Daar kan ik een eind in mee gaan.Messenger schreef: 29 jul 2025, 12:45Het gemeenschappelijke doel van alle religies en sekten is controle; Het gereedschap is angst/bangmakerij.Tiberius Claudius schreef: 29 jul 2025, 12:40
De mensen negeren meer de dwaalleer van de JG,
( in de Bijbel wordt zelfs gewaarschuwd tegen dit soort valse profeten)
Die al velen malen het einde ter rijden voorspelden, terwijl het niet gebeurde.
Zonde
-
- Man/Vrouw: M
Re: Zonde
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
Bij een kudde soort speelt "' controle "" ofwel het door de individuele "groepsleden "" houden aan de kudde-ijkstok een uiterst belangrijke rol.
Zonde is dan het zich bewegen/handelen buiten de lokaal heersende ijkstok-ruimte.
Zonde is dan het zich bewegen/handelen buiten de lokaal heersende ijkstok-ruimte.
-
Jouw ijkstok bestaat echter niet, want wat je meet is niet lineair te ordenen.peda schreef: 29 jul 2025, 13:30 Bij een kudde soort speelt "' controle "" ofwel het door de individuele "groepsleden "" houden aan de kudde-ijkstok een uiterst belangrijke rol.
Kun je ondervangen door het begrip metriek te gebruiken.
-
Een ijkstok is voor mij een lokaal ingenomen positie op een lange liniaal.Tiberius Claudius schreef: 29 jul 2025, 13:50Jouw ijkstok bestaat echter niet, want wat je meet is niet lineair te ordenen.peda schreef: 29 jul 2025, 13:30 Bij een kudde soort speelt "' controle "" ofwel het door de individuele "groepsleden "" houden aan de kudde-ijkstok een uiterst belangrijke rol.
Of de liniaal met zijn zeer vele lokaal afgebakende posities niet voldoet aan een lineaire indeling, daarover kan gestreden worden.
-
Bij geïnstitutionaliseerde religie werkt het vaak wel zo. Als de kuddeleider zegt: geen gras maaien op zondag! Dan is het moeilijk om daar tegen in te gaan. Doe je het toch, dan ligt verstoting uit de kudde op de loer. En dan bevestigd dan weer de zonde: deze of gene luisterde niet naar de kuddeleider.peda schreef: 29 jul 2025, 13:30 Bij een kudde soort speelt "' controle "" ofwel het door de individuele "groepsleden "" houden aan de kudde-ijkstok een uiterst belangrijke rol.
Maar zo werkt het ook bij supporters van een voetbalclub: tegen de heersende orde in gaan (Ik doe niet mee met rellen) komt op uitsluiting en uitlachen te staan. Of in het leger in tijden van oorlog. Een flinke jongen die tegen zijn maten zegt dat je geen vrouwen mag verkrachten en niet mag plunderen? De flinke jongen wordt uitgesloten en uitgelachen.
Groepsdruk is het werk van de boze.....
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Die liniaal voldoet er aan, daar dankt het zelfs zijn naam aan.peda schreef: 29 jul 2025, 13:59Een ijkstok is voor mij een lokaal ingenomen positie op een lange liniaal.Tiberius Claudius schreef: 29 jul 2025, 13:50
Jouw ijkstok bestaat echter niet, want wat je meet is niet lineair te ordenen.
Of de liniaal met zijn zeer vele lokaal afgebakende posities niet voldoet aan een lineaire indeling, daarover kan gestreden worden.
Probleem is dat er meer kan zijn dan er op de liniaal passen of dat de ordening niet te verwezenlijken is.
-
Dat is inderdaad niet uit te sluiten, maar ik gebruik het begrip "" liniaal "" als metafoor.Tiberius Claudius schreef: 29 jul 2025, 14:16Die liniaal voldoet er aan, daar dankt het zelfs zijn naam aan.peda schreef: 29 jul 2025, 13:59
Een ijkstok is voor mij een lokaal ingenomen positie op een lange liniaal.
Probleem is dat er meer kan zijn dan er op de liniaal passen of dat de ordening niet te verwezenlijken is.
-
Wat je doet is “afmeten”. Komt een bepaalde getuigenis overeen met jouw ervaring of niet. De Bijbel beschrijft ook ervaringen. Voor sommigen genoeg om alle “eigen” ervaringen aan af te meten, zodanig dat ook overeenstemming met anderen gevonden kan worden.peda schreef: 29 jul 2025, 14:32Dat is inderdaad niet uit te sluiten, maar ik gebruik het begrip "" liniaal "" als metafoor.Tiberius Claudius schreef: 29 jul 2025, 14:16
Die liniaal voldoet er aan, daar dankt het zelfs zijn naam aan.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
In mijn beleving een correcte constatering.Leon schreef: 29 jul 2025, 15:18Wat je doet is “afmeten”. Komt een bepaalde getuigenis overeen met jouw ervaring of niet. De Bijbel beschrijft ook ervaringen. Voor sommigen genoeg om alle “eigen” ervaringen aan af te meten, zodanig dat ook overeenstemming met anderen gevonden kan worden.peda schreef: 29 jul 2025, 14:32
Dat is inderdaad niet uit te sluiten, maar ik gebruik het begrip "" liniaal "" als metafoor.
-
Dan gaat het dus niet om wiskunde of cijfers (denk ik).peda schreef: 29 jul 2025, 15:43In mijn beleving een correcte constatering.Leon schreef: 29 jul 2025, 15:18
Wat je doet is “afmeten”. Komt een bepaalde getuigenis overeen met jouw ervaring of niet. De Bijbel beschrijft ook ervaringen. Voor sommigen genoeg om alle “eigen” ervaringen aan af te meten, zodanig dat ook overeenstemming met anderen gevonden kan worden.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
Ik zie de ijkstok meer als een loodlijn die alle bloemetjes binnen de verschillende perkjes op Peda’s lineaal peilt.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
-
Om principiële redenen luisterden de Joodse religieuze leiders niet naar Jezus boodschap.Dat_beloof_ik schreef: 28 jul 2025, 15:55Om principiële redenen lees ik geen boek van de Jehova getuigen.Alpha schreef: 28 jul 2025, 13:29 Als je dat genoemde boek bestudeerd, weet je het antwoord.
In dat boek wordt o.a. informatie gegeven over de genoemde steden, wat en waarom zij bepaalde dingen deden.
Zo word ook de zeereis van Paulus naar Puteoli besproken, waarom schip strandde en waarom.
Jij komt met de bewering dar er archeologische vondsten zijn, dus ik vraag alleen maar welke archeologische vondsten en wat die gedetaillerde informatie in houdt.
Moet ik het weer 7 keer vragen om daarna te constateren dat je zelf niet weet waar het over gaat of ga je antwoord geven?
Zijn discipelen deden dat wel, waardoor zij Jezus waarschuwing herkenden en naar de bergen van Judea vluchten en overleefden.
Enkele jaren voor de gebeurtenis herhaalde Paulus die boodschap, zij lieten toen alles in de steek en vluchtten.
Als je up-to-date informatie wilt hebben, maar niet de moeite daarvoor wilt doen, dan kan ik je niet helpen.
Doordat ik wel die informatie lees, weet ik heel goed waarover het gaat.
Daarom verstop ik mij niet achter on-Bijbelse kerkleer, filosofie, mystiek en allerlei achterhaalde overleveringen.
-
Alpha volgt de B L leer en dat is wel wat anders als de Lidl en Aldi wereld van de meeste wereldburgers.
Ten diepste behoort Alpha tot de geestelijke mensen waar Tufkah het regelmatig over heeft.
Het B L zijn de opvolgers van de apostelen en de apostelen waren diegenen die de bijbel op de juiste wijze uitlegden.
Voor gezonde, juiste bijbel uitleg, luister naar het B L en niet naar de Lidl en Aldi enthousiasten.
Sommigen proberen de B L leer te weerleggen, wat per definitie niet lukt.
Immers wat onmogelijk is, blijft onmogelijk en wordt niet middels een vermeend toverstokje plotsklaps mogelijk.
Ten diepste behoort Alpha tot de geestelijke mensen waar Tufkah het regelmatig over heeft.
Het B L zijn de opvolgers van de apostelen en de apostelen waren diegenen die de bijbel op de juiste wijze uitlegden.
Voor gezonde, juiste bijbel uitleg, luister naar het B L en niet naar de Lidl en Aldi enthousiasten.
Immers wat onmogelijk is, blijft onmogelijk en wordt niet middels een vermeend toverstokje plotsklaps mogelijk.
-
Omdat ik niet geïndoctrineerd ben met allerlei aannames, weet ik waarover ik praat.Tiberius Claudius schreef: 28 jul 2025, 13:50Je bluft.Alpha schreef: 28 jul 2025, 13:18 Het is duidelijk dat begrijpelijk lezen voor jou wat moeilijk is.
De bron waar je dat kan vinden heb ik overigens gegeven.
Die bron heb ik ruim aan jaar lang grondig bestudeerd.
Als jij dat nu ook eens doet en het uit je hoofd leert, dan kan je onmiddellijk het antwoord vinden.![]()
BTW de leer van Jg is uitsluitend op de bijbel gebaseerd.
Vandaar dat ik in bijbel geloof, zoals Jezus dat zei: "Uw woord is waarheid".
Ik beroep mij niet op geheugen verlies, ik zei dat ik geen absoluut geheugen heb, en dat ik alles moet nazoeken.
Wanneer er vele teksten zijn, die ik moet zien te vinden, dan is dat lastig vanwege de hoeveelheid.
Als je dat boek nu bestudeerd en uit je hoofd leert, kan JIJ alle vragen onderbouwd beantwoorden.![]()
Ondanks herhaald aandringen weiger je de passage te geven.
Hoe kunnen we ze nu begrijpend lezen als ze er kennelijk niet zijn?![]()
Velen doen dat hier standaard, zonder enige onderbouwing.
Ik heb de bronnen, waar die informatie te vinden is, gegeven.
Als je die moeite niet wil doen, dan kan ik je niet helpen.
Wanneer ik één van de vele Bijbelstudies volg, volgens het principe "education permanente", dan krijg ik daarbij veel achtergrond informatie.
Niet alleen over die gebeurtenis, maar ook over het waarom en in welke context.
Zo wordt gekeken welk woord in een bijbel tekst wordt gebruikt en wat de betekenis daarvan is en aan welk woord dat is gelieerd.
Ongelofelijk veel exacte informatie is te vinden in de encyclopedie "inzicht in de schrift".
Dat heb ik al tig keer aangehaald.
Deze informatie is alfabetisch gerangschikt en eenvoudig te gebruiken.
Als voorbeeld "Jezus Christus".
https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200002451
Het staat op
Inzicht in de Schrift, Deel 1 blz. 1270 t/m blz. 1282.
Op de pagina worden alle vragen, die mensen hebben gesteld, beantwoordt.
Ook wordt er parallelle informatie bronnen gegeven.
Ook is er een speelfilm gemaakt over "het Goede nieuws volgens Jezus".
Voor het maken van deze film heeft men gedeelten van dorpen, huizen of steden nagebouwd.
Alles is geheel volgens de Bijbelse informatie nauwkeurig gereconstrueerd.
Er zijn nu drie afleveringen vrij gegeven:
https://www.jw.org/nl/bibliotheek/video ... ens-jezus/
Welke teksten belicht worden kan je vinden in:
https://www.jw.org/nl/bibliotheek/boeke ... ideolijst/
-
Zoals al tig keer aangehaald: "Uitleg is een zaak van God en HIJ geeft aan wie HIJ wil".peda schreef: 04 aug 2025, 14:47 Alpha volgt de B L leer en dat is wel wat anders als de Lidl en Aldi wereld van de meeste wereldburgers.
In veel gevallen staat uitleg gewoon in de Bijbel, bij de bijbehorende tekst.
Iedere Jg zal daarom altijd de Bijbel opslaan om een uitleg te vinden.
Wel, het is duidelijke dat de joodse religieuze leiders Jezus niet wilden erkennen als Messias, ondanks de ontelbare bewijzen.
Die waren hardleers, doordat zij geïndoctrineerd waren.
De joden waren goed op de hoogte van de komst van de Messias, op basis van de profetieën.
Lukas 7:20 Toen de mannen bij hem kwamen, zeiden ze: ‘Johannes de Doper heeft ons gestuurd met de vraag: “Bent u degene die zou komen of moeten we een ander verwachten? NWV.
Jezus voldeed volledig aan de vervulling van de vele profetieën en hij kwam om te helpen.
De beloofde voorloper was Johannes de doper, waardoor de mensen konden zien dat Jezus de beloofde Messias was. (Mt 11:10; Maleachi 3:1).
Toch werd Jezus niet als de beloofde Messias geaccepteerd, men vulde zelf wel in, waaraan hij moest voldoen.
Ze zagen hem als een werktuig van Satan, een godslasteraar en een bedrieger, vandaar dat ze hem op woorden trachtten te vangen en hem opzettelijk tegenwerkten. Jezus wist dat en voorspelde zijn volgelingen dat zij dezelfde problemen konden verwachten.
Jezus werd, na zijn doop en nadat hij met de heilige geest werd gezalfd, de beloofde Christus. (Mt 3: 17).
Ondanks de vele wonderen, genezingen en opstandingen die Jezus deed, negeerden de Joodse religieuze leiders hem.
Jezus toonde aan waarmee zij bezig waren (Luk 13:34, 35). Daardoor verloren zij Gods goedkeuring en daarom werd het nieuwe verbond van kracht. Jezus verkondigde dat Jeruzalem, inclusief de tempel, vernietigd zou worden. (Mt 24:14-16).
Paulus bevestigde de waarschuwing, enkele jaren voor de gebeurtenis, in:
Lukas 21:
20 Maar wanneer jullie zien dat Jeruzalem door legertroepen omsingeld is, weet dan dat de verwoesting van de stad dichtbij is. 21 Dan moeten degenen die in Judea zijn, naar de bergen vluchten, en degenen die in de stad zijn, moeten vertrekken. En wie op het land is, moet niet de stad in gaan,
22 want dit zijn dagen waarin het oordeel wordt voltrokken zodat alles wat geschreven staat, zal worden vervuld. NWV
Interessant is dat naar de bergen van Judea verwezen wordt.
Er zijn vele bergen in de omgeving van Jeruzalem, van Samaria, Galilea, Hermon en de Libanon.
Logischerwijze zouden mensen eerder toevlucht zoeken in de stad Gamla, die hoog in de bergen lag en moeilijk te bereiken was door de Romeinse legers. Helaas toont de geschiedenis aan dat in Gamla er een hevige strijd tussen de Joden en de Romeinen gevoerd werd, waardoor veel inwoners omkwamen.
De historicus Eusebius schreef later: ‘De Jeruzalemse gemeente verliet op een gegeven ogenblik de stad; men gehoorzaamde de gezalfde ouderlingen [het BL van Jeruzalem] en zo kon de hele gemeente tijdig voor het uitbreken van de oorlog vertrekken; men vestigde zich in Pella, een stad in Perea.’
Dit was een goede keuze, er woonden vooral niet-Joden en de stad had weinig last van de gevechten tussen de Romeinse legers en fanatieke Joodse vrijheidsstrijders. Dit gebeurde in het jaar 67 n.C.
Net als de Joodse christenen in de eerste eeuw, reageren alle Jg positief op de instructies van het BL.
Zij maken graag gebruik van de Bijbelse ervaringen uit het verleden.
Helaas, net als in het oude Jeruzalem, negeren vele mensen de hulp die uit de Bijbel gegeven wordt.
Zo heeft de christenheid de onzichtbare wederkomst van de Christus gemist, omdat zij, net als de Joden, bezig waren met het voeren van oorlog, i.p.v. het onderzoeken van de Bijbelse profetieën. Zij brachten elkaar in naam van God om.
Jg zijn nu wereldwijd verenigd in ca. 240 landen en hebben meer dan 1000 talen tot hun beschikking.
Alle jg gehoorzamen Jezus gebod om het goede nieuws, tot in de verste hoeken der aarde, te verkondigen.
Zij hebben daar heel bewust zelf voor gekozen op basis van de Bijbelse leer.
Sinds kort hebben we een telefoon systeem, waarbij iemand beschikbaar is, die een bepaalde specifieke taal spreekt.
Daardoor kan een verkondiger, toch op die manier, in een vreemde taal het goede nieuws bekend maken.
Jg gaan voor kwaliteit, niet voor kwantiteit.
Vandaar dat onwetenden nooit gedoopt kunnen worden. Zij volgen daarmee Jezus voorbeeld en opdracht.
-
Begrijp je dan waarom Jezus dit zei in vers:Tufkah schreef: 21 jul 2025, 14:28Dat is niet het geval. In de tijd van Jezus zijn zijn uitspraken aanvankelijk mondeling doorgegeven als logia. Pas later zijn ze opgeschreven op verhalende wijze. De verhalende wijze is daarbij minder belangrijk, op een bepaalde uitspraak in plaats x of y is gedaan dat doet niet ter zake. Hoewel tekstueel er altijd wel wat op de logia is aan te merken, is het bijzonder hoe de kern overeind is gebleven. Maar dat weet je pas als je de weg gaat natuurlijk.Messenger schreef: 21 jul 2025, 14:07
Vele mensen leren niet van de ervaringen die eerder zijn geweest. Als je aanneemt dat mensen een gegeven boodschap precies zo eeuwen later opschreven en die oorspronkelijke boodschap exact doorgaven, dan ontbreekt het je aan kennis en ervaring dat elke persoon de boodschap doorgeeft zoals hij die interpreteert.
Voorbeeldje: Een theater vol mensen wordt gevraagd te luisteren wat de rechter buurman in zijn oor fluistert. Vervolgens geeft de persoon de boodschap door aan de persoon links van hem. En zo de hele zaal erbij betrekken.
De originele boodschap is volledig anders, onherkenbaar aan het eind van de zaal. Dit gebeurde ook in de tijd van Jezus.
Ik kom zojuist nog weer een pareltje tegen:
Mattheus 8:20
En Jezus zei tegen hem: De vossen hebben holen, en de vogels in de lucht nesten, maar de Zoon des mensen heeft niets waarop Hij het hoofd kan neerleggen.
Subliem zo'n uitspraak. Maar er is zelfkennis noodzakelijk om te begrijpen.
21 Toen vroeg een ander, een van de discipelen, hem: ‘Heer, mag ik eerst teruggaan om mijn vader te begraven?’
22 Jezus antwoordde: ‘Blijf mij volgen, en laat de doden hun doden begraven. NWV.
-
Alleen mensen die met de Heilige geest zijn gezalfd, zullen opnieuw geboren worden.Jon schreef: 21 jul 2025, 22:19Ja, die uitspraak begrijp je meteen na de wedergeboorte. Zo gaaf. Dan weet je ook dat de Bijbel waar is. De Waarheid zoals die in de Bijbel opgetekend staat, is eeuwig. Niks essentieel veranderd.Tufkah schreef: 21 jul 2025, 14:28
Dat is niet het geval. In de tijd van Jezus zijn zijn uitspraken aanvankelijk mondeling doorgegeven als logia. Pas later zijn ze opgeschreven op verhalende wijze. De verhalende wijze is daarbij minder belangrijk, op een bepaalde uitspraak in plaats x of y is gedaan dat doet niet ter zake. Hoewel tekstueel er altijd wel wat op de logia is aan te merken, is het bijzonder hoe de kern overeind is gebleven. Maar dat weet je pas als je de weg gaat natuurlijk.
En Jezus zei tegen hem: De vossen hebben holen, en de vogels in de lucht nesten, maar de Zoon des mensen heeft niets waarop Hij het hoofd kan neerleggen.
Deze groep bestaat uit 144.000 personen en worden ook de kleine kudde genoemd. (Openb. 7:4)
De grote menigte blijf echter op aarde.
Openbaring 7:
9 Daarna keek ik en zag een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen.
10 Met luide stem riepen ze steeds: ‘Redding hebben we te danken aan onze God, die op de troon zit, en aan het Lam.’ NWV.
Mt 5:5 Gelukkig zijn degenen die zachtaardig zijn, want van hen zal de aarde worden.
Ps 37:
11 De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten, ze zullen intens genieten van vrede in overvloed.
29 De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en ze zullen er eeuwig leven.
Spreuken 2:21 want alleen de oprechten zullen op de aarde wonen en de onberispelijken zullen daar blijven.
Openbaring 21:3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.
Jesaja 45:18 Want dit zegt Jehovah, de Schepper van de hemel, de ware God, degene die de aarde heeft gevormd, haar Maker die haar stevig heeft gefundeerd, die haar niet voor niets heeft geschapen, maar haar gemaakt heeft om bewoond te worden: ‘Ik ben Jehovah, en er is niemand anders.
Psalm 37:9 Want slechte mensen zullen vernietigd worden, maar wie op Jehovah hopen, zullen de aarde bezitten. NWV.
-
De natuurlijke mens is de 'dode' in deze uitspraak van Jezus. Dat is helder.Alpha schreef: 04 aug 2025, 16:24Begrijp je dan waarom Jezus dit zei in vers:Tufkah schreef: 21 jul 2025, 14:28
Dat is niet het geval. In de tijd van Jezus zijn zijn uitspraken aanvankelijk mondeling doorgegeven als logia. Pas later zijn ze opgeschreven op verhalende wijze. De verhalende wijze is daarbij minder belangrijk, op een bepaalde uitspraak in plaats x of y is gedaan dat doet niet ter zake. Hoewel tekstueel er altijd wel wat op de logia is aan te merken, is het bijzonder hoe de kern overeind is gebleven. Maar dat weet je pas als je de weg gaat natuurlijk.
21 Toen vroeg een ander, een van de discipelen, hem: ‘Heer, mag ik eerst teruggaan om mijn vader te begraven?’
22 Jezus antwoordde: ‘Blijf mij volgen, en laat de doden hun doden begraven. NWV.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
De ’bronnentheorie’ heeft vele personen het geloof ontnomen dat de bijbel door God is geïnspireerd (2 Tim. 3:16, 17).Robert Frans schreef: 22 jul 2025, 10:48Dat zijn ze inderdaad niet, omdat het vier verschillende geschriften zijn met ieder een eigen insteek. Ze vormen zo een vierluik over de woorden en tekenen van Jezus. De drie synoptische evangelieën, dus Matteüs, Marcus en Lucas, komen het meest met elkaar overeen, omdat ze vermoedelijk alledrie uit eenzelfde bron putten. Welke bron, is voor zover ik weet niet bekend: sommigen zeggen Marcus, anderen een bron genaamd Q. Johannes is als jongste evangelie een verhaal apart, dat een meer theologische, mystieke insteek heeft.
Maar de vier evangelieën zoals we die nu kennen zijn door de eeuwen heen eveneens vrij nauwkeurig gekopieerd en doorgegeven. Niet volmaakt letter voor letter inderdaad; hier en daar zijn verzen ook weer verwijderd, zoals het Comma Johanneum. Hoewel sommige bijbelvertalingen die nog steeds bevatten. Maar de woorden en tekenen van Jezus zijn voldoende getrouw overgeleverd om ook in deze tijd door iedereen begrepen en nagevolgd te kunnen worden.
Erasmus liet die woorden echter weg in zijn eerste twee edities van het Nieuwe Testament, omdat ze niet voorkwamen in de Griekse manuscripten die hij had geraadpleegd. Onder druk van de kerk nam hij ze later toch op in zijn derde editie.
1 Joh 5:
7 Want drie zijn de getuigen; Luther
7 For there are three that testify: ESV
7 For there are three that testify: NIV
7 For there are three that testify: NAS
7 ὅτι τρεῖς εἰσιν οἱ μαρτυροῦντες
7 For there are three bearing testimony: Berean Literal Bible
-
Helaas verkeerd gegokt.Tufkah schreef: 04 aug 2025, 16:52De natuurlijke mens is de 'dode' in deze uitspraak van Jezus. Dat is helder.Alpha schreef: 04 aug 2025, 16:24 Begrijp je dan waarom Jezus dit zei in vers:
De man gebruikte een smoes, zijn vader was nog niet dood.
Uit de context blijkt dat mensen uitvluchten verzinnen.
57 Terwijl ze onderweg waren, zei iemand tegen hem: ‘Ik zal u volgen, waar u ook naartoe gaat.’
58 Maar Jezus zei tegen hem: ‘Vossen hebben holen en vogels hebben nesten, maar de Mensenzoon heeft geen plek om zijn hoofd neer te leggen.’ 59 Toen zei hij tegen een ander: ‘Wees mijn volgeling.’ De man zei: ‘Heer, mag ik eerst teruggaan om mijn vader te begraven?’
60 Maar hij antwoordde: ‘Laat de doden hun doden begraven. Maar jij moet overal Gods Koninkrijk bekendmaken.’
61 En weer een ander zei: ‘Ik zal u volgen, Heer, maar mag ik eerst naar huis om afscheid te nemen?’
62 Jezus zei tegen hem: ‘Niemand die zijn hand aan de ploeg slaat en omkijkt naar de dingen die achter hem liggen, is geschikt voor Gods Koninkrijk.’ NWV.
De jonge rijke man in ”Mattheüs 19:16-21" liet zijn bezit zwaarder wegen.
Vermoedelijk had hij dat bezit in Jeruzalem.
Jezus had voorzegt dat die stad vernietigd zou worden.
Jezus commentaar in vers: 24 Ook zeg ik jullie: het is voor een kameel makkelijker om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het Koninkrijk van God binnen te gaan.’ NWV.
Mt 6:33 Blijf eerst het Koninkrijk en Zijn rechtvaardigheid zoeken, dan zullen al die andere dingen je ook gegeven worden. NWV.
-
Helaas, je hebt verkeerd gegokt. Je leest nog steeds letterlijk.
-
Dat is een krasse opmerking.Alpha schreef: 04 aug 2025, 15:09 Omdat ik niet geïndoctrineerd ben met allerlei aannames, weet ik waarover ik praat.
Je bent nota bene het school voorbeeld van een totaal geïndoctrineerd persoon.
Je weet ook meestal niet waar je over praat, je citeert slecht voorgeprogrammeerde teksten.
Je Bijbelkennis is uitermate slecht ook al geef je anders voor.
-
Je bent inderdaad, net als de joodse religieuze leiders, volkomen geïndoctrineerd door tegendraadse leringen.Tiberius Claudius schreef: 05 aug 2025, 09:52Dat is een krasse opmerking.Alpha schreef: 04 aug 2025, 15:09 Omdat ik niet geïndoctrineerd ben met allerlei aannames, weet ik waarover ik praat.
Je bent nota bene het school voorbeeld van een totaal geïndoctrineerd persoon.
Je weet ook meestal niet waar je over praat, je citeert slecht voorgeprogrammeerde teksten.
Je Bijbelkennis is uitermate slecht ook al geef je anders voor.
Je opmerkingen zijn voorgeprogrammeerde teksten, die je van andere onwetenden klakkeloos hebt overgenomen.
Chapeau.
-
In tegenstelling tot jou gok ik niet en lees de Bijbel zoals die is bedoeld.
Soms is dat letterlijk, soms is dat figuurlijk.
Vandaar dat Jezus graag gebruikmaakte van illustraties, die, voor de joden, gebaseerd waren op bekende gebeurtenissen, maar niet letterlijk waren.
Als je de context gelezen zou hebben, dan kon je daar duidelijk uit opmaken, dat het uitvluchten waren.
Zijn discipelen reageerden totaal anders op Jezus uitnodiging: "Wees mijn volgeling".
Zij reageren prompt en lieten alles in de steek.