STELLING; Trots op de Nederlanden.
-
- Man/Vrouw: M
STELLING; Trots op de Nederlanden.
De Nederlanden hebben een grootse geschiedenis een prachtige taal in de wereld behoort ons land bij de top 3 en top 5 we hebben een prachtig land en als we de Benelux totaal bezien is het een wereldmacht enz enz enz.
Laat men totaal trots zijn op de Nederlanden.
ROEPT U MAAR......................................
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Re: STELLING; Trots op de Nederlanden.
Ik vind het stupide en zwakzinnig om trots te zijn op het gebied waar je bent geboren, alsof je daar zelf voor hebt gekozen.
Als je in Marokko was geboren was je nu moslim geweest.
"Betrekkelijkheid". (Hint voor OP: zoek eens het woord 'relativeren' op of zo.)
Als je in Marokko was geboren was je nu moslim geweest.
"Betrekkelijkheid". (Hint voor OP: zoek eens het woord 'relativeren' op of zo.)
-
-
-
-
ALS DE ZIELE LUISTERT
Als de ziele luistert
spreekt het al een taal dat leeft,
't lijzigste gefluister
ook een taal en teken heeft:
blâren van de bomen
kouten met malkaar gezwind,
baren in de stromen
klappen luide en welgezind,
wind en wee en wolken,
wegelen van Gods heilige voet,
talen en vertolken
't diep gedoken Woord zo zoet...
als de ziele luistert!
Als de ziele luistert
spreekt het al een taal dat leeft,
't lijzigste gefluister
ook een taal en teken heeft:
blâren van de bomen
kouten met malkaar gezwind,
baren in de stromen
klappen luide en welgezind,
wind en wee en wolken,
wegelen van Gods heilige voet,
talen en vertolken
't diep gedoken Woord zo zoet...
als de ziele luistert!
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
https://www.youtube.com/watch?v=_q3clEpB-9M
Wien Neêrlandsch bloed door d'aderen vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
Wiens hart voor land en koning gloeit,
Verheff' den zang als wij:
Hij stell' met ons, vereend van zin,
Met onbeklemde borst,
Het godgevallig feestlied in
Voor vaderland en vorst.
Ons Nederland, nog geen multiculti toen.
Met onbeklemde borst,
Voor vaderland en vorst.
-
- Man/Vrouw: V
Trots zijn mag je op eigen verdienste.Snelheid schreef: 14 mar 2025, 18:26 De Nederlanden hebben een grootse geschiedenis een prachtige taal in de wereld behoort ons land bij de top 3 en top 5 we hebben een prachtig land en als we de Benelux totaal bezien is het een wereldmacht enz enz enz.
Maar ook dan zal het een nederige trots moeten zijn, omdat je bent geboren met de mogelijkheden zowel in jezelf, als in een kansrijk nest als ook omgeving. En dus ook blij met alles wat je ten dienste staat.
Wat niet wegneemt, dat ik blij ben in Nederland (West Europa) geboren en getogen ben.
En niet in één van bijv. de Afrikaanse landen, zowel ten Zuiden als te Noorden van de Sahara.
En ook niet in andere derde wereldlanden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
-
Ons land is altijd multiculti geweest en zal dat altijd zijn. Dat geldt voor ieder land.J-W schreef: Gisteren, 13:16 https://www.youtube.com/watch?v=_q3clEpB-9M
Met onbeklemde borst,
Voor vaderland en vorst.
-
Waarom zou ik trots zijn op de Nederlanden? Trots is sowieso al niet zo'n goede eigenschap.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
-
Hen die niet trots zijn haten zichzelf, en zijn beklagenswaardig.Tufkah schreef: Gisteren, 16:24 Waarom zou ik trots zijn op de Nederlanden? Trots is sowieso al niet zo'n goede eigenschap.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Had het ook nooit moeten worden en zal het niet zijn; en dat zogenaamde multiculti wordt aan gepraat door zuur links.J-W schreef: Gisteren, 13:16 https://www.youtube.com/watch?v=_q3clEpB-9M
Met onbeklemde borst,
Voor vaderland en vorst.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Wanneer je iets niet weet vraag het ChatGPT:
Het is heel normaal en gezond om trots te zijn op je land, inclusief Nederland. Nederland heeft veel te bieden, zoals een rijke geschiedenis, prachtige kunst en cultuur, innovatieve technologie, en een sterke focus op duurzaamheid en sociale gelijkheid. Bovendien staat Nederland bekend om zijn tolerantie en diversiteit. Trots zijn op je land kan ook bijdragen aan een gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid bij de samenleving
De laatste regel verklaart duidelijk waarom jij ook op dit forum geen gevoel van saamhorigheid hebt en niet betrokken bent bij de samenleving. Maar ik begrijp wel dat dit niet past jou, jij bent meer met bruidsvertrekken bezig.......

Laatst gewijzigd door J-W op 16 mar 2025, 08:39, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Friesland en Limburg hebben niet eens de taal gemeenschappelijk, dat geldt zelfs voor Roermond en Kerkrade. Het is maar net hoe je er naar kijkt.Snelheid schreef: Gisteren, 23:33Had het ook nooit moeten worden en zal het niet zijn; en dat zogenaamde multiculti wordt aan gepraat door zuur links.J-W schreef: Gisteren, 13:16 https://www.youtube.com/watch?v=_q3clEpB-9M
Met onbeklemde borst,
Voor vaderland en vorst.
-
Ik volg Jezus in de eerste brief van Johannes 2:15-16
Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld.
Ik heb de wereld niet lief en dus ook Nederland niet lief. Waar de liefde van de Vader is kan geen haat zijn.
Een beetje wat meer Bijbelvast zijn kan geen kwaad, Snelheid.
-
- Man/Vrouw: V
Over het gevoel van trots valt veel te zeggen.
Trots op jezelf en trots op de ander.
Soms met elkaar verweven. Zie verwarring.
Zowel in neutrale, positieve en negatieve zin.
Een m.i. interessant artikel.
https://www.desteven.nl/persoonlijke-on ... lens/trots
Punten in het kort belicht.
Punten in het kort belicht.
Trots is een gevoel wat je kunt hebben. Je kunt trots zijn op wat je hebt bereikt in je leven of op de prestaties die je leverde.
Verwarring
Het kenmerk van trots is dat de spotlight op jou gericht is, terwijl bewondering gericht is op de ander. Wanneer je zegt: ‘ik ben supertrots op mijn zoon’ dan is het dus op jou gericht. Maar wellicht bedoel je ‘ik bewonder mijn zoon’. Daar zit dus taalverwarring. Soms zeggen we ‘ik ben trots’ maar bedoelen we ‘ik bewonder’.
Is er wat mis mee?
Je kunt ook trots zijn op de weg die je gegaan bent, hoe diep de weg ook was. Maar het zal altijd gaan over iets wat bij jou past. Trots is dus wat anders dan pochen, bluffen, overbluffen of opscheppen. Wanneer daar sprake van is, doe je je groter voor dan je bent. Daar hoef je niet trots op te zijn.
Trots: eergevoel en waardering
Waardering, zelfwaardering en eergevoel hebben alles te maken met trots. Trots is een compliment aan jezelf. En het is een vervulling van jouw behoefte aan waardering.
Gekrenkte trots
Gekrenkte trots kan ontstaan bij tegenslagen en gaat vaak samen met een mengeling van andere gevoelens zoals teleurstelling, boosheid. Ten diepste heeft gekrenkte trots te maken met een krenking van jouw eergevoel. Dat betekent dat je je in jouw eer aangetast voelt of dat je je beledigd voelt.
Wanneer is het negatief?
Wanneer trots doorslaat ontstaat er een overmatig ‘zie mij eens gehalte’. Dat heeft een tweetal ontsporingen namelijk:
Hoogmoed of arrogantie (jezelf overschatten)
Hautain of verwaand (op een ander neerkijken)
Hardnekkig
Trots in de doorgeslagen variant is ook hardnekkig en kan je ook behoorlijk in de weg zitten. Iemand die trots is kan iedere realiteitszin verliezen en zichzelf in de waan aanbidden menend dat hij/zij de juiste kijk op de zaak heeft of menend dat zijn/haar zienswijze er alleen maar toe doet.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
-
Vroom gehuichel van je, iedereen weet dat er met gepaste trots niets mis is.Tufkah schreef: Vandaag, 09:07Ik volg Jezus in de eerste brief van Johannes 2:15-16
Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld.
Ik heb de wereld niet lief en dus ook Nederland niet lief. Waar de liefde van de Vader is kan geen haat zijn.
Het kan natuurlijk zijn dat jij niets in je leven hebt gedaan waar je trots op mag zijn maar verschuil je dan niet achter uitspraken van Jezus die hier niet op van toepassing zijn.
En uhhh, als de liefde van de Vader het houden van het land waar je geboren bent in de weg staat is er echt iets mis met Zijn liefde.
Een beetje minder met de bijbel bezig zijn en wat meer betrokkenheid met je medemens kan geen kwaad, Tufkah.
-
Je babbelt maar wat met je eigen verzonnen geloofje;voorts daar gaat het onderwerp niet over.Tufkah schreef: Vandaag, 09:07Ik volg Jezus in de eerste brief van Johannes 2:15-16
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Spreuken 8:
13 De vreze des Heren is het kwade te haten; hoogmoed en trots en boze wandel en een mond vol draaierijen haat ik.
Trots zijn op de prestaties van anderen (in dit geval landgenoten) is hetzelfde als met andermans veren pronken. Dat is dus misplaatst. Het is iets anders dan bewondering hebben voor prestaties van anderen. Daarbij maakt het niet uit of dat prestaties zijn van Nederlanders of van niet-Nederlanders.
Maar goed, 'chauvinisme' is menselijk. Kijk alleen maar naar voetbalinterlands. "Ons land moet winnen want het is het beste land!"
Citaat:
Chauvinisme is een overdreven en onredelijke vorm van trots op je eigen land, volk, groep of overtuiging, vaak met de neiging om andere landen of groepen als minderwaardig te beschouwen. Het begrip komt oorspronkelijk uit de Franse geschiedenis en is afgeleid van Nicolas Chauvin.
Verschillende vormen van chauvinisme:
1. Nationaal chauvinisme – Overdreven patriottisme, waarbij het eigen land als superieur wordt gezien.
2. Seksueel chauvinisme – Bijvoorbeeld mannelijk chauvinisme, waarbij mannen zichzelf als beter of belangrijker beschouwen dan vrouwen.
3. Cultureel chauvinisme – De overtuiging dat de eigen cultuur, taal of gewoonten beter zijn dan die van anderen.
Chauvinisme leidt vaak tot intolerantie, vooroordelen en een gebrek aan zelfkritiek, omdat het blind is voor de tekortkomingen van de eigen groep en de waarde van anderen onderschat.
Bron: ChatGPT
13 De vreze des Heren is het kwade te haten; hoogmoed en trots en boze wandel en een mond vol draaierijen haat ik.
Trots zijn op de prestaties van anderen (in dit geval landgenoten) is hetzelfde als met andermans veren pronken. Dat is dus misplaatst. Het is iets anders dan bewondering hebben voor prestaties van anderen. Daarbij maakt het niet uit of dat prestaties zijn van Nederlanders of van niet-Nederlanders.
Maar goed, 'chauvinisme' is menselijk. Kijk alleen maar naar voetbalinterlands. "Ons land moet winnen want het is het beste land!"
Citaat:
Chauvinisme is een overdreven en onredelijke vorm van trots op je eigen land, volk, groep of overtuiging, vaak met de neiging om andere landen of groepen als minderwaardig te beschouwen. Het begrip komt oorspronkelijk uit de Franse geschiedenis en is afgeleid van Nicolas Chauvin.
Verschillende vormen van chauvinisme:
1. Nationaal chauvinisme – Overdreven patriottisme, waarbij het eigen land als superieur wordt gezien.
2. Seksueel chauvinisme – Bijvoorbeeld mannelijk chauvinisme, waarbij mannen zichzelf als beter of belangrijker beschouwen dan vrouwen.
3. Cultureel chauvinisme – De overtuiging dat de eigen cultuur, taal of gewoonten beter zijn dan die van anderen.
Chauvinisme leidt vaak tot intolerantie, vooroordelen en een gebrek aan zelfkritiek, omdat het blind is voor de tekortkomingen van de eigen groep en de waarde van anderen onderschat.
Bron: ChatGPT
-
Vergeet ook het "' overtuigings-chauvinisme "" niet.
Mijn overtuiging, wat die ook moge zijn, is beter als een andere.
Zie inbreng Maria en "' zelfwaardering "'.
Mijn overtuiging, wat die ook moge zijn, is beter als een andere.

Zie inbreng Maria en "' zelfwaardering "'.
Laatst gewijzigd door peda op 16 mar 2025, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Goed punt. Ben ik zelf ook schuldig aan.peda schreef: Vandaag, 12:14 Vergeet ook het "' overtuigings-chauvinisme "" niet.
Mijn overtuiging, wat die ook moge zijn, is beter als een andere.![]()
-
Mooie bijdrage @Maria K.Maria K schreef: Vandaag, 11:00 Over het gevoel van trots valt veel te zeggen.
Punten in het kort belicht.Trots is een gevoel wat je kunt hebben. Je kunt trots zijn op wat je hebt bereikt in je leven of op de prestaties die je leverde.
Verwarring
Het kenmerk van trots is dat de spotlight op jou gericht is, terwijl bewondering gericht is op de ander. Wanneer je zegt: ‘ik ben supertrots op mijn zoon’ dan is het dus op jou gericht. Maar wellicht bedoel je ‘ik bewonder mijn zoon’. Daar zit dus taalverwarring. Soms zeggen we ‘ik ben trots’ maar bedoelen we ‘ik bewonder’.
Is er wat mis mee?
Je kunt ook trots zijn op de weg die je gegaan bent, hoe diep de weg ook was. Maar het zal altijd gaan over iets wat bij jou past. Trots is dus wat anders dan pochen, bluffen, overbluffen of opscheppen. Wanneer daar sprake van is, doe je je groter voor dan je bent. Daar hoef je niet trots op te zijn.
Trots: eergevoel en waardering
Waardering, zelfwaardering en eergevoel hebben alles te maken met trots. Trots is een compliment aan jezelf. En het is een vervulling van jouw behoefte aan waardering.
Gekrenkte trots
Gekrenkte trots kan ontstaan bij tegenslagen en gaat vaak samen met een mengeling van andere gevoelens zoals teleurstelling, boosheid. Ten diepste heeft gekrenkte trots te maken met een krenking van jouw eergevoel. Dat betekent dat je je in jouw eer aangetast voelt of dat je je beledigd voelt.
Wanneer is het negatief?
Wanneer trots doorslaat ontstaat er een overmatig ‘zie mij eens gehalte’. Dat heeft een tweetal ontsporingen namelijk:
Hoogmoed of arrogantie (jezelf overschatten)
Hautain of verwaand (op een ander neerkijken)
Hardnekkig
Trots in de doorgeslagen variant is ook hardnekkig en kan je ook behoorlijk in de weg zitten. Iemand die trots is kan iedere realiteitszin verliezen en zichzelf in de waan aanbidden menend dat hij/zij de juiste kijk op de zaak heeft of menend dat zijn/haar zienswijze er alleen maar toe doet.

Maar nu Nederland,ben je daar trots op.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Mooie bijdrage @J-W daar gaat het onderwerp ook over.Zelf over heel de wereld rond gelopen en nog veel weg naar landen waar je van denkt nou blij dat ik weer over 14 dagen hier weg ben.Ondanks alle regelzucht en betutteling van NL is het het beste land ter wereld waar je maar kan wonen en staatsburger van ben.J-W schreef: Vandaag, 08:35Wanneer je iets niet weet vraag het ChatGPT:
Het is heel normaal en gezond om trots te zijn op je land, inclusief Nederland. Nederland heeft veel te bieden, zoals een rijke geschiedenis, prachtige kunst en cultuur, innovatieve technologie, en een sterke focus op duurzaamheid en sociale gelijkheid. Bovendien staat Nederland bekend om zijn tolerantie en diversiteit. Trots zijn op je land kan ook bijdragen aan een gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid bij de samenleving
De laatste regel verklaart duidelijk waarom jij ook op dit forum geen gevoel van saamhorigheid hebt en niet betrokken bent bij de samenleving. Maar ik begrijp wel dat dit niet past jou, jij bent meer met bruidsvertrekken bezig.......![]()
Nederland is bij de top vijf van de landen al zo trots te zijn,En inderdaad Nederland heeft alles te bieden zelfs

VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Als ik Jezus aanhaal is dat een zelf verzonnen geloof?Snelheid schreef: Vandaag, 11:57Je babbelt maar wat met je eigen verzonnen geloofje;voorts daar gaat het onderwerp niet over.Tufkah schreef: Vandaag, 09:07
Ik volg Jezus in de eerste brief van Johannes 2:15-16
-