Je houdt het in ieder geval zelfs die 120 jaar niet volDessa schreef:Dan is die persoon gelijk zo mooi niet meerGaitema schreef:ps: dat wil niet zeggen dat je niet iemand mooi mag vinden, maar als het puur daar om draait,
dan loop je met de kop tegen de muur.
(sorry kon het niet laten)
Het Mattheüs-Evangelie
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Beheerder
- Man/Vrouw: M
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
-
- Man/Vrouw: V
Nee want wij zijn niet getrouwd met Jehovah. En we zijn niet beter, maar als er sprake van overspel is dan gaat het om dienen van andere goden.Niet alleen het overspel van Israël, maar ook het overspel onder de gelovigen uit de volken valt hieronder. We moeten ons niet verbeelden dat we beter zijn,
Ik weet niet of je het gelezen hebt, maar ik heb erbij gezet: "Maar.... het zit niet alleen in de grote boze wereld, het zit ook in onszelf. Daar legt Jezus de vinger bij."
En reken erop dat de wereld invloed heeft op de gelovigen, toen en nu.
In dat verband kun je stellen dat gelovigen niet trouw zijn, maar dat is in de BIjbel de zonde tegen de Heilige Geest dus ongeloof.
Als je de goede termen handhaaft binnen de begrippen van de Bijbel dan leer je dat de boze wereld helemaal niet in de gelovige zit.
En de wereld heeft op mij geen invloed, want ik ben eruit getrokken en " veilig in Zijn armen".
Dit is mijn wereld niet. Ik ben eruit.
Het overspel van Israël wordt ook duidelijk bestraft en God heeft van hen "Lo-Ammi" gemaakt tot op de dag van vandaag.
Hosea 2 legt dit uit.
-
Ik heb echt het gevoel dat dit niet over de Bergrede gaat. Wie heeft het nu over getrouwd zijn met Jehova?
Waarom zou een gelovige niet beïnvloed worden door de wereld? Satan probeert het juist bij gelovigen om ze afvallig te maken.
Hij probeerde het zelfs bij Jezus in de woestijn. Paulus was ook wel eens bang dat dit kon gebeuren, Zie bijv. 1 Tess.3:5.
Waarom zou een gelovige niet beïnvloed worden door de wereld? Satan probeert het juist bij gelovigen om ze afvallig te maken.
Hij probeerde het zelfs bij Jezus in de woestijn. Paulus was ook wel eens bang dat dit kon gebeuren, Zie bijv. 1 Tess.3:5.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
hahaTin schreef:Je houdt het in ieder geval zelfs die 120 jaar niet volDessa schreef:Dan is die persoon gelijk zo mooi niet meerGaitema schreef:ps: dat wil niet zeggen dat je niet iemand mooi mag vinden, maar als het puur daar om draait,
Dit is idd ook 1 van de discussiehoofdpunten in het chr. wereldje, dat je niet meer geraakt kan worden als je eenmaal bij God hoort, eigenlijk is het ook hier weer twee kanten, je bent veilig in Hem maar je kan zeker nog verkeerde keuzes maken en er is iemand die niet stil zit om er alles aan te doen de mens foute dingen te laten kiezen.Adinomis schreef:Ik heb echt het gevoel dat dit niet over de Bergrede gaat. Wie heeft het nu over getrouwd zijn met Jehova?
-
Adinomis ik citeerde dit n.a.v. een post van iemand over overspel en de opmerking dat wij ook overspel plegen en ik neem aan dat die persoon bedoelt dat het om gelovigen gaat. De wereld heeft als het goed is, geen invloed op gelovigen omdat wij eruit getrokken zijn en daarom nam ik het voorbeeld dat wij geen huwelijksverbond hebben, maar een genade verbond.Wilsophie schreef:Nee want wij zijn niet getrouwd met Jehovah. En we zijn niet beter, maar als er sprake van overspel is dan gaat het om dienen van andere goden.Niet alleen het overspel van Israël, maar ook het overspel onder de gelovigen uit de volken valt hieronder. We moeten ons niet verbeelden dat we beter zijn,
Ik weet niet of je het gelezen hebt, maar ik heb erbij gezet: "Maar.... het zit niet alleen in de grote boze wereld, het zit ook in onszelf. Daar legt Jezus de vinger bij."
In dat verband kun je stellen dat gelovigen niet trouw zijn, maar dat is in de BIjbel de zonde tegen de Heilige Geest dus ongeloof.
Als je de goede termen handhaaft binnen de begrippen van de Bijbel dan leer je dat de boze wereld helemaal niet in de gelovige zit.
En de wereld heeft op mij geen invloed, want ik ben eruit getrokken en " veilig in Zijn armen".
Het overspel van Israël wordt ook duidelijk bestraft en God heeft van hen "Lo-Ammi" gemaakt tot op de dag van vandaag.
Hosea 2 legt dit uit.
-
Zie mijn antwoord hierboven. Ik heb het over getrouwd zijn met Jehovah, omdat er een post aan voorafging. Mag dat niet?Adinomis schreef:Ik heb echt het gevoel dat dit niet over de Bergrede gaat. Wie heeft het nu over getrouwd zijn met Jehova?
-
Zelfs al maak je verkeerde keuzes dan nog doe ik een beroep op Gods trouw in o.a. Psalm 91 en Romeinen 8 vers 38.Dessa schreef:Dit is idd ook 1 van de discussiehoofdpunten in het chr. wereldje, dat je niet meer geraakt kan worden als je eenmaal bij God hoort, eigenlijk is het ook hier weer twee kanten, je bent veilig in Hem maar je kan zeker nog verkeerde keuzes maken en er is iemand die niet stil zit om er alles aan te doen de mens foute dingen te laten kiezen.
Satan laat geen foute keuzes maken, dat staat echt nergens. Ik ben verantwoordelijk voor keuzes en als God ze zegent of afwijst dan blijkt dat achteraf. Maar de Heer verwacht wat Spreuken zegt dat de mieren nooit slapen en dat wij daar van zouden leren, dus actief zijn, 24 uur beschikbaar voor Hem om Hem te dienen. En als een keuze niet goed is, dan zal Hij dat duidelijk maken. Satan staat volledig buiten spel, want ik had de wapenrusting aangedaan.
En niets kan mij scheiden van Hem en Hij zou de engelen bevelen dat zij zich rondom mij stellen. En een christelijke wereld bestaat niet. Elke Christus is uit de wereld getrokken en gezet in het Koninkrijk van de Zoon Zijner liefde en dus ben je veilig in "Jehovah's keeping" en verkeerde keuzes is geen probleem, het zijn keuzes uit de oude natuur en als ze verkeerd zijn , stuurt God ze aan en laat satan a.u.b erbuiten. Hij gaat rond als een briezende leeuw om mensen te verslinden, maar niet Gods kinderen. Ik was nooit van satan en ik ben nooit van satan want ik ben bevrijd, van dood, traditie en van wet en met Christus opgestaan.
-
Dessa schreef:Dan is die persoon gelijk zo mooi niet meerGaitema schreef:ps: dat wil niet zeggen dat je niet iemand mooi mag vinden, maar als het puur daar om draait,
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Als het goed is ja, maar de praktijk leert dat het niet goed zit onder de gelovigen en dan reinigt zoals de brieven van Johannes het laat zien Zijn bloed ons van onze zonden en gaan we weer verder in de wedloop om in Christus voor de overwinning te gaan. Maar het doet er in deze discussie er niet toe, het gaat om de woorden van Jezus en wij zien deze ook tot betrekking op ons zelf. Wij kunnen op velerlei wijzen verzocht worden en wij als mannen in ieder geval weten maar verduveld goed dat de schoonheid van een knappe vrouw ons de kop kan gek maken.Wilsophie schreef:Adinomis ik citeerde dit n.a.v. een post van iemand over overspel en de opmerking dat wij ook overspel plegen en ik neem aan dat die persoon bedoelt dat het om gelovigen gaat. De wereld heeft als het goed is, geen invloed op gelovigen omdat wij eruit getrokken zijn en daarom nam ik het voorbeeld dat wij geen huwelijksverbond hebben, maar een genade verbond.Wilsophie schreef:Nee want wij zijn niet getrouwd met Jehovah. En we zijn niet beter, maar als er sprake van overspel is dan gaat het om dienen van andere goden.Niet alleen het overspel van Israël, maar ook het overspel onder de gelovigen uit de volken valt hieronder. We moeten ons niet verbeelden dat we beter zijn,
Hosea 2 legt dit uit.
Jezus echter leert ons hierin ook rechtvaardig te zijn en niet de ene vanwege de schoonheid voor te trekken op de ander, vanwege een minder schoon uiterlijk (iets wat overigens een kwestie van smaak ik).
Trouw zijn heeft te maken met een voortdurende liefde, van waaruit je niet een ander wilt begeren.
Dat begint ook al bij je gedachten. Verder gaat Jezus in op alles in ons geestelijk leven dat ons van God vandaan drijft. Drugs, drank, verkeerde vrienden, uit de hand gelopen hobby's, vraatzucht zelfs, gevoelens van begeerte.
-
Het klopt gewoon niet dat als je uit de wereld getrokken bent je niet meer in zonden kunt vallen. Zo leert de bijbel het niet.Wilsophie schreef:
Adinomis ik citeerde dit n.a.v. een post van iemand over overspel en de opmerking dat wij ook overspel plegen en ik neem aan dat die persoon bedoelt dat het om gelovigen gaat. De wereld heeft als het goed is, geen invloed op gelovigen omdat wij eruit getrokken zijn en daarom nam ik het voorbeeld dat wij geen huwelijksverbond hebben, maar een genade verbond.
Als Paulus het in de Galatenbrief erover heeft dat we getrokken zijn uit deze boze wereld, dan moet hij direct daarachteraan de onstandvastigheid van de gelovigen constateren.
Ook Johannes weet dat we weer opnieuw in zonden kunnen vallen:
Gelukkig ziet God ons aan in Christus. Als Hij naar ons kijkt ziet Hij zijn Zoon in ons. We zijn rein in de ogen van YHWH dankzij het bloed van Yeshua HaMashiach.Johannes schreef: 1 Joh.1:5 En dit is de boodschap die wij van Hem gehoord hebben en aan u verkondigen, dat God licht is en dat in Hem in het geheel geen duisternis is.
6 Als wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben en wij toch in de duisternis wandelen, liegen wij en doen de waarheid niet.
7 Maar als wij in het licht wandelen, zoals Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkaar, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
De zonde belijden:
8 Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons.
9 Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
10 Als wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot leugenaar en is Zijn woord niet in ons.
1 Joh. 2:1 Mijn lieve kinderen, ik schrijf u deze dingen, opdat u niet zondigt. En als iemand gezondigd heeft: wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige.
Math. 5:8 Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien.
En wat die verbonden betreft, dat is een hoofdstuk apart.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Natuurlijk kun je in zonden vallen, maar God rekent er niet mee. Adinomis.
Trouw heeft niets van doen met Liefde , Trouw = Waarheid= Truth= Geloof Gaitema en heeft niet van doen van het begeren van een andere ( vrouw) al die teksten zijn van toepassing op Israël die met Jehovah getrouwd was . Drugs drank en al die rommel heeft er niets mee te maken en ik begrijp jouw onderschrift ook niet met alle respect. Wij staan als gelovigen rein voor de Allerhoogste God. Weet je waarom? Omdat HIj nu in deze bedeling onze Hogepriester is.
Nee Gaitema het bloed reinigt de wereld van alle zonden en niet alleen van gelovigen. Wij als gelovigen hebben een Hogepriester die ons dagelijks reinigt met een ander bloed n.l. die van het nieuwe testament en onze voeten worden gewassen, elke dag en wij staan rein voor de Allerhoogste.Gaitema schreef:ls het goed is ja, maar de praktijk leert dat het niet goed zit onder de gelovigen en dan reinigt zoals de brieven van Johannes het laat zien Zijn bloed ons van onze zonden en gaan we weer verder in de wedloop om in Christus voor de overwinning te gaan. Maar het doet er in deze discussie er niet toe, het gaat om de woorden van Jezus en wij zien deze ook tot betrekking op ons zelf. Wij kunnen op velerlei wijzen verzocht worden en wij als mannen in ieder geval weten maar verduveld goed dat de schoonheid van een knappe vrouw ons de kop kan gek maken.
Jezus echter leert ons hierin ook rechtvaardig te zijn en niet de ene vanwege de schoonheid voor te trekken op de ander, vanwege een minder schoon uiterlijk (iets wat overigens een kwestie van smaak ik).
Trouw zijn heeft te maken met een voortdurende liefde, van waaruit je niet een ander wilt begeren.
Dat begint ook al bij je gedachten. Verder gaat Jezus in op alles in ons geestelijk leven dat ons van God vandaan drijft. Drugs, drank, verkeerde vrienden, uit de hand gelopen hobby's, vraatzucht zelfs, gevoelens van begeerte.
Eet wat gaar is, spreek wat waar is en drink wat klaar is.
Trouw heeft niets van doen met Liefde , Trouw = Waarheid= Truth= Geloof Gaitema en heeft niet van doen van het begeren van een andere ( vrouw) al die teksten zijn van toepassing op Israël die met Jehovah getrouwd was . Drugs drank en al die rommel heeft er niets mee te maken en ik begrijp jouw onderschrift ook niet met alle respect. Wij staan als gelovigen rein voor de Allerhoogste God. Weet je waarom? Omdat HIj nu in deze bedeling onze Hogepriester is.
-
Ik zal nooit begrijpen dat mensen die geloven in het tarwegraan wat dood moet zijn om vrucht te kunnen dragen en dat de Bijbel leert dat toen Jezus stierf de hele mensheid stierf dus een dode schepping is, dat men aankomt met een wet die je dus legt op dood vlees. Een wet die juist door het vlees krachteloos werd en mocht men die wet kracht geven dan nog is Christus IN mij en heeft juist Hij Die in mij is die wet vervuld of voltooid. Hoe leg ik die wet dan op zo Iemand?
Ik was verlost van zonde, traditie en van wet en met Christus opgestaan en nu komen veel Christenen mij een wet opleggen? Die ik toch nooit had?
Ik was toch dood? Ik zal nooit die redenering begrijpen van "Christenen".
Ik was verlost van zonde, traditie en van wet en met Christus opgestaan en nu komen veel Christenen mij een wet opleggen? Die ik toch nooit had?
Ik was toch dood? Ik zal nooit die redenering begrijpen van "Christenen".
-
Dan kan je dus alles doen wat je maar wilt, stelen, liegen etc want God rekent er niet mee, dat vind ik een gevaarlijke gedachte.. Er blijven hier op aarde altijd dingen waar je vergeving voor moet/mag vragen.Wilsophie schreef:Natuurlijk kun je in zonden vallen, maar God rekent er niet mee. Adinomis.
-
Dessa schreef:Dan kan je dus alles doen wat je maar wilt, stelen, liegen etc want God rekent er niet mee, dat vind ik een gevaarlijke gedachte.. Er blijven hier op aarde altijd dingen waar je vergeving voor moet/mag vragen.Wilsophie schreef:Natuurlijk kun je in zonden vallen, maar God rekent er niet mee. Adinomis.
Beste Dessa, als je een kind van de Here Jezus bent en Hem wilt dien heb je dan behoefte aan stelen en liegen?
Dit zijn zaken die temaken hebben met loon en kroon en niet met je behoud, er is niets gevaarlijks aan en ik mag om vergeving vragen....absoluut en dat doe ik ook. Maar dat doet niets af aan wat jij stelt. Als je Hem liefhebt dan gehoorzaam je aan Zijn Woord. Wie wil er nu liegen? Of stelen? , dat heeft toch niets te maken met Gods kinderen , want ook de humanist weet dat dat niet mag. Ik vind dat zulke goedkope argumenten. Ik kan er niets mee. Had ik niet uitgelegd dat een kind van God in Hem is geborgen? Weet je wel welk niveau dat is? Ik ben een Koninklijk Kind door de Vader bemint. Heb ik behoefte aan liegen en stelen?
Dat is toch een zeer laag niveau en die wereld ken ik niet.
-
1 foute gedachte is al zonde, en die heb ik zeker, ik gaf een extreem voorbeeld mss met liegen en stelen maar een leugentje is ook sneller gemaakt dan mensen vaak denken.Wilsophie schreef:Dessa schreef:Dan kan je dus alles doen wat je maar wilt, stelen, liegen etc want God rekent er niet mee, dat vind ik een gevaarlijke gedachte.. Er blijven hier op aarde altijd dingen waar je vergeving voor moet/mag vragen.Wilsophie schreef:Natuurlijk kun je in zonden vallen, maar God rekent er niet mee. Adinomis.
Beste Dessa, als je een kind van de Here Jezus bent en Hem wilt dien heb je dan behoefte aan stelen en liegen?
Dit zijn zaken die temaken hebben met loon en kroon en niet met je behoud, er is niets gevaarlijks aan en ik mag om vergeving vragen....absoluut en dat doe ik ook. Maar dat doet niets af aan wat jij stelt. Als je Hem liefhebt dan gehoorzaam je aan Zijn Woord. Wie wil er nu liegen? Of stelen? , dat heeft toch niets te maken met Gods kinderen , want ook de humanist weet dat dat niet mag. Ik vind dat zulke goedkope argumenten. Ik kan er niets mee. Had ik niet uitgelegd dat een kind van God in Hem is geborgen? Weet je wel welk niveau dat is? Ik ben een Koninklijk Kind door de Vader bemint. Heb ik behoefte aan liegen en stelen?
Btw als je vergeving vraagt dan is dat toch al zeggen dat je iets fouts hebt gedaan? We benoemen het denk ik anders dan want dat is gewoon hetzelfde als ik bedoel.
-
Matteüs 5:38-42
De uitdrukking "oog om oog en tand om tand" verwijst terug naar Exodus 21. Dit waren instructies voor de rechtspraak. De opgelegde boetes moesten dezelfde waarde hebben als de schade die was toegebracht. Die instructies voor de rechtspraak veranderen niet. Maar Jezus zegt: doe het nu eens anders! Ga niet zo op je rechten staan.
Met zo'n uitleg kun je ook de andere kant opgaan en dat bedoelt Jezus ook weer niet. Je zou slaafs alles kunnen doen wat een ander van je vraagt en zelfs nog meer. Ik neem even over wat ik in een ander topic schreef en dat m.i. hier precies van toepassing is.
De uitdrukking "oog om oog en tand om tand" verwijst terug naar Exodus 21. Dit waren instructies voor de rechtspraak. De opgelegde boetes moesten dezelfde waarde hebben als de schade die was toegebracht. Die instructies voor de rechtspraak veranderen niet. Maar Jezus zegt: doe het nu eens anders! Ga niet zo op je rechten staan.
Met zo'n uitleg kun je ook de andere kant opgaan en dat bedoelt Jezus ook weer niet. Je zou slaafs alles kunnen doen wat een ander van je vraagt en zelfs nog meer. Ik neem even over wat ik in een ander topic schreef en dat m.i. hier precies van toepassing is.
Het voorbeeld van Gaitema, dat ik overigens zelf ook wel eens heb gehoord, geeft het goed weer:Adinomis schreef: Jezelf wegcijferen om een ander te behagen is niet de bedoeling. Dan doe je het om de liefde en/of de goedkeuring van de ander te verwerven.
Dan zoek je uiteindelijk toch jezelf en het heeft bovendien kwalijke gevolgen. Je durft niet meer "nee" te zeggen. (Jezus zei ook wel eens "nee". Luk.4:42-43)
Wat anderen van je verwachten, "hoe het hoort", al deze dingen kunnen je houding bepalen. Het is vaak angst om afgewezen te worden.
Je voelt je tekortschieten.
Dit is een valkuil waarin we allemaal wel eens terecht komen.
Je hoeft een ander niet over jouw grenzen te laten gaan.
Ik denk dat we de ander moeten zien als een werkstuk waaraan God bezig is. Die ander is ook belangrijk in Gods ogen.
Als we dat voor ogen houden, zal dat je houding ten opzichte van de ander bepalen.
We moeten vanuit Gods liefde kiezen voor een positieve instelling naar de ander. Dan mogen we op Gods hulp rekenen.
Ik denk dat het verschil daarin zit, dat we keuzes maken en doelen stellen t.o.v. de ander die God op onze weg brengt.
Niet slaafs, omdat het moet, maar omdat we het willen. Niet wettisch, maar koninklijk, vanuit de wetenschap dat de liefde van Christus ons dringt.
Hij is ons voorgegaan, en Hij is tot het uiterste gegaan.
.... de tweede mijl.Gaitema schreef: Zelf kan ik me herinneren van een uitleg dat in die tijd Romeinse soldaten omstanders mochten bevelen om een eind mee te lopen als pakezels, zeg maar. Je moest dan gehoorzamen. Zo zat het Romeinse rechtssysteem in elkaar. De joden hadden daar een hekel aan, om dat zo op een vernederende wijze voor de bezetters te moeten doen. Maar Jezus liet hiermee een andere houding zien. Waarbij je al liefde toonde voor je vijanden, dus loop nog een (extra) stuk mee en wees hem vrijwillig tot een dienst. Daarmee maak je wat los..
-
Over de tweede mijl hoorde ik eens dat Jezus daarmee ook bedoelde dat de ander in verlegenheid werd gebracht, dus ipv dat de ander over diegene die de tweede mijl aanbood heen liep was het een soort van verbazingsmoment en mond vol tanden staan waardoor degene die een 2e mijl liep sterker was ipv zwakker waar de ander op uit was.
-
Precies! Ik moet dan ook altijd denken aan het moment dat ze in Getsemané de Here Jezus arresteerden. Ze zochten Jezus en Hij ging naar ze toe en zei "Ik ben het". Toen vielen ze van schrik op de grond.Dessa schreef:Over de tweede mijl hoorde ik eens dat Jezus daarmee ook bedoelde dat de ander in verlegenheid werd gebracht, dus ipv dat de ander over diegene die de tweede mijl aanbood heen liep was het een soort van verbazingsmoment en mond vol tanden staan waardoor degene die een 2e mijl liep sterker was ipv zwakker waar de ander op uit was.
Jezus beheerste als sterkere de hele situatie, waarin ze Hem wilden vernederen. Dat vind ik een koninklijke houding. Ook dat hij het oor van die soldaat genas past bij die houding.
Johannes schreef: Joh.18: Jezus dan, Die alles wist wat er over Hem komen zou, trad naar voren en zei tegen hen: Wie zoekt u?
5 Zij antwoordden Hem: Jezus de Nazarener. Jezus zei tegen hen: Ik ben het. En Judas, die Hem verraadde, stond ook bij hen.
6 Toen Hij dan tegen hen zei: Ik ben het, deinsden zij terug en vielen op de grond.
-
"Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen bouwen op".Dessa schreef:Dan kan je dus alles doen wat je maar wilt, stelen, liegen etc want God rekent er niet mee, dat vind ik een gevaarlijke gedachte.. Er blijven hier op aarde altijd dingen waar je vergeving voor moet/mag vragen.Wilsophie schreef:Natuurlijk kun je in zonden vallen, maar God rekent er niet mee. Adinomis.
Maar waarom ga je er vanuit dat stelen, liegen etc de dingen zijn die je wilt?
Paulus kreeg ook met die vraag te maken, hoe meer zonden hoe meer genade: De wet echter kwam er nog bij opdat de overtreding zou toenemen, maar waar de zonde is toegenomen, daar is de genade meer dan overvloedig geweest, opdat, evenals de zonde geregeerd heeft tot de dood, zo ook de genade zou regeren door gerechtigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus, onze Heere. Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade toeneemt? Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven?
-
Dat is een geweldig mooie houding ja..Adinomis schreef:Precies! Ik moet dan ook altijd denken aan het moment dat ze in Getsemané de Here Jezus arresteerden. Ze zochten Jezus en Hij ging naar ze toe en zei "Ik ben het". Toen vielen ze van schrik op de grond.Dessa schreef:Over de tweede mijl hoorde ik eens dat Jezus daarmee ook bedoelde dat de ander in verlegenheid werd gebracht, dus ipv dat de ander over diegene die de tweede mijl aanbood heen liep was het een soort van verbazingsmoment en mond vol tanden staan waardoor degene die een 2e mijl liep sterker was ipv zwakker waar de ander op uit was.
Jezus beheerste als sterkere de hele situatie, waarin ze Hem wilden vernederen. Dat vind ik een koninklijke houding. Ook dat hij het oor van die soldaat genas past bij die houding.
Johannes schreef: Joh.18: Jezus dan, Die alles wist wat er over Hem komen zou, trad naar voren en zei tegen hen: Wie zoekt u?
5 Zij antwoordden Hem: Jezus de Nazarener. Jezus zei tegen hen: Ik ben het. En Judas, die Hem verraadde, stond ook bij hen.
6 Toen Hij dan tegen hen zei: Ik ben het, deinsden zij terug en vielen op de grond.
Met linkerwang precies zo, linkerwang (of is het "andere wang" (?) toekeren dat was net zo'n momentje van even niet weten wat te doen, even in verlegenheid gebracht en wrsl slaan ze dan niet eens meer.
-
Allemaal hartstikke mooie woorden, maar ik ben nog nooit een mens tegen gekomen die zo leefde als dat jij het stelt, dat een christen zou moeten zijn. Dus ik geloof daar gewoon niet in. Dat bereiken we niet hier, maar pas later.. Als de sabbathrust is voltooid. We delen nu slechts de voorproef en zijn we slechts zeer kleine lichtjes in de duisternis.Wilsophie schreef:Dessa schreef:Dan kan je dus alles doen wat je maar wilt, stelen, liegen etc want God rekent er niet mee, dat vind ik een gevaarlijke gedachte.. Er blijven hier op aarde altijd dingen waar je vergeving voor moet/mag vragen.Wilsophie schreef:Natuurlijk kun je in zonden vallen, maar God rekent er niet mee. Adinomis.
-
Ik geloof hier niet in. Wel dat Christus' bloed ons reinigd, maar niet dat de duivel geen rol meer in ons leven speelt.Wilsophie schreef:Natuurlijk kun je in zonden vallen, maar God rekent er niet mee. Adinomis.
Nee Gaitema het bloed reinigt de wereld van alle zonden en niet alleen van gelovigen. Wij als gelovigen hebben een Hogepriester die ons dagelijks reinigt met een ander bloed n.l. die van het nieuwe testament en onze voeten worden gewassen, elke dag en wij staan rein voor de Allerhoogste.Gaitema schreef:ls het goed is ja, maar de praktijk leert dat het niet goed zit onder de gelovigen en dan reinigt zoals de brieven van Johannes het laat zien Zijn bloed ons van onze zonden en gaan we weer verder in de wedloop om in Christus voor de overwinning te gaan. Maar het doet er in deze discussie er niet toe, het gaat om de woorden van Jezus en wij zien deze ook tot betrekking op ons zelf. Wij kunnen op velerlei wijzen verzocht worden en wij als mannen in ieder geval weten maar verduveld goed dat de schoonheid van een knappe vrouw ons de kop kan gek maken.
Eet wat gaar is, spreek wat waar is en drink wat klaar is.
Wat jij aandraagt is voor ons hier niet op de aarde te bereiken, omdat we geestelijk de volwassenheid hier niet, maar pas na het duizendjarige rijk zullen bereiken, als heel de wereld aan Christus' voeten is onderworpen en Jezus zich aan Hem onderwerpt. Wanneer de zon niet meer schijnt en God één met ons is en ons allen zal verlichten.
Mijn onderschrift is gewoon van een tegeltje over genomen die bij mijn ouders thuis hangt.
Net zo'n uitspraak is: doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Als je zo'n uitspraak niet begrijpt, dan komt dat omdat je er teveel bij na denkt.
Het betekend gewoon niets meer, dan dat er staat
-
- Site Admin
Trouw geloof en waarheid worden niet opeens hetzelfde begrip, ook niet als je er een isgelijkteken tussen zet.
Dat ziet er misschien mooi uit maar helder is het niet.
Nulla aetas ad discendum sera
Waarom werd je dan boos toen ik stelde dat spreken in tongen voor geestelijke zuigelingen was?Gaitema schreef:omdat we geestelijk de volwassenheid hier niet, maar pas na het duizendjarige rijk zullen bereiken
-
In onze taal niet, maar in het engels wel. Truth is gelijk aan ......Trajecto schreef:Trouw geloof en waarheid worden niet opeens hetzelfde begrip, ook niet als je er een isgelijkteken tussen zet.
Truth is de waarheid en truth is de trouw en truth is geloof.
Tamelijk aanvallend allemaal, mensen.... misschien de toon iets bijstellen, want jullie hoeven niet te geloven wat ik geloof.
Ik zal me er weer overheen zetten en een vraag stellen n.a.v. Mattheus 5.
Zie Lucas 6 vers 37-38
En oordeelt niet, en gij zult niet geoordeeld worden; verdoemt niet, en gij zult niet verdoemd worden; laat los, en gij zult losgelaten worden. Geeft, en u zal gegeven worden; een goede, neergedrukte, en geschudde en overlopende maat zal men in uw schoot geven; want met dezelfde maat, waarmede gijlieden meet, zal ulieden wedergemeten worden.""
Dit is de zgn bergrede waar de Here Jezus sprak vanuit de hemel waarvan een berg, of de opperkamer een type is, zoals ik het las vanuit Mattheus met vergelijkbare woorden als dit citaat.
"Meestal is Hij daar uitsluitend met Zijn discipelen, maar merkwaardigerwijs was er nu een schare bij die naar Hem luisterde."
Nu zeg je...nee hoor...er staat juist een vlakke plaats, dat klopt, maar in Mattheus 5 staat Zijn positie anders beschreven. Want de schare kon Hem aanraken opdat zij genezen zouden worden van hun ziekten.
De introductie is hetzelfde, echter de Heer spreekt nu niet over het koninkrijk der hemelen maar over het koninkrijk Gods. En hier is de rede minstens 3 keer zo lang.
Nu ben ik benieuwd hoe de forummer/ lezer dit ziet. Gaat het om 2 verschillende situaties en verschillende toespraken?