@Sanne: En ja, Jezus leefde echt met de mensen mee

Dat bedoel ik ja.Gaitema schreef:@ Martine: Als je het zo bekijkt, Jezus nam de onreinheid op zich, zodat hij rein zou worden door Zijn Woord en Zijn aanraking in zijn leven.
En een voorbeeld dat de wet er is voor de mens en niet de mens voor de wet.Gaitema schreef:Tja, in hoeverre Jezus zich aan de wetten hield is mij niet duidelijk, maar in ieder geval was dat wat de sabbat betreft vooral een tegenreactie op de wetten die door de farizeeërs zelf bedacht waren en niet als reactie op wetten van Mozes.
Ken jij wetten die door de Farizeeërs zelf bedacht zijn? Het ging toch om een genezing op de Sabbath en dat had toch met de wet van Mozes te maken?Gaitema schreef:Tja, in hoeverre Jezus zich aan de wetten hield is mij niet duidelijk, maar in ieder geval was dat wat de sabbat betreft vooral een tegenreactie op de wetten die door de farizeeërs zelf bedacht waren en niet als reactie op wetten van Mozus.
Ja, als je goede dingen doet, of goed voor medemensen bent, enkel omdat het als regel is voorgeschreven, dan heeft dat geen waarde.Gaitema schreef:Ongelofelijk, wat veel regels!![]()
Het lijkt me ook dat Jezus daar doorheen wilde breken.
Behalve de 10 geboden, staan er in het OT meer dan 600 wetten. En dan bedoel ik niet de regels die later door mensen verzonnen waren. Maar wetten die door God aan Israël gegeven waren. En deze omvatten alle aspecten van het leven, o.a. wetten voor aanbidding, omgang met de medemens en rechtszaken.Gaitema schreef:Ongelofelijk, wat veel regels!![]()
Gaitema schreef:Ja de Farizeeërs hadden zelf vele wetten bedacht.
Dat zie je nog steeds als je kijkt naar wat joden wel of niet mogen doen op de Sabbath.
Een regel was bijvoorbeeld dat je de huisraad voor het eten en je handen moest wassen, geloof ik.
Er was een onrechtvaardig regel over dat je geen geld hoeft te geven aan hulpbehoeftige ouderen als het geld naar de tempel ging, zo iets.
Het geen koren plukken op Sabbath. Wij hebben zelf ook dat soort regels in vele Nederlandse kerken.
Zo hoorde ik laatst van een christelijke meid die moest werken op de zondag in het ziekenhuis of verzorgingshuis (één van de twee) en daar grote moeite mee heeft, vanwege de zondag.
Maar ik ken de wetten van Mozus amper, dus misschien dat je de wet waar je het over hebt voor me kunt citeren, als je wilt.
Idd en vandaar ook dat liefde bovenaan staat, al doet iemand alles nog zo vroom, goed en geweldig, zonder liefde is het niets.Zolderworm schreef:Ja, als je goede dingen doet, of goed voor medemensen bent, enkel omdat het als regel is voorgeschreven, dan heeft dat geen waarde.Gaitema schreef:Ongelofelijk, wat veel regels!![]()
Ik begrijp er niets van dat jij "kromme tenen" krijgt van een gebed dat onze Here Jezus als voorbeeld gaf. Wat is er mis met het woordje "ons"?Wilsophie schreef:En heus Gait...ik krijg kromme tenen als ik hoor "bidden" "Geef ons heden ons dagelijks brood" vooral dat woordje "ons". Ik stoor mij er echt aan.
Doe jij dan nooit meer iets waarmee je de Heer of je naaste verdriet doet? We moeten nog dagelijks voor reiniging naar de Hogepriester in het Heilige der Heilige. Daar is het kostbare bloed. Want zonder bloedstorting is er geen vergeving.Wilsophie schreef: En "vergeef ons onze schulden?" Hoezo? Dat heeft de Heer allang gedaan.
Zeker we mogen al leven in een geestelijk Koninkrijk. Daar waar Jezus erkend wordt als Koning en Priester, is Zijn Koninkrijk. Maar het moet op aarde nog wel gestalte krijgen.Wilsophie schreef: En het koninkrijk komt eraan ....absoluut... maar de gelovigen leven al in een verborgen Koninkrijk. Ik zal het nooit begrijpen.
Nee, Gods wil geschiedt nog niet op aarde, zoals in de hemel. Dus dat is een essentieel gebedspunt.Wilsophie schreef: Geschied Zijn wil op aarde dan?
Ik denk dat we allemaal God en elkaar liefde schuldig zijn. We zijn niet volmaakt. Je vindt zelf toch ook vaak dat je onterecht behandeld bent? Als wij elkaar niet vergeven, kan God ons niet vergeven.Wilsophie schreef: En vergeven wij echt onze schuldenaren? En wie zijn dat dan? Wie is mij iets schuldig?
Nee, de Here verzoekt niemand en als iemand verzocht wordt heeft dat te maken met zijn eigen begeerte, wordt in de Jacobus brief geschreven.Wilsophie schreef: Leidt ons niet in verzoeking? De Heer verzoekt toch niemand?
Leg dat dan eens uit.... Hoe kan het dat je verlost bent van de boze, maar er wel last van hebt?Wilsophie schreef: En verlos ons van de Boze? Ik heb wel last van die gek, maar ben er wel van verlost.
God schakelt ons in in zijn verlossingswerk. Hij wil gebeden zijn. We zijn daarin zijn "medearbeiders", zoals geschreven is in 1 Kor. 3:9.Wilsophie schreef: En Hem zal alle dingen onderworpen worden, of wij dat nu bidden of niet.
Maar leg het mij maar uit, want ik begrijp niets van dat gebed wat iedereen maar "opzegt".
Drie vragen:Wilsophie schreef:Dat begrijp ik Martine, maar ik heb geleerd dat "schuld" iets anders is dan een "schuldgevoel" en ik kom net terug van een belangrijk gesprek met de psychiater over dergelijk onderscheid, dus weet echt wel waar ik het over heb.
En de voedselbank....iemand zei me nog kort geleden, dat er een dame kwam en vroeg om een gesneden brood, de vrouw van de voedselbank zei: " dat hebben we niet, maar ik heb wel een ongesneden brood<. De dame zei: Die hoef ik niet, want ik heb geen mes.
Hoeveel anekdotes wil je van me horen.
Nog eentje dan...mijn buurvrouw moest geopereerd worden en kwam in een 2 persoonskamer en zag een bed wat onbeslapen was maar vol met rommel. Tot ze zag dat er een geshawlde dame uit de douche kwam, ze mompelde tot haar schaamte: "nee hè".
De dame bleek te wonen in het asielzoekerscentrum in Luttelgeest hier vlakbij , het gaat over het ziekenhuis in Sneek.
Het ontbijt werd gebracht en deze dame riep luidkeels: "No eggs? " Why no eggs? "
Mijn buurvrouw zag later dat deze dame via een taxi naar het asielcentrum werd gebracht. Geheel kosteloos.
Zij moest echter parkeergeld betalen van € 6.50 meen ik en haar man moest haar weer ophalen zoals hij haar ook gebracht had en die auto rijdt niet op water.
En ik weet het wel , er zijn mega schrijnende gevallen en situaties. Maar de voedselbank kan je veel vertellen over hun ervaringen.
IDEM!!!Martine schreef:"Amen" zegt mijn ziel daar op!
Een aantal reacties zou ik weer kunnen uitleggen, maar beperk het tot dit punt.Adinomis schreef:Doe jij dan nooit meer iets waarmee je de Heer of je naaste verdriet doet? We moeten nog dagelijks voor reiniging naar de Hogepriester in het Heilige der Heilige. Daar is het kostbare bloed. Want zonder bloedstorting is er geen vergeving.