mijn reactie staat in de psalmendraad.Gaitema schreef:Ja dat zag ik wel en ik heb daar ook op gereageerd, maar jij zegt ook weer van die dingen die voor mij niet aan te nemen zijn.Riemer schreef: Probleem was dat Willsophie beweerde dat psalm 139 over Christus ging (zie de draad Psalmen etc etc)
Je zegt: "David is geen profeet", maar Petrus zegt dus van wel. Dan moet ik jouw bewering afwijzen.
Je zegt: "de Psalmen profeteert niet over Jezus", terwijl er in Psalm 22 wel degelijk naar het kruis gerelateerd kan worden en niet middels inlegkunde. Het is gewoon overduidelijk. Zelfs joden die er door Jezus als de Messias zijn gaan zien tegenwoordig.
Wij hebben toch geen last van een geestelijke sluier dat ons het zicht op Jezus ontneemt en er wat anders van maakt?
Laten we maar snel door gaan naar Mattheüs, voor sommigen van ons nog bewijzen vinden dat Jezus niet de Messias kan zijn.
Menig Jood die er in is geslaagd messiaanse joden hun geloof te ontnemen.
Zal ons niet gebeuren, maar je moet rekening houden met de mensen die ervoor gevoelig zijn.
Het Mattheüs-Evangelie
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Het Mattheüs-Evangelie
-
- Man/Vrouw: V
Vergissing met de teksten, Gaitema, en ik was de draad kwijt door al die topics.
Ik wilde graag in Mattheus blijven, vanwege de vele citaten uit de Psalmen, die wijzen naar Zijn lijden en sterven, bij monde van David als profeet , maar ook als Koning belicht juist in het evangelie van Mattheus, ik wilde niet je draad warrig maken of iets ,, flikken,,.
Ik wilde graag in Mattheus blijven, vanwege de vele citaten uit de Psalmen, die wijzen naar Zijn lijden en sterven, bij monde van David als profeet , maar ook als Koning belicht juist in het evangelie van Mattheus, ik wilde niet je draad warrig maken of iets ,, flikken,,.
-
Hier haalt iemand ps 139 aan en gaat de discussie over deze psalm verder , ik heb er niets over gezegd naar ik meen, zo ontstond de verwarring, ik heb niemand iets geflikt.Adinomis schreef:Omdat ik het boek Wake Up bestudeer, kwam ik vandaag onder het hoofdstuk "Jezus en de mondelinge tradities" iets tegen over de herkomst van "het haten van de vijanden", waarover Jezus een ander oordeel had.Nu ik dit lees schiet me ook een tekst uit Psalm 139 te binnen:Wake Up schreef: In het evangelie van Mattheüs" zegt Jezus tegen zijn discipelen dat "hen gezegd is" dat zij hun vijanden moeten haten. De vraag is dan "wie" dat gezegd zou hebben? In het Oude Testament vinden wij deze opdracht niet terug, maar deze houding treffen we daarentegen wel aan in Qumran. De sekte in Qumran had zich teruggetrokken bij de Dode Zee in de Judese woestijn, om daar het eind der tijden af te wachten. Zijn zagen zichzelf als "zonen van het licht" en hun Handboek van Discipline riep hen op om de zonen van de duisternis te haten. Jezus reageert hier op tijdens de Bergrede.
(Deel van bijgevoegde noot:) Gevonden bij de Dode Zeerollen, 1:9-11. Dit handboek van Discipline (4Q258(SD)) en andere gevonden rollen blijken opvallend vaak teksten en parafrasen te bevatten die ook door Jezus en de apostelen werden gebruikt in de Bijbel.Wat vinden jullie? Is deze haat tot vijanden geoorloofd?David schreef: 21 Zou ik niet haten, HEERE, wie U haten, walgen van wie tegen U opstaan?
22 Ik haat hen met een volkomen haat, mijn eigen vijanden zijn het.
[modbreak Trajecto] Jawel, je hebt er wel iets over gezegd met en een tekst eruit aangehaald.
Zie: http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 191#p55191
(Dat bericht stond eerst in de Mattheüs-draad.)
-
Je bedoeld denk ik dit:Riemer schreef:mijn reactie staat in de psalmendraad.Gaitema schreef:Ja dat zag ik wel en ik heb daar ook op gereageerd, maar jij zegt ook weer van die dingen die voor mij niet aan te nemen zijn.Riemer schreef: Probleem was dat Willsophie beweerde dat psalm 139 over Christus ging (zie de draad Psalmen etc etc)
Je zegt: "David is geen profeet", maar Petrus zegt dus van wel. Dan moet ik jouw bewering afwijzen.
Je zegt: "de Psalmen profeteert niet over Jezus", terwijl er in Psalm 22 wel degelijk naar het kruis gerelateerd kan worden en niet middels inlegkunde. Het is gewoon overduidelijk. Zelfs joden die er door Jezus als de Messias zijn gaan zien tegenwoordig.
Wij hebben toch geen last van een geestelijke sluier dat ons het zicht op Jezus ontneemt en er wat anders van maakt?
Laten we maar snel door gaan naar Mattheüs, voor sommigen van ons nog bewijzen vinden dat Jezus niet de Messias kan zijn.
Menig Jood die er in is geslaagd messiaanse joden hun geloof te ontnemen.
Zal ons niet gebeuren, maar je moet rekening houden met de mensen die ervoor gevoelig zijn.
Dat kan ik niet echt toepassen op mijn Psalm, want daarin zit simpelweg wel wat achter.Als je wilt beweren (en dat doe je) dat de Schrift niet bedoeld is om door te dringen tot de mens dan sla je werkelijk de plank mis.
Martine zegt helder: laat een psalm tot je doordringen zonder er van alles achter te zoeken.
het is (verrek zeg!) zeer bijbels wat zij zegt...
Het gaat duidelijk wel over Jezus in Psalm 22.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 18 aug 2014, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Maak je geen zorgen. We deden het met elkaar, omdat iedereen de discussie eigenlijk stiekem wel interessant vond. Maar ik zal het volgende gedeelte er ook weer bij pakken.Wilsophie schreef:Vergissing met de teksten, Gaitema, en ik was de draad kwijt door al die topics.
-
We laten maar de Psalmen verder voor wat het is en gaan naar de volgende overduidelijke woorden van Jezus aan de joden en mede aan ons kijken, die niets aan duidelijkheid ten wensen over laat:
Matteüs 6:1-4
6
1 Let op dat jullie de gerechtigheid niet beoefenen voor de ogen van de mensen, alleen om door hen gezien te worden. Dan beloont jullie Vader in de hemel je niet. 2 Dus wanneer je aalmoezen geeft, bazuin dat dan niet rond, zoals de huichelaars doen in de synagoge en op straat om door de mensen geprezen te worden. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 3 Maar als je aalmoezen geeft, laat dan je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet. 4 Zo blijft je aalmoes in het verborgene, en jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.
Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
-
In "Van Mattheüs tot Openbaring" wordt een interessante link gelegd met Jezus zelf.
De aalmoesen die we geven, het gebed dat we bidden en het vasten wat we doen, komt van Jezus.
Als we daarmee pronken, dan pronken we met andermans veren.
Bij de joodse eigengerechtigheid is er het gevaar van ijdelheid, berekening en loonzucht.
Ik denk dat dit het juiste bewustzijn is, dat het om het werk van Christus gaat en dat we als Zijn lichaamsdelen functioneren.
De aalmoesen die we geven, het gebed dat we bidden en het vasten wat we doen, komt van Jezus.
Als we daarmee pronken, dan pronken we met andermans veren.
Bij de joodse eigengerechtigheid is er het gevaar van ijdelheid, berekening en loonzucht.
Ik denk dat dit het juiste bewustzijn is, dat het om het werk van Christus gaat en dat we als Zijn lichaamsdelen functioneren.
-
Het woord "joodse" kan imo vervangen worden door "menselijke", er zijn zoveel groepen die eigengereid zijn/doen toch?Gaitema schreef:Bij de joodse eigengerechtigheid is er het gevaar van ijdelheid, berekening en loonzucht.
-
Het gaat ook hier weer over de motieven waarmee we iets doen. Het gaat dus ook weer om de hartsgesteldheid. Waarom geven we iets aan "goede doelen"? Waarom helpen we iemand die het moeilijk heeft? We zijn van nature op onszelf gericht en daarom is het haast vanzelfsprekend dat we - vaak onbewust - onszelf hiermee op het oog hebben. Onze naastenliefde is onzuiver. Enkele voorbeelden:
Iemand helpen is een prachtige karaktertrek. We willen graag zo bekend staan. Wat anderen van ons denken is dan de motivatie.
We helpen een ander omdat we ook zelf geholpen willen worden als dat nodig is. Je wilt er wat voor terug hebben.
Je helpt iemand omdat je dan ook wat in de melk te brokkelen hebt. Je krijgt de kans om die persoon te manipuleren.
Je helpt iemand omdat je dank en vriendschap van hem verwacht. Als dat dan niet gebeurt heb je spijt van je hulp.
Je stort geld voor een goed doel, omdat het belastingvoordeel geeft en er reclame voor je zaak wordt gemaakt.
Je doet mee aan een tv actie omdat je dan een bekende Nederlander aan de telefoon krijgt of dat je zelfs in beeld komt.
Hoe wil Jezus het dan in de Bergrede? Als we op Hem gericht zijn zal Hij ons door de Heilige Geest opmerkzaam maken op de nood van een ander.
We voelen liefde en bewogenheid met de persoon (of personen). We onderzoeken bij onszelf of en hoe we kunnen helpen. We praten (bidden) daarover met de Heer. Dan moeten we soms een "hobbel" nemen om te geven of te doen waarvan we zelf moeilijk afstand kunnen doen. We moeten onzuivere motieven die mee willen spelen, afleggen. Misschien krijgen we wel tegenwerking van mensen die merken wat je aan het doen bent. Maar we willen gehoorzaam zijn aan Hem aan wie we toebehoren. Dan belooft de Here Jezus dat de Vader, die jouw bewogenheid en worsteling ziet, het zal vergelden. Hoe? Dat is niet belangrijk. Het belangrijkste is dat de relatie tussen de Vader en ons zuiver is, zodat we een instrument in Zijn hand mogen zijn. Ja, dat Jezus zijn liefde door ons heen kan tonen aan mensen in nood. Dat geeft de vrede in het hart die alle verstand te boven gaat.
Om zo te werk te gaan is afzien van onszelf en opzien naar onze Leidsman en Verlosser Jezus Christus. Onszelf verliezen om zo Het Leven te behouden.
Iemand helpen is een prachtige karaktertrek. We willen graag zo bekend staan. Wat anderen van ons denken is dan de motivatie.
We helpen een ander omdat we ook zelf geholpen willen worden als dat nodig is. Je wilt er wat voor terug hebben.
Je helpt iemand omdat je dan ook wat in de melk te brokkelen hebt. Je krijgt de kans om die persoon te manipuleren.
Je helpt iemand omdat je dank en vriendschap van hem verwacht. Als dat dan niet gebeurt heb je spijt van je hulp.
Je stort geld voor een goed doel, omdat het belastingvoordeel geeft en er reclame voor je zaak wordt gemaakt.
Je doet mee aan een tv actie omdat je dan een bekende Nederlander aan de telefoon krijgt of dat je zelfs in beeld komt.
Hoe wil Jezus het dan in de Bergrede? Als we op Hem gericht zijn zal Hij ons door de Heilige Geest opmerkzaam maken op de nood van een ander.
We voelen liefde en bewogenheid met de persoon (of personen). We onderzoeken bij onszelf of en hoe we kunnen helpen. We praten (bidden) daarover met de Heer. Dan moeten we soms een "hobbel" nemen om te geven of te doen waarvan we zelf moeilijk afstand kunnen doen. We moeten onzuivere motieven die mee willen spelen, afleggen. Misschien krijgen we wel tegenwerking van mensen die merken wat je aan het doen bent. Maar we willen gehoorzaam zijn aan Hem aan wie we toebehoren. Dan belooft de Here Jezus dat de Vader, die jouw bewogenheid en worsteling ziet, het zal vergelden. Hoe? Dat is niet belangrijk. Het belangrijkste is dat de relatie tussen de Vader en ons zuiver is, zodat we een instrument in Zijn hand mogen zijn. Ja, dat Jezus zijn liefde door ons heen kan tonen aan mensen in nood. Dat geeft de vrede in het hart die alle verstand te boven gaat.
Om zo te werk te gaan is afzien van onszelf en opzien naar onze Leidsman en Verlosser Jezus Christus. Onszelf verliezen om zo Het Leven te behouden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Ja klopt, maar dit stond zo in het boekje dat ik las, omdat het christendom gebouwd is op het jodendom.Dessa schreef:Het woord "joodse" kan imo vervangen worden door "menselijke", er zijn zoveel groepen die eigengereid zijn/doen toch?Gaitema schreef:Bij de joodse eigengerechtigheid is er het gevaar van ijdelheid, berekening en loonzucht.
-
@Adinomis: een mooie bijdrage. Het is echt een kwestie van belangeloos vanuit God handelen.
-
OkGaitema schreef:Ja klopt, maar dit stond zo in het boekje dat ik las, omdat het christendom gebouwd is op het jodendom.Dessa schreef:Het woord "joodse" kan imo vervangen worden door "menselijke", er zijn zoveel groepen die eigengereid zijn/doen toch?Gaitema schreef:Bij de joodse eigengerechtigheid is er het gevaar van ijdelheid, berekening en loonzucht.
Het gaat idd om de hartsgesteldheid, je er niet van bewust zijn dat je aalmoezen geeft en bidt etc om te pronken of zelfs geen goed gevoel over te hebben oid. Die dingen zouden eigenlijk soort van automatisch moeten gaan, zodra je erbij nadenkt zit je al over de grens van trots oid, de hartsgesteldheid is een lastig iets want een hart kan heel arglistig zijn.Gaitema schreef:Ik denk dat dit het juiste bewustzijn is, dat het om het werk van Christus gaat en dat we als Zijn lichaamsdelen functioneren.
-
Dessa schreef:Het gaat idd om de hartsgesteldheid, je er niet van bewust zijn dat je aalmoezen geeft en bidt etc om te pronken of zelfs geen goed gevoel over te hebben oid. Die dingen zouden eigenlijk soort van automatisch moeten gaan, zodra je erbij nadenkt zit je al over de grens van trots oid, de hartsgesteldheid is een lastig iets want een hart kan heel arglistig zijn.
Het is bij mij een automatisme - hoewel... ik heb ooit, vele jaren geleden, een meningsverschil gehad met onze toenmalige gemeentepredikant. Hij zei dat ik door zo actief te zijn en zoveel te geven (geld en hulp) dat ik mijn bestaansrecht op deze wereld wilde verdienen. Toen heb ik dat ten felste bestreden. Pas de laatste drie jaar durf ik heel voorzichtig te aanvaarden dat ik er mag zijn om wie ik ben en niet om wat ik doe.
Ik denk (dus) dat er soms motieven zijn die voor onszelf zelfs zijn verborgen. In ieder geval bij mij...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
-
Het gaat hier om Bijbelstudie t.a.v. het evangelie van Mattheus en niet over geloofsbeleving en donaties e.d. Ik weet niet precies waar we zijn maar behalve de collecte en donaties of aalmoezen gaat het hoofdzakelijk over het gebed op gevolg van die tekst over aalmoezen. Blijkbaar is het gebed belangrijker dan donaties.
En opmerkelijk vind ik dat de Here Jezus Zelf nooit "het Onze Vader" heeft gebeden en ik geloof dat het een gebed is wanneer het Koninkrijk is aangebroken.
Immers we zouden bidden om de komst van het Koninkrijk, nou ja. "We" dat is de vraag, want voor wie is het gebed bestemt en voor welke tijd?
En opmerkelijk vind ik dat de Here Jezus Zelf nooit "het Onze Vader" heeft gebeden en ik geloof dat het een gebed is wanneer het Koninkrijk is aangebroken.
Immers we zouden bidden om de komst van het Koninkrijk, nou ja. "We" dat is de vraag, want voor wie is het gebed bestemt en voor welke tijd?
-
Wat Martine schrijft heeft zeker wel betrekking op het gedeelte Matt. 6:1-4 Het gaat om de hartgesteldheid bij het geven van aalmoezen.Wilsophie schreef:Het gaat hier om Bijbelstudie t.a.v. het evangelie van Mattheus en niet over geloofsbeleving en donaties e.d. Ik weet niet precies waar we zijn maar behalve de collecte en donaties of aalmoezen gaat het hoofdzakelijk over het gebed op gevolg van die tekst over aalmoezen. Blijkbaar is het gebed belangrijker dan donaties.
Ik vind ook haar opmerking dat we soms zelf niet eens in de gaten hebben dat onze motieven niet zuiver zijn, heel steekhoudend. Dat ze dat bij zichzelf ontdekte vind ik een mooi getuigenis. Hoe belangrijk is het dat we onze motieven op elk gebied steeds onderzoeken....
Het gedeelte wat daarop volgt gaat inderdaad over het gebed. Maar eerst zal Gaitema - zoals gebruikelijk in dit topic - daarover een inleiding plaatsen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Oké, dan ben ik iets te ver in hoofdstuk 6.
-
Ja zo bedoel ik arglistig en daar heeft elk mens last van niemand uitgezonderd.Martine schreef:Dessa schreef:Het gaat idd om de hartsgesteldheid, je er niet van bewust zijn dat je aalmoezen geeft en bidt etc om te pronken of zelfs geen goed gevoel over te hebben oid. Die dingen zouden eigenlijk soort van automatisch moeten gaan, zodra je erbij nadenkt zit je al over de grens van trots oid, de hartsgesteldheid is een lastig iets want een hart kan heel arglistig zijn.
Het is bij mij een automatisme - hoewel... ik heb ooit, vele jaren geleden, een meningsverschil gehad met onze toenmalige gemeentepredikant. Hij zei dat ik door zo actief te zijn en zoveel te geven (geld en hulp) dat ik mijn bestaansrecht op deze wereld wilde verdienen. Toen heb ik dat ten felste bestreden. Pas de laatste drie jaar durf ik heel voorzichtig te aanvaarden dat ik er mag zijn om wie ik ben en niet om wat ik doe.
Ik denk (dus) dat er soms motieven zijn die voor onszelf zelfs zijn verborgen. In ieder geval bij mij...
Het gaat er precies om dat je er mag zijn zonder het te moeten verdienen dmv eigen werken etc, wat God door iemand heen doet/kan doen, daar gaat het om
-
Het boek is heel erg populair, ik was benieuwd of er nog nieuwe eye-openers zijn die relevant zijn voor op het forum.Adinomis schreef:Wake Up schreef:
In het evangelie van Mattheüs" zegt Jezus tegen zijn discipelen dat "hen gezegd is" dat zij hun vijanden moeten haten. De vraag is dan "wie" dat gezegd zou hebben? In het Oude Testament vinden wij deze opdracht niet terug, maar deze houding treffen we daarentegen wel aan in Qumran. De sekte in Qumran had zich teruggetrokken bij de Dode Zee in de Judese woestijn, om daar het eind der tijden af te wachten. Zijn zagen zichzelf als "zonen van het licht" en hun Handboek van Discipline riep hen op om de zonen van de duisternis te haten. Jezus reageert hier op tijdens de Bergrede.
(Deel van bijgevoegde noot:) Gevonden bij de Dode Zeerollen, 1:9-11. Dit handboek van Discipline (4Q258(SD)) en andere gevonden rollen blijken opvallend vaak teksten en parafrasen te bevatten die ook door Jezus en de apostelen werden gebruikt in de Bijbel.
-
Het "Onze Vader" was slechts een voorbeeld, hoe er gebeden kan worden. Voordat hij het opnoemt, zegt Jezus zelf dat ze bij het bidden "geen omhaal van woorden" moeten gebruiken. Letterlijk betekent het "geen lege herhalingen". Het was dus niet de bedoeling om dit gebed gedachteloos te blijven herhalen.Wilsophie schreef: En opmerkelijk vind ik dat de Here Jezus Zelf nooit "het Onze Vader" heeft gebeden en ik geloof dat het een gebed is wanneer het Koninkrijk is aangebroken.
Als het Koninkrijk gekomen is, dan hoef je toch niet meer te vragen "Uw koninkrijk kome". Dan kun je God bedanken dat het er is, lijkt mij.
-
In het boek staan heel veel eyeopeners. Er ligt ook gedegen onderzoek aan ten grondslag.Wilsophie schreef: Het boek is heel erg populair, ik was benieuwd of er nog nieuwe eye-openers zijn die relevant zijn voor op het forum.
Dan zou je het boek moeten aanschaffen en het in een speciaal topic met elkaar bespreken. Maar liever niet in het Christelijk open forum.
En hier willen we ons tot Matteüs beperken.
-
Helemaal mee eens.Sanne schreef: Het "Onze Vader" was slechts een voorbeeld, hoe er gebeden kan worden. Voordat hij het opnoemt, zegt Jezus zelf dat ze bij het bidden "geen omhaal van woorden" moeten gebruiken. Letterlijk betekent het "geen lege herhalingen". Het was dus niet de bedoeling om dit gebed gedachteloos te blijven herhalen.
Als het Koninkrijk gekomen is, dan hoef je toch niet meer te vragen "Uw koninkrijk kome". Dan kun je God bedanken dat het er is, lijkt mij.
Ik denk dat het Koninkrijk in de volle zin daarvan nog moet komen als Jezus op de troon van David heerst in het Vrederijk. Maar nu is het Koninkrijk van God in het hart van ieder die Jezus Koning, Leidsman en Verlosser laat zijn.
-
Ik heb geleerd dat het een gebed is van het Joodse volk in de Grote Verdrukking en als ik het zo lees met die bril dan kan ik het gebed veel beter begrijpen, maar dat wil niet zeggen dat je het nu niet mag bidden. Ik doe het niet in ieder geval.
Ik ben verlost van de Boze en ik ben het hemelse koninkrijk overdrachtelijk binnengegaan en ik heb dagelijks brood. En mijn schulden zijn vergeven dus ik kan het niet over mijn lippen krijgen.
Ik ben verlost van de Boze en ik ben het hemelse koninkrijk overdrachtelijk binnengegaan en ik heb dagelijks brood. En mijn schulden zijn vergeven dus ik kan het niet over mijn lippen krijgen.
-
Ik geloof dat Jezus niet een totaal nieuw formuliergebed opstelde omdat men niet wist hoe men moest bidden. Lucas 11 vers 1 zegt dat het op verzoek van de discipelen was en een leermeester zou zijn leerlingen kunnen leren bidden omdat dat gebruikelijk was in die dagen.
Het Achttiengebed ( sjemonè esré) wordt gebeden in de synagoge en bestaat uit 18 aparte gebeden en dit zou een samenvatting daaruit zijn.
Het 18 gebed begint met : "Here open mijn lippen, zo zal mijn mond Uw lof verkondigen en dat staat in Psalm 51 vers 17. Ergens in de geschiedenis werd een 19e gebed toegevoegd.
19 berachot wat wil zeggen "lofprijzing".
In Mattheus is het belangrijk dat Christus wordt voorgesteld als Zoon van David en als Zoon van Abraham.
Ergenaam op de troon en erfgenaam van het land Kanaän.
De bergrede is één van Jezus' grote redevoeringen.
Het Achttiengebed ( sjemonè esré) wordt gebeden in de synagoge en bestaat uit 18 aparte gebeden en dit zou een samenvatting daaruit zijn.
Het 18 gebed begint met : "Here open mijn lippen, zo zal mijn mond Uw lof verkondigen en dat staat in Psalm 51 vers 17. Ergens in de geschiedenis werd een 19e gebed toegevoegd.
19 berachot wat wil zeggen "lofprijzing".
In Mattheus is het belangrijk dat Christus wordt voorgesteld als Zoon van David en als Zoon van Abraham.
Ergenaam op de troon en erfgenaam van het land Kanaän.
De bergrede is één van Jezus' grote redevoeringen.
-
We spreken het gebed uit in meervoudsvorm. Ik zie hoe de Boze om ons heen zijn duizenden verleidt en verslaat. Hoeveel christenen worden er op het ogenblik niet vermoord door ISIS. Het is nog nooit zo erg geweest. Ik weet dat er honger geleden wordt in de wereld en ik weet ook dat we nog niet vrij zijn van zonden en dat we die moeten brengen bij de Hogepriester in het Heilige der Heiligen. Ik verlang er naar dat het Koninkrijk op aarde gestalte zal krijgen. Dus zo kun je het ook bekijken......Wilsophie schreef:Ik heb geleerd dat het een gebed is van het Joodse volk in de Grote Verdrukking en als ik het zo lees met die bril dan kan ik het gebed veel beter begrijpen, maar dat wil niet zeggen dat je het nu niet mag bidden. Ik doe het niet in ieder geval.
-
Of dit een gebed is uit de Grote Verdrukking weet ik niet. Ik heb het nooit gehoord. De discipelen vragen Jezus hun te leren bidden en Jezus gebruikt dan niet voor niets deze woorden.Wilsophie schreef:Ik heb geleerd dat het een gebed is van het Joodse volk in de Grote Verdrukking en als ik het zo lees met die bril dan kan ik het gebed veel beter begrijpen, maar dat wil niet zeggen dat je het nu niet mag bidden. Ik doe het niet in ieder geval.
Iets bidden betekent niet dat wij niets meer moeten doen en ik geloof dat de Heer in dit gebed precies heeft aangegeven waar het bij mensen mankeert en Hij zet ons aan het werk. Geen van de beden in het Onze Vader is een loos en vrijblijvend gebed. De Heer heeft doelbewust het zo gezegd.
Jij hebt dagelijks brood - oké, maar hebben alle mensen dat?
Doe er wat aan - dat is: geef ons heden ons dagelijks brood.
Verlost van de Boze? In elk opzicht, altijd? Zou dit gebed ook kunnen gaan over wat wij niet doen? Waarin wij nalatig zijn? Ja, jouw schulden zijn vergeven. Klopt. Maar: vergeef je degenen die bij jou in het krijt staan?
Alleen al om het: "gelijk ook wij vergeven..." heb ik jarenlang die zinsnede niet kunnen meebidden.
Dat was niet erg - soms bidden de mensen in de dienst dat wat jij niet kunt en dat helpt jou weer.
Iemand dichtte: "het lied op and're lippen draagt mij dan door de nacht". Dat geldt ook - dat geldt zeker - het gebed van anderen, die het voor jou overnemen als het niet over jouw lippen kan komen.
Zo kunnen we ons bij elke zinsnede van dit gebed vragen stellen over hoe wij erin staan.
En bij "Uw Koninkrijk kome" alleen al: ben ik geen sta-in-de-weg voor dat Koninkrijk?
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,