Jozef en Juda

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Piebe

Re: Jozef en Juda

Bericht door Piebe »

Wilsophie schreef:Doe dat maar.
Ik blijf nog even, gezellig hé? ;)
Vertrokken user_03
Man/Vrouw: M

Bericht door Vertrokken user_03 »

ineke-kitty schreef:ericjan

Als je mijn reactie ziet als "LOL" dan houdt het natuurlijk op om hier verder op door te gaan.

Ik heb het niet over theologen, want die liegen meestal.
Als ik spreek over "Bijbelgeleerden" bedoel ik uiteraard mensen die zorgvuldig de Bijbel bestuderen, Schrift met Schrift vergelijken, kennis hebben van de typologie in de Bijbel , en erkennen dat Jozef een type is van de Here Jezus Christus.
Kun je ons, in het kader van duidelijkheid, eens aangeven wie volgens jou dan wél schriftgeleerden zijn?
Namen, linkjes en dat soort dingen zodat we je denkwijze kunnen (trachten) te volgen?
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Dat genope toch? Wij kennen gewoon Nederlands termen voor het woordje "nope" . Het staat zo puberaal.

Je zegt dat Jozef een slaaf was , maar dat doet er toch niets aan af dat hij in Genesis 37 vers 2 wordt beschreven als schaapherder.
Gezegd was al dat deze als type van de Heere Jezus meerdere posities had in zijn leven en in meerdere situaties verkeerde, je stelt het in je antwoorden heel zwart wit Riemer en relativeert het zo dat je de vergelijking met de Here Jezus weg wilt redeneren. En dat mag je doen, maar geef mij de gelegenheid om aan te tonen dat Hij wel degelijk een type is van de Here Jezus.
Een aantal dingen zijn al gezegd, maar niet over zijn dromen.
De toenemende haat van zijn broeders was namelijk grotendeels te wijten aan twee merkwaardige dromen.
In de eerste droom zag hij dat hij met zijn broeders schoven aan het binden was op het veld en de schoven van zijn broeders bogen zich neer voor zijn schoof. Het was voor zijn broeders niet moeilijk om de betekenis van de droom te vatten en het lag er dik bovenop.
Door de besturende hand van God zou er een tijd aan breken waarin zij zijn heerschappij over hen zouden erkennen. Dat nooit dachten de broeders maar ze hadden geen rekening gehouden met Gods plan en eenmaal zou Jozef die macht en heerschappij krijgen.
De 2e droom verbitterde de broers nog meer dan de eerst want hij droomde dat de zon de maan en de elf sterren zich voor hem neerbogen. Vader Jakob bewaarde deze zaak ( in zijn hart) en openbaarde hiermee een groot geestelijk onderscheidingsvermogen.
Later gaan die dromen letterlijk in vervulling.
En wij weten inmiddels dat inderdaad alle knie zich zal buigen voor de grote Koning en dat alle tong zal belijden dat Jezus Heer is.

"Zie hier ben ik", zei Jozef toen zijn vader vroeg de welstand van de broeders te onderzoeken.
De Heer zei: "Zie hier ben ik om Uw Wil te doen o Vader"
Jes 6 vers 8
Jozef aanvaardde de reis in gehoorzaamheid aan zijn vader en wist niet wat hem te wachten stond. De Here Jezus daarentegen had volledige kennis van alles wat Hem overkomen zou, zelfs van Zijn ood.

Zijn broers zochten Jozef om hem te doden. Genesis 37 vers 18, exact wat de Here Jezus ook overkwam, met dezelfde woorden wordt dat verhaald.

En toen pas Riemer nadat Jozef in de put werd gegooid door zijn broeders Gen 37 vers 23,24 werd hij verkocht als slaaf naar Egypte vanuit Dothan.
Ze trokken zijn rok uit ontdeden hem van zijn onderscheidingsvermogen en de put was zonder water en gingen na hun daad zitten lunchen.
Ergens wordt gesproken over de put als een ruisend kuil en de put stond leeg zonder water doet mij denken aan een van de woorden van de Here Jezus aan het kruis: "MIJ dorst".

Zijn broeders verkochten hem dus aan de Ismaëlieten voor 20 shekels en die Ismaëlieten brachten Jozef naar Egypte, en voor hoeveel werd de Here Jezus verraden 30 zilverlingen, ongeveer € 40.
Wat er met de rok gebeurde, die werd gedrenkt in het bloed van een geitenbokje.

Voor Jacob en de broeders was het het einde van Jozef, maar voor Jozef begon er een aanstelling in de huishouding van een hooggeplaatste.
3 hoofdstukken over zijn narigheid en 10 hoofdstukken over zijn prachtige loopbaan.

De break in Genesis wendt zich ineens tot Juda van af hoofdstuk 38, de man die Jozef verkocht had.
Hij sloot een verbond met Hira, een man van Adullam, een heidense man en uit berekening w.s. een huwelijk met de dochter van een rijke Kananiet die Sua heette en haar naam betekent "rijkdommen" gewoon uit de concordantie hoor mensen geen moeilijke bronnen.
En toen ging het helmaal mis in Juda"s geschiedenis.
Drie zonen, die heetten Er, Onan en jahoor de derde heet Sela en dat betekent volgens de concordantie "spruit".
Er trouwde met Thamar en werd gedood , Thamar werd na de dood van ER uitgehuwelijkt aan Onan en die spookte ook wat uit en alleen Sela vond genade in de ogen des Heeren. Mooi einde voor deze Sela.
Het hoeft toch geen betoog dat deze Juda model staat voor het Joodse volk?
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Riemer: " Jij hecht nogal aan wat er staat in de Bijbel"

Dat is juist.

"Nergens lezen we in de Bijbel dat Jezus de 2e Jozef is immers?"

Dat is eveneens juist. We lezen in de Bijbel dat Hij de 2e Adam is.

Nergens heb ik gezegd dat de Here Jezus een 2e Jozef zou zijn. Ik heb gezegd dat Jozef een TYPE is van de Here Jezus Christus, en dat is heel wat anders.

Maar zolang jij dat 'LOL' vindt, heb ik geen zin in een verder gesprek met jou.

Overigens ben ik niet van zins namen of linken te geven van Bijbelleraren waarvan ik persoonlijk vind dat zij gedegen kennis hebben van het Woord.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Er is van Jozef nog meer te zeggen, maar ik wil even naar Juda als type van het Joodse volk wat uit Juda voortkwam.
Sinds de vererping van de Messias ligt het Joodse volk al bijna 2 dagen van duizend jaren dood en begraven onder de heidense naties of ze liggen onder vuur. Toch lezen we dat er in de toekomst "geritsel" komt in de dorre doodsbeenderen van het huis Israël, dat brengt mij op de vraag: "Zou de derde dag in aantocht zijn?" waarin God Zijn volk genadig zal zijn en het uit de volkeren verzamelen en het zal herstellen in hun land onder de komende "Spruit" Davids? "

De tragische geschiedenis van Juda illustreert dat het huis van Juda dot de diepste vernederingen zou afdalen totdat het roepen zal: "Gezegend is Hij Die komt in de Naam des Heeren".

De geschiedenis van Thamar is niet fraai maar komt wel voor in het geslachtstregister van Jezus. Verkoos Hij een stamboom waarin een aantal heidense vrouwen waarop een vloek rustte ? Zie ook Rachab, Ruth en Bathseba.
Uit Juda en Thamar werd een tweeling geboren Perez en Zera en ook deze namen vinden wij terug in Matth. 1 vers 3.
Perez betekent "breuken" en Zera betekent "opgaand licht" en de geboorte as uiterst merkwaardig toen de vroedvrouw een roden draadje aan de uitgestoken hand van Zera bond en deze als eerste geboren zou worden.
Echter Zera trok het handje in en zo werd als eerste Perez geboren.
De vroedvrouw was stomverbaasd.
Dit beeldt naar mijn overtuiging de onderbreking van 2000 jaar uit.
De Here Jezus stak Zijn hand uit tijdens Zijn korte openbare bediening op aarde, maar zij ezen die hand af en doorbloedde deze met spijkers.

Toen heeft de Heere Zich van de aarde teruggetrokken en er ontstond een breuk tussen God en Zijn volk. En in de toekomst zal God deze breuk herstellen.
ineke-kitty

Wilsophie: "En in de toekomst zal God deze breuk herstellen"

Ezechiel 37:15,16, en 17:17 profeteerde al dat God deze breuk zal herstellen in de toekomst.

Ezechiel moet twee stukken hout nemen. EEN, met de naam Juda, de vertegenwoordiger van de 2 stammen van Israel en op de andere de naam Jozef, danwel de naam Efraïm, vertegenwoordiger van de 10 stammen van Israel.

Deze twee stukken hout zullen tot EEN worden.
Dat betekent dat in de toekomst de 2 en de 10 stammen weer aan elkaar gevoegd en tot EEN volk gemaakt zullen worden.
Dat staat ook in het vervolg van dit hoofdstuk. [ Ezechiel 37:19-21.]

Ezechiel 37:22 zegt dan ook: " En Ik zal ze maken tot een enig volk in het land, op de bergen Israëls; en zij zullen te zamen een enigen Koning tot koning hebben: en zij zullen niet meer tot twee volken zijn, noch voortaan meer in twee koninkrijken verdeeld zijn.
Het waren twee koninkrijken, twee volken, maar zij zullen EEN Koning en EEN Herder hebben.

We vinden hier dus een duidelijke profetie over het toekomstige herstel van Israel van alle 12 stammen bij elkaar.
Als Ezechiel die twee houten in zijn hand moet nemen, wordt eerst Juda genoemd en daarna Jozef.
ineke-kitty

Er is een topic geopend met de titel: " Kan men zeggen: alle profetie in de Schrift is vervuld?"

Wel, EEN ding is zeker. De profetie uit Ezechiel 17:16 is nog niet vervuld, en ligt dus nog in de toekomst.
Het is een profetie over het uiteindelijke herstel van Israel dat tot EEN volk gemaakt zal worden.

Wat in Ezechiel 37 gezegd wordt over Jozef en Juda, wordt in Efeze 2 gezegd over de heidenen en Juda.
En in Ezechiel 37 gaat het niet over Jozef en Juda in het algemeen, maar over de gelovigen uit die twee.
Paulus past dus de uitspraken over de gelovigen uit Jozef en Juda, die samen EEN zouden worden toe op gelovigen uit de heidenen en gelovigen uit Juda.

De twee die EEN zouden worden, zoals beschreven in Ezechiel 37, zijn terug te vinden in het N.T. in de Gemeente.
Daar loopt niet Juda voorop, maar Jozef [ met Efraïm als vertegenwoordiger van de 10 stammen, waaruit de Gemeente is voortgekomen].
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Ik ben het eens met die toekomstverwachting, Alleen geloof ik dat dit proces van natuurlijke éénwording al in deze tijd al in werking is gegaan.
Waaruit maak je op dat de gemeente uit Efraïm is voortgekomen? Wordt hiermee niet bedoeld dat de heidenen worden ingelijfd bij Efraïm?
Als jij tot dat volk wordt gerekend, komt dat dan door fysieke afstamming? Of.... indien gij van Christus zijt dan zijt ge kinderen van Abraham. (Gal.3:29)
De grond van deze opvattingen ligt in de zegen die Jacob over Efraïm uitsprak.
Gen. 48:17 Toen Jozef zag dat zijn vader zijn rechterhand op het hoofd van Efraïm legde, was dat kwalijk in zijn ogen. Daarom greep hij de hand van zijn vader om die te verleggen van het hoofd van Efraïm naar het hoofd van Manasse.
18 Jozef zei tegen zijn vader: Niet zó, mijn vader, want dit is de eerstgeborene. Leg uw rechterhand op zijn hoofd.
19 Maar zijn vader weigerde het en zei: Ik weet het, mijn zoon, ik weet het. Ook hij zal tot een volk worden, ook hij zal aanzien krijgen; maar toch zal zijn jongste broer meer aanzien krijgen dan hij, en zijn nageslacht zal tot een grote menigte van volken worden.
Volgens psalm 87 worden de heidenen bij Sion geteld:
psalm 87:
6 De HEERE telt hen erbij,
wanneer Hij de volken opschrijft,
en zegt: Deze is daar geboren. Sela
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

ineke-kitty schreef:Er is een topic geopend met de titel: " Kan men zeggen: alle profetie in de Schrift is vervuld?"

Wel, EEN ding is zeker. De profetie uit Ezechiel 17:16 is nog niet vervuld, en ligt dus nog in de toekomst.
Het is een profetie over het uiteindelijke herstel van Israel dat tot EEN volk gemaakt zal worden...
Oh, dus de valse koning Sedekia leeft nog steeds in ballingschap in Babel en moet, na ca. 2500 jaar, nog steeds sterven ergens in de toekomst? Ik ben benieuwd hoe je daar zo bij komt....
ineke-kitty

Adinomis

Als de Here Jezus spreekt over "nog andere schapen die niet van deze stal zijn" over welke schapen heeft Hij het dan?
" Andere " schapen dus, maar niet van deze stal. Welke "stal" ? Zij zijn wel van dezelfde soort, maar niet van "deze stal" .
Deze "stal" [= het Joodse volk] kende Hem niet. De Joden kennen Hem niet en begrijpen Hem niet.
Ze zeggen: " Wij weten niet wat Hij zegt", terwijl Hij gewoon klare taal sprak.
Als deze stal JUDA is, dan moet de andere stal wel Jozef of Efraïm zijn. De 10 stammen dus.

Het zal worden EEN kudde en EEN Herder. Dat is de uitspraak uit Ezechiel 34 en met name uit Ezechiel 37. Daar gaat het over twee kudden die samen EEN kudde zouden worden onder EEN Koning.
Het woord "Koning" wordt hier niet genoemd. Dat is voor de hand liggend, want de Herder is in de eerste plaats een beeld van de Hogepriester en pas in de tweede plaats van de Koning.
Aangezien die dingen onder het Nieuwe Verbond nauwelijks te scheiden zijn is het verschil niet echt van belang.
Over een geopenbaard Koninkrijk wordt niet gesproken. Hij heet hier daarom ook Herder.
Dat is de functie van de Voorloper. De Herder loopt immers voor de kudde uit. En de Voorloper is voor ons ingegaan, dat is de Hogepriester van het Nieuwe Verbond.
De 10 stammen zullen OOK Zijn stem horen en dan zal het EEN kudde worden.

De 10 stammen verblijven nog altijd in de verstrooiing, en de terugverzameling van die stammen ligt nog steeds in de toekomst. De twee houten zullen tot EEN worden.
Tot op vandaag is dat nog niet gebeurd.

Overigens, wij ZIJN toch heidenen, die tot bekering zijn gekomen, en dan behoor je toch tot de Gemeente?
ineke-kitty

Adiomis

En of ik fysiek afstam van een van de 10 stammen, is niet zo belangrijk, hoewel wel interessant om uit te zoeken, waar de 10 stammen zich hebben gevestigd.
Daar is een prachtig boek over geschreven door Steven M.Collins "Onbekend Israel" .

De oorspronkelijke titel is: The "Lost" Ten Tribes of Israel...found!.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Het boek "In the footsteps of the Lost Ten Tribes" van de onderzoeker professor dr. Avigdor Shachan geeft hierover ook belangrijke informatie.
Maar ja, om al die boeken aan te schaffen...... We hebben het belangrijkste boek: "de bijbel".
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef: Overigens ben ik niet van zins namen of linken te geven van Bijbelleraren waarvan ik persoonlijk vind dat zij gedegen kennis hebben van het Woord.
Zie http://vlichthus.nl/ en de bijbelleraar van zowel Wilsophie als Ineke zijn gevonden ;)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:Adinomis

Als de Here Jezus spreekt over "nog andere schapen die niet van deze stal zijn" over welke schapen heeft Hij het dan?
" Andere " schapen dus, maar niet van deze stal. Welke "stal" ? Zij zijn wel van dezelfde soort, maar niet van "deze stal" .
Deze "stal" [= het Joodse volk] kende Hem niet. De Joden kennen Hem niet en begrijpen Hem niet.
Ze zeggen: " Wij weten niet wat Hij zegt", terwijl Hij gewoon klare taal sprak.
Nope ! Dat is een leugen !
Want de bijbel laat heel vaak zien dat Jezus juist niet in klare taal sprak tegen het uitverkoren volk, omdat Vader GOD hen verblindde voor het evangelie:
10 En de discipelen kwamen naar Hem toe en zeiden tegen Hem: Waarom spreekt U tot hen door gelijkenissen?
11 Hij antwoordde en zei tegen hen: Omdat het u gegeven is de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar aan hen is het niet gegeven.

[Matteus 13]

10 En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan. [Lucas 8:10]
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:Adinomis

Deze "stal" [= het Joodse volk]
Goed lezen hoor! Het staat er gewoon woordelijk !
16 Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.
Jezus zegt hier OOK die buiten de stal Israel moet Hij dus nog binnen brengen (zoals Hij de schapen van de stal Israël al binnen heeft gebracht)
Dan als de heidense schaapjes OOK zijn verzameld door Christus is Hij de herder van Een Kudde de bestaat uit Jodendom en christendom.
ineke-kitty

ericjan: "en de bijbelleraar van zowel Wilsophie als ineke zijn gevonden"

Goed je best gedaan hoor.
Is dat overigens relevant voor wat betreft het onderwerp?

Overigens maakt de Bijbel toch echt onderscheid tussen het huis van Juda en het huis van Israel.
Het huis Israëls zijn dus de 10 stammen in de verstrooiing, en worden aangeduid met "nog andere schapen" die niet van "deze stal" zijn.
Ik heb dat duidelijk aangetoond, en je mag daar anders over denken, ik vind het best hoor.

Ezechiel 37:21 is daar duidelijk over. God zal de kinderen Israëls [= de 10 stammen] halen uit het midden der heidenen.
De Joden [= Juda = de 2 stammen] bestaan uit Juda en Benjamin en hooguit nog een beetje uit de stam van Levi.

Johannes 1:11
Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

De Zijnen kenden Hem namelijk niet. Waren het dan de Zijnen? Ze kenden Hem niet.
Maar Hij zegt: "De Mijnen kennen Mij" .
Wat hier de Zijnen heet, is het Joodse volk. Zij kenden Hem niet en waren dus ook niet de Zijnen.
Want de Heer zegt: "Als het de Mijnen zijn, dan kennen ze Mij en Ik ken hen".
Alles goed beschouwd, zeker in het kader van het Johannes-Evangelie, kunnen dat eigenlijk nooit de Joden zijn.

Ik heb al uitgelegd wie het dan WEL zijn.

De Joden begrepen heel goed dat de uitspraken over die ene Herder en die ene kudde ontleend waren aan Messiaanse profetieën in het O.T. En waarschijnlijk hebben ze ook gemerkt dat Hij citeerde uit Ezechiel 37.

Johannes 10:25
Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd, en gij gelooft het niet. De werken, die Ik doe in de Naam Mijns Vaders, die getuigen van Mij.

Het was duidelijk genoeg.

Johannes 10:26
Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb.
Vertrokken user_1

Bericht door Vertrokken user_1 »

ineke-kitty schreef:
Johannes 1:11
Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

De Zijnen kenden Hem namelijk niet. Waren het dan de Zijnen? Ze kenden Hem niet.
Maar Hij zegt: "De Mijnen kennen Mij" .
Wat hier de Zijnen heet, is het Joodse volk. Zij kenden Hem niet en waren dus ook niet de Zijnen.
Want de Heer zegt: "Als het de Mijnen zijn, dan kennen ze Mij en Ik ken hen".
Alles goed beschouwd, zeker in het kader van het Johannes-Evangelie, kunnen dat eigenlijk nooit de Joden zijn.
Je uitleg doet gekunsteld aan. Het 'zijne' in jouw tekst is wel degelijk 'het Joodse volk' als geheel. Met 'de zijnen' wordt bedoeld de individuele leden van dat Joodse volk. Ze wisten allemaal Wie Hij was, echter sommigen hebben 'Hem niet aangenomen'. Maar Johannes 1:12-13 ... allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

Er waren onder degenen die Hem hoorden, Joden die 'uit bloed, uit de wil des vlezes of uit de wil eens mans' waren geboren. Zij namen Hem niet aan. Onder degenen die Hem hoorden, waren ook Joden die 'uit God geboren' waren. En die Joden namen Hem wél aan. Zo zie je dat er al direct bij de komst en het optreden van Jezus een scheiding (oordeel) dwars door het Joodse volk ging. Anders gezegd: Zij die uit het vlees geboren zijn, nemen Hem niet aan (en bekeren zich niet) en zij die uit God geboren zijn, nemen Hem wel aan (en bekeren zich).

Wat je hier voor je ogen ziet voltrekken zou je kunnen interpreteren als een zeer sterk staaltje van uitverkiezing. Het is een principe dat ook vandaag de dag nog steeds geldt (vandaar dat Johannes in de Voltooid Tegenwoordige Tijd spreekt): zij die uit God geboren zijn, nemen Christus aan en zij die uit God NIET geboren zijn, nemen Christus niet aan.

De tekst die je verder noemt, onderschrijft mijn mening:
Johannes 10:25-26 Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd, en gij gelooft het niet. De werken, die Ik doe in de Naam Mijns Vaders, die getuigen van Mij. Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb.
Zij geloofden Hem niet, niet omdat ze Hem niet herkenden, maar omdat ze niet behoren tot de kudde. Je kunt namelijk maar op één manier tot die kudde gaan behoren; als je uit God geboren bent.
ineke-kitty

Veritas: " Je uitleg doet gekunsteld aan"

Dat mag je vinden.
Als de Joden horen dat de Heer zegt: "want gij zijt niet van Mijn schapen" worden ze jaloers, want ze horen over een andere stal en over andere schapen die wel naar Hem luisteren.
De Heer zegt dus dat dit Zijn schapen zijn, namelijk de schapen die Zijn stem horen [ Joh. 10:27] en die naar Hem luisteren. De Joden zijn dat niet; ze wezen Hem af.

Niks "gekunsteld" aan. Duidelijk genoeg volgens mij.
Vertrokken user_1

ineke-kitty schreef:Veritas: " Je uitleg doet gekunsteld aan"

Dat mag je vinden.
Als de Joden horen dat de Heer zegt: "want gij zijt niet van Mijn schapen" worden ze jaloers, want ze horen over een andere stal en over andere schapen die wel naar Hem luisteren.
De Heer zegt dus dat dit Zijn schapen zijn, namelijk de schapen die Zijn stem horen [ Joh. 10:27] en die naar Hem luisteren. De Joden zijn dat niet; ze wezen Hem af.

Niks "gekunsteld" aan. Duidelijk genoeg volgens mij.
Je doet me denken aan een slager die z'n eigen vlees keurt...
ineke-kitty

Veritas: " Je doet me denken aan een slager die z'n eigen vlees keurt...."

En dit zijn nu precies de uitspraken waarom ik geen zin heb met jou in discussie te gaan.
Verwacht dus geen reactie mijnerzijds meer op dergelijke niet ter zake doende opmerkingen.
Vertrokken user_1

ineke-kitty schreef:Veritas: " Je doet me denken aan een slager die z'n eigen vlees keurt...."

En dit zijn nu precies de uitspraken waarom ik geen zin heb met jou in discussie te gaan.
Verwacht dus geen reactie mijnerzijds meer op dergelijke niet ter zake doende opmerkingen.
Maar je gaat toch óók niet in op mijn wél ter zake doende opmerkingen?
ineke-kitty

Veritas

Het moge duidelijk zijn dat in de Gemeente geen onderscheid is tussen Jood en heiden.
Er gaat dus niemand het Koninkrijk van Christus binnen zonder wedergeboren te zijn, of het nu een Jood of een Griek betreft.
In Ezechiel 37 gaat het niet over Jozef en Juda in het algemeen, maar over de gelovigen uit die twee.

Paulus past de uitspraken over de gelovigen uit Jozef en Juda, die samen EEN zouden worden toe op gelovigen uit de heidenen en gelovigen uit Juda.
Vertrokken user_1

ineke-kitty schreef:Veritas

Het moge duidelijk zijn dat in de Gemeente geen onderscheid is tussen Jood en heiden.
Er gaat dus niemand het Koninkrijk van Christus binnen zonder wedergeboren te zijn, of het nu een Jood of een Griek betreft.
In Ezechiel 37 gaat het niet over Jozef en Juda in het algemeen, maar over de gelovigen uit die twee.

Paulus past de uitspraken over de gelovigen uit Jozef en Juda, die samen EEN zouden worden toe op gelovigen uit de heidenen en gelovigen uit Juda.
Ik schrijf mijn reactie op jouw uitleg van Johannes 1:11. Wil je zo vriendelijk zijn, daar dan ook jouw antwoord op te baseren?
ineke-kitty

Veritas: " wil je zo vriendelijk zijn, daar dan ook jouw antwoord op te baseren?"

Jij zegt: " echter sommigen hebben Hem niet aangenomen"

Dat is niet juist. De meerderheid van het Joodse volk heeft Hem niet aangenomen, en daarmee zijn het NIET de "Zijnen", tot op de dag van vandaag.

Dit heeft niets met "vriendelijkheid" te maken, maar met hetgeen door de Heer Zelf gezegd wordt van het Joodse volk, dat Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen Hem niet hebben aangenomen.
Vertrokken user_1

ineke-kitty schreef:De meerderheid van het Joodse volk heeft Hem niet aangenomen, en daarmee zijn het NIET de "Zijnen", tot op de dag van vandaag.

.... de Heer Zelf gezegd .... van het Joodse volk, dat Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen Hem niet hebben aangenomen.
Begrijp je de consequentie van wat je nu zegt?