Galaten

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Piet Strootman
Man/Vrouw: M

Galaten

Bericht door Piet Strootman »

Ik zou Galaten 1.1 wel eens willen bespreken, want dat is een zeer moeilijke tekst! Ja, het is waarlijk een esoterische uitspraak van Paulus. Dit woord wil zeggen, dat de eigenlijke Waarheden in de tekst verborgen zijn.
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Re: Galaten

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Piet,
Galaten 1:1 schreef:Van Paulus, een apostel die niet is aangesteld of gezonden door mensen, maar door Jezus Christus en God, de Vader, die Christus uit de dood heeft opgewekt.
Paulus claimt daar directe inspiratie en niet te handelen op gezag van andere mensen (indirecte inspiratie).
Ik zie daar niets moeilijks aan.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Piet Strootman

Bericht door Piet Strootman »

Nee, Paulus schreef letterlijk:'Paulus, een apostel, niet vanwege mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus en God de Vader, die hem opgewekt heeft uit de doden' Hoe kan hij nu eerst zeggen, dat hij niet door een mens geroepen is, en er onmiddelijk aan toevoegen:'Maar door Jezus Christus' Was Jezus Christus dan géén mens? En dan is er nóg iets vreemds, want Paulus schreef niet: Zijn (Jezus)'Vader, maar de Vader. Nee, ik geloof, dat hij het hier niet over Jezus Christus als de Zoon van God en de Zoon van David heeft, maar over alle mensen, ofwel alle Jezussen.
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Piet,
Galaten 1:1 schreef:Van Paulus, een apostel die niet is aangesteld of gezonden door mensen, maar door Jezus Christus en God, de Vader, die Christus uit de dood heeft opgewekt.
Wim Nusselder schreef:Paulus claimt daar directe inspiratie en niet te handelen op gezag van andere mensen (indirecte inspiratie).
Piet Strootman schreef:Hoe kan hij nu eerst zeggen, dat hij niet door een mens geroepen is, en er onmiddelijk aan toevoegen:'Maar door Jezus Christus' Was Jezus Christus dan géén mens?
Paulus maakt hier kennelijk onderscheid tussen Jezus en andere mensen.
Om dat duidelijker te maken had hij kunnen schrijven "... die niet is aangesteld of gezonden door gewone mensen, maar door Jezus Christus en God".
In elk geval is dat wat ik er in lees.
Piet Strootman schreef:En dan is er nóg iets vreemds, want Paulus schreef niet: Zijn (Jezus') Vader, maar de Vader. Nee, ik geloof, dat hij het hier niet over Jezus Christus als de Zoon van God en de Zoon van David heeft, maar over alle mensen, ofwel alle Jezussen.
Ik lees "de Vader" als 'ieders vader, dus ook die van Jezus' en als het begin van een niet-essentiële bijzin, om misverstanden te voorkomen over de God die hij bedoelde.
Ik zie niet hoe je "Jezus Christus" hier kunt lezen als "alle mensen".

Met v&Vriendengroet,

Wim
Piebe

Bericht door Piebe »

Piet Strootman schreef:Nee, Paulus schreef letterlijk:'Paulus, een apostel, niet vanwege mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus en God de Vader, die hem opgewekt heeft uit de doden' Hoe kan hij nu eerst zeggen, dat hij niet door een mens geroepen is, en er onmiddelijk aan toevoegen:'Maar door Jezus Christus' Was Jezus Christus dan géén mens?
Mee eens en scherp opgemerkt!
Piet Strootman schreef:En dan is er nóg iets vreemds, want Paulus schreef niet: Zijn (Jezus)'Vader, maar de Vader. Nee, ik geloof, dat hij het hier niet over Jezus Christus als de Zoon van God en de Zoon van David heeft, maar over alle mensen, ofwel alle Jezussen.
Paulus bedoelde dat Jezus de Vader is, want er is Eén Christus (Mat 23,8) en dat schrijft hij ook aan de Galaten in hoofdstuk 3 (v16):

Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En aan de zaden, als van velen; maar als van één: En aan uw zaad, hetwelk is Christus.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Lees ook eens wat al besproken is bij de menswording van de Here Jezus. Want Jezus was wel degelijk naar mijn visie volledig mens en niet half ofzoiets. Maar in een ander topic is dat uitgebreid aan de orde.
Verder is het niet zo moeilijk want Paulus heeft een aparte bediening en behoorde niet tot "de twaalven" dat hij in Damascus door de Heer Zelf geroepen is wil hij nog eens speciaal tegen de Galatiërs zeggen een brief aan de Galliërs met een heel speciale boodschap.
Ik denk dat de entree van Paulus daarom zo belangrijk is, maar niet aanvechtbaar voor mij persoonlijk althans.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Jezus was zeker 100 % mens uitgezonderd de zonde, Hij was door God verwerkt, want dat betekent het Zaad van Abraham ook.
Maar de Jezus werd bij de opstanding aangesteld tot Christus, tot de Gezalfde en Paulus kende Hem van na de opstanding en noemt Hem daarom bij Zijn mensennaam Jezus , maar ook bij Zijn Naam als de Gezalfde, meer een titel. En ook wist Paulus als geen ander dat Hij bij de opstanding keerde tot de Vader en tot HEERE ( Jehovah) werd gesteld en die Christus heeft Paulus ontmoet. Hij is zelf meegevoerd naar een berg in Arabië ( Sinai") waar Hij ontmoeting had met de HEERE Jezus Christus. Paulus was de 13e apostel, de apostel speciaal om de verborgenheid aangaande de Gemeente te openbaren en Paulus had een bediening voor de Joden, maar ook voor de heidenen.
Eigenlijk zie ik geen tegenstelling in mijn beeldvorming van de menswording van de Here Jezus op aarde.
Dutch

Bericht door Dutch »

Piet Strootman schreef:Nee, Paulus schreef letterlijk:'Paulus, een apostel, niet vanwege mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus en God de Vader, die hem opgewekt heeft uit de doden' Hoe kan hij nu eerst zeggen, dat hij niet door een mens geroepen is, en er onmiddelijk aan toevoegen:'Maar door Jezus Christus' Was Jezus Christus dan géén mens? En dan is er nóg iets vreemds, want Paulus schreef niet: Zijn (Jezus)'Vader, maar de Vader. Nee, ik geloof, dat hij het hier niet over Jezus Christus als de Zoon van God en de Zoon van David heeft, maar over alle mensen, ofwel alle Jezussen.
Het is maar even de vraag hoe wil je dit vers lezen; Wil je er esotorisch in lezen.. dan lees je Gal 1:1 compleet uit zijn verband. Jezus wijst iig op dat Hij geroepen is door de verhoogde Jezus. Hij is niet tot apostel gemaakt door andere mensen. Hij is een apostel gemaakt door Jezus Hem zelf.

Een Joodse uitspraak in dit tijd was; Door de wil van God is de apostel Paulus geroepen.

[modbreak Trajecto] Quotecode gecorrigeerd
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
ericjan

Bericht door ericjan »

Dutch schreef:
Piet Strootman schreef:Nee, Paulus schreef letterlijk:'Paulus, een apostel, niet vanwege mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus en God de Vader, die hem opgewekt heeft uit de doden' Hoe kan hij nu eerst zeggen, dat hij niet door een mens geroepen is, en er onmiddelijk aan toevoegen:'Maar door Jezus Christus' Was Jezus Christus dan géén mens? En dan is er nóg iets vreemds, want Paulus schreef niet: Zijn (Jezus)'Vader, maar de Vader. Nee, ik geloof, dat hij het hier niet over Jezus Christus als de Zoon van God en de Zoon van David heeft, maar over alle mensen, ofwel alle Jezussen.
Het is maar even de vraag hoe wil je dit vers lezen; Wil je er esotorisch in lezen.. dan lees je Gal 1:1 compleet uit zijn verband. Jezus wijst iig op dat Hij geroepen is door de verhoogde Jezus. Hij is niet tot apostel gemaakt door andere mensen. Hij is een apostel gemaakt door Jezus Hem zelf.

Een Joodse uitspraak in dit tijd was; Door de wil van God is de apostel Paulus geroepen.
Mee eens Dutch, immers Paulus is ook geroepen en aangesteld voor zijn taak om discipel te zijn en het evangelie onder heidenen te brengen, zoals uitgebreid beschreven staat in de bijbel. Net zoals alle 12 discipelen eveneens letterlijk door Jezus Zelf zijn geroepen om hem te volgen en te dienen en ook niet door andere mensen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Dutch

Bericht door Dutch »

Dutch schreef:Jezus wijst iig op dat Hij geroepen is door de verhoogde Jezus.
correctie moet zijn: Paulus wijst iig op dat Hij geroepen is door de verhoogde Jezus.
Ik heb geen idee waarom de helft van mijn tekst weg is: Maar dit moet zijn:

Een Joodse uitspraak is: Een gezant van iemand is als die persoon zelf. Hij representeert die persoon.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel