Jozef en Juda
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
Jozef en Juda
Trajecto:
Dit topic is naderhand verplaatst naar het subforum Bijbelstudie.
-------
Misschien hoort dit onderwerp in het subforum thuis van Bijbelstudie, maar dan moet ik eerst een verzoek indienen en een toelichting en daar heb ik geen zin in.
Dus dan in het Christelijk, open forum want ik prevaleer openheid op een forum.
Opmerkelijk is dat deze man geliefd was door zijn vader maar gehaat door zijn broeders.
Dat is natuurlijk een inkoppertje t.a.v. de typologie van deze Jozef.
We zitten t.a.v. deze Jozef in het eerste boek van de Bijbel en ik heb vaak de indruk dat de satan het eerste en het laatste boek het meest hekelt omdat deze boeken het meest spreken over de ondergang van deze vorst der duisternis.
Jozef is in de rij van typen een bijzondere persoon gezien in de bedeling van het 1000 jarig rijk. Dus de 7e bedeling volgens mij omdat de andere personen vanaf Adam hem voorgaan en zo kom ik tot deze telling. Zijn hele geschiedenis lijkt mij parallel te lopen in al haar facetten aan de geschiedenis van Jezus en zijn eerste optreden in Gen. 37 was als jongeman van 17 jaar die de kudde weidde met zijn broeders , een herder van beroep dus, en gaandeweg is het doel van dit topic voor de geinteresseerden om de overeenkomsten met het leven van "die andere Herder" te zoeken.
Opmerkelijk is Jakobs grote liefde voor deze Jozef.
Nu zal ik niet direct een link leggen naar Juda ( Joodse volk) maar het typeert beide personen in hevige mate.
Jozef in relatie tot Jakob en v.v.
Zijn dromen, zijn leven, zijn positie, zelfs zijn kleding, zijn huisvesting staan eigenlijk haaks op dat wat er gezegd wordt over Juda, dus over het Joodse volk, want daar is Juda een type van. Misschien kunnen we Juda zelfs tegenover Jozef zetten.
Het is maar een hele korte inleiding in de hoop dat mijn punt van gesprek duidelijk zal zijn.
Dit topic is naderhand verplaatst naar het subforum Bijbelstudie.
-------
Misschien hoort dit onderwerp in het subforum thuis van Bijbelstudie, maar dan moet ik eerst een verzoek indienen en een toelichting en daar heb ik geen zin in.
Dus dan in het Christelijk, open forum want ik prevaleer openheid op een forum.
Opmerkelijk is dat deze man geliefd was door zijn vader maar gehaat door zijn broeders.
Dat is natuurlijk een inkoppertje t.a.v. de typologie van deze Jozef.
We zitten t.a.v. deze Jozef in het eerste boek van de Bijbel en ik heb vaak de indruk dat de satan het eerste en het laatste boek het meest hekelt omdat deze boeken het meest spreken over de ondergang van deze vorst der duisternis.
Jozef is in de rij van typen een bijzondere persoon gezien in de bedeling van het 1000 jarig rijk. Dus de 7e bedeling volgens mij omdat de andere personen vanaf Adam hem voorgaan en zo kom ik tot deze telling. Zijn hele geschiedenis lijkt mij parallel te lopen in al haar facetten aan de geschiedenis van Jezus en zijn eerste optreden in Gen. 37 was als jongeman van 17 jaar die de kudde weidde met zijn broeders , een herder van beroep dus, en gaandeweg is het doel van dit topic voor de geinteresseerden om de overeenkomsten met het leven van "die andere Herder" te zoeken.
Opmerkelijk is Jakobs grote liefde voor deze Jozef.
Nu zal ik niet direct een link leggen naar Juda ( Joodse volk) maar het typeert beide personen in hevige mate.
Jozef in relatie tot Jakob en v.v.
Zijn dromen, zijn leven, zijn positie, zelfs zijn kleding, zijn huisvesting staan eigenlijk haaks op dat wat er gezegd wordt over Juda, dus over het Joodse volk, want daar is Juda een type van. Misschien kunnen we Juda zelfs tegenover Jozef zetten.
Het is maar een hele korte inleiding in de hoop dat mijn punt van gesprek duidelijk zal zijn.
-
- Man/Vrouw: M
Re: Jozef en Juda
ehh, neeWilsophie schreef: Het is maar een hele korte inleiding in de hoop dat mijn punt van gesprek duidelijk zal zijn.
-
Vraag maar wat niet duidelijk is. Je weet toch wel wie Jozef en Juda zijn?
Zie jij geen overeenkomsten met het leven van Jozef en de Here Jezus?
Zo ja, kunnen we dat delen, zo nee, dan zal ik proberen dat aan te tonen.
Zie jij geen overeenkomsten met het leven van Jozef en de Here Jezus?
Zo ja, kunnen we dat delen, zo nee, dan zal ik proberen dat aan te tonen.
-
Yep. Staan bij de lokale Jood op het menuWilsophie schreef:Vraag maar wat niet duidelijk is. Je weet toch wel wie Jozef en Juda zijn?
Deels, met name het "niet gewenst" deel van hun levenZie jij geen overeenkomsten met het leven van Jozef en de Here Jezus?
-
Je herkent dus niets in het Koningschap? In de ontmoeting met de broers waar Hij Zich bekend maakt.Riemer schreef:Yep. Staan bij de lokale Jood op het menuWilsophie schreef:Vraag maar wat niet duidelijk is. Je weet toch wel wie Jozef en Juda zijn?Deels, met name het "niet gewenst" deel van hun levenZie jij geen overeenkomsten met het leven van Jozef en de Here Jezus?
De Schenker en de Bakker als droom over het oude en het nieuwe verbond.
De veelkleurige rok.
Hoge positie aan het hof van de Farao.
De positie om de familie in hongersnood te helpen.
Het niet gewenste deel van hun leven wijst exact hoe lijden kan leiden tot heerlijkheid, ik vind dat prachtig en herkenbaar en toepasbaar, jij niet?
-
Wist je dat de afstammelingen van Jozef wijzen naar Efraim en dat Efraim een beeld is van de Gemeente en deelt in de zegeningen van Jozef? Of ga ik nu iets te snel? Dat is geen overtuiging hoor, maar een Bijbels gegeven, echter gezien vanuit het licht van het nieuwe verbond.
-
Wilsophie schreef:...Dus dan in het Christelijk, open forum want ik prevaleer openheid op een forum...
Je 'prefereert' iets....of je laat iets 'prevaleren'. In dit geval prefereer je dus iets...
Nee, waarom is dat dan van belang? Dat er tussen Jozef en Jezus een typologische connectie bestaat is evident. Typologieën worden door de Kerk al sinds de 1e eeuw geleerd... maar waarom zou men een typologie voor Juda nodig hebben? Behalve de Davidische lijn kan ik me niet zo snel een andere nuttige reden bedenken...... Misschien kunnen we Juda zelfs tegenover Jozef zetten. Het is maar een hele korte inleiding in de hoop dat mijn punt van gesprek duidelijk zal zijn.
-
De Schrift gebruikt bepaalde woorden of namen om verbanden te leggen en dat is om ons te verwijzen naar andere Schriftgedeelten.
Als het N.T. dan opent met een Jozef dan moet je je meteen afvragen wie Jozef is.
Wat is er met Jozef? Dan kom je in Genesis terecht.
Natuurlijk is dat een andere Jozef, maar niettemin is het een heel duidelijke verwijzing.
Als Paulus op z'n zendingsreizen gaat en het lukt hem niet, dan verschijnt er ene Jozef. Wij kennen hem daarna onder de naam Barnabas, maar hij heette echt Jozef.
Het leven op aarde van de Here Jezus begint met Jozef. Als Hij opstaat uit de dood, begint het weer met een Jozef.
Hij staat op uit het graf van Jozef [van Arimatea].
Als daarna de discipelen moeten worden aangevuld, omdat Juda [= Judas] weg is en er nog maar 11 zijn, dan is er EEN kandidaat: Jozef. Juda zou vervangen moeten worden door Jozef, maar het gebeurt niet. Het wordt Matthias en Jozef blijft op de achtergrond aanwezig.
Al die delen van de nieuwtestamentische geschiedenis worden ingezet met een Jozef.
Toeval kan dat toch niet zijn.
Bovendien had de naam Jozef in veel gevallen niet eens vermeld hoeven worden, omdat Jozef nu eenmaal Barnabas heet en die andere Barsabbas. Het zijn namen die gewoon weggelaten hadden kunnen worden.
Als het N.T. dan opent met een Jozef dan moet je je meteen afvragen wie Jozef is.
Wat is er met Jozef? Dan kom je in Genesis terecht.
Natuurlijk is dat een andere Jozef, maar niettemin is het een heel duidelijke verwijzing.
Als Paulus op z'n zendingsreizen gaat en het lukt hem niet, dan verschijnt er ene Jozef. Wij kennen hem daarna onder de naam Barnabas, maar hij heette echt Jozef.
Het leven op aarde van de Here Jezus begint met Jozef. Als Hij opstaat uit de dood, begint het weer met een Jozef.
Hij staat op uit het graf van Jozef [van Arimatea].
Als daarna de discipelen moeten worden aangevuld, omdat Juda [= Judas] weg is en er nog maar 11 zijn, dan is er EEN kandidaat: Jozef. Juda zou vervangen moeten worden door Jozef, maar het gebeurt niet. Het wordt Matthias en Jozef blijft op de achtergrond aanwezig.
Al die delen van de nieuwtestamentische geschiedenis worden ingezet met een Jozef.
Toeval kan dat toch niet zijn.
Bovendien had de naam Jozef in veel gevallen niet eens vermeld hoeven worden, omdat Jozef nu eenmaal Barnabas heet en die andere Barsabbas. Het zijn namen die gewoon weggelaten hadden kunnen worden.
-
Mooi om de overeenkomsten te zien van al die "Jozefs" in de Schrift.
De geschiedenis van Jozef valt uiteen in zijn vernedering en zijn verhoging, Riemer noemde dit al, Jozef was een herden en hij was een jongeling, het keerpunt kwam bij de 17 , nu ga ik niet diep in op de getallensymboliek , echter is dit priemgetal in de Bijbel heel belangrijk, evenals het getal 13.
Maar moeilijk wordt het wat mij betref als je de veelvervige rok legt naast de uitleg in Richteren 5 vers 30 waaruit blijk dat het gedragen werd als een onderscheidingsteken en met name door ongehuwde prinsessen. Ik geloof ook dat Jacob wilde duidelijk maken dat zijn zoon Jozef, geboren uit Rachel, onderscheiden moest worden van zijn halbroers, deels geboren uit slavinnen.
Jozef openbaarde dus niet alleen de liefde van zijn vader maar ook de haat van zijn broeders. De Here Jezus werd door Zijn broeders naar het vlees gehaat.
De geschiedenis van Jozef valt uiteen in zijn vernedering en zijn verhoging, Riemer noemde dit al, Jozef was een herden en hij was een jongeling, het keerpunt kwam bij de 17 , nu ga ik niet diep in op de getallensymboliek , echter is dit priemgetal in de Bijbel heel belangrijk, evenals het getal 13.
Maar moeilijk wordt het wat mij betref als je de veelvervige rok legt naast de uitleg in Richteren 5 vers 30 waaruit blijk dat het gedragen werd als een onderscheidingsteken en met name door ongehuwde prinsessen. Ik geloof ook dat Jacob wilde duidelijk maken dat zijn zoon Jozef, geboren uit Rachel, onderscheiden moest worden van zijn halbroers, deels geboren uit slavinnen.
Jozef openbaarde dus niet alleen de liefde van zijn vader maar ook de haat van zijn broeders. De Here Jezus werd door Zijn broeders naar het vlees gehaat.
-
Deels, met name het "niet gewenst" deel van hun leven[/quote]Wilsophie schreef: Zie jij geen overeenkomsten met het leven van Jozef en de Here Jezus?
Ik zie OOK een overeenkomst met Israel; zoals overal zitten Jezus en Israel (samen) in verweven.
Israel is net als Jozef het lievelingetje van de GOD Israel, Abraham, Isaac en Jacob, de andere volken (broers) haten dat en haten Israel daarvoor.
Israel weet dat GOD hen liefheeft zoals Jozef dat wist en ook juist daarvoor haten de volken (zijn broers) Israel.
Jozef ging een lijdensweg en werd uitgeleverd aan vreemde volken, zoals Israel eveneens werd uitgeleverd aan vreemde volken.
Jozef werkte den vreemde, zoals de Joden dat eveneens deden.
Maar GOD bleef Jozef trouw en zegende ook degenen die hem steunde, zoals GOD ook Israel trouw blijft en zegent al degenen die Israel steunen.
Uiteindelijk zullen alle volken komen naar Israel het beloofde land, zoals ook Jozef zijn broers kwamen naar Jozef.
Uiteindelijk regeerde de koning van Egypte via Jozef over zijn volk, zoals uiteindelijk Jezus zal regeren als Koning via en vanuit Israel zal regeren over de wereld tijdens het 1000 jarig vredesrijk.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
-
Erg overtrokken conclusie vind ik dit;Wilsophie schreef: Jozef openbaarde dus niet alleen de liefde van zijn vader maar ook de haat van zijn broeders. De Here Jezus werd door Zijn broeders naar het vlees gehaat.
want niet heel Israel haatte Jezus, slechts een klein leidend deel van het land, waar religie samenging met politieke leiding van het land.
Als voorbeeld, ook niet alle westerlingen waren of zijn schuldig aan de dood van Jezus omdat de heidenen uiteindelijk Jezus hebben gedood.
Zoals jij het hier projecteert zouden allen uit de heidenen dus Jezus hebben vermoord.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
-
Jozef was een opziener uit Israel. [ in het N.T.is opziener synoniem met herder, oudste en voorganger].
Hij was degene die buiten Israel, in Egypte, aan de hoogste macht kwam, die brood voortbracht.
Hij hield de hele wereld in leven. Hij was met recht de opziener die toezag op de kudde.
Dat zei hij toen zijn broers tot hem kwamen.
Hij zei dat God het zo geregeld had om hen tot een overblijfsel te stellen in het land.
Dat is ook letterlijk wat Petrus en Johannes predikten na de Pinksterdag.
Doordat Jezus gekruisigd werd, werd de raad Gods vervuld. Op deze wijze bracht God verlossing tot stand en stelt God Zich een overblijfsel.
Dat is allemaal precies hetzelfde als Jozef zei. Zo zijn de uitspraken van Jozef alsnog uitspraken over Christus
Hij was degene die buiten Israel, in Egypte, aan de hoogste macht kwam, die brood voortbracht.
Hij hield de hele wereld in leven. Hij was met recht de opziener die toezag op de kudde.
Hij zei dat God het zo geregeld had om hen tot een overblijfsel te stellen in het land.
Doordat Jezus gekruisigd werd, werd de raad Gods vervuld. Op deze wijze bracht God verlossing tot stand en stelt God Zich een overblijfsel.
Dat is allemaal precies hetzelfde als Jozef zei. Zo zijn de uitspraken van Jozef alsnog uitspraken over Christus
-
Dat kan je er inderdaad OOK als synoniem uithalen, want uiteindelijk kunnen beide versies omdat Israel en Jezus de hele bijbel door verweven zijn met elkaar.ineke-kitty schreef:Jozef was een opziener uit Israel. [ in het N.T.is opziener synoniem met herder, oudste en voorganger].
Uiteindelijk staat er in Genesis mbt Jozef geen Jezus woordelijk genoemd en ook niet Israel.....
-
Als typologie woordelijk benoemd wordt is het geen typologie meer. Synoniem is wat anders dan typologie.ericjan schreef:Dat kan je er inderdaad OOK als synoniem uithalen, want uiteindelijk kunnen beide versies omdat Israel en Jezus de hele bijbel door verweven zijn met elkaar.ineke-kitty schreef:Jozef was een opziener uit Israel. [ in het N.T.is opziener synoniem met herder, oudste en voorganger].
Uiteindelijk staat er in Genesis mbt Jozef geen Jezus woordelijk genoemd en ook niet Israel.....
Werd de Here Jezus niet door Zijn broeders gehaat? Ericjan, hoeveel tekstplaatsen wil je hebben?
Maar Hij werd net als Jozef de Redder van Zijn broederen. Waarom dat overtokken is ontgaat mij.
-
Omdat je net doet voorkomen alsof Jezus door alle Joden werd gehaat en dat is pertinent onjuist Wilsophie.Wilsophie schreef: Als typologie woordelijk benoemd wordt is het geen typologie meer. Synoniem is wat anders dan typologie.
Werd de Here Jezus niet door Zijn broeders gehaat? Ericjan, hoeveel tekstplaatsen wil je hebben?
Maar Hij werd net als Jozef de Redder van Zijn broederen. Waarom dat overtokken is ontgaat mij.
Jezus werd als een gevaar gezien voor de politiek-religieuze leiders van Israel, dat is niet een heel volk.
Als de Nederlandse regering morgen beslist om alle islamieten in ons land die een misdaad begaan te executeren, dan ben jij daaraan toch ook niet schuldig?
Ook niet het hele Nederlandse volk is dan schuldig.
-
Bijbelgeleerden zijn het over het algemeen met elkaar eens, dat Jozef een type is van de Here Jezus Christus, de beloofde Verlosser.
Jozef werd " verlost" door Farao [ type van Adonai YAHUAH] verhoogd boven alle levenden en Egypte [ beeld van de wereld] werd onder zijn gezag gesteld.
Zijn naam bleek Zafnath Paaneah [ Safenat Paneach] , wat verlosser van deze eeuw, van deze wereld betekent, maar ook uitlegger van verborgenheden.
Deze "Verlosser der eeuw" blijkt niemand minder te zijn dan Jezus Christus !
Zo blijkt "Jozef" de "redder" van de wereld te zijn EN van zijn broers, als hongersnood uitbreekt.
Die 7 "vette koeien" en die 7 "magere koeien" zijn, profetisch, de uitbeelding van de toekomstige 3 1/2 jaar van "schijnvrede", met daarna 3 1/2 jaar van "grote verdrukking" .
Die zullen straks, na de opname van de Gemeente volgen in de nu nog aanstaande, dus toekomstige 70e week van Daniel.
Deze 70e week zal uitlopen op de wederkomst van Christus, met Zijn Gemeente.
Zo wordt in Genesis reeds de toekomstige voleinding van Gods plan der eeuwen voorzegd via deze droom van Farao.
In de wederkomst van Christus Jezus zullen zijn broers deze "Jozef" [ Jezus] weer ontmoeten en aanvankelijk nog steeds niet herkennen, maar dan zal gebeuren wat staat in Genesis 45:1-7 [welke teksten ik nu niet in zijn geheel ga citeren]. Maar lees eens wat daar staat.
Jozef werd " verlost" door Farao [ type van Adonai YAHUAH] verhoogd boven alle levenden en Egypte [ beeld van de wereld] werd onder zijn gezag gesteld.
Zijn naam bleek Zafnath Paaneah [ Safenat Paneach] , wat verlosser van deze eeuw, van deze wereld betekent, maar ook uitlegger van verborgenheden.
Deze "Verlosser der eeuw" blijkt niemand minder te zijn dan Jezus Christus !
Zo blijkt "Jozef" de "redder" van de wereld te zijn EN van zijn broers, als hongersnood uitbreekt.
Die 7 "vette koeien" en die 7 "magere koeien" zijn, profetisch, de uitbeelding van de toekomstige 3 1/2 jaar van "schijnvrede", met daarna 3 1/2 jaar van "grote verdrukking" .
Die zullen straks, na de opname van de Gemeente volgen in de nu nog aanstaande, dus toekomstige 70e week van Daniel.
Deze 70e week zal uitlopen op de wederkomst van Christus, met Zijn Gemeente.
Zo wordt in Genesis reeds de toekomstige voleinding van Gods plan der eeuwen voorzegd via deze droom van Farao.
In de wederkomst van Christus Jezus zullen zijn broers deze "Jozef" [ Jezus] weer ontmoeten en aanvankelijk nog steeds niet herkennen, maar dan zal gebeuren wat staat in Genesis 45:1-7 [welke teksten ik nu niet in zijn geheel ga citeren]. Maar lees eens wat daar staat.
-
LOL ! Wat zegt dat nu dan? Niets gevaarlijker dan theologie. Er zijn nu eenmaal voor zowel Jezus als Israel synoniemen / typologieën te herkennen.ineke-kitty schreef:Bijbelgeleerden zijn het over het algemeen met elkaar eens, dat Jozef een type is van de Here Jezus Christus, de beloofde Verlosser.
Natuurlijk hebben BIJBEL geleerden de focus vooral op Jezus en niet op Israel. Maar vraag het maar eens aan een Thora geleerde dan.....
In bijbels met verwijzingen en voetnoten zie je ook vaak verwijzingen die zogenaamd naar Jezus verwijzen waar je tenen spreekwoordelijk van krom gaan staan in je schoenen. Het zijn juist dezelfde bijbel "geleerden" die ook de bijbel ontjoodst hebben.
-
ericjan schreef:Omdat je net doet voorkomen alsof Jezus door alle Joden werd gehaat en dat is pertinent onjuist Wilsophie.Wilsophie schreef: Als typologie woordelijk benoemd wordt is het geen typologie meer. Synoniem is wat anders dan typologie.
Jezus werd als een gevaar gezien voor de politiek-religieuze leiders van Israel, dat is niet een heel volk.
Als de Nederlandse regering morgen beslist om alle islamieten in ons land die een misdaad begaan te executeren, dan ben jij daaraan toch ook niet schuldig?
Ik doe niets voorkomen, er waren altijd mensen in Zijn dagen die tot geloof kwamen, maar het was nooit de meerderheid.
Het was altijd een kleine groep, ik heb het nooit gehad over "alle Joden" want ik heb in een ander topic uitgelegd wat en wie Israël is naar mijn mening.
En de gelovigen uit Israël in deze dagen behoren tot die gelovigen waarvan de Heer zegt: "IK heb Mij niet geschaamd U Mijn broederen te noemen"
Elders zegt Hij: "Ik zal lofzingen temidden van Mijn broederen" even vrij vertaald.
Je legt mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Er waren politieke leiders en religieuze leiders zoals nu nog steeds het geval is denk ik, maar dat interesseert mij helemaal niet. Het gaat mij om een direct vergelijk van Jozef en Jezus en de haat van de broeders is dan aan de orde.
Dat staat er toch? Het gaat toch om Jozef en zijn broeders en kijk eens welke rol Juda heeft gespeeld in het leven van Jozef?
Daarom heet mijn topic Jozef en Juda.
Op je laatste opmerking ga ik niet in, want het is altijd schrijnend hoeveel gewone burgers de dupe zijn van een verkeerde beslissing van een regering.
Het gaat niet om schuldig of onschuldig, in jouw voorbeeld , sterven altijd onschuldige mensen. Ik ben niet schuldig, maar weet je wat er in ons land speelt?
Militairen die niet meer in uniform of bepaalde kledij mag reizen om te voorkomen dat ze doelwit worden van ernstige aanvallen.
Hoe vaak moeten onschuldige burgers de dood bekopen door beslissingen van de "overheid"?
Stel ik rijd morgen op grond van de verkeerswet door bij een voorrangsweg, ik zie een auto naderen met hoge snelheid, maar ik rijd door want IK heb voorrang. Komt er dan op mijn graf te staan: "IK had toch voorrang?" Ik hoop dat je mij begrijpt, als de leidslieden of noem het de Knesseth de Messias verwerpt, dan komt het oordeel toch over "alle kinderen".
-
OK dat is dan bij deze duidelijk.Wilsophie schreef:ericjan schreef:Omdat je net doet voorkomen alsof Jezus door alle Joden werd gehaat en dat is pertinent onjuist Wilsophie.Wilsophie schreef: Als typologie woordelijk benoemd wordt is het geen typologie meer. Synoniem is wat anders dan typologie.
Ik doe niets voorkomen, er waren altijd mensen in Zijn dagen die tot geloof kwamen, maar het was nooit de meerderheid.
Het was altijd een kleine groep, ik heb het nooit gehad over "alle Joden"
Het was inderdaad maar een kleine groep zoals GOD wilde dat het zijn zou, met dat het geen keuze is maar een verkiezing van genade.
5 Zo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel ontstaan, overeenkomstig de verkiezing van de genade.(Romeinen 11)
-
ericjan
Als je mijn reactie ziet als "LOL" dan houdt het natuurlijk op om hier verder op door te gaan.
Ik heb het niet over theologen, want die liegen meestal.
Als ik spreek over "Bijbelgeleerden" bedoel ik uiteraard mensen die zorgvuldig de Bijbel bestuderen, Schrift met Schrift vergelijken, kennis hebben van de typologie in de Bijbel , en erkennen dat Jozef een type is van de Here Jezus Christus.
Als je mijn reactie ziet als "LOL" dan houdt het natuurlijk op om hier verder op door te gaan.
Ik heb het niet over theologen, want die liegen meestal.
Als ik spreek over "Bijbelgeleerden" bedoel ik uiteraard mensen die zorgvuldig de Bijbel bestuderen, Schrift met Schrift vergelijken, kennis hebben van de typologie in de Bijbel , en erkennen dat Jozef een type is van de Here Jezus Christus.
-
Ik begrijp niets van deze post.ericjan schreef:LOL ! Wat zegt dat nu dan? Niets gevaarlijker dan theologie. Er zijn nu eenmaal voor zowel Jezus als Israel synoniemen / typologieën te herkennen.ineke-kitty schreef:Bijbelgeleerden zijn het over het algemeen met elkaar eens, dat Jozef een type is van de Here Jezus Christus, de beloofde Verlosser.
Natuurlijk hebben BIJBEL geleerden de focus vooral op Jezus en niet op Israel. Maar vraag het maar eens aan een Thora geleerde dan.....
In bijbels met verwijzingen en voetnoten zie je ook vaak verwijzingen die zogenaamd naar Jezus verwijzen waar je tenen spreekwoordelijk van krom gaan staan in je schoenen. Het zijn juist dezelfde bijbel "geleerden" die ook de bijbel ontjoodst hebben.
-
Je dwaalt weer slim af naar de uitverkiezing, maar daar gaat het hier niet over.ericjan schreef:OK dat is dan bij deze duidelijk.Wilsophie schreef:ericjan schreef:Omdat je net doet voorkomen alsof Jezus door alle Joden werd gehaat en dat is pertinent onjuist Wilsophie.Wilsophie schreef: Als typologie woordelijk benoemd wordt is het geen typologie meer. Synoniem is wat anders dan typologie.
Het was altijd een kleine groep, ik heb het nooit gehad over "alle Joden"
Het was inderdaad maar een kleine groep zoals GOD wilde dat het zijn zou, met dat het geen keuze is maar een verkiezing van genade.
5 Zo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel ontstaan, overeenkomstig de verkiezing van de genade.(Romeinen 11)
God wilde geen kleine groep, hoe kom je daar nu bij? God wil dat alle mensen zalig worden staat geschreven. En de genade is verschenen aan alle mensen.
Graag terug naar het onderwerp.
Maar indien de teksten op het Joodse volk betrokken worden vind je dat prima. Ik vind jouw filosemitisme tenen krullend. Als ik Joods was zou ik gillend wegrennen voor mensen als jij.ericjan schreef:LOL ! Wat zegt dat nu dan? Niets gevaarlijker dan theologie. Er zijn nu eenmaal voor zowel Jezus als Israel synoniemen / typologieën te herkennen.ineke-kitty schreef:Bijbelgeleerden zijn het over het algemeen met elkaar eens, dat Jozef een type is van de Here Jezus Christus, de beloofde Verlosser.
-
Doe dat maar.
-
Nope. In de Bijbel kun je duidelijk lezen dat hij een slaaf uit Israel was. Overige zaken zijn inlegkunde om een theologie te bewijzen. Jij hecht nogal aan wat er staat in de Bijbel en wenst (zie andere draad) geen andere bronnen te raadplegen dus klopt je uitleg al niet.ineke-kitty schreef:Jozef was een opziener uit Israel. [ in het N.T.is opziener synoniem met herder, oudste en voorganger].
Nope. Hij was in Egypte de man die de opbrengsten van het land verzamelde. Dat staat in de Bijbel namelijk. Er staat niet dat hij het brood voortbracht, hij verzamelde zaken in schuren, legde voorraden aan. Niets meer dan dat.Hij was degene die buiten Israel, in Egypte, aan de hoogste macht kwam, die brood voortbracht.
Nope. Niet de hele wereld, alleen de omgeving die beschreven wordt in de Bijbel. Daarnaast: in zijn reactie op zijn broers kun je lezen dat hij dan ook nogal "kritisch" was op wie wel / niet graan mocht afnemen.Hij hield de hele wereld in leven. Hij was met recht de opziener die toezag op de kudde.
Dat zei hij dus niet.Dat zei hij toen zijn broers tot hem kwamen.
Bron please?Hij zei dat God het zo geregeld had om hen tot een overblijfsel te stellen in het land.
in gen 45 lezen we " 5 Maar wees niet bang en maak jezelf geen verwijten dat jullie mij verkocht hebben en dat ik hier ben terechtgekomen, want God heeft mij voor jullie uit gestuurd om jullie leven te redden."
Met draaien kun je van alles bedenken en beweren.
Nee, de uitspraken van Jozef die jij hier neerzet zijn praktische uitspraken van Jozef. Niets meer dan dat.Doordat Jezus gekruisigd werd, werd de raad Gods vervuld. Op deze wijze bracht God verlossing tot stand en stelt God Zich een overblijfsel.
Dat je met allerlei theologie uitkomt op wat jij zegt doet er niet zoveel toe. Nergens lezen we in de Bijbel dat Jezus de 2e Jozef is immers?