Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 16 apr 2025, 10:14
Tufkah schreef: 16 apr 2025, 10:08

Paulus heeft zeker bestaan, daar is voldoende documentatie over. Jacobus, (de broer van de Heer) heeft Paulus ontmoet in Jeruzalem. Dat wordt gedateerd in het jaar 33. (Het sterven en verrijzen van Jezus wordt gedateerd in het jaar 29)
Die documentatie is er niet werkelijk, ze heeft alleen betekenis voor mensen die het willen geloven.
Er is nooit een historische Jezus geweest, dus dat jaar 29 slaat nergens
Toch heeft de geschiedschrijver Flavius Josephus veel daarover opgeschreven.
Alpha

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 16 apr 2025, 11:40
Tiberius Claudius schreef: 16 apr 2025, 11:31
Ik haal niets door elkaar.

Theologen krijgen aangepaste historie zodat het klopt met wat ze geloven.
Neen @TC mispoes je hebt gewoon geen gelijk om dat het niet waar is.
Het is gedeeltelijk waar.
Je hebt de oorspronkelijke Bijbelse leer en je hebt kerkleer, die aan het geloof is aangepast.
De toevoeging van de triade leer is daar een duidelijk voorbeeld van.
Vandaar ook dat Gods naam is vervangen door een titel, om dat plausibel te maken.
Ook dat Petrus Jezus zou vervangen is een duidelijk voorbeeld.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: Vandaag, 10:30
Tufkah schreef: 16 apr 2025, 10:08

Paulus heeft zeker bestaan, daar is voldoende documentatie over. Jacobus, (de broer van de Heer) heeft Paulus ontmoet in Jeruzalem. Dat wordt gedateerd in het jaar 33. (Het sterven en verrijzen van Jezus wordt gedateerd in het jaar 29)
Jezus bediening begon in het jaar 29 en duurde 3,5 jaar. Hij stierf op vrijdag 14 Nisan in het jaar 33, omstreeks 3 uur n.m. (in „het negende uur”).

Ik volg serieuze , historische onderzoekers betreffende de gebeurtenissen rond het overlijden van Jezus. En die plaatsen het sterven en herrijzen in het jaar 29. Ook van de rondreizen van Paulus zijn allerlei data bekend aan de hand van geschriften en getuigen, daarover is geen discussie met mij mogelijk. Het enige wat mogelijk is , is dat serieuze , historische onderzoekers nieuwe aanwijzingen vinden en dat er daardoor kleine wijzigingen qua inzichten plaats vinden.

Het zou goed zijn om daar een discussie over te voeren, maar een discussie met ongelovigen en dogmatische gelovigen is niet mogelijk is mijn ervaring.
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Alpha schreef: Vandaag, 10:37
Snelheid schreef: 16 apr 2025, 11:40

Neen @TC mispoes je hebt gewoon geen gelijk om dat het niet waar is.
Het is gedeeltelijk waar.
Je hebt de oorspronkelijke Bijbelse leer en je hebt kerkleer, die aan het geloof is aangepast.
Vandaar ook dat Gods naam is vervangen door een titel, om dat plausibel te maken.
Ook jij weer leugens die je rond strooit,maar ja van jou is dat te verwachten.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: Vandaag, 10:37
Alpha schreef: Vandaag, 10:30 Jezus bediening begon in het jaar 29 en duurde 3,5 jaar. Hij stierf op vrijdag 14 Nisan in het jaar 33, omstreeks 3 uur n.m. (in „het negende uur”).

Ik volg serieuze , historische onderzoekers betreffende de gebeurtenissen rond het overlijden van Jezus. En die plaatsen het sterven en herrijzen in het jaar 29. Ook van de rondreizen van Paulus zijn allerlei data bekend aan de hand van geschriften en getuigen, daarover is geen discussie met mij mogelijk. Het enige wat mogelijk is , is dat serieuze , historische onderzoekers nieuwe aanwijzingen vinden en dat er daardoor kleine wijzigingen qua inzichten plaats vinden.

Het zou goed zijn om daar een discussie over te voeren, maar een discussie met ongelovigen en dogmatische gelovigen is niet mogelijk is mijn ervaring.
Serieuze onderzoekers kijken vooral naar de gegevens in de Bijbel en naar betreffende profetieën.

Flavius Josephus is een van de weinigen die zelf de informatie optekende, doordat hij in die tijd leefde.
Dat er nauwelijks anderen zijn in die tijd is logisch, de Romeinen tolereerden geen bemoeienis met hun beleid.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 15 apr 2025, 17:49
Alpha schreef: 15 apr 2025, 13:00 ... De apostelen zorgden er voor dat er onderling niet "gebakkeleid" werd. ...
Petrus en Paulus waren anders over verschillende onderwerpen behoorlijk gebrouilleerd.
Niet dus weer zo,n gek verhaal maar goed laat maar weer.Oja over zonde daar moet men niet over spreken maar NALATEN !!!!!
VERITAS VOS LIBERABIT.
Alpha

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: Vandaag, 10:39
Alpha schreef: Vandaag, 10:37 Het is gedeeltelijk waar.
Ook jij weer leugens die je rond strooit, maar ja van jou is dat te verwachten.
Je beweert wat, zonder onderbouwing.
Dat is logisch vanwege de toegevoegde kerkleer.
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: Vandaag, 10:19 ...
Paulus werd door Jezus persoonlijk aangesteld, door zijn interventie.

Handelingen 26:
15 Ik vroeg: “Heer, wie bent u?” De Heer antwoordde: “Ik ben Jezus, die jij vervolgt.
16 Kom overeind, sta op, want ik ben aan je verschenen om je uit te kiezen als dienaar en getuige van dingen die je hebt gezien en van dingen die ik je nog over mij zal laten zien. NWV.
Paulus schrijft zelf dat hij Jezus nooit persoonlijk ontmoet heeft. Dat alles als openbaring tot hem in gekomen.

Het is natuurlijk een kwestie van geloof dat Paulus zijn aanstelling niet zelf bij elkaar heeft verzonnen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: Vandaag, 11:17
Petrus en Paulus waren anders over verschillende onderwerpen behoorlijk gebrouilleerd.
Niet dus weer zo,n gek verhaal maar goed laat maar weer. Oja over zonde daar moet men niet over spreken maar NALATEN !!!!!
Doe dat dan eens en negeer de kerkleer, die van de Bijbel afwijkt.
Dat is een van de ergste zondes.

Vandaar dat de bijbel adviseert: "Gaat uit van haar". (Openbaring 18:4, gebaseerd op Jeremia 51:45).
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Alpha schreef: Vandaag, 11:17
Snelheid schreef: Vandaag, 10:39 Ook jij weer leugens die je rond strooit, maar ja van jou is dat te verwachten.
Je beweert wat, zonder onderbouwing.
Dat is logisch vanwege de toegevoegde kerkleer.
:lol: :lol: het blijf lachen met jou...MISPOES maar weer.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog

Bericht door Mullog »

Niet dus weer zo,n gek verhaal maar goed laat maar weer.Oja over zonde daar moet men niet over spreken maar NALATEN !!!!!
Wel degelijk. Je bent gewoon niet bijbelvast. Onder katholieken is dat niet vreemd.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: Vandaag, 10:32
Tiberius Claudius schreef: 16 apr 2025, 10:14
Die documentatie is er niet werkelijk, ze heeft alleen betekenis voor mensen die het willen geloven.
Er is nooit een historische Jezus geweest, dus dat jaar 29 slaat nergens
Toch heeft de geschiedschrijver Flavius Josephus veel daarover opgeschreven.
Het is niet veel en ook is het later toegevoegd.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: Vandaag, 11:23

Wel degelijk. Je bent gewoon niet bijbelvast. Onder katholieken is dat niet vreemd.
Vertel wijsneus wat is niet vreemd vertel,ben heeeeeel benieuwd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: Vandaag, 11:21
Alpha schreef: Vandaag, 10:19 ...
Paulus werd door Jezus persoonlijk aangesteld, door zijn interventie.

Handelingen 26:
15 Ik vroeg: “Heer, wie bent u?” De Heer antwoordde: “Ik ben Jezus, die jij vervolgt.
16 Kom overeind, sta op, want ik ben aan je verschenen om je uit te kiezen als dienaar en getuige van dingen die je hebt gezien en van dingen die ik je nog over mij zal laten zien. NWV.
Paulus schrijft zelf dat hij Jezus nooit persoonlijk ontmoet heeft. Dat alles als openbaring tot hem in gekomen.

Het is natuurlijk een kwestie van geloof dat Paulus zijn aanstelling niet zelf bij elkaar heeft verzonnen.
Lees eerst het hele verslag, voordat je reageert.

Begin eens in hand 22:
1 ‘Mannen, broeders en vaders, luister naar mijn verdediging.’
2 Toen ze hoorden dat hij hen in het Hebreeuws toesprak, werd het nog stiller. Hij zei:
3 ‘Ik ben een Jood, geboren in Tarsus in Cilicië, maar in deze stad onderwezen aan de voeten van Gamaliël. Mij is geleerd om me strikt te houden aan de wet van onze voorouders, en ik heb net zo veel ijver voor God als jullie.
4 Ik heb de mannen en vrouwen van deze Weg tot de dood toe vervolgd door ze in boeien te slaan en aan gevangenissen over te leveren.
5 De hogepriester en de hele raad van oudsten kunnen daarvan getuigen. Van hen kreeg ik ook brieven voor de broeders in Damaskus, en ik was op weg om degenen die daar waren, te boeien en naar Jeruzalem te brengen om te worden gestraft.
6 Maar terwijl ik onderweg was en dicht bij Damaskus kwam, rond het middaguur, werd ik plotseling omgeven door een fel licht uit de hemel.
7 Ik viel op de grond en hoorde een stem zeggen: “Saul, Saul, waarom vervolg je mij?”
8 Ik zei: “Heer, wie bent u?” Hij antwoordde: “Ik ben Jezus de Nazarener, die jij vervolgt.”
9 De mannen die bij me waren, zagen wel het licht, maar hoorden niet de stem van degene die tegen me sprak.
10 Toen zei ik: “Wat moet ik doen, Heer?” De Heer zei tegen me: “Sta op, ga naar Damaskus. Daar zul je precies te horen krijgen welke taak je is opgelegd.”
11 Omdat ik door de schittering van het licht niets meer kon zien, namen degenen die bij me waren me bij de hand en brachten me naar Damaskus.
12 Ananias, een diepgelovig man die naar de wet leefde en over wie door alle Joden die daar woonden positief werd gesproken,
13 kwam naar me toe. Hij kwam bij me staan en zei: “Saul, broeder, je kunt weer zien!” Op hetzelfde moment keek ik op en ik kon hem zien.
14 Hij zei: “De God van onze voorvaders heeft jou uitgekozen om zijn wil te leren kennen en de rechtvaardige te zien en de stem van zijn mond te horen.
15 Jij moet namelijk voor hem bij alle mensen een getuige zijn van de dingen die je gezien en gehoord hebt.
16 Waarom aarzel je nog? Sta op, laat je dopen en was je zonden weg door zijn naam aan te roepen.” NWV.

In Handelingen 26 staat hij voor koning Herodes Agrippa II zijn verdediging te voeren.
Hij bezocht samen met zijn zuster Bernice omstreek2 58 n.C. een beleefdheidsbezoek aan de bestuurder Festus, zijn zwager. (Han 25:13)
Hij was blij met Agrippa omdat hij een man die „zeer goed op de hoogte was van alle gebruiken, zowel als de twistpunten die er onder de joden zijn” (Han 26:1-3).
Tiberius Claudius

Alpha schreef: Vandaag, 11:44

Begin eens in hand 22:
2 Toen ze hoorden dat hij hen in het Hebreeuws toesprak, werd het nog stiller. Hij zei:
3 ‘Ik ben een Jood, geboren in Tarsus in Cilicië, maar in deze stad onderwezen aan de voeten van Gamaliël. Mij is geleerd om me strikt te houden aan de wet van onze voorouders, en ik heb net zo veel ijver voor God als jullie.
4 Ik heb de mannen en vrouwen van deze Weg tot de dood toe vervolgd door ze in boeien te slaan en aan gevangenissen over te leveren.
5 De hogepriester en de hele raad van oudsten kunnen daarvan getuigen. Van hen kreeg ik ook brieven voor de broeders in Damaskus, en ik was op weg om degenen die daar waren, te boeien en naar Jeruzalem te brengen om te worden gestraft.
6 Maar terwijl ik onderweg was en dicht bij Damaskus kwam, rond het middaguur, werd ik plotseling omgeven door een fel licht uit de hemel.
7 Ik viel op de grond en hoorde een stem zeggen: “Saul, Saul, waarom vervolg je mij?”
8 Ik zei: “Heer, wie bent u?” Hij antwoordde: “Ik ben Jezus de Nazarener, die jij vervolgt.”
9 De mannen die bij me waren, zagen wel het licht, maar hoorden niet de stem van degene die tegen me sprak.
10 Toen zei ik: “Wat moet ik doen, Heer?” De Heer zei tegen me: “Sta op, ga naar Damaskus. Daar zul je precies te horen krijgen welke taak je is opgelegd.”
11 Omdat ik door de schittering van het licht niets meer kon zien, namen degenen die bij me waren me bij de hand en brachten me naar Damaskus.
12 Ananias, een diepgelovig man die naar de wet leefde en over wie door alle Joden die daar woonden positief werd gesproken,
13 kwam naar me toe. Hij kwam bij me staan en zei: “Saul, broeder, je kunt weer zien!” Op hetzelfde moment keek ik op en ik kon hem zien.
14 Hij zei: “De God van onze voorvaders heeft jou uitgekozen om zijn wil te leren kennen en de rechtvaardige te zien en de stem van zijn mond te horen.
15 Jij moet namelijk voor hem bij alle mensen een getuige zijn van de dingen die je gezien en gehoord hebt.
16 Waarom aarzel je nog? Sta op, laat je dopen en was je zonden weg door zijn naam aan te roepen.” NWV.

In Handelingen 26 staat hij voor koning Herodes Agrippa II zijn verdediging te voeren.
Hij bezocht samen met zijn zuster Bernice omstreek2 58 n.C. een beleefdheidsbezoek aan de bestuurder Festus, zijn zwager. (Han 25:13)
Hij was blij met Agrippa omdat hij een man die „zeer goed op de hoogte was van alle gebruiken, zowel als de twistpunten die er onder de joden zijn” (Han 26:1-3).
Kan nog steeds zo zijn dat dit alles is verzonnen.
Je hebt dus eigenlijk geen echt punt.

Ik kan ook beweren dat Old Shatterhand heeft bestaan door voortdurend teksten uit de boeken van May te citeren.
Mullog

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: Vandaag, 11:26
Mullog schreef: Vandaag, 11:23
Lezen ... bijbel lezen. Meer is het niet.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 11:24
Alpha schreef: Vandaag, 10:32 Toch heeft de geschiedschrijver Flavius Josephus veel daarover opgeschreven.
Een geschiedschrijver kan nooit vooraf een geschiedenis opschrijven!
Dat hij zijn geschriften kon maken heeft te maken met zijn positie bij de Romeinen.
Hij heeft de eerste belegering in 66 en de tweede belegering in 70 n.C. meegemaakt.
Hij wist waarover hij schreef en onderzocht nauwkeurig de Joodse geschiedenis.
Hij schreef twintig boeken over de oude geschiedenis van de Joden, het verhaal van zijn eigen leven, de oorlogen der Joden tegen de Romeinen.
De twee boeken van Apion en zijn beschrijving van de marteldood der Makkabeeën.
Deze werken zijn in het Nederlands verkrijgbaar voor € 189,=

Hij heeft twee keer over Jezus geschreven, de laatste keer omstreeks 62 n.C. over Jezus broer Jakobus. (Joodsche oudheden, XX, ix, 1.)
Jakobus werd gestenigd op basis van valse beschuldigingen.
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: Vandaag, 11:44

Begin eens in hand 22:
...
...
Ik zou zeggen, lees handelingen 9 eens.
7 En de mannen, die met hem over weg reisden, stonden verbaasd, horende wel de stem, maar niemand ziende.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 11:58
Alpha schreef: Vandaag, 11:44 Lees eerst het hele verslag, voordat je reageert.

Begin eens in hand 22:

Ik kan ook beweren dat Old Shatterhand heeft bestaan door voortdurend teksten uit de boeken van May te citeren.
Je verzint veronderstellingen. Dat is het punt.
Tiberius Claudius

Alpha schreef: Vandaag, 12:10
Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 11:24
Een geschiedschrijver kan nooit vooraf een geschiedenis opschrijven!
Dat hij zijn geschriften kon maken heeft te maken met zijn positie bij de Romeinen.
Hij heeft de eerste belegering in 66 en de tweede belegering in 70 n.C. meegemaakt.
Hij wist waarover hij schreef en onderzocht nauwkeurig de Joodse geschiedenis.
Hij schreef twintig boeken over de oude geschiedenis van de Joden, het verhaal van zijn eigen leven, de oorlogen der Joden tegen de Romeinen.
De twee boeken van Apion en zijn beschrijving van de marteldood der Makkabeeën.
Deze werken zijn in het Nederlands verkrijgbaar voor € 189,=

Hij heeft twee keer over Jezus geschreven, de laatste keer omstreeks 62 n.C. over Jezus broer Jakobus. (Joodsche oudheden, XX, ix, 1.)
Jakobus werd gestenigd op basis van valse beschuldigingen.
Wat er in staat hoeft niet van hem te stammen.
De meeste historici menen dat dat later is toegevoegd, om zich op een Niet-Bijbelse bron te kunnen beroepen.
Tiberius Claudius

Alpha schreef: Vandaag, 12:12
Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 11:58

Je verzint veronderstellingen. Dat is het punt.
Ik verzin niets, mensen die denken dat het zo is gebeurd die veronderstellen, zonder een bewijs te leveren.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: Vandaag, 12:02
Snelheid schreef: Vandaag, 11:26

Wat jij niet doet als vijandige ongelovige.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: Vandaag, 12:28
Mullog schreef: Vandaag, 12:02
Wat jij niet doet als vijandige ongelovige.
Wat natuurlijk duidelijk blijkt uit deze post van mij
viewtopic.php?p=473450#p473450
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: Vandaag, 12:11
Alpha schreef: Vandaag, 11:44 Lees eerst het hele verslag, voordat je reageert.

Begin eens in hand 22:
...
...
Ik zou zeggen, lees handelingen 9 eens.
7 En de mannen, die met hem over weg reisden, stonden verbaasd, horende wel de stem, maar niemand ziende.
Handelingen 9:
3 Terwijl hij onderweg was en in de buurt van Damaskus kwam, werd hij plotseling omgeven door een fel licht uit de hemel.
4 Hij viel op de grond en hoorde een stem zeggen: ‘Saul, Saul, waarom vervolg je mij?’
5 Hij vroeg: ‘Heer, wie bent u?’ Het antwoord was: ‘Ik ben Jezus, die jij vervolgt.
6 Maar sta op en ga de stad in. Daar zul je te horen krijgen wat je moet doen.’
7 De mannen die met hem meereisden, waren sprakeloos, want ze hoorden wel een stem maar zagen niemand.
8 Saulus kwam overeind en hoewel zijn ogen open waren, zag hij niets. Ze namen hem dus bij de hand en brachten hem Damaskus binnen.
9 Drie dagen lang zag hij niets, en ook at en dronk hij niet. NWV.

3 En terwijl hij onderweg was, gebeurde het dat hij dicht bij Damascus kwam. En plotseling omscheen hem een licht vanuit de hemel,
4 en toen hij op de grond gevallen was, hoorde hij een stem die tegen hem zei: Saul, Saul, waarom vervolgt u Mij?
5 En hij zei: Wie bent U, Heere? En de Heere zei: Ik ben Jezus, Die u vervolgt. ** Het is hard voor u, met de hielen tegen de prikkels te slaan.
6 En hij zei, bevend en verbaasd: Heere, wat wilt U dat ik doen zal? En de Heere zei tegen hem: Sta op en ga de stad in en daar zal u gezegd worden wat u moet doen..
7 En de mannen die met hem meereisden, stonden sprakeloos, want zij hoorden wel de stem, maar zagen niemand.
8 En Saulus stond op van de grond; en toen hij zijn ogen opendeed, zag hij niemand. En zij leidden hem bij de hand en brachten hem naar Damascus. 9 En gedurende drie dagen kon hij niet zien, en at en dronk hij niet. HSV.

Handelingen 26:
13 o koning, zag ik midden op de dag onderweg een licht uit de hemel, feller dan de zon, dat mij en mijn reisgenoten omgaf.
14 We vielen allemaal op de grond en ik hoorde een stem in het Hebreeuws tegen me zeggen: “Saul, Saul, waarom vervolg je mij? Je maakt het jezelf moeilijk door tegen de prikkel te blijven stoten.”
15 Ik vroeg: “Heer, wie bent u?” De Heer antwoordde: “Ik ben Jezus, die jij vervolgt. NWV.

13 zag ik, koning, midden op de dag, op de weg een licht, sterker dan de glans van de zon, dat mij en hen die met mij meereisden, vanuit de hemel omscheen.
14 En nadat wij allen op de grond gevallen waren, hoorde ik een stem tot mij spreken en in de Hebreeuwse taal zeggen: Saul, Saul, waarom vervolgt u Mij? Het is hard voor u de hielen tegen de prikkels te slaan.
15 En ik zei: Wie bent U, Heere? En Hij zei: Ik ben Jezus, Die u vervolgt. HSV.

Handelingen 22:
6 Maar terwijl ik onderweg was en dicht bij Damaskus kwam, rond het middaguur, werd ik plotseling omgeven door een fel licht uit de hemel.
11 Omdat ik door de schittering van het licht niets meer kon zien, namen degenen die bij me waren me bij de hand en brachten me naar Damaskus. NWV.

6 Maar het overkwam mij, toen ik onderweg was en omstreeks de middag Damascus naderde, dat plotseling vanuit de hemel een fel licht mij omstraalde.
7 En ik viel op de grond en hoorde een stem tegen mij zeggen: Saul, Saul, waarom vervolgt u Mij?
8 En ik antwoordde: Wie bent U, Heere? En Hij zei tegen mij: Ik ben Jezus de Nazarener, Die u vervolgt.
9 En zij die bij mij waren, zagen wel het licht en werden zeer bevreesd, maar de stem van Hem Die tot mij sprak, hoorden zij niet.
10 En ik zei: Heere, wat moet ik doen? En de Heere zei tegen mij: Sta op en ga naar Damascus, en daar zal met u gesproken worden over alles wat voor u vastgesteld is om te doen.
11 En omdat ik door de glans van dat licht niets meer kon zien, werd ik bij de hand geleid door hen die bij mij waren, en zo kwam ik in Damascus. HSV.

Hand 9:5 ** Een toevoeging, die niet in de grondtekst staat.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 12:26
Alpha schreef: Vandaag, 12:12 Je verzint veronderstellingen. Dat is het punt.
Ik verzin niets, mensen die denken dat het zo is gebeurd die veronderstellen, zonder een bewijs te leveren.
Als je iets veronderstelt, dien je dat waar te maken.
Dat is het punt.

Je veronderstelt dus dat Bijbelse zaken niet gebeurd zijn.
Desondanks zijn er vele punten in de bijbel, die door archeologen zijn bevestigd.
Helaas is het een feit, dat ze soms niet vooraf de Bijbel hebben bestudeerd en de context hebben bekeken.

In een documentaire gaf een archeoloog aan, dat hij niet begreep dat de schepper een afgodische heerser gebruikte om zijn wil te doen.
Desondanks geeft de bijbel daarvan vele voorbeelden.