Is er iets speciaals aan de hand met de Joden?
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
Eliyahu
- Man/Vrouw: M
Is er iets speciaals aan de hand met de Joden?
Bs"d
Onlangs stond dit artikel in een Engelstalige Israelische krant: https://www.israelnationalnews.com/news/417159
Het claimt dat van de top tien rijkste mensen ter wereld, er zes Joods zijn. Als dat waar is, dan denk ik dat dat erg vreemd is, omdat de Joden minder dan 0,2% van de wereldbevolking uitmaken.
Als ze naar verhouding vertegenwoordigd zouden zijn dan zouden van de 10 rijkste mensen ter wereld slechts 0,2% Joods moeten zijn, dan komt dan neer op 1/50 van een persoon. Maar nee, 6 van de 10, een meerderheid, is Joods. Dat zou dan een driehondervoudige oververtegenwoordiging zijn, of, in procenten uitgedrukt, een 30.000% oververtegenwoordiging.
Zou dat toeval zijn?
Of zou dat iets te maken hebben met het teken dat God gezet heeft in het Joodse volk? https://tinyurl.com/Gods-teken
Onlangs stond dit artikel in een Engelstalige Israelische krant: https://www.israelnationalnews.com/news/417159
Het claimt dat van de top tien rijkste mensen ter wereld, er zes Joods zijn. Als dat waar is, dan denk ik dat dat erg vreemd is, omdat de Joden minder dan 0,2% van de wereldbevolking uitmaken.
Als ze naar verhouding vertegenwoordigd zouden zijn dan zouden van de 10 rijkste mensen ter wereld slechts 0,2% Joods moeten zijn, dan komt dan neer op 1/50 van een persoon. Maar nee, 6 van de 10, een meerderheid, is Joods. Dat zou dan een driehondervoudige oververtegenwoordiging zijn, of, in procenten uitgedrukt, een 30.000% oververtegenwoordiging.
Zou dat toeval zijn?
Of zou dat iets te maken hebben met het teken dat God gezet heeft in het Joodse volk? https://tinyurl.com/Gods-teken
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
-
peda
Re: Is er iets speciaals aan de hand met de Joden?
Wanneer God de stoffelijk rijken in hoge mate favoriseert, dan is zulks best mogelijk.
-
Yours
- Man/Vrouw: V
Teken of niet: Vanuit de praktijk/mijn ervaringen èn het Nieuwe Testament weet ik het volgende:
Markus 10:25
Markus 10:25
Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat.
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
-
Tufkah
Het is geen toeval, Joden zijn kapitalistischer ingesteld dan de gemiddelde mens. Dat heeft niks met God te maken, maar heeft te maken met handig zijn en geen scrupules hebben. Mark Zuckerberg bijvoorbeeld.Eliyahu schreef: 23 feb 2026, 14:01 Bs"d
Zou dat toeval zijn?
In waarheid is er geen leven buiten dit moment.
-
Dat_beloof_ik
Iets soortgelijks is aan de hand met Nobelprijswinnaars.Eliyahu schreef: 23 feb 2026, 14:01 Bs"d
Zou dat toeval zijn?
Ook daarbij vind je veel Joden.
Maar, net als bij de rijken, gaat het om Joodse mannen.
Het zal dus niet met het Joodse volk te maken hebben, want dan zouden er in lijstjes ook wel Joodse vrouwen staan.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
-
Eliyahu
Bs"dDat_beloof_ik schreef: 23 feb 2026, 14:47Iets soortgelijks is aan de hand met Nobelprijswinnaars.Eliyahu schreef: 23 feb 2026, 14:01 Bs"d
Zou dat toeval zijn?
Klopt, zo zit het met de Nobelprijswinnaars: We zien dat de Joden, hoewel ze slechts 0,2% van de wereldbevolking uitmaken, ongeveer 30% van alle Nobelprijswinnaars uitmaken. Dat is een oververtegenwoordiging van 15.000%.
50% van de officiële wereldkampioenen schaken zijn Joods. Een oververtegenwoordiging van 25.000%.
Ik heb het aan chatgpt gevraagd, en dat zei dat minder dan 7% van alle nobelprijswinnaars vrouw is, dus dat zal niet aan het Joodse volk liggen, maar aan het feit dat mannen en vrouwen gewoon verschillend zijn en andere prioriteiten stellen in het leven.Maar, net als bij de rijken, gaat het om Joodse mannen.
Het zal dus niet met het Joodse volk te maken hebben, want dan zouden er in lijstjes ook wel Joodse vrouwen staan.
Maar het blijft toch vreemd die enorme oververtegenwoordiging van Joden bij die dingen? Zeggen van: "Joden zijn kapitalistischer en handiger" dat snijdt geen hout, want iedereen will graag rijk worden. Wel, in elk geval het grootste gedeelte van de mensheid. Er zijn zoveel mensen die geen scrupules hebben als het om geld gaat.
Dus waarom springen de Joden er dan zo erg uit?
-
Robert Frans
Volgens dit artikel was de Holocaust een deuteronomische vloek over het Joodse volk. Waar werden de Joden dan precies voor gestraft?Eliyahu schreef: 23 feb 2026, 14:01Of zou dat iets te maken hebben met het teken dat God gezet heeft in het Joodse volk? https://tinyurl.com/Gods-teken
Vrede en alle goeds
-
Eliyahu
Bs"dRobert Frans schreef: 23 feb 2026, 18:36Volgens dit artikel was de Holocaust een deuteronomische vloek over het Joodse volk. Waar werden de Joden dan precies voor gestraft?Eliyahu schreef: 23 feb 2026, 14:01Of zou dat iets te maken hebben met het teken dat God gezet heeft in het Joodse volk? https://tinyurl.com/Gods-teken
Dat kan je lezen in dit artikel: https://tinyurl.com/ShoaNL
Hier is een uittreksel van het relevante gedeelte:
Waarom begon de holocaust in Duitsland?
Duitsland is de plaats waar het zogeheten "liberale jodendom" zijn oorsprong vond. Dit kwam op onder joden die zich afkeerden van de door G.d gegeven torah. Zij zeiden dat de torah verouderd was en dat het alleen van toepassing was op de joden die duizenden jaren geleden in de woestijn leefden, maar dat de moderne mens dat allemaal niet nodig had. Zij schaften het concept van de terugkeer van het joodse volk naar Zion, naar het land Israel, af. Zij verwijderden uit het gebedenboek alle verwijzingen naar de terugkeer van de joden naar Zion. Zij zeiden: "Eerst zijn we duitsers, en daarna zijn we joden. Geen enkel land is ooit zo goed voor ons als duitsland. Berlijn is ons nieuwe Jeruzalem." (sic)
Wat een tragische vergissing.
Dit is dezelfde vergissing die het amerikaans jodendom nu maakt. De meerderheid van de amerikaanse joden behoort tot een niet orthodoxe stroming, en de vreze des Here en de onderhouding der geboden is ver te zoeken. Als u wilt weten wat hier het resultaat van zal zijn, lees dan het begin van dit artikel nog is door. G.d zij ons genadig.
-
Robert Frans
Wat een vreselijk naargeestig artikel... Maar goed, als christen zal mijn mening daarover natuurlijk niet relevant zijn, hoewel ik denk dat veel Joden hier ook niet achter zullen kunnen staan. Dus houd ik het bij een aantal vragen. Er vallen me namelijk een paar dingen op.Eliyahu schreef: 23 feb 2026, 19:15Bs"d
Dat kan je lezen in dit artikel: https://tinyurl.com/ShoaNL
Hier is een uittreksel van het relevante gedeelte:
Waarom begon de holocaust in Duitsland?
Duitsland is de plaats waar het zogeheten "liberale jodendom" zijn oorsprong vond. Dit kwam op onder joden die zich afkeerden van de door G.d gegeven torah. Zij zeiden dat de torah verouderd was en dat het alleen van toepassing was op de joden die duizenden jaren geleden in de woestijn leefden, maar dat de moderne mens dat allemaal niet nodig had. Zij schaften het concept van de terugkeer van het joodse volk naar Zion, naar het land Israel, af. Zij verwijderden uit het gebedenboek alle verwijzingen naar de terugkeer van de joden naar Zion. Zij zeiden: "Eerst zijn we duitsers, en daarna zijn we joden. Geen enkel land is ooit zo goed voor ons als duitsland. Berlijn is ons nieuwe Jeruzalem." (sic)
Wat een tragische vergissing.
Dit is dezelfde vergissing die het amerikaans jodendom nu maakt. De meerderheid van de amerikaanse joden behoort tot een niet orthodoxe stroming, en de vreze des Here en de onderhouding der geboden is ver te zoeken. Als u wilt weten wat hier het resultaat van zal zijn, lees dan het begin van dit artikel nog is door. G.d zij ons genadig.
Allereerst dat Duitsland geen moreel gezag meer zou hebben om Israël te bekritiseren. Maar als de Holocaust een straf van God zelf was, dan was Hitler dus het zwaard dat Hij hanteerde, was hij net als koning Nebukadnezar destijds Gods dienaar. Duitsland had dan dus geen keuze dan de straf te voltrekken. Kun je Duitsland dan nog wel de Holocaust verwijten? Ook omdat God Duitsland niet in het bijzonder gestraft lijkt te hebben daarna, iets wat Hij in de Schrift normaliter wél doet als een volk te hoogmoedig wordt in de bestraffing van Israël.
Ten tweede dat volgens de deuteronomische zegeningen de Joden in Israël zouden wonen, maar volgens de vervloekingen uit het land gejaagd zouden worden. Nu leven de Joden al meer dan duizend jaar grotendeels in diaspora. Ook het huidige Israël heeft bij lange na niet de fundamenten van het bijbelse Israël. Er is geen tempel met verbondsark, aäronitische priesters en levieten, geen davidische koning en er zijn geen twaalf stammen. Ze worden dus blijkbaar al tweeduizend jaar ergens voor gestraft, los van de Holocaust. Maar waarvoor dan? Dit bedoel ik als legitieme vraag, want ik zie niet in waar God de Joden zo lang voor zou moeten straffen.
Ten derde: waar blijft de persoonlijke verantwoordelijkheid? Ik weet dat het bijbelse Jodendom veel meer op de gemeenschap gericht is dan op het individu, net zoals het traditionele christendom dat ook is. Maar ook daar lees je bijvoorbeeld in Ezechiël 18 dat God de zonen niet verantwoordelijk stelt voor de zonden van hun vaderen. Is het niet heel erg onrechtvaardig dat het dan eigenlijk praktisch niet uitmaakt hoe je als vrome Jood leefde in Duitsland, omdat blijkbaar een groep 'liberale' Joden een hele Holocaust kunnen veroorzaken? Je leeft vanuit de Torah, je drinkt haar woorden als zoete wijn, haar geboden en gebeden omringen je met Gods liefde, maar toch eindig je in Auschwitz...
Zijn er trouwens voortijds profetieën hierover uitgesproken tegen de betreffende Duitse Joden? Want in de Schrift laat God straffen normaliter door waarschuwende profetieën voorafgaan. Met meestal ook de kans van het volk om zich te bekeren en de straf alsnog af te wenden. Is dat in Duitsland ook gebeurd, wisten de Joden daar heel concreet dat ze in gevaar verkeerden en de verkeerde weg gingen? Of is dit artikel meer een verklaring achteraf?
Vrede en alle goeds
-
Mart
Allereerst is het algemene Nobelprobleem historisch mannelijk, ongeacht afkomst. Tot ver in de twintigste eeuw kregen vrouwen wereldwijd nauwelijks toegang tot academische posities. Dat zegt dus meer over genderstructuren dan over etniciteit.Dat_beloof_ik schreef: 23 feb 2026, 14:47Iets soortgelijks is aan de hand met Nobelprijswinnaars.Eliyahu schreef: 23 feb 2026, 14:01 Bs"d
Zou dat toeval zijn?
Ook daarbij vind je veel Joden.
Maar, net als bij de rijken, gaat het om Joodse mannen.
En ten tweede zijn er vrij veel Joodse vrouwelijke Nobelprijswinnaars, zoals bijvoorbeeld Marie Curie, Rosalyn Yalow, Rita Levi-Montalcini, Ada Yonath, etc. En er zijn ook zat bekende, zeer rijke Joodse vrouwen, zoals Sheryl Sandberg die jarenlang Chief Operating Officer van Facebook was en haar vermogen op via aandelen en topmanagementposities in de technologiesector bouwde. Of Safra Catz, de CEO van Oracle, of Sara Blakely, oprichter van Spanx, een self-made miljardair; of Lynn Schusterman, etc.
In de Joodse cultuur staat leren centraal. Dat is - denk ik - de voornaamste reden dat Joden relatief succesvol zijn en vaak ook in bepaalde banen, zoals dokter, advocaat, wetenschapper, etc. uitblinken. Hier is Rabbi Jackie Mason die daarop ingaat: https://www.youtube.com/watch?v=u-iXqD8r_Tg&t=974s
Zionist
-
Eliyahu
Bs"d
Ik geef toe; je wordt er niet vrolijk van. Maar het is wel weer heel geschikt om je de vreze des HEERE bij te brengen.
Ze waren de dienaar van God in de zin dat ze de straf van God aan het Joodse volk voltrokken.Maar goed, als christen zal mijn mening daarover natuurlijk niet relevant zijn, hoewel ik denk dat veel Joden hier ook niet achter zullen kunnen staan. Dus houd ik het bij een aantal vragen. Er vallen me namelijk een paar dingen op.
Allereerst dat Duitsland geen moreel gezag meer zou hebben om Israël te bekritiseren. Maar als de Holocaust een straf van God zelf was, dan was Hitler dus het zwaard dat Hij hanteerde, was hij net als koning Nebukadnezar destijds Gods dienaar.
De duitsers hadden volledig vrije wil om te doen wat ze deden. Ze hadden er voor kunnen kiezen om het niet te doen. Dan had God de mogelijkheid om het doen aan iemand anders gepresenteerd, ook weer iemand met vrije wil, net zo lang totdat iemand besloten had om de wil van God inzake deze te doen. Uit vrije wil.Duitsland had dan dus geen keuze dan de straf te voltrekken.
Ze hadden volledig vrije wil, en ze hadden niet het recht om een massaslachting onder burgers aan te richten, en daarom zullen ze gestraft worden voor wat ze gedaan hebben.
Er zijn meer duitsers omgekomen in WO2 dan Joden, maar ze hebben nog het nodige tegoed.Kun je Duitsland dan nog wel de Holocaust verwijten? Ook omdat God Duitsland niet in het bijzonder gestraft lijkt te hebben daarna, iets wat Hij in de Schrift normaliter wél doet als een volk te hoogmoedig wordt in de bestraffing van Israël.
Ze worden gestraft voor het verbreken van het verbond met God, voor het niet naleven van de Torah.Ten tweede dat volgens de deuteronomische zegeningen de Joden in Israël zouden wonen, maar volgens de vervloekingen uit het land gejaagd zouden worden. Nu leven de Joden al meer dan duizend jaar grotendeels in diaspora. Ook het huidige Israël heeft bij lange na niet de fundamenten van het bijbelse Israël. Er is geen tempel met verbondsark, aäronitische priesters en levieten, geen davidische koning en er zijn geen twaalf stammen. Ze worden dus blijkbaar al tweeduizend jaar ergens voor gestraft, los van de Holocaust. Maar waarvoor dan? Dit bedoel ik als legitieme vraag, want ik zie niet in waar God de Joden zo lang voor zou moeten straffen.
Als je Ezechiel 18 goed doorleest, dan zie je dat als de vader goddeloos is, de zonen daar niet voor gestraft worden zolang als die zonen maar weer wel de geboden van God onderhouden. Doen die zonen dat niet, dan worden die zonen gestraft voor hun zonden, en die van hun vader daar boven op.Ten derde: waar blijft de persoonlijke verantwoordelijkheid? Ik weet dat het bijbelse Jodendom veel meer op de gemeenschap gericht is dan op het individu, net zoals het traditionele christendom dat ook is. Maar ook daar lees je bijvoorbeeld in Ezechiël 18 dat God de zonen niet verantwoordelijk stelt voor de zonden van hun vaderen.
En zo staat dat geschreven in de 10 geboden: "Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten." Exodus 20
In West Europa leefde de meerderheid niet religieus. Als er religieuze Joden naar de vernietigingskampen afgevoerd werden, dan was dat niet voor niks, want God is de waarachtige Rechter. Wij weten niet wat die mensen allemaal wel of niet deden, dus wij kunnen niet oordelen. Alleen God kan dat.Is het niet heel erg onrechtvaardig dat het dan eigenlijk praktisch niet uitmaakt hoe je als vrome Jood leefde in Duitsland, omdat blijkbaar een groep 'liberale' Joden een hele Holocaust kunnen veroorzaken? Je leeft vanuit de Torah, je drinkt haar woorden als zoete wijn, haar geboden en gebeden omringen je met Gods liefde, maar toch eindig je in Auschwitz...
We hebben al heel lang geen profeten meer, maar er staat al meer dan 3000 jaar helder en duidelijk beschreven in de Torah wat er gebeurt als een Jood de wetten niet naleeft.Zijn er trouwens voortijds profetieën hierover uitgesproken tegen de betreffende Duitse Joden? Want in de Schrift laat God straffen normaliter door waarschuwende profetieën voorafgaan. Met meestal ook de kans van het volk om zich te bekeren en de straf alsnog af te wenden. Is dat in Duitsland ook gebeurd, wisten de Joden daar heel concreet dat ze in gevaar verkeerden en de verkeerde weg gingen? Of is dit artikel meer een verklaring achteraf?
Dat ze daar geen boodschap aan hadden verandert niets aan de feiten.
-
Snelheid
Dat is heel verklaarbaar.................. dat zou men moeten weten.Eliyahu schreef: 23 feb 2026, 18:29Bs"d
Klopt, zo zit het met de Nobelprijswinnaars: We zien dat de Joden, hoewel ze slechts 0,2% van de wereldbevolking uitmaken, ongeveer 30% van alle Nobelprijswinnaars uitmaken. Dat is een oververtegenwoordiging van 15.000%.
50% van de officiële wereldkampioenen schaken zijn Joods. Een oververtegenwoordiging van 25.000%.
Ik heb het aan chatgpt gevraagd, en dat zei dat minder dan 7% van alle nobelprijswinnaars vrouw is, dus dat zal niet aan het Joodse volk liggen, maar aan het feit dat mannen en vrouwen gewoon verschillend zijn en andere prioriteiten stellen in het leven.Maar, net als bij de rijken, gaat het om Joodse mannen.
Maar het blijft toch vreemd die enorme oververtegenwoordiging van Joden bij die dingen? Zeggen van: "Joden zijn kapitalistischer en handiger" dat snijdt geen hout, want iedereen will graag rijk worden. Wel, in elk geval het grootste gedeelte van de mensheid. Er zijn zoveel mensen die geen scrupules hebben als het om geld gaat.
Ben en benieuwd wie daar nou opkomt.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Eliyahu
Bs"dSnelheid schreef: 23 feb 2026, 23:36 Dat is heel verklaarbaar.................. dat zou men moeten weten.
Ben en benieuwd wie daar nou opkomt.![]()
OK, we hebben dit: We zien dat de Joden, hoewel ze slechts 0,2% van de wereldbevolking uitmaken, ongeveer 30% van alle Nobelprijswinnaars uitmaken. Dat is een oververtegenwoordiging van 15.000%.
Van de tien rijkste mensen ter wereld zijn de Joden oververtegenwoordigd met 30.000%
En jij zegt dat dat heel verklaarbaar is. Ik zou zeggen: Geef die verklaring dan maar is.
-
Dat_beloof_ik
H'p D'rw'n,Eliyahu schreef: 23 feb 2026, 18:29Bs"d
Zoals je zelf zegt: dat ligt eraan dat ze gewoon verschillend zijn en andere prioriteiten stellen in het leven.
Ik vraag me alleen af waarom je die conclusie wel onmiddellijk trekt als het om vrouwen gaat, maar niet als het om Joodse mannen gaat.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
-
Eliyahu
Bs"dDat_beloof_ik schreef: 24 feb 2026, 07:03 H'p D'rw'n,
Zoals je zelf zegt: dat ligt eraan dat ze gewoon verschillend zijn en andere prioriteiten stellen in het leven.
Ik vraag me alleen af waarom je die conclusie wel onmiddellijk trekt als het om vrouwen gaat, maar niet als het om Joodse mannen gaat.
Het goede nieuws is; de feiten worden niet ter discussie gesteld. Dat scheelt alweer.
Nou is de vraag: Kan het stellen van andere prioriteiten een 30.000% overtegenwoordiging veroorzaken in het rijk worden? Of in Nobelprijzen winnen? Of in wereldschaakkampioenen produceren?
Persoonlijk denk ik dat het grootste gedeeltje van de mannen graag rijk wil worden, dus waarom zouden die niet dezelfde prioriteiten hebben?
Misschien als iemand meer tijd en energie stopt in rijk worden, dan kan hij daar beter in worden dan iemand die alleen maar van het leven wil genieten en het rustig aan wil doen. Maar een 30.000% beter worden? En mijn ervaring is niet dat Joden bovenmatig geld of rijk worden najagen.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat alleen prioriteiten stellen zo'n verschil veroorzaken.
Ik hou het op de hand van God.
-
Bonjour
- Moderator
De joden werden uit vele andere beroepen geweerd, daarom raakten ze in de bankwereld terecht. Daar boerden ze goed. Zo goed dat hun kinderen naar de universiteit konden en dus Nobelprijzen kregen. Maar de rijkdom veroorzaakte ook afgunst. Dat leidde weer tot de Holocaust.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Peda.
-
dingo
- Site Admin
Ik denk dat het inderdaad eerder iets te maken heeft met de hand van Mammon of meer recent de "zeven vinkjes" dan met de hand van God.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
-
Yours
- Man/Vrouw: V
Maar wat was/waren dan de reden/redenen dat joden uit vele andere beroepen geweerd werden?Bonjour schreef: 24 feb 2026, 08:11 De joden werden uit vele andere beroepen geweerd, daarom raakten ze in de bankwereld terecht. Daar boerden ze goed. Zo goed dat hun kinderen naar de universiteit konden en dus Nobelprijzen kregen. Maar de rijkdom veroorzaakte ook afgunst. Dat leidde weer tot de Holocaust.
Waren het bepaalde (karakter-) eigenschappen van hen die daarin een rol speelden? Of wat was het anders?
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
-
Robert Frans
Niet zozeer vrees, maar absolute doodsangst als je dit echt serieus meent. Terwijl ook de Torah ons juist gebiedt God te beminnen met heel ons wezen. In christelijk verstaan sluit angst liefde uit. Vrees, dus ontzag voor de Heer is goed, maar echte angst niet. Wat jij hier verkondigt is een meedogenloos strenge God die de meest wrede, disproportionele straffen toedient aan hen die ook maar een beetje zouden afwijken van zijn geboden. Natuurlijk, als God werkelijk zo zou zijn, dan moet dat verkondigt worden, maar ik geloof dat pertinent niet.Eliyahu schreef: 23 feb 2026, 23:18Bs"d
Ik geef toe; je wordt er niet vrolijk van. Maar het is wel weer heel geschikt om je de vreze des HEERE bij te brengen.
Dus God zoekt en vraagt net zo lang door tot een volk toehapt en de straf toedient? Om vervolgens dat volk daarvoor te straffen? Moet je je voorstellen dat de rechter je vraagt om de veroordeelde te straffen, om daarna vervolgens jou te vonnissen vanwege de bestraffing. En als jij dan het bestraffen weigert, dan vraagt de rechter iemand anders. En zo door. Wie zou dan nog de beul willen zijn? Niemand, tenzij de rechter de voorwaarden niet van tevoren bekend maakt. De vraag is dus: wist Duitsland de voorwaarden voor de voltrekking van de straf? Was haar door profeten geopenbaard dat zij Gods dienaar zou zijn, maar daarna wel de prijs ervoor zou moeten betalen?Ze waren de dienaar van God in de zin dat ze de straf van God aan het Joodse volk voltrokken.
[...]
De duitsers hadden volledig vrije wil om te doen wat ze deden. Ze hadden er voor kunnen kiezen om het niet te doen. Dan had God de mogelijkheid om het doen aan iemand anders gepresenteerd, ook weer iemand met vrije wil, net zo lang totdat iemand besloten had om de wil van God inzake deze te doen. Uit vrije wil.
Ze hadden volledig vrije wil, en ze hadden niet het recht om een massaslachting onder burgers aan te richten, en daarom zullen ze gestraft worden voor wat ze gedaan hebben.
Er zijn nog steeds niet genoeg doden gevallen? Ook de onschuldige Duitsers van nu, die niets met die Holocaust te maken hebben en zelfs spijt hebben van die geschiedenis, moeten nog bestraft worden? Heeft God volgens jou dan nooit van vergeving gehoord?Er zijn meer duitsers omgekomen in WO2 dan Joden, maar ze hebben nog het nodige tegoed.
Hoe kunnen ze dat dan doen, zonder tempel, verbondsark en priesters? En hoe hebben ze het verbond dan precies verbroken? Elders zeg je dat er geen profeten meer opstaan om het volk te waarschuwen. De situatie is voor Joden dus fundamenteel anders dan in de bijbelse tijd: geen tempel waarin God ten volle aanwezig is, geen offers ter verzoening, geen koning om het volk te weiden, geen priesters en levieten die de wet uitleggen (de wet moet namelijk ook volgens het OT uitgelegd worden), geen profeten die waarschuwen, niets van dat alles.Ze worden gestraft voor het verbreken van het verbond met God, voor het niet naleven van de Torah.
Hoe kunnen de Joden dan nog weten hoe zij precies God moeten dienen, zeker met al die verschillende joodse stromingen die elkaar hier en daar tegenspreken? Je verwijst naar de Torah, en terecht, maar zonder uitleg van de Torah door een centraal, algemeen erkend en bijbels gezag blijft het jodendom vooral heel erg verdeeld over hoe de Torah dan gevolgd moet worden. Waarom denk je dat wij als katholieken een paus hebben? En dan nog zijn er schisma's geweest. Kun je nagaan als we, net als de protestanten, helemáál geen paus of Vaticaan zouden hebben...
Waar staat dat laatste precies dan? Want ik lees in Ezechiël vrij duidelijk en uitgebreid dat de zonen juist níét voor de daden van hun vaders ter verantwoording zullen worden geroepen. Ik kom er alleen de volgende situaties tegen:Als je Ezechiel 18 goed doorleest, dan zie je dat als de vader goddeloos is, de zonen daar niet voor gestraft worden zolang als die zonen maar weer wel de geboden van God onderhouden. Doen die zonen dat niet, dan worden die zonen gestraft voor hun zonden, en die van hun vader daar boven op.
Vanaf vers 5: de iemand leeft rechtvaardig - hij blijft leven.
Vanaf vers 10: de vader leeft rechtvaardig, zijn zoon leeft onrechtvaardig - de zoon zal sterven.
Vanaf vers 14: de vader leeft onrechtvaardig, zijn zoon leeft rechtvaardig - de vader zal sterven.
Vanaf vers 21: iemand leeft onrechtvaardig, maar bekeert zich - hij blijft leven.
Vanaf vers 24: iemand leeft rechtvaardig, maar wijkt daarvan af - hij zal sterven.
In de verzen 13, 17, 19, 20 en 26 wordt zelfs sterk benadrukt dat de onrechtvaardige alleen vanwege de eigen zonden zal sterven en de rechtvaardige niet voor de zonden van zijn vader zal sterven. Welk vers mis ik dan of versta ik dan verkeerd in jouw verstaan?
Ik had nu juist begrepen dat in het jodendom juist wél geoordeeld kan worden naar de rechtvaardigheid. Dat God net zo goed gehouden is aan het verbond als wij, dat Hij ons de wet gegeven heeft om zelf te bestuderen, te bediscussiëren en te onderhouden. Daarom ook de discussies tussen Hem en Abraham of Job. Maar ook in het OT wordt niemand zonder reden gestraft. Er wordt altijd duidelijk gemaakt waarom het volk gestraft wordt. Als God dus vermeend onschuldige Joden laat afvoeren, dan moet het zowel hen als hun naasten duidelijk zijn waarom precies en hoe zij dat hadden kunnen voorkomen. Zo niet, dan handelt God net zo willekeurig als het weer.In West Europa leefde de meerderheid niet religieus. Als er religieuze Joden naar de vernietigingskampen afgevoerd werden, dan was dat niet voor niks, want God is de waarachtige Rechter. Wij weten niet wat die mensen allemaal wel of niet deden, dus wij kunnen niet oordelen. Alleen God kan dat.
Het gekke is dat je eerst zegt dat we niet over hen kunnen oordelen, maar je dat nu tóch doet. Je handelt zo precies als de vrienden van Job: 'Hem overkomt al dat lijden, dus hij móét wel schuldig zijn, anders zou dit niet gebeuren.' Job bleef echter stug volhouden dat hij volstrekt onschuldig was en in zijn recht stond bij het aanklagen van God zelf. En wie kreeg er gelijk? Niet die vrienden, maar Job zelf, nadat hij zich uiteindelijk aan God overgaf. Job wás namelijk volstrekt onschuldig en God wist dat. Ik weet niet welke status Job precies heeft in jouw Bijbel, maar ik mag toch aannemen dat het voldoende gezag heeft om niet zomaar te kunnen negeren.We hebben al heel lang geen profeten meer, maar er staat al meer dan 3000 jaar helder en duidelijk beschreven in de Torah wat er gebeurt als een Jood de wetten niet naleeft.
Je omschrijft nu een situatie waarin de Joden geen enkel centraal gezag met hogepriester meer hebben om de Torah uit te leggen, geen tempel hebben om verzoening voor hun zonden te bewerkstelligen en geen rechters of profeten meer krijgen om te waarschuwen als ze de verkeerde weg gaan en tot bekering op te roepen. Het speelveld is dus fundamenteel veranderd ten opzichte van de bijbelse tijd. Ze moeten dus zelf maar uitvinden hoe ze de Torah nu precies moeten naleven, zelfs nog zonder de offers en reinigingsriten, maar worden wel meedogenloos en gruwelijk gestraft als ze zich vergissen. En zelfs ook nog als ze zelf rechtvaardig leven, maar hun buren niet...
Vrede en alle goeds
-
Bonjour
- Moderator
Ik heb ooit gelezen dat Romeinse soldaten met tegenzin naar Palestina gingen vanwege het leugenachtige karakter van de bevolking, maar ik weet niet hoe betrouwbaar het is.Yours schreef: 24 feb 2026, 09:28Maar wat was/waren dan de reden/redenen dat joden uit vele andere beroepen geweerd werden?Bonjour schreef: 24 feb 2026, 08:11 De joden werden uit vele andere beroepen geweerd, daarom raakten ze in de bankwereld terecht. Daar boerden ze goed. Zo goed dat hun kinderen naar de universiteit konden en dus Nobelprijzen kregen. Maar de rijkdom veroorzaakte ook afgunst. Dat leidde weer tot de Holocaust.
Waren het bepaalde (karakter-) eigenschappen van hen die daarin een rol speelden? Of wat was het anders?
Voor de rest hadden joden en christenen slecht één god wat ze al anders maakten als de rest. Vervolgens proberen de vroege christenen zich te distantiëren van de joden om aan jodenvervolging te ontkomen. Dan helpt het niet dat de volgens veel christenen joden Jezus verraden hebben. Verder heb je al eeuwen de verzuiling. Als katholieken niet eens met protestanten mogen praten, dan wel met joden?
Er schoot mij onlangs ook iets anders te binnen. Hoe zouden we het vinden als de mensen met Turkse en Marokkaanse achtergrond over 10 generaties nog steeds hun eigen identiteit willen behouden? Over een paar honderd jaar nog Turkse, Marokkaanse wijken, scholen moskeeën. De rest van de bevolking zou het raar blijven vinden. (Ik denk trouwens niet dat dat gebeurt.) Joden hebben al eeuwen hun eigen cultuur behouden. Zelfs mensen die het geloof afgevallen zijn identificeren zich nog als joods. Dit gebrek aan integratie helpt niet.
Er zullen vast veel gedegener verhandelingen zijn. Helaas is het wel zou dat er de laatste 70 jaar een taboe heerst om iets negatiefs te zeggen over de joden, wat een degelijke analyse in de weg kan staan.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Peda.
-
peda
Mij is bekend dat in vroeger tijd de Joden geen vrije beroepskeuze hadden.
Ambachten werden in die tijd uitgeoefend door deelnemers behorend tot specifieke "' gilden "".
Een ambacht uitoefenen buiten een "" gilde "" om, werd door de omgeving niet getolereerd.
Omdat vele "" gilden "" de Joden weerden als deelnemers, waren de Joden voor hun beroepsuitoefening aangewezen op beroepen waarvoor geen
gilden-uitsluiting bestond.
Dat Joden bij "" gilden "" werden geweerd, had te maken met de specifieke kijk op het Joodse Volk in die tijd.
De toen heersende ( christelijke ) vervangingstheologie droeg m.i. stevig bij tot de 100 % ( beroeps )-discriminatie.
Het Joodse Volk als geheel werd daarbij in de toen normgevende christelijke omgeving, verantwoordelijk gehouden voor de kruisiging, met Goddelijke theologische Consequenties als gevolg.
Ambachten werden in die tijd uitgeoefend door deelnemers behorend tot specifieke "' gilden "".
Een ambacht uitoefenen buiten een "" gilde "" om, werd door de omgeving niet getolereerd.
Omdat vele "" gilden "" de Joden weerden als deelnemers, waren de Joden voor hun beroepsuitoefening aangewezen op beroepen waarvoor geen
gilden-uitsluiting bestond.
Dat Joden bij "" gilden "" werden geweerd, had te maken met de specifieke kijk op het Joodse Volk in die tijd.
De toen heersende ( christelijke ) vervangingstheologie droeg m.i. stevig bij tot de 100 % ( beroeps )-discriminatie.
Het Joodse Volk als geheel werd daarbij in de toen normgevende christelijke omgeving, verantwoordelijk gehouden voor de kruisiging, met Goddelijke theologische Consequenties als gevolg.
-
Dat_beloof_ik
H'p D'rwnEliyahu schreef: 24 feb 2026, 07:33Bs"dDat_beloof_ik schreef: 24 feb 2026, 07:03 H'p D'rw'n,
Het goede nieuws is; de feiten worden niet ter discussie gesteld. Dat scheelt alweer.
Nou is de vraag: Kan het stellen van andere prioriteiten een 30.000% overtegenwoordiging veroorzaken in het rijk worden? Of in Nobelprijzen winnen? Of in wereldschaakkampioenen produceren?
Persoonlijk denk ik dat het grootste gedeeltje van de mannen graag rijk wil worden, dus waarom zouden die niet dezelfde prioriteiten hebben?
Misschien als iemand meer tijd en energie stopt in rijk worden, dan kan hij daar beter in worden dan iemand die alleen maar van het leven wil genieten en het rustig aan wil doen. Maar een 30.000% beter worden? En mijn ervaring is niet dat Joden bovenmatig geld of rijk worden najagen.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat alleen prioriteiten stellen zo'n verschil veroorzaken.
Ik hou het op de hand van God.
Zucht.... Gegoochel met cijfers.
Nederland heeft 17 miljoenen inwoners. Dat is 0,2 procent van de wereld bevolking.
Toch wonnen we net 10 van de dik 100 medailles op de Olympische Spelen.
Maar Israël won nog nooit 1 medaille op de Winterspelen! Een wonder!
Nederland won in totaal 167 medailles op de Winterspelen, tegen Israel 0.
Dat is niet eens in percentages uit te drukken!
Ik hou het op de hand van Ard Schenk.
.......
Nee he Eliyahu? Ik hoop dat je beseft dat wat ik nu schrijf, eigenlijk onzin is.
Welnu:
Er zit geen hand van Ard Schenk of God in dergelijke zaken.
Dat ligt eraan dat mensen en volken verschillend zijn en andere prioriteiten stellen het leven.
-
Snelheid
Juist !! zo ook in de muziek en handel in het algemeen en ze waren en zijn daar succesvol in,dat gaf afgunst met alle gevolgen van dien.Bonjour schreef: 24 feb 2026, 08:11 De joden werden uit vele andere beroepen geweerd, daarom raakten ze in de bankwereld terecht. Daar boerden ze goed. Zo goed dat hun kinderen naar de universiteit konden en dus Nobelprijzen kregen. Maar de rijkdom veroorzaakte ook afgunst. Dat leidde weer tot de Holocaust.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Dat_beloof_ik
Is het afgunst of is het omdat men binnen het christendom de Joden nu eenmaal eeuwenlang zag als de moordenaars van Jezus?Snelheid schreef: 24 feb 2026, 15:12Juist !! zo ook in de muziek en handel in het algemeen en ze waren en zijn daar succesvol in,dat gaf afgunst met alle gevolgen van dien.Bonjour schreef: 24 feb 2026, 08:11 De joden werden uit vele andere beroepen geweerd, daarom raakten ze in de bankwereld terecht. Daar boerden ze goed. Zo goed dat hun kinderen naar de universiteit konden en dus Nobelprijzen kregen. Maar de rijkdom veroorzaakte ook afgunst. Dat leidde weer tot de Holocaust.
-
Eliyahu
Bs"dRobert Frans schreef: 24 feb 2026, 10:38Hoe kunnen ze dat dan doen, zonder tempel, verbondsark en priesters?Ze worden gestraft voor het verbreken van het verbond met God, voor het niet naleven van de Torah.
Je doet wat je kan. De geboden betreffende de tempel kunnen overduidelijk niet nageleefd worden.
Door niet te doen wat de Torah gebied.En hoe hebben ze het verbond dan precies verbroken?
Het is mijnes inziens vrij eenvoudig, doe gewoon wat er staat. We weten allemaal wat "niet stelen" betekent, en wat "niet moorden" betekent. Daar hoef je geen geleerde voor te zijn.Elders zeg je dat er geen profeten meer opstaan om het volk te waarschuwen. De situatie is voor Joden dus fundamenteel anders dan in de bijbelse tijd: geen tempel waarin God ten volle aanwezig is, geen offers ter verzoening, geen koning om het volk te weiden, geen priesters en levieten die de wet uitleggen (de wet moet namelijk ook volgens het OT uitgelegd worden), geen profeten die waarschuwen, niets van dat alles.
Hoe kunnen de Joden dan nog weten hoe zij precies God moeten dienen, zeker met al die verschillende joodse stromingen die elkaar hier en daar tegenspreken? Je verwijst naar de Torah, en terecht, maar zonder uitleg van de Torah door een centraal, algemeen erkend en bijbels gezag blijft het jodendom vooral heel erg verdeeld over hoe de Torah dan gevolgd moet worden.
Dat staat in de 10 geboden in Exodus 20.Waarom denk je dat wij als katholieken een paus hebben? En dan nog zijn er schisma's geweest. Kun je nagaan als we, net als de protestanten, helemáál geen paus of Vaticaan zouden hebben...
Waar staat dat laatste precies dan?Als je Ezechiel 18 goed doorleest, dan zie je dat als de vader goddeloos is, de zonen daar niet voor gestraft worden zolang als die zonen maar weer wel de geboden van God onderhouden. Doen die zonen dat niet, dan worden die zonen gestraft voor hun zonden, en die van hun vader daar boven op.
De zonen worden alleen dan niet voor de daden van hun vader ter verantwoording geroepen als zij zelf wel de geboden naleven. Doen ze dat niet, dan krijgen ze wel de zonden van hun voorvaderen op hun bordje: "Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten," Ex 20:5Want ik lees in Ezechiël vrij duidelijk en uitgebreid dat de zonen juist níét voor de daden van hun vaders ter verantwoording zullen worden geroepen.
Het boek Job is een duidelijk voorbeeld van iemand die gestraft werd terwijl het niet duidelijk was waarvoor hij gestraft werd.Ik had nu juist begrepen dat in het jodendom juist wél geoordeeld kan worden naar de rechtvaardigheid. Dat God net zo goed gehouden is aan het verbond als wij, dat Hij ons de wet gegeven heeft om zelf te bestuderen, te bediscussiëren en te onderhouden. Daarom ook de discussies tussen Hem en Abraham of Job. Maar ook in het OT wordt niemand zonder reden gestraft. Er wordt altijd duidelijk gemaakt waarom het volk gestraft wordt. Als God dus vermeend onschuldige Joden laat afvoeren, dan moet het zowel hen als hun naasten duidelijk zijn waarom precies en hoe zij dat hadden kunnen voorkomen. Zo niet, dan handelt God net zo willekeurig als het weer.In West Europa leefde de meerderheid niet religieus. Als er religieuze Joden naar de vernietigingskampen afgevoerd werden, dan was dat niet voor niks, want God is de waarachtige Rechter. Wij weten niet wat die mensen allemaal wel of niet deden, dus wij kunnen niet oordelen. Alleen God kan dat.
God straft alleen de schuldigen. Onschuldigen worden niet gestraft.Het gekke is dat je eerst zegt dat we niet over hen kunnen oordelen, maar je dat nu tóch doet. Je handelt zo precies als de vrienden van Job: 'Hem overkomt al dat lijden, dus hij móét wel schuldig zijn, anders zou dit niet gebeuren.'We hebben al heel lang geen profeten meer, maar er staat al meer dan 3000 jaar helder en duidelijk beschreven in de Torah wat er gebeurt als een Jood de wetten niet naleeft.
Waar staat dat Job volstrekt onschuldig was?Job bleef echter stug volhouden dat hij volstrekt onschuldig was en in zijn recht stond bij het aanklagen van God zelf. En wie kreeg er gelijk? Niet die vrienden, maar Job zelf, nadat hij zich uiteindelijk aan God overgaf. Job wás namelijk volstrekt onschuldig en God wist dat.
Niemand wordt gestraft voor de zonden van zijn buren. En hoe de Torah na te leven is niet ingewikkeld. We weten allemaal wat "Pleeg geen overspel met de vrouw van je buurman" betekent. God vraagt niet het onmogelijke van iemand.Je omschrijft nu een situatie waarin de Joden geen enkel centraal gezag met hogepriester meer hebben om de Torah uit te leggen, geen tempel hebben om verzoening voor hun zonden te bewerkstelligen en geen rechters of profeten meer krijgen om te waarschuwen als ze de verkeerde weg gaan en tot bekering op te roepen. Het speelveld is dus fundamenteel veranderd ten opzichte van de bijbelse tijd. Ze moeten dus zelf maar uitvinden hoe ze de Torah nu precies moeten naleven, zelfs nog zonder de offers en reinigingsriten, maar worden wel meedogenloos en gruwelijk gestraft als ze zich vergissen. En zelfs ook nog als ze zelf rechtvaardig leven, maar hun buren niet...
Verzoening voor zonden zonder tempel is geen probleem. De dieroffers waren maar voor een klein gedeelte van de zonden. Voor zonden geldt: "Toon berouw, zondig niet meer, en God vergeeft. Hier is daar wat meer over: https://sites.google.com/view/dieroffers/home