Kan men zeggen: Alle profetie in de Schrift is vervuld?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Vertrokken user_1
Man/Vrouw: M

Re: Kan men zeggen: Alle profetie in de Schrift is vervuld?

Bericht door Vertrokken user_1 »

Wilsophie schreef:Nou dan zijn we het niet eens. De vervallen hut die opgebouwd zal worden gaat gepaard met een letterlijke troon in Jeruzalem met als Koning de Zoon van David en ik zie die troon niet, de Gemeente is de tabernakel niet met handen gebouwd en daar ging de vraag van Ineke over.
En dat de Heer letterlijk is teruggekeerd in heerlijkheid en Zijn voeten heeft gezet op de Olijfberg is ook nog niet gebeurd. Dus we zijn uitgepraat Veritas Illustat zeker met je opmerking over sprookjes, vind ik nogal beledigend en getuige van geen respect en je post heeft dringend een moderatie nodig, want zo gaan wij hier niet met elkaar om.
Wat ik werkelijk niet begrijp (dát is werkelijk mijn probleem en niet dat van jullie), is dat twee volwassen vrouwen het maar niet voor elkaar krijgen om een bericht goed te lezen....

[modbreak Trajecto] Onwelwillend respectloos gedrag. Niet toegestaan.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Inderdaad jouw probleem.

[modbreak Trajecto] Eigenlijk op de persoon, maar vanwege ongeoorloofde aanval door deze wel begrijpelijk.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Veritas: "..... om een bericht goed te lezen"

Ik zou zeggen, lees zelf eens een bericht goed, en dan met name het laatste bericht van WS over de vervallen hut.
Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Voor de goede orde: ik "slaap" niet, zoals ook 1 Thess. 5: 6 ons opdraagt.

Er komt een dag waarop zij [= het Joodse volk] zal zeggen: "Het is vrede en zonder gevaar, [vers 3] en dan zal een haastig verderf hun overkomen, als de 'mens der zonde' zich zal openbaren, de 'zoon des verderfs' , wiens toekomst is naar de werking des satans in alle kracht en tekenen en wonderen der leugen; [ 2 Thess. 2:9].
HarryK

Bericht door HarryK »

ineke-kitty schreef:Blijft de vraag nog steeds staan: Is de Heer dan al wedergekeerd? Heeft Hij de tabernakel van David dan weder opgebouwd?
Is deze profetie dan reeds vervuld?
Blijkbaar is dit alles al vervuld, volgens Jacobus.
Blijkbaar gaat deze profetie volgens Jakobus over het herstel dat Jezus heeft bewerkt, en waardoor nu ook de heidenen tot Gods volk mogen behoren.
Blijkbaar gaat dit "wederkeren" niet over "de wederkomst" van Jezus na Zijn hemelvaart.
Psalm 1:1
Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

Is de vervallen hut van David reeds opgericht dan?
Ja
Heeft Christus Zijn Koninkrijk dan al opgericht op aarde?
Ja
Zit Hij dan al op de troon van David?
Ja
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

HarryK schreef:
ineke-kitty schreef:Blijft de vraag nog steeds staan: Is de Heer dan al wedergekeerd? Heeft Hij de tabernakel van David dan weder opgebouwd?
Blijkbaar gaat deze profetie volgens Jakobus over het herstel dat Jezus heeft bewerkt, en waardoor nu ook de heidenen tot Gods volk mogen behoren.
Blijkbaar gaat dit "wederkeren" niet over "de wederkomst" van Jezus na Zijn hemelvaart.
Ik begrijp niets van deze reacties. Hoezo blijkbaar?
Jakobus een profeet?
Welk wederkeer. Zijn er meerdere wederkeren? Waar staat dat de Here Jezus herstel heeft bewerkt en herstel waarvan?
ineke-kitty

Loyola

Je zegt " Ja" op alle drie mijn vragen.

Ik vraag dan nogmaals: Zit Hij dan al op de troon van David, en heeft Hij Zijn Koninkrijk dan al opgericht op aarde?

Wat wordt bedoeld met "de troon van David"?
Volgens mij zit Christus NU aan de rechterhand Gods in de hemel, en dat is beslist niet "de troon van David".

Als de Here Jezus nu al Zijn Koninkrijk opgericht zou hebben op aarde, waar staat dan Zijn troon?
Van waaruit regeert Hij dan?
Heeft Hij Zijn voeten dan al gezet op de Olijfberg in Jeruzalem?
Is Zijn wederkomst naar deze aarde dan al een feit? Heeft elk oog Hem dan al gezien?
Heeft Hij de volkeren dan al aan Zich onderworpen?

Heeft de grote verdrukking, waarvan wordt gesproken in Mattheus 24:21 , voorafgaande aan Zijn wederkomst, al plaatsgevonden?
Is de "gruwel der verwoesting" staande in de heilige plaats al opgericht?

En is de Gemeente reeds opgenomen, voordat de grote verdrukking begint?

Dit zijn zo maar weer een paar vragen, waarvan ik geloof dat zij nog steeds niet hebben plaatsgehad, en daarmee nog steeds in de toekomst liggen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

HarryK schreef:
Volgens mij bevestigt Jakobus wat door Simeon uit Amos 9 is genomen, dat God eerst een volk uit de heidenen bijeenbrengt. Het begin ervan hebben ze ervaren toen de heiden Cornelius met zijn huisgezin tot bekering kwam en de Heilige Geest ontving.
Daarover was verwarring ontstaan. Maar het feit dat God begon aan die vervulling aan de heidenen was meteen een teken voor het toekomstige herstel van hun eigen volk: Israël. Ze moesten zich daarover verheugen, want nu zouden ook die andere profetieën, die daaraan verbonden waren werkelijkheid worden, ook al was dat op dat moment alles behalve zichtbaar. Ze moesten zich aan die belofte vasthouden en daaruit hoop putten.

De "hut van David" was voor wat betreft het koningschap al vervallen. Maar het hele land kwam in verval en werd een woestenij na het jaar 70.

Maar die belofte van "dat andere volk uit de heidenen" hield ook in de belofte dat Jezus zou terugkeren om die vervallen hut van David op te bouwen. De rest van die profetie moet nog in vervulling gaan.

Als het zover is zal de Here voor de tweede keer zijn hand opheffen om het volk vrij te kopen (Jes.11:11), Hij zal zijn verloren schapen opzoeken (Ez. 34:1-4). Na de komst van de Messias zal het Koningschap van David hersteld worden.
De troon van David stond in Jeruzalem. De troon van God is in de hemel. Het was geen domme vraag van de discipelen aan Jezus toen ze het hadden over het herstellen van dat koningschap. Jezus corrigeert ze helemaal niet, maar zegt alleen dat de tijden in Gods hand zijn. Als, formeel gesproken, Israël Jezus toen zou hebben aanvaard, was dat Koningschap toen al aangebroken. Maar God wist hoe het zou gaan. Daarom moest er eerst een gemeente uit de heidenen worden gevormd, voordat de vervallen hut van David zou worden opgericht. We zien heden ten dage dat de voorbereidingen in volle gang zijn. De vijgenboom (Israël) die tot de wortel verdord was, is begonnen te ontspruiten.

Dit zegt Jezus als Hij het heeft over de eindtijd:
Matt.24:32 Leer van de vijgenboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty

Adinomis: " De troon van David stond in Jeruzalem. De troon van God is in de hemel".

Precies. Dus hoe kan men dan beweren dat Christus nu al op de troon van David zit?
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ineke-kitty schreef:Adinomis: " De troon van David stond in Jeruzalem. De troon van God is in de hemel".

Precies. Dus hoe kan men dan beweren dat Christus nu al op de troon van David zit?
Men kan dat wel zeggen, maar niet aantonen. Dit gaat nog werkelijkheid worden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty

Adinomis: " Dit gaat nog werkelijkheid worden".

Inderdaad, dus van een troon op aarde, is nog helemaal geen sprake.
HarryK

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:
HarryK schreef:
Ik begrijp niets van deze reacties. Hoezo blijkbaar?
Jakobus een profeet?
Welk wederkeer. Zijn er meerdere wederkeren? Waar staat dat de Here Jezus herstel heeft bewerkt en herstel waarvan?
Nou heel gewoon: taalkundig staat hier dat de apostel (niet profeet) Jacobus zegt dat die profetie is vervuld.
En dat het woord "wederkeren" (dat hier zo genoemd staat, maar in de oorspronkelijke tekst niet te vinden is)
dus niet slaat op de wederkomst van Jezus.

Het herstel slaat op de tent van David, waarmee bedoeld wordt (zo lees ik het tenminste in de woorden van de apostel)
het volk van God, waaraan nu ook de gelovigen uit de heidenen worden/zijn toegevoegd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Tent van David? Ik denk dat het gaat om een dynastie. Dus om het bestijgen van een letterlijke troon. En die profetie is nooit vervuld.
HarryK

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Tent van David? Ik denk dat het gaat om een dynastie. Dus om het bestijgen van een letterlijke troon. En die profetie is nooit vervuld.
Tja, ik kan er ook niks aan doen dat het Hebreeuwse woord het best vertaald kan worden met tent.
Maar als ik de apostel Jacobus hoor zeggen dat die profetie is vervuld, geloof ik de apostel Jacobus dat die profetie is vervuld.
Dat jij het met de apostel oneens bent, tja, dat staat je natuurlijk vrij.

Maar hierbij nog twee punten om in algemene zin eens over na te denken over vervulling van profetieën,
met name als het gaat om het "letterlijk" interpreteren van profetieën:

1. Maleachi 4:5 (SV)
"Ziet, Ik zend ulieden de profeet Elía, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal."
In Mattheüs zegt Jezus dat deze profetie op Johannes de doper betrekking heeft.
Maar als je profetieën letterlijk neemt, heeft Jezus hier ongelijk?!

2. Joel 2:28 (SV)
"En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;"
In Handelingen 2 vers 14 e.v. zegt Petrus dat deze profetie betrekking heeft op de pinksterdag.
En daarbij zegt Petrus dat het gaat om een profetie over "het laatste der dagen".
"Het laatste der dagen" heeft dus niet per se betrekking op wat wordt aangeduid als "de jongste dag", de wederkomst van Jezus en de komst van de nieuwe hemel en nieuwe aarde.
Piebe

Bericht door Piebe »

Ow nee? Waarom niet?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

HarryK schreef:
Wilsophie schreef:Tent van David? Ik denk dat het gaat om een dynastie. Dus om het bestijgen van een letterlijke troon. En die profetie is nooit vervuld.
Tja, ik kan er ook niks aan doen dat het Hebreeuwse woord het best vertaald kan worden met tent.
Maar als ik de apostel Jacobus hoor zeggen dat die profetie is vervuld, geloof ik de apostel Jacobus dat die profetie is vervuld.
Dat jij het met de apostel oneens bent, tja, dat staat je natuurlijk vrij.

Maar hierbij nog twee punten om in algemene zin eens over na te denken over vervulling van profetieën,
met name als het gaat om het "letterlijk" interpreteren van profetieën:

1. Maleachi 4:5 (SV)
"Ziet, Ik zend ulieden de profeet Elía, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal."
In Mattheüs zegt Jezus dat deze profetie op Johannes de doper betrekking heeft.
Maar als je profetieën letterlijk neemt, heeft Jezus hier ongelijk?!

Kun je dan het Hebreeuwse woord geven van tent. Ja de Here Jezus verwees naar Johannes de Doper met een verwijzing naar Elia. Prachtige vergelijking. Volgens mij zijn profetieën in principe altijd letterlijk, ten zij je met letterlijk iets anders bedoelt.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 06 okt 2014, 15:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

HarryK schreef:2. Joel 2:28 (SV)
"En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;"
In Handelingen 2 vers 14 e.v. zegt Petrus dat deze profetie betrekking heeft op de pinksterdag.
En daarbij zegt Petrus dat het gaat om een profetie over "het laatste der dagen".
"Het laatste der dagen" heeft dus niet per se betrekking op wat wordt aangeduid als "de jongste dag", de wederkomst van Jezus en de komst van de nieuwe hemel en nieuwe aarde.

De AG gaat m.i. ook heel kort door de bocht als zij zegt dat Jezus Christus is gezeten aan de rechterhand van God, de almachtige Vader vanwaar HIj komen zal om te oordelen de levenden en de doden. Het is een te korte eschatologie en een te korte leer van de laatste dingen.
Zie verder mijn post op: Za Okt 04, 2014 1:28 pm, waar ik dit toelicht.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Vertrokken user_1 schreef:Kan men zeggen: Alle profetie in de Schrift is vervuld?
Bs'd
Nee, dat kunnen wij niet zeggen de messiaanse profetieen zijn NIET vervuld.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Dessa

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:
Vertrokken user_1 schreef:Kan men zeggen: Alle profetie in de Schrift is vervuld?
Bs'd
We kunnen het wel zeggen maar of het waar is is een tweede. 8-)
Beter kan je zeggen waarom je het zo vindt mss?
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd
We kunnen het wel zeggen maar of het waar is is een tweede. 8-)
Beter kan je zeggen waarom je het zo vindt mss?
Bs'd

Beter nog, ik zal wat voorbeelden geven, van deze site: http://BergZion.notlong.com

Wie en wat is de messias? Laten we eens kijken wat de messias zou moeten doen volgens de heilige hebreeuwse teksten:

Micha 5:1-8; "En gij, O Bethlehem Ephrata, al zijt gij klein onder de geslachten van Juda, uit u zal Mij voortkomen die een heerser zal zijn over Israel, en wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid. Daarom zal hij hen prijsgeven tot de tijd dat zij die baren zal gebaard heeft. Dan zal het overblijfsel zijner broederen terugkeren met de Israelieten. Dan zal hij staan en hen weiden in de kracht des HERE, in de majesteit van de naam des HERE, zijns Gods; en zij zullen rustig wonen, want NU zal hij groot zijn tot aan de einden der aarde, en hij zal vrede zijn. Wanneer Assur in ons land komt en wanneer hij onze paleizen betreedt, dan zullen wij tegen hem zeven herders stellen en acht vorsten uit de mensen, die het land van Assur zullen weiden met het zwaard, en het land van Nimrod in zijn poorten. En Hij zal bevrijden van Assur, wanner die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt. En het overblijfsel van Jacob zal temidden van vele volkeren zijn als de dauw van de HERE, als regenstromen op het groene kruid, dat niet wacht op de mens, noch mensenkinderen verbeidt. En het overblijfsel van Jakob zal zijn onder de natien, te midden van vele volkeren, als een leeuw onder de dieren des wouds, als een jonge leeuw onder de schaapskudden, die, wanneer hij binnendringt neerslaat, en verscheurt, zonder dat iemand redt. Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid."

We zien hier, in het eerste vers van deze messiaanse profetie, dat wanneer de messias komt vanuit Bethlehem, dan zal hij een heerser zijn over Israel. Dat betekent dat hij een koning, of misschien een president, zal zijn, maar in elk geval een gewichtig persoon die heel wat in de melk te brokkelen heeft, en geen rondtrekkende prediker en wonderdokter. We zien ook dat na de komst van de messias de joodse oorlogen uitgevochten gaan worden en gewonnen gaan worden door de joden. We zien hier een messias die ons fysieke verlossing gaat brengen van aardse vijanden: En Hij zal bevrijden van Assur, wanneer die in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt." "Uw hand zal verheven zijn boven uw tegenstanders en al uw vijanden zullen worden uitgeroeid." Dat is duidelijke taal, niet voor meerdere uitleggingen vatbaar.

Zacheria 9:9-10; "Jubel luide gij dochter van Sion; juich gij dochter van Jeruzalem! Zie uw koning komt tot u, hij is rechtvaardig en zegevierend, nederig, en rijdend op een ezel, op een ezelshengst, een ezelinnejong. Dan zal ik de wagens uit Efraim en de paarden uit Jeruzalem te niet doen, ook de strijdboog wordt teniet gedaan; en hij zal volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zich uitstrekken van zee tot zee, en van de rivier tot de einden der aarde."

Men zegt dat Jezus op een ezel reed, net zoals het gehele Midden Oosten in die dagen, maar dat is waar de vervulling van deze profetie ophoudt. De messias, wanneer hij komt, zal een zegevierende koning zijn. Gearresteerd en doodgemarteld worden is niet hetzelfde als zegevieren. Na de komst van de messias zullen de paarden, wagens, en de strijdboog worden tenietgedaan vanuit Jeruzalem, dat betekent geen oorlog meer in Jeruzalem. En de messias zal de volken vrede verkondigen, en zijn heerschappij zal zijn van zee tot zee en tot de einden der aarde. Dit was niet bepaald het geval met Jezus; hij is nooit een koning geweest, en hij had helemaal geen heerschappij.

Ten einde dit probleem te omzeilen bedacht het christendom de 'tweede komst'. Maar nergens in de Hebreeuwse bijbel staat het geschreven dat de messias komt, en dan gedood wordt, en dan duizenden jaren later weer komt in een tweede komst. Al de messiaanse profetieen zeggen heel duidelijk dat als de messias komt hij zijn taak gelijk vervult, en niet duizenden jaren later. Ziet u in de bovenstaande profetieen dat er een hiaat van 2000 jaar of meer is tussen de komst van de messias en de verlossing van de vijanden? In de volgende messiaanse profetie van Jeremia kan u zien dat het onmogelijk is om 2000 of meer jaar te plaatsen tussen de komst van de messias en de verlossing:

Jeremia 33:14-16; "Zie, de dagen komen, luidt het woord des HERE, dat ik het goede woord in vervulling zal doen gaan, dat ik over het huis van Juda en het huis van Israel gesproken heb. IN DIE DAGEN EN TE DIEN TIJDE zal ik aan David een spruit der gerechtigheid doen ontspruiten, die naar recht en gerechtigheid in het land zal handelen. IN DIE DAGEN zal Juda verlost worden en Jeruzalem veilig wonen."

Volgens het christendom is de spruit der gerechtigheid al 2000 jaar geleden ontsproten aan David. Maar helaas; er was geen verlossing voor Judah en Jeruzalem woonde niet veilig: 40 jaar na de dood van Jezus, in het jaar 70, werd Jeruzalem totaal verwoest door de romeinen, de tweede tempel werd platgebrand, en het joodse volk verstrooid over de aardbodem. En Jeremia zegt toch heel duidelijk dat ten tijde dat de messias komt, IN DIE DAGEN, dan zal Jeruzalem veilig wonen en zal Juda verlost worden.

Jesaja 11; "En er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isai, (de vader van koning David) en een scheut uit zijn wortelen zal vrucht dragen. En op hem zal de geest des HERE rusten, de geest van wijsheid en verstand, de geest van raad en sterkte, de geest van kennis en vreze des HERE; ja, zijn lust zal zijn in de vreze des HERE. Hij zal niet richten naar hetgeen zijn ogen zien, noch rechtspreken naar hetgeen zijn oren horen; want hij zal de geringen in gerechtigheid richten, en over de ootmoedigen des lands in billijkheid rechtspreken, maar hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden. Gerechtigheid zal de gordel zijner lenden zijn en trouw de gordel zijner heupen. Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden; de koe en de berin zullen samen weiden, haar jongen zullen zich tezamen nederleggen, en de leeuw zal stro eten als het rund; dan zal een zuigeling bij het hol van de adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitsrekken. Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg."

Hier hebben we meer van hetzelfde; een messias die de goddelozen zal doden: "hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden", waarna we de betere wereld krijgen; de wolf die bij het schaap verkeert, en de panter die zich neerlegt bij het bokje. Ook voor deze profetie hoef je waarachtig geen atoomgeleerde te zijn om te zien dat hij niet vervuld is door Jezus. Conclusie: Hij was niet de messias.

.
.
.
Dessa

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef: Ook voor deze profetie hoef je waarachtig geen atoomgeleerde te zijn om te zien dat hij niet vervuld is door Jezus. Conclusie: Hij was niet de messias.
Die profetie over leeuw bij lam is zeker nog niet vervuld en nog een boel niet maar Jezus is wel de Messias en dat is de kwestie vanuit het OT en NT leven en het wel of niet geloven.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:
Eliyahu schreef: Ook voor deze profetie hoef je waarachtig geen atoomgeleerde te zijn om te zien dat hij niet vervuld is door Jezus. Conclusie: Hij was niet de messias.
Die profetie over leeuw bij lam is zeker nog niet vervuld en nog een boel niet maar Jezus is wel de Messias en dat is de kwestie vanuit het OT en NT leven en het wel of niet geloven.
Bs'd

Waarom denk je dat iemand die de messiaanse profetiën niet vervuld heeft toch de messias is?
Dessa

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:
Dessa schreef:
Bs'd

Waarom denk je dat iemand die de messiaanse profetiën niet vervuld heeft toch de messias is?
Nog niet alles is vervuld maar veel al wel, zoals bijv.:

Geboren uit een maagd (Jesaja 7:14; Matteüs 1:21-23)
Afstammeling van Abraham (Genesis 12:1-3; Matteüs 1:1; Galaten 3:16)
Van het huis van David (2 Samuël 7:12-16; Matteüs 1:1)
Geboren in Betlehem (Micha 5:1-2, Matteüs 2:1; Lucas 2:4-7)
Naar Egypte meegenomen (Hosea 11:1; Matteüs 2:14-15)
Het doden van baby's door Herodus (Jeremia 31:15; Matteüs 2:16-18)
Gezalfd door de Heilige Geest (Jesaja 11:2; Matteüs 3:16-17)
Wonderen verrichten (Jesaja 35:5-6; Matteüs 9:35)
Goed nieuws prediken (Jesaja 61:1; Lucas 4:14-21)
Uit de dood opstaan (Psalm 16:10; Marcus 16:6; Handelingen 2:31)
Steeg op naar de Hemel (Psalm 68:19; Handelingen 1:9)
callista

Bericht door callista »

Dessa schreef:
Eliyahu schreef:
Dessa schreef:
Bs'd

Afstammeling van Abraham (Genesis 12:1-3; Matteüs 1:1; Galaten 3:16)
Van het huis van David (2 Samuël 7:12-16; Matteüs 1:1)
Geboren in Betlehem (Micha 5:1-2, Matteüs 2:1; Lucas 2:4-7)
Naar Egypte meegenomen (Hosea 11:1; Matteüs 2:14-15)
Het doden van baby's door Herodus (Jeremia 31:15; Matteüs 2:16-18)
Gezalfd door de Heilige Geest (Jesaja 11:2; Matteüs 3:16-17)
Wonderen verrichten (Jesaja 35:5-6; Matteüs 9:35)
Goed nieuws prediken (Jesaja 61:1; Lucas 4:14-21)
Uit de dood opstaan (Psalm 16:10; Marcus 16:6; Handelingen 2:31)
Steeg op naar de Hemel (Psalm 68:19; Handelingen 1:9)
Sorry Dessa... :kiss1:
Maar dit is allemaal gebaseerd op foutieve uitleggingen en interpretaties van het OT...en wat Marcus betreft --Marcus 16:6..eindigt bij het lege graf....de rest is later toegevoegd...van een opstanding geen sprake.

Voor wat Jesaja betreft berust dat op een foutieve uitlegging van "maagd"....ipv. jonge vrouw.
Bovendien ging het hier om een gebeurtenis die in de tijd van Jesaja al plaatsvond....dus geen profetie

Van Herodes is buiten de Bijbel niets bekend van de kindermoord.
Ook Micha 5 gaat niet over Jezus...maar over Bethlehem-Efratha...
Uit het huis van David zou een Messias opstaan...uit het zaad van David....Maar was Jezus niet verwekt volgens het christendom door de HG?
Dus geen letterlijk zaad van David...
Verder is Hosea 11 ook foutief aangehaald....m.a.w. het zijn allemaal midrasj...waarbij als je ze in de context leest er niets van klopt.

enz...
De NT-auteurs hebben geput uit het OT voor hun verhalen en er zo allerlei andere invullingen aan gegeven, alsof het profetieën zouden zijn geweest...maar helaas....geen profetieën, maar midrasj.

Dit alles is al uitgebreid onderzocht door bijbelonderzoekers.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:
Eliyahu schreef:
Dessa schreef:
Bs'd

Bs'd

De profetie van Jesaja 7:

1 Het geschiedde nu in de dagen van Achaz, de zoon van Jotam, de zoon van Uzzia, de koning van Juda, dat Resin, de koning van Aram, met Pekach, de zoon van Remaljahu, de koning van Israël, tegen Jeruzalem ten strijde trok; maar hij kon in de strijd daartegen de overhand niet behalen. 2 Toen men het koningshuis van David berichtte: Aram is neergestreken op Efraïm, beefde zijn hart en ook het hart van zijn volk, zoals de bomen van het woud beven voor de wind.
3 Toen zeide J-H-W-H tot Jesaja: Ga Achaz tegemoet, gij en uw zoon Sear-Jasub, naar het einde van de waterleiding van de bovenste vijver, naar de weg van het Vollersveld, 4 en zeg tot hem: tracht rustig te blijven, vrees niet, uw hart versage niet voor deze twee rokende stompen brandhout: voor de brandende toorn van Resin en Aram en de zoon van Remaljahu. 5 Omdat Aram kwaad tegen u beraamd heeft, Efraïm en de zoon van Remaljahu, door te zeggen: 6 Wij zullen optrekken tegen Juda, het schrik aanjagen, het voor ons veroveren en de zoon van Tabeal daarin koning maken – 7 zegt de Here J-H-W-H aldus: Het zal niet bestaan en het zal niet geschieden; 8 maar Damascus blijft het hoofd van Aram en het hoofd van Damascus blijft Resin – binnen nog vijfenzestig jaar zal Efraïm verbroken worden, zodat het geen volk meer is – 9 en Samaria blijft het hoofd van Efraïm en het hoofd van Samaria blijft de zoon van Remaljahu. Indien gij niet gelooft, voorwaar, gij wordt niet bevestigd.
10 En J-H-W-H ging voort tot Achaz te spreken: 11 Vraag voor u een teken van J-H-W-H uw God, diep in het dodenrijk of boven in den hoge. 12 Maar Achaz zeide: Ik zal er geen vragen, en J-H-W-H niet verzoeken. 13 Toen zeide hij: Hoort toch, gij huis van David! Is het u niet genoeg mensen te vermoeien, dat gij ook mijn God vermoeit? 14 Daarom zal J-H-W-H zelf u een teken geven: Zie, de jonge vrouw zal zwanger worden en een zoon baren; en zij zal hem de naam Immanuël geven. 15 Boter en honig zal hij eten, zodra hij het kwade weet te verwerpen en het goede te verkiezen. 16 Maar voordat de jongen weet het kwade te verwerpen en het goede te verkiezen, zal het land ontvolkt zijn, voor welks beide koningen gij angstig zijt.

We zien hier in Jesaja 7, dat koning Achaz, de koning van Judah, bang was van twee buurkoningen. Het is belangrijk om in de gaten te houden dat na de dood van koning Salomo het koninkrijk Israel in twee delen spleet, in het koninkrijk Israel en het koninkrijk Judah. Het koninkrijk Judah bestond uit de stam van Benjamin en Judah, en een gedeelte van Levi. Het koninkrijk Israel bestond uit de overige tien stammen. Achaz was de koning van Judah, en ten tijde van deze profetie was Pekah, de zoon van Remaljah, de koning van Israel. En nou wil het geval dat Pekah een verbond had gesloten met Resin, de toenmalige koning van Syrië, om gezamenlijk Achaz aan te vallen.
Dit nieuws bezorgde koning Achaz aanzienlijke stress. Hij had een donker vermoeden dat het in de nabije toekomst wel eens ernstig mis zou kunnen gaan voor hem. Daarom stuurde God de profeet Jesaja naar hem toe, om hem te vertellen dat hij zich geen zorgen hoefde te maken. God zegt tegen koning Achaz dat Hij hem een teken zal geven. Hier is het teken: "14 Daarom zal J-H-W-H zelf u een teken geven: Zie, de jonge vrouw zal zwanger worden en een zoon baren; en zij zal hem de naam Immanuël geven. 15 Boter en honig zal hij eten, zodra hij het kwade weet te verwerpen en het goede te verkiezen. 16 Maar voordat de jongen weet het kwade te verwerpen en het goede te verkiezen, zal het land ontvolkt zijn, voor welks beide koningen gij angstig zijt."

God zei dat voordat de zoon die geboren zou worden aan de de jonge vrouw die zwanger was de jaren des onderscheids bereikt zou hebben, het land van de twee koningen waarvoor Achaz bang was, ontvolkt zou zijn. Die twee naties zouden voor die tijd beiden in ballingschap geleid zijn.
Dit is dus een teken voor koning Achaz, die zo'n 700 jaar voor JC leefde.

En de bijbel vertelt ons dat die profetie uitgekomen is: "27 In het tweeënvijftigste jaar van Azarja, de koning van Juda, werd Pekach, de zoon van Remaljahu, koning over Israël te Samaria; hij regeerde twintig jaar. 28 Hij deed wat kwaad is in de ogen van J-H-W-H, hij week niet af van de zonden die Jerobeam, de zoon van Nebat, Israël had doen bedrijven. 29 In de dagen van Pekach, de koning van Israël, kwam Tiglatpileser, de koning van Assur, en veroverde Ijjon, Abel-Bet-Maäka, Janoach, Kedes en Hasor, Gilead en Galila, het gehele land van Naftali; en hij voerde de bevolking in ballingschap naar Assur. 30 En Hosea, de zoon van Ela, smeedde een samenzwering tegen Pekach, de zoon van Remaljahu; hij sloeg hem dood en werd koning in zijn plaats in het twintigste jaar van Jotam, de zoon van Uzzia." II Kon 15.

We zien hier dus dat de bevolking van Israel inderdaad in ballingschap ging, en dat het land van Pekah ontvolkt was.

En zie hier wat er gebeurde met Resin, de koning van Syrië: "6 Te dien tijde heroverde Resin, de koning van Aram, Elat voor Aram en hij wierp de Judeeërs uit Elat; en de Edomieten kwamen naar Elat en woonden daar tot op de huidige dag. 7 Toen zond Achaz boden naar Tiglatpileser, de koning van Assur, om te zeggen: Ik ben uw knecht en uw zoon; trek op en verlos mij uit de macht van de koning van Aram en uit de macht van de koning van Israël, die tegen mij zijn opgetrokken. 8 Achaz nam het zilver en het goud, dat zich bevond in het huis van J-H-W-H en in de schatkamers van het koninklijk paleis, en hij zond het als een geschenk aan de koning van Assur. 9 En de koning van Assur gaf hem gehoor; de koning van Assur trok op tegen Damascus, nam het in en voerde de bevolking in ballingschap weg naar Kir; en Resin bracht hij ter dood. "
II Kings 16.

Hier zien we dus dat ook de inwoners van het land van Koning Resin in ballingschap gingen, dus ook zijn land was ontvolkt, dat alles in de dagen van Achaz, zoals de profetie beloofde.

Dus God gaf een teken aan koning Achaz.

In de dagen van koning Achaz.

Dat is ongeveer 700 jaar voor JC .

Dus deze profetie heeft helemaal niks met de messias te maken, en er is in de verste verte geen maagd te vinden die zwanger zou worden.

Dat zijn alleen maar foutieve aannames van het NT.

Niettegenstaande al deze feiten brengt het NT deze tekst toch als zijnde een messiaanse profetie, die zou zeggen dat de messias uit een maagd geboren zou worden: Matthew 1: "21 Zij zal een zoon baren en gij zult Hem de naam Jezus geven. Want Hij is het, die zijn volk zal redden van hun zonden. 22 Dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden hetgeen de Here door de profeet gesproken heeft, toen hij zeide: 23 Zie, de maagd zal zwanger worden en een zoon baren, en men zal Hem de naam Immanuël geven, hetgeen betekent: God met ons."

Dus wat het NT hier doet, is een tekst die niks met de messias te maken heeft uit zijn verband rukken, het vervolgens foutief vertalen, en dan presenteren als zijnde een "messiaanse profetie".

Dus één van de fundamenten van het christelijk geloof, de maagdelijke geboorte, is gebaseerd op een tekst die door het NT uit zijn verband getrokken is, en foutief vertaald is, en die helemaal niet over de messias spreekt.

Deze feiten worden toegegeven door de christelijke hoogleraar aan de theologische faculteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam, prof dr Talstra. In een reactie op mijn homepage schrijft hij onder andere: "Wat betreft het citaat van Jes. 7,14 in Mth. 1,22 heeft Silver eenvoudig gelijk: het Hebreeuws heeft: 'jonge vrouw', de Mth. tekst heeft 'parthenos': maagd. Geen exegeet zal dat tegenspreken." En ook: "Vervolgens: ook christelijke oudtestamentici zullen zeggen dat Jes. 7 gaat over een prins uit de lijn van David ergens in de 8e eeuw v. Chr. Dat is wat de tekst beschrijft."

Voor de hele reactie van prof dr Talstra kijk hier: https://sites.google.com/site/bergzion/talstra-1

Dus prof dr Talstra geeft gewoon toe dat er niet "maagd" staat in Jesaja 7, maar "jonge vrouw", en dat het spreekt over een prins in dagen van Jesaja en Achaz, zo'n 700 jaar voor JC. J-H-W-H