Christelijke kijk op de extremistische Islam

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ericjan »

meribel schreef:ik heb al diverse acties voorbij zien komen van gematigde moslims die zich afzetten tegen praktijken van IS.
Media spelletjes, daar trap je toch niet echt in hé?
Want de onderliggende gedachte is hierin in lijn met de koran; namelijk ze zetten zich af tegen het uitmoorden van moslims onderling, niet tegen christenen of Joden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Eigenlijk ben ik er wel een beetje blij om ook dat IS nu hier in ons land een dreiging is.
Wordt NL hopelijk eindelijk eens wakker, als daar niet eerst een werkelijke knal voor nodig is.
Kunnen we in NL eindelijk eens ondervinden (in minimale mate) hoe naar het is om onder islamitische terroristische dreiging te moeten leven.
Het is namelijk zo makkelijk om met het vingertje te wijzen naar Israël, die al vanaf het begin van haar heroprichting in veel ernstige mate hieronder lijdt.

Waar NL nu aan meewerkt tegen de strijd tegen IS is hetzelfde alsof Israël preventief HAMAS zou aanvallen, nadat ze alleen nog maar de oproep tot geweld uiten.
Stel je eens voor hoe het schijnheilige NL en de rest van de wereld zou reageren als Israel het zo zou doen?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
BdO

Bericht door BdO »

Loyola schreef:
BdO schreef:De commerciële belangen van Venetië zwaarder laten wegen dan de wereldlijke bescherming van de (niet Hollands, maar Oosters) Orthodoxe Christenheid was niet zo heel Christelijk.
Je bent 2 eeuwen te ver. We hebben het niet over de 4e kruistocht van 1202, maar de aanleiding überhaupt voor een 1e kruistocht: De brief van keizer Alexios I aan de paus en het Concilie van Piacenza in 1095. Christelijke grondslag dus...

Als het over bijv het Arabisch-Israelisch conflict hebt, dan begin je ook niet met de amerikaanse commerciële oliebelangen, in de arabische wereld in 2014. Maar met het Britse mandaat in Palestina, WOII en de daaropvolgende oprichting van Israel in 1948.
Dat zou kloppen als de 4e kruistocht slechts gericht zou zijn op het verdedigen van.... (ik wilde bijna Israel typen :o :? ) het Heilige Land, en daarmee dan ook de daar natuurlijkerwijs volgend uit eerdere kruistochten ontstane commerciele belangen. Echter, en passant even een geloofsmedestander mollen omdat die commercieel concurrent is, is wel een ander verhaal. Dat vloeit volstrekt niet voort uit de aanleiding voor de eerste kruistocht. Dat is meer analoog aan dat de VS een paar kernbommen op Moskou gooien omdat dit "nodig zou zijn" om tegen IS op te kunnen treden. Zoiets ligt totaal niet in het verlengde van het eigenlijke oorspronkelijke strategische doel, maar wordt dan en passant even gedaan vanwege (tjonge, ik heb wel fantasie) concurrerende handelsbelangen met Oekraine en de Baltische staten.

Ik dacht dat de 4e ook meedeed, omdat er staat "tot aan 1453", ik nam dat als "tot en met". Je hebt het handig afgebakend ;). Nochthans is het effect - al kan je natuurlijk nooit andere oorzaken uitsluiten - van de 4e kruistocht wel dat in een groot deel van de wereld er niet zoveel meer over is van religie op grond van de Apostolische Geloofsbelijdenis. In zekere zin was juist de 4e kruistocht een wel erg vriendelijke actie richting de Islam (om maar weer even ontopic te komen ;) )
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
JW88

Bericht door JW88 »

@Meribel

Ik redeneer realistisch, maar je hebt steeds commentaar op mijn oplossing, zonder zelf een met een oplossing te komen, maar vertel me nu eens, wat is jouw concrete oplossing? Jij denkt niet dat we ze met geweld moeten aanpakken om zo nog meer ellende van hun te voorkomen?
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:@Meribel

Ik redeneer realistisch, maar je hebt steeds commentaar op mijn oplossing, zonder zelf een met een oplossing te komen, maar vertel me nu eens, wat is jouw concrete oplossing? Jij denkt niet dat we ze met geweld moeten aanpakken om zo nog meer ellende van hun te voorkomen?
Er is geen oplossing.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
ineke-kitty
Man/Vrouw: V

Bericht door ineke-kitty »

Er wordt gevraagd naar een "oplossing" , echter ik geloof dat het hele gebeuren in het M.O. inclusief, niet alleen IS, maar ALLE extremistische groeperingen, in het "straatje" zijn van de duivel, die straks zijn macht zal geven aan de komende antichrist, namelijk DE komende wereldleider, die een ieder mens zal dwingen een [merk] teken aan de rechterhand of voorhoofd te aanvaarden. En een ieder die dat zal weigeren, zal gedood worden .
Persoonlijk ben ik van mening dat deze wereldleider zal voortkomen vanuit de Islam.
DE "oplossing" zal pas plaatsvinden als de Here Jezus Christus Zijn Koninkrijk zal oprichten op aarde, en de satan met zijn personeel uiteindelijk geworpen zal worden in de poel des vuurs.

Mensen kunnen allerlei oplossingen verzinnen om IS uit te schakelen, echter zal hen dat niet gelukken.
ericjan

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:Er wordt gevraagd naar een "oplossing" , echter ik geloof dat het hele gebeuren in het M.O. inclusief, niet alleen IS, maar ALLE extremistische groeperingen, in het "straatje" zijn van de duivel, die straks zijn macht zal geven aan de komende antichrist, namelijk DE komende wereldleider, die een ieder mens zal dwingen een [merk] teken aan de rechterhand of voorhoofd te aanvaarden.
Buiten voor afgod Allah dus en islamiet worden.
De wereld zal niet alleen buigen voor het geweld, dat kan makkelijk de kop worden ingedrukt. Maar onze westerse afhankelijkheid (verslaafdheid aan) van olie uit Sausdi Arabië.
ineke-kitty schreef:En een ieder die dat zal weigeren, zal gedood worden.
Zoals de koran voorschrijft en we nu IS zien uitvoeren.
ineke-kitty schreef:Mensen kunnen allerlei oplossingen verzinnen om IS uit te schakelen, echter zal hen dat niet gelukken.
Jawel, door het uitroeien ervan met wortel en tak..... en accepteren dat waar gehakt wordt splinters vallen.
BdO

Bericht door BdO »

ericjan schreef:
en accepteren dat waar gehakt wordt splinters vallen.
och ja, splinters, spaanders, balken.... allemaal hetzelfde....
DeZoeker

Bericht door DeZoeker »

Inneke-Kitty schreef:...echter ik geloof dat het hele gebeuren in het M.O. inclusief, niet alleen IS, maar ALLE extremistische groeperingen, in het "straatje" zijn van de duivel
Interessant. Ook de christelijke (al dan niet in het M.O.) ?
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
ineke-kitty

DeZoeker: " interessant. ook de christelijke [ al dan niet in het M.O.]?"

Ik zie wel vaker dat jij de extremistische Islam vergelijkt met extremistische christenen.
Waar haal je dat idee vandaan?

Wat versta jij precies onder "extremistische christenen", al dan niet in het M.O.?

"Extremistische christenen" , gaan die dan al moordend tekeer met het zwaard, andere medemensen martelend, stenigend, handen en voeten afhakkend, vrouwen verkrachtend, en onthoofdend, als men zich niet aan hen onderwerpt?
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

DeZoeker schreef:
Inneke-Kitty schreef:...echter ik geloof dat het hele gebeuren in het M.O. inclusief, niet alleen IS, maar ALLE extremistische groeperingen, in het "straatje" zijn van de duivel
Interessant. Ook de christelijke (al dan niet in het M.O.) ?
Nou ja, ik moet ook zeggen dat het gedrag van IS op mij nogal demonisch overkomt. Alsof zij allen door demonen zijn geïnspireerd. Maar om een of andere wonderbaarlijk reden denken zij over het algemeen ook dat zij het goede doen en opofferingsgezind zijn. Wij kunnen ons daar weinig bij voorstellen. Je vraagt je dan toch af of Freud gelijk heeft dat je wat moraal betreft in aanvang en tabula rasa bent, en alle morele regels er door de ouderlijke religie, of de samenleving waarin je verkeert, of later door de peergroup waarin je verkeert, als het ware worden ingegooid.
Feitelijk is een dergelijk handelen toch ook weer een stukje terug naar de natuur. We zien hoe een mens handelt zonder beschavingsvernis en puur op basis van zijn instincten. In de oertijd moet het er ook zo aan toe gegaan zijn, al lag daar niet een bepaalde religieuze overtuiging aan ten grondslag. Nu worden de instincten ingepakt in religie, met een uitvergroting en projectie van de diepste onbewuste aspecten. De mens is volgens mij nog steeds een diersoort, zoals ik die gisteren alom heb gezien in Burgers Zoo.

Maar goed, ik vertrek weer even tot dinsdagmorgen. Ik wens jullie een goed weekend.
Only dead fish go with the flow
DeZoeker

Bericht door DeZoeker »

ineke-kitty schreef:DeZoeker: " interessant. ook de christelijke [ al dan niet in het M.O.]?"

Ik zie wel vaker dat jij de extremistische Islam vergelijkt met extremistische christenen.

Wat versta jij precies onder "extremistische christenen", al dan niet in het M.O.?

"Extremistische christenen" , gaan die dan al moordend tekeer met het zwaard, andere medemensen martelend, stenigend, handen en voeten afhakkend, vrouwen verkrachtend, en onthoofdend, als men zich niet aan hen onderwerpt?
Onder extremistische christenen versta ik (onder meer):

- De Ku Klux Klan
- The Lords Resistance Army (terreurgroep die huishoudt in Oeganda en Soedan)
- Westboro baptist church
- Army of God (aanslagen op abortusartsen in VS)

Maar zij zullen wel weer niet voor ware christenen worden gehouden; zoals de beesten van IS in de ogen van sommigen uiteraard wel de ware islam vertegenwoordigen.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
ericjan

Bericht door ericjan »

DeZoeker schreef:
ineke-kitty schreef:DeZoeker: " interessant. ook de christelijke [ al dan niet in het M.O.]?"

- De Ku Klux Klan
Doen deze mensen zoals de bijbel oproept? NEE
DeZoeker schreef:Maar zij zullen wel weer niet voor ware christenen worden gehouden; zoals de beesten van IS in de ogen van sommigen uiteraard wel de ware islam vertegenwoordigen.
Doen deze mensen zoals hun koran oproept? JA
BdO

Bericht door BdO »

ericjan kon wel eens een punt hebben. Alleen kan ik niet overzien in hoeverre de Koran inderdaad tot daden als van IS oproept. Weet iemand daar iets van?
ineke-kitty

BdO

Ik zou zeggen, ga de Koran eens lezen, dan kom je er vanzelf achter, waartoe dat boek gelovige moslims oproept.
BdO

Bericht door BdO »

ineke-kitty schreef:BdO

Ik zou zeggen, ga de Koran eens lezen, dan kom je er vanzelf achter, waartoe dat boek gelovige moslims oproept.
Ik probeer efficient met m'n tijd om te gaan door hier te vragen of iemand met meer kennis dan ik daar wat over heeft te melden. Als jij daar bij hoort, zou je het dan iets verder willen uitwerken dan het advies "ga de Koran lezen"?
JW88

Bericht door JW88 »

BdO schreef:

Er is geen oplossing.
Dan is het wel lekker makkelijk, commentaar hebben op iemand anders zijn ideeën en oplossingen maar! Dan is jouw aandeel in deze discussie vrij nutteloos.

Dat volk van de ISIS zijn beesten, gestoorde maniakken, zware criminelen, niks meer en niks minder! Je kunt dat soort volk alleen maar bestrijden door ze kei en keihard aan te pakken zonder medelijden (denk je nou echt dat ze wel medelijden naar ons tonen? of al die onschuldige kinderen die ze dood schieten?) Ik vind dat je vrij luchtig praat over de ISIS. Het geweld wat wij eventueel tegen hun zouden gebruiken is toch van een compleet andere orde als dat zij doen, wij gebruiken het tegen de gestoorde maniakken van de ISIS, zij o.a. tegen onschuldige kinderen, wij gebruiken het om hun te stoppen, zij gebruiken het vanwege hun extremistische overtuiging en nogmaals als er dan veel doden zouden vallen aan de kant van ISIS zou ik daar echt geen enkel probleem mee hebben! ik zou zeggen ''opgeruimd staat netjes'' Als je echt niet snapt dat de ISIS een grote bedreiging vormt voor de westerse wereld en alle onschuldige moslims die tegen de ISIS zijn zou ik zeggen, wakker worden!

Nederland staat voor democratie en vrijheid van mening en geloof, dat is iets waar we voor moeten strijden, dat bestaat bij de ISIS niet. Daarom moeten we dus soms zelf ook geweld gebruiken om nog veel slechtere dingen te stoppen, dat is de oplossing, maar dan niet half gebakken alleen met luchtaanvallen, maar ook met grondtroepen!

Dus stop aub met dat idealistisch geleuter en realiseer je, dat als we de ISIS nu niet hard aanpakken, we daar in de toekomst nog wel eens heel veel spijt van zouden kunnen hebben.
JW88

Bericht door JW88 »

ericjan schreef:
DeZoeker schreef:

- De Ku Klux Klan
DeZoeker schreef:Maar zij zullen wel weer niet voor ware christenen worden gehouden; zoals de beesten van IS in de ogen van sommigen uiteraard wel de ware islam vertegenwoordigen.
Dat ligt er maar net aan hoe zij de bijbel interpreteren, dat is toch voor elke christenen anders? Zij zullen ongetwijfeld vinden dat ze wel goed als ware christenen handelen, ook al vind jij misschien van niet, waarom is jouw interpertatie van de bijbel correct en die van hun niet? dat is slechts jouw eigen visie.
ineke-kitty

BdO

Tja.... als het je teveel tijd kost de Koran te lezen, en je verwacht hier een uiteenzetting van anderen waar dan in de Koran wordt gesproken over geweld gebruiken tegen [ in de ogen van de gelovige moslim] ongelovigen, Joden en Christenen, dan maak je het jezelf wel heel gemakkelijk, en kan je lekker achterover leunen, wat anderen jaren heeft gekost aan onderzoek over de leer van de Islam.
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:
BdO schreef:

Er is geen oplossing.
Dan is het wel lekker makkelijk, commentaar hebben op iemand anders zijn ideeën en oplossingen maar! Dan is jouw aandeel in deze discussie vrij nutteloos.
Ik heb al aangegeven dat jouw oplossing ook geen oplossing is, alleen maar een verergering van het probleem. Lekker makkelijk is vooral om te blijven roepen dat jouw ideeen een oplossing zouden zijn, terwijl al is aangegeven dat en waarom dit onzin is. En nog makkelijker om dan er bij te roepen dat anderen geen oplossing hebben. Dat maakt elk aandeel in deze discussie nutteloos, niet alleen de mijne.
BdO

Bericht door BdO »

ineke-kitty schreef:BdO

Tja.... als het je teveel tijd kost de Koran te lezen, en je verwacht hier een uiteenzetting van anderen waar dan in de Koran wordt gesproken over geweld gebruiken tegen [ in de ogen van de gelovige moslim] ongelovigen, Joden en Christenen, dan maak je het jezelf wel heel gemakkelijk, en kan je lekker achterover leunen, wat anderen jaren heeft gekost aan onderzoek over de leer van de Islam.
Ja, maar vaak vinden mensen dat helemaal niet erg. @Zolderworm wekt bijvoorbeeld de indruk het leuk te vinden als anderen van zijn kennis profiteren, en zo zijn er meer. Het is eigenlijk een beetje waar een forum voor is. In dit geval ben ik inderdaad vragende partij, dat klopt.

Ga je mijn vraag nog beantwoorden? Mag ik ook van jouw jarenlange onderzoek profiteren?
ineke-kitty

BdO: " mag ik ook van jouw jarenlange onderzoek profiteren?"

Ik zal er eens over nadenken of ik daar wel tijd, en zin in heb.
JW88

Bericht door JW88 »

BdO schreef:
JW88 schreef:
BdO schreef:

Er is geen oplossing.
Ik heb al aangegeven dat jouw oplossing ook geen oplossing is, alleen maar een verergering van het probleem. Lekker makkelijk is vooral om te blijven roepen dat jouw ideeen een oplossing zouden zijn, terwijl al is aangegeven dat en waarom dit onzin is. En nog makkelijker om dan er bij te roepen dat anderen geen oplossing hebben. Dat maakt elk aandeel in deze discussie nutteloos, niet alleen de mijne.
Jij bent van mening dat mijn oplossing geen oplossing is, dat wil niet zeggen dat het geen oplossing is, dat is slechts jouw bescheiden mening dat is natuurlijk compleet wat anders, sterker nog Nederland en vele andere landen sturen ook militaire assistentie naar Irak in vorm van onder andere straaljagers en het zou me niks verbazen als daar in de toekomst ook grondtroepen bij komen. Dus zo gek is mijn oplossing nog niet.

Verder ga je helemaal niet in op wat ik daaronder schreef, ben je dat niet met me eens? heb jij wel sympathie voor de ISIS?

Maar als je verder toch geen oplossing hebt en je alleen maar commentaar kan hebben op andere die wel een poging doen zou ik je willen adviseren je te distantieren van deze discussie aangezien je aandeel dan nogmaals vrij nutteloos is.
DeZoeker

Bericht door DeZoeker »

ericjan schreef:
DeZoeker schreef:

- De Ku Klux Klan
Iedere extremist, ongeacht welke religie of ideologie die aanhangt, zal in datgene wat hij heilig acht een rechtvaardiging vinden voor zijn onmenselijk handelen. Waar het hier om gaat is de selectieve verontwaardiging die je hier aantreft. De moslimgemeenschap wordt verweten zich niet duidelijk genoeg uit te spreken tegen IS. Dat dat geluid er wel degelijk is dat ziet men niet of wil men niet zien. Onlangs nog hebben vooraanstaande moslimleiders en geleerden zich in een brief met ferme bewoordingen uitgesproken tegen IS en aangetoond dat hun handelen in strijd is met wat er in de Koran staat. Maar daarvan wordt dan weer beweerd dat dat (linkse?) "mediapraatjes" zijn waaraan we vooral geen waarde zouden moeten hechten.

Er is, of lijkt, sprake te zijn van een vijandsbeeld dat door sommige christenen sterk gekoesterd wordt. Met grote gretigheid wordt de terreur van IS aangewend om de islam als zodanig in een kwaad daglicht te stellen. Ieder weldenkend mens, of die nou christen, moslim of atheïst is, spreekt zijn afschuw uit over wat er momenteel in Syrie en Irak gebeurt. Om nu een hele geloofsgemeenschap daarvoor verantwoordelijk te houden is, op zijn zachtst gezegd, niet erg kies.
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:
BdO schreef:
JW88 schreef:
BdO schreef:
Er is geen oplossing.
Jij bent van mening dat mijn oplossing geen oplossing is, dat wil niet zeggen dat het geen oplossing is, dat is slechts jouw bescheiden mening dat is natuurlijk compleet wat anders,
Het is mijn visie, dat doen we hier allemaal, onze visie geven op deze zaak.
JW88 schreef: sterker nog Nederland en vele andere landen sturen ook militaire assistentie naar Irak in vorm van onder andere straaljagers en het zou me niks verbazen als daar in de toekomst ook grondtroepen bij komen. Dus zo gek is mijn oplossing nog niet.
De huidige chaos is m.i. een gevolg van eerder ingrijpen. Grondtroepen kosten geld, moeten dus op een gegeven moment weer terug, en het dan ontstane vacuum zal dan waarschijnlijk weer worden opgevuld door iets gewelddadigs, omdat het echte probleem is dat het Westen niet in staat is om in dit soort landen de groei van een evenwichtige situatie voldoende te bevorderen gedurende de tijd dat er grondtroepen zijn.
JW88 schreef: Verder ga je helemaal niet in op wat ik daaronder schreef, ben je dat niet met me eens? heb jij wel sympathie voor de ISIS?
Zoals ik al eerder zei: dat vergt een proces en daarmee waarheidsvinding. Kijk even naar hoeveel juridisch werk het Joegoslavietribunaal moet verzetten om een handjevol kopstukken van die oorlog daar destijds gefundeerd te veroordelen. Dan ga je begrijpen dat om te weten WIE je keihard moet aanpakken zoveel werk te doen hebt dat je lang niet iedereen kunt aanpakken.
JW88 schreef: Maar als je verder toch geen oplossing hebt en je alleen maar commentaar kan hebben op andere die wel een poging doen zou ik je willen adviseren je te distantieren van deze discussie aangezien je aandeel dan nogmaals vrij nutteloos is.
Ik geef gewoon mijn visie, als ik daar zin in heb zal ik dat weer doen, maar wees gerust, je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn. Je bent hier niet gebonden aan het een of andere levensbeschouwelijke gronddocument. Ik ook niet trouwens.