Petra schreef: 22 mar 2025, 08:44
Tufkah schreef: 21 mar 2025, 10:21
Er kan slechts één Bron zijn, maar er kunnen wel duizenden Bron-ervaringen zijn. Dat is toch niet zo moeilijk om te begrijpen?
Er kan slechts één Bron zijn,... omdat. ????? Er mensen zijn die de overtuiging hebben dat er slechts één Bron kan zijn.
Hoezo zouden er niet meerdere Bronnen kunnen zijn? Natuurlijk kan dat heus wel. Weten we veel.
Geen mens die het weet, iedereen gist maar wat.
De absolute Oorsprong/Bron heeft per definitie zelf geen oorsprong, terwijl uit deze Oorsprong/Bron per definitie al het andere voortkomt. Anders mag Oorsprong/Bron niet zo heten, want dan komt het ergens anders uit voort. Als er meerdere Bronnen zijn, dan moeten die meerdere Bronnen ook weer één Bron hebben. Dat is geen gissen, maar logica. Bij de presocraten en later ook al bij Plotinus kwam men daar achter, het is dus niks nieuws.
Oorsprong of Bron is dan ook synoniem aan Een, wat wil zeggen dat de Bron Een(Heid) is, maar
geen Eenheid van 'iets'. Waarom is dat? Alles wat 'iets' is (jij en ik bijvoorbeeld) nemen een plaats in. En zijn daarmee afgescheiden van al het andere 'iets' wat plaats inneemt.
Daarom kan een Bron-ervaring ook geen zintuigelijke ervaring zijn, een zintuigelijke ervaring is een ervaring van 'iets'. In een Bron-ervaring is er (behalve in de ervaring van Liefde) een ervaring van iets wat medegedeeld wordt. Er is dus ook 'iemand' die verneemt, maar omdat het een niet-zintuigelijke ervaring is kan de natuurlijke mens nooit een Bron-ervaring hebben. De natuurlijke mens kan alleen zintuigelijke ervaringen hebben.
Degene die de Bron-ervaring
verneemt is dan ook de geestelijke mens, omdat het medegedeelde ook geestelijk van aard is. Een Bron-ervaring is dan ook het ontwaken van de geestelijke mens. Het aardige is dat dit soort zaken dus gewoon in de Bijbel staan. De Bron zelf is alleen kenbaar als Liefde (De Volheid Gods) , welke zoals Paulus al aangeeft het (zintuigelijk) kennen te boven gaat.
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.