Gezellig.Snelheid schreef: 12 apr 2025, 11:23
Neen je weet het niet als je het zou weten had je het al uitgelegd. tja............![]()
![]()
![]()

"Dan kan Yours het aan zichzelf uitleggen. Of leg jij het uit, als je het weet."
Gezellig.Snelheid schreef: 12 apr 2025, 11:23
Neen je weet het niet als je het zou weten had je het al uitgelegd. tja............![]()
![]()
![]()
Leg nou maar uit en drink er een kop koffie bij,en ga daarna met de hond wandelen
Of er in de metafysica sprake is van een Persoonlijke Bedoeling of van een Onpersoonlijke ( kosmische ) Oorzaak-Gevolg Werking rond het menselijk ervaren van gebeurtenissen, daarover waag ik mij , door het gebrek aan weten daarover, geen uitspraak te doen.
peda schreef: 12 apr 2025, 13:46Of er in de metafysica sprake is van een Persoonlijke Bedoeling of van een Onpersoonlijke ( kosmische ) Oorzaak-Gevolg Werking rond het menselijk ervaren van gebeurtenissen, daarover waag ik mij , door het gebrek aan weten daarover, geen uitspraak te doen.Petra schreef: 12 apr 2025, 09:57
Ja natuurlijk. Het is immers ook de bedoeling dat je het zo ervaart.
peda schreef: 12 apr 2025, 09:24
Hoewel ik het ook niet zeker weet, ga ik er vooralsnog van uit dat mijn levenservaringen worden opgedaan in een echte, mij vijandige, chaotische wereld en niet worden beleefd onder "' toneel-omstandigheden "", met gezellig onderling bierdrinken bij einde voorstelling.
Maar mijn persoonlijke bedoelingen, bedoelde ik niet.Petra schreef: 12 apr 2025, 15:43peda schreef: 12 apr 2025, 13:46
Of er in de metafysica sprake is van een Persoonlijke Bedoeling of van een Onpersoonlijke ( kosmische ) Oorzaak-Gevolg Werking rond het menselijk ervaren van gebeurtenissen, daarover waag ik mij , door het gebrek aan weten daarover, geen uitspraak te doen.
Je onderstaande is toch echt een gevalletje van wel een uitspraak doen over ...Persoonlijke Bedoeling.
Je levenservaringen worden (in de Messenger/Walsch denkwijze)) immers opgedaan conform jouw eigen Persoonlijke Bedoeling als Godsvonk.
peda schreef: 12 apr 2025, 09:24
Hoewel ik het ook niet zeker weet, ga ik er vooralsnog van uit dat mijn levenservaringen worden opgedaan in een echte, mij vijandige, chaotische wereld en niet worden beleefd onder "' toneel-omstandigheden "", met gezellig onderling bierdrinken bij einde voorstelling.
Ik ben van mening dat je het begrip "twistgesprek" nogal ruim definieert om, met behulp van forum reglementen en behulp van Paulus niet te hoeven reageren op deze post.Tufkah schreef: 11 apr 2025, 19:16Mullog schreef: 11 apr 2025, 18:12
Aha, dus je mag het niet oneens zijn want dan heb je een twist. En waar heeft Paulus zijn autoriteit vandaan om te stellen dat hij gelijk heeft (n.b. hij geeft bijvoorbeeld zelf aan dat alles van Jezus als openbaring tot hem is gekomen, hij geeft aan Jezus zelf nooit ontmoet te hebben). Iedereen kan autoriteit claimen, sprekend voorbeeld, ene Tufkah.Dit forum veronderstelt per definitie een geïnteresseerdheid in oprechte en open gesprekken met anderen, waarmee een twistgesprek is uitgesloten. Meer dan uitwisseling van standpunten is daarmee niet mogelijk. Het reglement van dit forum komt dan ook overeen met hetgeen in de brieven van Paulus staat.Reglement schreef:Dit forum is gestart in maart 2013 en het biedt sinds juni 2017 een podium dat primair bedoeld is voor niet-dogmatische christenen en niet gelovigen met belangstelling voor geloof.
Een geïnteresseerdheid in oprechte en open gesprekken met anderen, christenen en niet-gelovigen, wordt verondersteld.
En dan Paulus, die heeft zijn autoriteit van God Zelve verkregen, dat is wat ik geloof. En gezien dat dit topic over 'de zonde' gaat kunnen we van gedachten wisselen over wat 'zonde' is. Met anderen twisten beschouw ik zelf als zonde en daarin vind ik Paulus aan mijn zijde. Twistzieke mensen zijn het daar uiteraard per definitie mee oneens, alle begrip daarvoor.
Speerpunt in de berichten van Paulus is dat de dood het loon van de zonde is. Dat de natuurlijke mens wandelt naar het vlees is zonneklaar, maar Paulus beveelt aan om te wandelen naar de Geest. Toen ik nog naar het vlees wandelde was ik mij nog niet zo bewust van de Geest, maar ik heb berouw over mijn zonden welke begaan zijn toen ik nog naar het vlees wandelde. Ik laat mij leiden door de Geest en dat doe ik op dit forum ook. Ik claim daarbij geen autoriteit, net als Paulus ben ik omgekeerd en weet dus hoe het is om in de zonde te leven. Ik zal geen van de forumdeelnemers oordelen , bij het wandelen naar de Geest behoort ook om anderen met mededogen te bezien.
Mullog schreef: 12 apr 2025, 17:10 .......
.....
Dat gehak van mij op jou komt niet uit het niets. Het vindt zijn oorsprong in de arrogantie die jij, onder het mom van nederigheid, ten toon spreid.
Tufkah schreef: 12 apr 2025, 17:15 Voor degene die uit de maat danst bestaat karma dan ook wel degelijk. Het wordt je niet toegewezen, je bent zelf de oorzaak.
Worden er weer stoeptegels gegooid tja waarom is men niet met zich zelf bezig als een ander te betichten van kwaad ,snij eerst het kwaad uit u zelf.Petra schreef: 12 apr 2025, 17:19Mullog schreef: 12 apr 2025, 17:10 .......
.....
Dat gehak van mij op jou komt niet uit het niets. Het vindt zijn oorsprong in de arrogantie die jij, onder het mom van nederigheid, ten toon spreid.
Sja Tufkah.. hoe zit dat dan met die stoeptegels? En bovenstaande tekst? Is het je karma? Heb je uit de maat gedanst?
Tufkah schreef: 12 apr 2025, 17:15 Voor degene die uit de maat danst bestaat karma dan ook wel degelijk. Het wordt je niet toegewezen, je bent zelf de oorzaak.
Het probleem is dat @Mullog nog is aangedaan met een ego. Als ego zijnde is @Mullog bekend met arrogantie. Het ego heeft als primaire eigenschap dat hij alle oorzakelijkheid buiten zichzelf zoekt. Het ego ziet in "de wereld" wat hij zelf is.Mullog schreef: 12 apr 2025, 17:10Ik ben van mening dat je het begrip "twistgesprek" nogal ruim definieert om, met behulp van forum reglementen en behulp van Paulus niet te hoeven reageren op deze post.Tufkah schreef: 11 apr 2025, 19:16
Dit forum veronderstelt per definitie een geïnteresseerdheid in oprechte en open gesprekken met anderen, waarmee een twistgesprek is uitgesloten. Meer dan uitwisseling van standpunten is daarmee niet mogelijk. Het reglement van dit forum komt dan ook overeen met hetgeen in de brieven van Paulus staat.
En dan Paulus, die heeft zijn autoriteit van God Zelve verkregen, dat is wat ik geloof. En gezien dat dit topic over 'de zonde' gaat kunnen we van gedachten wisselen over wat 'zonde' is. Met anderen twisten beschouw ik zelf als zonde en daarin vind ik Paulus aan mijn zijde. Twistzieke mensen zijn het daar uiteraard per definitie mee oneens, alle begrip daarvoor.
Speerpunt in de berichten van Paulus is dat de dood het loon van de zonde is. Dat de natuurlijke mens wandelt naar het vlees is zonneklaar, maar Paulus beveelt aan om te wandelen naar de Geest. Toen ik nog naar het vlees wandelde was ik mij nog niet zo bewust van de Geest, maar ik heb berouw over mijn zonden welke begaan zijn toen ik nog naar het vlees wandelde. Ik laat mij leiden door de Geest en dat doe ik op dit forum ook. Ik claim daarbij geen autoriteit, net als Paulus ben ik omgekeerd en weet dus hoe het is om in de zonde te leven. Ik zal geen van de forumdeelnemers oordelen , bij het wandelen naar de Geest behoort ook om anderen met mededogen te bezien.
Dat jij Paulus als autoriteit beschouwd is je goed recht. Maar er zijn meer autoriteiten. Zo heb je Mohammed, Boeddha en het Besturend Lichaam. Deze vinden zichzelf of worden door hun volgers allemaal als autoriteit beschouwd en vinden hun volgers dat al die anderen achter de verkeerde autoriteit aanlopen. Dat is nu eenmaal een gegeven en niemand heeft hierin waarheid (van buitenaf gezien).
Wat jou dilemma is, is dat je niet wilt oordelen (en, by the way, ik denk dat je daar oprecht in bent) maar dat je niks anders doet dan oordelen. Dat gebeurt namelijk op het moment dat je een onderscheidt maakt. Brede- versus smalle weg, geestelijke versus natuurlijke mens, dat soort dingen. En impliciet geef je dus oordelen. Je schrijft "..., net als Paulus ben ik omgekeerd en weet dus hoe het is om in de zonde te leven. ...". Die zin inhoudelijk analyserend in de context van je andere schrijfsels kom ik uit op de conclusie dat jij de zonde achter je hebt gelaten maar dat al die anderen tot wie je je richt nog steeds in zonde leven. Dan kun je wel schrijven "Ik zal geen van de forumdeelnemers oordelen ..." maar stiekem heb je toch maar even gezegd dat iedereen in zonde leeft. Dat wordt nog even versterkt doordat je verklaard mededogen met de anderen hebt. Wat, niet eens zo ruim geïnterpreteerd, voor mij gewoon betekent dat je een trap na geeft.
En daar komt nog wat anders bij. Jij hebt je ego achter je gelaten (corrigeer me als je dat anders bedoelt als je dat iedere keer schrijft) maar je schrijft wel "Ik zal geen van de forumdeelnemers oordelen ...". En voor mij staat het schrijven van "Ik" gelijk met het definiëren van je eigen ego. Dat kun je alleen ondervangen door formuleringen als "Forumdeelnemers worden niet geoordeeld". Je moet dan "Ik", verwijzingen naar "Ik", of zinsconstructies waarbij impliciet de oorsprong vanuit jouw eigen zelf afkomstig is gaan mijden. Ik wens je veel succes want dat lijkt mij volstrekt ondoenlijk en als het je al lukt wordt het vermoedelijk volstrekt onbegrijpelijk gewauwel.
Petra schreef: 12 apr 2025, 17:19Mullog schreef: 12 apr 2025, 17:10 .......
.....
Sja Tufkah.. hoe zit dat dan met die stoeptegels? En bovenstaande tekst? Is het je karma? Heb je uit de maat gedanst?
Geldt dat dan ook voor de dronken babydoodrijder? Als die niet in beroering raakt erdoor dan is het geen karma?
Tufkah schreef: 11 apr 2025, 19:16
......... Ik zal geen van de forumdeelnemers oordelen , bij het wandelen naar de Geest behoort ook om anderen met mededogen te bezien.
Tufkah schreef: 12 apr 2025, 17:39 ................Het probleem is dat @Mullog nog is aangedaan met een ego. Als ego zijnde is @Mullog bekend met arrogantie. Het ego heeft als primaire eigenschap dat hij alle oorzakelijkheid buiten zichzelf zoekt. Het ego ziet in "de wereld" wat hij zelf is.
Het ego is altijd in beroering.
ik zei het toch en hij bevestigt het telkens weer, hij is helemaal geen geestelijk mens.
Tufkah schreef: 12 apr 2025, 17:39Het probleem is dat @Mullog nog is aangedaan met een ego. Als ego zijnde is @Mullog bekend met arrogantie. Het ego heeft als primaire eigenschap dat hij alle oorzakelijkheid buiten zichzelf zoekt. Het ego ziet in "de wereld" wat hij zelf is.Mullog schreef: 12 apr 2025, 17:10
Ik ben van mening dat je het begrip "twistgesprek" nogal ruim definieert om, met behulp van forum reglementen en behulp van Paulus niet te hoeven reageren op deze post.
Dat jij Paulus als autoriteit beschouwd is je goed recht. Maar er zijn meer autoriteiten. Zo heb je Mohammed, Boeddha en het Besturend Lichaam. Deze vinden zichzelf of worden door hun volgers allemaal als autoriteit beschouwd en vinden hun volgers dat al die anderen achter de verkeerde autoriteit aanlopen. Dat is nu eenmaal een gegeven en niemand heeft hierin waarheid (van buitenaf gezien).
Wat jou dilemma is, is dat je niet wilt oordelen (en, by the way, ik denk dat je daar oprecht in bent) maar dat je niks anders doet dan oordelen. Dat gebeurt namelijk op het moment dat je een onderscheidt maakt. Brede- versus smalle weg, geestelijke versus natuurlijke mens, dat soort dingen. En impliciet geef je dus oordelen. Je schrijft "..., net als Paulus ben ik omgekeerd en weet dus hoe het is om in de zonde te leven. ...". Die zin inhoudelijk analyserend in de context van je andere schrijfsels kom ik uit op de conclusie dat jij de zonde achter je hebt gelaten maar dat al die anderen tot wie je je richt nog steeds in zonde leven. Dan kun je wel schrijven "Ik zal geen van de forumdeelnemers oordelen ..." maar stiekem heb je toch maar even gezegd dat iedereen in zonde leeft. Dat wordt nog even versterkt doordat je verklaard mededogen met de anderen hebt. Wat, niet eens zo ruim geïnterpreteerd, voor mij gewoon betekent dat je een trap na geeft.
En daar komt nog wat anders bij. Jij hebt je ego achter je gelaten (corrigeer me als je dat anders bedoelt als je dat iedere keer schrijft) maar je schrijft wel "Ik zal geen van de forumdeelnemers oordelen ...". En voor mij staat het schrijven van "Ik" gelijk met het definiëren van je eigen ego. Dat kun je alleen ondervangen door formuleringen als "Forumdeelnemers worden niet geoordeeld". Je moet dan "Ik", verwijzingen naar "Ik", of zinsconstructies waarbij impliciet de oorsprong vanuit jouw eigen zelf afkomstig is gaan mijden. Ik wens je veel succes want dat lijkt mij volstrekt ondoenlijk en als het je al lukt wordt het vermoedelijk volstrekt onbegrijpelijk gewauwel.
Wat de kern van het ego is , is zijn neiging tot vervullen van het lege zelf. Als ego heb jij geen andere keuze dan spiegelen op de wereld (@Tufkah in dit geval) om jezelf superieur te wanen aan "de ander". Je zult daarom dwangmatig spiegelen op iedereen in je omgeving om het ego te bevestigen. Dat is namelijk het probleem met het ego: het vraagt voortdurend om zelfbevestiging. Het is "de ander" die er toe dient om jouw leven invulling te geven.
Met ieder oordeel van "de ander" bevestig je het ego. En daar kom ik uit bij Brede- versus smalle weg, geestelijke versus natuurlijke mens. De geestelijke mens heeft niet langer "de ander" nodig om zichzelf te bevestigen en te bepalen. De geestelijke mens bepaalt zichzelf alleen aan de hand van zichzelf. De geestelijke mens kan per definitie geen ego hebben omdat de geestelijke mens zichzelf niet langer bepaalt aan "de ander".
Voor het ego (de natuurlijke mens) is dit onbegrijpelijk gewauwel, want die blijft zichzelf superieur/inferieur wanen aan de ander. De "spiegel" van de natuurlijke mens is beslagen zoals men dat wel noemt. En daar refereert de onvolprezen Paulus dan weer aan in 1 Korinthiërs 13:12
12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
Zo ongeveer het belangrijkste vers uit de hele Bijbel, de natuurlijke mens ziet nu door een spiegel in duistere rede. De geestelijke mens kent volledig. Het is niet voor niks dat 1 Korinthiërs 13 gewijd is aan "de Liefde"....... De natuurlijke mens heeft geen notie van de liefde van de Vader. De natuurlijke mens kent alleen de zelfzuchtige liefde , maar dat is slechts een flauwe afspiegeling van wat God vermag.
Dat klopt, maar jij stapt wel beurtelings naar eigen beoordeling IN en BUITEN de wereld. Omdat jij dat doet naar eigen invulling, welke invulling door anderen weer niet als invulling wordt gezien, vindt er m.i. bij voortduring een "" doven-gesprek "" plaats.Tufkah schreef: 13 apr 2025, 12:38 Om preciezer te zijn : de geestelijke mens existeert ook niet in de wereld. De uitspraak "wel in de wereld, maar niet van de wereld" is alleen geldig voor de totaal-mens. De IN de wereld levende , natuurlijke mens heeft daar allemaal geen boodschap aan, voor de natuurlijke mens zijn de dingen des Geestes Gods dwaasheid.
peda schreef: 13 apr 2025, 13:11Dat klopt, maar jij stapt wel beurtelings naar eigen beoordeling IN en BUITEN de wereld. Omdat jij dat doet naar eigen invulling, welke invulling door anderen weer niet als invulling wordt gezien, vindt er m.i. bij voortduring een "" doven-gesprek "" plaats.Tufkah schreef: 13 apr 2025, 12:38 Om preciezer te zijn : de geestelijke mens existeert ook niet in de wereld. De uitspraak "wel in de wereld, maar niet van de wereld" is alleen geldig voor de totaal-mens. De IN de wereld levende , natuurlijke mens heeft daar allemaal geen boodschap aan, voor de natuurlijke mens zijn de dingen des Geestes Gods dwaasheid.
Iedereen praat, alleen wordt de inhoud van het praten door de ander wegens onderlinge doofheid niet gehoord.
Men ziet onderling wel lippen bewegen, maar klanken komen het gehoor niet binnen.
Het probleem dat ik altijd ervaar met teksten als Johannes 10:9 is dat de deur reeds 2 millennia geleden overleden is. Wie doet er nu open?Jon schreef: 13 apr 2025, 13:45peda schreef: 13 apr 2025, 13:11
Dat klopt, maar jij stapt wel beurtelings naar eigen beoordeling IN en BUITEN de wereld. Omdat jij dat doet naar eigen invulling, welke invulling door anderen weer niet als invulling wordt gezien, vindt er m.i. bij voortduring een "" doven-gesprek "" plaats.
Iedereen praat, alleen wordt de inhoud van het praten door de ander wegens onderlinge doofheid niet gehoord.
Men ziet onderling wel lippen bewegen, maar klanken komen het gehoor niet binnen.
Johannes 10:9
Ik ben de Deur; als iemand door Mij naar binnen gaat, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden.
Dat is gemoderniseerd,Mullog schreef: 13 apr 2025, 15:37Het probleem dat ik altijd ervaar met teksten als Johannes 10:9 is dat de deur reeds 2 millennia geleden overleden is. Wie doet er nu open?Jon schreef: 13 apr 2025, 13:45
Johannes 10:9
Ik ben de Deur; als iemand door Mij naar binnen gaat, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden.
De geestelijke mens is onstoffelijk/geestelijk. De geestelijke mens heeft geen lichaam. Wat in de wereld is, is het stoffelijk lichaam. De natuurlijke mens en de geestelijke mens is niet dezelfde. Geheel zoals de Bijbel schrijft: het vergankelijke (de natuurlijke mens) zal het onvergankelijke (het geestelijk/onstoffelijk Zijn) niet beërven. Wat uit stof is geboren (de natuurlijke mens) zal weer tot stof wederkeren.peda schreef: 13 apr 2025, 13:11Dat klopt, maar jij stapt wel beurtelings naar eigen beoordeling IN en BUITEN de wereld. Omdat jij dat doet naar eigen invulling, welke invulling door anderen weer niet als invulling wordt gezien, vindt er m.i. bij voortduring een "" doven-gesprek "" plaats.Tufkah schreef: 13 apr 2025, 12:38 Om preciezer te zijn : de geestelijke mens existeert ook niet in de wereld. De uitspraak "wel in de wereld, maar niet van de wereld" is alleen geldig voor de totaal-mens. De IN de wereld levende , natuurlijke mens heeft daar allemaal geen boodschap aan, voor de natuurlijke mens zijn de dingen des Geestes Gods dwaasheid.
Ik probeer het me voor te stellen. Wie jou i.r.l. tegen komt ziet wat stof zonder inhoud, wie jou wil spreken moet zich op GG melden. En soms kan men geluk hebben, dan ben je even zoals Peda ook is opgevallen overgestapt van het geestelijke naar het natuurlijke. Je bent er maar druk mee. Kun je dit rollenspel wel altijd uit elkaar houden?Tufkah schreef: 13 apr 2025, 15:55
............De geestelijke mens is onstoffelijk/geestelijk. De geestelijke mens heeft geen lichaam. Wat in de wereld is, is het stoffelijk lichaam. De natuurlijke mens en de geestelijke mens is niet dezelfde...........