Mentaal geloof of geloof in het hart.

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Re: Mentaal geloof of geloof in het hart.

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 21 jul 2025, 13:05
peda schreef: 21 jul 2025, 12:47

Maar WAT is nu precies de invulling van "" ik ben de weg, de waarheid en het leven ", daar begint het onderlinge gekissebis.
Als de "" weg-volgers "" allemaal precies dezelfde inhoudelijke weg zouden volgen, dan zou dat op mij meer indruk maken als de momentele situatie, waarbij de "' wandelaar "' een eigen Jezus-pad loopt. De grootste gemene deler = ik ben een weg-volger, het kleinste gemene veelvoud = "' mijn weg is niet jouw weg."'. Zulk het met elkaar oneens zijn over de Juiste Weg, is voor mij precies de bonte stoet van individueel overtuigden; een ieder marcherende onder de klanken van de Eigen Juiste Muziek.

Jezus zelf heeft daar een uitspraak over gedaan. De grote menigte gaat de brede weg die naar het verderf leidt. Maar slechts weinigen weten weten de smalle weg met de nauwe poort naar het leven te vinden.
Dat staat in schril contrast met Romeinen 8. Talloze! Dat is het tegenovergestelde van weinigen. En dan gaat het over evenbeelden. Niet eens over gewone volgers.

"Wie Hij van tevoren heeft uitgekozen, heeft Hij ook van tevoren bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters."
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Mullog
Man/Vrouw: M

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 21 jul 2025, 23:23 Zintuigelijk bewustzijn haalt een truc met je uit, Mullog. Maar je begrijpt het niet, je ziet het niet. ...
Je kunt wauwelen wat je wilt maar het is mijn woord tegen het jouwe. Alle argumenten die je tegen mij gebruikt zijn ook op jou van toepassing. En daar is geen gelijk in te halen

Punt is dat ik er niet wakker van lig, maar jij daarentegen...
J-W

Bericht door J-W »

Het probleem van Tufkah blijft dat hij in de negatieve theologie gelooft (niks mis mee, daar zijn er meer van) maar anderen van zijn gelijk probeert te overtuigen met bijbelteksten uit de positieve theologie. Hij denkt op die manier hier zijn gelijk te kunnen halen maar heeft niet door hoe belachelijk hij zich maakt met zijn gedraai en gewauwel want dat wil hem maar niet lukken. En dan krijg je de dooddoeners zoals "ik volg Jezus" en "de natuurlijke mens kan de geestelijke mens ((Tufkah) niet begrijpen" Voor de kijkers naar de bonte stoet overigens wel heel vermakelijk hoe zijn ego zich 24/7 uitslooft. Goed voor de forumvulling :thumb1:
Messenger

Bericht door Messenger »

J-W schreef: 22 jul 2025, 08:06 Goed voor de forumvulling :thumb1:
Forumspam is meer van toepassing. ;)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 22 jul 2025, 06:16
Tufkah schreef: 21 jul 2025, 13:05

Jezus zelf heeft daar een uitspraak over gedaan. De grote menigte gaat de brede weg die naar het verderf leidt. Maar slechts weinigen weten weten de smalle weg met de nauwe poort naar het leven te vinden.
Dat staat in schril contrast met Romeinen 8. Talloze! Dat is het tegenovergestelde van weinigen. En dan gaat het over evenbeelden. Niet eens over gewone volgers.

"Wie Hij van tevoren heeft uitgekozen, heeft Hij ook van tevoren bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters."
Het begrip 'talloze' betekent in de context van Rom 8 dat ze niet geteld kunnen worden. Dat kun je al opmaken uit het door jou geciteerde vers. De eindbestemming van de smalle weg met de nauwe doorgang is dat "allen" naar het evenbeeld van de Zoon hervormd worden. M.a.w. niemand is meer te onderscheiden van de Zoon! Dat gaat het begrip 'tellen' voorbij, dit vers verwijst er naar dat we in Christus "allen gelijk" worden. Dat zegt Paulus ook in Galaten, niet langer leef ik , maar Christus leeft in mij.

In deze context is "Christus" zowel één als ontelbaar. Daarom onderscheidt de geestelijke mens zich van niemand, ze zijn één in Christus. Natuurlijke mensen onderscheiden zich wel, kijk maar hoeveel racisme , discriminatie , vrouwenhaat , homohaat e.d. er op de wereld is. Iedere racist of misogynist is per definitie een bredewegger. Dat moordvolk wat zich IDF noemt? Allemaal bredeweg. Net zoals de christelijke groupie-fans van Israel. (En dat zijn we heel wat)
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 22 jul 2025, 10:03
Petra schreef: 22 jul 2025, 06:16

Het begrip 'talloze' betekent in de context van Rom 8 dat ze niet geteld kunnen worden. Dat kun je al opmaken uit het door jou geciteerde vers. De eindbestemming van de smalle weg met de nauwe doorgang is dat "allen" naar het evenbeeld van de Zoon hervormd worden. M.a.w. niemand is meer te onderscheiden van de Zoon! Dat gaat het begrip 'tellen' voorbij, dit vers verwijst er naar dat we in Christus "allen gelijk" worden. Dat zegt Paulus ook in Galaten, niet langer leef ik , maar Christus leeft in mij.

In deze context is "Christus" zowel één als ontelbaar. Daarom onderscheidt de geestelijke mens zich van niemand, ze zijn één in Christus. Natuurlijke mensen onderscheiden zich wel, kijk maar hoeveel racisme , discriminatie , vrouwenhaat , homohaat e.d. er op de wereld is. Iedere racist of misogynist is per definitie een bredewegger. Dat moordvolk wat zich IDF noemt? Allemaal bredeweg. Net zoals de christelijke groupie-fans van Israel. (En dat zijn we heel wat)
Wat jij niet lijkt te beseffen is dat je door het onderscheidt tussen natuurlijke en geestelijke mensen te maken je op het pad richting racisme , discriminatie , vrouwenhaat , homohaat en wat er nog al niet meer is begeeft. Die dingen ontstaan namelijk door de mens niet als mens te beschouwen maar de mens in hokjes te zetten. Nu nog onschuldig maar de potentie ligt de haat op de loer.
Jon

Bericht door Jon »

Mullog schreef: 22 jul 2025, 10:24

Wat jij niet lijkt te beseffen is dat je door het onderscheidt tussen natuurlijke en geestelijke mensen te maken je op het pad richting racisme , discriminatie , vrouwenhaat , homohaat en wat er nog al niet meer is begeeft. Die dingen ontstaan namelijk door de mens niet als mens te beschouwen maar de mens in hokjes te zetten. Nu nog onschuldig maar de potentie ligt de haat op de loer.
Het omgekeerde van wat je schrijft is waar. Wat je schrijft is een projectie van je natuurlijke mens. Daarmee houd je jezelf gevangen en kun je niet ingaan. Wat je beschrijft (reflecteert) is je eigen kwaadaardigheid (= onwetendheid = dwaling = zonde).

‘En niemand, die een kaars ontsteekt, zet die in het verborgen, noch onder een koornmaat, maar op een kandelaar, opdat degenen, die inkomen, het licht zien mogen. De kaars des lichaams is het oog: wanneer dan uw oog eenvoudig is, zo is ook uw gehele lichaam verlicht; maar zo het boos is, zo is ook uw gehele lichaam duister. Zie dan toe, dat niet het licht, hetwelk in u is, duisternis zij. Indien dan uw lichaam geheel verlicht is, niet hebbende enig deel, dat duister is, zo zal het geheel verlicht zijn, gelijk wanneer de kaars met het schijnsel u verlicht.’
‭‭Het Evangelie van Lukas‬ ‭11‬:‭33‬-‭36‬ ‭STV‬‬
https://bible.com/bible/165/luk.11.34.STV

‘Verzamelt u geen schatten op aarde, waar mot en roest ze ontoonbaar maakt en waar dieven inbreken en stelen; maar verzamelt u schatten in de hemel, waar noch mot noch roest ze ontoonbaar maakt en waar geen dieven inbreken of stelen. Want, waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. De lamp van het lichaam is het oog. Indien dan uw oog zuiver is, zal geheel uw lichaam verlicht zijn; maar indien uw oog slecht is, zal geheel uw lichaam duister zijn. Indien nu wat licht in u is, duisternis is, hoe groot is dan de duisternis! Niemand kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon.’
‭‭Het evangelie naar Matteüs‬ ‭6‬:‭19‬-‭24‬ ‭NBG51‬‬
https://bible.com/bible/328/mat.6.19-24.NBG51
Laatst gewijzigd door Jon op 22 jul 2025, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Jon

Bericht door Jon »

Tufkah schreef: 21 jul 2025, 17:26
Mullog schreef: 21 jul 2025, 16:18
Wat dan weer in tegenspraak is met

Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat een absolute waarheid ongeldig is voor ongelovigen. Dat kun je geen absolute waarheid noemen. Een absolute waarheid is geldig voor alles en iedereen in iedere omstandigheid en op ieder moment. Daarom zijn er maar weinig van.

Ik moet je nageven. Hoe meer je je geloof etaleert hoe vergelijkbaarder het wordt met bijbels geloof. Het bevat zeker evenveel tegenstrijdigheden.
Het is wel degelijk een Absolute Waarheid. Maar jij als ongelovige leeft achter de sluiers van illusies. Daar kies je zelf voor door je keuze om onwetend te blijven. Daar kan je á la minute verandering in brengen. En ja, ik ben het met je eens dat de Bijbel tegenstrijdigheden verkondigt. Maar dat komt omdat je met de ogen van de natuurlijke mens de Bijbel leest.

De Absolute Waarheid is Eeuwig geldig. Dat kun je niet vergelijken met bv wetenschappelijke waarheden, die zijn altijd relatief waar. Zoals alles relatief is wat zich in de Tijd voordoet.

Ja door zijn geesteshouding zet hij zichzelf gevangen.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Mullog

Bericht door Mullog »

Jon schreef: 22 jul 2025, 10:48
Het omgekeerde van wat je schrijft is waar. Wat je schrijft is een projectie van je natuurlijke mens. Daarmee houd je jezelf gevangen en kun je niet ingaan. Wat je beschrijft (reflecteert) is je eigen kwaadaardigheid (= onwetendheid = dwaling = zonde).
...
Ook voor jou geldt dat je argumenten ook op jou van toepassing zijn. Wat jij meent te zien is de projectie van de geestelijke mens, die jij denkt dat je bent. Alleen ga jij al een treetje hoger op de ladder van het verdoemen van je medemens. Jij schrijft mij al kwaadaardigheid toe.

En je weet niet eens wie ik ben.
Jon

Bericht door Jon »

Mullog schreef: 22 jul 2025, 12:22
Jon schreef: 22 jul 2025, 10:48

...
Ook voor jou geldt dat je argumenten ook op jou van toepassing zijn. Wat jij meent te zien is de projectie van de geestelijke mens, die jij denkt dat je bent. Alleen ga jij al een treetje hoger op de ladder van het verdoemen van je medemens. Jij schrijft mij al kwaadaardigheid toe.

En je weet niet eens wie ik ben.

Je weet duidelijk niet waarover je spreekt. Je gebruikt begrippen waarvan je de inhoud niet kent. Je beticht Christus en de Zijnen van racisme, homohaat, vrouwenhaat en noem maar op. Allemaal dwaling en onwetendheid van de natuurlijke mens. Toe maar. Ga zo voort Mullog.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

[modbreak dingo] Zullen we maar weer met elkaar, in plaats van over elkaar discussiëren?
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Leon

Bericht door Leon »

dingo schreef: 22 jul 2025, 12:50 [modbreak dingo] Zullen we maar weer met elkaar, in plaats van over elkaar discussiëren?
Ja het loopt echt de spuigaten uit. Zeer ergerlijk.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Ik maak geen onderscheid tussen natuurlijke en geestelijke mensen. Natuurlijke mensen zijn op natuurlijke wijze uit een vrouw geboren en geestelijke mensen zijn op geestelijke wijze uit de Geest geboren. Natuurlijke mensen geven zich over aan racisme , discriminatie , vrouwenhaat , homohaat omdat ze natuurlijke mensen zijn. Dat zijn dwalende mensen.

Maar jij als ongelovige gelooft niet eens dat er mensen zijn die uit Geest zijn geboren, jij bent per definitie een natuurlijke mens. Maar dat kun je een ander niet verwijten, je kiest er zelf voor om Jezus af te wijzen.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 22 jul 2025, 13:01
dingo schreef: 22 jul 2025, 12:50 [modbreak dingo] Zullen we maar weer met elkaar, in plaats van over elkaar discussiëren?
Ergernis doet een mens zichzelf aan, Leon. Verder ondersteun ik de opmerking van Dingo, al dat op de man spelen leidt nergens naar.
peda

Bericht door peda »

Het is zeer verleidelijk om over elkaar te gaan praten als met elkaar praten blijft steken in het uitvergroten van tegenstellingen.
Zelf probeer ik aan die fuik te ontsnappen door bij iedere forumdeelnemer over het tuinhekje te kijken om te zien wat zich in het specifieke tuintje zoal afspeelt. Tuintje kijken, wil bij mij niet zeggen dat het specifieke tuinontwerp en tuininrichting vervolgens ook door mij met enthousiasme worden omarmd, maar van "' tuintje kijken "" alleen wordt m.i. niemand dommer.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 22 jul 2025, 13:05
Ik maak geen onderscheid tussen natuurlijke en geestelijke mensen. Natuurlijke mensen zijn op natuurlijke wijze uit een vrouw geboren en geestelijke mensen zijn op geestelijke wijze uit de Geest geboren. Natuurlijke mensen geven zich over aan racisme , discriminatie , vrouwenhaat , homohaat omdat ze natuurlijke mensen zijn. Dat zijn dwalende mensen.
IK ben een natuurlijk mens maar ik herken me niet in jouw omschrijving van de natuurlijke mens, sorry.
Verder hoop ik nooit een geestelijk mens zoals jij te worden, je doet niets anders dan jezelf verheffen en oordelen om maar op je voetstuk te kunnen blijven staan.
Laatst gewijzigd door J-W op 22 jul 2025, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

In het veld van goed en kwaad is over elkaar spreken usance. Kijk in een willekeurige wachtkamer naar de lectuur en vooral wie in de Story (en hoe die bladen) ook moge heten lezen. Gossip is heel populair, zie ook al dat zogeheten reality-tv genre.

Voor de geestelijke mens is dat genre niet van belang. De liefde van de Vader is heel wat opwindender dan genoemde genres. En daarmee zijn we ook weer on topic: geloven vanuit het hart!
J-W

Bericht door J-W »

peda schreef: 22 jul 2025, 13:09 Het is zeer verleidelijk om over elkaar te gaan praten als met elkaar praten blijft steken in het uitvergroten van tegenstellingen.
Zelf probeer ik aan die fuik te ontsnappen door bij iedere forumdeelnemer over het tuinhekje te kijken om te zien wat zich in het specifieke tuintje zoal afspeelt. Tuintje kijken, wil bij mij niet zeggen dat het specifieke tuinontwerp en tuininrichting vervolgens ook door mij met enthousiasme worden omarmd, maar van "' tuintje kijken "" alleen wordt m.i. niemand dommer.
Niet dommer maar het lijkt me wel oersaai als je met alleen maar kijken jaar in jaar uit genoegen neemt.
De omschrijving van de natuurlijke mens door Tufkah slaat ook op jou!
peda

Bericht door peda »

J-W schreef: 22 jul 2025, 13:17
peda schreef: 22 jul 2025, 13:09 Het is zeer verleidelijk om over elkaar te gaan praten als met elkaar praten blijft steken in het uitvergroten van tegenstellingen.
Niet dommer maar het lijkt me wel oersaai als je met alleen maar kijken jaar in jaar uit genoegen neemt.
De omschrijving van de natuurlijke mens door Tufkah slaat ook op jou!
Daar ben ik mij zeker van bewust, maar ik heb persoonlijk niets tegen de tuintjes van natuurlijke mensen.
Zoals reeds eerder opgemerkt, kijk ik in ALLE tuintjes, onder welk "' hokje "' de tuin liefhebber ook door anderen wordt gerangschikt.
J W neemt inmiddels ook zo'n 6 jaren deel aan het G G forum en heeft inmiddels zo'n 3350 bijdragen geplaatst.
Zo'n stevig aantal bijdragen in een "' oersaaie "" omgeving, dat klinkt mij persoonlijk wat vreemd in de oren.
Maar niet iedereen tikt gelijk, dat is ook weer waar.
Laatst gewijzigd door peda op 22 jul 2025, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Mullog

Bericht door Mullog »

Maar jij als ongelovige gelooft niet eens dat er mensen zijn die uit Geest zijn geboren, jij bent per definitie een natuurlijke mens. Maar dat kun je een ander niet verwijten, je kiest er zelf voor om Jezus af te wijzen.
In de vet onderstreepte regels weerspreek je jezelf toch al?

Daarna plak je een hele categorie mensen, waaronder mij persoonlijk, onder het label racist, vrouwenhater, homohater en beschuldig je diezelfde categorie, en nog steeds mij persoonlijk, van discriminatie. Want natuurlijke mensen doen dat en ik ben per definitie een natuurlijk mens.

Je begrijpt dat ik dit bericht meldt.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 22 jul 2025, 13:05 Ik maak geen onderscheid tussen natuurlijke en geestelijke mensen. Natuurlijke mensen zijn op natuurlijke wijze uit een vrouw geboren en geestelijke mensen zijn op geestelijke wijze uit de Geest geboren.
Je kunt niet/nooit ontkennen dat je eerstens als gewoon natuurlijk mens uit je moeder geboren bent. En je je ook als zodanig als natuurlijk mens hebt gedragen door zèlf vader te worden van je kinderen.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Jon

Bericht door Jon »

Mullog schreef: 22 jul 2025, 13:31

In de vet onderstreepte regels weerspreek je jezelf toch al?

Daarna plak je een hele categorie mensen, waaronder mij persoonlijk, onder het label racist, vrouwenhater, homohater en beschuldig je diezelfde categorie, en nog steeds mij persoonlijk, van discriminatie. Want natuurlijke mensen doen dat en ik ben per definitie een natuurlijk mens.

Je begrijpt dat ik dit bericht meldt.
Tufkah schrijft nergens dat jij discrimineert. Hij schrijft dat het per definitie natuurlijke mensen zijn die discrimineren. En niet de geestelijke mens. Overigens discrimineer jij wel degelijk. Weet je nog hoe kwaad je werd toen ik aangaf dat de Jostiband bepaalde dingen verstaat die de intellectueel begaafde mens niet verstaat? Die noemde jij “debiele dementerende mongolen”. In een topic die nota bene gaat over het blanco brein. (viewtopic.php?p=478381#p478381 ).

Allemaal projectie (reflectie) wat je doet, Mullog. Het wil maar niet tot je doordringen. Ik bewonder het geduld en de inzet van Tufkah.
Jon

Bericht door Jon »

Yours schreef: 22 jul 2025, 13:37
Tufkah schreef: 22 jul 2025, 13:05 Ik maak geen onderscheid tussen natuurlijke en geestelijke mensen. Natuurlijke mensen zijn op natuurlijke wijze uit een vrouw geboren en geestelijke mensen zijn op geestelijke wijze uit de Geest geboren.
Je kunt niet/nooit ontkennen dat je eerstens als gewoon natuurlijk mens uit je moeder geboren bent. En je je ook als zodanig als natuurlijk mens hebt gedragen door zèlf vader te worden van je kinderen.
De vrouw van Lot veranderde in een zoutpilaar doordat ze achterom bleef kijken. Herlees dat nog eens in de Bijbel. En de rijke jongeling kon niet door het oog van de naald. Alleen de individu kan kan door de nauwe poort. In zijn uppie. Dat geldt voor jou en dat geldt voor de individuen die door jouw lichaam in het vlees geboren zijn.
Laatst gewijzigd door Jon op 22 jul 2025, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 22 jul 2025, 13:08
Leon schreef: 22 jul 2025, 13:01

Ergernis doet een mens zichzelf aan, Leon. Verder ondersteun ik de opmerking van Dingo, al dat op de man spelen leidt nergens naar.
Ze gaan gewoon door. Nou het moet maar. Ik denk dat het redeneervermogen niet verder komt dan afgeven op de ander.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Yours

Bericht door Yours »

Jon schreef: 22 jul 2025, 13:45
Yours schreef: 22 jul 2025, 13:37

De vrouw van Lot veranderde in een zoutpilaar doordat ze achterom bleef kijken. Herlees dat nog eens in de Bijbel.
Inderdaad, het is voor sommigen echt schrikken als je achterom kijkt en je overziet wat je als mens allemaal hebt gedaan. Dat zal via de levensschouw als je sterft dan wel als je in je Levensboek leest (ook) helemaal duidelijk worden.
En de rijke jongeling kon niet door het oog van de naald.

Dus om te beginnen: verdelen maar die rijkdom. Bill Gates is er ook al mee begonnen via zijn Foundation. :thumb1:
Alleen de individu kan kan door de nauwe poort. In zijn uppie.
Ik weet er alles van…..
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens