Bidden

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: 19 sep 2025, 12:37
Tufkah schreef: 19 sep 2025, 12:32

Ok. Jij gelooft in de kerk met de bijbehorende God in drie personen. Ik geloof in de levende Vader zoals Jezus ons die heeft verklaard met het bijbehorende Koninkrijk in mij. Dat zijn twee verschillende Goden, en twee verschillende gemeenschappen.

U geschiedde naar uw geloof, leerde Jezus ons. Jij blijft aan de andere oever van de rivier, ik aan deze zijde.

Dat is dan ook de ultieme consequentie van de overdenking van het Evangelie naar Rooms model. Volgens het Roomse model is Jezus God. Naar Rooms model is Maria de moeder van God. Volgens de Roomse visie staat Maria ook nog eens model voor de Kerk. Ergo de Kerk is de Moeder van God. Ergo men plaatst het instituut en haar leer boven God. Et voila, patent.

Wie zong ook alweer dat lied “Ik zou je zo graag in een doosje willen doen”? De RK heeft haar God in een doosje gedaan.

Ik hou er over op. Kritiek leveren op de kerk valt niet in de smaak op dit forum weet ik. Iedereen krijgt het geloof wat hem toekomt.
Probeer nooit een varken te leren zingen; het verspilt je tijd en je irriteert het varken.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Jon schreef: 19 sep 2025, 12:37Dat is dan ook de ultieme consequentie van de overdenking van het Evangelie naar Rooms model. Volgens het Roomse model is Jezus God. Naar Rooms model is Maria de moeder van God. Volgens de Roomse visie staat Maria ook nog eens model voor de Kerk. Ergo de Kerk is de Moeder van God. Ergo men plaatst het instituut en haar leer boven God. Et voila, patent.
Dat is geen correcte, katholieke manier van redeneren. Dat Maria inderdaad de Moeder van God is, betekent niet dat zij machtiger of groter dan God zou zijn. Net zoals prinses Beatrix de moeder van koning Willem-Alexander is, maar niet hoger in rang staat. In de bijbelse tijd kende men de koningin-moeder, die zeker veel gezag genoot, maar nog steeds ondergeschikt bleef aan de koning. In die context moet je Maria's rol verstaan.

De Kerk wordt ook niet als Moeder van God gezien. Daarmee trek je het beeld van de Kerk als onze Moeder te ver door. Maria is inderdaad beeld van de Kerk, vanwege de talloze gelijkenissen, en de Kerk is inderdaad onze Moeder, maar Maria blijft exclusief de Moeder van God. Het zijn verschillende mystieke beelden die elk iets zeggen over God en ons, maar je kunt ze niet zonder meer laten samensmelten.
Vrede en alle goeds
peda

Bericht door peda »

De kijk op de Maria van de kerkleer is inderdaad een andere als regelmatig de kijk op Maria aan de geloofsbasis.
Je moet wel een doorwrocht theoloog zijn om precies de verschillende kijken uit elkaar te houden.
Zo kan ik mij nog vaag onderzoeken herinneren rond de vraag wat betekent Maria onbevlekt ontvangen, wat betekent Maria hemelvaart, wat betekent bidden tot Maria. De verkregen antwoorden spoorden lang niet altijd met de theologische inhoud van de begrippen.
Leon

Bericht door Leon »

peda schreef: 20 sep 2025, 11:09 De kijk op de Maria van de kerkleer is inderdaad een andere als regelmatig de kijk op Maria aan de geloofsbasis.
Je moet wel een doorwrocht theoloog zijn om precies de verschillende kijken uit elkaar te houden.
Zo kan ik mij nog vaag onderzoeken herinneren rond de vraag wat betekent Maria onbevlekt ontvangen, wat betekent Maria hemelvaart, wat betekent bidden tot Maria. De verkregen antwoorden spoorden lang niet altijd met de theologische inhoud van de begrippen.
Het klinkt alsof 'bidden tot Maria' iets speciaals is. Hoe dan?
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
peda

Bericht door peda »

Leon schreef: 20 sep 2025, 11:18
peda schreef: 20 sep 2025, 11:09 De kijk op de Maria van de kerkleer is inderdaad een andere als regelmatig de kijk op Maria aan de geloofsbasis.
Maria als middelares tussen God/ Jezus en de biddende mens, dat is in mijn optiek wel theologisch speciaal.
In hoeverre de voorspraak ( bemiddeling ) van Maria voor de bidder volgens de kerkleer ( geen dogma ) Goddelijke-resultaten zou kunnen opleveren, dat antwoord laat ik gaarne over aan Robert Frans.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Maria als Middellares voor de Middelaar Jezus?
Probeer nooit een varken te leren zingen; het verspilt je tijd en je irriteert het varken.
Leon

Bericht door Leon »

peda schreef: 20 sep 2025, 12:43
Leon schreef: 20 sep 2025, 11:18

Maria als middelares tussen God/ Jezus en de biddende mens, dat is in mijn optiek wel theologisch speciaal.
In hoeverre de voorspraak ( bemiddeling ) van Maria voor de bidder volgens de kerkleer ( geen dogma ) Goddelijke-resultaten zou kunnen opleveren, dat antwoord laat ik gaarne over aan Robert Frans.
oh ja, middelares, een goed woordje doen bij God of Jezus om toch iets gedaan te krijgen, misschien dat dan de wensnatuur van de mens nog iets van zin heeft.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

peda schreef: 20 sep 2025, 12:43Maria als middelares tussen God/ Jezus en de biddende mens, dat is in mijn optiek wel theologisch speciaal.
Bij deze. :) Alle christenen geloven dat we voor elkaar kunnen bidden en moedigen dat van harte aan. Als ik voor jou bid, dan betekent dat echter niet dat ik tussen jou en God bemiddel, maar dat ik aansluit op jouw gebed ofwel voorspraak voor jou doe. Alleen Jezus is onze Middelaar. Ook geloven alle christenen dat het gebed van een rechtvaardige veel vermag, aangezien dat in de brief van Jakobus (5,16) staat.

Katholieken en oosters-orthodoxen geloven daarbij dat dat gebed niet ophoudt bij de dood, maar in de hemel op volmaakte wijze wordt voortgezet. In Christus is de scheiding tussen leven en dood opgeheven, zodat we door Hem de heiligen in de hemel kunnen vragen voor ons te bidden. Daar zij direct God schouwen en volmaakt vrij zijn van alle kwaad, heeft hun gebed bijzonder veel kracht. Maria neemt hierin een speciale plek in als Moeder van God, omdat zij al op aarde zonder zonde was en wij als Gods geliefde leerling onder het kruis haar ook als moeder hebben mogen ontvangen. We gaan er vanuit dat Jezus het gebed van zijn Moeder in het bijzonder niet zonder meer kan weigeren.
Vrede en alle goeds
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 20 sep 2025, 17:30 Maria als Middellares voor de Middelaar Jezus?
De één gelooft dat Maria in de hemel een direct contact met Jezus heeft waar je als gelovige gebruik van mag maken en de ander gelooft niet in het bestaan een God in de hemel maar denkt zijn ego kwijt te kunnen raken door in de liefde van een niet bestaande Vader te geloven. Wel gebruikmakend van wat uitspraken van de Zoon van Maria om niet helemaal te gaan zweven.

En zo heeft elke gelovige die niet zonder geloof kan zijn eigen geloof en verdedigt dat alsof zijn ziel en zaligheid er vanaf hangen.

De ongelovige heeft het dan een stuk makkelijker, die hoeft niets te verdedigen, die ziet slechts aan wat voor ogen is.
Leon

Bericht door Leon »

Bidden, het hele geloof, kan teruggebracht worden tot vervulling van wensen krijgen, en is daarmee primitief. Of het kan een poging tot afstemming zijn met het nog onbepaalde waar alles nog mogelijk is, wat volgens mij meer volwassen geloof is.
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

Bidden in volwassen geloof is in de eerste plaats God vertrouwen. Om wensen vervuld te krijgen mag niet op de eerste plaats staan. We behoren God te bidden zoals Hij dat wil. Het Onze Vader is door Jezus als voorbeeld gegeven. Daarbij gaan we God allereerst de eer geven: "Uw Naam worde geheiligd". Ook bidden we om de vervulling van wat God beloofd heeft: "Uw Koninkrijk kome, net zoals dat in de hemel is, dat het ook op aarde mag komen!". Vervolgens bid je om het dagelijks brood, met andere woorden "je levensonderhoud". Zo'n gebed moet niet uit het hoofd afgeraffeld worden, maar moet met aandacht gebeden worden.
Eindig dan ook met dankzegging (voor je leven bijvoorbeeld) en lofprijzing.

Onze Vader, Die in de hemelen zijt,
Uw naam worde geheiligd.
Uw koninkrijk kome.
Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood.
En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren.
En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze.
Want van U is het koninkrijk,
en de kracht, en de heerlijkheid in der eeuwigheid,
Amen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
umit

Bericht door umit »

Adinomis schreef: 09 okt 2025, 00:12 Bidden in volwassen geloof is in de eerste plaats God vertrouwen. Om wensen vervuld te krijgen mag niet op de eerste plaats staan. We behoren God te bidden zoals Hij dat wil. Het Onze Vader is door Jezus als voorbeeld gegeven. Daarbij gaan we God allereerst de eer geven: "Uw Naam worde geheiligd". Ook bidden we om de vervulling van wat God beloofd heeft: "Uw Koninkrijk kome, net zoals dat in de hemel is, dat het ook op aarde mag komen!". Vervolgens bid je om het dagelijks brood, met andere woorden "je levensonderhoud". Zo'n gebed moet niet uit het hoofd afgeraffeld worden, maar moet met aandacht gebeden worden.
Eindig dan ook met dankzegging (voor je leven bijvoorbeeld) en lofprijzing.

Onze Vader, Die in de hemelen zijt,
Uw naam worde geheiligd.
Uw koninkrijk kome.
Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood.
En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren.
En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze.
Want van U is het koninkrijk,
en de kracht, en de heerlijkheid in der eeuwigheid,
Amen.
Een mooi gebed. Niks mis mee. Zelfs als moslim kan ik mij hier prima achter scharen.
Amen.
J-W

Bericht door J-W »

De meeste ongelovigen die respect voor de ware gelovigen hebben ook wel denk ik.
Leon

Bericht door Leon »

De teneur van het “onze vader” is dat we God’s wil willen, het dagelijks brood is een wens van de natuurlijke mens, de verleiding van het boze moeten we echter niet willen. Daarmee zwak je vanzelf de natuurlijke wens weer af. Het is ook een bescheiden wens, dagelijks brood, dat willen dat osn toekomt in uiterste eenvoud.
umit

Bericht door umit »

Leon schreef: 09 okt 2025, 16:04 De teneur van het “onze vader” is dat we God’s wil willen, het dagelijks brood is een wens van de natuurlijke mens, de verleiding van het boze moeten we echter niet willen. Daarmee zwak je vanzelf de natuurlijke wens weer af. Het is ook een bescheiden wens, dagelijks brood, dat willen dat osn toekomt in uiterste eenvoud.
Snap ik. Kennen wij moslims ook met exact deze elementen erin.