ROEPT U MAAR.............. wie van de Kardinalen.
Voor @Snelheid..............kardinaal Robert Sarah.
Daar heb je een punt....................maar hij is wel een grote kanshebber;tja en Kardinaal Re die de uitvaart celebrant was 91 zou je dat zeggen.Yours schreef: Vandaag, 10:11 Deze kardinaal wordt op 15 juni as. 80 jaar. Het kan dus wel, maar of het wenselijk is om hem op deze hoge leeftijd voor deze veeleisende functie te kiezen is echt de vraag.
Matteo Zuppi (68) is progressief en ik denk dat deze paus het prima zal doen, hij was ook close met Franciscus.Maria K schreef: Vandaag, 10:27 Ik ken geen van allen.
En zou graag de reden van jullie keuze willen weten.
Dit ook voor meer diepgang en meer denkstof in dit topic.
Hart van Nederland schreef: Matteo Zuppi (68), aartsbisschop van Bologna, geldt als het progressieve alternatief. Hij werkte nauw samen met vredesorganisatie Sant’Egidio en speelde een rol in onderhandelingen in onder meer Mozambique. Binnen Italië heeft hij veel gezag, mede dankzij zijn sociale inzet en toegankelijkheid. De wedkantoren geven hem zo'n 18 procent kans. De Hongaarse kardinaal Péter Erdő (71) is de grootste conservatieve kanshebber. Hij is sinds 2003 aartsbisschop van Esztergom-Boedapest en was jarenlang voorzitter van de Europese bisschoppenconferentie. Binnen kerkelijke kringen staat Erdo bekend om zijn juridische kennis en degelijke bestuur.
Snelheid schreef: Vandaag, 10:32Daar heb je een punt....................maar hij is wel een grote kanshebber;tja en Kardinaal Re die de uitvaart celebrant was 91 zou je dat zeggen.Yours schreef: Vandaag, 10:11 Deze kardinaal wordt op 15 juni as. 80 jaar. Het kan dus wel, maar of het wenselijk is om hem op deze hoge leeftijd voor deze veeleisende functie te kiezen is echt de vraag.
Maar je heb gelijk dat is weer een jonge paus voor het bestuur wellicht beter zou zijn.
Voorts Sarah als hij in gezondheid tegen de 100 wordt waarom niet de Kerk zou bij deze paus als hij gekozen wordt er wel bij varen.
Sarah...... een krachtige persoon die niet wijkt voor het kwaad en dictators de waarheid zei.Yours schreef: Vandaag, 10:45 Misschien kun je uitleggen waarom je de opeenvolgende kardinalen ziet zitten, Snelheid.
Ik heb geen voorkeur. Bovendien heb ik geen enkele invloed op de keuze, dus maakt mijn voorkeur niet uit. Een voortzetting van de werken van Paus Franciscus lijkt mij het meest wenselijk. Maar hoe kardinalen als ‘paus’ uitwerken is wat dat betreft ook maar de vraag.Snelheid schreef: Vandaag, 10:56Sarah...... een krachtige persoon die niet wijkt voor het kwaad en dictators de waarheid zei.Yours schreef: Vandaag, 10:45 Misschien kun je uitleggen waarom je de opeenvolgende kardinalen ziet zitten, Snelheid.
Voorts een man met grote pastorale ervaring enz enz en voorstander is van een rijke Liturgie.
Parolin......... zeer grote ervaring in de diplomatie kent alles staatshoofden,doe achter de schermen heel veel om oorlogen en conflicten te voorkomen. En ernstig man.
Maar @Yours welke voorkeur heb jij?
Goed gezien @Yours zo is het ook en.................Yours schreef: Vandaag, 11:16Ik heb geen voorkeur. Bovendien heb ik geen enkele invloed op de keuze, dus maakt mijn voorkeur niet uit. Een voortzetting van de werken van Paus Franciscus lijkt mij het meest wenselijk. Maar hoe kardinalen als ‘paus’ uitwerken is wat dat betreft ook maar de vraag.Snelheid schreef: Vandaag, 10:56
Sarah...... een krachtige persoon die niet wijkt voor het kwaad en dictators de waarheid zei.
Voorts een man met grote pastorale ervaring enz enz en voorstander is van een rijke Liturgie.
Parolin......... zeer grote ervaring in de diplomatie kent alles staatshoofden,doe achter de schermen heel veel om oorlogen en conflicten te voorkomen. En ernstig man.
Maar @Yours welke voorkeur heb jij?
Ook las ik laatst dat degenen die “als ‘paus’ het conclaaf ingaan er meestal als ‘kardinaal’ weer uitkomen. Als het perspectief van carrière maken de hoofdmoot van de motivatie is, komt men meestal van een koude kermis thuis.
De overleden paus Franciscus daarentegen dacht als kardinaal ‘even het conclaaf’ te doen en dan weer naar huis te gaan, maar 2 dagen later stond hij als Bisschop van Rome op het pauselijke balkon. “Het kan verkeren” zou Bredero dan ook zeggen.
Als je toch op die pagina bent, waarom zet je er dan niet meteen de link erheen bij?Messenger schreef: Vandaag, 10:40Hart van Nederland schreef: Matteo Zuppi (68), aartsbisschop van Bologna, geldt als het progressieve alternatief. Hij werkte nauw samen met vredesorganisatie Sant’Egidio en speelde een rol in onderhandelingen in onder meer Mozambique. Binnen Italië heeft hij veel gezag, mede dankzij zijn sociale inzet en toegankelijkheid. De wedkantoren geven hem zo'n 18 procent kans. De Hongaarse kardinaal Péter Erdő (71) is de grootste conservatieve kanshebber. Hij is sinds 2003 aartsbisschop van Esztergom-Boedapest en was jarenlang voorzitter van de Europese bisschoppenconferentie. Binnen kerkelijke kringen staat Erdo bekend om zijn juridische kennis en degelijke bestuur.
Je kunt ook overal op wedden.Kardinaal
Geïmpliceerde kans volgens wedkantoren
1. Pietro Parolin (Italië)
33%
2. Luis Antonio Tagle (Filipijnen)
25%
3. Matteo Zuppi (Italië)
18%
4. Péter Erdő (Hongarije)
11%
5. Peter Turkson (Ghana)
9%
6. Pierbattista Pizzaballa (Italië)
8%
7. Raymond Lee Burke (VS)
5%
8. Angelo Scola (Italië)
5%
9. José Tolentino (Portugal)
5%
10. Wim Eijk (Nederland)
4%
11. Fridolin Ambongo Besungu (Congo)
4%
12. Robert Sarah (Guinee)
4%
Bron: Oddschecker.com (22 april om 11.00 uur). De geïmpliceerde kanspercentages liggen in totaal boven de 100% omdat wedkantoren een winstmarge inbouwen.
Hoeveel kardinalen zijn er dan waaruit je kunt kiezen?Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 11:35 Ik ga er niet over, maar toch dit:
Kies een Paus die niet te oud of te jong is is dus eentje tussen de 35 en 55jaar.
Kneus je moet er niet aan denken ,maar de Heilige Geest kiest altijd juist,voorts de Paus is ook maar een mens ,maar wijsheid en liefdevol zijn en onverschrokken zijn is wel een vereiste om het Pausambt te bekledenMaria K schreef: Vandaag, 11:47Hoeveel kardinalen zijn er dan waaruit je kunt kiezen?Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 11:35 Ik ga er niet over, maar toch dit:
Kies een Paus die niet te oud of te jong is is dus eentje tussen de 35 en 55jaar.
Meestal verwacht je een uitgebreide loopbaan met ook wereldlijke autoriteiten en een zekere levenswijsheid.
En niet onbelangrijk; ook punten, waarin hij al op een zekere autoriteit kan rekenen, tussen alle ouderen in het Vaticaan.
Maar als laatste, maar niet het minste:
Stel je hebt een kluns of kneus gekozen.
Je zult het er maar een halve eeuw of meer mee moeten doen.![]()
Dat is altijd het risico met benoemingen voor het leven.Maria K schreef: Vandaag, 11:47Hoeveel kardinalen zijn er dan waaruit je kunt kiezen?Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 11:35 Ik ga er niet over, maar toch dit:
Meestal verwacht je een uitgebreide loopbaan met ook wereldlijke autoriteiten en een zekere levenswijsheid.
En niet onbelangrijk; ook punten, waarin hij al op een zekere autoriteit kan rekenen, tussen alle ouderen in het Vaticaan.
Het is inderdaad een zware verantwoordelijkheid.Robert Frans schreef: Vandaag, 13:01 Benedictus XVI noch Franciscus wilden paus worden. Volgens mij is het een ambt dat maar weinigen echt serieus ambiëren, vanwege de zware verantwoordelijkheid en de hoge werkdruk die je erbij krijgt. Gecombineerd met een intensief gebedsleven en vele reizen, waarbij elk woord en elk gebaar breed uitgemeten wordt. Met name oudere kardinalen zullen eerder een rustig emeritaat prefereren.
Ken jij een kardinaal die aan jouw functiebeschrijving beantwoordt?Ik zelf denk dat de kerk het beste gebaat is bij een paus die verbinding weet te zoeken tussen conservatieve en progressieve gemeenschappen binnen de kerk, die met name in Amerika vrij gepolariseerd kunnen zijn. Vanuit een krachtig geloof dat al tweeduizend jaar overgeleverd en uitgekristalliseerd is. Die de schoonheid en mystiek van de liturgie, de doeltreffendheid en diepgang van het apostolaat en de compassie en barmhartigheid van het pastoraat weet te bevorderen. En die buiten de kerk een zowel diplomatieke als krachtige stem van het geweten der mensheid kan zijn, ook en vooral als zij daar niet altijd op zit te wachten.
Te jong heb je ook het risico, dat hij nog in zijn geestelijke groeiproces zit.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 13:02Dat is altijd het risico met benoemingen voor het leven.Maria K schreef: Vandaag, 11:47
Hoeveel kardinalen zijn er dan waaruit je kunt kiezen?
Er is ook wel eens een Paus dement geworden en hij begon ook te kwijlen.
Daarnaast ken het ook zijn dat men een hele goede kiest.
Ik denk dat dat niet waar is.Maria K schreef: Vandaag, 14:10Te jong heb je ook het risico, dat hij nog in zijn geestelijke groeiproces zit.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 13:02
Dat is altijd het risico met benoemingen voor het leven.
Er is ook wel eens een Paus dement geworden en hij begon ook te kwijlen.
Daarnaast ken het ook zijn dat men een hele goede kiest.
Wat als hij na verloop van tijd in reïncarnatie gaat geloven?
Of niet meer in de hel, omdat het vagevuur al zo louterend werkt, dat iedereen uiteindelijk naar de hemel gaat.
Of zelfs zijn geloof verliest.
Die risico's zijn er mi. veel minder dan bij ouderen.
Dat is al gepasseerd.Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 14:24Ik denk dat dat niet waar is.Maria K schreef: Vandaag, 14:10
Te jong heb je ook het risico, dat hij nog in zijn geestelijke groeiproces zit.
Of niet meer in de hel, omdat het vagevuur al zo louterend werkt, dat iedereen uiteindelijk naar de hemel gaat.
Ouderen lopen veel vaker de kans snel dement te worden of een andere ouderdomskwaal te krijgen.
Dus jij denkt dat een mens tussen de 35 en 55 jaar en daarna niet meer verandert in zijn denken en geloofsovertuigingen?Ook denk ik dat verhaal over een geestelijk groeiproces gewoon niet waar is.
De rest zijn ook zeer onwaarschijnlijke onderstellingen, zo kun je er honderden voor elke benoeming en leeftijdsgroep bedenken.
Ik ken maar één kardinaal en dat is onze eigen Eijk. En ik denk niet dat hij die brug zou kunnen bouwen. Sowieso is de kans dat hij paus wordt niet zo groot, alleen al omdat Nederland samen met heel West-Europa een Vaticaans zorgenkindje is... als men überhaupt al van ons land heeft gehoord.Yours schreef: Vandaag, 13:38Ken jij een kardinaal die aan jouw functiebeschrijving beantwoordt?
En de verantwoordelijkheid tevens aankan?
Men zoekt in een paus vooral ook wijsheid en levenservaring, ook als geestelijke. Met uiteraard een stevig en gerijpt katholiek geloof dat hij bereid is te verdedigen en uit te diepen tegenover een soms vijandige wereld. Je komt dan al snel uit op iemand die minimaal boven de vijftig jaar is, met jarenlange ervaring als (onder meer) priester, bisschop en kardinaal. Ouderdom staat in zowel de Schrift als veel culturen voor wijsheid, bezonnenheid en ervaring. Een oudere paus zal wereldwijd dus sowieso meer gezag uitstralen dan een jongeling.Maria K schreef: Vandaag, 14:10Te jong heb je ook het risico, dat hij nog in zijn geestelijke groeiproces zit.
Dat vind ik niet zo erg hoor: dat zou pas èchte (r)evolutie zijn!