peda schreef: 22 mar 2025, 12:53
Tufkah schreef: 22 mar 2025, 12:36
Het is niet louter intuïtieve inbreng, het Zijn is geen "Zijn van iets".
Het Zijn kan gekend worden middels het Zijn zelve.
Deze uitspraak dat de "' geestelijke "" mens, (het Zijn Zelve) , het Zijn kan kennen, dat wordt nu juist door mij ontkend.
In wezen het essentële verschil tussen ons beider opvattingen. Ik ga niet voor de overtuiging dat de "' geestelijke "' mens het Zijn Zelve
vertegenwoordigt.
Jij
kent de negatieve theologie, als zijnde het Zijn Zelve, en Peda ziet de negatieve theologie als ontkenner van de geestelijke mens als zijnde het Zijn Zelve en bijgevolg als volledig
ONKENBAAR.
Ook onoverbrugbare tegenstellingen kunnen op rustige wijze met elkaar op argumentele basis besproken worden.
De meeste mensen kennen zichzelf als het "Ik denk dus ik ben". Peda staat voor de spiegel en denkt: "dat ben ik!" In dat denken wat er dan in Peda gebeurd is er tevens de
ontkenning dat Peda de buurman is, de bakker is, Geert Wilders is. Zodra jij 'jezelf' aanwijst wijs je alle andere mensen aan als niet-zelf.
Voor God/Bron gaat deze ontkenning niet op. God neemt geen plaats in zoals jij, God is alomtegenwoordig. God heeft geen spiegel zoals jij waarin God zegt: dat ben ik! Dat is de alteriteit van God. God is de ontkenning van iets buiten God, waarmee God het ontkennen -wat de mens doet- ontkent.
Er is niets buiten God, daarmee is God de
volmaakte inclusiviteit. De volmaakte inclusiviteit welke God
is is kenbaar voor de mens, maar dan moet de mens wel het "Dat ben ik!" ontkennen. Deze volmaakte inclusiviteit heeft een naam: de liefde van de Vader. En omdat de mens het "Dat ben ik!" moet ontkennen betreedt de mens tevens het Zijn zelve. Dit Zijn is ondeelbaar omdat het geen zijn-van-iets is. Waarmee de mens zichzelf als 'niets' kent.
Daarmee verkrijgt de mens een andere positie ten opzichte van God. God is de volmaakte (allesomvattende) inclusiviteit. (Liefde) en de mens is de volmaakte exclusiviteit (Buiten de dingen zijnde) , waarmee de mens deelachtig wordt aan het ondeelbare Zijn.
Waarmee het de mens ook duidelijk is dat God geen 'ding' is zoals de maan. God zweeft niet ergens in de ruimte daarboven of zo. God is zonder plaats en neemt juist daarom iedere plaats in. Maar wie God in zijn denken inbrengt, brengt middels het denken direct een scheiding aan tussen God en mens. (Positieve theologie) Binnen het menselijk denken verliest God altijd zijn alomtegenwoordigheid. Binnen het menselijk denken ben ik 'hier' en is God 'daar'. Het denken (positieve theologie) verwijdert de mens juist van God.
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.