* Ik had een "filosofisch" argument ingebracht: je kunt het bestaan van iets aantonen door het effect ervan.BdO schreef:1. welke redenatie(s) precies?HarryK schreef: Ook (1.) dit soort redenaties liggen op het niveau van generalisatie.
Dat er gelovigen zijn die te pas en te onpas zeggen dat God (2.) het wel kan (waar ik het overigens mee eens ben),
betekent nog niet dat (3.) dit dus altijd (4.) zo werkt.
Ik kan niet verklaren waarom zo veel mensen NIET in God (willen/kunnen) geloven.
Maar je hoort mij niet zeggen dat 5. dat het werk van God is.
2. wat kan God?
3. wat werkt altijd?
4. hoe? Pak eventueel 3 en 4 samen in een andere formulering.
5. Het niet geloven in God van veel mensen hoeft niet zijn werk te zijn volgens jou. Op welke manier heeft dat een aangrijpingspunt bij wat Callista zegt?
* Callista geeft dan aan dat dat "dus" niet werk, en dat je dan "hooguit" "een God van de gaten" krijgt.
* Waarop ik reageerde:
Die term "God van de gaten" ken ik niet, maar klinkt niet zo relevant.
Het gaat hier in beginsel ook niet over het juiste beeld van God, maar over het elementaire beginsel dat God bestaat.
En dan is dit een heel legitiem argument.
* De reactie van callista is dan:
als dingen [nog] niet te verklaren zijn, lijkt het me wat al te simpel om dan te zeggen, dat dat het werk van God is....
en nogmaals: welke God?
Gevolgd door wat info van Wikipedia hierover, waarvan relevant voor dit moment:
Dan de antwoorden op jouw vragen.God als almachtige wordt volgens deze terminologie gebruikt door gelovigen ter verklaring van (tot op heden) onbegrijpelijke verschijnselen. Het argument van de theologie is dat deze onbegrijpelijke verschijnselen onherleidbaar complex zijn, zodat zij een ontwerper nodig hebben; dit noemt men intelligent design. Wanneer een verschijnsel dan toch wetenschappelijk wordt verklaard, is er weer een gaatje gevuld, en wordt de god alleen nog voor de resterende onbegrijpelijkheden gebruikt.
1. Redenaties dat "gelovigen" op deze manier reageren + dat ik een gelovige ben + dat ik dan ook uit moet komen bij dergelijke redeneringen.
2. Wat God kan? "HET", wat dus slaat op alles wat onverklaarbaar is.
3. hetzelfde als 2.
4. In andere woorden: Het betekent niet dat als iets onverklaarbaar is, dat dat onverklaarbare dan per definitie het werk van God is.
En daarvan geef ik een tegengesteld voorbeeld.
5. Het is de weerlegging van callista's generalisatie.
Hopelijk is het zo duidelijk, in combinatie met mijn voorgaande reacties.
Zo niet: jammer, maar ik trek mij dus terug uit dit gesprek.