JW88 schreef:Laat ik beginnen te zeggen dat ik de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel heb en daarom ook vind dat iedereen zelf moet bepalen wat die zegt, vind of gelooft.
dat is een goed uitgangspunt.
Na dit gezegd te hebben is mijn mening dat God (in de breedste zin van het woord) precies hetzelfde is als de Kerstman, een verzinsel van mensen met een bepaald doel. Als een volwassen man in de kerstman gelooft is het vreemd, een man die een vliegende slee met rendieren heeft, maar een almachtige god, pratende slangen, maagden die kinderen krijgen, dat is allemaal acceptabel, ik heb daar maar 1 woord voor: RIDICUUL!.
ja, zo zou je het kunnen zien, maar je zou het ook metaforisch kunnen opvatten.
pratende slangen en maagden die kinderen krijgen zou je ook als sprookjes of mythen kunnen zien, die ons wat wilen vertellen.
in werkelijk komt dit natuurlijk niet voor en is nooit voorgekomen....
dus dan zou je de vergelijking kunnen trekken met de Kerstman of Sinterklaas.
Wakker worden mensen, religie is een machtsmiddel wat lang geleden is uitgevonden om mensen in toom te houden en de bijbel is een gedateerd spookjesboek. Religie is pure manipulatie
klopt ..zo is het ook begonnen toen het christendom staatsreligie werd en alle hoofden dezelfde kant op moesten staan...en de rest afgevoerd werd....
.daarna de vele concilies met vastgestelde geloofsopdrachten, waar niet van afgeweken mocht worden....de kerstening .....de inquisities etc...
jammer, want er waren vele visies zonder indoctrinaties -m.a.w. zonder religie.
hoe makkelijk is het wel niet om een klein kind te doen geloven in de kerstman, heel simpel, zo'n kind neemt dat voor absolute waarheid aan, dat is precies het zelfde met god.
In essentie zijn de kerstman en god in mijn ogen dus precies het zelfde. Ieder weldenkend mens met enige logica snapt dat er geen ''god'' bestaat. Het geloof is een illusie. Het probleem met religie is tevens ook dat het zeer weinig tot geen zelfkritiek heeft, wat erg spijtig is.
op zich vind ik dat er niets mis is met illusies.
misschien willen mensen ook wel "bedrogen" worden...
ik ben blij dat ik als kind heb geloofd in Sinterklaas en de Kerstman en als het december is geloof ik er nog steeds in...
als kind geloof je dat die cadeautjes van Sinterklaas en de Kerstman komen, maar wanneer je ouder wordt zie je in dat je ouders zich enorm hebben uitgesloofd om het feest leuk voor je te maken en kosten noch moeite gespaard hebben, zonder er zelf voor bedankt te worden.
dus dat in wezen het goede uit de mensen zelf komt...
en dat kun je als volwassene ook weer echt waarderen...dan zie je het in een ander perspectief.
en zo zal het ook wel ongeveer met het geloof zijn.....wachten op iets beters en mooiers dan wat er nu is of steun zoeken in een vader of moederfiguur, die alles voor je oplossen en waar je afhankelijk van bent....altijd kind blijven....als een onzichtbaar vriendje...
of misschien het niet kunnen aanvaarden dat het leven eindig is en dan maar een hemel verzinnen ....etc..
Het tweede probleem is dat een goede inhoudelijke reactie op mijn post ook zeer lastig zal worden ben ik bang omdat religieuze mensen wellicht diep van binnen wel weten dat wat ik hier verkondig gewoon juist is...
tsjonge..hohohoho.......je blaast hier wel erg hoog van de toren....
zelfoverschatting wellicht?
maar als ik het goed begrijp ben je dus atheïst?
of?
ooit gelovig geweest misschien?
vertel....steek van wal...