In mijn optiek een goed beargumenteerde bijdrage, zonder spoor van een "' stoeptegel "'.J-W schreef: 22 mar 2025, 19:03Ik zou als gelovige best wel kunnen leven met een God die evolueert met behoud van Zijn eigenschappen zoals die in de bijbel genoemd worden. Ervan uitgaande dat de bijbel mbv Gods Geest is geschreven mag je als christen er van uitgaan dat de bijbel er o.a. voor is om een bepaald beeld van Hem te krijgen. Zonder bijbel was er geen christendom en geen christelijke God. Men moet het dus doen met wat er over Hem in de bijbel is geschreven. Dat hoeft echter niet in te houden dat hij nog vele andere eigenschappen heeft die ons onbekend zijn. Paulus zegt niet voor niets "wij kennen maar ten delen......." terwijl Paulus over goddelijke zaken meer wist dan alle GG-deelnemers bij elkaar. Met uitspraken over wat God wel en wat God niet is of kan zou ik als gelovige daarom heel voorzichtig zijn en ben ik het geheel met Tufkah oneens anderen voor te houden wat God niet is. Bovendien schept hij daarmee en met elke uitspraak over de God in de bijbel voor zichzelf een God wat in strijd is met de negatieve theologie waar hij een fervent aanhanger van lijkt te zijn. Ik geef toe dat het ook best wel moeilijk is de negatieve theologie trouw te blijven en tegelijkertijd toch graag over goddelijke eigenschappen te willen praten of zelfs menen die te kennen zoals binnen de positieve theologie gebruikelijk is.Bastiaan73 schreef: 22 mar 2025, 17:31 Je zin 'God evolueert in het geheel niet' is nogal absoluut gesteld en je legt hiermee God een beperking op.

Zulke bijdragen zou ik gaarne in Peda's Spreekuur willen hebben voor verdere overdenking.
Verdere overdenking betekent in mijn optiek "' aap-noot-mies "' te verlaten en "' teun-vuur-gijs "' in de argumentatie aan te sturen.