God is precies het zelfde als de Kerstman...

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
BdO
Man/Vrouw: M

Re: God is precies het zelfde als de Kerstman...

Bericht door BdO »

Wilsophie schreef:
Dessa schreef:
Wilsophie schreef:
BdO schreef:Dooddoener
Het juist maar wrange woord BdO.
sloeg op jouw opmerking ;)

Jij vond sinterklaas toch zo'n leuk feest? Dat mag dan ook niet 8-)
Laat BdO dat zelf even uitleggen a.u.b. Zo komt het niet over.
Ik haalde de ernst van deze tijd aan en we zitten hier op een forum over "geloofsgesprek", als men daaronder verstaat het geloof in de kerstman en Sinterklaas, zal men de regels moeten bijstellen denk ik .
De uitleg van Dessa is eigenlijk wel prima. Jij viert ook Sinterklaas dus doet ook iets luchtigs, en dan staan al die erge dingen die jij noemt heus niet op pauze.... En daarom is het een dooddoener = een opmerking die elk gesprek en argument doodslaat met een volstrekt niet met het onderwerp ter zake doende waarheid. Als je dat wrang vindt moet je het maar niet meer doen denk ik.

Luchtige dingen mogen besproken, ook al gebeuren er erge dingen. Daarenboven gaat het hier helemaal niet over de Kerstman, we hebben het er over inhoeverre God meer of minder illusionair is dan de Kerstman. Dat doen we niet om op een Kerstmanforum het illusionaire gehalte van de Kerstman te bediscussieren - al is daar natuurlijk ook bij alle ellende in de wereld niets op tegen -, maar dat doen we om op een geloofsforum het illusionaire gehalte van God te bespreken. We trekken daarbij een vergelijking met de Kerstman, maar het gespreksonderwerp is dus God. Als jij spreken over God automatisch als "beppen" betitelt dan zou je bijna gaan hopen dat er een zekere vooruitgang te bespeuren is, al is dat wellicht iets te mooi om waar te zijn. :roll:
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Dessa
Man/Vrouw: V

Bericht door Dessa »

Wilsophie schreef:@ Dessa, mijn reactie over Sinterklaar was spottend bedoeld. Snap je dat niet? En wij vieren dat met plezier, maar mag ik bezwaar maken met het vergelijk dat God precies hetzelfde is als de Kerstman, er staat nog net niet "dezelfde", dat moet je eens zeggen over Allah op een willekeurig forum.
We hadden het hier over de kerstman los van vergelijken met God omdat ik God niet vergelijk met de kerstman, nog geen baardhaartje zelfs 8-)

En dat sintvieren is juist leuk dat je dat zo leuk vindt, daar geniet je van toch, we mogen genieten en hoeven niet elke sec aan alle ellende te denken ;)
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Hier wordt het een troep.

Ik ben dan weer eens weg.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Dessa

Bericht door Dessa »

vrolijke schreef:Hier wordt het een troep.

sinterklaas laat ook altijd veel rommel na ja
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Waarom help je niet even met opruimen dan 8-)

Nou ja, de vraag of alleen datgene "zinnig" is dat wij (omdat we nu eenmaal allemaal homo sapiens zijn) allemaal als dagelijkse realiteit ervaren, of ook datgene dat zich afspeelt in de individuele, maar doorgaans wel in groepen ervaren voorstellingswereld, is best een interessante.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Dessa

Bericht door Dessa »

Tin schreef:

Waarom help je niet even met opruimen dan 8-)

Nou ja, de vraag of alleen datgene "zinnig" is dat wij (omdat we nu eenmaal allemaal homo sapiens zijn) allemaal als dagelijkse realiteit ervaren, of ook datgene dat zich afspeelt in de individuele, maar doorgaans wel in groepen ervaren voorstellingswereld, is best een interessante.
Is heel interessant ja :)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

BdO schreef:
Als jij spreken over God automatisch als "beppen" betitelt dan zou je bijna gaan hopen dat er een zekere vooruitgang te bespeuren is, al is dat wellicht iets te mooi om waar te zijn. :roll:

Wil je mijn woorden niet verdraaien BdO.
HIer mijn citaat: Dagelijks worden mensen vermoord en nu weer een schip met vluchtelingen verdronken, de wereld staat in brand en wij beppen over de kerstman? De slachtoffers van de ramp zijn gister nog pas in Maleysië aangekomen, en wij praten over de kerstman.

Niks automatisch beppen over God. Dat zou ik nooit zeggen en vind het een kwalijke suggestieve opmerking.
Dessa

Bericht door Dessa »

Wilsophie schreef:
BdO schreef:
Als jij spreken over God automatisch als "beppen" betitelt dan zou je bijna gaan hopen dat er een zekere vooruitgang te bespeuren is, al is dat wellicht iets te mooi om waar te zijn. :roll:

HIer mijn citaat: Dagelijks worden mensen vermoord en nu weer een schip met vluchtelingen verdronken, de wereld staat in brand en wij beppen over de kerstman? De slachtoffers van de ramp zijn gister nog pas in Maleysië aangekomen, en wij praten over de kerstman.

Niks automatisch beppen over God. Dat zou ik nooit zeggen en vind het een kwalijke suggestieve opmerking.
Nogmaals jij zelf had het over sinterklaas en hebt het toch ook over andere dingen buiten de bijbel enz? Ons gebep over de kerstman is exact hetzelfde dus het slaat gewoon nergens op dat je zoiets zegt.. je had het over kwetsen eerder maar dit kwetst mij ook als iemand zegt hou op met dat gebep want er gaan mensen dood... snap je hoe dat overkomt?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dessa, dit item over de Kerstman als vergelijk met God, vind ik ondermaats en daar had ik het niet over. Lees het even terug alsjeblieft en het hoort thuis in chatten in het café maar door jouw reactie begin ik nog te geloven dat het bloedserieus is en dat maakt het voor mij nog erger en BdO verdraait mijn woorden, daar had ik het over. Lees toch eens wat nauwkeuriger.
Beppen gebruikte ik in relatie over het praten over de Kerstman, niets meer en niets minder en in Levensbeschouwing vind ik het niet thuishoren en dat mag ik toch vinden?
Sinterklaas was spottend bedoeld, je gaat er nu een drama van maken dus ik haak af.
Jij hoeft niet voor anderen te antwoorden, ik richtte mij tot BdO.
Doei!
pyro

Bericht door pyro »

Tin schreef: Nou ja, de vraag of alleen datgene "zinnig" is dat wij (omdat we nu eenmaal allemaal homo sapiens zijn) allemaal als dagelijkse realiteit ervaren, of ook datgene dat zich afspeelt in de individuele, maar doorgaans wel in groepen ervaren voorstellingswereld, is best een interessante.
Dat is zeker interessant. Ik heb weleens een gedachten expiriment gedaan met ideeen die me volstrekt onzinnig voorkwamen. Het frappante is, hoe meer je aan die 'onzinnigheden' blijft denken, hoe meer je eraan went en hoe minder 'onzinnig' het na een poosje wordt. Totdat je je voorstelling uiteindelijk heel zinnig vindt. :ugeek:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dessa schreef: je had het over kwetsen eerder maar dit kwetst mij ook als iemand zegt hou op met dat gebep want er gaan mensen dood... snap je hoe dat overkomt

Je gaat er nu een hele rare post van maken, zo heb ik dat totaal niet gezegd.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 23 aug 2014, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

En nu graag weer op het onderwerp zelf verder. Ik schrijf het maar even zo. Ben toevallig ook moderator hier, dus als ik morgen (ga er nu mee stoppen) nog meer van dat gesinterklaas en kerstman zie, dat in zwarte Pieten uitmond, dan ga ik toch maar eens schrappen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

JW88 schreef:Laat ik beginnen te zeggen dat ik de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel heb en daarom ook vind dat iedereen zelf moet bepalen wat die zegt, vind of gelooft. Na dit gezegd te hebben is mijn mening dat God (in de breedste zin van het woord) precies hetzelfde is als de Kerstman, een verzinsel van mensen met een bepaald doel. Als een volwassen man in de kerstman gelooft is het vreemd, een man die een vliegende slee met rendieren heeft, maar een almachtige god, pratende slangen, maagden die kinderen krijgen, dat is allemaal acceptabel, ik heb daar maar 1 woord voor: RIDICUUL!. Wakker worden mensen, religie is een machtsmiddel wat lang geleden is uitgevonden om mensen in toom te houden en de bijbel is een gedateerd spookjesboek. Religie is pure manipulatie, hoe makkelijk is het wel niet om een klein kind te doen geloven in de kerstman, heel simpel, zo'n kind neemt dat voor absolute waarheid aan, dat is precies het zelfde met god. In essentie zijn de kerstman en god in mijn ogen dus precies het zelfde. Ieder weldenkend mens met enige logica snapt dat er geen ''god'' bestaat. Het geloof is een illusie. Het probleem met religie is tevens ook dat het zeer weinig tot geen zelfkritiek heeft, wat erg spijtig is. Het tweede probleem is dat een goede inhoudelijke reactie op mijn post ook zeer lastig zal worden ben ik bang omdat religieuze mensen wellicht diep van binnen wel weten dat wat ik hier verkondig gewoon juist is...
Mag ik vragen welke God jij bedoelt? Je schrijft het met een kleine letter en dat is tegen de regels.
Dan zeg je dat ieder weldenkend mens zegt dat er geen God bestaat.. Waarop baseer je dat?
Waarom is geloof een illusie?
Ik heb het niet over religie, dat is niet hetzelfde als geloof in de Schrift. En wat bedoel je met zelfkritiek?
En waarom denk je dat wij niet capabel zijn om inhoudelijk te reageren, en hoe weet je dat "gelovige" mensen denken dat wat jij verkondigt juist is? Waarop baseer je dat. Dat is heel suggestief en twijfel aan de competentie van de forumleden, lijkt mij.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 23 aug 2014, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Tin schreef:En nu graag weer op het onderwerp zelf verder. Ik schrijf het maar even zo. Ben toevallig ook moderator hier, dus als ik morgen (ga er nu mee stoppen) nog meer van dat gesinterklaas en kerstman zie, dat in zwarte Pieten uitmond, dan ga ik toch maar eens schrappen.
Als je moderator bent, mag ik je dan attent maken op het schrijven van God zonder hoofdletter en

deze post waar ik volgens jouw norm heb geantwoord en deze reactie krijg.
JW88 schreef: Kijk precies wat ik zei, dit is een goed voorbeeld van onzinloos gebrabbel en geen fatsoenlijke inhoudelijk reactie. Met deze reactie laat je in elk geval niet blijken dat je een weldenkend mens bent... Hoezo ben ik bang? waarvoor? Ik denk dat jij bang bent voor de realiteit!
Einde citaat.

modbreak Tin. Kan beter per PB. Zal dan ook per PB antwoorden. Nu svp weer on topic verder.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik beroep mij dus serieus op de post van Za Aug 23, 2014 10:15 pm . Maar het is lastig communiceren als je als niet weldenkend mens wordt gezien, dat is geen basis van gelijkwaardigheid.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Tin schreef:
JW88 schreef:De essentie van deze post is dat een illusie heel makkelijk te creëren is en heel veel mensen gemanipuleerd worden terwijl ze het zelf niet door hebben.
Hoe zit dat bij jou?
Heb jij het door, of niet?

Je lokt wel wat reacties uit!
Het lijkt me trouwens lastig een gesprek met je te voeren.
Wat dat betreft lijk je nogal op de meest orthodoxe christenen op dit forum.
Dat je niet in een zelfgeschapen godsbeeld gelooft als bron van het bestaan, daar kan ik volledig inkomen.
Eigenlijk ben ik meer geïnteresseerd in waarin je wél gelooft als achtergrond van alles dat je als realiteit beschouwt.
Maar misschien is dat hier off-topic.....
Lastig een gesprek met je te voeren en dus lijk je nogal op de meest orthodoxe Christenen op dit forum?
Ook niet echt een fatsoenlijke reactie , sorry hoor.

modbreak Tin. Nee. Als ik schrijf dat het mij lastig lijkt een gesprek met je te voerendan is daar niets onfatsoenlijks aan (je citeert ook niet volledig). Ik schrijf daar iets over mezelf. Mij lijkt het lastig een gesprek te voeren. Omdat de leefwerelden van de strengste christelijke orthodoxie of " alles wat ik niet kan bevatten bestaat niet" te ver van mij afstaan.

Tin waarom beantwoord je de post nu ineens als moderator en maak je er een modbreak van, je was toch aan het woord gewoon als forumlid? Je relateert het wel degelijk Tin, je schrijft dat het voor jou lastig is een gesprek te voeren met de TS en vergelijkt hem met de meeste orthodoxe Christenen op dit forum. Deze man is atheist. Je modbreak vind ik onterecht. Je reactie is nu volkomen anders en maak je er iets van. Ik heb letterlijk geciteerd wat je zei en nu maak je er van dat het gaat om leefwerelden van de strengste christelijke orthodoxie, maar dat stel je achteraf bij want is het terecht om atheistisch denken te stellen op de lijn van "strengste christelijke orhodoxie? " En dan als moderator je post blijkbaar rechtvaardigen.
Ik begrijp altijd dat moderaties te maken hebben met de regels van het forum.

[modbreak Trajecto] Het is inderdaad een beetje lastig om zowel in een topic mee te forummen als ook er moderator te zijn. In dit subforum zijn zowel Tin als ikzelf moderator. (Oorspronkelijk is het eigenlijk de bedoeling om in elk subforum twee moderators te hebben, maar dat lukt slechts af en toe voor een enkel subforum, tot nog toe.)
Verder is het niet zo dat modbreaks alleen worden geplaatst om attent te maken op overtredingen van regels maar ook om bij misverstanden in gesprekken een hint te geven, bijvoorbeeld. Aanwijzingen bij verwarring geven hoort ook tot hetgeen wat een moderator verzorgen moet.
Ik gaan nu ook verduidelijkingen geven:
Tin heeft het niet over de "meeste orthodoxe christenen" maar over de meest-orthodoxe christenen en bedoelt dan de christenen/forummers die in de grootste mate orthodox zijn.
En daarmee vindt hij het moeilijk communiceren.
Die personen staan niet niet zozeer op één lijn met "harde atheïsten" (atheïsten die niet stellen dat Gods bestaan onbewijsbaar is maar dat God gewoon niet bestaat), maar ze staan wel allen ver van Tins eigen denken af en staan wat betreft absoluutheid van standpunt -- wat betreft zekerheid van eigen gelijk en niet stellen dat je van sommige dingen niet weet dat ze waar zijn noch weet dat ze niet waar zijn -- eigenlijk in één categorie voor hem. Dat kan toch?

Bij onduidelijkheid over wat iemand die moderator zegt in een post als gewoon forummer kan beter een andere moderator duidelijkheid geven als dat het handigste door een moderator gebeurd. Dat is wel zo. Tin zal hier de moderatorrol hebben gekozen omdat de verduidelijking dan rechtstreeks in jou post kon worden gegeven. Als hij het als gewone post zou hebben geplaatst, kwam het een heel eind van jouw post af te staan doordat dit topic erg snel loopt.
Maar ik heb het er wel even over met Tin.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 24 aug 2014, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
BdO

Bericht door BdO »

Wilsophie schreef:
BdO schreef:

Nee, je vindt het een kwalijke opmerking van mij dat ik aantoon dat jij ons gesprek (beppen = verdraaiing 1) over God (de Kerstman = verdraaiing 2, zie mijn vorige post dat het dus niet primair over de Kerstman ging) met een dooddoener af wilt doen. Dat is waar jij eigenlijk een probleem mee hebt. Ik verdraai niets, ik geef aan waar jouw woorden op neerkomen zonder jouw verdraaiing van onze woorden.

Wij hadden het over God, en jij noemt dat beppen op grond van een verdraaiing van onze woorden in combinatie met een dooddoener.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
HarryK

Bericht door HarryK »

JW88 schreef:Laat ik beginnen te zeggen dat ik de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel heb en daarom ook vind dat iedereen zelf moet bepalen wat die zegt, vind of gelooft. Na dit gezegd te hebben is mijn mening dat God (in de breedste zin van het woord) precies hetzelfde is als de Kerstman, een verzinsel van mensen met een bepaald doel. Als een volwassen man in de kerstman gelooft is het vreemd, een man die een vliegende slee met rendieren heeft, maar een almachtige god, pratende slangen, maagden die kinderen krijgen, dat is allemaal acceptabel, ik heb daar maar 1 woord voor: RIDICUUL!. Wakker worden mensen, religie is een machtsmiddel wat lang geleden is uitgevonden om mensen in toom te houden en de bijbel is een gedateerd spookjesboek. Religie is pure manipulatie, hoe makkelijk is het wel niet om een klein kind te doen geloven in de kerstman, heel simpel, zo'n kind neemt dat voor absolute waarheid aan, dat is precies het zelfde met god. In essentie zijn de kerstman en god in mijn ogen dus precies het zelfde. Ieder weldenkend mens met enige logica snapt dat er geen ''god'' bestaat. Het geloof is een illusie. Het probleem met religie is tevens ook dat het zeer weinig tot geen zelfkritiek heeft, wat erg spijtig is. Het tweede probleem is dat een goede inhoudelijke reactie op mijn post ook zeer lastig zal worden ben ik bang omdat religieuze mensen wellicht diep van binnen wel weten dat wat ik hier verkondig gewoon juist is...
De vraag is volgens mij nog steeds (na al meer dan 100 reacties): Wat wil je nu eigenlijk met dit topic?

Wil je mensen wakker schudden?
Dan ben je hier op de verkeerde plek, omdat wij hier een gespreksforum zijn, niet een zeepkist-forum.

Wil je graag bijval van anderen die niks met christendom en/of God hebben?
Dat moet lukken, er lopen hier wel mensen rond die je daar graag in bijvallen.

Wil je eigenlijk wel een serieuze inhoudelijke reactie?
En wat voor reacties wil je dan eigenlijk?
Dat mensen gaan bestrijden wat je hier roept?

Vooralsnog zie ik hier (en in meer reacties van jou) iemand met een heel gesimplificeerde mening over het fenomeen religie,
wat in zichzelf nog geen probleem hoeft te zijn,
maar ook zie ik met name opmerkingen over een aantal uitwassen die ook (maar niet exclusief) in religies voorkomen,
en gaat er van uit dat dat op iedereen die ook maar op enige manier in de God van de bijbel gelooft, toepasbaar is.
Dat heet generaliseren, en dat is - naar mijn mening - ridicuul, maar - belangrijker - een verkeerde basis voor een zinnig gesprek.
Psalm 1:1
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Vind je het goed dat ik het hierbij laat want ik begrijp niets van je reactie.
Welterusten BoomderOnwetendheid. :clown:
BdO

Bericht door BdO »

Wilsophie schreef:Vind je het goed dat ik het hierbij laat want ik begrijp niets van je reactie.
Daar heb je mijn toestemming niet voor nodig :)...
Wilsophie schreef: want ik begrijp niets van je reactie.

laat staan dat je het zou hoeven te motiveren.... te meer daar in dit geval zelfs mijn weinige intuitie wel voldoende is. :roll:
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

maar een almachtige god, pratende slangen, maagden die kinderen krijgen, dat is allemaal acceptabel, ik heb daar maar 1 woord voor: RIDICUUL!.
Het schrijven van een almachtige God met een kleine letter wordt goedgekeurd heb ik vernomen, maar het gaat hier toch om de God van de Bijbel, als het gaat om maagden die kinderen krijgen. Wat ik net zo oneerbiedig vind en dat vind ik niet acceptabel. De pratende slang is in de Bijbel de satan, dus ik neem aan dat het over de God van de Bijbel gaat tegenover de Maagd Maria de moeder van de Here Jezus en een almachtig God is mijn God absoluut en ik geloof in deze God als Schepper van hemel en aarde en dat mag je ridicuul vinden, daar ben je vrij in , maar enig fatsoen en respect voor andersdenkenden lijkt mij zeer op zijn plaats en zoek je steun gerust bij de mensen die niet in deze God geloven en als de beheerder dat als levenbeschouwelijk acht is dat prima, ik vind het meer iets voor in het café of praatvaria.

Ik acht zelfs dat mensen die niet geloven in de God als Vader van de Here Jezus Christus, toch hun leven niet beschouwelijk bekijken met als onderwerp de Kerstman, maar ik ga er soms aan twijfelen gezien de reacties en de vijandige houding als ik zeg dat ik het onbegrijpelijk vind in deze tijd en het is geen december, maar wel een tijd waarin zoveel vreselijke dingen gebeuren en waar de wereld in brand staat en dan kom je met de Kerstman?

Ik doe niets af aan feesten of aan leuke dingen in het leven van gezinnen al dan niet met kinderen, maar ik beperk tot vandaag 23 augustus 2014 waar een maand geleden ons land is getroffen door een vreselijke ramp en waar ik dagelijks op het nieuws beelden niet zie gelukkig maar wel hoor van onthoofde kinderen.

Mijn post was w.s. net zo ongehoord dat ik me liet/ laat verleiden om zogenaamd terug te spotten. Had ik niet moeten doen want dat wordt tegen mij gebruikt dat ik "toch ook in Sinterklaas geloof". Ik denk dat ik me ga voorbereiden op de Zondag na vandaag 2 begrafenissen, hoe triest en verdrietig kunnen mensen getroffen worden . Met excuus dat mij dat bezig houdt. Een dooddoener. Ja dat is het! :(
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 23 aug 2014, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Piebe

Bericht door Piebe »

Luister Wilsophie,

Hoofdletters betekenen niks, want dan zou je beter alles met HOOFDLETTERS KUNNEN SCHRIJVEN ZODAT NIEMAND TE WEINIG EER KRIJGT.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Piebe dat ben ik met je eens, maar ik kreeg een officiële waarschuwing destijds omdat ik Allah met een kleine letter schreef.
Daarom ben ik er op gefocust geraakt. Ik was toen net lid en was me die overtreding niet bewust. Ik vond het een zware sanctie namelijk. Maar blijkbaar staat het in de regels.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Piebe schreef:Luister Wilsophie,

Hoofdletters betekenen niks, want dan zou je beter alles met HOOFDLETTERS KUNNEN SCHRIJVEN ZODAT NIEMAND TE WEINIG EER KRIJGT.
Nee Piebe schrijven met hoofdletters zoals je nu doet wordt op internet gezien als schreeuwen en is op sommige forums ook verboden.
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

[modbreak Trajecto]
Zie:
Onderwerptitel: Hoe werken we op het forum? Tips en regels.
Het stuk tekst onder "Belangrijk is:" en de regels over hoofdlettergebruik onder punt 15.
(God moet met een hoofdletter wanneer als naam gezegd; wanneer je spreekt over goden in het algemeen of over de god van dit-of-dat, of over een god van zus-of-zo, dan niet.)

Overigens is het hier nu weer meta-gepraat in het topic. Het moet via TR en Feedback
Nulla aetas ad discendum sera