Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
HarryK
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door HarryK »

Adinomis schreef:Hier krijg je de indruk dat je alles waarom je bidt ook zult krijgen. En dat belooft God ook ...
Nou, als je dit stuk goed leest, belooft God dat NIET.

Er staat: Vraag, en u zal gegeven worden.
Er staat niet: Vraag, en u zal gegeven worden dat wat u vraagt.

Er staat: welk mens is er onder u die, als zijn zoon brood vraagt, hem een steen geeft?
Er staat niet: welk mens is er onder u die, als zijn zoon brood vraagt, hem een steen geeft? Natuurlijk niet, hij geeft hem het gevraagde brood.

Er staat: en als hij een vis vraagt, zal hij hem een slang geven?
Er staat niet: en als hij een vis vraagt, zal hij hem een slang geven? Natuurlijk niet, hij geeft hem de gevraagde vis.

(terzijde: toevallig? de voorbeelden van brood en vis, later door Jezus o.a. gebruikt bij de wonderlijke spijziging van enkele duizenden volgers.)

Er staat dat God goede gaven zal geven.
Er staat niet dat God het ingediende verlanglijstje één-op-één zal geven.

Jullie kennen vast wel het voorbeeld van de arme persoon die vroeg om een vis om te kunnen eten,
en die vervolgens een hengel kreeg, en aanwijzingen hoe die hengel te gebruiken.
En voortaan kon die arme zo vaak vis eten als hij wilde.
Hij had niet gekregen wat hij vroeg.
Hij kreeg iets veel beters.
Psalm 1:1
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

HarryK schreef:
Adinomis schreef:Hier krijg je de indruk dat je alles waarom je bidt ook zult krijgen. En dat belooft God ook ...
Nou, als je dit stuk goed leest, belooft God dat NIET.
In mijn "achterhoofd' zaten ook deze beloftes: Joh. 15:7 Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen.
Matt 21:22 En alles wat u in het gebed vraagt, in geloof, zult u ontvangen.
. Zie ook Markus 11:24, 1 Joh.3:24
Maar ik ben het met je eens dat God niet belooft onze menselijke verlanglijstjes letterlijk te honoreren. Maar Hij is een gevende God voor wie Hem liefhebben. Hij weet beter wat we nodig hebben en wat nodig is voor de komst van Zijn Koninkrijk. Als het goed is zullen we ook in die houding bidden. En daarvoor krijgen we alles wat we nodig hebben. Mij ontbreekt niets!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef:
Matteüs 7:7-12

12 Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Veel mensen zijn misschien meer bekend met de negatieve vorm van dit principe, namelijk:" Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet". Maar deze vorm legt de nadruk op wat we niet zouden moeten doen. Jezus moedigt hier aan om tot actie te komen. Het gaat een stap verder. We moeten anderen behandelen op een manier zoals we zelf graag behandeld zouden willen worden.

Als iedereen volgens deze regel zou leven, dan zou de wereld er al beter uitzien. Het is niet alleen goed voor onze naaste als we dit zouden toepassen, maar ook voor onszelf. We worden er een gelukkiger mens van. Het is namelijk gelukkiger te geven, dan te ontvangen. - Handelingen 20:35.
Dessa

Bericht door Dessa »

HarryK schreef:Er staat: Vraag, en u zal gegeven worden.
Er staat niet: Vraag, en u zal gegeven worden dat wat u vraagt.
Dit is echt een cruciaal gegeven ja en het is daarbij ook nog zo imo dat iemand niet altijd even blij hoeft te zijn op het moment zelf met dat wat die krijgt maar vaak wel achteraf kan zeggen dat het veel beter was dan waar die letterlijk om vroeg.
Adinomis schreef:En daarvoor krijgen we alles wat we nodig hebben. Mij ontbreekt niets!
Als hier ook voeding en behuizing etc onder valt denk ik dat we dit grotendeels in het Westen niet eens echt begrijpen..
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef:
Dessa schreef:
Gaitema schreef:Zeker. Het boek van de predikant schetst ons het beeld dat we moeten uitkijken met geestelijke opdringerigheid naar mensen toe die niet ontvankelijk ervoor zijn. Jezus zou niet scheldwoorden gebruiken, maar beelden van ontvankelijkheid. Hij gebruikt als voorbeeld:
Een varken neem je niet mee naar een Beethovenconcert: het beest zou zich er weinig op zijn gemak voelen en misschien lastig worden.
En wie zijn hond de "Nachtwacht" van Rembrandt wil laten zien, handelt wat eigenaardig: het dier heeft daar geen orgaan voor. En wie een ontoegankelijk mens al maar aan boort komt met het evangelie, moet zich niet verbazen, wanneer zijn parels worden vertreden in het slijk.
Dit is een moeilijk iets wanneer iemand gaat bepalen wie die honden en zwijnen dan zijn..
Opdringerigheid is nooit okay nee. Er zijn wel mensen die denken dat hun dieren wat aan muziek hebben en er zijn olifanten die schilderen kunnen etc :)
Ik denk als iemand echt grof gaat worden en/of zich als een wild beest gaat gedragen oid dat je dan beter kan stoppen met converseren.
Voor me zelf houd ik het in gedachten dat die honden en zwijnen niet in de eerste plaats de mensen zijn die je ontmoet, maar de machten er achter.
Om een voorbeeld te noemen: een kameraad van me was bezig met een begrafenisdienst voor te bereiden voor zijn overleden oma.
Die had als een moeder voor hem gezorgd na de echtscheiding van zijn ouders toen hij 1 jaar was. Nu had de familie er voor gezorgd dat er wat anders werd georganiseerd in het mortuarium, waardoor de dienst moest afgelast worden, tot grote verdriet van hem. Zijn familie heeft niets met God en mijdt dat. Een zus van hem doet zelfs aan zwarte hekserij enzo. Zijn vriendin zei ons dat zij denkt dat daar duistere machten achter zit. Telkens als er in de familie iets goed door hen gedaan wordt of het woord God valt, dan merkt ze dat het op de één of andere manier de kop wordt ingedrukt.
Ze gelooft in de geestelijke machten die dat veroorzaken. Echter in de tweede plaats zijn het altijd wel de mensen die de vrije hand erin hebben.
En er is niets veranderlijker dan een mens. Het blijft lastig ja. Het is maar net hoe de situatie verloopt.. zoals je zegt: als het bij de beesten af wordt, dan kan je maar beter alle verdere moeite besparen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:
Dessa schreef:
NBG schreef:Matteüs 7:6

6 Geef wat heilig is niet aan de honden en gooi je parels niet voor de zwijnen; die zouden ze maar met hun poten vertrappen, zich omkeren en jullie verscheuren.
Dit is een moeilijk iets wanneer iemand gaat bepalen wie die honden en zwijnen dan zijn..
2 Petrus 2:22 maakt het wellicht ook wat duidelijker. Hier wordt gesproken over personen die tot het geloof zijn gekomen, slechte praktijken de rug hebben toegekeerd, maar er vervolgens weer naar terugkeren. Zij worden met honden en zwijnen vergeleken.
Hmm, die is scherp :)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef:
Gaitema schreef:
Matteüs 7:7-12

12 Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.

Veel mensen zijn misschien meer bekend met de negatieve vorm van dit principe, namelijk:" Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet". Maar deze vorm legt de nadruk op wat we niet zouden moeten doen. Jezus moedigt hier aan om tot actie te komen. Het gaat een stap verder. We moeten anderen behandelen op een manier zoals we zelf graag behandeld zouden willen worden.

Als iedereen volgens deze regel zou leven, dan zou de wereld er al beter uitzien. Het is niet alleen goed voor onze naaste als we dit zouden toepassen, maar ook voor onszelf. We worden er een gelukkiger mens van. Het is namelijk gelukkiger te geven, dan te ontvangen. - Handelingen 20:35.
Dank je ;)

Ik miste deze kernzin in de discussie, wat ook in zich laat zien dat God meer geeft dan "De Heilige Geest". God geeft alles wat de mens nodig heeft, gelijk Hij het eens Adam en Eva ook gaf. Zij mochten heersen over de dieren, de planten.. over heel de wereld. Er was voldoende om van te leven.
Honger en dorst leed men niet. Echter zei satan in de beproeving van Jezus (in de woestijn) dat de hele wereld aan hem is "overgedragen".
Als we Jezus volgen en daadwerkelijk waar de naaste zo behandelen, zoals we zelf behandeld willen worden, dat ontfutseld God door ons heen het rijk weer uit de handen van satan en behoort het steeds meer en meer Koning Jezus toe. Dan zullen daarmee ook gebeden van mensen verhoren worden. Mensen die gekweld gaan onder vervolging, honger, dorst en slavernij zullen in de helpende handen van vele christenen die om hen bekommeren God herkennen en Hem de eer geven.

Zo herkende ik God in zelfs het handelen van mensen die niet eens christen zijn. Zoals een buurvrouw die me net dat gaf op het moment dat ik daaraan tekorten leed. Kleding onder andere. Maar ook christenen. Het is meer dan het ontvangen van de Heilige Geest. Het is alles wat God toebehoord.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef: Als hier ook voeding en behuizing etc onder valt denk ik dat we dit grotendeels in het Westen niet eens echt begrijpen..
Dit vind ik jammer dat je dit zegt, want het is niet waar. Job kreeg dat alles immers ook van God.
Echter moeten we niet uit het oog verliezen dat "de hoeveelheid of materie" voor God niets zegt, maar puur het nut.

Ik hoorde gisteren het verhaal op het werk dat de indianen vroeger in Amerika ook goud gebruikten, maar dat het voor hen niets meer waard was dan metaal. Echter de Europeanen aasden op dat goud. Het zit dus tussen de oren wat van waarde is.
Echter is mijn ervaring en dat van vele anderen dat God wel degelijk voorziet als we gebreken lijden.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 10 sep 2014, 12:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:
Dessa schreef: Als hier ook voeding en behuizing etc onder valt denk ik dat we dit grotendeels in het Westen niet eens echt begrijpen..
Dit vind ik jammer dat je dit zegt, want het is niet waar. Job kreeg dat alles immers ook van God.
Echter moeten we niet uit het oog verliezen dat "de hoeveelheid of materie" voor God niets zegt, maar puur het nut.

Ik hoorde gisteren het verhaal op het werk dat de indianen vroeger in Amerika ook goud gebruikten, maar dat het voor hen niets meer waard was dan metaal. Echter de Europeanen aasden op dat goud. Het zit dus tussen de oren wat van waarde is.
Echter is mijn ervaring en dat van vele andere dat God wel degelijk voorziet als we gebreken lijden.
Waarom jammer? Ik doel op mensen die echt honger lijden he, dat kennen we hier niet.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef:
Gaitema schreef:

Echter is mijn ervaring en dat van vele andere dat God wel degelijk voorziet als we gebreken lijden.
Waarom jammer? Ik doel op mensen die echt honger lijden he, dat kennen we hier niet.
Niet om je aan te vallen, dat is mijn opzet niet :smile: , maar..

Ik denk dat je dat ten eerste best onderschat. Er blijkt wel degelijk gezinnen in Nederland te zijn die sommige dagen in de week het eten over slaan, omdat het geld op is. We leven niet in de welvaart van de jaren 90, maar in de armoede van de crisis van 2014. Denk aan alleenstaande werkloze moeders en mensen die hulpbehoeftig zijn, worden steeds meer de dupe. Maar los daarvan, je stelde het voor alsof God ons niet in dergelijke noden helpt. Het is helaas typerend dat er veel christenen zijn die geen oog meer hebben voor de noden in de wereld en in eigen land. Echter gaat het God ten harte. Wat een ander lijdt, lijdt Hij ook en Hij voorziet de genen die Hem volgen. Daar ben ik van overtuigd.
Koning David zegt geloof ik ergens in de Psalmen: "ik heb overal over de wereld gekeken en nergens een rechtvaardig mens gevonden die het slecht vergaat."
callista

Bericht door callista »

Gaitema schreef:
Dessa schreef:
Gaitema schreef:

Niet om je aan te vallen, dat is mijn opzet niet :smile: , maar..

Ik denk dat je dat ten eerste best onderschat. Er blijkt wel degelijk gezinnen in Nederland te zijn die sommige dagen in de week het eten over slaan, omdat het geld op is. We leven niet in de welvaart van de jaren 90, maar in de armoede van de crisis van 2014. Denk aan alleenstaande werkloze moeders en mensen die hulpbehoeftig zijn, worden steeds meer de dupe.

Maar los daarvan, je stelde het voor alsof God ons niet in dergelijke noden helpt. Het is helaas typerend dat er veel christenen zijn die geen oog meer hebben voor de noden in de wereld en in eigen land. Echter gaat het God ten harte. Wat een ander lijdt, lijdt Hij ook en Hij voorziet de genen die Hem volgen. Daar ben ik van overtuigd.
Koning David zegt geloof ik ergens in de Psalmen: "ik heb overal over de wereld gekeken en nergens een rechtvaardig mens gevonden die het slecht vergaat."
Vraag dat ook maar eens aan mensen in de hongergebieden en oorlogsgebieden en aan de vele vluchtingen, waarvan het merendeel ook gelovig is.
Ze kunnen bidden tot ze een ons wegen en hun kinderen sterven voor hun ogen.... :w
Of verhoort God alleen de gebeden in Nederland? :roll:
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dit is nu precies waar ik nu bang voor ben: "ongeloof"

Er is geen God! Kijk maar, Hij doet niets!

Maar ik ben er zeker van: de genen die Jezus werkelijk volgen ontbreekt het niets!
Dat beweerde vast en zeker ook pater Amadeus die in een fietsenstalling leefde.
Hij is ruim in de 80 geworden, hier in Nederland.

Maar ik ben er absoluut zeker van dat zolang God een plan met een christen heeft in zijn bediening hier op aarde, dat Hij hem niet laat sterven van de honger en de dorst. Als dat wel gebeurd, dan was zijn bediening op aarde klaar. De apostel Paulus ging met niets op pad, even als de andere apostelen en hen ontbrak het aan niets. Wat dacht je overigens van Jezus? Het verging Hem net zo. Ze hoefden niet te sterven van de honger en de dorst.

Ik herhaal nog eens de belofte met de volgorde waarin het volgen van Jezus werkt:
Matteüs 6:24-34

24 Niemand kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon. 25 Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding? 26 Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij? 27 Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één el aan zijn levensduur toevoegen? 28 En wat maken jullie je zorgen over kleding? Kijk eens naar de lelies, kijk hoe ze groeien in het veld. Ze werken niet en weven niet. 29 Ik zeg jullie: zelfs Salomo ging in al zijn luister niet gekleed als een van hen. 30 Als God het groen dat vandaag nog op het veld staat en morgen in de oven gegooid wordt al met zo veel zorg kleedt, met hoeveel meer zorg zal hij jullie dan niet kleden, kleingelovigen? 31 Vraag je dus niet bezorgd af: “Wat zullen we eten?” of: “Wat zullen we drinken?” of: “Waarmee zullen we ons kleden?” – 32 dat zijn allemaal dingen die de heidenen najagen. Jullie hemelse Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben. 33 Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. 34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

callista

Bericht door callista »

Gaitema schreef:Dit is nu precies waar ik nu bang voor ben: "ongeloof"

Maar ik ben er zeker van: de genen die Jezus werkelijk volgen ontbreekt het niets!

Maar ik ben er absoluut zeker van dat zolang God een plan met een christen heeft in zijn bediening hier op aarde, dat Hij hem niet laat sterven van de honger en de dorst.

Als dat wel gebeurd, dan was zijn bediening op aarde klaar. De apostel Paulus ging met niets op pad, even als de andere apostelen en hen ontbrak het aan niets. Wat dacht je overigens van Jezus? Het verging Hem net zo. Ze hoefden niet te sterven van de honger en de dorst.
Ik hoop dat je in de gaten hebt [of hopelijk nog krijgt] wat je hier beweert.... :o.. :(
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:Niet om je aan te vallen, dat is mijn opzet niet :smile: , maar..

Ik denk dat je dat ten eerste best onderschat. Er blijkt wel degelijk gezinnen in Nederland te zijn die sommige dagen in de week het eten over slaan, omdat het geld op is. We leven niet in de welvaart van de jaren 90, maar in de armoede van de crisis van 2014. Denk aan alleenstaande werkloze moeders en mensen die hulpbehoeftig zijn, worden steeds meer de dupe. Maar los daarvan, je stelde het voor alsof God ons niet in dergelijke noden helpt. Het is helaas typerend dat er veel christenen zijn die geen oog meer hebben voor de noden in de wereld en in eigen land. Echter gaat het God ten harte. Wat een ander lijdt, lijdt Hij ook en Hij voorziet de genen die Hem volgen. Daar ben ik van overtuigd.
Ik zie het niet als een aanval hoor :) ik hoop jij andersom ook niet, we geven onze mening weer toch?

Ik bedoel dat in het westen zelfs met de voorbeelden die je hier aanhaalt niet te vergelijken is met echte honger, dus ik vind dat men niet kan zeggen dat God dan alles wat de mens nodig heeft geeft zoals je zei en dat heeft niets met ongeloof te maken, juist niet, het is realiteit dat er mensen sterven van honger en ik geef God daar niet de schuld van (dit onderwerp komt ook terug in andere topics vandaag :) ) maar Hij laat het wel toe, het waarom weet ik ook niet maar het is gewoon een feit dat Hij dingen toelaat.
Gaitema schreef:Maar ik ben er absoluut zeker van dat zolang God een plan met een christen heeft in zijn bediening hier op aarde, dat Hij hem niet laat sterven van de honger en de dorst. Als dat wel gebeurd, dan was zijn bediening op aarde klaar.
God laat iemand niet sterven van honger en dorst, het is echt een cruciaal verschil hoe iemand dit precies denkt, dingen toelaten is echt heel wat anders dan doen.
Het is net zoiets als dat iemand een ander in elkaar slaat en dan zegt God waarom hebt U mij hem in elkaar laten slaan, waarom hebt U me niet tegengehouden, het antwoord is, omdat het jouw keuze was om dat te doen, we zijn zelf verantwoordelijk voor onze daden.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:
Maar ik ben er absoluut zeker van dat zolang God een plan met een christen heeft in zijn bediening hier op aarde, dat Hij hem niet laat sterven van de honger en de dorst. Als dat wel gebeurd, dan was zijn bediening op aarde klaar. De apostel Paulus ging met niets op pad, even als de andere apostelen en hen ontbrak het aan niets. Wat dacht je overigens van Jezus? Het verging Hem net zo. Ze hoefden niet te sterven van de honger en de dorst.
Ik geloof ook dat het zo is. Hoewel, Paulus heeft wel eens honger geleden:
1 Kor. 4:11 Tot op dit moment lijden wij én honger én dorst, én zijn wij naakt, én worden wij met vuisten geslagen, én hebben wij geen vaste woonplaats.
2 Kor. 11:26 Op reis was ik vaak in gevaar door rivieren, in gevaar door rovers, in gevaar van de kant van volksgenoten, in gevaar van de kant van heidenen, in gevaar in de stad, in gevaar in de woestijn, in gevaar op zee, in gevaar onder valse broeders,
27 in inspanning en moeite, vaak in nachten zonder slaap, in honger en dorst, vaak in vasten, in koude en naaktheid.
Ik herinner me dat Corrie ten Boom in gevangenschap ook eens niets kreeg. Ze beschouwde dat als een onvrijwillige vastenactie die ze benutte voor gebed.
Er kan dus wel eens honger zijn, maar niet structureel, zodat het leidt tot de dood.
David zegt:
Psalm 37:25 Jong ben ik geweest, ook ben ik oud geworden, maar – een rechtvaardige heb ik niet verlaten gezien, noch zijn nageslacht zoekende brood;
Het zal aan God niet liggen als we op Hem vertrouwen en Hem erom vragen. Misschien moeten we het vergelijken met wat God in een ander verband tot Israël zegt:
Valt men heftig aan, dan gaat dat van Mij niet uit; wie u aanvalt, zal over u vallen. (Jes.54:15) Als vijanden dit veroorzaken, gaat dat niet van God uit.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Jaron

Bericht door Jaron »

Adinomis schreef: Ik herinner me dat Corrie ten Boom in gevangenschap ook eens niets kreeg. Ze beschouwde dat als een onvrijwillige vastenactie die ze benutte voor gebed.
Er kan dus wel eens honger zijn, maar niet structureel, zodat het leidt tot de dood.
Dus... tijdens de hongerwinter in Nederland tijdens WO II (om het maar even bij dezelfde periode te houden) zijn er geen christenen omgekomen...? Of zijn er wel christenen omgekomen en was hun 'bediening' dus schijnbaar klaar? Wel heel toevallig dat een heleboel bedieningen zo ongeveer tegelijkertijd klaar waren dan. Waarom gebeurt het nu dan niet meer in Nederland dat een heleboel bedieningen tegelijkertijd klaar zijn?
Dit is een onderschrift.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Jaron schreef:
Adinomis schreef: Ik herinner me dat Corrie ten Boom in gevangenschap ook eens niets kreeg. Ze beschouwde dat als een onvrijwillige vastenactie die ze benutte voor gebed.
Dus... tijdens de hongerwinter in Nederland tijdens WO II (om het maar even bij dezelfde periode te houden) zijn er geen christenen omgekomen...? Of zijn er wel christenen omgekomen en was hun 'bediening' dus schijnbaar klaar? Wel heel toevallig dat een heleboel bedieningen zo ongeveer tegelijkertijd klaar waren dan. Waarom gebeurt het nu dan niet meer in Nederland dat een heleboel bedieningen tegelijkertijd klaar zijn?
Ik breng het niet in direct verband met bedieningen. Eerder met beproevingen. Maar als Jezus ons leert om het dagelijks brood te bidden, weten we dat de vader geen stenen voor brood geeft. Ik trek geen conclusies om mensen te veroordelen, maar wil vertrouwen op wat God zegt.
Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 »

callista schreef:

Maar ik ben er absoluut zeker van dat zolang God een plan met een christen heeft in zijn bediening hier op aarde, dat Hij hem niet laat sterven van de honger en de dorst.

Als dat wel gebeurd, dan was zijn bediening op aarde klaar. De apostel Paulus ging met niets op pad, even als de andere apostelen en hen ontbrak het aan niets. Wat dacht je overigens van Jezus? Het verging Hem net zo. Ze hoefden niet te sterven van de honger en de dorst.
Ik hoop dat je in de gaten hebt [of hopelijk nog krijgt] wat je hier beweert.... :o.. :(
Callista, voor een christen is brood en water niet het belangrijkste in het leven.
Heel veel mensen hechten waarde aan eten, woning, pensioen etc maar dat is voor een christen niet zo relevant.
Kan best lastig zijn om te begrijpen (ik ben christen en wil wel een goede auto onder mijn gat namelijk, ik doe vast iets fout :) ) maar in de regel leeft een christen door te delen met anderen.
Voor niet christenen kan dat vreemd overkomen maar een voorbeeldje.
Ik ben door omstandigheden buiten mij slachtoffer geworden van oplichting.
Een vennoot ging er vandoor met bijna 100.000 euro, een leuk bedrag.
Ik had zijn huis kunnen opeisen en zijn auto etc.
Dat heb ik niet gedaan: in dat huis woonde hij met kinderen. Zijn auto was de mogelijkheid om zijn werk te doen.
Ik heb er voor gekozen om hem een toekomst te gunnen waarin er geen schulden waren maar mogelijkheden.
Veel mensen verklaren mij voor gek.
Ik heb er geen nacht wakker van gelegen en geen kop koffie minder om gedronken.
Wel moest ik fors bezuinigingen op sommige gebieden. Maar had ik het recht om zijn gezin te vernietigen?
Ik heb gekozen voor delen ipv opeisen.
En dat geeft een veel beter gevoel :)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef:
Gaitema schreef:Niet om je aan te vallen, dat is mijn opzet niet :smile: , maar..

Ik zie het niet als een aanval hoor :) ik hoop jij andersom ook niet, we geven onze mening weer toch?

Ik bedoel dat in het westen zelfs met de voorbeelden die je hier aanhaalt niet te vergelijken is met echte honger, dus ik vind dat men niet kan zeggen dat God dan alles wat de mens nodig heeft geeft zoals je zei en dat heeft niets met ongeloof te maken, juist niet, het is realiteit dat er mensen sterven van honger en ik geef God daar niet de schuld van (dit onderwerp komt ook terug in andere topics vandaag :) ) maar Hij laat het wel toe, het waarom weet ik ook niet maar het is gewoon een feit dat Hij dingen toelaat.
Gaitema schreef:Maar ik ben er absoluut zeker van dat zolang God een plan met een christen heeft in zijn bediening hier op aarde, dat Hij hem niet laat sterven van de honger en de dorst. Als dat wel gebeurd, dan was zijn bediening op aarde klaar.
God laat iemand niet sterven van honger en dorst, het is echt een cruciaal verschil hoe iemand dit precies denkt, dingen toelaten is echt heel wat anders dan doen.
Het is net zoiets als dat iemand een ander in elkaar slaat en dan zegt God waarom hebt U mij hem in elkaar laten slaan, waarom hebt U me niet tegengehouden, het antwoord is, omdat het jouw keuze was om dat te doen, we zijn zelf verantwoordelijk voor onze daden.
Waar het mij om gaat is: geloof jij in een God die mensen nooit te eten en te drinken geeft? Ik niet.
De bijbel laat zien dat Hij voor ons zorgt. Dat Hij toelaat dat er mensen sterven, betekend niet dat Hij daarom nooit mensen voedt.
Waarom zou Hij willen dat we ons bekommeren om de mensen? Omdat als we in beweging komen, wie dat niet alleen doen, maar God ons gebruikt..
We doen zelf helemaal niets alleen. God heeft de volledige regie in handen. Hij gaf zelfs manna in de woestijn, anders kwam zijn volk van honger en de dorst om in de woestijn. Dat is echter niet gebeurd. Terwijl er elders in de wereld absoluut wel mensen zouden gestorven zijn van de honger en de dorst, verzorgde God hen hier dus wel.

Ik geloof dus dat God meer doet dan Zijn Geest geven.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Gaitema schreef:
Ik geloof ook dat het zo is. Hoewel, Paulus heeft wel eens honger geleden:
1 Kor. 4:11 Tot op dit moment lijden wij én honger én dorst, én zijn wij naakt, én worden wij met vuisten geslagen, én hebben wij geen vaste woonplaats.
2 Kor. 11:26 Op reis was ik vaak in gevaar door rivieren, in gevaar door rovers, in gevaar van de kant van volksgenoten, in gevaar van de kant van heidenen, in gevaar in de stad, in gevaar in de woestijn, in gevaar op zee, in gevaar onder valse broeders,
27 in inspanning en moeite, vaak in nachten zonder slaap, in honger en dorst, vaak in vasten, in koude en naaktheid.
Ik herinner me dat Corrie ten Boom in gevangenschap ook eens niets kreeg. Ze beschouwde dat als een onvrijwillige vastenactie die ze benutte voor gebed.
David zegt:
Psalm 37:25 Jong ben ik geweest, ook ben ik oud geworden, maar – een rechtvaardige heb ik niet verlaten gezien, noch zijn nageslacht zoekende brood;
Het zal aan God niet liggen als we op Hem vertrouwen en Hem erom vragen. Misschien moeten we het vergelijken met wat God in een ander verband tot Israël zegt:
Valt men heftig aan, dan gaat dat van Mij niet uit; wie u aanvalt, zal over u vallen. (Jes.54:15) Als vijanden dit veroorzaken, gaat dat niet van God uit.
Ja, dat is ook wel wat ik allemaal geloof. Daarom geloof ik ook niet dat God het enkel bij het delen van Zijn Geest laat.
Wat Zijn Geest doet is immers zichtbaar in de vruchten en zo zie je dat Jezus vele monden voedt en wij zijn daarin Zijn lichaamsdelen.
Een mens zal ook makkelijker christen worden, als ze zien dat God echt mensen op hun pad stuurt om hen te helpen,
dat het verder gaat dan mooie woorden.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Jaron schreef:
Ik breng het niet in direct verband met bedieningen. Eerder met beproevingen. Maar als Jezus ons leert om het dagelijks brood te bidden, weten we dat de vader geen stenen voor brood geeft. Ik trek geen conclusies om mensen te veroordelen, maar wil vertrouwen op wat God zegt.
Ik trok ook de conclusie dat de bedieningen klaar zijn en dat meen ik ook. Hoe zou God immers mensen hun bedieningen niet af kunnen laten maken? Dan komt Gods plan niet uit en is er geen hoop voor de toekomst. Echter alles wat er gebeurd ligt volledig in Gods plan ingevouwen. Stel God zond Jona uit om een boodschap te brengen, maar het komt niet aan, omdat hij toevallig door de bliksem getroffen werd in de noodweer of gedood werd door een rover, dan zou heel Ninevé verloren gaan vanwege het ongeluk van Jona en Gods plan mislukt zijn.
Dat kan natuurlijk niet! Dus zorgt God er wel voor dat het zo niet zal lopen.
Het is een kwestie van doordenken.

Wat het voorbeeld van de oorlog betreft:
De opa en oma van mijn zwager hadden een joodse onderduiker destijds in huis (een boerderij). Toen de rassia bij hen thuis was door de duitsers, was hij net "toevallig" op het land aan het werk en na die rassia kwam deze joodse landbewerker toevallig pas weer binnen. Ze hebben allemaal de oorlog overleeft. Nou, dat is geen toeval.

Of moeten we geloven dat God wel voorzienig is en dit soort wonderen doet, maar dat Hij geen leiding heeft over alles wat wel "ogenschijnlijk" mislukken zou in Gods regie over de wereld? Zowel goed als kwaad gebeurdt onder leiding van God. De duivel kan buiten God om ook helemaal niets beginnen, zoals dat bij het verhaal van Job ook wel bleek en bij Jezus bleek. Op Zijn bevel ging een legioen demonen zelfs eens de varkens in en de duivel mocht Jezus de dood in drijven, waarmee hij zichzelf in zijn staart beet.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

callista schreef:

Ik heb het over Gods regie over heel het wereldgebeuren en over Zijn plan.
Dat staat los van wat Hij oorspronkelijk voor ogen had.
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:Waar het mij om gaat is: geloof jij in een God die mensen nooit te eten en te drinken geeft? Ik niet.
De bijbel laat zien dat Hij voor ons zorgt. Dat Hij toelaat dat er mensen sterven, betekend niet dat Hij daarom nooit mensen voedt.
Waarom zou Hij willen dat we ons bekommeren om de mensen? Omdat als we in beweging komen, wie dat niet alleen doen, maar God ons gebruikt..
We doen zelf helemaal niets alleen. God heeft de volledige regie in handen. Hij gaf zelfs manna in de woestijn, anders kwam zijn volk van honger en de dorst om in de woestijn. Dat is echter niet gebeurd. Terwijl er elders in de wereld absoluut wel mensen zouden gestorven zijn van de honger en de dorst, verzorgde God hen hier dus wel.

Ik geloof dus dat God meer doet dan Zijn Geest geven.
Ik heb niet gezegd dat God nooit mensen voedt, dat is het hele punt niet en idd Hij laat dingen toe, dat is het punt wel en je kan je ogen niet sluiten voor derde wereld landen die geen manna krijgen.. dus als je daar over na gaat denken is de conclusie dat God niet iedereen voedt en dat komt omdat mensen en machthebbers zelf kiezen om geld uit te geven aan bijv wapens, de mens heeft eigen keuzes en verantwoordelijkheid en daar gaat het dus mis.. Dat betekent niet dat God die mensen in de steek laat, al zeggen veel mensen dat maar we weten niet hoe God in de levens van al die mensen werkt en idd het leven bestaat niet alleen uit water en brood, het gaat veel verder dan dat maar ik kan dat makkelijk zeggen hier in Nederland.
Jaron

Bericht door Jaron »

Gaitema schreef:dan zou heel Ninevé verloren gaan vanwege het ongeluk van Jona en Gods plan mislukt zijn.
Dat kan natuurlijk niet! Dus zorgt God er wel voor dat het zo niet zal lopen.
Het is een kwestie van doordenken.

Wat het voorbeeld van de oorlog betreft:
De opa en oma van mijn zwager hadden een joodse onderduiker destijds in huis (een boerderij). Toen de rassia bij hen thuis was door de duitsers, was hij net "toevallig" op het land aan het werk en na die rassia kwam deze joodse landbewerker toevallig pas weer binnen. Ze hebben allemaal de oorlog overleeft. Nou, dat is geen toeval.

Of moeten we geloven dat God wel voorzienig is en dit soort wonderen doet, maar dat Hij geen leiding heeft over alles wat wel "ogenschijnlijk" mislukken zou in Gods regie over de wereld?
Hm, doordenken... Maar als je verder doordenkt dan kom je wel heel erg in de buurt van predestinatie op alle fronten en dat de mens alleen maar een marionet is want alles ligt al 100% vast! Maakt niet uit wat je wel of niet doet want God zorgt er wel voor dat het gebeurt.

En dat voorbeeld van je opa en oma is mooi maar zo zijn er ook opa's en oma's bij wie de joden WEL zijn gevonden en die allemaal zijn omgekomen.

Ik ontken helemaal niet dat God niets doet, integendeel, alleen heb ik moeite met de wetmatigheid die lijkt te blijken uit diverse opmerkingen. Alsof God ALTIJD dit of dat doet op dit of dat moment. Maar de praktijk van het leven laat zien dat God soms iets niet doet terwijl je dat zou verwachten. Het is niet allemaal zo vast omlijnd en zeker.

Over doordenken gesproken: stel dat een christen omkomt bij een frontale botsing: de andere bestuurder, geen christen, komt ook om. Hoe zie je dit alles dan? Heeft God dan een niet-christen (die toch niet meer te redden was...?) gebruikt om een christen 'naar huis te halen'? Als je wilt doordenken, moet je ook helemaal doordenken!
Dit is een onderschrift.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Jaron schreef:
Ik ontken helemaal niet dat God niets doet, integendeel, alleen heb ik moeite met de wetmatigheid die lijkt te blijken uit diverse opmerkingen. Alsof God ALTIJD dit of dat doet op dit of dat moment. Maar de praktijk van het leven laat zien dat God soms iets niet doet terwijl je dat zou verwachten. Het is niet allemaal zo vast omlijnd en zeker.

Over doordenken gesproken: stel dat een christen omkomt bij een frontale botsing: de andere bestuurder, geen christen, komt ook om. Hoe zie je dit alles dan? Heeft God dan een niet-christen (die toch niet meer te redden was...?) gebruikt om een christen 'naar huis te halen'? Als je wilt doordenken, moet je ook helemaal doordenken!
Het is inderdaad een moeilijk onderwerp. Mijn ervaring is dat God voorziet in onze noden. David spreekt ook uit ervaring als hij zegt: Psalm 37:25 Jong ben ik geweest, ook ben ik oud geworden, maar – een rechtvaardige heb ik niet verlaten gezien, noch zijn nageslacht zoekende brood. Als het soms niet gebeurt zoals we verwachten dan heeft God daar een goede reden voor. Maar in principe mogen we verwachten dat God ons het dagelijks brood zal geven en ons geen stenen voor brood zal geven.

Je vraagt je terecht af hoe dat principe werkt in oorlogsgebieden en derde wereldlanden waar honger is. En natuurlijk is het geen "principe", of een "regel die ALTIJD werkt." Het gaat om een persoon: God de Vader. Een liefhebbende Vader zorgt voor zijn kinderen. Maar er zijn ook duivelse machten werkzaam in de wereld. Je zou je kunnen afvragen of degenen die honger lijden God als Vader kennen, Hem vertrouwen, een relatie met Hem hebben en Hem kunnen aanroepen. Zonder bekering en wedergeboorte bevindt een mens zich in het machtsgebied van de satan. Maar ook een christen in een welvarend land kan zich buiten Christus aanwezigheid bevinden. Jezus zegt immers: "blijf in Mij, want zonder Mij kun je niets doen." Joh.15:5.

Ik heb eens op mijn weblog geschreven over iemand die helemaal moest leren uit Gods hand te leven:
(weblog Simonida)
Ze zegt dat, toen ze vroeger veel had, ze altijd ongelukkig, onrustig en ontevreden was. Nu heeft ze eigenlijk niets, maar leeft iedere dag bewust uit de hand van de Heer. En, zo vertelt ze, Hij geeft me altijd iedere keer wat ik nodig heb. Niet voor morgen, alleen voor vandaag. Als haar zoon voor de sportclub geld moet meenemen en ze heeft het niet, dan overlegt ze even met de Heer en het geld komt er. Eigenlijk overlegt ze de hele dag door alles met Jezus, soms op de fiets, of onder het werk. Ze zegt "Hij is geen dictator van Wie je van alles moet, Hij is zo zacht en zo lief voor me." Ze is zich er ook van bewust dat haar zonden vergeven zijn, door het bloed van Jezus.
Ik vind het zo geweldig dat iemand in zulke omstandigheden blij en dankbaar is. Hoe alles moet gaan in de toekomst, ze maakt zich er geen zorgen om. Als je haar dan eerst zo anders hebt gezien: moedeloos, randen om de ogen, rokend, wat kan God een mens dan veranderen. Ik ben ervan onder de indruk en geef God de eer!
Van mijn adoptiezoon in India - in een heel armoedig gebied - herinner ik ook zo'n verhaal. Hij had al een paar maanden geen salaris ontvangen. Er was geen geld om eten te kopen. Ze gingen slapen zonder gegeten te hebben. Hun zoontje, toen nog een kleuter, bad God om brood. De volgende morgen stond Oma voor de deur, van ver komen lopen, met een brood in haar tas.

Ik ben erg voorzichtig om deze dingen op anderen te betrekken. Maar ik ben ervan overtuigd dat we God de Vader kunnen vertrouwen. En als er vijanden zijn die Gods werk verhinderen zal God de Vader ons de kracht geven om die situatie aan te kunnen en ons er bovenuit te tillen.