Hierover werd o.a. geschreven:
Ik vond je voorbeeld prima voor mij! Echt een inkoppertje. Nee, hoor Bdo, ik plaag maar een beetje...BdO schreef:Ik had een beter voorbeeld moeten verzinnen.Veritas Illustrat schreef:Ook ons gesprek neigt naar dat misverstand. Laten we eerst eens goed met elkaar vaststellen: wat is een overtuiging? Wat is een bewijs? Wat is een mening? Wat is geloof? En daarna waar je eigenlijk over kunt discussiëren en waarover je per definitie niet kunt discussiëren.
Wat mij betreft pakken we ze één voor één beet en breien er op het einde een conclusie aan. Als we het binnen dit topic kunnen doen. Anders kunnen we er wel een apart topic voor openen onder levensbeschouwing. Kunnen de anderen lekker weer meedoen.
Ik denk dat je misverstanden niet 100% kunt voorkomen, want dan moet je beiden vantevoren voorzien waar de misverstanden zouden kunnen gaan komen, en dat kan je niet 100% voorzien. Onbewuste aannames t.a.v. hoe een ander iets opvat blijven altijd mogelijk.
Maar wat vind je van het idee om eens te rollebollen over wat definities? Ik heb er zelf nog niet écht over nagedacht. Het was echt tijdens onze gesprekken, dat ik dacht: weten we nu met elkaar wel echt wat een overtuiging is en waar het vandaan komt? Maar ik bedoel dan echt praten, hé. Niet vanuit een encyclopedie of via dat wat anderen er van zeggen. Maar gewoon fris van de lever en recht zo 'ie komt. Ik denk dat Zolderworm en anderen - ook degenen die zich nu niet direct gelovig noemen - vast wel een mening over het begrip overtuiging in relatie tot mening, bewijs en geloof hebben.
't Hoeft helemaal niet belerend te worden of typisch christelijk/religieus. Per slot van rekening kunnen a-gelovige mensen (bestaan die wel? Ik ken wel ongelovige mensen) ook een overtuiging hebben, toch?