Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Jaron
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Jaron »

Adinomis schreef:En natuurlijk is het geen "principe", of een "regel die ALTIJD werkt."
Daar was het me dan ook vooral om te doen. ;) Ik weet dat God voor ons zorgt en dat we veilig zijn bij Hem. Ik heb zelf jarenlang grotendeels van giften geleefd toen ik werkte bij een christelijke stiching dus ik weet waarover ik praat. Maar het is geen wetmatigheid, dus dat het altijd zus en zo gebeurt! (Laat staan dat er per se wereldse voorspoed bij komt kijken.) En ook de manier waarop God voor ons zorgt is niet altijd zoals sommigen verwachten: men is daarbij vaak nogal aards gericht, terwijl ik geloof dat 'veilig zijn bij Hem' niet hoeft te betekenen dat Hij mij, wat er ook gebeurt, in leven zal houden: ook door de dood heen zijn wij veilig bij Hem.
Dit is een onderschrift.
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

Jaron schreef:
Adinomis schreef:En natuurlijk is het geen "principe", of een "regel die ALTIJD werkt."
Daar was het me dan ook vooral om te doen. ;) Ik weet dat God voor ons zorgt en dat we veilig zijn bij Hem. Ik heb zelf jarenlang grotendeels van giften geleefd toen ik werkte bij een christelijke stiching dus ik weet waarover ik praat. Maar het is geen wetmatigheid, dus dat het altijd zus en zo gebeurt! (Laat staan dat er per se wereldse voorspoed bij komt kijken.) En ook de manier waarop God voor ons zorgt is niet altijd zoals sommigen verwachten: men is daarbij vaak nogal aards gericht, terwijl ik geloof dat 'veilig zijn bij Hem' niet hoeft te betekenen dat Hij mij, wat er ook gebeurt, in leven zal houden: ook door de dood heen zijn wij veilig bij Hem.
Amen! Ik moet hierbij ook denken aan Sadrach, Mesach en Abed-Nego die tegen Nebukadnezar zeiden: Als het moet, kan onze God, Die wij vereren, ons verlossen uit de brandende vuuroven, en Hij zal ons, o koning, uit uw hand verlossen. En zo niet, het zij u bekend, o koning, dat wij uw goden niet zullen vereren en het gouden beeld dat u hebt opgericht, niet zullen aanbidden. (Dan. 3:1-30)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jaron schreef:
Gaitema schreef:dan zou heel Ninevé verloren gaan vanwege het ongeluk van Jona en Gods plan mislukt zijn.
Dat kan natuurlijk niet! Dus zorgt God er wel voor dat het zo niet zal lopen.
Het is een kwestie van doordenken.

Wat het voorbeeld van de oorlog betreft:
De opa en oma van mijn zwager hadden een joodse onderduiker destijds in huis (een boerderij). Toen de rassia bij hen thuis was door de duitsers, was hij net "toevallig" op het land aan het werk en na die rassia kwam deze joodse landbewerker toevallig pas weer binnen. Ze hebben allemaal de oorlog overleeft. Nou, dat is geen toeval.

Of moeten we geloven dat God wel voorzienig is en dit soort wonderen doet, maar dat Hij geen leiding heeft over alles wat wel "ogenschijnlijk" mislukken zou in Gods regie over de wereld?
Hm, doordenken... Maar als je verder doordenkt dan kom je wel heel erg in de buurt van predestinatie op alle fronten en dat de mens alleen maar een marionet is want alles ligt al 100% vast! Maakt niet uit wat je wel of niet doet want God zorgt er wel voor dat het gebeurt.

En dat voorbeeld van je opa en oma is mooi maar zo zijn er ook opa's en oma's bij wie de joden WEL zijn gevonden en die allemaal zijn omgekomen.

Ik ontken helemaal niet dat God niets doet, integendeel, alleen heb ik moeite met de wetmatigheid die lijkt te blijken uit diverse opmerkingen. Alsof God ALTIJD dit of dat doet op dit of dat moment. Maar de praktijk van het leven laat zien dat God soms iets niet doet terwijl je dat zou verwachten. Het is niet allemaal zo vast omlijnd en zeker.

Over doordenken gesproken: stel dat een christen omkomt bij een frontale botsing: de andere bestuurder, geen christen, komt ook om. Hoe zie je dit alles dan? Heeft God dan een niet-christen (die toch niet meer te redden was...?) gebruikt om een christen 'naar huis te halen'? Als je wilt doordenken, moet je ook helemaal doordenken!
Het dunk me dat je aan mijn opvattingen ergerd, mijn excuus als ik arrogant of zo op je over kwam, maar mijn geloof is niet wat jij je erbij lijkt voor te stellen. Het werkt van twee kanten. Juist door het handelen van Jona onderwees God ons. Niets deed Jona vanuit zijn besluiten die hij wel degelijk zelf nam, zonder dat God er in de regie had. Daardoor is het ook mogelijk dat de duivel zijn hotemetotum gebruikte om Jezus aan het kruis te laten nagelen en dat dit precies binnen Gods uitgevouwen plan lag. Wat onze redding werd. Geen marionetten dus en dus wel degelijk had god overal de hand in. Het was in het geval van de twee bestuurders dus inderdaad hun tijd. hoe zou iemand in de hemel of de gehenna belanden met een machteloos toekijkende God? Zou zo'n God niet beklagenswaardig zijn?
Wat een almachteloze God. Het lot speelt met Hem en Hij kan de zijnen niet redden.

Nee, als dat zo was, dan had Paulus vast de steniging niet overleeft of was hij verdronken op volle zee. En Jona? die was gewoon gevlucht.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef:
Gaitema schreef:Waar het mij om gaat is: geloof jij in een God die mensen nooit te eten en te drinken geeft? Ik niet.
De bijbel laat zien dat Hij voor ons zorgt. Dat Hij toelaat dat er mensen sterven, betekend niet dat Hij daarom nooit mensen voedt.
Waarom zou Hij willen dat we ons bekommeren om de mensen? Omdat als we in beweging komen, wie dat niet alleen doen, maar God ons gebruikt..
We doen zelf helemaal niets alleen. God heeft de volledige regie in handen. Hij gaf zelfs manna in de woestijn, anders kwam zijn volk van honger en de dorst om in de woestijn. Dat is echter niet gebeurd. Terwijl er elders in de wereld absoluut wel mensen zouden gestorven zijn van de honger en de dorst, verzorgde God hen hier dus wel.

Ik geloof dus dat God meer doet dan Zijn Geest geven.
Ik heb niet gezegd dat God nooit mensen voedt, dat is het hele punt niet en idd Hij laat dingen toe, dat is het punt wel en je kan je ogen niet sluiten voor derde wereld landen die geen manna krijgen.. dus als je daar over na gaat denken is de conclusie dat God niet iedereen voedt en dat komt omdat mensen en machthebbers zelf kiezen om geld uit te geven aan bijv wapens, de mens heeft eigen keuzes en verantwoordelijkheid en daar gaat het dus mis.. Dat betekent niet dat God die mensen in de steek laat, al zeggen veel mensen dat maar we weten niet hoe God in de levens van al die mensen werkt en idd het leven bestaat niet alleen uit water en brood, het gaat veel verder dan dat maar ik kan dat makkelijk zeggen hier in Nederland.
Ik denk dat het laatste nu net het probleem is. We hebben weinig ervaring met een God die ons in de noden helpt, daarom is het geloof in een God die daadwerkelijk waar zoals het hier in Matheüs staat je elke dag geeft wat je nodig hebt, zoals God zorgt voor de vogels in de lucht en "zoals" de lelies in het veld voor ons zal zorgen niet makkelijk. We komen in onze gedachten met ons zelf in de knup. Dan is een betrokken God in een zichzelf wel bedruipende rijke westen ver weg. Goed om dan met christenen uit landen te spreken waar mensen met lof getuigen van een God die hen geholpen heeft in de noden.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Jaron schreef:
Ik ontken helemaal niet dat God niets doet, integendeel, alleen heb ik moeite met de wetmatigheid die lijkt te blijken uit diverse opmerkingen. Alsof God ALTIJD dit of dat doet op dit of dat moment. Maar de praktijk van het leven laat zien dat God soms iets niet doet terwijl je dat zou verwachten. Het is niet allemaal zo vast omlijnd en zeker.

Over doordenken gesproken: stel dat een christen omkomt bij een frontale botsing: de andere bestuurder, geen christen, komt ook om. Hoe zie je dit alles dan? Heeft God dan een niet-christen (die toch niet meer te redden was...?) gebruikt om een christen 'naar huis te halen'? Als je wilt doordenken, moet je ook helemaal doordenken!
Het is inderdaad een moeilijk onderwerp. Mijn ervaring is dat God voorziet in onze noden. David spreekt ook uit ervaring als hij zegt: Psalm 37:25 Jong ben ik geweest, ook ben ik oud geworden, maar – een rechtvaardige heb ik niet verlaten gezien, noch zijn nageslacht zoekende brood. Als het soms niet gebeurt zoals we verwachten dan heeft God daar een goede reden voor. Maar in principe mogen we verwachten dat God ons het dagelijks brood zal geven en ons geen stenen voor brood zal geven.

Je vraagt je terecht af hoe dat principe werkt in oorlogsgebieden en derde wereldlanden waar honger is. En natuurlijk is het geen "principe", of een "regel die ALTIJD werkt." Het gaat om een persoon: God de Vader. Een liefhebbende Vader zorgt voor zijn kinderen. Maar er zijn ook duivelse machten werkzaam in de wereld. Je zou je kunnen afvragen of degenen die honger lijden God als Vader kennen, Hem vertrouwen, een relatie met Hem hebben en Hem kunnen aanroepen. Zonder bekering en wedergeboorte bevindt een mens zich in het machtsgebied van de satan. Maar ook een christen in een welvarend land kan zich buiten Christus aanwezigheid bevinden. Jezus zegt immers: "blijf in Mij, want zonder Mij kun je niets doen." Joh.15:5.

Ik heb eens op mijn weblog geschreven over iemand die helemaal moest leren uit Gods hand te leven:
(weblog Simonida)
Ze zegt dat, toen ze vroeger veel had, ze altijd ongelukkig, onrustig en ontevreden was. Nu heeft ze eigenlijk niets, maar leeft iedere dag bewust uit de hand van de Heer. En, zo vertelt ze, Hij geeft me altijd iedere keer wat ik nodig heb. Niet voor morgen, alleen voor vandaag. Als haar zoon voor de sportclub geld moet meenemen en ze heeft het niet, dan overlegt ze even met de Heer en het geld komt er. Eigenlijk overlegt ze de hele dag door alles met Jezus, soms op de fiets, of onder het werk. Ze zegt "Hij is geen dictator van Wie je van alles moet, Hij is zo zacht en zo lief voor me." Ze is zich er ook van bewust dat haar zonden vergeven zijn, door het bloed van Jezus.
Ik vind het zo geweldig dat iemand in zulke omstandigheden blij en dankbaar is. Hoe alles moet gaan in de toekomst, ze maakt zich er geen zorgen om. Als je haar dan eerst zo anders hebt gezien: moedeloos, randen om de ogen, rokend, wat kan God een mens dan veranderen. Ik ben ervan onder de indruk en geef God de eer!
Van mijn adoptiezoon in India - in een heel armoedig gebied - herinner ik ook zo'n verhaal. Hij had al een paar maanden geen salaris ontvangen. Er was geen geld om eten te kopen. Ze gingen slapen zonder gegeten te hebben. Hun zoontje, toen nog een kleuter, bad God om brood. De volgende morgen stond Oma voor de deur, van ver komen lopen, met een brood in haar tas.

Ik ben erg voorzichtig om deze dingen op anderen te betrekken. Maar ik ben ervan overtuigd dat we God de Vader kunnen vertrouwen. En als er vijanden zijn die Gods werk verhinderen zal God de Vader ons de kracht geven om die situatie aan te kunnen en ons er bovenuit te tillen.
Mijn beste maat forummer "de nieuwslezer" noemde ik dit voorbeeld op en hij zei: "een kindergeloof is groot en makkelijk. Kinderen denken makkelijk" ;) Amen.
Jaron

Bericht door Jaron »

Gaitema schreef: Het dunk me dat je aan mijn opvattingen ergerd, mijn excuus als ik arrogant of zo op je over kwam
Hier zie je maar weer hoe beperkt een forum is als communicatiemiddel... ;) Ik was totaal niet geergerd en ik vond je ook helemaal niet arrogant overkomen!
Gaitema schreef: , maar mijn geloof is niet wat jij je erbij lijkt voor te stellen. Het werkt van twee kanten. Juist door het handelen van Jona onderwees God ons. Niets deed Jona vanuit zijn besluiten die hij wel degelijk zelf nam, zonder dat God er in de regie had. Daardoor is het ook mogelijk dat de duivel zijn hotemetotum gebruikte om Jezus aan het kruis te laten nagelen en dat dit precies binnen Gods uitgevouwen plan lag. Wat onze redding werd. Geen marionetten dus en dus wel degelijk had god overal de hand in. Het was in het geval van de twee bestuurders dus inderdaad hun tijd. hoe zou iemand in de hemel of de gehenna belanden met een machteloos toekijkende God? Zou zo'n God niet beklagenswaardig zijn?
Wat een almachteloze God. Het lot speelt met Hem en Hij kan de zijnen niet redden.

Nee, als dat zo was, dan had Paulus vast de steniging niet overleeft of was hij verdronken op volle zee. En Jona? die was gewoon gevlucht.
Ik snap je punt. Zoals wel vaker met het geloof lijkt het iets paradoxaals te hebben. Twee kanten die bij de mensen elkaar tegen zouden werken, werken bij God perfect samen. Interessant.
Dit is een onderschrift.
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:
Dessa schreef: Ik heb niet gezegd dat God nooit mensen voedt, dat is het hele punt niet en idd Hij laat dingen toe, dat is het punt wel en je kan je ogen niet sluiten voor derde wereld landen die geen manna krijgen.. dus als je daar over na gaat denken is de conclusie dat God niet iedereen voedt en dat komt omdat mensen en machthebbers zelf kiezen om geld uit te geven aan bijv wapens, de mens heeft eigen keuzes en verantwoordelijkheid en daar gaat het dus mis.. Dat betekent niet dat God die mensen in de steek laat, al zeggen veel mensen dat maar we weten niet hoe God in de levens van al die mensen werkt en idd het leven bestaat niet alleen uit water en brood, het gaat veel verder dan dat maar ik kan dat makkelijk zeggen hier in Nederland.
Ik denk dat het laatste nu net het probleem is. We hebben weinig ervaring met een God die ons in de noden helpt, daarom is het geloof in een God die daadwerkelijk waar zoals het hier in Matheüs staat je elke dag geeft wat je nodig hebt, zoals God zorgt voor de vogels in de lucht en "zoals" de lelies in het veld voor ons zal zorgen niet makkelijk. We komen in onze gedachten met ons zelf in de knup. Dan is een betrokken God in een zichzelf wel bedruipende rijke westen ver weg. Goed om dan met christenen uit landen te spreken waar mensen met lof getuigen van een God die hen geholpen heeft in de noden.
Je pakt niet echt op wat ik precies bedoel, ik heb in ieder geval genoeg gezien en gehoord en heb niet alleen in Nederland gewoond, ook over voorzien in noden heb ik zelf meegemaakt maar dat gebeurt niet altijd op de manier waarop je denkt dat het zal gaan.
Je hebt echt geen idee wat mensen in bepaalde landen elke dag mee moeten maken en het leven bestaat niet alleen uit eten, drinken en dagelijkse benodigdheden, het is veel meer dan dat maar je kan gewoon niet zeggen dat God in alle noden voorziet in de vorm van eten en drinken geven als er dagelijks mensen omkomen van de honger.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dessa schreef:
Gaitema schreef:
Dessa schreef: Ik heb niet gezegd dat God nooit mensen voedt, dat is het hele punt niet en idd Hij laat dingen toe, dat is het punt wel en je kan je ogen niet sluiten voor derde wereld landen die geen manna krijgen.. dus als je daar over na gaat denken is de conclusie dat God niet iedereen voedt en dat komt omdat mensen en machthebbers zelf kiezen om geld uit te geven aan bijv wapens, de mens heeft eigen keuzes en verantwoordelijkheid en daar gaat het dus mis.. Dat betekent niet dat God die mensen in de steek laat, al zeggen veel mensen dat maar we weten niet hoe God in de levens van al die mensen werkt en idd het leven bestaat niet alleen uit water en brood, het gaat veel verder dan dat maar ik kan dat makkelijk zeggen hier in Nederland.
Je pakt niet echt op wat ik precies bedoel, ik heb in ieder geval genoeg gezien en gehoord en heb niet alleen in Nederland gewoond, ook over voorzien in noden heb ik zelf meegemaakt maar dat gebeurt niet altijd op de manier waarop je denkt dat het zal gaan.
Je hebt echt geen idee wat mensen in bepaalde landen elke dag mee moeten maken en het leven bestaat niet alleen uit eten, drinken en dagelijkse benodigdheden, het is veel meer dan dat maar je kan gewoon niet zeggen dat God in alle noden voorziet in de vorm van eten en drinken geven als er dagelijks mensen omkomen van de honger.
Maar dat heb ik op mijn beurt niet gezegd. God voorziet wanneer Hij daarin een plan heeft. Ik verloor een tante na vier jaar ziekte, maar ze stierf vredig op een wonderbaarlijke manier, waaruit we opmerkten dat ze iets van de hemel gezien zou hebben. Aards is het dan heel wreed, maar toch heeft God de controle er vanuit hemels perspectief er nog over. Het leven gaat voorbij de grenzen van onze zichtbare wereld. Daarbij werkt God ook door het lijden heen.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 19 sep 2014, 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jaron schreef:
Gaitema schreef: Het dunk me dat je aan mijn opvattingen ergerd, mijn excuus als ik arrogant of zo op je over kwam
Hier zie je maar weer hoe beperkt een forum is als communicatiemiddel... ;) Ik was totaal niet geergerd en ik vond je ook helemaal niet arrogant overkomen!
Gaitema schreef: , maar mijn geloof is niet wat jij je erbij lijkt voor te stellen. Het werkt van twee kanten. Juist door het handelen van Jona onderwees God ons. Niets deed Jona vanuit zijn besluiten die hij wel degelijk zelf nam, zonder dat God er in de regie had. Daardoor is het ook mogelijk dat de duivel zijn hotemetotum gebruikte om Jezus aan het kruis te laten nagelen en dat dit precies binnen Gods uitgevouwen plan lag. Wat onze redding werd. Geen marionetten dus en dus wel degelijk had god overal de hand in. Het was in het geval van de twee bestuurders dus inderdaad hun tijd. hoe zou iemand in de hemel of de gehenna belanden met een machteloos toekijkende God? Zou zo'n God niet beklagenswaardig zijn?

Ik snap je punt. Zoals wel vaker met het geloof lijkt het iets paradoxaals te hebben. Twee kanten die bij de mensen elkaar tegen zouden werken, werken bij God perfect samen. Interessant.
Precies :)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Jaron schreef:
Absoluut wij zullen de dood niet smaken.
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:
Dessa schreef:
Gaitema schreef:
Maar dat heb ik op mijn beurt niet gezegd. God voorziet wanneer Hij daarin een plan heeft. Ik verloor een tante na vier jaar ziekte, maar ze stierf vredig op een wonderbaarlijke manier, waaruit we opmerkten dat ze iets van de hemel gezien zou hebben. Aards is het dan heel wreed, maar toch heeft God de controle er vanuit hemels perspectief er nog over. Het leven gaat voorbij de grenzen van onze zichtbare wereld. Daarbij werkt God ook door het lijden heen.
Dit is hoe ik het bedoel ja maar elke dag geven wat iemand nodig heeft is een heel apart begrip want een mens heeft om hier op aarde te kunnen leven ook voedsel en veiligheid etc nodig en daar wordt niet altijd in voorzien, maar op de eeuwigheid gezien is dit leven hier een vingerknip. Ik blijf het moeilijk vinden dat er mensen zijn die zo vreselijk moeten lijden, ze zeggen wel eens elk huisje heeft zijn kruisje maar het gaat echt niet gelijk op. Toch vertrouw ik er op dat God alles weet en zorgt op een manier die wij niet altijd kunnen (in)zien.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ja, dat zie ik ook zo.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Matteüs 7:7-12

7 Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 8 Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan. 9 Is er iemand onder jullie die zijn kind, als het om een brood vraagt, een steen zou geven? 10 Of een slang, als het om een vis vraagt? 11 Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal jullie Vader in de hemel dan het goede geven aan wie hem daarom vragen.

12 Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
Ik geloof dat dit de tekst is die aan de beurt was, hoewel we er ook al over spraken geloof ik. Hier wordt in het algemeen over het goede geven door de Vader gesproken, terwijl ik in de discussie ook over de Heilige Geest gesproken zag worden. Hier zie ik de algemene belofte gegeven worden van het goede dat God je geven wil.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:
Matteüs 7:7-12

7 Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 8 Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan. 9 Is er iemand onder jullie die zijn kind, als het om een brood vraagt, een steen zou geven? 10 Of een slang, als het om een vis vraagt? 11 Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal jullie Vader in de hemel dan het goede geven aan wie hem daarom vragen.

12 Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.

Ik geloof dat dit de tekst is die aan de beurt was, hoewel we er ook al over spraken geloof ik. Hier wordt in het algemeen over het goede geven door de Vader gesproken, terwijl ik in de discussie ook over de Heilige Geest gesproken zag worden. Hier zie ik de algemene belofte gegeven worden van het goede dat God je geven wil.
Misschien kan ik vanuit mijn optiek nog toevoegen dat ik het evangelie lees in het kader van het komende Koninkrijk op aarde en als er gesproken wordt in dit stukje over het bidden en ook ontvangen, dan wel die zoekt zal vinden enz... dan is dat toepasbaar op hen die het koninkrijk binnengaan op aarde. Mattheus 7 vers 7 verwijst danook naar Mattheus 4 vers 3.
Vers 10 spreekt over een vis en een slang en brood en vis spreken over leven, nietemin is het vergelijk met de slang van toepassing op Lucas 11 en worden er dus tegenstellingen genoemd. Brood versus Steen en Vis versus Slang en ei versus Schorpioen en dit alles in relatie tot het Oude en het Nieuwe Verbond. Kortom het voeden met hemelse dingen valt onder het Nieuwe Verbond en het vasten dus niet eten, valt onder het Oude verbond.
De Here Jezus vastte ook 40 dagen onder het Oude Verbond en heden dus onder het nieuwe verbond, ontvangen wij dagelijks brood en dat is het Nieuwe Verbond.
Daar bidden wij niet om, daar vertrouwen wij op. Gebeden wordt er om dagelijks brood in de volgende bedeling van de Grote Verdrukking, maar dit even terzijde.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

God hoeft geen gebeden en geen vasten, toch hebben de eerste christenen ook gebeden en gevast. God hoefde in het oude testament ook geen gebeden, want God wist immers alles al vooraf. Echter houdt God wel van mensen die het contact met Hem zoeken. Zoals een Vader er van houdt dat één van zijn kleine kinderen tegen hem praat, al wordt hij er niet wijzer van, zo geniet God ervan als wij Hem aanspreken en voedt dat de liefde tussen Vader en kind. Daarom roept Hij ons toch op vooral de dingen met Hem te delen, zoals mijn vriendin zegt: "het uitspreken van de dingen heelt je hart."

Vasten is je aandacht vestigen op iets anders dan het nemen van wat van deze wereld is. Wie dat doet om zijn aandacht op God te richten, doet daarmee niets verkeerd.

God gaf in het verleden, in het heden en in de toekomst. Hij blijft een Vader voor ieder kind in ieder tijd.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Bidden (vragen NBV) , kloppen, zoeken en vinden. Als gelovigen zijn deze werkwoorden ons niet onbekend.
We willen groeien in geloof en daarom bidden we, kloppen we, zoeken we om tenslotte te vinden. En we zullen vinden belooft Jezus met grote stelligheid.
Een aardse vader geeft zijn kind toch ook wat het nodig heeft? De hemelse Vader heeft die intentie nog veel sterker. Er staat "hoeveel te meer" zal Hij het goede geven aan zijn kinderen.
Waarom dan bidden, kloppen, en zoeken? Is een keer vragen dan niet voldoende? Moeten we zo ons best doen om God over te halen om ons iets te geven?
God is toch bereid om ons met liefde dat te geven wat nodig is?
Zou het zo kunnen zijn dat dit een manier is om ons te leren in geloof te ontvangen? Geloven we ook bij het bidden dat we zullen ontvangen?

Zeker, zogenaamde "onverhoorde gebeden" kunnen verband houden met het feit dat God een andere weg met ons wil gaan dan die wij in ons hoofd hebben. Omdat Hij alleen kan weten wat er werkelijk nodig is.
Maar er kan ook een ander aspect meespelen. Dat ons bidden een les is om te leren vertrouwen, om ons te oefenen in de omgang met God. Een mogelijkheid om het liefdevolle hart van de Vader te leren kennen.

"Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten."
Volgens mij is dit bijbelgedeelte al eerder aan de orde geweest. Ik herinnerde me wat Sanne hierover schreef.

Er staat nog dat het het hart is van de wet en van de profeten. En zeker, dit is het Vaderhart van God. Want de bedoeling van de wet is wat de profeet Jeremia namens God schreef: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. (Jer. 31:31)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Sanne

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef:Bidden (vragen NBV) , kloppen, zoeken en vinden. Als gelovigen zijn deze werkwoorden ons niet onbekend.
We willen groeien in geloof en daarom bidden we, kloppen we, zoeken we om tenslotte te vinden. En we zullen vinden belooft Jezus met grote stelligheid.
Een aardse vader geeft zijn kind toch ook wat het nodig heeft? De hemelse Vader heeft die intentie nog veel sterker. Er staat "hoeveel te meer" zal Hij het goede geven aan zijn kinderen.
Waarom dan bidden, kloppen, en zoeken? Is een keer vragen dan niet voldoende? Moeten we zo ons best doen om God over te halen om ons iets te geven?
God is toch bereid om ons met liefde dat te geven wat nodig is?
Zou het zo kunnen zijn dat dit een manier is om ons te leren in geloof te ontvangen? Geloven we ook bij het bidden dat we zullen ontvangen?

Zeker, zogenaamde "onverhoorde gebeden" kunnen verband houden met het feit dat God een andere weg met ons wil gaan dan die wij in ons hoofd hebben. Omdat Hij alleen kan weten wat er werkelijk nodig is.
Maar er kan ook een ander aspect meespelen. Dat ons bidden een les is om te leren vertrouwen, om ons te oefenen in de omgang met God. Een mogelijkheid om het liefdevolle hart van de Vader te leren kennen.
Ik denk dat het mooi wordt samengevat in 1 Johannes 5:14,15. Als wij iets vragen "naar zijn wil", dan zal hij ons verhoren. We krijgen de uitnodiging ons vrijmoedig te uiten. God houdt daarbij wel rekening of dat wat wij vragen wel goed voor ons is en of het in overeenstemming is met zijn voornemen.

Wat ik zelf wel een bijzonder voorbeeld vind, is het verzoek van Lot. Hij moest naar de bergen vluchten, maar in Gen.19 vraagt hij aan God of hij naar een andere stad mag vluchten. In Gen.19:21 zegt God: "zie ik zal u ook in dit opzicht ter wille zijn".
Het is in ieder geval een les dat we alles met God mogen bespreken.
Dessa

Bericht door Dessa »

Sanne schreef:Wat ik zelf wel een bijzonder voorbeeld vind, is het verzoek van Lot. Hij moest naar de bergen vluchten, maar in Gen.19 vraagt hij aan God of hij naar een andere stad mag vluchten. In Gen.19:21 zegt God: "zie ik zal u ook in dit opzicht ter wille zijn".
Het is in ieder geval een les dat we alles met God mogen bespreken.
Dit is zeker heel bijzonder, er zijn wel meer van dit soort voorbeelden en ik vind dit ook zeggen dat God zich zelfs kan "bedenken", of in ieder geval dat je als mens inspraak kan hebben, dit ligt vaak heel gevoelig omdat God alles weet, maar alles weten houdt mi ook in dat Hij wist dat de mens dat zou gaan vragen of iets anders kon.
In ieder geval wil God zeker contact met ons mensen en dat ligt genuanceerder dan het lijken kan vanuit dat alles al weten.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ja, dit alles bij elkaar genomen denk ik dat het die combinatie is van het oefenen in het geloof met kloppende hart van de wetten en de profeten waar Adinomis over heeft en het eenvoudige gegeven dat God graag contact met ons heeft, wat Dessa hier zegt. Gewoon in gesprek zijn met je Vader.

Het boek van de dominee gaat in op de kernzin "behandel een ander zo, zoals je zelf behandeld wilt worden":
Wie hier van de "gulden regel" spreekt, heeft er niet veel van begrepen. Met regels en reglementen heeft het niets te maken. Hier is Christus die ons vernieuwt. Hier klopt een andere Wereld aan. En het is zaak, dat die bij ons binnen komen mag!
Absoluut. :)
Liefhebben leren we in de relatie met Jezus.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Volgende tekstgedeelte:
Matteüs 7:13,14

13 Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.
14 Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Dessa

Bericht door Dessa »

Gaitema schreef:Volgende tekstgedeelte:
Matteüs 7:13,14

13 Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.
14 Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Bij dit moet ik vaak denken aan dat "we" in feite de wedloop lopen op een smalle weg :)
Sanne

Bericht door Sanne »

Jezus maakt ook duidelijk dat niet alle vormen van aanbidding juist zijn. De weg naar het eeuwige leven is niet gemakkelijk. In Lukas 13:23,24 staat ook: "Iemand zei nu tot hem: Heer, zijn het er weinig die gered worden? Hij zei tot hen: "Spant u krachtig in om door de nauwe deur binnen te gaan, want velen, zeg ik u, zullen trachten binnen te gaan, maar zullen niet in staat zijn".

Het is ook niet mogelijk om een neutraal standpunt in te nemen. Er is geen middenweg.
Martine

Bericht door Martine »

Bij dit gedeelte in Mattheüs moet ik altijd denken aan de beruchte plaat van de brede en de smalle weg.
Allerlei dingen waren verboden - dan zat je op de brede weg.
Ik herinner mij een dominee die het had over 'kamertjeszonden' als het om die afbeelding van de brede weg ging. - en dat God zich daar echt niet mee bezighoudt.

De smalle en de brede weg - ik denk dat we Christus moeten volgen en dat dat in feite het enige is.
Wij denken naar mijn mening teveel in hoe het wel of niet moet, wat goed of fout is.
Maar ik geloof dat God met ieder van ons een eigen weg gaat - er is dus geen 'gemene deler'.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

De Bergrede begint met deze tekst:
Matt. 5:1 Toen hij de mensenmassa zag, ging hij de berg op. Daar ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen. 2 Hij nam het woord en onderrichtte hen.
Jezus sprak dus tot zijn discipelen. Dan is het vreemd dat Hij tot hen zegt "gaat in door de enge poort" (Matt.7:3) Waren die discipelen dan nog niet ingegaan in het Koninkrijk van God? Toen Jezus hen riep zijn ze gekomen en hadden alles achter zich gelaten. Je zou zeggen dat is toch ook een "nauwe poort"? En dan aan het eind van de Bergrede toch nog de oproep om in te gaan door de "enge poort".
Zou het niet zo zijn dat we steeds weer opnieuw die keus moeten maken in veranderende omstandigheden? Als we de nauwe poort zijn doorgegaan door ons leven helemaal aan God toe te vertrouwen, volgt er een smalle weg. Een weg die tegen onze natuur ingaat. Onze natuur vertelt ons dat alles om onszelf gaat en we moeten leren dat Jezus het middelpunt van ons leven moet zijn. Je raakt zo gauw weer van het smalle pad af omdat je naar je eigen "ik" luistert. Dan moet je je opnieuw bukken, klein maken en teruggaan naar het smalle pad. Het is een groeiproces van vallen en opstaan. Het leidt naar het leven waarin Jezus helemaal centraal staat. "Only Jesus" is de titel van een lied van Adrian Snell dat indertijd indruk op me maakte.
Mensen kunnen soms hun eigen weg "smal" maken door de weg naar het heil te verdienen met het houden van geboden en zichzelf nog meer beperkingen op te leggen. Dan kan men vastlopen op het zelfgemaakte smalle pad. Dan kan het donker worden in het hart.
Maar wie zich uitstrekt naar God, voortdurend met Hem in relatie staat en uit liefde doet wat God van hem vraagt, zal merken dat hij in de vrijheid komt te staan. De smalle weg brengt ons in de ruimte. De smalle weg leidt ons naar het Licht.
Zoals David zegt in Psalm 18:34 Hij maakt mijn voeten als die van hinden en doet mij op mijn hoogten staan.

Met Christus komen we - via de nauwe poort en het smalle pad - in de vrijheid te staan:
3 Kor. 3:17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid.
Jak. 2:12 Spreek zó en handel zó als mensen die geoordeeld zullen worden door de wet van de vrijheid.
Dessa

Bericht door Dessa »

Martine schreef:Bij dit gedeelte in Mattheüs moet ik altijd denken aan de beruchte plaat van de brede en de smalle weg.
Vreselijke plaat vind ik dat ook, niks om blij van te worden op die smalle weg, alsof het een verschrikkelijke saaie donkere terneerdrukkende weg is en dat is het imo nou juist helemaal niet.