God is precies het zelfde als de Kerstman...

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Dessa
Man/Vrouw: V

Re: God is precies het zelfde als de Kerstman...

Bericht door Dessa »

Jaron schreef:
Dessa schreef:Nou sinterklaas lief? De roe? :shock: er zijn nog mensen die hun kinderen dreigen dat ze geen kado's krijgen, wel minder dan vroeger maar ik hoorde het onlangs nog
O, ok, nou, in DIE sinterklaar geloof ik niet, haha! :clown:
is een keuze 8-)
JW88
Man/Vrouw: M

Bericht door JW88 »

Dessa, Ook bij christen gebeurt indoctrinatie van jonge kinderen die helemaal geen keuze hebben, dat gebeurt vrij veel trouwens, vooral in Amerika, die kinderen worden gewoon gehersenspoeld en daarnaast zijn er ook heel veel christelijke gemeenschappen waar het gewoon ''not done'' is dat je niet gelooft, daar heb je zoveel maatschappelijke druk dat het geen keuze meer is... niet heel fijn lijkt me
Jaron

Bericht door Jaron »

JW88 schreef:Ze jij nou werkelijk ''geloof kan je niet opgedrongen worden'' nou sorry maar dan weet je echt vrij weinig van de wereld en nog minder van religie, wat dacht je van de Islam en islamitische landen, als je daar niet islamitisch bent wordt je vermoord heh, onthoofd of gestenigd en wat dacht je wat al die indoctrinatie die bij kinderen van jongs af aan gebeurd in de hele wereld. Hoe mensen je aankijken binnen bepaalde kringen als je niet religieus bent, hou toch op aub, religie wordt extreem vaak opgedrongen!
Geloof wordt inderdaad vaak opgedrongen maar in feite KAN dat niet. Het is dus FOUT om dat te doen. Je kan een innerlijke overtuiging niet opdringen: dat wordt dan nooit een ECHTE overtuiging. Wat betreft kinderen: uiteindelijk zullen die toch ook echt zelf moeten kiezen, tenminste, dat is wat ik geloof en wat ik in de praktijk zie. Dat dit bij andere godsdiensten zoals de islam wat anders ligt, kan ik niets aan doen... Natuurlijk wil ik dat mijn kids gaan geloven wat ik geloof en ik heb ze dan ook zo goed mogelijk 'geindoctrineerd' tijdens hun jeugd (ik zie dat anders maar noem het zo omdat jij dat natuurlijk zo zal zien, hoe ik het ook noem ;) ), omdat ik mijn geloof als waar zie en als waar heb ervaren, maar opdringen? Dat gaat gewoon niet! Opgedrongen geloof is geen echt geloof en inderdaad alleen maar religie. (Ik versta onder 'religie' iets anders dan 'geloof': onder religie vallen kerken, structuren, uitingen, gewoonten, etc. en die kunnen HEEL snel gevaarlijk worden, inderdaad. Ik geloof in God in niet in mijn kerk.)
Dit is een onderschrift.
Dessa

Bericht door Dessa »

JW88 schreef:Dessa, Ook bij christen gebeurt indoctrinatie van jonge kinderen die helemaal geen keuze hebben, dat gebeurt vrij veel trouwens, vooral in Amerika, die kinderen worden gewoon gehersenspoeld en daarnaast zijn er ook heel veel christelijke gemeenschappen waar het gewoon ''not done'' is dat je niet gelooft, daar heb je zoveel maatschappelijke druk dat het geen keuze meer is... niet heel fijn lijkt me
Dat vind ik vreselijk, zacht gezegd en sta ik echt niet achter.
Dessa

Bericht door Dessa »

Een gedwongen geloof is geen geloof
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:
Dessa schreef:
JW88 schreef:
Piebe schreef:God is de Kerstman? Tja, wie geestelijk een kind is denkt als een kind. Een volwassene ontvangt zowel het goede als het slechte van God en niet alleen de cadeautjes.
Het gaat om het feit dat een illusie heel makkelijk te creëren is, als een kind van jongs af aan iets te horen krijgt als absolute waarheid neemt hij dat ook zo aan...
Als die ouder wordt gaat die zelf kiezen toch of die iets wel of niet gelooft? Geloof kan je niet opgedrongen worden, er komt altijd een tijd dat je er zelf voor gaat kiezen, als iemand gelooft omdat het moest dan is het uit angst oid en dat is zeker niet ok, maar ik zelf heb bewust ervoor gekozen.
Ze jij nou werkelijk ''geloof kan je niet opgedrongen worden'' nou sorry maar dan weet...
Voor mij is dat een kwestie van definitie. Geloof is voor mij per definitie niet opgedrongen. Mensen kunnen best mee gaan in opgedrongen religieuze waarheden, maar dat is geen geloof.

Het is net zoiets als liefde, dat kan je - per definitie - ook niet afdwingen.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Jaron

Bericht door Jaron »

JW88 schreef:daarnaast zijn er ook heel veel christelijke gemeenschappen waar het gewoon ''not done'' is dat je niet gelooft, daar heb je zoveel maatschappelijke druk dat het geen keuze meer is... niet heel fijn lijkt me
Klopt. Kan ik me dan ook totaal niet in vinden. En lijkt mij ook helemaal niet fijn. Als een christelijke gemeenschap zoiets zou doen, zou ik dat uitermate onchristelijk vinden. Ik snap het ook niet want de 'christenen' die zoiets opleggen aan anderen, weten dan toch ook gewoon dat het niet ECHT is maar namaak...? Wat heb je nou in hemelsnaam (no pun intended) aan namaakgeloof? Dat zijn naamchristenen en als iets nep en erg (en eng) is, zijn het wel naamchristenen.
Dit is een onderschrift.
Jaron

Bericht door Jaron »

BdO schreef: Voor mij is dat een kwestie van definitie. Geloof is voor mij per definitie niet opgedrongen. Mensen kunnen best mee gaan in opgedrongen religieuze waarheden, maar dat is geen geloof.

Het is net zoiets als liefde, dat kan je - per definitie - ook niet afdwingen.
Juustem!
Dit is een onderschrift.
pyro

Bericht door pyro »

JW88 schreef:waarom is de kerstman niet waar en god wel?
De vraag is in de eerste plaats: is de kerstman waar?
De traditie gaat terug op sinterklaas, een katholieke heilige die rond het jaar 300 bisschop te Myra was. Is het waar dat Nicolaas in die tijd bisschop te Myra was? Ja, de geschiedschrijving daarover ziet er betrouwbaar uit.
Zit er een grote hoeveelheid volksgeloof en folkore rond Nicolaas, later sinterklaas, later de kerstman? Zonneklaar.

Qua kinderlijk geloof groeien we door, in de volgorde:
1. je gelooft in de kerstman
2. je gelooft niet in de kerstman
3. je bent de kerstman
4. je lijkt op de kerstman

Tot zover de kerstman.

Tweede vraag: is god waar?
Je kunt het geloof in God wel enigzins vergelijken met de kerstman, dan krijg je:
1. je gelooft in God (wat je geleerd hebt als kind)
2. je gelooft niet in God (je gaat zelf nadenken)
3. je bent God (je ontdekt je mogelijkheden)
4. je lijkt op God (je erkent dat er een Hogere Macht is dan jij zelf)

Dus als antwoord op je vraag: meer dan over god en de kerstman, gaat je vraag over het verband tussen geloof en waarheid. En de mogelijkheid door te groeien vanuit het geloof uit je kinderjaren, naar een steeds dieper verstaan van het begrip 'waarheid'.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Dessa

Bericht door Dessa »

Jaron schreef:
JW88 schreef:daarnaast zijn er ook heel veel christelijke gemeenschappen waar het gewoon ''not done'' is dat je niet gelooft, daar heb je zoveel maatschappelijke druk dat het geen keuze meer is... niet heel fijn lijkt me
Klopt. Kan ik me dan ook totaal niet in vinden. En lijkt mij ook helemaal niet fijn. Als een christelijke gemeenschap zoiets zou doen, zou ik dat uitermate onchristelijk vinden. Ik snap het ook niet want de 'christenen' die zoiets opleggen aan anderen, weten dan toch ook gewoon dat het niet ECHT is maar namaak...? Wat heb je nou in hemelsnaam (no pun intended) aan namaakgeloof? Dat zijn naamchristenen en als iets nep en erg (en eng) is, zijn het wel naamchristenen.
Precies. Heeft niets met een vrij geloof te maken en is helemaal geen geloof.
Jaron

Bericht door Jaron »

JW88, mag ik vragen waar je post vandaan komt? Ik bedoel: het lijkt voort te komen uit iets dat je hebt meegemaakt of zo...? Of is het een reactie op het nieuws (bijvoorbeeld over IS)? Of...? Ben gewoon nieuwsgierig. ;)
Dit is een onderschrift.
Dessa

Bericht door Dessa »

BdO schreef:Het is net zoiets als liefde, dat kan je - per definitie - ook niet afdwingen.
Dit is een hele mooie vergelijking.
JW88

Bericht door JW88 »

Als je elke dag 1000x achter elkaar iets hoort dat geloof je er vanzelf in. Als jou van jongs af aan elke dag wordt verteld dat alle appels giftig zijn eet je nooit weer een appel. Als je een leugen vaak genoeg hoor geloof je er vanzelf in...
Dessa

Bericht door Dessa »

JW88 schreef:Als je elke dag 1000x achter elkaar iets hoort dat geloof je er vanzelf in. Als jou van jongs af aan elke dag wordt verteld dat alle appels giftig zijn eet je nooit weer een appel. Als je een leugen vaak genoeg hoor geloof je er vanzelf in...
Dat is echt niet zo, ik heb lang zonder God geleefd.
JW88

Bericht door JW88 »

Dessa schreef:
JW88 schreef:Als je elke dag 1000x achter elkaar iets hoort dat geloof je er vanzelf in. Als jou van jongs af aan elke dag wordt verteld dat alle appels giftig zijn eet je nooit weer een appel. Als je een leugen vaak genoeg hoor geloof je er vanzelf in...
Dus indoctrinatie van jongen kinderen bestaat niet?
Dessa

Bericht door Dessa »

Dat kind gaat vanzelf ontdekken dat niet elke appel giftig is.
Dessa

Bericht door Dessa »

JW88 schreef:
Dessa schreef:
Dus indoctrinatie van jongen kinderen bestaat niet?
Dat zeg ik totaal niet.
Indoctrinatie kan helaas wel maar later zal het zelf de keuze gaan maken wat die wel of niet wil geloven.
pyro

Bericht door pyro »

JW88 schreef: Dus indoctrinatie van jongen kinderen bestaat niet?
Jonge kinderen aanvaarden hun omgeving als norm. Dat is gewoon een ontwikkelingsfase en kan niet anders.
BdO

Bericht door BdO »

Onzin.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
JW88

Bericht door JW88 »

pyro schreef:
Jonge kinderen aanvaarden hun omgeving als norm. Dat is gewoon een ontwikkelingsfase en kan niet anders.
Kan niet anders? Indoctrinatie kan volgens mij ook gewoon niet!
Jaron

Bericht door Jaron »

Natuurlijk. IEDER kind wordt geindoctrineerd. Jij bent ook geindoctrineerd. Dat kan niet anders. Dat is heus niet alleen iets wat gelovigen doen, hoor! Er zit natuurlijk wel verschil in hoever je daar als ouder/opvoeder mee gaat... Maar een overtuigde atheist kan zijn kind net zo indoctrineren als een overtuigd christen. Op school wordt je ook geindoctrineerd (neem een vak als geschiedenis...!!!).

En elke dag 1000x keer iets horen, kan je zeker beinvloeden, maar alsnog komt er een moment dat je gaat denken 'klopt dit wel'. Het bewijs dat niet alle kinderen van christenen ook christen zijn, bewijst dat al afdoende.
Dit is een onderschrift.
Dessa

Bericht door Dessa »

JW88 schreef:
pyro schreef:
Kan niet anders? Indoctrinatie kan volgens mij ook gewoon niet!
Dat vinden we hier volgens mij allemaal niet.
JW88

Bericht door JW88 »

Jaron schreef:
Natuurlijk. IEDER kind wordt geindoctrineerd. Jij bent ook geindoctrineerd. Dat kan niet anders. Dat is heus niet alleen iets wat gelovigen doen, hoor! Er zit natuurlijk wel verschil in hoever je daar als ouder/opvoeder mee gaat... Maar een overtuigde atheist kan zijn kind net zo indoctrineren als een overtuigd christen. Op school wordt je ook geindoctrineerd (neem een vak als geschiedenis...!!!).

En elke dag 1000x keer iets horen, kan je zeker beinvloeden, maar alsnog komt er een moment dat je gaat denken 'klopt dit wel'. Het bewijs dat niet alle kinderen van christenen ook christen zijn, bewijst dat al afdoende.
Ik ben niet geïndoctrineerd ik ben opgevoed, als je dat verschil niet snapt....

''Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie en als gewenst beschouwde beïnvloeding wordt niet als indoctrinatie betiteld''

Dat is indoctrinatie! En dat gebeurt heeeeel veeeel bij religie tot mijn spijt...
pyro

Bericht door pyro »

JW88 schreef: Kan niet anders? Indoctrinatie kan volgens mij ook gewoon niet!
Dan mis je iets wat je een kind zou kunnen meegeven, denk ik. De kerstman bijvoorbeeld sluit gewoon aan op de belevingswereld van een jong kind. Dat kindergeloof is mooi om te zien. Even zonneklaar is dat het kind bij opgroeien een fase bereikt waar de fantasie plaatsmaakt voor rationaliteit. Met zulke duidelijke symbolische 'indoctrinatie' help je je kind bewust die stappen te zetten in zijn ontwikkeling.
De kerstman is een ritueel dat bij opgroeien hoort.
Dessa

Bericht door Dessa »

JW88 schreef:
Jaron schreef:

Ik ben niet geïndoctrineerd ik ben opgevoed, als je dat verschil niet snapt....

''Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie en als gewenst beschouwde beïnvloeding wordt niet als indoctrinatie betiteld''

Dat is indoctrinatie! En dat gebeurt heeeeel veeeel bij religie tot mijn spijt...
Tot mijn grote spijt ook en die dat doen hebben echt geen idee hoe fout ze bezig zijn want wekt alleen maar haat op.