Jozef en Juda

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Vertrokken user_1
Man/Vrouw: M

Re: Jozef en Juda

Bericht door Vertrokken user_1 »

Wilsophie schreef:maar geloof me, ik kan de stelling dat de Schepper wat is kwijtgeraakt echt onderbouwen.

Je kunt heel goed stellen dat beide beweringen juist zijn, maar dat was even niet aan de orde.

Als je dat zo een ernstig onderwerp vindt open je maar een nieuw topic, hier gaat het over de stammen van Israël.
Het is zo jammer, dat je helemaal niet door hebt, dat je hele zinnige zaken zomaar aan de kant schuift. Terwijl je zélf degene bent die voortdurend knuppels in het hoederhok gooit met ongeleide projectielen. En als iemand er dan op een heel zinvolle manier op ingaat, dan mag die persoon een ander topic openen.

Ik weet van iemand, die van een dergelijke suggestie volslagen uit haar bol ging.

Het is toch logisch, dat als je dit zegt: "maar geloof me, ik kan de stelling dat de Schepper wat is kwijtgeraakt echt onderbouwen. Je kunt heel goed stellen dat beide beweringen juist zijn", dat je dan wordt gevraagd om dit dan ook te onderbouwen (even afgezien van het feit, dat je jouw stelling nu zelf al verzwakt door nu ineens te praten over "iets is kwijtgeraakt" (wat dan?) in plaats van "de schepping of de mensheid".

Misschien moet je leren om niet zomaar alles te poneren, wat in je bol opkomt. Blijkbaar zijn er nog steeds, die goed lezen wat je eigenlijk schrijft.

[mod-break HarryK] onnodig en neigend naar op-de-persoon.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

We zijn het zeker niet eens, nergens staat dat Abraham op zoek was naar God , maar misschien ben je in de war met een tv programma?
[mod-break HarryK] onnodig
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 04 okt 2014, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Veritas Illustrat schreef:
Wilsophie schreef:In Jozua 24 vers 2 staat dat Abraham met andere goden was opgevoed...aan de overzijde der Rivier hebben oudtijds uw vaderen gewoond, Terach de vader van Abraham en de vader van Nachor, ,...zij hebben ander goden gediend".
Waarvan akte. Dank je wel, Wilsophie, je bent het dus met me eens, dat Abram wel degelijk op zoek was naar God.
Nee, ik ben het niet met je eens en heb geen zin in jouw trucjes.

[Mod-break HarryK] onnodig
Dessa

Bericht door Dessa »

Wilsophie schreef:maar geloof me, ik kan de stelling dat de Schepper wat is kwijtgeraakt echt onderbouwen.

Je kunt heel goed stellen dat beide beweringen juist zijn, maar dat was even niet aan de orde.

Als je dat zo een ernstig onderwerp vindt open je maar een nieuw topic, hier gaat het over de stammen van Israël.
Het is zo jammer, dat je helemaal niet door hebt, dat je hele zinnige zaken zomaar aan de kant schuift. Terwijl je zélf degene bent die voortdurend knuppels in het hoederhok gooit met ongeleide projectielen. En als iemand er dan op een heel zinvolle manier op ingaat, dan mag die persoon een ander topic openen.
Er is een topic over geopend he "Wie is wie kwijt" :)
Vertrokken user_1
Man/Vrouw: M

Bericht door Vertrokken user_1 »

Wilsophie schreef:Nu gaat het hier over Jozef en Juda, belangrijk is om te ontdekken in wie al de geslachten der aarde gezegend zullen worden, omdat het verloop via Izak verder gaat en niet via Ismaël.
Mag ik raden? IN Christus zullen alle geslachten der aarde gezegend worden. :w
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik weet van iemand, die van een dergelijke suggestie volslagen uit haar bol ging.

Het is toch logisch, dat als je dit zegt: "maar geloof me, ik kan de stelling dat de Schepper wat is kwijtgeraakt echt onderbouwen. Je kunt heel goed stellen dat beide beweringen juist zijn", dat je dan wordt gevraagd om dit dan ook te onderbouwen (even afgezien van het feit, dat je jouw stelling nu zelf al verzwakt door nu ineens te praten over "iets is kwijtgeraakt" (wat dan?) in plaats van "de schepping of de mensheid".

Misschien moet je leren om niet zomaar alles te poneren, wat in je bol opkomt. Blijkbaar zijn er nog steeds, die goed lezen wat je eigenlijk schrijft.
Ga zo lekker door beste man, heb je nog niks geleerd? En misschien op jouw leeftijd niet spreken over iemands "bol" dat komt nogal dom over.

[mod-waarschuwing HarryK] onnodig en op de persoon.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Het gaat hier dus over Jozef en Juda inderdaad.
De zegeningen van Abraham, Izak en Jakob gaan over naar Jozef in het algemeen, maar meer in het bijzonder naar Efraïm, die niet voor de eerstgeboortezegen in aanmerking kwam, maar die toch kreeg.
Jakob stelde duidelijk dat in hen, namelijk de twee zonen van Jozef, Efraïm en Manasse zijn naam genoemd zou worden.

Efraïm is ook de gebruikelijke naam voor de 10 stammen, en bij de latere splitsing van de 2 [ Juda en Benjamin] en de 10 stammen ging de naam van Juda mee met de 2 stammen, de Joden dus.
Van Efraïm wordt dus gezegd, dat hij een "volheid van heidenen" zou worden. De belofte van "de volheid der volkeren" wordt daarom gedaan aan de 10 stammen van Israel, onder de naam van "Efraim".

Er staat dat zijn zaad een volle menigte van volkeren zou worden. [ Gen. 48:19].
In de breedste zin wordt met "Jozef" alle 10 stammen bedoeld.