God oftewel de Albron

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: God oftewel de Albron

Bericht door peda »

Hallo Tufkah,

Mijn betoog is dat de mens NOOIT uit zijn ego kan treden, een ego-loos mens is in mijn optiek een onmogelijkheid.
Wel kan een mens zijn/ haar ego anders " richten "" , maar anders "" richten "" is niet uit het ego treden, of ego-loos rondwandelen.
Een mens zonder ego zie ik als zombie-figuur uit de science fiction omgeving.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 23 nov 2025, 13:01 Hallo Tufkah,

Mijn betoog is dat de mens NOOIT uit zijn ego kan treden, een ego-loos mens is in mijn optiek een onmogelijkheid.
Wel kan een mens zijn/ haar ego anders " richten "" , maar anders "" richten "" is niet uit het ego treden, of ego-loos rondwandelen.
Het ego dient dan ook te sterven, dat mag behoorlijk letterlijk worden opgevat. Het is dus geen kwestie van uit je ego treden of het ego ontkennen. In spirituele kringen is het een never ending discussie of er ja/nee sprake is van een ego. Ik beantwoord die vraag met 'ja' , maar met de kanttekening dat het ego kan sterven door de (eigen) dood ernstig te nemen. Binnen de gelovige wereld neem ik hiermee een uitzonderingspositie in, want doorgaans wenst het ego juist naar het hiernamaals te gaan. Er dient dus sowieso afgerekend te worden met de eigen wensnatuur. (De begeerte der ogen)

Mijn positie is dan ook geen hiernamaals-wens, maar om op te gaan in Christus en daarmee in God. En dat kan niet gewild of gewenst worden, want ik ben God niet. Alleen Christus kan mij toelaten tot God (de Vader). (Het oordeel is aan de Zoon gegeven)
Rijkdom is als zeewater: hoe meer je ervan drinkt, hoe meer dorst je krijgt.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Tufkah schreef: 23 nov 2025, 13:19
peda schreef: 23 nov 2025, 13:01 Hallo Tufkah,

Het ego dient dan ook te sterven, dat mag behoorlijk letterlijk worden opgevat. Het is dus geen kwestie van uit je ego treden of het ego ontkennen. In spirituele kringen is het een never ending discussie of er ja/nee sprake is van een ego. Ik beantwoord die vraag met 'ja' , maar met de kanttekening dat het ego kan sterven door de (eigen) dood ernstig te nemen. Binnen de gelovige wereld neem ik hiermee een uitzonderingspositie in, want doorgaans wenst het ego juist naar het hiernamaals te gaan. Er dient dus sowieso afgerekend te worden met de eigen wensnatuur. (De begeerte der ogen)

Mijn positie is dan ook geen hiernamaals-wens, maar om op te gaan in Christus en daarmee in God. En dat kan niet gewild of gewenst worden, want ik ben God niet. Alleen Christus kan mij toelaten tot God (de Vader). (Het oordeel is aan de Zoon gegeven)
Is dat niet hetzelfde, een hiernamaals wens of de wens om te gaan in Jezus?
Dat lijkt me wel. Ben je niet bang dat Jezus dat doorziet?
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat_beloof_ik schreef: 23 nov 2025, 17:01
Tufkah schreef: 23 nov 2025, 13:19

Dat is een goed punt wat je aan roert. Je kunt niet wensen om op te gaan in Mij. Daarom schreef ik er ook achter (tussen haakjes) dat het oordeel aan de Zoon is. Alleen Christus kan mij toelaten tot God,

Johannes 10:9
IK BEN de deur. Als iemand door Mij binnenkomt, zal hij worden gered. Hij zal naar binnen gaan en naar buiten gaan en hij zal het goed hebben.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 23 nov 2025, 12:55
Leon schreef: 23 nov 2025, 11:41
Het is zo bijzonder om een view from the outside te hebben op de Bron. Hoe kan dat? Is het dan een ego dat zich als waarnemer buiten plaatst? Of is het een plaatsje dat God mogelijk maakt buiten zichzelf? Hoe kunnen we nu de mens als qi beschouwen terwijl je midden in de qi zit? Deze externe/excentrische positionaliteit, vervreemdt de mens en dat is misschien ook niet zo gezond. Wel maakt het mogelijk om acceptatie te vinden op wat beschouwd kan worden.
Het zwart gemaakte zijn de juiste vragen. Kennis begint met het stellen van de juiste vragen en door onzin direct terzijde te leggen. Hoe kan het dat je als mens zijnde de qi kunt beschouwen? Je geeft zelf al een klein beetje antwoord op die vraag met "Wel maakt het mogelijk om acceptatie te vinden op wat beschouwd kan worden.". Maar dit is niet het juiste antwoord. De antwoorden zul je zelf op autodidactische wijze moeten vinden. Als ik de antwoorden voor zeg (voor schrijf) dan leer je niet wat je nodig hebt.

Als je kennis hebt van de qi dan is i.i.g. het ego ver weg, dat is altijd meegenomen.
Ik voel me behoorlijk hopeloos.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Dat_beloof_ik

Tufkah schreef: 23 nov 2025, 17:09
Dat_beloof_ik schreef: 23 nov 2025, 17:01

Dat is een goed punt wat je aan roert. Je kunt niet wensen om op te gaan in Mij. Daarom schreef ik er ook achter (tussen haakjes) dat het oordeel aan de Zoon is. Alleen Christus kan mij toelaten tot God,

IK BEN de deur. Als iemand door Mij binnenkomt, zal hij worden gered. Hij zal naar binnen gaan en naar buiten gaan en hij zal het goed hebben.
Geen touw aan vast te knopen: het ego dient te sterven, maar vervolgens heb je wel de wens om in Jezus op te gaan. Dan heb je dus ook een ego, anders kun je niets wensen.
Dat iemand anders daar over gaat, staat daar los van: je kunt het nog altijd wel wensen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 23 nov 2025, 19:41
Tufkah schreef: 23 nov 2025, 12:55

Het zwart gemaakte zijn de juiste vragen. Kennis begint met het stellen van de juiste vragen en door onzin direct terzijde te leggen. Hoe kan het dat je als mens zijnde de qi kunt beschouwen? Je geeft zelf al een klein beetje antwoord op die vraag met "Wel maakt het mogelijk om acceptatie te vinden op wat beschouwd kan worden.". Maar dit is niet het juiste antwoord. De antwoorden zul je zelf op autodidactische wijze moeten vinden. Als ik de antwoorden voor zeg (voor schrijf) dan leer je niet wat je nodig hebt.

Als je kennis hebt van de qi dan is i.i.g. het ego ver weg, dat is altijd meegenomen.

Dat is helemaal okay, hoop is maar uitgestelde teleurstelling.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat_beloof_ik schreef: 23 nov 2025, 22:44
Tufkah schreef: 23 nov 2025, 17:09

Geen touw aan vast te knopen: het ego dient te sterven, maar vervolgens heb je wel de wens om in Jezus op te gaan. Dan heb je dus ook een ego, anders kun je niets wensen.
Dat iemand anders daar over gaat, staat daar los van: je kunt het nog altijd wel wensen.
Wat begrijpt je niet aan "Alleen Christus kan mij toelaten tot God" ? Je begrijpt toch wel dat ik Christus of God niet ben? Het is genade als de mens toegelaten wordt. Het enige wat de mens kan doen is het willen/wensen opgeven, dan hongert het ego uit. En als het ego geen voeding meer krijgt dan sterft het.
Dat_beloof_ik

Tufkah schreef: 23 nov 2025, 23:15
Dat_beloof_ik schreef: 23 nov 2025, 22:44

Wat begrijpt je niet aan "Alleen Christus kan mij toelaten tot God" ? Je begrijpt toch wel dat ik Christus of God niet ben? Het is genade als de mens toegelaten wordt. Het enige wat de mens kan doen is het willen/wensen opgeven, dan hongert het ego uit. En als het ego geen voeding meer krijgt dan sterft het.
Dat idee begrijp ik wel. En ik begrijp ook dat dit jouw wens is.
Terwijl je de hele tijd beweert het willen/wensen op te hebben gegeven.
Een die combi kan dus niet. Wat begrijp jij daar niet aan?
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 23 nov 2025, 23:12

Wellicht heeft Leon wat meer aan een gesprek met 113 zelfmoordpreventie.

Tel: 0800-0113. Chatten kan ook. Zie de Website: https://www.113.nl

Hoop hield mij destijds op de been. Een ieder weet vast nog wel wat Paulus daarover schreef in 1 Korinthe 13:
En nu blijven geloof, hoop en liefde, (deze drie, maar de meeste van deze is de liefde).
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat_beloof_ik schreef: 24 nov 2025, 05:39
Tufkah schreef: 23 nov 2025, 23:15

Ik accepteer dat we niet tot overeenstemming komen.
Dat_beloof_ik

Tufkah schreef: 24 nov 2025, 12:20
Dat_beloof_ik schreef: 24 nov 2025, 05:39

Ik constateer dat dit een dooddoener is en dat je geen antwoord geeft op een zeer simpele vraag.
J-W

Bericht door J-W »

Wat een onzinnige uitspraak, je hopeloos voelen is echt niet okay hoor, voor jou misschien een prettig gevoel maar voor een normaal mens echt niet.
Dat jij in je leven veel valse hoop hebt gehad was mij al langer duidelijk maar velen zien datgene waar zij op hopen door de handen uit de mouwen te steken en niet bij de pakken te gaan neerzitten in vervulling gaan. Je moet er dus wel wat voor doen. En dat geldt dus ook voor Leon.
Leon

Bericht door Leon »

Yours schreef: 24 nov 2025, 11:20

Wellicht heeft Leon wat meer aan een gesprek met 113 zelfmoordpreventie.

Tel: 0800-0113. Chatten kan ook. Zie de Website: https://www.113.nl

Hoop hield mij destijds op de been. Een ieder weet vast nog wel wat Paulus daarover schreef in 1 Korinthe 13:
En nu blijven geloof, hoop en liefde, (deze drie, maar de meeste van deze is de liefde).
Oh niet zo hopeloos. Meer dat de hoop op rationele oplossingen voor wereldproblemen zo ver weg is. Einde fase 2, als je er achter komt dat de beste (rationele) bedoelingen nog allerlei problemen geven. Dat je de sprong moet wagen richting vertrouwen op God, als je zelf de goede bedoelingen laat.

Niet proberen anderen te veranderen, maar jezelf (laten) veranderen door God.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
J-W

Bericht door J-W »

Leon schreef: 24 nov 2025, 19:26
.............Niet proberen anderen te veranderen, maar jezelf (laten) veranderen door God.
Je passief opstellen kun je proberen en is wellicht de makkelijkste weg maar of je je als geestelijk mens beter gaat voelen dan nu is afwachten.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

In stadium 1 wordt de mens bewogen door de wereld. Stadium 2 is een tussenfase. Uiteindelijk kan de mens bewogen worden door de liefde van de Vader. De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen luidt het spreekwoord. Dat afleren lijkt op passiviteit, maar dat is het niet. Het heeft een reden.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat_beloof_ik schreef: 24 nov 2025, 13:05
Tufkah schreef: 24 nov 2025, 12:20
Ik constateer dat dit een dooddoener is en dat je geen antwoord geeft op een zeer simpele vraag.
Vooruit, ik zal het verduidelijken. Ik heb het reeds geschreven , maar het ego/zelf kan zich niet van zichzelf bevrijden. Het ego is niet meer dan een beeld/idee geprojecteerd in een niet-bestaande toekomst. (Vandaar dat ik geen enkele hoop op de toekomst heb) De toekomst bestaat helemaal niet. Dat is de misleiding waar de meeste mensen in zijn gestonken (ik ook hoor, dus schaam je maar niet).

Alleen Mij kan mij redden van mijzelf en dat is ook zo gebeurd. Je moet door de Deur die "Ik ben" heet en als je door die Deur bent gegaan dan ben je verlost van je zelf. Het ego is verdwenen, ik hoef dus nergens meer naar toe, ik ben reeds nergens. Zo eenvoudig kan het zijn.

En omdat het ego zichzelf niet van zichzelf kan bevrijden is Jezus nodig om je te bevrijden van jezelf. En eenmaal bevrijd ben je uiteraard ook bevrijd van de wensnatuur. Zo simpel is het, dus ik ben ook bevrijd van de wens om na de dood de bestaan. En dat klopt ook, want in de Eeuwigheid bestaat geen toekomst of verleden. Alleen de natuurlijke mens bestaat in verleden en toekomst. Wat uit de mens is, is de geest der wereld (ego). Wat uit God is, is de Geest Gods.

Duidelijker gaat het niet worden. Het ego heeft zijn betoverende kracht verloren en ik begrijp nu waarom er alleen de waarheid van Jezus Christus is en geen ego. In die waarheid spreken we onze eigenheid op dezelfde wijze uit, waar het ego dat op verschillende wijze doet. Geef jezelf over aan Jezus en wie weet begrijp jij het in de toekomst ook? (Je lijkt me nog een jonge man , dus er is nog hoop!)
Dat_beloof_ik

Tufkah schreef: 24 nov 2025, 23:48
Dat_beloof_ik schreef: 24 nov 2025, 13:05

Vooruit, ik zal het verduidelijken. Ik heb het reeds geschreven , maar het ego/zelf kan zich niet van zichzelf bevrijden. Het ego is niet meer dan een beeld/idee geprojecteerd in een niet-bestaande toekomst. (Vandaar dat ik geen enkele hoop op de toekomst heb) De toekomst bestaat helemaal niet. Dat is de misleiding waar de meeste mensen in zijn gestonken (ik ook hoor, dus schaam je maar niet).

Alleen Mij kan mij redden van mijzelf en dat is ook zo gebeurd. Je moet door de Deur die "Ik ben" heet en als je door die Deur bent gegaan dan ben je verlost van je zelf. Het ego is verdwenen, ik hoef dus nergens meer naar toe, ik ben reeds nergens. Zo eenvoudig kan het zijn.

En omdat het ego zichzelf niet van zichzelf kan bevrijden is Jezus nodig om je te bevrijden van jezelf. En eenmaal bevrijd ben je uiteraard ook bevrijd van de wensnatuur. Zo simpel is het, dus ik ben ook bevrijd van de wens om na de dood de bestaan. En dat klopt ook, want in de Eeuwigheid bestaat geen toekomst of verleden. Alleen de natuurlijke mens bestaat in verleden en toekomst. Wat uit de mens is, is de geest der wereld (ego). Wat uit God is, is de Geest Gods.

Duidelijker gaat het niet worden. Het ego heeft zijn betoverende kracht verloren en ik begrijp nu waarom er alleen de waarheid van Jezus Christus is en geen ego. In die waarheid spreken we onze eigenheid op dezelfde wijze uit, waar het ego dat op verschillende wijze doet. Geef jezelf over aan Jezus en wie weet begrijp jij het in de toekomst ook? (Je lijkt me nog een jonge man , dus er is nog hoop!)
Dat is het beeld dat jij van ego hebt.
En van toekomst.

Dat het beeld van de toekomst niet klopt is voor iedereen vrij eenvoudig te zien, doordat er altijd een volgende dag is, en dus het idee 'de toekomst bestaat niet' onzin is.
Het menselijk ego ligt m.i. ook heel anders dan jij denkt. Het is een beeld dat iemand van zichzelf heeft. In de tegenwoordige tijd, en soms ook gebaseerd op het verleden en ideeën over de toekomst.

Daarnaast blijft staan dat je niet uitlegt waarom je geen antwoord geeft op een simpele vraag. Dit hele woordenspel komt op mij over als een manier om die discussie te ontlopen. Nog een keer dan:
Het idee dat Christus jou toelaat tot God begrijp ik wel. En ik begrijp ook dat dit jouw wens is.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat_beloof_ik schreef: 25 nov 2025, 11:04
Tufkah schreef: 24 nov 2025, 23:48

Dat is het beeld dat jij van ego hebt.
En van toekomst.

Dat het beeld van de toekomst niet klopt is voor iedereen vrij eenvoudig te zien, doordat er altijd een volgende dag is, en dus het idee 'de toekomst bestaat niet' onzin is.
Het menselijk ego ligt m.i. ook heel anders dan jij denkt. Het is een beeld dat iemand van zichzelf heeft. In de tegenwoordige tijd, en soms ook gebaseerd op het verleden en ideeën over de toekomst.

Daarnaast blijft staan dat je niet uitlegt waarom je geen antwoord geeft op een simpele vraag. Dit hele woordenspel komt op mij over als een manier om die discussie te ontlopen. Nog een keer dan:
Het idee dat Christus jou toelaat tot God begrijp ik wel. En ik begrijp ook dat dit jouw wens is.
Ik zie nu in dat mijn aanvankelijke reactie de juiste was. Mijn toegefelijkheid om nadere uitleg te geven was niet correct. Mijn excuses daar voor.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 25 nov 2025, 12:04
Ik zie nu in dat mijn aanvankelijke reactie de juiste was. Mijn toegefelijkheid om nadere uitleg te geven was niet correct. Mijn excuses daar voor.
Vind jij jezelf nu ook niet heel erg schijnheilig Tufkah? Zo maar een vraag he, ik heb geen idee wat een geestelijk mens zich in zijn status zonder ego mag veroorloven richting zijn medemens.
Yours

Bericht door Yours »

Terug naar het onderwerp God oftewel de Albron: de Albron die er altijd al is geweest, er nu ook is en er eeuwig zal zijn.
En waar alles uit is ontstaan.
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
peda

Bericht door peda »

Yours schreef: 26 nov 2025, 09:09 Terug naar het onderwerp God oftewel de Albron: de Albron die er altijd al is geweest, er nu ook is en er eeuwig zal zijn.
Daar draait inderdaad de gehele metafysica om.
Maar een gelijke overtuiging wat er onder Albron is te verstaan, ofwel de Identiteit van de Albron, daarover bestaat totaal geen overeenstemming.
Dat maakt het spreken over de Albron m.i. ook zo lastig; immers een ieder plaatst zijn/ haar overtuiging in de schijnwerper en wil quasi niets weten van de overtuiging die de andere overtuigde graag voor het voetlicht plaatst.
Het begint reeds met de vraag of "" God "" een Persoonsachtige Identiteit heeft of juist niet.
Omdat deze "' wortel vraag "" niet aan de orde komt, gaat het onderlinge gesprek over de invulling van de laatste metafysische blaadjes aan de hoogste metafysische takjes.
Geen wonder m.i. dat men het op dat ver van de wortel verwijderde niveau volledig oneens is met elkaar.
Maar ook bij blijvend oneens zijn, is er veel inbreng rond het onderling oneens zijn mogelijk.
In talloze varianten kan het oneens zijn beschreven worden, dat is nog niet eens herhaling van eerdere formulering.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 26 nov 2025, 09:09 Terug naar het onderwerp God oftewel de Albron: de Albron die er altijd al is geweest, er nu ook is en er eeuwig zal zijn.

Ik heb wat reacties gegeven op de "Albron" , maar een gesprek heeft het tot dusver niet opgeleverd. De Albron is goddelijke energie volgens topicstarter. Maar daar deed het probleem voor dat het ego/zelf per definitie geen kennis van de qi heeft. Dus wat we nu nog bespreken moeten is mij niet helder.
Yours schreef: 23 nov 2025, 11:52

Betreffende je link: Er wordt (ook door jou) voorbijgegaan aan de vraag waar die Qi, die bij de conceptie de intrede doet en vanaf dan de bevruchte eicel stimuleert om zich te splitsen en uit te doen groeien tot een mens, vandaan komt.
Die Qi is dan ook een andere naam voor de energie die afkomstig is uit de Albron oftewel God.

Topicstarter stelt allerlei zaken maar gaat er niet nader op in. Voorts is het 'gesprek' verder gegaan over het ego wat onwetend is van qi. En dan blijkt dat mensen die nog zijn aangedaan met een ego ook 'ego-isch' reageren. (Logisch) Het lijkt er op dat niemand het er over wil hebben. Of het er over kan hebben, net zoals je het wilt zien.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 26 nov 2025, 10:14

Ik heb wat reacties gegeven op de "Albron" , maar een gesprek heeft het tot dusver niet opgeleverd. De Albron is goddelijke energie volgens topicstarter. Maar daar deed het probleem voor dat het ego/zelf per definitie geen kennis van de qi heeft. Dus wat we nu nog bespreken moeten is mij niet helder.
Yours schreef: 23 nov 2025, 11:52

Betreffende je link: Er wordt (ook door jou) voorbijgegaan aan de vraag waar die Qi, die bij de conceptie de intrede doet en vanaf dan de bevruchte eicel stimuleert om zich te splitsen en uit te doen groeien tot een mens, vandaan komt.
Die Qi is dan ook een andere naam voor de energie die afkomstig is uit de Albron oftewel God.

Topicstarter stelt allerlei zaken maar gaat er niet nader op in. Voorts is het 'gesprek' verder gegaan over het ego wat onwetend is van qi. En dan blijkt dat mensen die nog zijn aangedaan met een ego ook 'ego-isch' reageren. (Logisch) Het lijkt er op dat niemand het er over wil hebben. Of het er over kan hebben, net zoals je het wilt zien.
Het gaat hier totaal niet over jouw eeuwig terugkerende onderwerp en stokpaardje het ego. Een vriendelijk verzoek het daar binnen dit onderwerp niet meer over te hebben.

Ik heb het hier in beginsel over het stadium vòòr de Big Bang waar de pure energie van de Albron is, waaruit wij allen als zielen/Godsvonken zijn ontstaan. Het pure Zijn van Licht en Liefde waar wij mensen uiteindelijk naar toe terug zullen keren en als individuele Goddelijke wezens bewust zullen zijn.
Jon

Bericht door Jon »

Yours schreef: 26 nov 2025, 11:04
Tufkah schreef: 26 nov 2025, 10:14

Het gaat hier totaal niet over jouw eeuwig terugkerende onderwerp en stokpaardje het ego. Een vriendelijk verzoek het daar binnen dit onderwerp niet meer over te hebben.
Jammer.
Yours schreef: 26 nov 2025, 11:04 Ik heb het hier in beginsel over het stadium vòòr de Big Bang waar de pure energie van de Albron is, waaruit wij allen als zielen/Godsvonken zijn ontstaan. Het pure Zijn van Licht en Liefde waar wij mensen uiteindelijk naar toe terug zullen keren en als individuele Goddelijke wezens bewust zullen zijn.

Binnen de hiernamaals-wens van yours overheerst de gedachte “hoe kom ik daar”. Het antwoord van Jezus daarop is door te sterven aan de oude mens (het ego) en Mij binnen te laten. Het “ik” kan “daar” namelijk niet komen, aangezien “daar” in de mens aanwezig is en alleen in de mens ontsloten kan worden door de Zoon. Niet dan en daar maar Hier en Nu.
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth.
Albert Einstein