.

Interessanter is hoeveel procent van de vrouwen in hun leven meer dan eenmaal een abortus laten uitvoeren.
Mullog

Bericht door Mullog »

peda schreef: 10 feb 2025, 11:04 Ik heb wel begrepen dat in Nederland in zo'n 30 % van de '' gevallen "' er sprake is van abortus-herhaling.
wellicht derde abortus.
Heb je daar iets van een link of documentatie over?
Mullog

Bericht door Mullog »

Ook vroeger was veel van de seks puur voor het genieten. Je schetst een beeld of dat er alleen seks was voor de voortplanting maar het zou me niet verbazen als dat eigenlijk een bijzaak is, en altijd geweest is.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat is wel heel erg lang geleden hoor, er is al geruime tijd zoiets als leerplicht.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
Tiberius Claudius

Mullog schreef: 10 feb 2025, 11:17
wellicht derde abortus.
Voor wat het waard is.

https://www.igj.nl/over-ons/igj-in-cijf ... safbreking
peda

Bericht door peda »

Mullog schreef: 10 feb 2025, 11:17
wellicht derde abortus.
Zie de reeds gegeven link door Tiberius.
Ik heb geen gegevens over de reden van de abortus, dus of bij de foetus bijvoorbeeld "' defecten "" waren geconstateerd.
peda

Bericht door peda »

Mullog schreef: 10 feb 2025, 11:21
Ook vroeger was veel van de seks puur voor het genieten. Je schetst een beeld of dat er alleen seks was voor de voortplanting maar het zou me niet verbazen als dat eigenlijk een bijzaak is, en altijd geweest is.
Vroeger was er behalve voor de beter gesitueerden meestal sprake van een miserabele woonsituatie, waarbij van een gescheiden woon en slaap ruimte geen sprake was.
Of men zich toen ten aanschouwe van de overige gezinsleden overgaf aan uitbundig seks genot, dat weet ik niet.
Reïncarnatie herinneringen daaromtrent, heb ik niet. :lol:
Robert Frans

Tiberius Claudius schreef: 10 feb 2025, 10:23Dat is de oude bekrompen zienswijze van de RK-Kerk.
Nee, ook veel andere levensbeschouwingen en culturen bezien seksualiteit zo. Het seculiere westen is eigenlijk meer de uitzondering. Ergo: vóór de jaren zestig was het wereldwijd de maatgevende zienswijze, ook in het westen. Waarbij het katholicisme wereldwijd nog altijd voldoende maatgevend is voor een significant aantal mensen en gemeenschappen.
Daarbij baseer ik mij allereerst op onze biologie, niet op mijn godsdienst of op welke levensbeschouwing ook. Steeds het katholicisme erbij willen halen, terwijl ik niet vanuit het katholicisme redeneer, is daarom niet relevant. Ik kan immers niet niet-religieus argumenteren, zoals bij dit soort onderwerpen meestal gewenst is, als ook mijn niet-religieuze argumenten steeds als religieus worden geframed. Als je wil dat ik iets goed doe, moet ik het wel goed kúnnen doen, anders kan ik het nooit goed doen.
Vrede en alle goeds

Na Pasen weer actief