Tiberius Claudius schreef: 04 mar 2025, 13:47Het is na 18 eeuwen moeilijk te achterhalen wat een schrijver bedoelde met een tekst vooral als die wat cryptisch is.Tufkah schreef: 04 mar 2025, 10:51
De hamvraag is dan ook wat oordelen voor betekenis heeft in Bijbelse zin. Daar dient iedere serieuze gelovige zich in te verdiepen, niet om een ander de loef af te steken, maar om door te dringen in 'dat' waar Jezus naar verwijst. De geestelijke mens oordeelt in het geheel niet, de geestelijke mens heeft dat vermogen niet. Praktisch gesproken kan de mens de natuurlijke mens (de gemaskerde) en de geestelijke mens (het ongedekte gelaat) zo dicht mogelijk bij elkaar brengen.
Dan wordt ook helder dat Trump gedreven wordt door niet-goddelijke krachten (Om het woord Satan maar te vermijden) en dat christelijk Amerika ook grotendeels wordt gedreven door niet-goddelijke krachten.
Ik denk dat de schrijver bedoelde dat bepaalde oordelen de mens niet toekomen en als de mens dat toch doet hij daar rekenschap over moet afleggen.
Het is een soort waarschuwing dat de mens niet op Gods troon mag gaan zitten.
Maar nogmaals het is lang geleden en we kunnen het de opstellers niet meer in persoon een toelichting vragen.
Dus zullen we het moeten doen met de tekst zoals deze is overgeleverd. Mijn stelling daarin is dat naarmate de mens het oordelen achterwege laat, de geestelijke mens zichzelf openbaart. Dat is het gaan van "de weg" , een ervaringsweg welteverstaan. Vanuit die innerlijke openbaring (de geestelijke mens die niet oordeelt) kan de Bijbel worden begrepen.
Zodoende leven er twee mensen in de mens, de volstrekt onbewogen geestelijke mens. En degene die in het vlees is en er altijd al was. Zo vormt de mens een synthese met Christus.
Op Gods troon zitten is er niet bij, de geestelijke mens is leeg van zelf. Hetgeen weer logisch is, als er iets van zelf aanwezig is dan zou het onderscheidend zijn.