Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel. Moderatie:het moderatieteam
Forumregels Richtlijnen subforum Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Wilsophie schreef:Volwassendoop bestaat niet, dus je kunt er geen kinderdoop naast of tegenover zetten.
Dat worden appels en peren.
Evengoed bestaat kinderdoop dan ook niet.
Toch weten we allemaal wat er bedoeld wordt met volwassendoop en kinderdoop. Met het eerste bedoeld men de geloofsdoop en met het tweede bedoeld men de sacramentele doop of de verbondsdoop (alhoewel die beide ook op volwassenen toegepast kunnen worden).
Dat klopt, maar de term "volwassendoop" roept onnodig vragen op die niet terzake doen en waarom zou je het niet een geloofsdoop noemen of doop door onderdompeling?
Kinderdoop is geen Bijbelse term en volwassendoop ook niet dus ik wilde dat evenredig houden. Bovendien koppelen veel kerken de deelname aan het avondmaal en het lidmaatschap van hun kerk aan elkaar op grond van door hun samengestelde statuten en er zijn nu zelfs gemeenschappen waar je verplicht vooraf in het publiek een getuigenis moet afleggen.
Ook dat is niet verplicht in de Bijbel. Nu had de Ethiopiër geen publiek, en ook geen kerkenraad.
Wilsophie schreef:Dat klopt, maar de term "volwassendoop" roept onnodig vragen op die niet terzake doen
Dat argument kan je natuurlijk ook voor kinderdoop gebruiken.
en waarom zou je het niet een geloofsdoop noemen of doop door onderdompeling?
Geloofsdoop zou kunnen, doop door onderdompeling gebeurd bij baby's of kinderen ook wel.
Evengoed zou jij de kinderdoop de sacramentele doop kunnen noemen.
Kinderdoop is geen Bijbelse term en volwassendoop ook niet dus ik wilde dat evenredig houden.
Het gaat om het principe niet om de naam die eraan gehangen wordt, geloofsdoop is overigens ook geen bijbelse term.
Bovendien koppelen veel kerken de deelname aan het avondmaal en het lidmaatschap van hun kerk aan elkaar op grond van door hun samengestelde statuten en er zijn nu zelfs gemeenschappen waar je verplicht vooraf in het publiek een getuigenis moet afleggen.
Ook dat is niet verplicht in de Bijbel. Nu had de Ethiopiër geen publiek, en ook geen kerkenraad.
Leuk zijstraatje, maar verder weinig nuttig voor het gesprek.
Wilsophie schreef:Nee totaal nutteloos, dus ik laat het hierbij.
Als je de geloofsdoop ook onbijbels noemt blijft er weinig over om over te praten.
Dag hoor!
Allereerst vind ik het vrij hilarisch dat jij schijnbaar de doop van kinderen onbijbels mag noemen maar als je de indruk krijgt dat iemand de geloofsdoop onbijbels vindt gelijk het gesprek afkapt. Simpelweg hilarisch.
Maar heb ik gezegd dat ik de geloofsdoop onbijbels vind? Nee, dat heb ik niet. Ik heb enkel aangegeven dat de term geloofsdoop niet in de bijbel voorkomt (heb er 3 nagekeken). Heel simpel na te gaan door de digitale bijbel na te zoeken op dat woord.
Wilsophie schreef:Nee totaal nutteloos, dus ik laat het hierbij.
Als je de geloofsdoop ook onbijbels noemt blijft er weinig over om over te praten.
Dag hoor!
Allereerst vind ik het vrij hilarisch dat jij schijnbaar de doop van kinderen onbijbels mag noemen maar als je de indruk krijgt dat iemand de geloofsdoop onbijbels vindt gelijk het gesprek afkapt. Simpelweg hilarisch.
Maar heb ik gezegd dat ik de geloofsdoop onbijbels vind? Nee, dat heb ik niet. Ik heb enkel aangegeven dat de term geloofsdoop niet in de bijbel voorkomt (heb er 3 nagekeken). Heel simpel na te gaan door de digitale bijbel na te zoeken op dat woord.
Ik ben blij dat ik ook nog eens van hilariteit de oorzaak ben.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik sinds ik op forums kom en dat is nu ruim 10 jaar dat ik van sommige onderwerpen de zin niet inzie. En de doop is er één van.
Laat ieder zich maar dopen naar goeddunken en zeg dat tegen de babies, ze mogen zelf kiezen door wie.
Kinderen onder water stoppen vind ik niet zo een goede oplossing. Ik houd helemaal niet van ongewenst onder water duwen.
Wel aardig, maar te beperkt.
Maar ik ben gedoopt dus ga er geen ruzie over maken en dat vond ik een prima advies.
Ik heb veel meer neefs die deze studies of toespraken geven, en ik ervaar hem als van de "kouwe kant".
Het boeide me niet.
Die laatste zinnen die er niet meer staan waren een reactie op zijn uiteenzetting.
Dat was de humor van mijn post.
Hij stelt namelijk in dat filmpje dat mensen die ruzie maken over de doop niet gedoopt zijn en daarom zeg ik : "IK ben gedoopt dus maak ik geen ruzie". Het is goed om zelf een aangekondigd filmpje heel goed te beluisteren om de post van anderen te begrijpen.
Dat je het niet begrijpt is omdat ik direct inhaak op de woorden van de broeder omdat hij dit zelf heel leuk vond, kijk maar terug.
Ik kon er niet om lachen hoor, maar dat doe ik nooit om mensen die zichzelf leuk vinden. --
Titus schreef:Heel leuk en aardig, maar een baby gelooft nog niet in Jezus Christus.
klopt, er waren ook weinig jongetjes van 8 dagen die kozen voor de besnijdenis. Toch werden ze besneden...
Overigens kun je kinderdoop en volwassendoop niet los van elkaar zien. Het zijn twee verschillende vormen die elk hun waarde hebben binnen de Kerk(-en).
Mocht ik een bak tijd vinden dan wil ik daar wel iets over zeggen.
De besnijdenis was een traditie met meer redenen in die landen.
Kinderdoop en "volwassendoop" staan zeker los van elkaar en het gaat voor mij niet om een waarde binnen de kerk of kerken, dat lijkt me niet relevant, het gaat om de waarde vanuit de Bijbel t.a.v. Christus.