Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Messenger
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 09 apr 2025, 13:00
Messenger schreef: 31 mar 2025, 15:11
Als je weet dat de bijbel door mensen tot stand is gekomen en door mensen regelmatig vertaald, dan denk ik niet dat Hij er een hoge dunk van heeft, maar eerder zoiets denkt van "Jullie hebben geen snars van Mij begrepen".
Begrijpend lezen is best lastig niet waar?
Kennelijk is dat een probleem voor jou.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 09 apr 2025, 13:48
Alpha schreef: 09 apr 2025, 12:46 Als je nauwkeurige kennis bezat, dat wist je waar ik het over heb.
Wat ik zeker weet is dat jij kronkelt om de bijbelse goedkeuring van slavernij te ontwijken.
Ik hoef helemaal niets te ontwijken, ik heb mijn geloof op de Bijbel gebaseerd. Vandaar dat ik heel goed weet, waarover ik praat.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 26 mar 2025, 12:57
Alpha schreef: 26 mar 2025, 12:44 Exodus 21:
1 Dit zijn de rechterlijke beslissingen die je aan hen moet overbrengen:
2 Als je een Hebreeuwse slaaf koopt, zal hij je zes jaar als slaaf dienen, maar in het zevende jaar zal hij vrijgelaten worden zonder dat hij iets hoeft te betalen.
3 Als hij alleen is gekomen, zal hij ook alleen weggaan. Was hij al getrouwd, dan zal zijn vrouw samen met hem weggaan.
4 Als zijn meester hem een vrouw heeft gegeven en zij hem zonen of dochters heeft geschonken, zullen de vrouw en haar kinderen van haar meester worden, en hij zal alleen weggaan.
5 Maar als de slaaf aandringt: “Ik houd van mijn meester en van mijn vrouw en zonen. Ik wil niet vrijgelaten worden”,
6 dan moet zijn meester hem voor de ware God brengen. Vervolgens zal de meester de slaaf tegen de deur of de deurpost zetten en zijn oor met een priem doorboren. Dan blijft hij zolang hij leeft zijn slaaf.

Je hebt m.i. vers 1 niet meegenomen.
Die laat zien waarover het gaat.

Ook in deze tekst negeer je het verband.
Mozes geeft wettelijke instructies, die jij er uit licht.

Leviticus 25:
44 Je mag alleen slaven en slavinnen hebben uit de omringende volken; van hen mag je een slaaf of een slavin kopen.
45 Ook de zonen van buitenlanders die bij jullie wonen mogen jullie als slaaf kopen, en dat geldt ook voor de gezinnen die ze in jullie land krijgen. Die zullen je eigendom worden.
46 Je mag hen als erfenis aan je zonen nalaten, als een blijvend bezit. Hen mag je als slaven voor je laten werken, maar je Israëlitische broeders mag je niet wreed behandelen. NWV.

Het probleem is dat je wèl de Bijbel moet kennen om het verband te kunnen zien.

Men gebruikt hier graag losse teksten om zo de schepper in een negatief daglicht te stellen.
Dat is wat Satan ook steeds probeert.

Jezus gebruikt in een illustratie ook slaven.(Matth. 25:14-30)
De VOC paste de Bijbelse regels naar eigen behoefte aan, om snel veel geld te verdienen.
Dat is niet wat de Bijbel werkelijk leert.

Citaat: "Ook als bij een verovering van een stam de mannen werden uitgemoord en de vrouwen en kinderen tot slaaf werden gemaakt?"
Onderbouw dat met Bijbelteksten?
Vaak betrof het doden van afgodenaanbidders.
De context geeft het hoe en waarom aan.

Wat Efeze 6 betreft, je negeert de context waarover het eigenlijk gaat.
Idem Kolossenzen 3.

Als je 1 Tim wat verder leest, zie je wat het doel is.

1 Tim 6:
3  Als iemand een andere leer verkondigt en het niet eens is met het gezonde onderwijs, dat van onze Heer Jezus Christus komt, en ook niet met de leer die toewijding aan God omvat,
4 dan is hij opgeblazen van trots en begrijpt hij niets. Hij is geobsedeerd door discussies en debatten over woorden. Dat leidt tot jaloezie, ruzie, laster, boze vermoedens
5 en constant gekibbel over kleinigheden van mensen die een verdorven geest hebben, de waarheid zijn kwijtgeraakt en denken dat ze voordeel kunnen halen uit toewijding aan God.
6 Toewijding aan God heeft inderdaad veel voordelen als die samengaat met tevredenheid. NWV.
Van die JG Bijbelstudie heb ik geen hoge dunk...
Dat is duidelijk.
Vandaar dat je net als A & E zelf wilt bepalen wat goed of verkeerd is.
Die tendens is over bekend.
De Bijbelse normen en waarden zijn "ouderwets".
Het resultaat daarvan kan je dagelijks om je heen zien.
Wetteloosheid en geweld is nu "heel normaal".
Zelf kinderen doen daar aan mee!
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 26 mar 2025, 12:58
Alpha schreef: 26 mar 2025, 12:14 Lees en begrijp nu eens wat de Bijbel werkelijk leert.
Niet was de VOC heeft gedaan.

Volgens de Bijbel werden slaven (werknemers) specifiek beschermd met wetten.
Ik heb het niet over de VOC. Je ontwijkt.
Exodus 21:20 Wanneer ook iemand zijn dienstknecht of zijn dienstmaagd met een stok slaat, dat hij onder zijn hand sterft, die zal zekerlijk gewroken worden.

Exodus 21:21 Zo hij nochtans een dag of twee dagen overeind blijft, zo zal hij niet gewroken worden; want hij is zijn geld.
Lekkere bescherming. Moesten ze nu ook nog doen, opnemen in de Cao zou ik zeggen.

En dan hebben we nog het 10e van de tien geboden. Dat je van andermans slaven af moet blijven. De bijbel is stil blijven staan in primitieve stamwetten. En aangezien de JG de bijbel als de absolute waarheid zien zijn de JG ... juist ja.
Omdat de VOC o.a. rijk is geworden van de slavenhandel, heb ik daaraan gerefereerd.

Jezus zei: "Uw woord is waarheid".
Ik twijfel daar niet aan.

Jezus bewees dat hij de beloofde Messias was.
Dat werd niet geaccepteerd, ondanks de vele voorzegde wonderen en gebeurtenissen.
Het gevolg was dat zij Gods goedkeuring verloren.
God stelde een nieuw verbond in.

Exodus 19:5 Als jullie precies doen wat ik zeg en jullie je aan mijn verbond houden, dan zullen jullie van alle volken beslist mijn speciale bezit worden, want de hele aarde is van mij.

Als eigenaar van de gehele schepping bepaalt hij wat er moet en zal gebeuren.

Handelingen 2:
22 Mannen van Israël, luister naar deze woorden: God heeft jullie duidelijk laten zien dat Jezus de Nazarener door hem was gestuurd. Zoals jullie weten, heeft God via hem krachtige werken, wonderen en tekenen in jullie midden gedaan.
23 Deze man is volgens de wil en voorkennis van God overgeleverd, en jullie hebben hem door de hand van wetteloze mensen aan een paal gehangen en ter dood gebracht. NWV
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 15 apr 2025, 11:00
Messenger schreef: 26 mar 2025, 12:57
Van die JG Bijbelstudie heb ik geen hoge dunk...
Dat is duidelijk.
Goed en verkeerd zijn concepten van de mens, niet van God want vrije wil.
Alpha schreef: Die tendens is over bekend.
De bijbeltijd was mogelijk nog veel gewelddadiger. Met minder mensen toen.
Geweld is van alle tijden en normen en waarden worden alleen door de mens aangepast en bedacht.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Maria K schreef: 27 mar 2025, 00:17
Alpha schreef: 26 mar 2025, 12:44
Exodus 21:
1 Dit zijn de rechterlijke beslissingen die je aan hen moet overbrengen:
2 Als je een Hebreeuwse slaaf koopt, zal hij je zes jaar als slaaf dienen, maar in het zevende jaar zal hij vrijgelaten worden zonder dat hij iets hoeft te betalen.
3 Als hij alleen is gekomen, zal hij ook alleen weggaan. Was hij al getrouwd, dan zal zijn vrouw samen met hem weggaan.
4 Als zijn meester hem een vrouw heeft gegeven en zij hem zonen of dochters heeft geschonken, zullen de vrouw en haar kinderen van haar meester worden, en hij zal alleen weggaan.
5 Maar als de slaaf aandringt: “Ik houd van mijn meester en van mijn vrouw en zonen. Ik wil niet vrijgelaten worden”,
6 dan moet zijn meester hem voor de ware God brengen. Vervolgens zal de meester de slaaf tegen de deur of de deurpost zetten en zijn oor met een priem doorboren. Dan blijft hij zolang hij leeft zijn slaaf.

Je hebt m.i. vers 1 niet meegenomen.
Die laat zien waarover het gaat.
Wat is het verschil?
Ook in deze tekst negeer je het verband.
Mozes geeft wettelijke instructies, die jij er uit licht.
...........
Het probleem is dat je wèl de Bijbel moet kennen om het verband te kunnen zien.
Deze en volgende waar je verwijst naar de verbanden.
Worden daar de wettelijke instructies anders door?
Worden al deze teksten anders binnen het verband waarin ze zijn geschreven?
Alpha schreef: 26 mar 2025, 12:44 Als je 1 Tim wat verder leest, zie je wat het doel is.

1 Tim 6:
3  Als iemand een andere leer verkondigt en het niet eens is met het gezonde onderwijs, dat van onze Heer Jezus Christus komt, en ook niet met de leer die toewijding aan God omvat,
4 dan is hij opgeblazen van trots en begrijpt hij niets. Hij is geobsedeerd door discussies en debatten over woorden. Dat leidt tot jaloezie, ruzie, laster, boze vermoedens
5 en constant gekibbel over kleinigheden van mensen die een verdorven geest hebben, de waarheid zijn kwijtgeraakt en denken dat ze voordeel kunnen halen uit toewijding aan God.
6 Toewijding aan God heeft inderdaad veel voordelen als die samengaat met tevredenheid. NWV.
Wat is jouw doel hier op Geloofsgesprek.
Is het niet zo, dat je hier komt om jouw leer van de relatief kleine groep van nog geen 9 miljoen JG en pas ontstaan einde 19e eeuw te verkondigen als zijnde de gezonde leer, tussen de leer van christenen over de hele wereld van 2.5 miljard mensen, al 2000 jaar oud.

Hoe krijg je het voor elkaar deze tekst hier te presenteren en niet door te hebben, dat de bedoelde "iemand (die) een andere leer verkondigt" jijzelf wel eens zou kunnen zijn?
Nee, ik verkondig de onvervalste, zuivere Bijbelse leer.

Je eigen paadje schoon vegen is tevergeefs.
Jehovah bepaalt wie zijn ware volgelingen zijn.

Jezus gebruikte vele illustraties om duidelijk te maken wat er gaat gebeuren.

Mt 13:
31 Hij vertelde hun nog een illustratie: ‘Het Koninkrijk van de hemel is als een mosterdzaadje dat iemand op zijn akker zaaide.
32 Het is het kleinste zaadje dat er is, maar het groeit uit tot het grootste van de tuingewassen en wordt een boom, zodat de vogels van de hemel in de takken komen nestelen. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 15 apr 2025, 11:21
Alpha schreef: 15 apr 2025, 11:00 Dat is duidelijk.
Alpha schreef: Die tendens is over bekend.
Geweld is van alle tijden en normen en waarden worden alleen door de mens aangepast en bedacht.
Desondanks is de tijd van het einde eeuwen vooraf uitvoerig voorzegt.

Daniël 8:
15 Terwijl ik, Daniël, het visioen zag en probeerde te begrijpen, zag ik plotseling iemand voor me staan die eruitzag als een man.
16 Toen hoorde ik de stem van een man midden in de U̱lai en hij riep: ‘Gabriël, zorg dat hij begrijpt wat hij heeft gezien.’
17 Hij kwam vlak bij de plek waar ik stond, maar ik schrok zo dat ik voorover op de grond viel. Hij zei tegen me: ‘Begrijp, mensenzoon, dat het visioen bestemd is voor de tijd van het einde

Daniël 12:
4 Houd de woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het grondig onderzoeken, en de ware kennis zal overvloedig worden.’

9 Toen zei hij: ‘Ga, Daniël, want de woorden moeten geheim en verzegeld blijven tot de tijd van het einde.
10 Velen zullen zich reinigen en zich wit maken en gelouterd worden. Slechte mensen zullen zich slecht gedragen, en geen van de slechte mensen zal het begrijpen. Maar degenen die inzicht hebben, zullen het begrijpen. NWV.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 15 apr 2025, 11:30
Messenger schreef: 15 apr 2025, 11:21

Desondanks is de tijd van het einde eeuwen vooraf uitvoerig voorzegt.

Daniël 8:
15 Terwijl ik, Daniël, het visioen zag en probeerde te begrijpen, zag ik plotseling iemand voor me staan die eruitzag als een man.
16 Toen hoorde ik de stem van een man midden in de U̱lai en hij riep: ‘Gabriël, zorg dat hij begrijpt wat hij heeft gezien.’
17 Hij kwam vlak bij de plek waar ik stond, maar ik schrok zo dat ik voorover op de grond viel. Hij zei tegen me: ‘Begrijp, mensenzoon, dat het visioen bestemd is voor de tijd van het einde

Daniël 12:
4 Houd de woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het grondig onderzoeken, en de ware kennis zal overvloedig worden.’

9 Toen zei hij: ‘Ga, Daniël, want de woorden moeten geheim en verzegeld blijven tot de tijd van het einde.
10 Velen zullen zich reinigen en zich wit maken en gelouterd worden. Slechte mensen zullen zich slecht gedragen, en geen van de slechte mensen zal het begrijpen. Maar degenen die inzicht hebben, zullen het begrijpen. NWV.
Een waarzegster op de kermis kan ook goed voorspellen hoor met d'r glazen bol. Maar het blijft altijd vaag en niet concreet.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 15 apr 2025, 10:55
Mullog schreef: 09 apr 2025, 13:48
Wat ik zeker weet is dat jij kronkelt om de bijbelse goedkeuring van slavernij te ontwijken.
Ik hoef helemaal niets te ontwijken, ik heb mijn geloof op de Bijbel gebaseerd. Vandaar dat ik heel goed weet, waarover ik praat.
Dan praten we over Exodus 21, waarin God bij monde van Mozes het Joodse volk regels opdraagt voor het houden van slaven.
Ik heb je als commentaar daarop zien geven dat mensen die 'uit de de context' zien.
Kun je aangeven wat dan die context is, waarbinnen jij slavernij wel als gerechtvaardigd ziet?
Dus waarom het goed is om iemand met een pin door zijn oor aan de deur vast te priemen om duidelijk te maken dat het je slaaf is?
En ook waarom het goed is dat als je je slaaf slaat en die gaat niet direct dood maar pas na een paar dagen, je vrijuit gaat omdat het al zo zielig is dat je een slaaf kwijt bent geraakt?
Je zegt dat je niets hoeft te ontwijken, dus op die laatste vragen zou ik graag direct een concreet antwoord zonder ontwijking hebben.
Voor iemand die niets ontwijkt en heel goed weet waar hij het over heeft moet dat toch geen probleem zijn ?
Alpha

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 31 mar 2025, 14:51
Alpha schreef: 31 mar 2025, 14:46
Ik heb in de loop der jaren vele commentaren tegengekomen.
Zo werd een versie van de SV vergeleken met andere vertalingen, zoals de NBV.
Ieder verandering t.o.v. de SV werd als corrupt beschouwd.

Had Hij ook een hoge dunk van zijn eigen vertaling en dat onderbouwd aangetoond??
Jij altijd met je bijbelstudies en bijbelvertalingen van de JG.........
De moordenaar aan het kruis had wellicht van beiden geen weet en toch mocht hij het paradijs binnen gaan.
Net als Jezus hing de schuldige moordenaar aan een rechtopstaande paal (Stauros).

Deze man zei dit:

Lukas 23:
40 Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb je dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat?
41 En bij ons is het terecht, want wij krijgen ons verdiende loon. Maar deze man heeft niets verkeerds gedaan.’
42 Daarna zei hij: ‘Jezus, denk aan mij wanneer je in je Koninkrijk gekomen bent.’ 43 Hij antwoordde: ‘Ik verzeker je vandaag: jij zult met mij in het paradijs zijn.’ NWV.

De man had oprecht berouw, daar kan je nog wat van leren.

Jg hebben overigens de rechten van ca. 25 vertalingen verworven, w.o. de King James.

Om Bijbelstudie beter te kunnen geven heb Jg nu Bijbels en Bijbelstudies beschikbaar in meer dan 900 talen.
Daardoor hebben alle soorten van mensen, in hun eigen taal èn met elkaar, de mogelijkheid om nauwkeurige kennis (Epignosis) te verwerven.
Geheel in overeenstemming met Jezus opdracht èn Jehovah's wil.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 15 apr 2025, 11:40
Alpha schreef: 15 apr 2025, 10:55 Ik hoef helemaal niets te ontwijken, ik heb mijn geloof op de Bijbel gebaseerd. Vandaar dat ik heel goed weet, waarover ik praat.
Dan praten we over Exodus 21, waarin God bij monde van Mozes het Joodse volk regels opdraagt voor het houden van slaven.
Ik heb je als commentaar daarop zien geven dat mensen die 'uit de de context' zien.
Kun je aangeven wat dan die context is, waarbinnen jij slavernij wel als gerechtvaardigd ziet?
Dus waarom het goed is om iemand met een pin door zijn oor aan de deur vast te priemen om duidelijk te maken dat het je slaaf is?
En ook waarom het goed is dat als je je slaaf slaat en die gaat niet direct dood maar pas na een paar dagen, je vrijuit gaat omdat het al zo zielig is dat je een slaaf kwijt bent geraakt?
Je zegt dat je niets hoeft te ontwijken, dus op die laatste vragen zou ik graag direct een concreet antwoord zonder ontwijking hebben.
Voor iemand die niets ontwijkt en heel goed weet waar hij het over heeft moet dat toch geen probleem zijn ?
Wat bedoelde de Bijbel in oude tijden met "slaaf"?

De met „slaaf”, „knecht” of „dienaar” weergegeven Hebreeuwse en Griekse woorden hebben niet slechts betrekking op iemand die andermans eigendom is.
Het Hebreeuwse woord ʽeʹvedh kan betrekking hebben op personen die iemands eigendom zijn (Ge 12:16; Ex 20:17), maar kan ook duiden op onderdanen van een koning (2Sa 11:21; 2Kr 10:7), onderworpen schatplichtige volken (2Sa 8:2, 6) en personen die in dienst van een koning staan, met inbegrip van schenkers, bakkers, zeelieden, legeroversten, raadgevers en anderen, ongeacht of zij iemands eigendom zijn of niet.

De VOC had het monopolie op de slavenhandel in de Indonesische archipel.
Vooral tijdens de trans-Atlantische slavenhandel werden Bijbelse interpretaties gebruikt die deze handel moesten legitimeren.
Daardoor ontstond ook racisme.

Overigens werden anders denkenden door de inquisitie vervolgd en gruwelijk mishandeld, soms met de dood tot gevolg.
De Inquisitie was een instelling van de katholieke kerk waar zogenaamde ketters, die van de kerk afdwaalden, werden vervolgd en gestraft.
Die handelwijze wordt niet in de Bijbel ondersteund.
Alpha

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 31 mar 2025, 17:27
Alpha schreef: 31 mar 2025, 16:25 Jg hebben de rechten van ca. 25 Bijbelvertalingen verworven en gebruiken die ook, waaronder de King James.

Al je goed geïnformeerd was, dan wist je dat Stauros gewoon (martel) paal betekend.

In het Latijn wordt iedere kruisvorm een aparte naam gegeven.
Stauros wordt vertaald met crux simplex. (recht opstaande paal)
Het kerk of Latijnse kruis wordt genoemd: crux immissa.

Het kruis werd pas in 325, onder keizer Constantijn de Grote, als algemeen symbool van het christendom ingevoerd.
Kruis of martelpaal is in dit verband onbelangrijk, het gaat over Jezus' woorden dat de moordenaar het paradijs werd beloofd zonder bijbelstudie, zijn geloof was voor Jezus voldoende.
Reageer daar eens op zonder er van alles bij te halen wat niet ter zake doet.
Het toevoegen van afgodische symbolen aan het geloof is juist van kenmerkend belang. Het belemmerd toegang tot Gods koninkrijk.
Het is Gods wil dat iedere gelovige nauwkeurige kennis bezit.

Kolossenzen 1:
9 Daarom bidden we onophoudelijk voor jullie, vanaf de dag dat we ervan hoorden. We vragen dat jullie volop nauwkeurige kennis van zijn wil krijgen, met alle wijsheid en geestelijk inzicht.
10 Dan zullen jullie een leven leiden dat Jehovah waardig is en hem in alles blij maken, terwijl jullie vrucht blijven dragen met allerlei goede daden en steeds meer nauwkeurige kennis van God krijgen. NWV
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 09 apr 2025, 12:33
Alpha schreef: 09 apr 2025, 11:51 De bijbel heeft dat voorzegt, dat je dat zo zou zien.
Het zou je helpen al je eerst eens een intensieve Bijbelstudie zou volgen, dan begrijp je wat er wordt gezegd.
...
Ik voel mij oprecht vereerd dat de Bijbel (schrijver) heeft voorzegd dat IK dit zo zou voorzien. Wat mij dan verbaasd is dat diezelfde Bijbel (schrijver) niet heeft voorzegd dat slavernij wel een niet meer in goede aarde zou vallen en zo snel als mogelijk afgeschaft zou moeten worden.
Ik zou mij niet vereerd voelen, als ik van het geloof afgeweken zou zijn.

Zoals eerder gezegd heeft is slavernij een gevolg van verkeerde, hebzuchtige interpretatie van de Bijbel.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 09 apr 2025, 15:17
Alpha schreef: 09 apr 2025, 11:53 Het echte probleem is dat sommige mensen niet overtuigd willen worden.
Dat ondervond Jezus ook al.
Terwijl hij als onderwijzer bekend stond.
Ik ben overtuigd door God zelf.
Dat is niet aan je reacties te zien.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 09 apr 2025, 15:24
Alpha schreef: 09 apr 2025, 13:00 Begrijpend lezen is best lastig niet waar?
Helaas niet zo erg.
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 15 apr 2025, 11:10
Mullog schreef: 26 mar 2025, 12:58
Ik heb het niet over de VOC. Je ontwijkt.

Lekkere bescherming. Moesten ze nu ook nog doen, opnemen in de Cao zou ik zeggen.

En dan hebben we nog het 10e van de tien geboden. Dat je van andermans slaven af moet blijven. De bijbel is stil blijven staan in primitieve stamwetten. En aangezien de JG de bijbel als de absolute waarheid zien zijn de JG ... juist ja.
Omdat de VOC o.a. rijk is geworden van de slavenhandel, heb ik daaraan gerefereerd.

Jezus zei: "Uw woord is waarheid".
Ik twijfel daar niet aan.

Jezus bewees dat hij de beloofde Messias was.
Dat werd niet geaccepteerd, ondanks de vele voorzegde wonderen en gebeurtenissen.
Het gevolg was dat zij Gods goedkeuring verloren.
God stelde een nieuw verbond in.

Exodus 19:5 Als jullie precies doen wat ik zeg en jullie je aan mijn verbond houden, dan zullen jullie van alle volken beslist mijn speciale bezit worden, want de hele aarde is van mij.

Als eigenaar van de gehele schepping bepaalt hij wat er moet en zal gebeuren.

Handelingen 2:
22 Mannen van Israël, luister naar deze woorden: God heeft jullie duidelijk laten zien dat Jezus de Nazarener door hem was gestuurd. Zoals jullie weten, heeft God via hem krachtige werken, wonderen en tekenen in jullie midden gedaan.
23 Deze man is volgens de wil en voorkennis van God overgeleverd, en jullie hebben hem door de hand van wetteloze mensen aan een paal gehangen en ter dood gebracht. NWV
Je schrijft elders
Alpha schreef: 15 apr 2025, 10:55 Ik hoef helemaal niets te ontwijken, ik heb mijn geloof op de Bijbel gebaseerd. Vandaar dat ik heel goed weet, waarover ik praat.
Maar vanuit mijn optiek doe je het volgende
  • Je begint over de VOC terwijl ik het over slavernij in de bijbel heb
  • Je begint een heel verhaal over Jezus wat niks met slavernij te maken heeft
En dan durf je te zeggen dat je niet ontwijkt?
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 15 apr 2025, 12:20
Messenger schreef: 09 apr 2025, 15:17
Ik ben overtuigd door God zelf.
Dat is niet aan je reacties te zien.
Ooit zul je zeggen :
'Hij dan antwoordde: Of Hij een zondaar is, weet ik niet; één ding weet ik, dat ik, die blind was, nu zien kan. '

Het evangelie naar Johannes 9:25

https://www.bible.com/nl/bible/328/JHN.9.25
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Alpha schreef: 15 apr 2025, 12:21
Messenger schreef: 09 apr 2025, 15:24
Helaas niet zo erg.
En waarom is het dan niet zo erg dat je niet begrijpend kunt lezen?
Helaas voor mij ja, ik blijf het jammer vinden.
Of begrijp ik je nou verkeerd? :D
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 15 apr 2025, 12:05

De met „slaaf”, „knecht” of „dienaar” weergegeven Hebreeuwse en Griekse woorden hebben niet slechts betrekking op iemand die andermans eigendom is.
Het Hebreeuwse woord ʽeʹvedh kan betrekking hebben op personen die iemands eigendom zijn (Ge 12:16; Ex 20:17), maar kan ook duiden op onderdanen van een koning (2Sa 11:21; 2Kr 10:7), onderworpen schatplichtige volken (2Sa 8:2, 6) en personen die in dienst van een koning staan, met inbegrip van schenkers, bakkers, zeelieden, legeroversten, raadgevers en anderen, ongeacht of zij iemands eigendom zijn of niet.
Hartstikke mooi, maar geen van die gevallen is hier van toepassing. Het gaat om regels voor het Joodse volk en hoe zij slaven moeten houden.
In dit geval dus personen die iemands eigendom zijn.
Je haalt er dus iets bij dat er niets mee te maken heeft (ontwijken) en geeft gaan antwoord op mijn vragen.
Je doet dus datgene, waarvan je had gezegd dat je het niet zou doen.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Alpha schreef: 15 apr 2025, 12:05

Vooral tijdens de trans-Atlantische slavenhandel werden Bijbelse interpretaties gebruikt die deze handel moesten legitimeren.

Overigens werden anders denkenden door de inquisitie vervolgd en gruwelijk mishandeld, soms met de dood tot gevolg.
De Inquisitie was een instelling van de katholieke kerk waar zogenaamde ketters, die van de kerk afdwaalden, werden vervolgd en gestraft.
Dus die dienaar of knecht die nog een paar dagen leeft na geslagen te zijn (om de werkgever vrijuit te kunnen laten gaan) is veel beter af dan wat wij onder een slaaf verstaan?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Maria K
Man/Vrouw: V

Bericht door Maria K »

Alpha schreef: 09 apr 2025, 13:06 Zoals al vaker heb gezegd is uitleg een zaak van God en HIJ geeft aan wie HIJ wil.
Menselijke uitleggingen zijn overbodig, de bijbel zelf verklaard.
Waarom dan nog zoveel woorden verspild?
Alpha schreef: 15 apr 2025, 11:24
Maria K schreef: 27 mar 2025, 00:17 Hoe krijg je het voor elkaar deze tekst hier te presenteren en niet door te hebben, dat de bedoelde "iemand (die) een andere leer verkondigt" jijzelf wel eens zou kunnen zijn?

Klinkt voor mij wel dubbel.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Alpha

Bericht door Alpha »

Maria K schreef: 15 apr 2025, 14:47
Alpha schreef: 09 apr 2025, 13:06 Zoals al vaker heb gezegd is uitleg een zaak van God en HIJ geeft aan wie HIJ wil.
Menselijke uitleggingen zijn overbodig, de bijbel zelf verklaard.
Waarom dan nog zoveel woorden verspild?
Alpha schreef: 15 apr 2025, 11:24

Klinkt voor mij wel dubbel.
De woorden zijn niet verspild, vandaar dat Jezus opdracht gaf om het goede nieuws te verkondigen.

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.

Het is niet dubbel.
Miljarden engelen observeren wie het waard is om in Gods aardse koninkrijk te leven.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tin schreef: 15 apr 2025, 13:14
Alpha schreef: 15 apr 2025, 12:05 Wat bedoelde de Bijbel in oude tijden met "slaaf"?

Dus die dienaar of knecht die nog een paar dagen leeft na geslagen te zijn (om de werkgever vrijuit te kunnen laten gaan) is veel beter af dan wat wij onder een slaaf verstaan?
De slavenhandel werd religieus gemotiveerd en dat bracht vele pecunia op.

Het begrip slaaf is veranderd in de loop der tijden en word ook wel lijfeigene, horige of onderworpene genoemd.
Mensen hebben ook de neiging om regeltjes te ontduiken, ten eigen bate.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 15 apr 2025, 12:52
Alpha schreef: 15 apr 2025, 12:05 Wat bedoelde de Bijbel in oude tijden met "slaaf"?

Hartstikke mooi, maar geen van die gevallen is hier van toepassing. Het gaat om regels voor het Joodse volk en hoe zij slaven moeten houden.
In dit geval dus personen die iemands eigendom zijn.
Je haalt er dus iets bij dat er niets mee te maken heeft (ontwijken) en geeft gaan antwoord op mijn vragen.
Je doet dus datgene, waarvan je had gezegd dat je het niet zou doen.
Het is duidelijk dat je iets anders wilt horen.
Ik probeer te laten zien wat de bijbel leert.

Begrippen en talen veranderen in de loop der tijden.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tin schreef: 15 apr 2025, 12:35
Alpha schreef: 15 apr 2025, 12:21 Helaas niet zo erg.
En waarom is het dan niet zo erg dat je niet begrijpend kunt lezen?
Helaas voor mij ja, ik blijf het jammer vinden.
Of begrijp ik je nou verkeerd? :D
Het is een bekend probleem dat mensen niet goed begrijpen wat er wordt geschreven.
Om dingen duidelijker te maken maakte Jezus graag gebruik van illustraties.
Helaas werden die vaak ook niet begrepen.
Jezus discipelen waren nieuwsgierig wat hij daarmee bedoelde en vroegen hem om het te verduidelijken.

Het probleem is vaak dat mensen aan hun eigen (religieuze) ideeën geketend zijn.
Vandaar dat Jezus niet werd herkend als de beloofde Messias.