wintee schreef:Jezus zegt het van zichzelf in Mat 11:29
29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden
"Zachtmoedig" komt wel vaker voor in het NT HarryK ...
Klopt.
Maar het ging hier of "zachtmoedigen", niet over "zachtmoedigheid".
Soms gaat het om de aanduiding van personen als zachtmoedigen. Dan wordt het woord praÿs (G4239) gebruikt. In totaal 3 keer.
Soms gaat het om de zachtmoedige houding. Iemand is zachtmoedig (zoals iemand bijv. boos kan zijn).
Daarvoor worden 3 woorden gebruikt:
• "praos" (G4235, de bijvoegelijke vorm, 1 x gebruikt)
• "praotes" (G4236, de zelfstandige vorm, 9 x gebruikt).
• "praÿtes" (G4240, de zelfstandige vorm, 3 x gebruikt).
Goed, nog even een uitgebreidere concordantie over deze woorden voor de liefhebbers,
alhoewel ik het idee heb dat je uit teksten "dat je zachtmoedig moet zijn" niet kunt afleiden wat die zachtmoedigheid nu inhoudt.
3 x praÿs: Mattheüs 5:5, Matt. 21:5, 1 Petrus 3:4
1 x praos: Matteüs 11:29
9x praotes:
• 1 Korintiërs 4:21 "Dus wat wilt u? Moet ik met de stok naar u toe komen, of liefdevol en zachtmoedig?"
• 2 Korinthiërs 10:1 "... door de zachtmoedigheid en goedertierenheid van Christus ..."
• Galaten 5:23 "De vrucht van de Geest is ... zachtmoedigheid, ..."
• Galaten 6:1 "Broeders en zusters, wanneer u merkt dat een van u een misstap heeft begaan moet u, die door de Geest geleid wordt, hem zachtmoedig weer op het rechte pad brengen."
• Efeziërs 4:2 "Wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde."
• Kolossenzen 3:12 "... in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld."
• 1 Timotheüs 6:11 " Streef naar rechtvaardigheid, vroomheid, geloof, liefde, volharding en zachtmoedigheid."
• 2 Timoteüs 2:25 "... en zijn tegenstanders zachtmoedig terechtwijzen."
• Titus 3:2 "... en zich tegenover iedereen zachtmoedig moeten gedragen."
3 x praÿtes:
• Jakobus 1:21 "Wees daarom zachtmoedig en leg alle verdorvenheid en elk denkbaar wangedrag af."
• Jakobus 3:13 "Laat hij het daadwerkelijk bewijzen door een onberispelijk leven en door wijze zachtmoedigheid."
• 1 Petrus 3:15 (soms in vers 16) "met zachtmoedigheid en vreze".
Dit is wat ik heb kunnen vinden.
Iemand anders nog meer?