Wilsophie schreef:Dat ben ik helemaal met je eens, maar ook de tekst die jij aanhaalt geeft niet aan dat hij wel kinderen heeft gekregen, ik denk niet dat we dat zullen weten. Maar over het recht op de troon zijn we het eens.
Jozef is wel belangrijk in het rechthebben op de troon van David t.a.v. Jezus omdat hij Jozef het recht op de troon kreeg door zijn huwelijk met Maria.
Het is echter wel zo dat Lucas duidelijk zegt:" Jezus de zoon van Jozef" en hier wordt opmerkelijk genoeg wel het woord "zoon" gebruikt in tegenstelling tot al die keren dat dit woord schuingedrukt staat.
Jozef kwam uit de lijn Jechonda. [zo vermeldt Matteüs ]..die vervloekt was.
Het was een relatie die niets met lijfelijke afstamming had te maken, maar uitsluitend met erfrecht.
Het tussenvoegen van de vertalers die er geen raad mee wisten, wijst op afstamming in natuurlijke zin.
erfrecht geeft rech op bezit en niet op afstamming..de bloedlijn klopt dan niet meer.
Jeremia 22 vers 30 : "Zo zegt de Heere: "Schrijf deze zelfde man kinderloos, een man die niet voorspoedig zal zijn in zijn dagen want er zal niemand van zijn zaad voorspoedig zijn, zittende op de troon van Davids en heersende meer in Juda."
Daarmee was de geslachtslijn van Salomo uitgestorven. De lijn liep door via Nathan.
de lijn zou wel via Salomo moeten lopen, aangezien deze de volgende koning was als zoon van David, die de tempel mocht bouwen in Jeruzalem.......iets wat Lucas b.v. niet vermeldt...de naam Salomo niet..
David was volgens de bijbel een rechtvaardig koning en hij ontving een belofte via de profeet Nathan ( 2 Samuel 7:12-16):
12 Wanneer uw dagen voorbij zijn en u met uw vaderen ontslapen bent, zal Ik uw nakomeling na u, die uit uw lichaam voortkomt, doen opstaan en Ik zal zijn koningschap bevestigen.
13 Die zal voor Mijn Naam een huis bouwen, en Ik zal de troon van zijn koningschap voor eeuwig bevestigen.
14 Ík zal hem tot een Vader zijn, en híj zal Mij tot een zoon zijn, wat wil zeggen: als hij zich misdraagt, zal Ik hem terechtwijzen met een stok als van mensen en met slagen als van mensenkinderen.
15 Maar Mijn goedertierenheid zal van hem niet wijken, zoals Ik die deed wijken van Saul, die Ik voor uw ogen weggenomen heb.
16 Uw huis en uw koningschap zullen voor uw ogen voor eeuwig vaststaan, uw troon zal voor eeuwig zeker zijn.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2% ... =nl&set=10
ergo een eeuwigdurend Davidisch koninkrijk dat
door wordt gegeven via vader op zoon, waarbij de zoon [Salomo] die het koningschap van David erft de tempel in Jeruzalem zal bouwen
zie ook 2 samuel 24 en 25
24 David troostte zijn vrouw Batseba. Hij sliep met haar en ze kreeg een zoon, die hij Salomo noemde. De HEER had het kind lief 25 en gaf het bij monde van de profeet Natan de naam Jedidja, ‘Lieveling van de HEER’.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+ ... =nl&set=10
maar goed....ik vind dat allemaal niet zo belangrijk.
Jezus was toch volgens de Bijbel door de HG verwekt?
dus een stamboom doet dan niet terzake lijkt mij.