God oftewel de Albron

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: God oftewel de Albron

Bericht door peda »

Hallo Jon,

Bij jou en Tufkah moet het "" ego "" sterven, maar bij anderen hoeft dat vanuit hun metafysisch begrijpen helemaal niet.
Deze diametraal op elkaar staande overtuigingen worden eindeloos herhaald, zonder dat er een nieuwigheid aan wordt toegevoegd.
Zelf prefereer ik metafysisch de idee dat het "' ego "" niet hoeft te sterven, maar een andere richting moet volgen.
Zo interpreteer ik fase 3 van Kierkegaard. Geen gestorven "ego "" maar een anders gericht "' ego "'.
Over dit verschil in overtuiging kun je over en weer eindeloos blijven "' doorzeuren " maar tot een overtuigings-verandering komt het niet.
Jon en Tufhak gaan voor sterven van het ego, anderen gaan voor richtingsverandering van het ego.
De importante vraag daarbij is of hierbij de Wil van een Persoonsachtige God / Albron ja of neen van betekenis is.
Omdat ik de Identiteit van God/ Albron niet ken, kan ik die vraag niet beantwoorden.
Mijn favoriete metafysische positie is wel de uiteindelijke Alverzoening, ofwel het uiteindelijk volledig ""verdampen"" van de dualiteit.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Ik begrijp dat we geheel in de Gods-voorstelling van Yours moeten mee gaan zonder discussie?
Rijkdom is als zeewater: hoe meer je ervan drinkt, hoe meer dorst je krijgt.
Leon

Bericht door Leon »

peda schreef: 26 nov 2025, 12:40 Hallo Jon,

Bij jou en Tufkah moet het "" ego "" sterven, maar bij anderen hoeft dat vanuit hun metafysisch begrijpen helemaal niet.
Deze diametraal op elkaar staande overtuigingen worden eindeloos herhaald, zonder dat er een nieuwigheid aan wordt toegevoegd.
Zelf prefereer ik metafysisch de idee dat het "' ego "" niet hoeft te sterven, maar een andere richting moet volgen.
Zo interpreteer ik fase 3 van Kierkegaard. Geen gestorven "ego "" maar een anders gericht "' ego "'.
Over dit verschil in overtuiging kun je over en weer eindeloos blijven "' doorzeuren " maar tot een overtuigings-verandering komt het niet.
Jon en Tufhak gaan voor sterven van het ego, anderen gaan voor richtingsverandering van het ego.
De importante vraag daarbij is of hierbij de Wil van een Persoonsachtige God / Albron ja of neen van betekenis is.
Omdat ik de Identiteit van God/ Albron niet ken, kan ik die vraag niet beantwoorden.
Mijn favoriete metafysische positie is wel de uiteindelijke Alverzoening, ofwel het uiteindelijk volledig ""verdampen"" van de dualiteit.
Als we een soort "lus" maken vanuit de Bron is de eerste helft van het "leven" een naar buiten gerichte positionaliteit (ego), als je daar voor de tweede helft van het leven, na de omkering, aan vast blijft houden, geeft dat allerlei psychische problemen.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: 26 nov 2025, 12:07

Binnen de hiernamaals-wens van yours overheerst de gedachte “hoe kom ik daar”. Het antwoord van Jezus daarop is door te sterven aan de oude mens (het ego) en Mij binnen te laten. Het “ik” kan “daar” namelijk niet komen, aangezien “daar” in de mens aanwezig is en alleen in de mens ontsloten kan worden door de Zoon. Niet dan en daar maar Hier en Nu.
Het probleem met Yours is dat haar ego is gestorven maar paradoxaal haar ego wel naar het hiernamaals wenst te gaan. Beide uitgangspunten kunnen niet tegelijkertijd naast elkaar bestaan. Of er is sprake van een ego en dan is er een hiernamaals-wens. Of het ego is gestorven en dan kan er ook geen hiernamaals-wens meer zijn.

Naar Jezus' eigen woorden echter weet de mens die geboren is uit de Geest niet waar hij naar toe gaat. Conclusie: alleen natuurlijke mensen geloven in het hiernamaals. Of heeft Jezus zomaar wat gezegd ?
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 26 nov 2025, 12:45 Ik begrijp dat we geheel in de Gods-voorstelling van Yours moeten mee gaan zonder discussie?
Een voortdurende herhaling van "" mijn overtuiging is de enige juiste overtuiging "" dat is voor mij geen discussie.
Zelf leun ik eveneens op het Tufkah tuinhekje en ben regelmatig in gesprek met jou.
Ik geef ook met argumentatie aan waar wij qua "" bias "" uiteenlopen.
Zo is voor mij het sterven van het "' ego "" helemaal niet nodig om een mooie metafysische levens-invulling te verkrijgen.
Metafysisch sterven mag voor mij, maar metafysisch sterven hoeft niet, dat is mijn metafysisch uitgangspunt en daarom kijk ik ook gaarne over die tuinhekjes waar het metafysisch ego-sterven niet in de belangstelling staat.
Zelf ben ik juist blij met verschil in overtuiging zoals dit tot uiting komt op het G G forum.
Voor een interessante "" bias " is er ruime argumentatie te vinden, om de redelijkheid van zo'n "' bias "" te onderbouwen.
Dat is voor mij discussie, het zich bezig houden met velerlei, verschillende specifieke bias-ondersteunende argumentatie.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 26 nov 2025, 12:58
Tufkah schreef: 26 nov 2025, 12:45 Ik begrijp dat we geheel in de Gods-voorstelling van Yours moeten mee gaan zonder discussie?
Een voortdurende herhaling van "" mijn overtuiging is de enige juiste overtuiging "" dat is voor mij geen discussie.
Zelf leun ik eveneens op het Tufkah tuinhekje en ben regelmatig in gesprek met jou.
Ik geef ook met argumentatie aan waar wij qua "" bias "" uiteenlopen.
Zo is voor mij het sterven van het "' ego "" helemaal niet nodig om een mooie metafysische levens-invulling te verkrijgen.
Metafysisch sterven mag voor mij, maar metafysisch sterven hoeft niet, dat is mijn metafysisch uitgangspunt en daarom kijk ik ook gaarne over die tuinhekjes waar het metafysisch ego-sterven niet in de belangstelling staat.
Zelf ben ik juist blij met verschil in overtuiging zoals dit tot uiting komt op het G G forum.
Voor een interessante "" bias " is er ruime argumentatie te vinden, om de redelijkheid van zo'n "' bias "" te onderbouwen.
Dat is voor mij discussie, het zich bezig houden met velerlei bias-ondersteunende argumentatie.
Zo komen we op een lusvormige discussie uit. Er wordt een discussie gestart over God. Vervolgens breng ik in dat het ego niets kan weten van God. En vervolgens brengt het ego dan weer een tegengestelde veronderstelling naar voren. Waarin de inbreng van metafysica mét ego op basis vanuit overtuiging geschiedt. Metafysica zonder ego is vanuit de praktijk.

Om te weten wat levensenergie is (qi) is ook levenservaring noodzakelijk. Het gaan van de smalle weg. Toen ik in aanraking kwam met qi wist ik allereerst niet eens wat 'dat' was en legde ik aanvankelijk ook niet het verband met het verdwijnen van het ego. Qi kan alleen een openbaring vanuit het leven zelf zijn. Nu jaren later weet ik dat het ego primair leeft in het gemoed en secundair in het denkvermogen. De goddelijke energie kan zich alleen openbaren vanuit zelflediging.

Voorts zie ik Yours in het openingstopic allerlei stellingen poneren vanuit de Bron Zelve welke 1. Niet nader verklaard worden. En 2. mijn inziens onmogelijk zijn om te weten. En uiteraard komt reïncarnatie daar in voor. Maar tot een zinnig gesprek komt het nooit.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 26 nov 2025, 12:50
Jon schreef: 26 nov 2025, 12:07

Binnen de hiernamaals-wens van yours overheerst de gedachte “hoe kom ik daar”. Het antwoord van Jezus daarop is door te sterven aan de oude mens (het ego) en Mij binnen te laten. Het “ik” kan “daar” namelijk niet komen, aangezien “daar” in de mens aanwezig is en alleen in de mens ontsloten kan worden door de Zoon. Niet dan en daar maar Hier en Nu.
Het probleem met Yours is dat haar ego is gestorven maar paradoxaal haar ego wel naar het hiernamaals wenst te gaan. Beide uitgangspunten kunnen niet tegelijkertijd naast elkaar bestaan. Of er is sprake van een ego en dan is er een hiernamaals-wens. Of het ego is gestorven en dan kan er ook geen hiernamaals-wens meer zijn.

Naar Jezus' eigen woorden echter weet de mens die geboren is uit de Geest niet waar hij naar toe gaat. Conclusie: alleen natuurlijke mensen geloven in het hiernamaals. Of heeft Jezus zomaar wat gezegd ?
Ik heb al een paar maal uitgelegd waarom ik na de wedergeboorte uit de Geest en de daarop volgende periode van ruim een jaar binnen de Ene/God/de Albron te verblijven helaas de dualiteit weer in moest. Mèt de belofte dat ik opnieuw met God en dus de Albron in verbinding kom, maar nu via het hiernamaals. Het is dus een grote omweg die ik moest/moet maken met als doel om Alles te gaan begrijpen. Uiteindelijk zal ik via de Lichtsferen van het hiernamaals en via de Alverzoening, waarbinnen de dualiteit verdampt is, weer in de Albron aanwezig zijn en wel als een goddelijk wezen, net zoals alle mensen dat uiteindelijk zal lukken. Wij zijn uiteindelijk Goden. Zie psalm 82:6:
Ík heb wel gezegd: U bent goden, u bent allen zonen van de Allerhoogste
De psalmist vergat overigens de dochters van de Allerhoogste te benoemen…….

Destijds heb ik dus het lef gehad om voor de tweede keer de sprong in de afgrond te nemen.
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Messenger

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 26 nov 2025, 09:09 Terug naar het onderwerp God oftewel de Albron: de Albron die er altijd al is geweest, er nu ook is en er eeuwig zal zijn.
En waar alles uit is ontstaan.
Alles maakt deel uit van de Albron en de Albron zal er oneindig lang bestaan. Dit geldt voor alles uit de Albron, dus van eindigheid is geen sprake.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 26 nov 2025, 13:12

Voorts zie ik Yours in het openingstopic allerlei stellingen poneren vanuit de Bron Zelve welke 1. Niet nader verklaard worden. En 2. mijn inziens onmogelijk zijn om te weten. En uiteraard komt reïncarnatie daar in voor. Maar tot een zinnig gesprek komt het nooit.
Yours redeneert vanuit haar "' bias "" en de Yours "' bias "" is niet dezelfde bias als de bias van anderen op dit forum.
Zelf kan ik prima leven met verschillende biassen ( tuinhekjes ).
Ik praat met iedereen mee met zijn/ haar eigen "' bias "" en geef daar ook commentaar op. Dat is voor mij discussie.
Wanneer iemand de eigen "'bias"' zodanig in de hemel jubelt dat voor andere biassen geen plaats meer is, dan heeft zendings-drang de
conversatie overgenomen. Zendingsdrang, rond welke eigen overtuiging ook, heeft niet mijn insteek.
Laat vele "" biassen "" bloeien, dat is mijn inmiddels overbekend credo en niet ga juichend achter één bepaalde "' bias "" aan.
Yours

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 26 nov 2025, 13:29
Yours schreef: 26 nov 2025, 09:09 Terug naar het onderwerp God oftewel de Albron: de Albron die er altijd al is geweest, er nu ook is en er eeuwig zal zijn.
Alles maakt deel uit van de Albron en de Albron zal er oneindig lang bestaan. Dit geldt voor alles uit de Albron, dus van eindigheid is geen sprake.
Inderdaad. :thumb1:

Het is hooguit zo dat de mens zich zèlf zo ver van God en dus de Albron verwijdert, dat de mens het niet meer kan voelen/ervaren.
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
peda

Bericht door peda »

In de emanatie-leer is de "' innerlijke mens "" niet ver van de Albron verwijderd, maar is de stoffelijke omgeving ( laagste emanatie vorm ) waarin de innerlijke mens vertoeft ver verwijderd van God.
Het inzicht moet rijpen dat de "' innerlijke mens "" een andere omgeving moet zoeken om de eigen verwijdering ( verduistering ) op te heffen.
In een specifieke esoterische-setting worden de mens handvatten aangereikt om te komen tot zo'n spiritueel hogere omgevingsverandering.
De godsvonk zelve kan niet degraderen in het emanatie proces, wel degradeert de omgeving waarin de mens vertoeft.
De innerlijke mens zit quasi gevangen in een niet bij hem/ haar spiritueel passende omgeving.
Omgevingsverandering ( zie ook de fasen van Kierkegaard ) is de metafysische oplossing, de zoektocht naar een hogere spirituele omgeving, de weg van terugkeer van de innerlijke mens naar de Albron. Meerdere wegen worden daarbij metafysisch beschreven ( w.o. reïncarnatie ).
Deze ( esoterische ) metafysische gedachten, zijn in mijn optiek best wel goed in Jip en Janneke te beargumenteren.
Het is een eigen tuinhekje, zeker weten, maar voor mij zeker interessant.
Maar, zoals eveneens bekend, interessant= niet gelijk aan omarmen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 26 nov 2025, 13:27
Tufkah schreef: 26 nov 2025, 12:50

Ik heb al een paar maal uitgelegd waarom ik na de wedergeboorte uit de Geest en de daarop volgende periode van ruim een jaar binnen de Ene/God/de Albron te verblijven helaas de dualiteit weer in moest. Mèt de belofte dat ik opnieuw met God en dus de Albron in verbinding kom, maar nu via het hiernamaals. Het is dus een grote omweg die ik moest/moet maken met als doel om Alles te gaan begrijpen. Uiteindelijk zal ik via de Lichtsferen van het hiernamaals en via de Alverzoening, waarbinnen de dualiteit verdampt is, weer in de Albron aanwezig zijn en wel als een goddelijk wezen, net zoals alle mensen dat uiteindelijk zal lukken.
Als jij bent weder geboren uit de Geest dan weet je toch dat er geen hiernamaals bestaat? Dat jijzelf ook niet meer zult bestaan na je fysieke dood? Dan weet je toch ook dat Johannes 3:8 waar is en dat de natuurlijke mens "niet echt" is? Waarom zou je dan hier wat anders beweren? Want dan zet je je toehoorders op het verkeerde been.

En dan is er geen Alverzoening ook, dat wat niet werkelijk is (de natuurlijke mens) hoeft ook niet verzoend te worden. De Hitlers en de Poetins die verdwijnen omdat ze in de Eeuwigheid geen bestaan hebben gevonden.

De natuurlijke mens is bij zijn fysieke dood als een boom die omgezaagd wordt. Je kunt de omgezaagde boom opnieuw in de grond zetten (reïncarnatie) , maar hij gaat nooit meer groeien omdat hij niet geworteld is. De mens echter die zijn grond vindt (de wortels of de Bron) die heeft reeds de Eeuwigheid gevonden (Het eeuwige nu) en die weet dat de natuurlijke mens slechts tijdelijk is.

Heb ik het nou over de Bron? Ja, daar heb ik het over. Heb je toch je zin, ik ben on topic!
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Nee. Het ego maakt geen deel uit van de Bron. Ook niet als het ego meent zelf God te zijn.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 26 nov 2025, 13:32
Tufkah schreef: 26 nov 2025, 13:12

Yours redeneert vanuit haar "' bias "" en de Yours "' bias "" is niet dezelfde bias als de bias van anderen op dit forum.
Zelf kan ik prima leven met verschillende biassen ( tuinhekjes ).
Ik praat met iedereen mee met zijn/ haar eigen "' bias "" en geef daar ook commentaar op. Dat is voor mij discussie.
Wanneer iemand de eigen "'bias"' zodanig in de hemel jubelt dat voor andere biassen geen plaats meer is, dan heeft zendings-drang de
conversatie overgenomen. Zendingsdrang, rond welke eigen overtuiging ook, heeft niet mijn insteek.
Laat vele "" biassen "" bloeien, dat is mijn inmiddels overbekend credo en niet ga juichend achter één bepaalde "' bias "" aan.
Zendingsdrang heeft dan ook geen nut. Velen gaan de brede weg die naar het verderf leidt. De smalle weg is geheel autodidactisch. Het ligt niet in mijn vermogen om wie dan ook te helpen of te sturen. God zaait kwistig met natuurlijke lichamen, slechts een enkeling komt tot wasdom in het Koninkrijk. Het graan en het onkruid wassen naast elkaar op in dit leven. Geen boer bekommert zich om onkruid, behalve dan om het te verdelgen. En zo heeft Jezus het ook geprofeteerd: het onkruid gaat in de brand, het graan gaat de schuur in. Het was de 'boer' om het graan te doen, niet om het onkruid......

Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt. Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam.
(Korintiërs 15:44)
peda

Bericht door peda »

Uiteraard kunnen niet alle Albron overtuigingen Absoluut Juist zijn, dat snapt zelfs de meest eenvoudige van geest.
Welke Albron-overtuiging is nu de Juiste.
Op dat antwoord wacht ik ook, maar Het Antwoord is niet te leveren.
De persoonlijke "' bias "" ofwel spirituele overtuiging, levert een individueel antwoord, maar een individueel antwoord zegt een ander in de regel weer niets. Daarom zoek ik ook niet naar een Absoluut Antwoord, maar geef ik mij tevreden met velerlei subjectieve antwoorden.
Er zijn vele tuinhekjes waarop het voor mij prettig leunen is.
Zelf reageerde ik op Yours die de "' innerlijke mens/ godsvonk "" quasi in een degradatie t.o.v . de Albron zag en die metafysische visie is mij niet bekend.
Yours

Bericht door Yours »

peda schreef: 26 nov 2025, 14:39 Uiteraard kunnen niet alle Albron overtuigingen Absoluut Juist zijn, dat snapt zelfs de meest eenvoudige van geest.
Welke Albron-overtuiging is nu de Juiste.
Op dat antwoord wacht ik ook, maar Het Antwoord is niet te leveren.
De persoonlijke "' bias "" ofwel spirituele overtuiging, levert een individueel antwoord, maar een individueel antwoord zegt een ander in de regel weer niets. Daarom zoek ik ook niet naar een Absoluut Antwoord, maar geef ik mij tevreden met velerlei subjectieve antwoorden.
Er zijn vele tuinhekjes waarop het voor mij prettig leunen is.
Zelf reageerde ik op Yours die de "' innerlijke mens/ godsvonk "" quasi in een degradatie t.o.v . de Albron zag en die metafysische visie is mij niet bekend.
Hoe kom je er bij dat ik “de innerlijke mens/godsvonk” quasi in een degradatie t.o.v. de Albron zie? Dat is niet het geval.
De Godsvonk/ziel die in de innerlijke mens gezeteld is, is een emanatie vanuit de Albron, welke de opmaat is voor het feit dat wij uiteindelijk via de Alverzoening individuele Goddelijke wezens zullen zijn. De kennis van Goed en Kwaad en de daarop volgende ‘zondeval’ door het eten van de boom des levens doet de mens echter zichzelf in eerste instantie van God/de Albron verwijderen en kan als (dus door de mens zelf veroorzaakt) ‘degraderen’ bezien worden.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 26 nov 2025, 14:26
Nee. Het ego maakt geen deel uit van de Bron. Ook niet als het ego meent zelf God te zijn.
Ik meen dus dat jij het bij het verkeerde eind hebt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 26 nov 2025, 14:32
...........Zendingsdrang heeft dan ook geen nut. Velen gaan de brede weg die naar het verderf leidt. De smalle weg is geheel autodidactisch. Het ligt niet in mijn vermogen om wie dan ook te helpen of te sturen. God zaait kwistig met natuurlijke lichamen, slechts een enkeling komt tot wasdom in het Koninkrijk......
Jouw zendingsdrang heeft hier wel enig nut want je laat ons elke keer weer lachen om jouw in/verbeeldingen.
Je blijft maar in de waan verkeren dat jij de smalle weg hebt bewandeld en dat al je medemensen zich op de brede weg bevinden.
Ik zie jou er voor aan dat jij elke avond voor het slapen gaan de Heer op je blote knieën dankt dat jij niet bent zoals alle leden van het forum GG.
Laatst gewijzigd door J-W op 26 nov 2025, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 26 nov 2025, 15:55
Tufkah schreef: 26 nov 2025, 14:26

Het 'menen' is slechts een gedachte. De een meent God te zijn, de ander meent Napoleon te zijn, weer een ander meent nog weer wat anders.

Menen is niks anders dan een mening zijn toegedaan. Het veld der overtuigingen waarin alles mogelijk is.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 26 nov 2025, 17:04
Messenger schreef: 26 nov 2025, 15:55
Het 'menen' is slechts een gedachte. De een meent God te zijn, de ander meent Napoleon te zijn, weer een ander meent nog weer wat anders.

Menen is niks anders dan een mening zijn toegedaan. Het veld der overtuigingen waarin alles mogelijk is.
Laat ik het anders zeggen: Jouw depressieve geloof zou een dodelijke sekte kunnen worden, maar gelukkig heb je nog weinig volgelingen.
Ik herken het Goddelijke zoals ik ervaren denk te hebben niet in jouw hoop-loze geloof.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 26 nov 2025, 14:32
..... Het ligt niet in mijn vermogen om wie dan ook te helpen of te sturen.........
Zeg eens eerlijk Tufkah, hoeveel mensen zijn er denk jij hier op GG die überhaupt een gelovige als jij willen worden?
Leon

Bericht door Leon »

Yours schreef: 26 nov 2025, 13:38
Inderdaad. :thumb1:

Het is hooguit zo dat de mens zich zèlf zo ver van God en dus de Albron verwijdert, dat de mens het niet meer kan voelen/ervaren.
hoe verder van de Albron, hoe minder 'alles op hetzelfde moment', dus feitelijk 'eindeloos niets'. Maar men blijft bewegen en keert uiteindelijk om.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]