Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

In de bijbel staat: onderzoek alles en behoudt het goede.

Ik ben niet bang voor boeken die door christenen zijn geschreven.
Zo helpen we elkaar. Je kan moeilijk jezelf onderwijzen.
God heeft ook onderwijzers over ons aangesteld.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 03 jul 2014, 02:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:Ik wil nog even ingaan op de volgende verzen uit het hoofdstuk:
Mat.1:19 Jozef, haar man, wilde haar onopgemerkt verlaten, omdat hij rechtvaardig was en haar niet in het openbaar te schande wilde maken.
20 Terwijl hij deze dingen overwoog, zie, een engel van de Heere verscheen hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want wat in haar ontvangen is, is uit de Heilige Geest;
De gangbare opvatting is dat Jozef Maria van overspel verdacht en haar daarom wilde verlaten. Maar het zou ook een andere reden kunnen hebben. Maria zal Jozef ongetwijfeld hebben verteld van het bezoek van de engel. Dus het ligt voor de hand dat Jozef wist wat er gaande was. Maar in dat geval zal hij ook vol ontzag zijn geweest over wat er in Maria plaatsvond. Als God haar voor Zich opeiste, waar was dan zijn rol? Kon hij dan nog wel Maria tot vrouw nemen? Dat maakte hem kennelijk "bevreesd" zoals de engel in zijn droom tot hem zei. Hij heeft dan ook geen gemeenschap met Maria gezocht gedurende de tijd van haar zwangerschap. Als hij Maria verdacht van overspel zou hij eerder boos zijn dan bang. Aan de andere kant verzekerde de engel hem wel dat het kind verwekt was door de Heilige Geest. Maar zo'n bevestiging had hij natuurlijk wel nodig.
Juist omdat de engel hem zei dat de verwekking van de Heilige Geest afkomstig was, lijkt me een vermelding wat voor hem nodig was, dus dat hij het daarvoor niet wist of niet geloofde. Dat laatste lijkt me niet onwaarschijnlijk. Stel dat Jezus nog niet was geboren en jij was Maria. Hoe groot is de kans dat je geloofd zou worden als je tegen Jozef zou vertellen dat je zwanger bent geworden door God en dat je nog maagd bent gebleven? Hoe groot was de kans dat Jozuf haar direct zou geloven? Het is nog nooit eerder gebeurd.
Het is vergelijkbaar met de Ezel van Bileam dat opeens begon te spreken en het pad dat door de Rode Zee werd vrij gebaand voor het volk van God. Pas toen een engel aan Jozuf persoonlijk verscheen, kon Jozuf haar echt geloven. Daarvoor zou hij vast gedacht hebben dat het een uitvlucht voor haar was.
Hendrik-NG

Bericht door Hendrik-NG »

Ha. Jullie zijn nog bezig met hoofdstuk 1. Maakt het voor mij wat makkelijker om in te stappen...

In de afgelopen maanden heb ik dit Evangelie doorgelezen aan de hand van de Griekse grondtekst + 4 vertalingen (NBV, NBG51, HSV en de WV95). Het heeft me veel moois opgeleverd. Als ik er de tijd voor kan vinden, dan wil ik wel proberen daarvan wat met jullie te delen. In de hoop op "kritische reacties" die mij weer verder kunnen helpen bij het lezen...

De eerste verzen van Mattheus ben ik zo gaan lezen:
1:1 Levensboek van Jezus Christus, zoon van David, zoon van Abraham.

1:2 Abraham verwekte Isaak, Isaak verwekte Jakob, Jakob verwekte Juda en zijn broers, 1:3 Juda verwekte Peres en Zerach bij Tamar, Peres verwekte Chesron, Chesron verwekte Aram, 1:4 Aram verwekte Amminadab, Amminadab verwekte Nachson, Nachson verwekte Salmon, 1:5 Salmon verwekte Boaz bij Rachab, Boaz verwekte Obed bij Ruth, Obed verwekte Isaï, 1:6 Isaï verwekte David, de koning. etc etc

1:18 De herkomst van Jezus Christus nu was als volgt: Terwijl Maria, zijn moeder, met Jozef in ondertrouw was, bleek zij, nog voordat zij bij elkaar gingen wonen, zwanger te zijn uit de Heilige Geest. 1:19 Haar man Jozef...
Mattheus spreekt 2x over de "genesis" (γένεσις) van Jezus. De eerste keer met de aanduiding "Βίβλος γενέσεως", waarmee het Evangelie begint, en de tweede keer in vers 18. Twee verschillende aspecten van de "wording" van Messias Jezus worden zo belicht. Als eerste zijn "toledoot" (de Hebreeuwse term תוֹלְד֧וֹת die in de Septuaginta vertaald is met βίβλος γενέσεως). En als tweede zijn "herkomst" (via Heilige Geest, Jozef, Maria) - zijn menswording.

Die term "βίβλος γενέσεως" heb ik zelf vertaald met "levensboek". Want het Evangelie gaat over het leven van Jezus. Maar vooral ook over al zijn "nazaten": het leven (in "ons") dat Hij schept via zijn "woorden en daden". Ik vind het om die reden een mooie veelomvattende term die m.i. zo ook een mooie link legt met het boek Genesis, waar die term "βίβλος γενέσεως" (toledoot) 11 keer voorkomt.

Ik heb trouwens ontdekt dat er in Mattheus iets bijzonders aan de hand is bij het gebruik van die term. Dat kan je m.i. zien als je het OT-gebruik ervan op een rij zet:
Genesis 2:4 Dit is de geschiedenis (toledoot) van de hemel en de aarde. Zo ontstonden ze, zo werden ze geschapen.
5:1 Dit is de lijst (T) van Adams nakomelingen. Toen Adam 130 jaar was, verwekte hij een zoon.
6:9 Dit is de geschiedenis (T) van Noach en zijn nakomelingen.
10:1 Dit zijn de nakomelingen (T) van Sem, Cham en Jafet, de zonen van Noach.
11:10 Dit zijn de nakomelingen (T) van Sem.
11:27 Dit is de geschiedenis (T) van Terach en zijn nakomelingen.
25:12 Dit zijn de nakomelingen (T) van Ismaël, de zoon die Hagar, de Egyptische slavin van Sara, aan Abraham had gebaard.
25:19 Dit is de geschiedenis (T) van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen.
36:1 Dit zijn de nakomelingen (T) van Esau, ook Edom genoemd.
36:9 Dit zijn de nakomelingen (T) die Esau, de stamvader van de Edomieten.
37:2 Dit is de geschiedenis (T) van Jakob en zijn nakomelingen.
Het patroon is (bijna) steeds: vanaf een stamvader worden de nazaten opgesomd die "hun vader dienden te eren en zelf op een lagere plaats stonden".

Maar Mattheus spreekt over de "toledoot" van Jezus. Terwijl hij op grond van de afstamming had "moeten" zeggen: "Dit is de "βίβλος γενέσεως" (toledoot) van Abraham"!
Hij vervolgt immers met het: 1:2 Abraham verwekte Isaak, Isaak verwekte Jakob, Jakob verwekte Juda en zijn broers, 1:3 Juda verwekte...

Hij zet hiermee m.i. Jezus al meteen op de hoogte plaats temidden van Abraham en zijn nazaten. Temidden van het volk waarin Hij mens werd...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

Mooie uitleg. Bedoel je dat Jezus dan min of meer oorsprong of stamvader genoemd wordt van degenen die erna genoemd worden?
Het woord toledoot תּוֹלְדֹת betekent volgens mij: geschiedenis, generaties of geslachtsregister.
Dat doet dit me denken aan Jesaja 53:10 Als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zal Hij nageslacht zien,
Hoewel hier het woord "toledoot" niet gebruikt wordt, maar זֶרַע zera = zaad.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
callista

Bericht door callista »

Adinomis schreef:Mooie uitleg. Bedoel je dat Jezus dan min of meer oorsprong of stamvader genoemd wordt van degenen die erna genoemd worden?
Het woord toledoot תּוֹלְדֹת betekent volgens mij: geschiedenis, generaties of geslachtsregister.
Dat doet dit me denken aan Jesaja 53:10 Als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zal Hij nageslacht zien,
Hoewel hier het woord "toledoot" niet gebruikt wordt, maar זֶרַע zera = zaad.
Het gaat daar dan ook om letterlijke nakomelingen, dus Jesaja 53 kan dan onmogelijk op Jezus slaan.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

callista schreef:
Het gaat daar dan ook om letterlijke nakomelingen, dus Jesaja 53 kan dan onmogelijk op Jezus slaan.
Het verwijst naar Jezus.
Het zaad (nageslacht) van Jezus, de tweede Adam, wordt hier omschreven:

1 Petrus 1:23 u, die opnieuw geboren bent, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
callista

Bericht door callista »

Adinomis schreef:
callista schreef:
Het verwijst naar Jezus.

1 Petrus 1:23 u, die opnieuw geboren bent, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.
oké,maar zo wordt er wel een eigen NT-ische betekenis aan gegeven....dat staat nl. niet zo in Jesaja. [OT-TeNAch]
je kunt het een midrasj noemen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Hendrik-NG schreef:Ha. Jullie zijn nog bezig met hoofdstuk 1. Maakt het voor mij wat makkelijker om in te stappen...

In de afgelopen maanden heb ik dit Evangelie doorgelezen aan de hand van de Griekse grondtekst + 4 vertalingen (NBV, NBG51, HSV en de WV95). Het heeft me veel moois opgeleverd. Als ik er de tijd voor kan vinden, dan wil ik wel proberen daarvan wat met jullie te delen. In de hoop op "kritische reacties" die mij weer verder kunnen helpen bij het lezen...

1:18 De herkomst van Jezus Christus nu was als volgt: Terwijl Maria, zijn moeder, met Jozef in ondertrouw was, bleek zij, nog voordat zij bij elkaar gingen wonen, zwanger te zijn uit de Heilige Geest. 1:19 Haar man Jozef...
Bedankt dat je dit met ons wilde delen :-) Het laat inderdaad een andere manier van het benoemen zien, wat de lijn van Jezus betreft. Te beginnen met Zijn naam en daarna pas de voorouders te noemen. In tegenstelling van het gebruik om de stamvaders voorop als eerste te noemen. Weer wat geleerd :-)

Die term "βίβλος γενέσεως" heb ik zelf vertaald met "levensboek". Want het Evangelie gaat over het leven van Jezus. Maar vooral ook over al zijn "nazaten": het leven (in "ons") dat Hij schept via zijn "woorden en daden".
Dit vind ik ook heel mooi verwoord. Wij als Zijn nazaat en Zijn woorden en daden door ons heen.
Anja

Bericht door Anja »

Hendrik-NG schreef:Ha. Jullie zijn nog bezig met hoofdstuk 1. Maakt het voor mij wat makkelijker om in te stappen...

De eerste verzen van Mattheus ben ik zo gaan lezen:

1:2 Abraham verwekte Isaak, Isaak verwekte Jakob, Jakob verwekte Juda en zijn broers, 1:3 Juda verwekte Peres en Zerach bij Tamar, Peres verwekte Chesron, Chesron verwekte Aram, 1:4 Aram verwekte Amminadab, Amminadab verwekte Nachson, Nachson verwekte Salmon, 1:5 Salmon verwekte Boaz bij Rachab, Boaz verwekte Obed bij Ruth, Obed verwekte Isaï, 1:6 Isaï verwekte David, de koning. etc etc

Mattheus spreekt 2x over de "genesis" (γένεσις) van Jezus. De eerste keer met de aanduiding "Βίβλος γενέσεως", waarmee het Evangelie begint, en de tweede keer in vers 18. Twee verschillende aspecten van de "wording" van Messias Jezus worden zo belicht. Als eerste zijn "toledoot" (de Hebreeuwse term תוֹלְד֧וֹת die in de Septuaginta vertaald is met βίβλος γενέσεως). En als tweede zijn "herkomst" (via Heilige Geest, Jozef, Maria) - zijn menswording.

Die term "βίβλος γενέσεως" heb ik zelf vertaald met "levensboek". Want het Evangelie gaat over het leven van Jezus. Maar vooral ook over al zijn "nazaten": het leven (in "ons") dat Hij schept via zijn "woorden en daden". Ik vind het om die reden een mooie veelomvattende term die m.i. zo ook een mooie link legt met het boek Genesis, waar die term "βίβλος γενέσεως" (toledoot) 11 keer voorkomt.

Ik heb trouwens ontdekt dat er in Mattheus iets bijzonders aan de hand is bij het gebruik van die term. Dat kan je m.i. zien als je het OT-gebruik ervan op een rij zet:
Genesis 2:4 Dit is de geschiedenis (toledoot) van de hemel en de aarde. Zo ontstonden ze, zo werden ze geschapen.
5:1 Dit is de lijst (T) van Adams nakomelingen. Toen Adam 130 jaar was, verwekte hij een zoon.
6:9 Dit is de geschiedenis (T) van Noach en zijn nakomelingen.
10:1 Dit zijn de nakomelingen (T) van Sem, Cham en Jafet, de zonen van Noach.
11:10 Dit zijn de nakomelingen (T) van Sem.
11:27 Dit is de geschiedenis (T) van Terach en zijn nakomelingen.
25:12 Dit zijn de nakomelingen (T) van Ismaël, de zoon die Hagar, de Egyptische slavin van Sara, aan Abraham had gebaard.
25:19 Dit is de geschiedenis (T) van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen.
36:1 Dit zijn de nakomelingen (T) van Esau, ook Edom genoemd.
36:9 Dit zijn de nakomelingen (T) die Esau, de stamvader van de Edomieten.
37:2 Dit is de geschiedenis (T) van Jakob en zijn nakomelingen.
Het patroon is (bijna) steeds: vanaf een stamvader worden de nazaten opgesomd die "hun vader dienden te eren en zelf op een lagere plaats stonden".

Maar Mattheus spreekt over de "toledoot" van Jezus. Terwijl hij op grond van de afstamming had "moeten" zeggen: "Dit is de "βίβλος γενέσεως" (toledoot) van Abraham"!
Hij vervolgt immers met het: 1:2 Abraham verwekte Isaak, Isaak verwekte Jakob, Jakob verwekte Juda en zijn broers, 1:3 Juda verwekte...

Hij zet hiermee m.i. Jezus al meteen op de hoogte plaats temidden van Abraham en zijn nazaten. Temidden van het volk waarin Hij mens werd...
Zeer veel dank voor deze bespreking.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

callista schreef:
Adinomis schreef:
callista schreef:
Het verwijst naar Jezus.

oké,maar zo wordt er wel een eigen NT-ische betekenis aan gegeven....dat staat nl. niet zo in Jesaja. [OT-TeNAch]
Deze tekst heeft zulke sterke overeenkomsten met het kruisigingsverhaal van Jezus Christus, dat we daarin een profetie over Jezus lezen, hoewel veel joden er andere visies op na houden. Zo zien zij er bijvoorbeeld er een geestelijk beeld in van het volk Israel dat gebukt gaat onder het lijden en vervolging.
callista

Bericht door callista »

Gaitema schreef:
callista schreef:
Adinomis schreef:
callista schreef:
Het verwijst naar Jezus.

Deze tekst heeft zulke sterke overeenkomsten met het kruisigingsverhaal van Jezus Christus, dat we daarin een profetie over Jezus lezen, hoewel veel joden er andere visies op na houden.
Zo zien zij er bijvoorbeeld er een geestelijk beeld in van het volk Israel dat gebukt gaat onder het lijden en vervolging
.
klopt helemaal Gaitema!! ;)
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Er zijn ook opmerkelijke parallellen tussen Jezus en het volk Israël. Een voorbeeld:

Jezus: Hij is Gods eerstgeboren en eniggeboren Zoon. Hij wordt de knecht van God genoemd en Zijn naam is Immanuël.
Israël: is Gods eerstgeboren zoon. Ook Israël wordt de knecht van God genoemd en zijn naam is Immanuël.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Zo zie je maar weer. Er valt veel er uit te halen :-)
Ik moet wel zeggen, dat ik teleurgesteld ben in het geweld dat de afgelopen dagen tegen de Palestijnse tieners als wraak begaan is. 7 doden en vele gewonden. Daar word ik wel stil van.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Matteüs 2:1-12

De vlucht voor Herodes en Archelaüs
2
1 Toen Jezus geboren was in Betlehem in Judea, tijdens de regering van Herodes, kwamen er magiërs uit het Oosten in Jeruzalem aan. 2 Ze vroegen: ‘Waar is de pasgeboren koning van de Joden? Wij hebben namelijk zijn ster zien opgaan en zijn gekomen om hem eer te bewijzen.’ 3 Koning Herodes schrok hevig toen hij dit hoorde, en heel Jeruzalem met hem. 4 Hij riep alle hogepriesters en schriftgeleerden van het volk samen om aan hen te vragen waar de messias geboren zou worden. 5 ‘In Betlehem in Judea,’ zeiden ze tegen hem, ‘want zo staat het geschreven bij de profeet: 6 “En jij, Betlehem in het land van Juda, bent zeker niet de minste onder de leiders van Juda, want uit jou komt een leider voort die mijn volk Israël zal hoeden.”’ 7 Daarop riep Herodes in het geheim de magiërs bij zich; hij wilde precies van hen weten wanneer de ster zichtbaar geworden was, 8 en stuurde hen vervolgens naar Betlehem met de woorden: ‘Stel een nauwkeurig onderzoek in naar het kind. Stuur mij bericht zodra u het gevonden hebt, zodat ook ik erheen kan gaan om het eer te bewijzen.’ 9 Nadat ze geluisterd hadden naar wat de koning hun opdroeg, gingen ze op weg, en nu ging de ster die ze hadden zien opgaan voor hen uit, totdat hij stil bleef staan boven de plaats waar het kind was. 10 Toen ze dat zagen, werden ze vervuld van diepe vreugde. 11 Ze gingen het huis binnen en vonden het kind met Maria, zijn moeder. Ze wierpen zich neer om het eer te bewijzen. Daarna openden ze hun kistjes met kostbaarheden en boden het kind geschenken aan: goud en wierook en mirre. 12 Nadat ze in een droom waren gewaarschuwd om niet naar Herodes terug te gaan, reisden ze via een andere route terug naar hun land.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
Wat ik hierin lees is dat alles precies zo verloopt als dat het voorzegt is. Door het hele gebeuren rondom de inschrijving belanden Jozuf, Maria en het kindje in Bethlehem, en de profeet dicht Bethlehem lof toe. Het is zeker niet de minste onder de leiders van Juda. Gods vijand zet al direct een beweging op gang om dit de kop in te drukken en hoe anders dan via de decadente top! Een machtswellusteling dat geen andere macht naast zich duld en er niets aan gelegen laat dat voor elkaar te spelen. Ruimt de macht dat voor hem een dreiging lijkt uit de weg.
Volgens het handboek had hij wel meer mensen uit de weg geruimd vanwege zijn jaloezie voor mogelijke bedreigingen van zijn macht:
kortstondige vrienden, bedienden, ontelbare vijanden, priesters en edelen en allen die hem op de één of andere manier hadden bedrogen werden door hem gedood. Het bron van dit boek: A.R. Millard
Het is ook de dwaasheid van het rijk van de duisternis, te denken tegen God in opstand te kunnen komen en Zijn plannen te kunnen smoren.
Natuurlijk gaat dat niet gebeuren en zijn de helpers van God al bij de wijzen gekomen om hen de waarheid te vertellen. Zo blijken engelen weer trouw het gezelschap van wijzen en de familie van en met Jezus te beschermen. Een heel spektakel al de eerste dagen. Het is toch ongelofelijk dat het land zo in rep en roer komt, vanwege een geboorte van een baby. Dat er bezoekers komen uit het verre oosten en een heel engelenmenigte in beweging komt.

Het boek van de dominee wijst er terecht op dat het wel weer opvalt wie er als gasten bij de geboorte komen. Niet de Schriftgeleerden. Al hebben ze de kennis van de geboorte, je ziet ze niet van hun plaats komen. Nee, mensen waarvan je het niet verwacht. Heidense astrologen uit het verre oosten. Het beeld kan je er in weer zien als voorbodes van al die mensen uit het Noorden, Oosten, Zuiden en het Westen die Jezus gaan volgen en de kruimels wel willen nemen die voor de honden bestemt waren. Zij komen, maar het volk komt er niet zo voor in beweging. Ja, herders dan wel, die de dominee dan vergeet te melden als de joodse uitzonderingen die de regel bevestigden. Deze herders waren wel joden en zij waren dan ook weer de "onaanzienlijkste" joden, die als herders de minste banen hadden die er te krijgen waren. Het is dat ze niet melaats waren, maar daarmee heb je het ook wel gehad.
Het waren dus stuk voor stuk mensen die door de mensen van Gods volk met de nek werden aangekeken en de heersende elite bleek hen ook niet goed gezind te zijn geweest. De Koning van de Joden is een koning van de genen die gemeden werden.

In het handboek bij de bijbel lees ik nog wat interessants over de drie geschenken dat de wijzen uit het oosten gaven.
Het goud is een geschenk voor de koning, de wierook voor God en het mirre voor de sterveling.
Zo bewezen ze hun eer.
In dit boek worden de wijzen overigens geen magiërs genoemd, zoals de nieuwe Bijbelvertaling weergeeft, maar astrologen. Het besturen van de sterren en hun betekenis heeft hen wijs gemaakt.
Ze twijfelden er niet aan dat de nieuwe ster betekende dat de beloofde Koning van Juda geboren is.

Hoe ze daar bij kwamen? Ik heb geen idee.
Weet iemand van jullie dat toevallig?

bronnen: "handboek bij de bijbel" en "Van Mattheüs tot Openbaring"
Dutch

Bericht door Dutch »

Gaitema schreef:Zo zie je maar weer. Er valt veel er uit te halen :-)
Ik moet wel zeggen, dat ik teleurgesteld ben in het geweld dat de afgelopen dagen tegen de Palestijnse tieners als wraak begaan is. 7 doden en vele gewonden. Daar word ik wel stil van.
Even kort.. off topic:

Messiaanse gelovigen worden ook door deze radicale Joden bedreigd. Toen ik in Israël was, had de gemeente van pastor Avi geen gebouw omdat deze in de brand was gestoken door deze radicale groep. Hun bijeenkomsten werden verstoord en leden werden bedreigd.

Anderzijds.. is er weinig sympatie van de orthodoxe Joden voor deze groep terroristen. Er is openheid van hoe en waarom. Binnen Israël worden deze misdadigers berecht. Zoals het gaat in een rechtsstaat. In de Palestijnse gebieden worden de moordenaars van de 3 tieners als helden gezien.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Dutch

Bericht door Dutch »

Gaithema schreef:In het handboek bij de bijbel lees ik nog wat interessants over de drie geschenken dat de wijzen uit het oosten gaven.
Het goud is een geschenk voor de koning, de wierook voor God en het mirre voor de sterveling.
Zo bewezen ze hun eer.
In dit boek worden de wijzen overigens geen magiërs genoemd, zoals de nieuwe Bijbelvertaling weergeeft, maar astrologen. Het besturen van de sterren en hun betekenis heeft hen wijs gemaakt.
Ze twijfelden er niet aan dat de nieuwe ster betekende dat de beloofde Koning van Juda geboren is.
Het Griekse woord dat gebruikt wordt voor de 'wijzen' in Mat 2:1 is magos. De naam die de Babyloniërs, Meden, Perzen en anderen gaven
aan de wijzen, leraars, priesters, dokters, astrologen, zieners, verklaarders van dromen, waarzegger, tovenaars, enz.
(bronnen Grieks-Nederlands lexicon; Harting Grieks-Nederlands).

Het zelfstandig naamwoord (mnl.) magos betekent (1) ‘magiër, wijze’, en (2) ‘tovenaar’.
Het is in de eerste plaats de benaming voor een oosterse klasse van ‘priesters’ of ‘wijzen’ (vgl. Dan. 2:48), die zich bezig hielden met het onderzoek naar de verborgen krachten van de natuur, met name op het gebied van de sterren en van dromen. Hiertoe behoorden ook de ‘wijzen uit het oosten’, die op grond van hun waarneming van de sterren concludeerden dat er in Judea een koning geboren moest zijn (Mat.2:1vv.).
Vervolgens wordt het in later tijd meer algemeen gebruikt met een negatieve klank als aanduiding voor ieder die zich met toverij ophoudt, zoals de tovenaar Bar-Jezus of Elymas in Hand.13:6,8.[/i ]Bron: WSNT

In dit geval heeft de NBV dit letterlijk vertaald.

De tekst geeft geen uitleg wie deze magoi (mv)waren.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dutch schreef:
Gaitema schreef:Zo zie je maar weer. Er valt veel er uit te halen :-)
Even kort.. off topic:

Messiaanse gelovigen worden ook door deze radicale Joden bedreigd. Toen ik in Israël was, had de gemeente van pastor Avi geen gebouw omdat deze in de brand was gestoken door deze radicale groep. Hun bijeenkomsten werden verstoord en leden werden bedreigd.

Anderzijds.. is er weinig sympatie van de orthodoxe Joden voor deze groep terroristen. Er is openheid van hoe en waarom. Binnen Israël worden deze misdadigers berecht. Zoals het gaat in een rechtsstaat. In de Palestijnse gebieden worden de moordenaars van de 3 tieners als helden gezien.
Dat zij als helden worden gezien is mij niet bekend, maar wat ik zag is dat een groep agenten de Palestijnse neef uit de VS van de Palestijnse jongen die levend verbrand is in elkaar hebben getrapt, wat is opgenomen. Dat was in het nieuws gisteren. Lang leve de Israëlische rechtstaat. Zelf had ik hen wijzer verwacht, maar als de politie dat daar kan, dan is er veel mis.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dutch schreef: Het Griekse woord dat gebruikt wordt voor de 'wijzen' in Mat 2:1 is magos. De naam die de Babyloniërs, Meden, Perzen en anderen gaven
aan de wijzen, leraars, priesters, dokters, astrologen, zieners, verklaarders van dromen, waarzegger, tovenaars, enz.
(bronnen Grieks-Nederlands lexicon; Harting Grieks-Nederlands).

Het zelfstandig naamwoord (mnl.) magos betekent (1) ‘magiër, wijze’, en (2) ‘tovenaar’.
Het is in de eerste plaats de benaming voor een oosterse klasse van ‘priesters’ of ‘wijzen’ (vgl. Dan. 2:48), die zich bezig hielden met het onderzoek naar de verborgen krachten van de natuur, met name op het gebied van de sterren en van dromen. Hiertoe behoorden ook de ‘wijzen uit het oosten’, die op grond van hun waarneming van de sterren concludeerden dat er in Judea een koning geboren moest zijn (Mat.2:1vv.).
Vervolgens wordt het in later tijd meer algemeen gebruikt met een negatieve klank als aanduiding voor ieder die zich met toverij ophoudt, zoals de tovenaar Bar-Jezus of Elymas in Hand.13:6,8.[/i ]Bron: WSNT

In dit geval heeft de NBV dit letterlijk vertaald.

De tekst geeft geen uitleg wie deze magoi (mv)waren.

Dank je voor de uitleg. :-) Dit verklaart een hoop wat de betekenissen betreft.
Dutch

Bericht door Dutch »

@Gaithema

Bedoelde de Palestijnse terroristen, welke de 3 tieners hadden vermoord.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ja, dat had ik begrepen. Mijn teleurstelling is er vanwege de joden, omdat je van hen een bepaalde joodse voorbeeld zou verwachten, maar je ziet dat de haat er zo diep erin zit, dat zelfs de Israëlische politie zich misdraagt, en dat vond ik heftig om te zien.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Matteüs 2:13-23

13 Kort nadat zij op die manier de wijk genomen hadden, verscheen er aan Jozef in een droom een engel van de Heer. Hij zei: ‘Sta op en vlucht met het kind en zijn moeder naar Egypte. Blijf daar tot ik je weer roep, want Herodes is naar het kind op zoek en wil het ombrengen.’ 14 Jozef stond op en week nog diezelfde nacht met het kind en zijn moeder uit naar Egypte. 15 Daar bleef hij tot de dood van Herodes, en zo ging in vervulling wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: ‘Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen.’

16 Toen Herodes begreep dat hij door de magiërs misleid was, werd hij verschrikkelijk kwaad, en afgaande op het tijdstip dat hij van de magiërs had gehoord, gaf hij opdracht om in Betlehem en de wijde omgeving alle jongetjes van twee jaar en jonger om te brengen. 17 Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet Jeremia: 18 ‘Er klonk een stem in Rama, luid wenend en klagend. Rachel beweende haar kinderen en wilde niet worden getroost, want ze zijn er niet meer.’

19 Nadat Herodes gestorven was, verscheen er in een droom aan Jozef in Egypte een engel van de Heer. 20 De engel zei: ‘Sta op, ga met het kind en zijn moeder naar Israël. Want zij die het kind om het leven wilden brengen, zijn gestorven.’ 21 Jozef stond op en vertrok met het kind en zijn moeder naar Israël. 22 Maar toen hij daar hoorde dat Archelaüs zijn vader Herodes was opgevolgd als koning over Judea, durfde hij niet verder te reizen. Na aanwijzingen in een droom week hij uit naar Galilea. 23 Hij ging wonen in de stad Nazaret, en zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeten: ‘Hij zal Nazoreeër genoemd worden.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Zoals ik het hier lees lijkt het alsof ze in Nazaret zijn gaan wonen, vanwege Archeleüs, maar ze kwamen ook uit Nazaret. Kennelijk zijn ze via een andere route er gekomen, dan ze eerst van plan waren?
In ieder geval mooi om te zien hoe God op twee manieren hielp. Eerst via een engel die hen weg zendt naar Egypte en weer roept uit Egypte en vervolgens via aanwijzingen in een droom. Zo beschermd God hen voor grote gevaren.
Je ziet ook dat Jozef maar een mens is. Zo net was hij nog door een engel naar en uit Egypte weer op de terugweg naar huis gekomen, en vervolgens durft hij van angst voor Archeleüs niet verder te gaan. Hij had kunnen denken zoals koning David eens moedig zei: "Als God voor me is, voor wie zou ik vrezen?" God begrijpt deze angst echter wel, ondanks dat het getuigd van een beetje gebrek aan vertrouwen in Gods bescherming. God weet ook dat het niet zo bedoeld is en wellicht dat Jozuf en Maria ook gebeden en gehoopt hadden dat God hen weer zou helpen en ook ergens dat vertrouwen weer begonnen te koesteren. Een worsteling tussen Geloof, Hoop en vrees.
God voedt hun geloof door in de droom de aanwijzingen te geven, via Jozuf! Het blijkt wel dat Hij net als Maria een aangewezen persoon was om Jezus in hun midden op te voeden. Hoe goed zou dit voor hun geloof zijn geweest? Eerst de engel en dan die droom. Een behouden thuiskomst. Het zou hun geloof enorm versterkt hebben en de liefde voor God alleen maar verder gevoed hebben. In plaats van te bouwen op eigen inzichten, gebouwd hebben op Gods leiding. Zij hadden het zelf niet kunnen bedenken. Als de engel er niet was, was Jezus in verkeerde handen gekomen. Echter was God met Zijn liefde ons allemaal een stap voor. Het hele plan ontvouwt zich vanuit Gods inzicht.
Over een Bondscoach gesproken. Welke was er beter voor de Heer, dan Zijn Vader? Zoals de ruil van keeper vlak voor de gevreesde penalty's, zo verwisselde God vlak voor de aanval van de gevreesde koning de heilige Familie van land. Wie had dat kunnen bedenken? Trek even naar Egypte.. Toch ook wel een beetje alsof God zegt tegen een joodse familie in de WO2: wijk uit naar Rusland.
Dutch

Bericht door Dutch »

Zoals ik het hier lees lijkt het alsof ze in Nazaret zijn gaan wonen, vanwege Archeleüs, maar ze kwamen ook uit Nazaret. Kennelijk zijn ze via een andere route er gekomen, dan ze eerst van plan waren?
Zij zijn eerst naar Egypte gevlucht. En daarna zijn zij terug geroepen. Intressant is dat zij niet naar Bethlehem gingen. Na de dood van koning Herodes de grote is zijn rijk verdeeld in 4 gedeeltes. Archelaus was de eigenlijke opvolger van zijn vader Herodes. Vandaar en etnarch van Juda. Hij en zijn broer Herodes Antipas leefden in onmin. Vandaar dat zij terug zijn gegaan naar Nazaret. Dat was het meest veilig voor hen.

Ik kan mij voorstellen dat het plan was om in de buurt van Jeruzalem te blijven wonen- de voorkeur had, ivm wie Jezus is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dutch schreef:
Zij zijn eerst naar Egypte gevlucht. En daarna zijn zij terug geroepen. Intressant is dat zij niet naar Bethlehem gingen. Na de dood van koning Herodes de grote is zijn rijk verdeeld in 4 gedeeltes. Archelaus was de eigenlijke opvolger van zijn vader Herodes. Vandaar en etnarch van Juda. Hij en zijn broer Herodes Antipas leefden in onmin. Vandaar dat zij terug zijn gegaan naar Nazaret. Dat was het meest veilig voor hen.

Ik kan mij voorstellen dat het plan was om in de buurt van Jeruzalem te blijven wonen- de voorkeur had, ivm wie Jezus is.
Op die fiets. Zo zie ik hierin ook weer hoe God de onenigheid tussen de broers gebruikt om hen in Nazaret veilig te laten wonen.
Dutch

Bericht door Dutch »

Je ziet Gods regie hierin idd heel duidelijk.

Hij gebruikt de omstandigheden. Als je al kijkt naar de geboorte van Jezus. Keizer Augustus die een telling wil gaan houden. Maar het is God die de regie heeft. Hij laat Jozef met zijn gezien naar Egypte gaan en roept hen terug als het veilig is. Hij geeft Jezus ongeveer 30 jaar een veilige plaats om te wonen. Interessant is ook dat Archelaus na 6 na Chr uit zijn ambt werd ontzet. En Judea een Romeinse provincie werd. Daarmee werd Jeruzalem voor Jezus ook weer veilig. (zie Jezus als 12 jarige en waarschijnlijk ging hij elk jaar naar Jeruzalem naar de tempel).
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dat valt inderdaad op. Alles ligt in Gods handen. Zoals ook blijkt uit de twee naslagwerken die ik er vandaag bij gepakt heb.
Nog het één en andere is interessant daaruit te citeren:

Wat de ster van Bethlehem betreft, een interessant citaat
uit het “handboek bij de bijbel”:
Er is maar één sterrenkundig verschijnsel dat voldoet aan de Bijbelse criteria: een komeet met een lange staart.
Een komeet verschijnt aan de hemel en beweegt zich tegen een achtergrond van sterren 1-2 graden per dag langzaam voort.

De komeet van 1858 (Donaldi’s komeet), zoals die gezien is boven Parijs. De ster van Bethlehem kan er zó hebben uitgezien:
http://www.daviddarling.info/images/Donatis_Comet.jpg
De foto (zie link) toont hoe een komeet boven een bepaalde plaats lijkt stil te staan, met de lange staart omhoog en de kop wijzend op een bepaalde plek. Volgens de beschrijving van de ster in Matteüs, kan dit dus heel goed een komeet zijn geweest.
De Chinezen waren zeer geïnteresseerd in kometen en andere sterren. Volgens oude Chinese documenten was er in 5. Chr. een opzienbarende komeet met een lange staart verschenen, die 70 dagen zichtbaar bleef. Dit is de enige komeet met een lange staart die in de periode 20 v. Chr. tot het jaar 10 door de Chinezen werden beschreven. Daarom kan dit alleen maar de ster van Bethlehem uit 5. v. Chr. zijn geweest. Bovendien geven de Chinese gegevens ons de positie in de lucht aan waar deze komeet voor het eerst in het oosten moeten hebben gezien, precies zoals in Matteüs is beschreven.

Andere twee citaten:
Vers 18: Jeremia (31:15) verwijst naar het verdriet van de verbanning naar Babel. Rachel, de moeder-figuur van Israël, was de geliefde vrouw van Jacob. Zij stierf in het kraambed in Rama onderweg naar Bethlehem.
Ds D.J.C. Visser schreef:
“Maar zoals in Jeremia 31 de Rachelklacht is ingepakt in louter heilsprofetiën over de terugkeer van het volk, en dit hoofdstuk uitloopt op de aankondiging van het Nieuwe Verbond… zo heeft Matteüs het kindermoordverhaal (16-18) ingepakt tussen de vermelding, dat het kind, waarom het te doen is, in veiligheid is (13-15); en de mededeling, dat de moordenaar sterft (19-23). (..) Het kwaad graaft nu eenmaal zijn eigen graf.”
Ik zie hierin heel duidelijk hoe God alles in de hand heeft. Alles loopt volgens zijn plan en het onrecht kan niet ongemoeid haar gang gaan.