Het Mattheüs-Evangelie
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
Re: Het Mattheüs-Evangelie
Er zijn meerdere visies. Of ik deze visie deel, weet ik niet, ik ga voor het gebed in de GV
http://www.bijbeluitleg.nl/gebed.html
Ik geloof in een gebed bestemd voor Israël in een bepaalde bedeling.
Het was uiteraard een gebed voor de discipelen in de tijd toen de Heer nog bij hen was.
Maar eveneens zal dit gebed worden gebeden door het gelovig overblijfsel, waarvan de discipelen een type vormen.
Straks in de tijd van de grote verdrukking en verleiding zullen ze smeken als ze onder grote en zware druk leven van.... Gog en Magog en dat is Rusland....
"Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze". De vermelding van deze laatste zinsnede bij Mattheüs en niet bij Lukas stemt overeen met het karakter van het evangelie naar Mattheüs, dat meer dan Lukas deze grote beproevingstijd voor ogen heeft en de discipelen ziet als type van de gelovige rest, die aan bijzondere aanslagen van de boze zullen bloot staan.
Het gaat in Mattheus over de beproeving van het Joodse volk.
http://www.bijbeluitleg.nl/gebed.html
Ik geloof in een gebed bestemd voor Israël in een bepaalde bedeling.
Het was uiteraard een gebed voor de discipelen in de tijd toen de Heer nog bij hen was.
Maar eveneens zal dit gebed worden gebeden door het gelovig overblijfsel, waarvan de discipelen een type vormen.
Straks in de tijd van de grote verdrukking en verleiding zullen ze smeken als ze onder grote en zware druk leven van.... Gog en Magog en dat is Rusland....
"Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze". De vermelding van deze laatste zinsnede bij Mattheüs en niet bij Lukas stemt overeen met het karakter van het evangelie naar Mattheüs, dat meer dan Lukas deze grote beproevingstijd voor ogen heeft en de discipelen ziet als type van de gelovige rest, die aan bijzondere aanslagen van de boze zullen bloot staan.
Het gaat in Mattheus over de beproeving van het Joodse volk.
-
- Man/Vrouw: M
Dessa schreef:OkGaitema schreef:Ja klopt, maar dit stond zo in het boekje dat ik las, omdat het christendom gebouwd is op het jodendom.Dessa schreef:Het woord "joodse" kan imo vervangen worden door "menselijke", er zijn zoveel groepen die eigengereid zijn/doen toch?Gaitema schreef:Bij de joodse eigengerechtigheid is er het gevaar van ijdelheid, berekening en loonzucht.
Het gaat idd om de hartsgesteldheid, je er niet van bewust zijn dat je aalmoezen geeft en bidt etc om te pronken of zelfs geen goed gevoel over te hebben oid. Die dingen zouden eigenlijk soort van automatisch moeten gaan, zodra je erbij nadenkt zit je al over de grens van trots oid, de hartsgesteldheid is een lastig iets want een hart kan heel arglistig zijn.Gaitema schreef:Ik denk dat dit het juiste bewustzijn is, dat het om het werk van Christus gaat en dat we als Zijn lichaamsdelen functioneren.
Het is inderdaad wel iets wat snel in ons opkomst. "Trots" of het verlangen van "erkenning ontvangen" etc..
Zelfs: "bij God in een goed dagboekje komen".
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Nou vertelde een christelijke Molukker mij, dat wij Nederlanders ook wat minder bescheiden mogen zijn.Martine schreef:Dessa schreef:Het gaat idd om de hartsgesteldheid, je er niet van bewust zijn dat je aalmoezen geeft en bidt etc om te pronken of zelfs geen goed gevoel over te hebben oid. Die dingen zouden eigenlijk soort van automatisch moeten gaan, zodra je erbij nadenkt zit je al over de grens van trots oid, de hartsgesteldheid is een lastig iets want een hart kan heel arglistig zijn.
Het is bij mij een automatisme - hoewel... ik heb ooit, vele jaren geleden, een meningsverschil gehad met onze toenmalige gemeentepredikant. Hij zei dat ik door zo actief te zijn en zoveel te geven (geld en hulp) dat ik mijn bestaansrecht op deze wereld wilde verdienen. Toen heb ik dat ten felste bestreden. Pas de laatste drie jaar durf ik heel voorzichtig te aanvaarden dat ik er mag zijn om wie ik ben en niet om wat ik doe.
Ik denk (dus) dat er soms motieven zijn die voor onszelf zelfs zijn verborgen. In ieder geval bij mij...
Vaak hebben we zo iets van: "als we ook maar iets laten zien, dan zouden we al willen opvallen."
-
Jongens, ik reageer wat later. Ik ben erg druk de afgelopen dagen en nu ook weer dit weekend vol.
Ik zie jullie
Ik zie jullie
-
Prima joh, alles goed verder? Loop jezelf niet voorbij hoor!
-
Wel, de dingen zijn zo gezegd.
Ik neem het volgende gedeelte:
Je ziet duidelijk dat het weer gaat om wat er in je hart omgaat en niet om wat de mensen van je oppikken.
Je moet het niet doen om bij de mensen als goed over te komen, maar echt voor God doen.
Dit is een gebruik dat je toch niet overal meer ziet.Matteüs 6:16-18
16 Wanneer jullie vasten, zet dan niet zo’n somber gezicht als de huichelaars, want zij doen dat om iedereen te laten zien dat ze aan het vasten zijn. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 17 Maar als jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, 18 zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.
Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Je ziet duidelijk dat het weer gaat om wat er in je hart omgaat en niet om wat de mensen van je oppikken.
Je moet het niet doen om bij de mensen als goed over te komen, maar echt voor God doen.
-
Het gaat zeer goed. I'm in loveWilsophie schreef:Prima joh, alles goed verder? Loop jezelf niet voorbij hoor!
Je wordt er alleen wat drukker van
-
Je verklapt het nu zelf hè , niet mij de schuld geven. Stuur ff een pb ik ben str...nieuwsgierig.
En zo blij voor je!! Jammer dat er geen smiley is met een bloemetje want ik houd niet van dat gezoen.
En zo blij voor je!! Jammer dat er geen smiley is met een bloemetje want ik houd niet van dat gezoen.
-
Gaitema schreef: Het gaat zeer goed. I'm in love
-
Jezus heeft zijn volgelingen ook niet specifiek de opdracht gegeven om te vasten. - Zie bijvoorbeeld Matth.9:14,15. In ieder geval werd er niet op vaste momenten gevast. Het mocht wel, maar wat je zegt, niet om door mensen gezien te worden. Degenen die dat wel doen hebben hun "loon" dan al. God hoeft er dan niets meer aan toe te voegen. Degenen waar Jezus tegen sprak kozen voor de bewondering van mensen i.p.v. de zegeningen van God.Gaitema schreef:Wel, de dingen zijn zo gezegd.
16 Wanneer jullie vasten, zet dan niet zo’n somber gezicht als de huichelaars, want zij doen dat om iedereen te laten zien dat ze aan het vasten zijn. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 17 Maar als jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, 18 zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.
-
Ja, iedereen mag wel weten dat ik aan het scharrelen ben geraakt.Wilsophie schreef:Je verklapt het nu zelf hè , niet mij de schuld geven. Stuur ff een pb ik ben str...nieuwsgierig.
Meer houd ik verder nog achter de gesloten deuren
pb komt er aan
-
Interessant wat je hier zegt. Het is dus geen opdracht van Hem of zo.Sanne schreef:Jezus heeft zijn volgelingen ook niet specifiek de opdracht gegeven om te vasten. - Zie bijvoorbeeld Matth.9:14,15. In ieder geval werd er niet op vaste momenten gevast. Het mocht wel, maar wat je zegt, niet om door mensen gezien te worden. Degenen die dat wel doen hebben hun "loon" dan al. God hoeft er dan niets meer aan toe te voegen. Degenen waar Jezus tegen sprak kozen voor de bewondering van mensen i.p.v. de zegeningen van God.Gaitema schreef:Wel, de dingen zijn zo gezegd.
Dat wist ik nog niet.
-
Uit het boek van de dominee pikte ik nog een interessante uitspraak:
"Hongerigen voeden, dwalenden opnemen, naakten kleden... volgens Jesaja 58 is dát het vasten, dat God verkiest. En wie daarvoor ontberingen lijdt, doet het met een blij gezicht."
Hoe het gebed moet zijn is voor iets wat persoonlijk is naar God toe, maar het draait er bij God niet om of het gebed nu heel moeilijk of juist kort geschreven is. Ik merk in mijn eigen kring ook soms de tegenhanger dat de neiging bestaat wel heel erg kort en eenvoudig te bidden. Los van het "Here zegen, deze spijzen amen." Wat op zich wel weer een topper op dat gebied isOver Matt 6:1-18 staat in de "Handboek bij de bijbel" precies dat wat we al concludeerden, dat het om alles gaat wat er in de binnenste omgaat. Motieven, gedachten en bedoelingen, het gaat al om wat er in de binnenste omgaat. Jezus zegt zijn volgelingen dat ze moeten geven, bidden en vasten (de drie 'belangrijkste praktische vereisten voor vroomheid in de hoofdstroom van het judaïsme') zonder de aandacht op zichzelf te vestigen. God zal hen belonen. Het gebed moet eenvoudig zijn, vol vertrouwen: zoals kinderen naar een liefhebbende Vader komen, verlangen te behagen, zich bewust van de tekortkomingen. Jezus geeft zijn discipelen een voorbeeld van een gebed (9-13), wat wij kennen als 'Het Onze Vader' (zie ook bij Lucas 11:2-4)
Het kan en mag zo gebeden worden, maar ik denk dat het goed is bewust te zijn van de ontmoeting.
Je spreekt je Vader en de gene die boven alles staat en van wie alles is! Als die gene jouw Vader is, wat zou je Hem dan willen zeggen?
Pronk je daarmee tegen over anderen? Als mensen zou je de neiging hebben: "ja mijn Vader is Koning "
Maar goed, nou nemen ze je in onze samenleving als belijder van dat geloof nou niet zo serieus over het algemeen, want het betreft "een geloof".
Maar goed, als christenen onder elkaar is het natuurlijk fijn als mensen je als christen waarderen en je als voorbeeld stellen.
Die hele neiging wat heel menselijk is, moeten we eigenlijk toch leren prijs te geven voor een zuivere belangeloze contact met God en onze naasten.
In bidden en in handelen.
-
Matteüs 6:19-34
19 Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. 20 Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. 21 Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.
22 Het oog is de lamp van het lichaam. Dus als je oog helder is, zal heel je lichaam verlicht zijn. 23 Maar als je oog troebel is, zal er in heel je lichaam duisternis zijn. Als het licht in jezelf verduisterd is, hoe groot is dan die duisternis!
24 Niemand kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon. 25 Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding? 26 Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij? 27 Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één el aan zijn levensduur toevoegen? 28 En wat maken jullie je zorgen over kleding? Kijk eens naar de lelies, kijk hoe ze groeien in het veld. Ze werken niet en weven niet. 29 Ik zeg jullie: zelfs Salomo ging in al zijn luister niet gekleed als een van hen. 30 Als God het groen dat vandaag nog op het veld staat en morgen in de oven gegooid wordt al met zo veel zorg kleedt, met hoeveel meer zorg zal hij jullie dan niet kleden, kleingelovigen? 31 Vraag je dus niet bezorgd af: “Wat zullen we eten?” of: “Wat zullen we drinken?” of: “Waarmee zullen we ons kleden?” – 32 dat zijn allemaal dingen die de heidenen najagen. Jullie hemelse Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben. 33 Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. 34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.
-
We kunnen onze zorgen van vandaag onnodig verzwaren door te bedenken wat ons morgen allemaal zou kunnen overkomen. De mens lijdt het meest door de dingen die hij vreest. Het zou ons kunnen afleiden van wat echt belangrijk is.Gaitema schreef:Matteüs 6:19-34
33 Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. 34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.
Door waar wij ons mee bezighouden en wat onze prioriteiten zijn, laten we zien wat er in hart omgaat. Maken we ons het meeste zorgen over materiële zaken of laten we zien dat geestelijke zaken op de eerste plaats in ons leven komt.
Dat vraagt om een zelfonderzoek.
-
maak u geen zorgen voor de dag van morgen,
dit was de trouwtekst van mijn ouders,
ik lijk erg op mijn moeder,
ook regelmatig schiet dit bij mij noodgedwongen door mijn hoofd,
juist omdat ik snel stress over onzinnige zaken lijkt later.
-
Het is ook niet voor niets dat Jezus dit heeft aangehaald. Ik denk dat er veel mensen zijn die er last van hebben. Ik probeer als ik teveel pieker te bedenken of ik iets aan mijn zorgen kan doen. Zo ja, doe er dan iets aan, zeg ik dan tegen mezelf en zo niet, dan moet ik de situatie accepteren zoals die is en me concentreren op dingen die ik wel kan.meribel schreef:maak u geen zorgen voor de dag van morgen,
Jezus bedoelde natuurlijk niet dat we helemaal maar de ogen moeten sluiten voor de toekomst. In Luk.14:28-30 zegt hij dat als we een toren zouden willen bouwen, er ook voor gaan zitten om te kijken of we hem wel kunnen voltooien. Bij zo'n planning is het bijvoorbeeld altijd goed om onvoorziene uitgaven in te calculeren.
Maar hij kende het gevaar van onzinnig gepieker. Het kan verstikkend werken. Bovendien staat er in het hierboven aangehaalde gedeelte uit Matth. 6 dat zorgen maken ons leven niet zal verlengen. Overmatige stress zal ons leven eerder verkorten.
Het is een voorrecht dat we met al onze zorgen terecht kunnen bij onze hemelse Vader. Ik vind Filippenzen 4:6,7 altijd heel mooi. Hij zal ons dan vrede geven die "uw hart en uw gedachten zal behoeden". Interessant is dat hier staat dat we bij onze smekingen ook moeten danken. Als we namelijk stilstaan bij zaken waar we dankbaar voor kunnen zijn, zal ons dat namelijk ook al in een andere gemoedstoestand brengen.
-
De vraag is wel wat onzinnig gepieker precies is, voor de 1 zal die grens heel anders liggen dan bij de anderSanne schreef:Maar hij kende het gevaar van onzinnig gepieker. Het kan verstikkend werken. Bovendien staat er in het hierboven aangehaalde gedeelte uit Matth. 6 dat zorgen maken ons leven niet zal verlengen. Overmatige stress zal ons leven eerder verkorten.
-
Dessa schreef:De vraag is wel wat onzinnig gepieker precies is, voor de 1 zal die grens heel anders liggen dan bij de anderSanne schreef:Maar hij kende het gevaar van onzinnig gepieker. Het kan verstikkend werken. Bovendien staat er in het hierboven aangehaalde gedeelte uit Matth. 6 dat zorgen maken ons leven niet zal verlengen. Overmatige stress zal ons leven eerder verkorten.
Je hebt natuurlijk gelijk dat ieder zo zíjn eigen grenzen heeft. Maar ik bedoel dus piekeren over zaken die je niet kunt veranderen.
-
Dat weet je meestal van te voren niet met dingen waar je over piekertSanne schreef:Dessa schreef:De vraag is wel wat onzinnig gepieker precies is, voor de 1 zal die grens heel anders liggen dan bij de anderSanne schreef:Maar hij kende het gevaar van onzinnig gepieker. Het kan verstikkend werken. Bovendien staat er in het hierboven aangehaalde gedeelte uit Matth. 6 dat zorgen maken ons leven niet zal verlengen. Overmatige stress zal ons leven eerder verkorten.
Je hebt natuurlijk gelijk dat ieder zo zíjn eigen grenzen heeft. Maar ik bedoel dus piekeren over zaken die je niet kunt veranderen.
in ieder geval heeft het weinig zin om te piekeren/zorgen maken omdat dat niets verandert aan de toestand/situatie.. maar is niet altijd makkelijk
-
Ken je de rest van het gedichtje want daar ligt de moraal?Sanne schreef:De mens lijdt het meest door de dingen die hij vreest. Het zou ons kunnen afleiden van wat echt belangrijk is.
-
Het is hierin wel heel duidelijk. Als je God volgt weet je dat Hij je geeft wat je nodig hebt. Zorgen maken hoeft dan niet.
Je gaat er gewoon voor in vertrouwen op God.
Maar als je niet God volgt, maar dat wat de wereld je biedt, dan heb je de zekerheid niet dat er voor je gezorgd wordt.
Je moet het zelf zien te bekokstoven. Zo is er veel zorgen in de wereld, omdat dat wat je vandaag hebt, morgen opeens verdwenen kan zijn.
Je gaat er gewoon voor in vertrouwen op God.
Maar als je niet God volgt, maar dat wat de wereld je biedt, dan heb je de zekerheid niet dat er voor je gezorgd wordt.
Je moet het zelf zien te bekokstoven. Zo is er veel zorgen in de wereld, omdat dat wat je vandaag hebt, morgen opeens verdwenen kan zijn.
-
Zelf herken ik het wel. Dat zorgen maken.
Ik maak het ook wel eens als ik kijk naar de economie en het gebrek aan werk en vastigheid.
Hoe moet het met mijn pensioen? Dat soort dingen.
Ik maak het ook wel eens als ik kijk naar de economie en het gebrek aan werk en vastigheid.
Hoe moet het met mijn pensioen? Dat soort dingen.
-
volgens mij ging dat zo...zo herinner ik het mij...Wilsophie schreef:Ken je de rest van het gedichtje want daar ligt de moraal?Sanne schreef:De mens lijdt het meest door de dingen die hij vreest. Het zou ons kunnen afleiden van wat echt belangrijk is.
een mens lijdt vaak het meest....
door het lijden dat hij vreest....
maar dat nooit op komt dagen...
zo heeft hij meer te dragen dan God te dragen geeft...
-
Matteüs 7:1-5
7
1 Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. 3 Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 4 Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? 5 Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.