Kan men zeggen: Alle profetie in de Schrift is vervuld?
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Kan men zeggen: Alle profetie in de Schrift is vervuld?
Inleiding: Tweeduizend jaar christendom heeft het evangelie gecompliceerd gemaakt. Ook is men gaan twijfelen aan de vervulling van allerlei profetieën, zoals die in de Schrift staan. Sommigen zien de vervulling niet en veronderstellen dat de vervulling nog toekomst is. Sommigen zien de vervulling wel en veronderstellen juist dat alle profetie is vervuld.
In dit topic de vraag: Wie heeft er gelijk, uitgaande van de informatie die de Bijbel ons zelf geeft? Is het werkelijk zo zwart/wit? Dus óf wel vervuld óf niet vervuld? Of kunnen we de standpunten enigszins nuanceren en heeft elk van de partijen een beetje gelijk?
In dit topic de vraag: Wie heeft er gelijk, uitgaande van de informatie die de Bijbel ons zelf geeft? Is het werkelijk zo zwart/wit? Dus óf wel vervuld óf niet vervuld? Of kunnen we de standpunten enigszins nuanceren en heeft elk van de partijen een beetje gelijk?
-
Re: Kan men zeggen: Alle profetie in de Schrift is vervuld?
Ik geloof (en volgens mij geloven de meesten dat) dat sommige dingen vervuld zijn en sommige nog niet. Dus wat dat betreft klopt om te beginnen de gequote vraag eigenlijk al niet... Het is niet "óf wel vervuld óf niet vervuld" maar "óf wel vervuld óf gedeeltelijk vervuld". En bij die laatste (volgens mij grote) groep is het dus al niet meer zwart/wit is alles al wat genuanceerd. Probleem daarnaast is dat de 'wel vervulden' niet een beetje gelijk kunnen hebben: ze hebben of 100% gelijk of helemaal niet gelijk: er hoeft maar één kleine onvervulde profetie te zijn ergens in de Bijbel en 'ALLE' profetie is niet vervuld.Veritas Illustrat schreef: In dit topic de vraag: Wie heeft er gelijk, uitgaande van de informatie die de Bijbel ons zelf geeft? Is het werkelijk zo zwart/wit? Dus óf wel vervuld óf niet vervuld? Of kunnen we de standpunten enigszins nuanceren en heeft elk van de partijen een beetje gelijk?
Ik denk dat men op grond van de Bijbel niet kan zeggen dat alle profetie in de Schrift vervuld is, ten eerste omdat de praktijk laat zien dat niet iedereen het zo ziet maar ook omdat ik mij afvraag of wij alle profetien wel op een rijtje hebben. En zijn de vervullingen die we zien wel de echte vervullingen. Er zijn genoeg open eindjes om niet te kunnen zeggen op grond van de Bijbel dat alles al vervuld is.
Dit is een onderschrift.
Zeker kan dat! Ik heb het al vele malen beweerd!
Ik ben blij dat je de preteristische veronderstelling juist acht, dan behoeft het ook geen nader betoog.Veritas Illustrat schreef:Inleiding: Tweeduizend jaar christendom heeft het evangelie gecompliceerd gemaakt. Ook is men gaan twijfelen aan de vervulling van allerlei profetieën, zoals die in de Schrift staan. Sommigen zien de vervulling niet en veronderstellen dat de vervulling nog toekomst is. Sommigen zien de vervulling wel en veronderstellen juist dat alle profetie is vervuld.
-
- Man/Vrouw: V
Het feit dat niet iedereen iets niet zo ziet betekent niet dat het dan ook niet zo is toch? Bovendien hoeft het ene het andere niet uit te sluiten, op grond van dat alles al is volbracht kun je mi ook zeggen dat alle profetiën al zijn vervuld ook al zien we ze nu nog niet allemaal.Jaron schreef:Ik denk dat men op grond van de Bijbel niet kan zeggen dat alle profetie in de Schrift vervuld is, ten eerste omdat de praktijk laat zien dat niet iedereen het zo ziet maar ook omdat ik mij afvraag of wij alle profetien wel op een rijtje hebben.
Laatst gewijzigd door Dessa op 30 sep 2014, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik zie niet waar Veritas dat juist acht...?Piebe schreef: Ik ben blij dat je de preteristische veronderstelling juist acht, dan behoeft het ook geen nader betoog.
Dit is een onderschrift.
-
Piebe zegt van wel, dus inderdaad, je kan dat zeggen.
Ik zeg zelf van niet, en ziehier, tegelijk kan ik het tegenovergestelde zeggen.
Maar is de vraag dan wie gelijk heeft?
Daar kom je toch nooit over uit?
In hoeverre is de bijbel daar eenduidig over.... totaal niet... niet omdat die bijbel niet eenduidig is, maar zie de ontelbare verschillende uitleggen niet alleen binnen het preterisme maar op alle mogelijke, je kan het zo gek niet bedenken, gebieden,
Recent nog een gigantische discussie geweest in het psalmen topic over nota bene èèn woordje..
We kunnen toch ook gewoon zeggen... de èèn leest het als vervuld, de ander leest het anders?
Wie gelijk heeft zal de tijd uitwijzen toch?
In hoeverre is de bijbel daar eenduidig over.... totaal niet... niet omdat die bijbel niet eenduidig is, maar zie de ontelbare verschillende uitleggen niet alleen binnen het preterisme maar op alle mogelijke, je kan het zo gek niet bedenken, gebieden,
Recent nog een gigantische discussie geweest in het psalmen topic over nota bene èèn woordje..
We kunnen toch ook gewoon zeggen... de èèn leest het als vervuld, de ander leest het anders?
-
Dat eerste klopt inderdaad op zich, natuurlijk, maar heel veel mensen die niet kunnen zeggen dat alle profetie vervuld is, doen dat ook op grond van de Bijbel... Dus op grond van de Bijbel kan je schijnbaar zowel zeggen dat alles is vervuld alswel dat alles nog niet is vervuld en schijnbaar kan je dus niet sluitend beweren dat alles is vervuld. Het blijft een bepaalde uitleg/inschatting/overtuiging.Dessa schreef: Het feit dat niet iedereen iets niet zo ziet betekent niet dat het dan ook niet zo is toch? Bovendien hoeft het ene het andere niet uit te sluiten, op grond van dat alles al is volbracht kun je mi ook zeggen dat alle profetiën al zijn vervuld ook al zien we ze nog niet allemaal.
Dat geldt natuurlijk voor ontzettend veel Bijbelse vraagstukken (anders waren het ook geen VRAAGstukken ) en daarom is de vraag eigenlijk niet goed te beantwoorden anders dan met "Nee". En dat geldt voor zowat alle vragen op dit forum, behalve vragen als "Kan je op grond van de Bijbel zeggen dat Sara de vrouw van Abraham was".
Dit is een onderschrift.
De verzen zijn hartstikke duidelijk vandaar ook dat academici unaniem zijn dat Jezus en de apostelen zich in de eindtijd wisten.meribel schreef:Piebe zegt van wel, dus inderdaad, je kan dat zeggen.
-
Precies wat ik ook bedoel te zeggen.meribel schreef: In hoeverre is de bijbel daar eenduidig over.... totaal niet... niet omdat die bijbel niet eenduidig is, maar zie de ontelbare verschillende uitleggen niet alleen binnen het preterisme maar op alle mogelijke, je kan het zo gek niet bedenken, gebieden,
Dit is een onderschrift.
-
En toch zien heel veel mensen (de meeste christenen) het anders dus... Maar ik denk niet dat het Veritas' bedoeling was om doe hele discussie hier opnieuw te gaan voeren.Piebe schreef: De verzen zijn hartstikke duidelijk vandaar ook dat academici unaniem zijn dat Jezus en de apostelen zich in de eindtijd wisten.
Dit is een onderschrift.
-
Ik dacht altijd dat de meeste academici atheïst waren
Maar dat zijn dan zeker weer andere academici
Dus de meerderheid van het christendom is ongeschoold en heeft daarom gelijk? Wat bedoel je nou man?Jaron schreef:En toch zien heel veel mensen (de meeste christenen) het anders dus... Maar ik denk niet dat het Veritas' bedoeling was om doe hele discussie hier opnieuw te gaan voeren.Piebe schreef: De verzen zijn hartstikke duidelijk vandaar ook dat academici unaniem zijn dat Jezus en de apostelen zich in de eindtijd wisten.
-
Men kan alles zeggen wat die wil over de bijbel ja maar dan hoeft het nog niet waar te zijnJaron schreef:Dat eerste klopt inderdaad op zich, natuurlijk, maar heel veel mensen die niet kunnen zeggen dat alle profetie vervuld is, doen dat ook op grond van de Bijbel... Dus op grond van de Bijbel kan je schijnbaar zowel zeggen dat alles is vervuld alswel dat alles nog niet is vervuld en schijnbaar kan je dus niet sluitend beweren dat alles is vervuld. Het blijft een bepaalde uitleg/inschatting/overtuiging.Dessa schreef: Het feit dat niet iedereen iets niet zo ziet betekent niet dat het dan ook niet zo is toch? Bovendien hoeft het ene het andere niet uit te sluiten, op grond van dat alles al is volbracht kun je mi ook zeggen dat alle profetiën al zijn vervuld ook al zien we ze nog niet allemaal.
Dat geldt natuurlijk voor ontzettend veel Bijbelse vraagstukken (anders waren het ook geen VRAAGstukken ) en daarom is de vraag eigenlijk niet goed te beantwoorden anders dan met "Nee". En dat geldt voor zowat alle vragen op dit forum, behalve vragen als "Kan je op grond van de Bijbel zeggen dat Sara de vrouw van Abraham was".
(Zelfs die vraag over Sara kunnen mensen anders beantwoorden dan dat dat waar is)
Dat wil nog niet zeggen dat al die verschillende uitleggen iets betekenen over wel of niet vervuld.Jaron schreef:Precies wat ik ook bedoel te zeggen.meribel schreef: In hoeverre is de bijbel daar eenduidig over.... totaal niet... niet omdat die bijbel niet eenduidig is, maar zie de ontelbare verschillende uitleggen niet alleen binnen het preterisme maar op alle mogelijke, je kan het zo gek niet bedenken, gebieden,
-
Op zo'n manier heb ik hier geen zin zin, Piebe. Als je niet normaal kan communiceren, dan liever niet.Piebe schreef: DWat bedoel je nou man?
Dit is een onderschrift.
-
Moet hij dan vrouw zeggen?Jaron schreef:Op zo'n manier heb ik hier geen zin zin, Piebe. Als je niet normaal kan communiceren, dan liever niet.Piebe schreef: DWat bedoel je nou man?
-
Dessa schreef:Moet hij dan vrouw zeggen?Jaron schreef:Op zo'n manier heb ik hier geen zin zin, Piebe. Als je niet normaal kan communiceren, dan liever niet.Piebe schreef: DWat bedoel je nou man?
Dit is een onderschrift.
Een theoloog is ook een academicus.meribel schreef:Ik dacht altijd dat de meeste academici atheïst waren
-
Is dat zo? Zijn de meeste theologen preterist? Dat verbaast me wel want ik had nog nooit van het preterisme gehoord voordat ik jou ontmoette online @Piebe.
Liever niet, want dan ben ik getrouwd met een man die niet naar me luistert.Dessa schreef:Moet hij dan vrouw zeggen?Jaron schreef:Op zo'n manier heb ik hier geen zin zin, Piebe. Als je niet normaal kan communiceren, dan liever niet.Piebe schreef: DWat bedoel je nou man?
Ja en dat is niet vreemd, want het NT is ook zeer duidelijk over de eindtijd.meribel schreef:Is dat zo? Zijn de meeste theologen preterist? Dat verbaast me wel want ik had nog nooit van het preterisme gehoord voordat ik jou ontmoette online @Piebe.
-
Om te weten of profetieën vervuld zijn, moeten we ze wel lezen en bestuderen. Maar nog belangrijker is om daarbij aan God om inzicht te vragen.
Alleen onder leiding van de Heilige Geest kunnen we de profetieën steeds beter begrijpen. Verschil van inzicht kan komen omdat we op verschillende niveau's zitten in onze geestelijke ontwikkeling, afhankelijk van toewijding aan de Here, leeftijd en wijsheid. Ook laat God de één een ander aspect zien dan de ander. Dat betekent dat we open moeten staan voor inzichten van onze broeders en zusters. Voorwaarde is dat we "in" Christus zijn:
Alleen onder leiding van de Heilige Geest kunnen we de profetieën steeds beter begrijpen. Verschil van inzicht kan komen omdat we op verschillende niveau's zitten in onze geestelijke ontwikkeling, afhankelijk van toewijding aan de Here, leeftijd en wijsheid. Ook laat God de één een ander aspect zien dan de ander. Dat betekent dat we open moeten staan voor inzichten van onze broeders en zusters. Voorwaarde is dat we "in" Christus zijn:
Ef. 3:17 opdat Christus door het geloof in uw harten woont en u in de liefde geworteld en gefundeerd bent,
18 opdat u ten volle zou kunnen begrijpen, met alle heiligen, wat de breedte en lengte en diepte en hoogte is,
19 en u de liefde van Christus zou kennen, die de kennis te boven gaat, opdat u vervuld zou worden tot heel de volheid van God.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Ja, precies, dus laten we dat '(persé) gelijk (willen) hebben' nu eens loslaten. Het kan enorm leerzaam zijn om te ervaren, WAAROM een ander het anders ziet?meribel schreef:Piebe zegt van wel, dus inderdaad, je kan dat zeggen.
Per slot van rekening ZIJN er enorm veel verschillende visies, waarbij we er vanuit MOETEN gaan dat ieder van die visies op een 'eerlijke' manier (welke is dat?) tot stand gekomen is.
Misschien hebben al die visies wel één of meerdere onderdelen gemeenschappelijk en is het werkelijke probleem het verabsoluteren van zo'n onderdeel, waardoor de nuance verdwijnt (en de mogelijkheid om er anders over te gaan denken).
-
@veritas illustrat,
Maar vanwaar dan die topicvraag?
Maar vanwaar dan die topicvraag?
-
Hier poneer je iets dat in zich al misverstanden meedraagt:Piebe schreef:De verzen zijn hartstikke duidelijk vandaar ook dat academici unaniem zijn dat Jezus en de apostelen zich in de eindtijd wisten.meribel schreef:Piebe zegt van wel, dus inderdaad, je kan dat zeggen.
1. Gaat het wel over 'de eindtijd'? Of moet men eigenlijk spreken over 'de tijd van het einde'?
2. Verstonden Jezus en de discipelen onder 'eindtijd' wel hetzelfde als wij vandaag de dag?
3. Kan het zijn dat 'de tijd van het einde' zich tot in onze 'tijd' uitstrekt? Waardoor de momentane 'vervulling' van dé Profetie ineens ineens een stuk flexibeler wordt.
Ook gebruik je nog een tweetal uitspraken, die we als drogredenen zouden kunnen zien, als je ze niet toelicht:
1. De verzen zijn hartstikke duidelijk. Is dat zo?
2. De academici zijn unaniem dat. Is dat zo? Zijn ze unaniem in de mening dat "Jezus (en Zijn discipelen) er van overtuigd waren in de eindtijd te leven?"
Ik zou zeggen: verduidelijk jezelf en geef wat onderbouwing.
-
Een aantal profetieën hebben in ieder geval een voorvervulling gehad en worden nog verder vervuld en een aantal profetieën zijn volledig vervuld, ik denk aan Jesaja 9 en Jesaja 53 aangaande de 1e komst van Christus en alle profetieën over Zijn komst in heerlijkheid als de Koning, rechthebber op de troon van David moeten nog vervuld worden.
Alles valt op staat met de genadetijd die er tussen is gekomen en die straks een einde zal hebben, want die genadetijd is zoals de geschiedenis van Perez leert een onderbreking die de Bijbel de verborgenheid noemt en die Paulus mocht openbaren. Paulus spreekt dan bijna uitsluitend over de verborgenheid , maar leert in zijn brieven ook nog over de onvervulde profetieën. De teksten zijn overvloedig aanwezig dus ik weet even niet waar ik zou moeten beginnen om bovenstaande aan te tonen. Ik weet niet of God de één meer inzicht geeft dan de ander. Ik geloof zeker dat de leiding van de Heilige Geest in het bestuderen van de Schrift boven alles het belangrijkste is en wie in wijsheid tekort schiet, die bidde erom.
Het profetische Woord is in ieder geval zeer vast, zegt Petrus, dus daar ligt het niet aan.
Er zal geen jotl of titel verloren gaan alvorens al deze dingen nog zullen geschieden.
Alles valt op staat met de genadetijd die er tussen is gekomen en die straks een einde zal hebben, want die genadetijd is zoals de geschiedenis van Perez leert een onderbreking die de Bijbel de verborgenheid noemt en die Paulus mocht openbaren. Paulus spreekt dan bijna uitsluitend over de verborgenheid , maar leert in zijn brieven ook nog over de onvervulde profetieën. De teksten zijn overvloedig aanwezig dus ik weet even niet waar ik zou moeten beginnen om bovenstaande aan te tonen. Ik weet niet of God de één meer inzicht geeft dan de ander. Ik geloof zeker dat de leiding van de Heilige Geest in het bestuderen van de Schrift boven alles het belangrijkste is en wie in wijsheid tekort schiet, die bidde erom.
Het profetische Woord is in ieder geval zeer vast, zegt Petrus, dus daar ligt het niet aan.
Er zal geen jotl of titel verloren gaan alvorens al deze dingen nog zullen geschieden.