Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Messenger
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 01 jul 2025, 13:02
Messenger schreef: 01 jul 2025, 12:50
Misschien zoals de persoonlijke, meegemaakte ervaring zoals ik zelf had, maar ik kan alleen op die van mij af gaan.
Je hebt lammen weer zien lopen, doden gezien, die opgestaan waren, mensen die volledig waren genezen door Jezus?

Lukas is dat consequent na gegaan, door ooggetuigen te interviewen.
Interviews van duizenden jaren geleden maken op mij geen indruk.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Leon

Bericht door Leon »

Messenger schreef: 01 jul 2025, 13:31
Alpha schreef: 01 jul 2025, 12:59 Helaas voor jou gebruikt de bijbel het woord ziel voor een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.
Droom maar gewoon verder.
Ik ben klaarwakker. De bijbel heeft weinig te betekenen voor mij en is niet gezaghebbend. Veelal zit de bijbel ernaast, niet altijd.

Elk levend wezen heeft een ziel. De ziel van de mens is de directe verbinding met God.
Ik denk dat de JG dit lezen als: Elk wezen heeft leven. Leven is een directe verbinding met God.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
peda

Bericht door peda »

Leon schreef: 01 jul 2025, 13:35
Ik ben klaarwakker. De bijbel heeft weinig te betekenen voor mij en is niet gezaghebbend. Veelal zit de bijbel ernaast, niet altijd.

Elk levend wezen heeft een ziel. De ziel van de mens is de directe verbinding met God.
Ik denk dat de JG dit lezen als: Elk wezen heeft leven. Leven is een directe verbinding met God.
Niet verbazingwekkend.
In de abrahamitische godsdiensten is God een Relationele ( op de mens betrokken ) God.
Relatie zonder Verbinding = gelijk aan kul.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 01 jul 2025, 12:03
Dat_beloof_ik schreef: 25 jun 2025, 14:55 Met het evangelie van Lukas doet de schrijver precies wat je anderen verwijt:
doen voorkomen alsof zijn schrijfsel van vroegere geïnspireerde schrijvers is.
Jij bent het daar niet mee eens.
Er is geen enkele objectieve grond (dus anders dan 'ik geloof dat nu eenmaal') waarop je kunt baseren dat Lukas anders is dan andere documenten waarvan de schrijvers doet voorkomen alsof die van Jezus zijn.
Jezus is aangesteld door zijn vader als koning over de aarde.
Zijn vader delegeerde vele taken aan hem, alsmede aan diverse engelen.
Jezus gaf opdrachten aan zijn volgelingen, zoals het goede nieuws overal bekend te maken.
Ook hij delegeert taken.

Vandaar dat zijn discipelen zelf hun waarnemingen opschreven.
Net als zijn vader maakt hij gebruik van mensen, zodat de wil van zijn vader uitgevoerd wordt.
Uit openbaringen blijkt overduidelijk dat hij precies weet wat er op aarde gebeurd en hij corrigeert als dat nodig is.

Lees nu eens zelf de bijbel en probeer te begrijpen waarover het gaat.

Jezus is de voorzegde en aangestelde koning over de aarde.

Johannes 18:
37 Toen zei Pilatus tegen hem: ‘U bent dus toch een koning?’ Jezus antwoordde: ‘U zegt zelf dat ik een koning ben. Hiervoor ben ik geboren en hiervoor ben ik in de wereld gekomen: om te getuigen van de waarheid. Iedereen die aan de kant van de waarheid staat, luistert naar mijn stem.’

Lukas 1:
31 Luister! Je zult zwanger worden en een zoon krijgen, en je moet hem Jezus noemen.
32 Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste worden genoemd. Jehovah God zal hem de troon van zijn vader David geven.
33 Hij zal voor eeuwig als Koning over het huis van Jakob regeren en aan zijn Koninkrijk zal geen eind komen.’

Lukas 7:
20 Toen de mannen bij hem [Jezus] kwamen, zeiden zij: „Johannes de Doper heeft ons naar u toe gezonden om te zeggen: ’Zijt gij de Komende, of hebben wij een ander te verwachten?’” 
21 In dat uur genas hij vele [mensen] van ziekten en ernstige kwalen en goddeloze geesten en schonk hij vele blinden [het vermogen] om te kunnen zien. 
22 Daarom gaf hij de [twee] ten antwoord: „Gaat heen, bericht aan Johannes wat GIJ gezien en gehoord hebt: de blinden ontvangen het gezicht, de kreupelen lopen, de melaatsen worden gereinigd en de doven horen, de doden worden opgewekt en aan de armen wordt het goede nieuws verteld. 
23 En gelukkig is hij die geen aanstoot aan mij neemt.”

Jesaja 60:22 De kleine zal tot duizend worden en de onbeduidende tot een machtig volk.
Ikzelf, Jehovah, zal het versnellen als het de tijd ervoor is.

Deze gebeurtenis vind plaats in de tijd van het einde. (Daniël 12: 9-10).

Jesaja 61:1 De geest van de Soevereine Heer Jehovah rust op mij, omdat Jehovah mij heeft gezalfd om goed nieuws te vertellen aan de zachtmoedigen. Hij heeft mij gestuurd om mensen met een gebroken hart te verbinden, om aan de gevangenen bekend te maken dat ze vrijgelaten zullen worden en aan wie opgesloten zitten dat hun ogen wijd geopend zullen worden,

Daniël 2:44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten dat nooit vernietigd zal worden. En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken. Als enige zal het eeuwig blijven bestaan, NWV.

Lukas was een arts, dat blijkt uit zijn geschriften.
Paulus noemde hem de geliefde geneesheer [ἰατρὸς]. (Kol 4:14)
Hij sprak niet over zichzelf als een ooggetuige, maar vermelde gebeurtenissen in het leven van Christus (Lu 1:2)
Hij interviewde vele mensen die zelf ooggetuigen waren en ook degenen die zelf het goede nieuws verkondigden.
Lukas is een van degenen aan wie deze geïnspireerde uitspraken werden toevertrouwd. (Romeinen 3:1, 2).
Het je hele stuk ga je niet in op de laatste regels die ik schreef.
jij wijst schrijfsels af omdat de schrijver doet voorkomen alsof zijn schrijfsel van vroegere geïnspireerde schrijvers is.
De schrijver van Lukas doet precies hetzelfde en er is geen enkele objectieve grond waarop je kunt baseren dat Lukas anders is dan andere documenten waarvan de schrijvers doen voorkomen alsof die van Jezus zijn.
Vervolgens verwijs je o.a. weer naar Lukas.... zonder op voorgaande in te gaan.

Nog één ding. Ik zie je nu wederom schrijven dat uit Lukas geschriften bleek dat hij arts. Ik heb regelmatig gevraagd wáár dat dan uit zijn geschriften bleek; welke teksten, welke bewoordingen. Zou je daar misschien eens op kunnen reageren?
Je blijft het nl steeds opnieuw inbrengen, maar telkens zonder onderbouwing.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Alpha schreef: 01 jul 2025, 12:57 Bedankt voor je reactie, op deze manier kan ik weer tonen wat de Bijbel werkelijk leert.

[...]

Vandaar dat Jg pas aan het einde der tijden actief zijn geworden.
Ik geloof best dat je er heel erg van overtuigd bent dat jullie als enige de Bijbel correct uitleggen en dat het christendom er daarom wel helemaal naast moet zitten. Volgens onder meer jullie heeft God na de dood van de laatste apostel geen enkele gelovige nog ware kennis gegeven, maar begon Hij daar pas mee na de oprichting van het WTG. De idee dat het christendom opnieuw geconstrueerd moest worden, omdat het huidige christendom onherstelbaar in verval zou zijn geraakt, wordt het restaurationisme genoemd. Het restaurationisme kwam op aan het begin van de negentiende eeuw. En natuurlijk zorgde dat voor één nieuwe, authentieke godsdienst met één Bijbel, waar alle restaurationistische gelovigen op aansloten en waar men het helemaal eens is over hoe het christendom er nu uit zou moeten zien... toch?

Nou, bepaald niet. Sterker nog: er is geen stroming zo verdeeld als het restaurationisme. Zij bestaat uit jullie, dus de Jehovah's Getuigen, de mormonen, de quakers, de zevendedagadventisten, de campbelisten en nog een paar andere gemeenschappen. En al deze stromingen zijn het vrijwel nergens met elkaar over eens. Niet over wie God is, wie Jezus is, of en zo ja, hoe de mens gered moet worden, zelfs niet hoe de Bijbel gelezen moet worden, welke boeken en teksten überhaupt tot de Bijbel behoren en of er nog andere gewijde geschriften zijn. En laten we het al helemaal niet hebben over unitarische gemeenschappen, want die zijn nog vele malen verdeelder onder elkaar. Daar kom je echt de meest waanzinnige ideeën tegen.

Het maakt het restaurationisme en dus ook het WTG totaal ongeloofwaardig. Als de Bijbel genoeg zou zijn en als het christendom echt opnieuw opgebouwd zou moeten worden vanwege een Grote Afval, dan zouden gemeenschappen die dat willen vele malen eensgezinder moeten zijn dan het christendom zelf. Maar het tegendeel is het geval. Christenen, van katholieken tot calvinisten, zijn het over de belangrijkste punten namelijk gewoon eens met elkaar. Zij delen de Geloofsbelijdenis van Nicea en de Apostolische Geloofsbelijdenis met elkaar en erkennen meestal ook elkaars doopsel en huwelijk. Er zijn daarnaast steeds meer oecumenische initatieven binnen het christendom. Waar katholieken en evangelischen in steeds meer regio's prima samen een viering zouden kunnen houden, zullen Jehovah's Getuigen en mormonen dat nooit of te nimmer kunnen.

Pas als het WTG met alle mormonen, quakers, campbelisten, zevendedagadventisten en al die andere restaurationistische gemeenschappen één machtige, wereldwijde kerk met één Bijbel en één geloofstraditie weet te vormen, geënt op het vroege christendom, dan zal ik reden hebben om iets meer geloof te hechten aan je verhaal. Dan is het inderdaad heel mogelijk dat de Geest een nieuw volk samenbrengt, voortbouwend op een gedeelde heilsgeschiedenis, en het huidige christendom zich daar heel ernstig toe heeft te verhouden. Maar al die groepjes die allemaal roepen de enige juiste reconstructie aan te houden en die elkaar vaak niet eens als gelovigen erkennen... daar word ik niet warm of koud van.
Vrede en alle goeds
Alpha

Bericht door Alpha »

Robert Frans schreef: 03 jul 2025, 19:27
Alpha schreef: 01 jul 2025, 12:57 Bedankt voor je reactie, op deze manier kan ik weer tonen wat de Bijbel werkelijk leert.

[...]

Vandaar dat Jg pas aan het einde der tijden actief zijn geworden.
Ik geloof best dat je er heel erg van overtuigd bent dat jullie als enige de Bijbel correct uitleggen en dat het christendom er daarom wel helemaal naast moet zitten. Volgens onder meer jullie heeft God na de dood van de laatste apostel geen enkele gelovige nog ware kennis gegeven, maar begon Hij daar pas mee na de oprichting van het WTG. De idee dat het christendom opnieuw geconstrueerd moest worden, omdat het huidige christendom onherstelbaar in verval zou zijn geraakt, wordt het restaurationisme genoemd. Het restaurationisme kwam op aan het begin van de negentiende eeuw. En natuurlijk zorgde dat voor één nieuwe, authentieke godsdienst met één Bijbel, waar alle restaurationistische gelovigen op aansloten en waar men het helemaal eens is over hoe het christendom er nu uit zou moeten zien... toch?

Nou, bepaald niet. Sterker nog: er is geen stroming zo verdeeld als het restaurationisme. Zij bestaat uit jullie, dus de Jehovah's Getuigen, de mormonen, de quakers, de zevendedagadventisten, de campbelisten en nog een paar andere gemeenschappen. En al deze stromingen zijn het vrijwel nergens met elkaar over eens. Niet over wie God is, wie Jezus is, of en zo ja, hoe de mens gered moet worden, zelfs niet hoe de Bijbel gelezen moet worden, welke boeken en teksten überhaupt tot de Bijbel behoren en of er nog andere gewijde geschriften zijn. En laten we het al helemaal niet hebben over unitarische gemeenschappen, want die zijn nog vele malen verdeelder onder elkaar. Daar kom je echt de meest waanzinnige ideeën tegen.

Het maakt het restaurationisme en dus ook het WTG totaal ongeloofwaardig. Als de Bijbel genoeg zou zijn en als het christendom echt opnieuw opgebouwd zou moeten worden vanwege een Grote Afval, dan zouden gemeenschappen die dat willen vele malen eensgezinder moeten zijn dan het christendom zelf. Maar het tegendeel is het geval. Christenen, van katholieken tot calvinisten, zijn het over de belangrijkste punten namelijk gewoon eens met elkaar. Zij delen de Geloofsbelijdenis van Nicea en de Apostolische Geloofsbelijdenis met elkaar en erkennen meestal ook elkaars doopsel en huwelijk. Er zijn daarnaast steeds meer oecumenische initatieven binnen het christendom. Waar katholieken en evangelischen in steeds meer regio's prima samen een viering zouden kunnen houden, zullen Jehovah's Getuigen en mormonen dat nooit of te nimmer kunnen.

Pas als het WTG met alle mormonen, quakers, campbelisten, zevendedagadventisten en al die andere restaurationistische gemeenschappen één machtige, wereldwijde kerk met één Bijbel en één geloofstraditie weet te vormen, geënt op het vroege christendom, dan zal ik reden hebben om iets meer geloof te hechten aan je verhaal. Dan is het inderdaad heel mogelijk dat de Geest een nieuw volk samenbrengt, voortbouwend op een gedeelde heilsgeschiedenis, en het huidige christendom zich daar heel ernstig toe heeft te verhouden. Maar al die groepjes die allemaal roepen de enige juiste reconstructie aan te houden en die elkaar vaak niet eens als gelovigen erkennen... daar word ik niet warm of koud van.
Bedankt voor je reactie.

Er wordt vaker gezegd dat Jg zelf de Bijbel uitleggen, maar dat is niet zo.
Uitleg is een zaak van God en hij geeft aan wie HIJ wil.
Bij Jg kunnen nooit onwetenden gedoopt worden, dus ook geen baby’s of kleine kinderen.
Er wordt dus een intensieve Bijbelcursus aangeboden , aan mensen dat willen.
Het is Gods wil, dat iedere gelovige over nauwkeurige kennis beschikt. (1 Tim. 2:3, 4)
Als mensen de cursus gevolg hebben, weten zij redelijk wat de Bijbel werkelijk leert.
Ze ontdekken dan dat God een persoonlijke naam heeft en hij wil dat die gebruikt wordt.
Wie de naam van Jehovah aanroept kan gered worden. (Rom 10:13-15).

Daarom het Jezus iedere gelovige opdracht gegeven om het goede nieuws te verkondigen.
Iedere Jg doet dat en dat gebeurd nu wereldwijd in ruim 240 landen en in meer dan 1000 talen.
De NWV is simultaan in honderden talen verkrijgbaar.
Belangstellenden kunnen dat inzien in hun eigen taal op JW.ORG.

Helaas heeft Jezus en ook de apostelen voorzegt dat mensen van het geloof zullen afvallen. (1 Tim. 4:1). In de Bijbel werd door Daniël voorzegt dat de kennis uit de Bijbel in de tijd van het einde zal toenemen.

Dan 12:9 „Ga, Daniël, want de woorden blijven geheim en verzegeld tot de tijd van [het] einde. NWV.

Daniël heeft d.m.v. het beeld van Nebucadnezar getoond hoe de wereldse machten zich zouden ontwikkelen.
We leven nu in de voeten van dat beeld, dat bestaat uit leem dat met ijzer vermengd is.
De Bijbel legt daarvan de betekenis uit.

Restaurationisme zal niet plaatsvinden, omdat die ontstaan is uit de afval van het geloof.
Jezus heeft beslist geen “universeel” geloof gesticht, maar één geloof!

Efeziërs 4:
5 één Heer, één geloof, één doop,
6 één God en Vader van allen, die boven allen en door allen en in allen is. NWV.

De christenheid is aantoonbaar van het geloof afgevallen en dat werd duidelijk zichtbaar toen Constantijn de Grote zijn algemene kerk van Rome stichtte.
Hij was een zonneaanbidder en vermengde de Bijbelse leer met heidense leer.
Toen Maarten Luther daar tegen in opstand kwam, werd de onderlinge verdeeldheid nog groter en daardoor zijn er nu duizenden geloven die zich “christelijk” noemen.
Een hervormer merkte op: “als ik die dingen ( on-Bijbelse toevoegingen) afschaf, hou ik geen volgelingen meer over”.

Vandaar dat je in de NWV gewoon overal Gods naam vermeld is en geen enkele toevoeging te vinden is, zoals de leer van de drie-eenheid, de leer van hel en hemel.
Om tot een eenheid te komen heeft Jezus de wereldwijde bekendmaking van het goede nieuws ingesteld, aanvankelijk alleen voor de gelovige Joden, maar later ook voor de Samaritanen en de heidenen.
Cornelius was de eerste “heiden” die bekeerd werd. (Hand 10:2-4)
Lees de rest ook in Hand 10.

Nu wordt daarom door de wereldwijde bekendmaking letterlijk alle soorten van mensen bereikt. (Joh. 1:9; 12:32).
Het is onmogelijk mensen oecumenisch te verenigen, als je hun geloven met elkaar vergelijkt, zijn die aantoonbaar in strijd met de leer van de Bijbel.
Door zelf de Bijbel te kennen, weet je dat verdeeldheid nooit tot eenheid zal leiden.
Ware gelovigen zullen volgens Jesaja de oorlog niet meer leren. ( Jes 2:4)
peda

Bericht door peda »

De JG gemeenschap volgt het credo dat God bijbelinzicht geeft aan het BL.
De gehele bibliotheek van JG publicaties is onder goddelijke leiding goedgekeurd door het Bl.
Deze goedgekeurde bibliotheek wordt vervolgens in de koninkrijkzaal besproken, waarbij uiteraard een ieder het vervolgens unaniem eens is met de BL visie.
Wie het er niet mee eens is, vliegt immers linea recta de JG organisatie uit.
Zo geeft God binnen de JG organisatie middels het aldaar theologisch heersende BL uitleg aan wie hij wil.
Wie toetreedt tot de JG organisatie volgt kritiekloos de bijbelovertuiging van het BL.
Amen ter plaatse, zeker weten.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 01 jul 2025, 14:39
Alpha schreef: 01 jul 2025, 12:03 Jezus is aangesteld door zijn vader als koning over de aarde.
Zijn vader delegeerde vele taken aan hem, alsmede aan diverse engelen.
Jezus gaf opdrachten aan zijn volgelingen, zoals het goede nieuws overal bekend te maken.
Ook hij delegeert taken.

Vandaar dat zijn discipelen zelf hun waarnemingen opschreven.
Net als zijn vader maakt hij gebruik van mensen, zodat de wil van zijn vader uitgevoerd wordt.
Uit openbaringen blijkt overduidelijk dat hij precies weet wat er op aarde gebeurd en hij corrigeert als dat nodig is.

Lees nu eens zelf de bijbel en probeer te begrijpen waarover het gaat.

Jezus is de voorzegde en aangestelde koning over de aarde.

Johannes 18:
37 Toen zei Pilatus tegen hem: ‘U bent dus toch een koning?’ Jezus antwoordde: ‘U zegt zelf dat ik een koning ben. Hiervoor ben ik geboren en hiervoor ben ik in de wereld gekomen: om te getuigen van de waarheid. Iedereen die aan de kant van de waarheid staat, luistert naar mijn stem.’

Lukas 1:
31 Luister! Je zult zwanger worden en een zoon krijgen, en je moet hem Jezus noemen.
32 Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste worden genoemd. Jehovah God zal hem de troon van zijn vader David geven.
33 Hij zal voor eeuwig als Koning over het huis van Jakob regeren en aan zijn Koninkrijk zal geen eind komen.’

Lukas 7:
20 Toen de mannen bij hem [Jezus] kwamen, zeiden zij: „Johannes de Doper heeft ons naar u toe gezonden om te zeggen: ’Zijt gij de Komende, of hebben wij een ander te verwachten?’” 
21 In dat uur genas hij vele [mensen] van ziekten en ernstige kwalen en goddeloze geesten en schonk hij vele blinden [het vermogen] om te kunnen zien. 
22 Daarom gaf hij de [twee] ten antwoord: „Gaat heen, bericht aan Johannes wat GIJ gezien en gehoord hebt: de blinden ontvangen het gezicht, de kreupelen lopen, de melaatsen worden gereinigd en de doven horen, de doden worden opgewekt en aan de armen wordt het goede nieuws verteld. 
23 En gelukkig is hij die geen aanstoot aan mij neemt.”

Jesaja 60:22 De kleine zal tot duizend worden en de onbeduidende tot een machtig volk.
Ikzelf, Jehovah, zal het versnellen als het de tijd ervoor is.

Deze gebeurtenis vind plaats in de tijd van het einde. (Daniël 12: 9-10).

Jesaja 61:1 De geest van de Soevereine Heer Jehovah rust op mij, omdat Jehovah mij heeft gezalfd om goed nieuws te vertellen aan de zachtmoedigen. Hij heeft mij gestuurd om mensen met een gebroken hart te verbinden, om aan de gevangenen bekend te maken dat ze vrijgelaten zullen worden en aan wie opgesloten zitten dat hun ogen wijd geopend zullen worden,

Daniël 2:44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten dat nooit vernietigd zal worden. En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken. Als enige zal het eeuwig blijven bestaan, NWV.

Lukas was een arts, dat blijkt uit zijn geschriften.
Paulus noemde hem de geliefde geneesheer [ἰατρὸς]. (Kol 4:14)
Hij sprak niet over zichzelf als een ooggetuige, maar vermelde gebeurtenissen in het leven van Christus (Lu 1:2)
Hij interviewde vele mensen die zelf ooggetuigen waren en ook degenen die zelf het goede nieuws verkondigden.
Lukas is een van degenen aan wie deze geïnspireerde uitspraken werden toevertrouwd. (Romeinen 3:1, 2).
jij wijst schrijfsels af omdat de schrijver doet voorkomen alsof zijn schrijfsel van vroegere geïnspireerde schrijvers is.
De schrijver van Lukas doet precies hetzelfde en er is geen enkele objectieve grond waarop je kunt baseren dat Lukas anders is dan andere documenten waarvan de schrijvers doen voorkomen alsof die van Jezus zijn.

Nog één ding. Ik zie je nu wederom schrijven dat uit Lukas geschriften bleek dat hij arts. Ik heb regelmatig gevraagd wáár dat dan uit zijn geschriften bleek; welke teksten, welke bewoordingen. Zou je daar misschien eens op kunnen reageren?
Ik probeer te laten zien, wat de Bijbel werkelijk leert.
En die citeer ik.

Ik wijs apocriefe schrijfsels af, omdat die overduidelijk niet door God zijn geïnspireerd zijn.
Lukas is een arts en dat blijkt o.a. uit het feit dat hij medisch inzicht heeft.
Hij heeft zelf Jezus bediening van 29 tot en met 33 (n. Chr.) niet meegemaakt.
Vandaar dat hij vele ooggetuigen heeft geïnterviewd.

Alle Bijbelschrijvers zijn door God geïnspireerd.
Het is een feit dat Jehovah eeuwen van tevoren Bijbelschrijvers had geïnspireerd om talloze profetieën over de Messias op te schrijven.
Die profetieën voorspelden details over zijn leven, zijn bediening en zijn dood.
De eerste profetie kan je vinden in:

Gen 3:15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen.’ NWV.

Heel veel feitelijke informatie kan je vinden in de encyclopedie "Inzicht in de schrift".

https://wol.jw.org/nl/wol/library/r18/l ... es/inzicht

De informatie is alfabetisch geordend.

Inzicht in de Schrift, Deel 2 blz. 583: Paulus.

Kolossenzen 4:
14 Lukas, de geliefde arts, en ook Demas doen jullie de groeten. NWV
14 Lukas, de arts, de geliefde, groet u, en Demas HSV
14 U groet mijn vriend Lucas, de geneesheer, en Demas. LV.
14 Luke, the beloved physician, and Demas, greet you. KJV
14 Luke, the beloved physician, sends you his greetings, and Demas does also. NAS
14 Luke, the beloved physician, and Demas salute you. ASV
14  Luke, the beloved physician, sends you his greetings, and so does Deʹmas. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: Gisteren, 13:55 De JG gemeenschap volgt het credo dat God bijbelinzicht geeft aan het BL.
De gehele bibliotheek van JG publicaties is onder goddelijke leiding goedgekeurd door het Bl.
Deze goedgekeurde bibliotheek wordt vervolgens in de koninkrijkzaal besproken, waarbij uiteraard een ieder het vervolgens unaniem eens is met de BL visie.
Zo geeft God binnen de JG organisatie middels het aldaar theologisch heersende BL uitleg aan wie hij wil.
Wie toetreedt tot de JG organisatie volgt kritiekloos de bijbelovertuiging van het BL.
Je weet weinig en veronderstelt veel.

Alle Jg volgen de Bijbel en tonen dat unaniem, wereld wijd.
In overstemming met de Bijbelse leer leren zij de oorlog niet.
Ook ontkennen zij on-Bijbelse leringen, overleveringen, feesten en gebruiken.
peda

Bericht door peda »

Alpha schreef: Gisteren, 14:31
peda schreef: Gisteren, 13:55 De JG gemeenschap volgt het credo dat God bijbelinzicht geeft aan het BL.

Je gaat niet in op de absoluut dominante positie van het BL in de JG organisatie.
Het BL bepaalt de inhoud van de bijbelse gezonde leer en niet de individuele koninkrijkzaal bezoeker.
Als jij zegt dat alle JG de bijbel volgen, dan zeg ik dat alle JG de bijbel uitleg van het BL volgen.
Voor jou is BL bijbeluitleg gelijk aan Bijbelse leer.
Voor mij dus niet.
Alpha

Bericht door Alpha »

Leon schreef: 01 jul 2025, 13:35

Arme ziel.

1 Korinthiërs 15:
45 Zo staat er geschreven: ‘De eerste mens, Adam, werd een levend wezen (psuʹche) .’ De laatste Adam werd een levengevende geest.
45 Zo staat ook geschreven: De eerste mens Adam werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest. LV.
45 Zo staat er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levend wezen, de laatste Adam tot een levendmakende Geest. HSV

Numeri 23:10 Wie kan de stofdeeltjes van Jakob tellen, of zelfs een vierde deel van Israël? Laat mij (neʹfesj)de dood van oprechte mensen sterven, en laat mijn einde zijn als dat van hen.’

Leviticus 24:18 Wie een dier (neʹfesj) van een ander doodslaat, moet het vergoeden, een leven voor een leven.

Markus 14:34 Hij zei tegen ze: ‘Ik (neʹfesj) ben dodelijk bedroefd. Blijf hier waken.’ NWV

Ezechiël 18:4 Alle zielen behoren mij toe. Zowel de ziel van de vader als de ziel van de zoon behoort mij toe. De ziel (neʹfesj) die zondigt, die zal sterven. NWV
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: Gisteren, 14:45
Alpha schreef: Gisteren, 14:31 Je weet weinig en veronderstelt veel.

Je gaat niet in op de absoluut dominante positie van het BL in de JG organisatie.
Het BL bepaalt de inhoud van de bijbelse gezonde leer en niet de individuele koninkrijkzaal bezoeker.
Als jij zegt dat alle JG de bijbel volgen, dan zeg ik dat alle JG de bijbel uitleg van het BL volgen.
Voor mij dus niet.

Zoals al veel vaker gesteld is uitleg een zaak van God en hij geeft aan wie Hij wil.

Het BL volgt slechts Jezus voorbeeld.

Markus 10:45 Want ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als een losprijs in ruil voor velen.’

Johannes 4:34 Jezus zei tegen hen: ‘Mijn voedsel is: de wil doen van hem die mij heeft gestuurd en zijn werk afmaken.

Mattheüs 4:4 Maar hij [Jezus tegen Satan] antwoordde: ‘Er staat geschreven: “De mens moet niet alleen van brood leven, maar van elk woord dat uit Jehovah’s mond komt.”’

Mattheüs 24:
45 Wie is echt de getrouwe en beleidvolle slaaf, die door zijn meester over zijn huisknechten is aangesteld om hun op het juiste moment hun voedsel te geven?
46 Gelukkig is die slaaf als hij daarmee bezig is wanneer zijn meester komt! 47 Ik verzeker jullie: hij zal hem aanstellen over al zijn bezittingen. NWV.

Vandaar dat nu, in meer dan 1000 talen, het goede nieuws beschikbar is op de gehele wereld.
Dat wordt door Jg in meer dan 240 landen bekend gemaakt.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 01 jul 2025, 13:33
Alpha schreef: 01 jul 2025, 13:02 Je hebt lammen weer zien lopen, doden gezien, die opgestaan waren, mensen die volledig waren genezen door Jezus?

Lukas is dat consequent na gegaan, door ooggetuigen te interviewen.
„Vertrouw op Jehovah met heel uw hart en steun niet op uw eigen verstand.” — SPREUKEN 3:5.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 25 jun 2025, 13:06
Alpha schreef: 25 jun 2025, 12:57 Nee, hoor. Het is een bekende satire.
Je kan dat zelf nakijken, waar het over gaat.

Ik roep nooit zo maar iets, ik heb nu de bron aangehaald.

Je snapt niets, omdat je niets wilt snappen.
Jouw keuze!
Het is eerder zo dat jij de problemen die uit de teksten voortkomen gewoon negeert.
We krijgen hier noot echte antwoorden op, je probeert dan steeds over wat anders te beginnen.

Zo heb je nog steeds niet aangetoond dat Lukas een Jood was.
Als je de Bijbel kende, dan kon je dat weten.
Het staat subtiel vermeld.

Ik citeer slechts teksten, maar die wil je niet accepteren.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: Gisteren, 15:29
Messenger schreef: 01 jul 2025, 13:33
„Vertrouw op Jehovah met heel uw hart en steun niet op uw eigen verstand.” — SPREUKEN 3:5.
Vooral niet steunen op je eigen verstand he? Omdat als je gaat nadenken er twijfel ontstaat en dat mensen kritisch worden.
Dat staat niet voor niets in de bijbel. Want de machthebbers destijds wilden mensen zo dom en zo arm mogelijk houden. En, je ziet dat mensen zich daar nog steeds aan houden. Zo zal je nooit ontwaken. Arme ziel.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Robert Frans schreef: 25 jun 2025, 13:59
Alpha schreef: 25 jun 2025, 12:55 1 Timotheüs 4:1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen.
Invuloefening. Elke club vult daar de andere club voor in. Dat zegt dus niets. Ik zou dat vers prima op het WTG kunnen toepassen, maar dat zou jou toch ook niet overtuigen.
1 Timotheüs 3:
15 voor het geval ik word opgehouden. Dan weet je hoe je je hoort te gedragen in Gods huisgezin, de gemeente [ecclesia] van de levende God, een steunpilaar en fundament van de waarheid. NWV.

15 Maar het kan zijn dat ik nog een poosje wegblijf. Dan weet je nu alvast hoe de mensen zich moeten gedragen in het huis van God. Het huis van God is de gemeente van de levende God. Het is een steunpilaar en een fundament van de waarheid. HSV.

Een gemeente is een groep mensen die met elkaar de Bijbel bestuderen.
Dat is niet wat in deze verzen staat. Ergo, uit het NT kun je duidelijk halen dat de kerk veel meer is dan enkel dat. De apostelen en hun opvolgers ontvingen de volmacht om de eucharistie te vieren, zonden te vergeven, de heilige Geest uit te delen door handoplegging, zieken te zalven, leergezag uit te oefenen en het doopsel toe te dienen. De kerk is dus een plaats waar Christus werkelijk tegenwoordig komt door gebed, sacramenten en naastenliefde. Ze is niet uitsluitend een uitgeverij die haar onbetaalde medewerkers traint in het bestuderen en aan de man brengen van haar lectuur.
Een kerk is dat niet, ik heb zelf ervaren dat onderwijs uit de Bijbel niet een hoofddoel is, eerder bijzaak.
Jouw ervaringen alleen zijn niet relevant. Er is veel geloofsonderwijs te vinden in vrijwel alle kerken: catechese voor de verschillende sacramenten, bijbelstudiekringen, theologische opleidingen, de prediking zelf, noem maar op. De inhoud van het onderwijs bevalt jou misschien niet, maar dat maakt niet uit.

Maar het is waar dat de gemiddelde christen niet elke week urenlang wordt getraind om de juiste antwoorden op de juiste vragen te geven. Er is gelukkig ook veel ruimte voor gebed en aanbidding. Méér nog dan bij het WTG: zij zal niet snel een bijeenkomst houden waar men vrijwel uitsluitend bidt en zingt. Ook zogenoemde aanbiddingsmomenten zijn daar vrijwel uitsluitend op onderwijs en instructie gericht.
Dat de christenheid aantoonbaar van het geloof is afgevallen blijkt uit 1 Timotheüs 4:1.
Veel leringen, feesten, gebruiken en overleveringen komen niet uit de Bijbel.
Ook een invuloefening. Het vers geeft niet weer om wélke leringen het precies zouden gaan. Je kunt daar dus invullen wat je maar wil. Daarbij staat er dat sómmigen zullen afvallen van het geloof, niet de mééste christenen. Getalsmatig gezien lijkt het WTG dus veel meer onder 'sommigen' te vallen dan het hele christendom. Waarschijnlijker, gezien ook de verzen erna, doelde Paulus gewoon op gnostische en judeese stromingen binnen het vroege christendom.
Bedankt voor je reactie.

Nee, ik citeer slechts de teksten, die jij kan invullen.
Ik toon dat ecclesia gemeente betekend, geen kerk!

Eucharistie is een kerkelijke term, die aantoonbaar niet is begrepen.
Jezus kende geen “heilige mis”.
Het avondmaal vierde Jezus met zijn discipelen, die later werden gezalfd met de heilige geest.

Mattheüs 26:
26 Terwijl ze verder aten, nam Jezus een brood. Hij sprak een zegen uit, brak het en gaf het aan de discipelen. Hij zei: ‘Neem dit en eet. Dit betekent mijn lichaam.’
27 Toen nam hij een beker. Hij sprak een dankgebed uit en gaf hun de beker, terwijl hij zei: ‘Drink hier allemaal uit,
28 want dit betekent mijn “bloed van het verbond”, dat voor velen vergoten zal worden om zonden te vergeven. NWV.

De gebruikte symboliek wordt duidelijk niet begrepen.
Het brood kan niet letterlijk zijn lichaam betekenen, de wijn kan niet letterlijk zijn bloed betekenen.
Wanneer het letterlijk zou zijn, zouden zij Gods gebod hebben overtreden.
Het is voor joden niet toegestaan om mensenvlees te eten of bloed te drinken.

Ik heb overigens eerst geloofsonderwijs gevolgd bij de NHK.
Ik heb dat ruim een jaar gedaan en omdat ik daar niets leerde, ben ik daarmee gestopt.
Men koos een willekeurig hoofdstuk uit en dat werd gelezen.
Vervolgens kon iedereen zijn mening geven.
Zoveel mensen, zoveel meningen.
Bovendien was ik nagenoeg de enige, die iedere week aanwezig was.
Men vond Bijbels onderwijs niet belangrijk.
Toch stond Jezus als onderwijzer bekend en onderwees hij persoonlijk zijn volgelingen.
Ik had later bij Jg in één maand meer begrepen, dan in meer dan een jaar bij de kerk.

Jg worden onderwezen in datgene wat de Bijbel leert.
Op die manier wordt aan de hand van de Bijbel getoond wat de Bijbelse leer is.
Je bent duidelijk nog nooit bij een Jg bijeenkomst geweest.
Er zijn iedere week 2 vergaderingen, een door de week, een in het weekend.

Iedere vergadering wordt begonnen met een gebed en een lied.
Een bijeenkomst bestaat uit meerder vergaderingen.
In ieder deel wordt een specifiek onderdeel besproken en getoond wat de Bijbel daarover leert.
Op JW.ORG wordt getoond hoe een vergadering wordt gedaan.

In deze midweek , na lied en gebed, wordt “schatten uit Gods woord besproken”.
Vervolgens geestelijke juweeltjes.
Iedereen kan daar reageren.
Daarna volgt het lezen van een gedeelte van de Bijbel (Sp 21:1-18) door een gemeente lid.
Op deze manier wordt in enkele jaren de gehele Bijbel gelezen.
Vervolgens worden onderdelen van de velddienst behandeld, zodat een verkondiger op vragen aan de hand van de bijbel kan reageren.
De overgang naar het volgende programma wordt een lied gezongen.

In het volgende deel wordt de Bijbelse principes van het huwelijk besproken en wordt een video getoond.
Iedereen kan daar op reageren.
Daaropvolgend word een onderwerp uit een studieboek besproken, men is ook daar op voorbereid.
En kan iedereen zijn Bijbelse mening geven.
Deze studies gaan zeer diep en wordt er veel achtergrondinformatie gegeven.
Na afloop volgt een lied en word met gebed afgesloten.

In het weekend wordt hetzelfde principe gevolgd.
Men begint, na lied en gebed, met een openbare lezing, die wordt onderbouwd met teksten.
Men zoekt die zelf in de Bijbel op.
Deze lezing wordt afgesloten met een lied.

Daarna wordt er een artikel uit een studie wachttoren bestudeerd.
Iedereen kan daar zelf op reageren.
Ook deze studie gaat zeer diep en wordt er veel achtergrondinformatie gegeven.
Na afloop volgt een lied en word met gebed afgesloten.

Paulus doelde beslist niet op gnostische en Judese stromingen.
Hij is persoonlijk door Jezus ter correctie geroepen en was daarna een oprechte, fanatieke volgeling van Jezus.

Gezien de grote kloof tussen de leringen van de gnostische en de Bijbelse evangeliën zal hij daar niet in trappen.
De gnostiek is geënt o.a. op filosofie geënt.
Paulus mening daarop was deze:

Kolossenzen 2:
8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. NWV.
8 Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus. HSV.
8 Weest op uw hoede, zorgt dat ge u niet laat meeslepen door waardeloze, bedrieglijke theorieën, puur menselijke bedenksels, die de machten van
van de kosmos verheerlijken maar Christus bestrijden. WB.
8 Past op, dat niemand u meesleept door de wijsbegeerte of ijdele drogredenen, die op de overlevering der mensen zijn gegrond, of op de leerbeginselen der wereld, maar niet op Christus. PC.
peda

Bericht door peda »

Alpha schreef: Gisteren, 14:57
peda schreef: Gisteren, 14:45

Voor mij dus niet.

Zoals al veel vaker gesteld is uitleg een zaak van God en hij geeft aan wie Hij wil.

Het BL volgt slechts Jezus voorbeeld.

Markus 10:45 Want ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als een losprijs in ruil voor velen.’

Johannes 4:34 Jezus zei tegen hen: ‘Mijn voedsel is: de wil doen van hem die mij heeft gestuurd en zijn werk afmaken.

Mattheüs 4:4 Maar hij [Jezus tegen Satan] antwoordde: ‘Er staat geschreven: “De mens moet niet alleen van brood leven, maar van elk woord dat uit Jehovah’s mond komt.”’

Mattheüs 24:
45 Wie is echt de getrouwe en beleidvolle slaaf, die door zijn meester over zijn huisknechten is aangesteld om hun op het juiste moment hun voedsel te geven?
46 Gelukkig is die slaaf als hij daarmee bezig is wanneer zijn meester komt! 47 Ik verzeker jullie: hij zal hem aanstellen over al zijn bezittingen. NWV.

Vandaar dat nu, in meer dan 1000 talen, het goede nieuws beschikbar is op de gehele wereld.
Dat wordt door Jg in meer dan 240 landen bekend gemaakt.
Geen woord van jou over de volledig dominante rol van het B L in de JG gemeenschap.
Het B L bepaalt hoe de uitleg van God is en aan wie hij de uitleg geeft, namelijk aan het B L.
Het B L bepaalt wat het voorbeeld volgen van Jezus precies betekent.
Kortom zonder B L zou de J G gemeenschap niet eens bestaan.
Mullog

Bericht door Mullog »

peda schreef: Gisteren, 17:52 ...
Andersom ook.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: Gisteren, 15:34
Tiberius Claudius schreef: 25 jun 2025, 13:06

Het is eerder zo dat jij de problemen die uit de teksten voortkomen gewoon negeert.
We krijgen hier noot echte antwoorden op, je probeert dan steeds over wat anders te beginnen.

Zo heb je nog steeds niet aangetoond dat Lukas een Jood was.
Als je de Bijbel kende, dan kon je dat weten.
Het staat subtiel vermeld.

Ik citeer slechts teksten, maar die wil je niet accepteren.
Dat is gewoon geen antwoord, maar een van je vaste kreten dat de ander het niet begrijpt.

Je hebt nog steeds niet aangetoond dat Lukas een Jood was en ook niet dat hij een geneesheer was.
(iedereen kon zich trouwens zo noemen)
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tiberius Claudius

Mullog schreef: Gisteren, 18:03
peda schreef: Gisteren, 17:52 ...
Andersom ook.
Dat klopt helemaal.

Er zijn en waren altijd een bepaald aantal mensen die behoefte hebben om kritiekloos in zo'n beweging te stappen.
Indien de JG zou worden ontbonden zou in minder dan geen tijd de meesten leden tot een andere sekte toetreden.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 09:18
Mullog schreef: Gisteren, 18:03
Andersom ook.
Dat klopt helemaal.

Er zijn en waren altijd een bepaald aantal mensen die behoefte hebben om kritiekloos in zo'n beweging te stappen.
Indien de JG zou worden ontbonden zou in minder dan geen tijd de meesten leden tot een andere sekte toetreden.
Dat kritiekloos overstappen is de makkelijkste weg omdat je dan eenvoudig luistert naar de gedachten van anderen in plaats van zelf na te denken. Een ander volgen is de weg van de minste weerstand. Is dat de Weg van Jezus soms voor de Jg?
Tiberius Claudius

Messenger schreef: Vandaag, 09:36
Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 09:18
Dat klopt helemaal.

Dat kritiekloos overstappen is de makkelijkste weg omdat je dan eenvoudig luistert naar de gedachten van anderen in plaats van zelf na te denken. Een ander volgen is de weg van de minste weerstand. Is dat de Weg van Jezus soms voor de Jg?
Je zou het zo kunnen zeggen:

De smalle weg van JG is er eentje omgeven door twee muurtjes met leuningen.
Hij is wel smal, maar ook zeer gemakkelijk te begaan. :lol:
Messenger

Bericht door Messenger »

Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 09:41
Messenger schreef: Vandaag, 09:36

En niet te vergeten met een rolband zoals op Schiphol "Mind your step!" :lol:
Tiberius Claudius

Messenger schreef: Vandaag, 10:25
Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 09:41

En niet te vergeten met een rolband zoals op Schiphol "Mind your step!" :lol:
Die had ik in mijn drift even overgeslagen.

Sorry hoor.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: Gisteren, 14:27
Dat_beloof_ik schreef: 01 jul 2025, 14:39

Ik probeer te laten zien, wat de Bijbel werkelijk leert.
En die citeer ik.

Ik wijs apocriefe schrijfsels af, omdat die overduidelijk niet door God zijn geïnspireerd zijn.
Lukas is een arts en dat blijkt o.a. uit het feit dat hij medisch inzicht heeft.
Hij heeft zelf Jezus bediening van 29 tot en met 33 (n. Chr.) niet meegemaakt.
Vandaar dat hij vele ooggetuigen heeft geïnterviewd.

Alle Bijbelschrijvers zijn door God geïnspireerd.
Het is een feit dat Jehovah eeuwen van tevoren Bijbelschrijvers had geïnspireerd om talloze profetieën over de Messias op te schrijven.
Die profetieën voorspelden details over zijn leven, zijn bediening en zijn dood.
De eerste profetie kan je vinden in:

Gen 3:15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen.’ NWV.

Heel veel feitelijke informatie kan je vinden in de encyclopedie "Inzicht in de schrift".

https://wol.jw.org/nl/wol/library/r18/l ... es/inzicht

De informatie is alfabetisch geordend.

Inzicht in de Schrift, Deel 2 blz. 583: Paulus.

Kolossenzen 4:
14 Lukas, de geliefde arts, en ook Demas doen jullie de groeten. NWV
14 Lukas, de arts, de geliefde, groet u, en Demas HSV
14 U groet mijn vriend Lucas, de geneesheer, en Demas. LV.
14 Luke, the beloved physician, and Demas, greet you. KJV
14 Luke, the beloved physician, sends you his greetings, and Demas does also. NAS
14 Luke, the beloved physician, and Demas salute you. ASV
14  Luke, the beloved physician, sends you his greetings, and so does Deʹmas. NWV.
Ik heb regelmatig gevraagd (en dit is ongeveer de 4e keer) wáár uit de geschriften waarvan men beweert dat die van Lucas zijn, bleek dat hij arts was; welke teksten, welke bewoordingen. Zou je daar misschien eens op kunnen reageren?
Ik zal eerlijk zijn waarom ik hier op terug blijf komen: het argument dat Lukas medische termen gebruikt is zo'n 150 jaar oud, uit de tijd dat de JG ontstonden (al heeft het daar niets mee te maken). W.K Hobart publiceerde daar een boek over, dat echter al vrij snel werd weerlegd door Henry Cadbury. Door Lucas gebruikte woorden die Hobart ‘typisch medisch’ vond, bleken niet alleen in medische literatuur maar ook door andere schrijvers te zijn gebruikt, zoals bv de Joodse historicus Flavius Josefus, dus helemaal niet te wijzen op een arts.
Opmerkelijk dus dat door de JG na 150 jaar nog steeds een argument wordt gebruikt dat al lang als onjuist is aangetoond. Dat komt dan waarschijnlijk weer doordat de JG alleen de Bijbel als betrouwbaar zien, en verder niets.

Je plaatst nu 7 keer een citaat, maar dat is gewoon steeds een andere versie van dezelfde regel uit de Bijbel, en wel de enige waar hij arts wordt genoemd. Iedereen kon zich arts noemen, dat zegt op zich niets. En zeker niet in die tijd, waar een arts in de woestijn niet meer was dan iemand die bijgeloof praktiseerde, bokjes koken in moedermelk en zo. Beetje verbazend dat de JG daar zo mee weglopen.

Je schrijft dat 'alle bijbelschrijvers door God zijn geïnspireerd', maar tegelijkertijd wijs je schrijfsels af omdat de schrijver doet voorkomen alsof zijn schrijfsel van vroegere geïnspireerde schrijvers is. Een simpele vraag: hoe maak je dat onderscheid? En die vraag stel ik omdat volgens mij dat onderscheid niet te maken is. Dus ik hoop dat je met iets goeds komt anders dan 'deze staan nu eenmaal in de bijbel en die andere niet'.

Grappig dat je met Genesis 3:15 komt, want dat is inhoudelijk onzin. Adam en Eva hebben hetzelfde nageslacht, dus er kan geen ruzie zijn tussen zijn en haar nageslacht. Tenzij (als je het nu toch hebt over bijbelse huwelijken), Adam sterft en Eva achterblijft. Dan wordt ze eigendom van Adam's broer en kan ze van hem ook kinderen krijgen. Maar Adam had geen broer, dus dat kan niet.
Laatst gewijzigd door Dat_beloof_ik op 08 jul 2025, 11:33, 6 keer totaal gewijzigd.