Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: Vandaag, 12:05
Alpha schreef: Vandaag, 12:02 In tegenstelling tot jou neem ik nooit iets zomaar aan.
Vandaar dat ik "alle dingen" onderzoek en het goede behoud.
Als je alles zou onderzoeken en het goede zou behouden, zou je al lang weg zijn bij de sekte van Jehova's Getuigen. Dat je nog steeds in die dogmatiek zit zegt alles.
Helaas voor jou is het tegendeel waar.
Jg kennen helemaal geen dogma's

Ik heb eerst ruim een jaar Bijbelstudie gevolgd bij de NHK.
Opvallend was dat ik één van de weinigen was, die ieder keer aanwezig was.
Helaas werd ik daar niets wijzer van en stopte ik daarmee.
Toen Jg bij mij aanbelden, was ik erg sceptisch.
Rare mensen die met de bijbel gingen "leuren".
Dat doe je toch niet?

Uiteindelijk ben ik met hen in gesprek gegaan.
Ik zou hen wel even gaan vertellen wat zij verkeerd deden, als ik wat meer van de Bijbel wist.
Onder duidelijke voorwaarden ben ik toen een Bijbelstudie aangegaan.
In een paar weken had ik al meer kennis opgedaan, dan in ruim een jaar bij de kerk.

Desondanks heb ik bewust de boot afgehouden en heb in totaal ca. 2 jaar een wekelijkse Bijbelstudie gevolgd.
Daarna heb ik zelf gevraagd, wat ik moest doen om gedoopt te worden.
Daar heb ik nooit spijt van gehad.
Ik kan nu in principe iedere vraag over de Bijbel aan de hand van de Bijbel beantwoorden.
Alle vragen worden in de Bijbel beantwoord.
Er staan in de NWV geen on-Bijbelse toevoegingen en is Gods naam gewoon vermeld.

Dat is noodzakelijk, immers :

Romeinen 10:
13 Want ‘iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered’.
14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze horen zonder dat iemand predikt?
15 En hoe kunnen ze prediken als ze niet zijn uitgestuurd? Zoals er staat geschreven: ‘Prachtig zijn de voeten van degenen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!’
16 Toch hebben ze niet allemaal gehoor gegeven aan het goede nieuws. Want Jesaja zegt: ‘Jehovah, wie heeft geloofd in wat hij van ons heeft gehoord?’ NWV.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: Vandaag, 12:11
Tufkah schreef: 22 jul 2025, 12:48 De drie synoptische Evangeliën en het Johannes Evangelie vullen elkaar mooi wederzijds aan. De drie synoptische Evangeliën zijn geschreven ongeveer een halve eeuw na Jezus' dood en opstanding en het Johannes Evangelie zo rond de eerste eeuwwisseling. Het argument van kritiek is altijd dat de Evangelisten Jezus (waarschijnlijk) niet hebben gekend. Dat argument zou steek houden als Paulus er niet was geweest. Paulus' bekering wordt in het jaar 30 gesteld en de kruisiging van Jezus in 29. Paulus had ook contact met de Evangelist Marcus. Daarnaast lijkt 1 Petrus 5: 13 te suggereren dat de Evangelist Marcus een bekeerling is van Petrus. Van Petrus weten we dat hij een van de leerlingen van Jezus was.

Er zijn dus allerlei lijntjes die lopen van de Evangelisten naar de gebeurtenissen zo rond het jaar 25-29. Paulus en (sommige van) Jezus' leerlingen hadden onderlinge contacten. Zo rond het jaar 56 is Paulus gevangen genomen , enkele jaren later weer los gelaten en enkele jaren daar weer na wederom gevangen genomen. Dan is er reeds zo'n 30 jaar van evangelisatie verstreken en allerlei reizen ondernomen in Klein Azië, Griekenland en Syrië.

Vergeet ook niet dat de brieven van de apostel Petrus zo rond het jaar 65 zijn geschreven. De focus alleen op de Evangeliën zou niet terecht zijn. De tweede algemene brief van de apostel Petrus 3:16 is in dit opzicht interessant, ik citeer:

16 Zoals ook in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften.

Petrus 3:16 lijkt te suggereren dat er reeds iets van een Evangelie is. Waarmee Petrus hier "de brieven" (Het Evangelie dus) op gelijke hoogte lijkt te stellen met wat wij kennen als het Oude testament (de andere Schriften).

Resumerend : Ja, de Evangeliën zijn van tientallen jaren na Jezus' kruisiging. Maar in die tussentijd is er van alles gebeurd. Het is niet zo wat Messenger suggereert dat het Evangelie maar een beetje is rond gefluisterd. Dat is kletspraat wat voortkomt uit onwetendheid.

Voorts is het een goede zaak dat we naast de Evangeliën allerlei brieven hebben van Paulus, Timotheüs enz. Dat zijn "bewijsstukken" van hetgeen Jezus indertijd in gang heeft gezet. Het bewijst dat Jezus niet een of andere broddel-goeroe was zoals we er vandaag de dag zo veel kennen, maar daadwerkelijk de Zoon van God.
In de NWV kan je een lijst vinden van wie, wat, waar en wanneer een Bijbelboek geschreven is.

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/bijbe ... ken-lijst/

Deze informatie is zo nauwkeurig mogelijk bepaald om basis van de schrift zelf of op feitelijk bekende gegevens, soms ondersteund door diverse archeologische vondsten.

Helaas zijn er vele critici, die er een sport van hebben gemaakt om die gegevens te ontkennen of te veranderen.
Ik doe zelf onderzoek bij onafhankelijke bronnen.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: Vandaag, 12:27
Jg kennen helemaal geen dogma's

Geen dogma?

Dogma 1.JG beschouwen de Bijbel als het onfeilbare Woord van God en gebruiken hun eigen vertaling, de NWV welke volgens mij foutief is. Dus dan heb je nauwkeurige kennis van een foutieve God.

Dogma 2. JG verwachten de spoedige komst van Gods Koninkrijk op aarde. Dit dogma hangt samen met de verkeerde vertaling. Het Koninkrijk is er al lang al.....

Dogma 3. Jehovah's Getuigen weigeren bloedtransfusies, gebaseerd op hun interpretatie van de Bijbel. Zoiets kan alleen de natuurlijke mens bedenken, de geestelijke mens heeft in het geheel geen bloedtransfusie nodig.

Dogma 4. Ze vieren geen feestdagen zoals Kerstmis en verjaardagen, omdat ze deze als heidens beschouwen. Een verjaardag is heidens noch christelijk. Het is de dag waarop je x aantal jaar geleden geboren bent. Het heeft niks met de Bijbel of God van doen, een verjaardag ja of nee vieren. Het is een persoonlijke keuze.

Dogma 5. Ze geloven dat "de waarheid" door Jezus is gedelegeerd aan de "getrouwe en beleidvolle slaaf" , die zij interpreteren als het Besturend Lichaam - het hoofdbestuur van Jehova's getuigen.

Dit dogma is wel de meest zotte van allemaal. Jezus zegt dat de Geest der waarheid in u zal zijn (Johannes 14:17). Het BL weet het zelfs beter dan Jezus! En de volgelingen delegeren het kostbaarste geschenk wat een mens kan ontvangen gewoon aan het BL!

Er zijn nog veel meer dogma's uiteraard, maar ik heb geen zin om er meer tijd aan te besteden.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
peda

Bericht door peda »

Verschillende bronnen raadplegen dat is bij de JG gelijk aan het lezen van onbetekenende dwaalleer.
De BL bijbel lezing is de enige en tegelijkertijd gezonde bijbel lezing.
33000 bijbel verzen lopen door de BL zeef en uit die zeef komt vervolgens de enig juiste bijbelvers- lezing naar voren.
Wie het niet eens is met de B L lezing is een theologische amateur, ofwel een groot dwaallicht, ofwel iemand waarmede de J G-God niets te maken wil hebben. Zonde is in JG optiek, datgene doen dat het B L niet goed vindt.
Bewijs maar eens dat de B L bijbelvers -zeef niet de goede zeef is, dat lukt vooralsnog niemand. Zeef = niet gelijk aan zeef, vandaar.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

peda schreef: Vandaag, 12:54 Bewijs maar eens dat de B L bijbelvers -zeef niet de goede zeef is, dat lukt vooralsnog niemand. Vandaar.
Er is echter ook geen schijntje van bewijs dat de BL zeef de goed zou zijn.

Daarnaast mengen ze tijdens het zeven het een en ander bij, als ze dat uitkomt.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
peda

Bericht door peda »

Tiberius Claudius schreef: Vandaag, 13:07
peda schreef: Vandaag, 12:54 Bewijs maar eens dat de B L bijbelvers -zeef niet de goede zeef is, dat lukt vooralsnog niemand. Vandaar.
Er is echter ook geen schijntje van bewijs dat de BL zeef de goed zou zijn.

Daarnaast mengen ze tijdens het zeven het een en ander bij, als ze dat uitkomt.
Goddelijke Leiding bij het zeven, daar gaat het om.
De dwaalleer=volgers moeten het doen zonder Goddelijke Leiding en begrijpen dat er sprake is van Goddelijke Leiding dat toont overduidelijk het gezonde resultaat. Knoeiboel= dwaalleer, gezonde uitkomst= Goddelijke Leiding. Weten = niet gelijk aan weten.
Wat is zonde, het antwoord wordt gegeven door de "" Bron "" waarop voor de definitie van het zondebegrip wordt teruggegrepen.
Jon

Bericht door Jon »

Alpha schreef: Vandaag, 11:15
Jon schreef: 21 jul 2025, 22:19

Ja, die uitspraak begrijp je meteen na de wedergeboorte. Zo gaaf. Dan weet je ook dat de Bijbel waar is. De Waarheid zoals die in de Bijbel opgetekend staat, is eeuwig. Niks essentieel veranderd.
Wat de wedergeboorte betreft, Jezus spreekt daar tot degenen die als koningen en priesters onder zijn regering over de aarde gaan regeren. Hun aantal is beperkt tot 144.000 personen.

Openbaring 5:10  U hebt ze gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en ze zullen als koningen over de aarde regeren.

Openbaring 4:6  Gelukkig en heilig is iedereen die deelheeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen autoriteit, maar ze zullen priesters van God en van de Christus zijn en ze zullen de 1000 jaar met hem als koningen regeren.

Openbaring 14:3 Vóór de troon en vóór de vier levende wezens en de oudsten zingen ze wat een nieuw lied lijkt te zijn. Niemand kon dat lied leren behalve de 144.000, die van de aarde zijn gekocht. NWV
Deze duivelse leugen van het WTG is gekend. Jezus verwijst met de wedergeboorte uit water en geest naar een innerlijke vernieuwing, die in iedere ware gelovige, volgeling van Jezus, Hier en Nu tot stand komt. De 144000 verzegelden zijn nieuwe gelovigen uit de Joden die het Evangelie aan de gehele wereld gaan brengen tijdens de laatste 7 jaren van deze bedeling, ook wel de grote verdrukking genoemd. De Gemeente IS allang verzegeld. Die 144.000 moeten nog verzegeld worden. Want ook de Joden leven nog in de onvervulde toekomst.

De ronduit duivelse leugen van het WTG berooft :!: de gelovigen van het Heil, de zaligmaking, door het naar de onvervulde toekomst te verplaatsen. Dit doet de demonische geest die in de WTG-leer schuilgaat om de leiding van het WTG in stand te houden. Zij maakt slaven.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Jon schreef: Vandaag, 13:47 De ronduit duivelse leugen van het WTG berooft :!: de gelovigen van het Heil, de zaligmaking, door het naar de onvervulde toekomst te verplaatsen. Dit doet de demonische geest die in de WTG-leer schuilgaat om de leiding van het WTG in stand te houden. Zij maakt slaven.
Zelfs indien men niet gelovig is dan is het waar dat de JG mensen tot slaven maakt.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?