Het Mattheüs-Evangelie
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Het Mattheüs-Evangelie
@ Martine: Als je het zo bekijkt, Jezus nam de onreinheid op zich, zodat hij rein zou worden door Zijn Woord en Zijn aanraking in zijn leven.
@Sanne: En ja, Jezus leefde echt met de mensen mee
@Sanne: En ja, Jezus leefde echt met de mensen mee
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
- Man/Vrouw: V
Dat bedoel ik ja.Gaitema schreef:@ Martine: Als je het zo bekijkt, Jezus nam de onreinheid op zich, zodat hij rein zou worden door Zijn Woord en Zijn aanraking in zijn leven.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
-
Je zou ook kunnen zeggen dat Jezus de bron van de onreinheid wegnam. Jezus was het middel om reinheid te brengen. Als volmaakt man was hij niet genoodzaakt om een reinigingsceremonie te ondergaan, nadat hij had genezen of een dode had opgewekt.
-
Jezus hield zich volstrekt aan de wetten.
Hij gaf ook niet voor niets de opdracht aan de genezen melaatse om zich aan de priester te tonen.
Jezus nam de consequenties volledig.
Hij gaf ook niet voor niets de opdracht aan de genezen melaatse om zich aan de priester te tonen.
Jezus nam de consequenties volledig.
Laatst gewijzigd door Martine op 07 okt 2014, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik dacht dat Hem juist verweten werd dat Hij iets op de Sabbath deed?
-
In de bergrede wordt de grondwet neergelegd voor het Koninkrijk en dat is nog niet aangebroken.
Elke gelovige Israëliet hoopte op dat Koninkrijk, waarvan de Messias de Koning zou zijn.
En over dat Koninkrijk zei Jezus: "Tenzij dat iemand wederomgeboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien." Joh. 3:3-5
Alleen een zondaar uit genade zalig geworden door het geloof in een gestorven, begraven en opgestane Heere Jezus is wedergeboren.
Het bestaan van een oude en een nieuwe natuur in de nieuwtestamentische gelovigen is pas mogelijk geworden door
de opstanding van Jezus Christus uit de doden. ( en uit de dood) .
In tegenstelling tot de gelovige onder de genade, bezat de gelovige onder de wet geen nieuwe natuur en geen nieuwe mens.
Op hem, op zijn - tot zonde geneigde -oude natuur kon de Wet gelegd worden, maar het moet zinloos zijn om dat te betrekken
op de nieuwe natuur, die zondeloos is en "uit God geboren."
De Wet is gelegd op de oude mens.
De Here Jezus was zonder zonde had dus uitsluitend die natuur die geboren is uit God, de wet was niet relevant.
Paulus legt later uit dat de wet een tuchtmeester is geweest tot op Christus, er staat dus "geweest".
Ik geloof dat ook de mondelinge wetten door de Heer werden onderhouden omdat Hij demonstreerde waartoe de wet leidde.
De wet was immers gegeven aan een verlost volk en niet aan een volk onder slavernij.
De wet activeert de zondige natuur en die had Hij niet. Niettemin hield Hij de morele wet in Zijn leven .
Hij heeft de Wet vervuld, zowel de morele (in Zijn leven) als de ceremoniële (in Zijn
dood); haar einddoel was daarmee bereikt. Immers: "de Wet was om der
overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het Zaad zou gekomen zijn, die het beloofd
was." Gal. 3:19
Elke gelovige Israëliet hoopte op dat Koninkrijk, waarvan de Messias de Koning zou zijn.
En over dat Koninkrijk zei Jezus: "Tenzij dat iemand wederomgeboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien." Joh. 3:3-5
Alleen een zondaar uit genade zalig geworden door het geloof in een gestorven, begraven en opgestane Heere Jezus is wedergeboren.
Het bestaan van een oude en een nieuwe natuur in de nieuwtestamentische gelovigen is pas mogelijk geworden door
de opstanding van Jezus Christus uit de doden. ( en uit de dood) .
In tegenstelling tot de gelovige onder de genade, bezat de gelovige onder de wet geen nieuwe natuur en geen nieuwe mens.
Op hem, op zijn - tot zonde geneigde -oude natuur kon de Wet gelegd worden, maar het moet zinloos zijn om dat te betrekken
op de nieuwe natuur, die zondeloos is en "uit God geboren."
De Wet is gelegd op de oude mens.
De Here Jezus was zonder zonde had dus uitsluitend die natuur die geboren is uit God, de wet was niet relevant.
Paulus legt later uit dat de wet een tuchtmeester is geweest tot op Christus, er staat dus "geweest".
Ik geloof dat ook de mondelinge wetten door de Heer werden onderhouden omdat Hij demonstreerde waartoe de wet leidde.
De wet was immers gegeven aan een verlost volk en niet aan een volk onder slavernij.
De wet activeert de zondige natuur en die had Hij niet. Niettemin hield Hij de morele wet in Zijn leven .
Hij heeft de Wet vervuld, zowel de morele (in Zijn leven) als de ceremoniële (in Zijn
dood); haar einddoel was daarmee bereikt. Immers: "de Wet was om der
overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het Zaad zou gekomen zijn, die het beloofd
was." Gal. 3:19
-
Tja, in hoeverre Jezus zich aan de wetten hield is mij niet duidelijk, maar in ieder geval was dat wat de sabbat betreft vooral een tegenreactie op de wetten die door de farizeeërs zelf bedacht waren en niet als reactie op wetten van Mozus.
-
En een voorbeeld dat de wet er is voor de mens en niet de mens voor de wet.Gaitema schreef:Tja, in hoeverre Jezus zich aan de wetten hield is mij niet duidelijk, maar in ieder geval was dat wat de sabbat betreft vooral een tegenreactie op de wetten die door de farizeeërs zelf bedacht waren en niet als reactie op wetten van Mozes.
Anders gezegd: dat liefde en menselijkheid altijd voorop gaan. Zoals bij genezingen op de sabbat.
-
Ken jij wetten die door de Farizeeërs zelf bedacht zijn? Het ging toch om een genezing op de Sabbath en dat had toch met de wet van Mozes te maken?Gaitema schreef:Tja, in hoeverre Jezus zich aan de wetten hield is mij niet duidelijk, maar in ieder geval was dat wat de sabbat betreft vooral een tegenreactie op de wetten die door de farizeeërs zelf bedacht waren en niet als reactie op wetten van Mozus.
-
Ja de Farizeeërs hadden zelf vele wetten bedacht.
Dat zie je nog steeds als je kijkt naar wat joden wel of niet mogen doen op de Sabbath.
Een regel was bijvoorbeeld dat je de huisraad voor het eten en je handen moest wassen, geloof ik.
Er was een onrechtvaardig regel over dat je geen geld hoeft te geven aan hulpbehoeftige ouderen als het geld naar de tempel ging, zo iets.
Het geen koren plukken op Sabbath. Wij hebben zelf ook dat soort regels in vele Nederlandse kerken.
Zo hoorde ik laatst van een christelijke meid die moest werken op de zondag in het ziekenhuis of verzorgingshuis (één van de twee) en daar grote moeite mee heeft, vanwege de zondag.
Maar ik ken de wetten van Mozus amper, dus misschien dat je de wet waar je het over hebt voor me kunt citeren, als je wilt.
Dat zie je nog steeds als je kijkt naar wat joden wel of niet mogen doen op de Sabbath.
Een regel was bijvoorbeeld dat je de huisraad voor het eten en je handen moest wassen, geloof ik.
Er was een onrechtvaardig regel over dat je geen geld hoeft te geven aan hulpbehoeftige ouderen als het geld naar de tempel ging, zo iets.
Het geen koren plukken op Sabbath. Wij hebben zelf ook dat soort regels in vele Nederlandse kerken.
Zo hoorde ik laatst van een christelijke meid die moest werken op de zondag in het ziekenhuis of verzorgingshuis (één van de twee) en daar grote moeite mee heeft, vanwege de zondag.
Maar ik ken de wetten van Mozus amper, dus misschien dat je de wet waar je het over hebt voor me kunt citeren, als je wilt.
-
Van de Tien Geboden zijn door de rabbijnen 653 geboden en verboden gemaakt.
Elke letter van de wet is besproken, bekeken, weer besproken etc.
Daaruit is dus iets ontstaan wat bijna niet haalbaar is.
Het is mijn stellige indruk dat Jezus daar doorheen wilde breken. Niet voor niets vat hij de geboden samen met dat éne gebod: Gij zult de Here uw God liefhebben met geheel uw hart, met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en grote gebod. Het tweede daaraan gelijk is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
(Mattheüs 28: 37 - 40 -NBG'51)
Elke letter van de wet is besproken, bekeken, weer besproken etc.
Daaruit is dus iets ontstaan wat bijna niet haalbaar is.
Het is mijn stellige indruk dat Jezus daar doorheen wilde breken. Niet voor niets vat hij de geboden samen met dat éne gebod: Gij zult de Here uw God liefhebben met geheel uw hart, met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en grote gebod. Het tweede daaraan gelijk is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
(Mattheüs 28: 37 - 40 -NBG'51)
-
Ongelofelijk, wat veel regels!
Het lijkt me ook dat Jezus daar doorheen wilde breken.
-
Ja, als je goede dingen doet, of goed voor medemensen bent, enkel omdat het als regel is voorgeschreven, dan heeft dat geen waarde.Gaitema schreef:Ongelofelijk, wat veel regels!
Only dead fish go with the flow
-
Behalve de 10 geboden, staan er in het OT meer dan 600 wetten. En dan bedoel ik niet de regels die later door mensen verzonnen waren. Maar wetten die door God aan Israël gegeven waren. En deze omvatten alle aspecten van het leven, o.a. wetten voor aanbidding, omgang met de medemens en rechtszaken.Gaitema schreef:Ongelofelijk, wat veel regels!
Dat lijkt misschien wel veel, maar in Nederland hebben we nu meer wetten. En toch worden ook wij geacht deze wet te kennen en ernaar te leven.
Het waren inderdaad de door mensen verzonnen regels die een zware last waren.
Ik geloof wel dat Jezus zich als Jood aan de Wet hield. Maar hij hield zich niet aan de regeltjes die door de Farizeeen en Schriftgeleerden waren ingesteld. Zo wist hij dat de Sabbat bedoeld was als een vreugdevolle dag. In Mattheus 12:9-12 legt hij derhalve uit dat het geoorloofd was om op de sabbat te genezen.
-
Gaitema schreef:Ja de Farizeeërs hadden zelf vele wetten bedacht.
Ik ken beiden niet Gait, er zijn 613 midwods meen ik en de kerken hanteren altijd die 10 geboden, maar waar ik "kerk" wordt deze geboden ook niet gehanteerd dus ik weet er weinig van. Heb in de zorg altijd weekenden gewerkt en baalde weleens als die kerkdames vrijaf kregen voor de kerkgang , want het werk moest wel gedaan worden, maar mijn ervaring stamt van lang geleden, ik kan me niet voorstellen dat het nu nog zo gaat.
-
En heus Gait...ik krijg kromme tenen als ik hoor "bidden" "Geef ons heden ons dagelijks brood" vooral dat woordje "ons".
Ik stoor mij er echt aan. En "vergeef ons onze schulden?" Hoezo? Dat heeft de Heer allang gedaan.
En het koninkrijk komt eraan ....absoluut... maar de gelovigen leven al in een verborgen Koninkrijk. Ik zal het nooit begrijpen.
Geschied Zijn wil op aarde dan? En vergeven wij echt onze schuldenaren? En wie zijn dat dan? Wie is mij iets schuldig?
Leidt ons niet in verzoeking? De Heer verzoekt toch niemand? En verlos ons van de Boze? Ik heb wel last van die gek, maar ben er wel van verlost. En Hem zal alle dingen onderworpen worden, of wij dat nu bidden of niet.
Maar leg het mij maar uit, want ik begrijp niets van dat gebed wat iedereen maar "opzegt".
Ik stoor mij er echt aan. En "vergeef ons onze schulden?" Hoezo? Dat heeft de Heer allang gedaan.
En het koninkrijk komt eraan ....absoluut... maar de gelovigen leven al in een verborgen Koninkrijk. Ik zal het nooit begrijpen.
Geschied Zijn wil op aarde dan? En vergeven wij echt onze schuldenaren? En wie zijn dat dan? Wie is mij iets schuldig?
Leidt ons niet in verzoeking? De Heer verzoekt toch niemand? En verlos ons van de Boze? Ik heb wel last van die gek, maar ben er wel van verlost. En Hem zal alle dingen onderworpen worden, of wij dat nu bidden of niet.
Maar leg het mij maar uit, want ik begrijp niets van dat gebed wat iedereen maar "opzegt".
-
Het is al eerder voorbij gekomen.
Het "Onze Vader" wordt inderdaad vaak -altijd- gebeden in onze kerk (en in vele) als slot van de voorbeden.
Bij ons na een lange periode van stil gebed.
Het "Onze Vader" is niet een vrijblijvende riedel iedere kerkdienst weer.
Het heeft consequenties.
"Geef ons heden ons dagelijks brood". Ja, dat hebben wij in Europa allemaal - en als we het niet kunnen betalen krijgen we er geld voor - of de voedselbank.
Die voedselbank is eigenlijk een vorm van verhoring van dit gebed, al zal dat niet zo gezien worden.
Met 'geef ons heden ons dagelijks brood' wordt bedoeld dat overal ter wereld voldoende voedsel is. Dat wij er zorg voor moeten dragen, dat het onze verantwoordelijkheid is.
Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
In mijn poëzie-album als kind schreef mijn grootmoeder:
‘t is goed in ‘t eigen hert te kijken
Nog even voor het slapen gaan
Of ik van dageraad tot avond
Geen enkel hert heb zeer gedaan.
Of ik geen ogen heb doen schreien
Geen weemoed op een wezen lei
Of ik aan liefdeloze mensen
een woordeke van liefde zei.
En vind ik in het huis mijns herten
Dat ik één droefenis genas
Dat ik mijn armen heb gewonden
Rondom één hoofd, dat eenzaam was...
Dan voel ik, op mijn jonge lippen
Die goedheid lijk een avond-zoen...
en zo z’n ogen toe te doen.
(origineel van Alice Nahon)
Dan kom je soms tot de ontdekking dat je wel degelijk schuld hebt.
Dan kom je tot de ontdekking dat je wel degelijk je geloof verloochend hebt in een split-second' soms.
Ik ben geen haar beter als Petrus om maar wat te noemen.
En heb ik vergeven? Het heeft jaren en jaren geduurd voordat ik het "gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren' over mijn lippen kreeg.
Het is voor mij - en ik weet voor velen - niet 'zomaar een gewoonte/sleur, maar een gebed wat ook in de andere zinnen ervan, een herinnering aan wat van mij verwacht wordt als christen.
Het "Onze Vader" wordt inderdaad vaak -altijd- gebeden in onze kerk (en in vele) als slot van de voorbeden.
Bij ons na een lange periode van stil gebed.
Het "Onze Vader" is niet een vrijblijvende riedel iedere kerkdienst weer.
Het heeft consequenties.
"Geef ons heden ons dagelijks brood". Ja, dat hebben wij in Europa allemaal - en als we het niet kunnen betalen krijgen we er geld voor - of de voedselbank.
Die voedselbank is eigenlijk een vorm van verhoring van dit gebed, al zal dat niet zo gezien worden.
Met 'geef ons heden ons dagelijks brood' wordt bedoeld dat overal ter wereld voldoende voedsel is. Dat wij er zorg voor moeten dragen, dat het onze verantwoordelijkheid is.
Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
In mijn poëzie-album als kind schreef mijn grootmoeder:
Nog even voor het slapen gaan
Of ik van dageraad tot avond
Geen enkel hert heb zeer gedaan.
Of ik geen ogen heb doen schreien
Geen weemoed op een wezen lei
Of ik aan liefdeloze mensen
een woordeke van liefde zei.
En vind ik in het huis mijns herten
Dat ik één droefenis genas
Dat ik mijn armen heb gewonden
Rondom één hoofd, dat eenzaam was...
Dan voel ik, op mijn jonge lippen
Die goedheid lijk een avond-zoen...
en zo z’n ogen toe te doen.
(origineel van Alice Nahon)
Dan kom je soms tot de ontdekking dat je wel degelijk schuld hebt.
Dan kom je tot de ontdekking dat je wel degelijk je geloof verloochend hebt in een split-second' soms.
Ik ben geen haar beter als Petrus om maar wat te noemen.
En heb ik vergeven? Het heeft jaren en jaren geduurd voordat ik het "gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren' over mijn lippen kreeg.
Het is voor mij - en ik weet voor velen - niet 'zomaar een gewoonte/sleur, maar een gebed wat ook in de andere zinnen ervan, een herinnering aan wat van mij verwacht wordt als christen.
-
Dat begrijp ik Martine, maar ik heb geleerd dat "schuld" iets anders is dan een "schuldgevoel" en ik kom net terug van een belangrijk gesprek met de psychiater over dergelijk onderscheid, dus weet echt wel waar ik het over heb.
En de voedselbank....iemand zei me nog kort geleden, dat er een dame kwam en vroeg om een gesneden brood, de vrouw van de voedselbank zei: " dat hebben we niet, maar ik heb wel een ongesneden brood<. De dame zei: Die hoef ik niet, want ik heb geen mes.
Hoeveel anekdotes wil je van me horen.
Nog eentje dan...mijn buurvrouw moest geopereerd worden en kwam in een 2 persoonskamer en zag een bed wat onbeslapen was maar vol met rommel. Tot ze zag dat er een geshawlde dame uit de douche kwam, ze mompelde tot haar schaamte: "nee hè".
De dame bleek te wonen in het asielzoekerscentrum in Luttelgeest hier vlakbij , het gaat over het ziekenhuis in Sneek.
Het ontbijt werd gebracht en deze dame riep luidkeels: "No eggs? " Why no eggs? "
Mijn buurvrouw zag later dat deze dame via een taxi naar het asielcentrum werd gebracht. Geheel kosteloos.
Zij moest echter parkeergeld betalen van € 6.50 meen ik en haar man moest haar weer ophalen zoals hij haar ook gebracht had en die auto rijdt niet op water.
En ik weet het wel , er zijn mega schrijnende gevallen en situaties. Maar de voedselbank kan je veel vertellen over hun ervaringen.
En de voedselbank....iemand zei me nog kort geleden, dat er een dame kwam en vroeg om een gesneden brood, de vrouw van de voedselbank zei: " dat hebben we niet, maar ik heb wel een ongesneden brood<. De dame zei: Die hoef ik niet, want ik heb geen mes.
Nog eentje dan...mijn buurvrouw moest geopereerd worden en kwam in een 2 persoonskamer en zag een bed wat onbeslapen was maar vol met rommel. Tot ze zag dat er een geshawlde dame uit de douche kwam, ze mompelde tot haar schaamte: "nee hè".
De dame bleek te wonen in het asielzoekerscentrum in Luttelgeest hier vlakbij , het gaat over het ziekenhuis in Sneek.
Het ontbijt werd gebracht en deze dame riep luidkeels: "No eggs? " Why no eggs? "
Mijn buurvrouw zag later dat deze dame via een taxi naar het asielcentrum werd gebracht. Geheel kosteloos.
Zij moest echter parkeergeld betalen van € 6.50 meen ik en haar man moest haar weer ophalen zoals hij haar ook gebracht had en die auto rijdt niet op water.
En ik weet het wel , er zijn mega schrijnende gevallen en situaties. Maar de voedselbank kan je veel vertellen over hun ervaringen.
-
Er is niets dat mij zo kwaad maakt als dit soort verhalen.
Bij ons komt niemand, maar dan ook niemand, in aanmerking voor de voedselbank als er geen fiat is van de Sociale Dienst - mensen die onder de Bijstandsnorm moeten rondkomen.
Iedereen heeft wel voorbeelden van waar het verkeerd ging op welk terrein dan ook.
Het is alles over één kam scheren. Eén verkeerd? Allemaal verkeerd.
Ik denk dan: hoeven jullie lekker niks te doen - want alle mensen die hulp vragen zijn oplichters - in welke vorm dan ook.
Bij ons komt niemand, maar dan ook niemand, in aanmerking voor de voedselbank als er geen fiat is van de Sociale Dienst - mensen die onder de Bijstandsnorm moeten rondkomen.
Iedereen heeft wel voorbeelden van waar het verkeerd ging op welk terrein dan ook.
Het is alles over één kam scheren. Eén verkeerd? Allemaal verkeerd.
Ik denk dan: hoeven jullie lekker niks te doen - want alle mensen die hulp vragen zijn oplichters - in welke vorm dan ook.
-
Idd en vandaar ook dat liefde bovenaan staat, al doet iemand alles nog zo vroom, goed en geweldig, zonder liefde is het niets.Zolderworm schreef:Ja, als je goede dingen doet, of goed voor medemensen bent, enkel omdat het als regel is voorgeschreven, dan heeft dat geen waarde.Gaitema schreef:Ongelofelijk, wat veel regels!
-
Ik begrijp er niets van dat jij "kromme tenen" krijgt van een gebed dat onze Here Jezus als voorbeeld gaf. Wat is er mis met het woordje "ons"?Wilsophie schreef:En heus Gait...ik krijg kromme tenen als ik hoor "bidden" "Geef ons heden ons dagelijks brood" vooral dat woordje "ons". Ik stoor mij er echt aan.
Als we niet bidden om ons levensonderhoud gaan we het als vanzelfsprekend beschouwen dat we het krijgen. We moeten ons ervan bewust zijn dat we in alles van Hem afhankelijk zijn.
Er zijn landen en omstandigheden waar zo'n gebed een voor de bidder zichtbaar belangrijke functie heeft.
Doe jij dan nooit meer iets waarmee je de Heer of je naaste verdriet doet? We moeten nog dagelijks voor reiniging naar de Hogepriester in het Heilige der Heilige. Daar is het kostbare bloed. Want zonder bloedstorting is er geen vergeving.Wilsophie schreef: En "vergeef ons onze schulden?" Hoezo? Dat heeft de Heer allang gedaan.
Zeker we mogen al leven in een geestelijk Koninkrijk. Daar waar Jezus erkend wordt als Koning en Priester, is Zijn Koninkrijk. Maar het moet op aarde nog wel gestalte krijgen.Wilsophie schreef: En het koninkrijk komt eraan ....absoluut... maar de gelovigen leven al in een verborgen Koninkrijk. Ik zal het nooit begrijpen.
Zal God er behagen in hebben om dat koninkrijk op aarde te vestigen als niemand daar naar uitziet? Mogen we onze verlangens niet onder woorden brengen in gebed?
Nee, Gods wil geschiedt nog niet op aarde, zoals in de hemel. Dus dat is een essentieel gebedspunt.Wilsophie schreef: Geschied Zijn wil op aarde dan?
Ik denk dat we allemaal God en elkaar liefde schuldig zijn. We zijn niet volmaakt. Je vindt zelf toch ook vaak dat je onterecht behandeld bent? Als wij elkaar niet vergeven, kan God ons niet vergeven.Wilsophie schreef: En vergeven wij echt onze schuldenaren? En wie zijn dat dan? Wie is mij iets schuldig?
Nee, de Here verzoekt niemand en als iemand verzocht wordt heeft dat te maken met zijn eigen begeerte, wordt in de Jacobus brief geschreven.Wilsophie schreef: Leidt ons niet in verzoeking? De Heer verzoekt toch niemand?
Maar satan probeert wel in te spelen op onze begeerten en dat kan hij niet doen buiten God om. Het kan dan ook een beproeving worden. Jezus heeft zijn redenen gehad om dit in het gebed in te passen.
Leg dat dan eens uit.... Hoe kan het dat je verlost bent van de boze, maar er wel last van hebt?Wilsophie schreef: En verlos ons van de Boze? Ik heb wel last van die gek, maar ben er wel van verlost.
God schakelt ons in in zijn verlossingswerk. Hij wil gebeden zijn. We zijn daarin zijn "medearbeiders", zoals geschreven is in 1 Kor. 3:9.Wilsophie schreef: En Hem zal alle dingen onderworpen worden, of wij dat nu bidden of niet.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
"Amen" zegt mijn ziel daar op!
-
Drie vragen:Wilsophie schreef:Dat begrijp ik Martine, maar ik heb geleerd dat "schuld" iets anders is dan een "schuldgevoel" en ik kom net terug van een belangrijk gesprek met de psychiater over dergelijk onderscheid, dus weet echt wel waar ik het over heb.
1) wat heb jij er aan om deze zaken aan te halen in deze draad?
2) als je weet hoe het bij voedselbank / ziekenhuis / COA er aan toe gaat, zou je dan ook deze tekst geschreven hebben?
3) "iemand zei me" en "mijn buurvrouw": ik hou het liever bij feiten. Wij kunnen niet meten wie "iemand" is en ook niet wie je "buurvrouw" is. Hoe betrouwbaar is dan het verhaal hier?
Ergo: ik vind je opmerkingen discriminerend, vertekenend en verre van realistisch.
Het klinkt hard maar ik wens feitelijk dat je én in een COA mag wonen én aangewezen mag zijn op de voedselbank.
Draai eens mee op beide locaties zou ik zeggen.
[modbreak Trajecto] Kort door de bocht met "wensen"; s.v.p. voortaan anders formuleren
-
IDEM!!!Martine schreef:"Amen" zegt mijn ziel daar op!
-
Een aantal reacties zou ik weer kunnen uitleggen, maar beperk het tot dit punt.Adinomis schreef:Doe jij dan nooit meer iets waarmee je de Heer of je naaste verdriet doet? We moeten nog dagelijks voor reiniging naar de Hogepriester in het Heilige der Heilige. Daar is het kostbare bloed. Want zonder bloedstorting is er geen vergeving.
Er is een onderscheid tussen schuldvergeving en het dagelijks Werk van de Hogepriester.
Zonder bloedstorting is er geen vergeving ,die bloedstorting heeft plaats gevonden op Golgotha. Dat was een werk aan de hele wereld, alle zonden zijn vergeven.
Maar nu komt wat ik bedoel te zeggen. Het bloed van het nieuwe verbond wat de hemelen is doorgegaan dat spreekt over het Werk van de Hogepriester aan gelovigen nu en niet "toen".
En daarvan zegt de Hebr. brief dat Hij is ingegaan in het Heiligdom, met het bloed van het nieuwe verbond, dat is niet het bloed onder het oude verbond. Ik hoop dat ik dat duidelijk kan maken.
De Heer reinigt ons binnenste van dag tot dag, daar is geen boetedoening voor nodig, hij wast dagelijks onze voeten, die vuil worden in onze wandel. Wat anders is als het gaat om schuldGEVOEL , dat zit ons dwars en dat willen we kwijt.
Ik mag door Zijn Werk rein voor God staan. Dus het gebed : "vergeef ons onze schulden" is een gebed wat niet van toepassing is in het genadeverbond, maar is voor straks wanneer men het koninkrijk binnen moet gaan in het Messiaanse rijk.
Het hele gebed is van toepassing als het koninkrijk op aarde zal komen.
Dat zegt het gebed ook. De Here Jezus heeft het Zelf nooit gebeden, Hij leerde het Zijn discipelen wijzend op de toekomst.
Daarom staat het in Mattheus, het evangelie dat spreekt van het "koninkrijk kome". Zijn wil is nu niet op aarde en in de hemel, het is nu de boze eeuw waarin satan regeert.