BdO schreef:Er is in ieder geval altijd "iets te ontnemen" zelfs bij wie niet heeft. Zie Mattheus 25:29
Dat iets zal dan wel "iets" zijn wat voor hemzelf belangrijk was, maar wat in Gods ogen geen waarde heeft.
Mijn persoonlijke interpretatie is dat de bijbel zichzelf hierover dus vastkletst. Die interpretatie is op dit forumdeel offtopic lijkt me, maar dat neemt niet weg dat andere interpretaties die dat niet zijn mijn interesse hebben.
Als jij vindt dat er iets niet klopt in de bijbel is het beter om in gesprek te gaan met God die ons dat Woord gegeven heeft. Je kunt het wel "vastkletsen" noemen, maar als je ervan uitgaat dat Gods wijsheid veel hoger is dan onze wijsheid dan mag je Hem ook vragen wat je daarmee aan moet. Dat is beter dan niet met hem in gesprek te gaan en het te veroordelen als "kletspraat".
BdO schreef:
Zou het in deze tekst gaan over materiele welvaart dan zijn er weinig bijbelteksten die op zo'n verivieerbare wijze de waarheid spreken. Echter lijkt dit mij toch niet de bedoeling van de tekst, waar nog bij komt dat een tekst op zo'n manier ook weer te weinig wishfull thinking kan inhouden.
Ik geloof ook niet dat materiële of andere welvaart vanzelfsprekend is als we Jezus volgen. Ik geloof wel in een gezegend leven, in de vrede die alle verstand te boven gaat. Ook Paulus kende - als volgeling van Jezus - verschillende omstandigheden. Maar hij kon die omstandigheden aan omdat God hem kracht verleende.
Paulus schreef:
Fil. 4:11 Niet dat ik dit zeg vanwege gebrek, want ik heb geleerd tevreden te zijn in de omstandigheden waarin ik verkeer.
12 En ik weet wat het is vernederd te worden, ik weet ook wat het is overvloed te hebben; in elk opzicht en in alles ben ik ingewijd, zowel in verzadigd te zijn als in honger te lijden, zowel in overvloed te hebben als in gebrek te lijden.
13 Alle dingen zijn mij mogelijk door Christus, Die mij kracht geeft.
2 Kor. 11:24 Van de Joden heb ik vijfmaal de veertig min één zweepslagen ontvangen.
25 Driemaal ben ik met de roede gegeseld, eenmaal ben ik gestenigd, driemaal heb ik schipbreuk geleden, een heel etmaal heb ik in volle zee doorgebracht.
26 Op reis was ik vaak in gevaar door rivieren, in gevaar door rovers, in gevaar van de kant van volksgenoten, in gevaar van de kant van heidenen, in gevaar in de stad, in gevaar in de woestijn, in gevaar op zee, in gevaar onder valse broeders,
27 in inspanning en moeite, vaak in nachten zonder slaap, in honger en dorst, vaak in vasten, in koude en naaktheid.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.