Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Wilsophie »

Waar zijn we nu in het Mattheus evangelie waar de Heer wordt belicht als de Koning?

Pedagogiek of opvoedkunde is heel breed, maar voor mij geen woord om mensen het avondmaal te ontzeggen. Daarom noemde ik het. Het woord wordt zeer misbruikt binnen de kerkenraden, want o wat staat men graag klaar met het zweepje. :oops: :oops:
En ja... dan gaat in werking : "Wie zonder zonden is......". :naughty:
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:Volgens mij staat de discussie of iemand nu wel of niet een binnen kerkelijke christen is los van wat er speelt in de situaties die hierboven geschetst zijn. Daarbij denk ik dat we voorzichtig moeten zijn met de term "scheinheilig" (over oordelen gesproken!)
Ik geloof niet dat alle daders van dergelijke seksuele uitspattingen "scheinheilig" zijn.
Ik zie namelijk achter dergelijke gruwelheden demonische machten die christenen slachten en verdelgen.
De dader is dikwijls de grootste slachtoffer en het slachtoffer is dikwijls eerder door God geestelijk hersteld dan de dader, die er in relatie tot God er ernstig door satan geslacht er aan toe is. Satan zal dikwijls deze daders in het hart kunnen grieven: "ben jij nu een christen? Wat is er nu over van je goede voornemens? Kijk nu naar wat je gedaan hebt! Ja, jij behoort mij toe!"

Vermanen moet denk ik op een zeer wijze wijze plaats vinden.
Een Geestelijke uit België werd aangeklaagd wegens een seksuele vergrijp uit zijn jonge jaren als geestelijke.
Hij was geloof ik een bisschop. Bij het openbaar worden ervan tot in Nederland toe, pleegde hij zelfmoord.
Ik had niet zo iets van "en terecht!" , maar zo iets van: "arme man.. je had wellicht zo veel beter willen leven en hebt wellicht zo veel bekeermomenten gehad, maar het verleden heeft je ingehaald en je onderuit gehaald."
Inderdaad Gait, het wordt weer totaal uit het verband gehaald.
Gaitema
Man/Vrouw: M

Bericht door Gaitema »

Nog iets persoonlijks beste forumvrienden ;)

Mijn vriendin op dit moment komt uit Rwanda.
Haar vader, twee broers en twee zussen heeft ze in de oorlog van 1994 voor haar ogen zien vermoord worden.
In die jaren erna werd het tussen haar en God muisstil.
Tot ze een discipelschapstraining van Jeugd met een Opdracht ging volgen. Toen vond ze het contact met God terug en leerde ze de daders te vergeven. Ze is nog bezig met haar herstel en kan er ook niet makkelijk over praten.

In deze oorlog vielen meer dan 500.000 doden. Het land heeft (ter vergelijking) nu rond de 12 miljoen inwoners en is kleiner dan Nederland.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:Nog iets persoonlijks beste forumvrienden ;)

Haar vader, twee broers en twee zussen heeft ze in de oorlog van 1994 voor haar ogen zien vermoord worden.
Tot ze een discipelschapstraining van Jeugd met een Opdracht ging volgen. Toen vond ze het contact met God terug en leerde ze de daders te vergeven. Ze is nog bezig met haar herstel en kan er ook niet makkelijk over praten.

In deze oorlog vielen meer dan 500.000 doden. Het land heeft (ter vergelijking) nu rond de 12 miljoen inwoners en is iets kleiner dan Nederland.
Ja Gait daar word je stil van. God heeft ook nog jou op haar weg gebracht en ik hoop, maar vertrouw erop dat ze naast de liefde van de Here Jezus ook nog jouw liefde mag ervaren en ik ben er eigenlijk van overtuigd.
Liefs van mij.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:Waar zijn we nu in het Mattheus evangelie waar de Heer wordt belicht als de Koning?

Pedagogiek of opvoedkunde is heel breed, maar voor mij geen woord om mensen het avondmaal te ontzeggen. Daarom noemde ik het. Het woord wordt zeer misbruikt binnen de kerkenraden, want o wat staat men graag klaar met het zweepje. :oops: :oops:
Juist, dat laatste schiet er vaak bij in.

Weet je wat me meer opvalt?
Kaïn bleef toch in contact met God na dat hij zijn broer vermoord had.
God beschermde hem ook, nadat hij door Hem verbannen werd.
Koning David werd even zo gestraft na dat hij de dood van de man van Bathseba op zijn geweten had,
maar toch bleef God met hem in contact en werd door Hem een man naar Zijn hart genoemd.
En wat had Paulus op zijn kerfstok?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:
Gaitema schreef:Nog iets persoonlijks beste forumvrienden ;)

In deze oorlog vielen meer dan 500.000 doden. Het land heeft (ter vergelijking) nu rond de 12 miljoen inwoners en is iets kleiner dan Nederland.
Ja Gait daar word je stil van. God heeft ook nog jou op haar weg gebracht en ik hoop, maar vertrouw erop dat ze naast de liefde van de Here Jezus ook nog jouw liefde mag ervaren en ik ben er eigenlijk van overtuigd.
Liefs van mij.
Dat lijkt er wel sterk op. Mede om deze reden (maar even goed typisch Afrikaans) is het voor haar heel belangrijk dat mijn familie ook familie voor haar zal zijn. Ze heeft al met mij mijn ouders bezocht en mijn vader zei spontaan tegen haar "je bent mijn dochter!"
Ik heb trouwens (toevallig?) twee zusjes en een broertje (twee broers en twee zussen met elkaar, inclusief mij). Verging het Job niet net zo?
Hij wist helemaal niet dat het voor haar belangrijk was dat hij als een soort tweede vader voor haar zou zijn, nu haar vader er niet meer is.
Haar moeder en andere twee broers en twee zussen wonen nog in Rwanda.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:
Wilsophie schreef:Waar zijn we nu in het Mattheus evangelie waar de Heer wordt belicht als de Koning?

Juist, dat laatste schiet er vaak bij in.

Weet je wat me meer opvalt?
Kaïn bleef toch in contact met God na dat hij zijn broer vermoord had.
God beschermde hem ook, nadat hij door Hem verbannen werd.
Koning David werd even zo gestraft na dat hij de dood van de man van Bathseba op zijn geweten had,
maar toch bleef God met hem in contact en werd door Hem een man naar Zijn hart genoemd.
En wat had Paulus op zijn kerfstok?
Ik geloof ook niet dat Kain verloren ging , evenals Judas.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Judas is een lastige. Satan wist hem de dood in te drijven.
Ook had Judas spijt. Wie zal het zeggen, wat er van hem geworden is?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Even voor het overzicht. De discussie vindt nog plaats aan de hand van:
Gaitema schreef:
Matteüs 7:1-5

7
1 Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. 3 Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 4 Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? 5 Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Daarnaast soms over:
Matteüs 7:6

6 Geef wat heilig is niet aan de honden en gooi je parels niet voor de zwijnen; die zouden ze maar met hun poten vertrappen, zich omkeren en jullie verscheuren.

Dessa

Bericht door Dessa »

Heftig Gaitema voor je vriendin..
NBG schreef:Matteüs 7:6

6 Geef wat heilig is niet aan de honden en gooi je parels niet voor de zwijnen; die zouden ze maar met hun poten vertrappen, zich omkeren en jullie verscheuren.
Dit is een moeilijk iets wanneer iemand gaat bepalen wie die honden en zwijnen dan zijn..
Martine

Bericht door Martine »

1 Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.(NBV)
Vanmorgen hoorde ik het volgende verhaal als illustratie van deze tekst:
Een man werkte zeer hard en was altijd bereid een handje te helpen als het nodig was.Maar hij liet zich zeer laatdunkend uit over mensen in de WAO - opvreters, aanstellers, die met hun luie kont op de bank zaten... ze moesten die uitkeringen inhouden, dan moesten ze wel werken.
De dag kwam dat hij longkanker kreeg. Weliswaar operabel, maar daarna kwam hij toch in de WAO terecht - hij kon niet meer werken. Hij was 55 en heeft tien jaar lang, tot zijn AOW, van 8 uur 's morgens tot 5 uur 's middags binnen gezeten. Hij voelde zich be- en veroordeeld...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
callista

Bericht door callista »

Martine schreef:
1 Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.(NBV)
Vanmorgen hoorde ik het volgende verhaal als illustratie van deze tekst:
Een man werkte zeer hard en was altijd bereid een handje te helpen als het nodig was.

Maar hij liet zich zeer laatdunkend uit over mensen in de WAO - opvreters, aanstellers, die met hun luie kont op de bank zaten... ze moesten die uitkeringen inhouden, dan moesten ze wel werken.
De dag kwam dat hij longkanker kreeg. Weliswaar operabel, maar daarna kwam hij toch in de WAO terecht - hij kon niet meer werken.

Hij was 55 en heeft tien jaar lang, tot zijn AOW, van 8 uur 's morgens tot 5 uur 's middags binnen gezeten.
Hij voelde zich be- en veroordeeld...
Tja..... :(
En welke conclusie trek jij hieruit?
Zie je het als een straf...... of zoiets als "wat je zaait zul je oogsten?"
Dan had je maar niet moeten oordelen, dan was het jou niet overkomen?
Oorzaak en gevolg?
Karma?
Boontje komt om zijn loontje?
Je hebt het zelf uitgelokt....etc.

of? :?:
Toeval en dikke pech ?
Misschien wat beter nadenken voordat je iets zegt, omdat het jou ook kan overkomen?

Ik vermoed het laatste.... ;)
Piebe

Bericht door Piebe »

Laten we het hopen, want als dat niet zo is zou ze de goden verzoeken.
Martine

Bericht door Martine »

Callista schreef:Misschien wat beter nadenken voordat je iets zegt, omdat het jou ook kan overkomen?

Helemaal goed -je mag nooit meer raden! :smile:
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
callista

Bericht door callista »

Martine schreef:
Callista schreef:Misschien wat beter nadenken voordat je iets zegt, omdat het jou ook kan overkomen?

Helemaal goed -je mag nooit meer raden! :smile:
:D
Dank je...was ook eigenlijk vragen [die vraag specifiek aan jou dan bedoel ik] naar de bekende weg... :oops:
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

T.a.v. het voorbeeld van Martine, had ik eigenlijk ook mijn post ( verkeerd) geplaatst n.a.v. bepaalde aandoeningen waar door mensen die heel graag zouden willen werken "vastlopen", de voorbeelden die ik zag in het programma : doe ff normaal was ook enorme eenzaamheid en niet meer de straat durven komen. En dan nog binnen het kader van religie met als extra aandachtspunt. Bedankt nog voor de titels van het boek, ben er in aan het lezen.

Mattheus haalt veel overhoop. :clown: Hij zei: "Zeg maar Thijs" ( zo heten mijn mannen in de familie) :clown:
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef:Heftig Gaitema voor je vriendin..
Dat vind ik ook. Best heftig.

Dit is een moeilijk iets wanneer iemand gaat bepalen wie die honden en zwijnen dan zijn..
Zeker. Het boek van de predikant schetst ons het beeld dat we moeten uitkijken met geestelijke opdringerigheid naar mensen toe die niet ontvankelijk ervoor zijn. Jezus zou niet scheldwoorden gebruiken, maar beelden van ontvankelijkheid. Hij gebruikt als voorbeeld:
Een varken neem je niet mee naar een Beethovenconcert: het beest zou zich er weinig op zijn gemak voelen en misschien lastig worden.
En wie zijn hond de "Nachtwacht" van Rembrandt wil laten zien, handelt wat eigenaardig: het dier heeft daar geen orgaan voor. En wie een ontoegankelijk mens al maar aan boort komt met het evangelie, moet zich niet verbazen, wanneer zijn parels worden vertreden in het slijk.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Matteüs 7:7-12

7 Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 8 Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan. 9 Is er iemand onder jullie die zijn kind, als het om een brood vraagt, een steen zou geven? 10 Of een slang, als het om een vis vraagt? 11 Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal jullie Vader in de hemel dan het goede geven aan wie hem daarom vragen.

12 Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.

Brand maar los :)
Dessa

Bericht door Dessa »

Dessa schreef:
Gaitema schreef:Zeker. Het boek van de predikant schetst ons het beeld dat we moeten uitkijken met geestelijke opdringerigheid naar mensen toe die niet ontvankelijk ervoor zijn. Jezus zou niet scheldwoorden gebruiken, maar beelden van ontvankelijkheid. Hij gebruikt als voorbeeld:
Een varken neem je niet mee naar een Beethovenconcert: het beest zou zich er weinig op zijn gemak voelen en misschien lastig worden.
En wie zijn hond de "Nachtwacht" van Rembrandt wil laten zien, handelt wat eigenaardig: het dier heeft daar geen orgaan voor. En wie een ontoegankelijk mens al maar aan boort komt met het evangelie, moet zich niet verbazen, wanneer zijn parels worden vertreden in het slijk.
Opdringerigheid is nooit okay nee. Er zijn wel mensen die denken dat hun dieren wat aan muziek hebben en er zijn olifanten die schilderen kunnen etc :)
Ik denk als iemand echt grof gaat worden en/of zich als een wild beest gaat gedragen oid dat je dan beter kan stoppen met converseren.
Sanne

Bericht door Sanne »

Dessa schreef:

2 Petrus 2:22 maakt het wellicht ook wat duidelijker. Hier wordt gesproken over personen die tot het geloof zijn gekomen, slechte praktijken de rug hebben toegekeerd, maar er vervolgens weer naar terugkeren. Zij worden met honden en zwijnen vergeleken.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:
Matteüs 7:7-12

7 Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 8 Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan. 9 Is er iemand onder jullie die zijn kind, als het om een brood vraagt, een steen zou geven? 10 Of een slang, als het om een vis vraagt? 11 Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal jullie Vader in de hemel dan het goede geven aan wie hem daarom vragen.

12 Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.

Brand maar los :)
Hier krijg je de indruk dat je alles waarom je bidt ook zult krijgen. En dat belooft God ook, Hij wil ons zo graag veel geven. Hij is een liefdevolle vader. Maar als je dan niet datgene krijgt waarom je bidt? Dat vinden we altijd erg moeilijk. Maar we moeten ons ook afvragen waarom we bepaalde dingen vragen. Misschien zijn we net zo als dat zwijn of die hond die het liefst een kluif met vlees krijgt en geen waarde hecht aan de parels die ze voor hem neerleggen. (Wat ook heel dom zou zijn om die voor ze neer te leggen.) Nou zo erg zal het met onze gelovige bidders niet zijn. We kunnen best vragen om dingen die redelijk zijn. Maar als we nu eens dezelfde tekst lezen in Lukas:
Lukas 11:13 Als u die slecht bent, uw kinderen dus goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot Hem bidden?
Hier staat in plaats van "het goede", de Heilige Geest. Valt dat even tegen.... :o Of niet? Bij "het goede" kun je je hele andere dingen voorstellen. Toch, wat God wil geven is goed. Zou er iets beters zijn dan de Heilige Geest? Een beetje aards geluk, materiële dingen, genezing? Vooral dat laatste...... Maar Gods Geest is de hoogste gave. "Indien gij wist van de Gave van God" (Joh.4:10).
God wil zichzelf aan ons geven. Ik las vandaag in een mailtje "5 keer G": "The Greatest Good that God can Give is God Himself.” In het Nederlands is het ook 5xG: Het Grootste Goed dat God kan Geven is God zelf".
En dan denk ik aan die andere tekst uit de Bergrede:
Matt. 6:33 Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Sanne

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef: Hier krijg je de indruk dat je alles waarom je bidt ook zult krijgen. En dat belooft God ook, Hij wil ons zo graag veel geven. Hij is een liefdevolle vader. Maar als je dan niet datgene krijgt waarom je bidt? Dat vinden we altijd erg moeilijk.
Het kan zijn dat we ook geduld moeten hebben. Ouders willen inderdaad het beste voor hun kinderen. Als kinderen iets vragen aan hun ouders, dan kan het zijn dat ouders het wel willen geven, maar dat ze de tijd nog niet rijp achten. Daarom is het goed alert te blijven, hoe ons gebed verhoort wordt. Misschien reageert God wel degelijk, alleen op een andere manier en tijd dan we zelf in gedachte hadden.

Een mooie tekst die hierbij past is Romeinen 8:32.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik geloof dat God alles al gegeven heeft. En voor de gelovige geldt dat hij of zij gezegend is met alle geestelijke zegeningen in Christus . Ik zou niet weten waarom dat niet voldoende zou zijn. Dank U wel!
Adinomis

Bericht door Adinomis »

@ Sanne - een mooie tekst die je doorgeeft:
Rom. 8:32 Hoe zal Hij, Die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard maar voor ons allen overgegeven heeft, ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
In alles wat de Vader voor zijn Zoon bestemd heeft mogen wij delen als we één zijn met Christus.
God maakt geen stiefkinderen. Daarom kunnen we ook bidden in de Naam van Yeshua HaMashiach. En geduld hebben is zeker heel belangrijk.
Misschien zien we pas later, als we bij Hem zijn, dat bepaalde gebeden verhoord zijn. Vooral als we om het behoud van anderen bidden.
@ Wilsophie
Dit bedoel jij waarschijnlijk ook. In principe hebben we als gelovigen deel aan de Heilige Geest die de Vader ons gestuurd heeft in Jezus naam.
In feite hebben we dan alles wat we nodig hebben. Dat is de basis van waaruit we mogen leven. Maar op onze levensweg raken we in allerlei situaties verzeild, waarin we Gods hulp nodig hebben. Dus gebed blijft nodig ook voor elkaar. Maar wel vanuit de basis en vanuit de dankzegging. Dan zullen we hulp krijgen en inderdaad vaak op een andere manier dan we verwachten. En als we niet ontvangen kan het zijn dat je je moet realiseren dat God ook voor gelovigen deze waarschuwing in zijn Woord heeft staan:
Jak. 4:3 U bidt wel, maar u ontvangt niet, omdat u verkeerd bidt, met het doel het in uw hartstochten door te brengen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Sanne

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef:
Jak. 4:3 U bidt wel, maar u ontvangt niet, omdat u verkeerd bidt, met het doel het in uw hartstochten door te brengen.
Je hebt gelijk dat als het over gebed gaat, we deze waarschuwing ter harte moeten nemen. Het is goed om onszelf ook wat dit betreft, steeds te blijven onderzoeken.

En nog een reactie op Wilsophie; er is inderdaad elke dag opnieuw heel veel om dankbaar voor te zijn. In Jak.1:17 staat: "Elke goede gave en elk volmaakt geschenk komt van boven". Hij is de bron van alle goede dingen.