De Naam des HEEREN

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

De Naam des HEEREN is, wanneer die wordt uitgesproken in correct Hebreeuws, zo blijkt dus: YAHUAH.
De Naam van Jezus : YAHUSHUA, hetgeen betekent: de HEERE is redding.

Psalm 118:26 zegt dan ook:
Gezegend zij Hij, die daar komt in den Naam des HEEREN. Wij zegenen ulieden uit het huis des HEEREN.
In het Hebreeuws klinkt dat als volgt: " Baruch haba bashem YAHUAH . De Naam des HEEREN wordt als het ware in drie "lettergrepen" uitgesproken. YA-HOO-AH: Ik Was, Ik Ben, Ik Zal Zijn!
In EEN woord worden zo drie tijden bijeengebracht; het verleden, het heden en de toekomst.

Jesaja 44:6 zegt: " Zo zegt de HEERE, de Koning van Israel, en zijn Verlosser, de HEERE des heirscharen: Ik ben de Eerste, en Ik ben de Laatste, en behalve Mij is er geen God".

Wie is nu die Koning, en Wie is nu die Verlosser? Dat is de Here Jezus Christus.
Het verdient nadrukkelijke vermelding dat de Here God, Adonai YAHUAH in de Bijbel op veel verschillende manieren wordt aangesproken en met vele namen genoemd.

Ook wordt de Naam des HEEREN op verschillende plaatsen in de Schrift van diverse "toevoegingen" voorzien".
Ik zal de tien verschillende vormen waarin de Allerhoogste Naam wordt genoemd nog de revue laten passeren.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Wilsophie »

ineke, de uitspraak dat de Naam onder de broederen verkondigd zou worden, is toch een citaat uit de Psalmen?
Boeiend onderwerp. ik weet er niet zo veel van. Begreep wel nooit waarom Christenen ineens Yeshua gaan zeggen. Maar ik weet ook niet waarom geloven G'd gaan schrijven, maar dit terzijde.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:ineke, de uitspraak dat de Naam onder de broederen verkondigd zou worden, is toch een citaat uit de Psalmen?
Boeiend onderwerp. ik weet er niet zo veel van. Begreep wel nooit waarom Christenen ineens Yeshua gaan zeggen. Maar ik weet ook niet waarom geloven G'd gaan schrijven, maar dit terzijde.
Ja, het is een citaat uit Psalm 22:23.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

Trajecto schreef: Maar het staat er niet; dat het volk dat deed.
Er staat "Kurios" oftewel HEER oftewel Adonai. En dat mocht het volk toch zeggen?
Ik denk dat het feit dat Jezus door het volk ook "de Zoon van David" werd genoemd een duidelijke aanwijzing was dat ze in Hem de Messias herkenden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Adinomis schreef:
Trajecto schreef: Maar het staat er niet; dat het volk dat deed.
Er staat "Kurios" oftewel HEER oftewel Adonai. En dat mocht het volk toch zeggen?
Ik denk dat het feit dat Jezus door het volk ook "de Zoon van David" werd genoemd een duidelijke aanwijzing was dat ze in Hem de Messias herkenden.
Dat zou kunnen, echter meende men dat Hij Zijn Koninkrijk op aarde zou oprichten op dat moment, en de Romeinen zou "verjagen". Dat was uiteraard niet het geval.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Wilsophie »

Ik heb weleens de indruk dat het Christendom ook bezig is een koninkrijk op aarde op te richten, maar dat is niet echt het onderwerp, dat begrijp ik.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:Ik heb weleens de indruk dat het Christendom ook bezig is een koninkrijk op aarde op te richten, maar dat is niet echt het onderwerp, dat begrijp ik.

Ja, een van de grootste misverstanden is altijd geweest dat mensen denken zelf een koninkrijk op aarde op te richten, maar dat lukt nooit.
Modbreak Piebe: Onnodig hoofdlettergebruik aangepast.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:ineke, de uitspraak dat de Naam onder de broederen verkondigd zou worden, is toch een citaat uit de Psalmen?
Boeiend onderwerp. ik weet er niet zo veel van. Begreep wel nooit waarom Christenen ineens Yeshua gaan zeggen. Maar ik weet ook niet waarom geloven G'd gaan schrijven, maar dit terzijde.
Ik zou de vraag anders willen stellen, waarom zijn de christenen Jezus gaan zeggen? In moslimlanden zeggen ze Isa.
Als Maria (Maryam) haar zoon aansprak zal ze Hem gewoon Yeshua (of Yehoshua) genoemd hebben.
Het is de "vergrieksing" van het geloof. Het Griekse denken heeft in veel opzichten schade toegebracht aan de Hebreeuwse wortels van de bijbel. We zijn meer verheidenst dan we vaak zelf beseffen. Maar dat zou een hoofdstuk apart zijn,.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

Adinomis schreef:
Wilsophie schreef:ineke, de uitspraak dat de Naam onder de broederen verkondigd zou worden, is toch een citaat uit de Psalmen?
Boeiend onderwerp. ik weet er niet zo veel van. Begreep wel nooit waarom Christenen ineens Yeshua gaan zeggen. Maar ik weet ook niet waarom geloven G'd gaan schrijven, maar dit terzijde.
Ik zou de vraag anders willen stellen, waarom zijn de christenen Jezus gaan zeggen? In moslimlanden zeggen ze Isa.
Als Maria (Maryam) haar zoon aansprak zal ze Hem gewoon Yeshua (of Yehoshua) genoemd hebben.
Het is de "vergrieksing" van het geloof. Het Griekse denken heeft in veel opzichten schade toegebracht aan de Hebreeuwse wortels van de bijbel. We zijn meer verheidenst dan we vaak zelf beseffen. Maar dat zou een hoofdstuk apart zijn,.

Ik heb al aangegeven dat het niet uitmaakt of wij nu de Naam Jezus gebruiken of de Hebreeuwse Naam Yeshua . De Heer weet precies Wie we bedoelen. Het heeft niets met "verheidenst" te maken. Nogmaals, niet de letter maakt levend, maar de Geest. Het gaat om ons hart waarmee we Hem aanroepen.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Trajecto »

Adinomis schreef: Ik zou de vraag anders willen stellen, waarom zijn de christenen Jezus gaan zeggen? In moslimlanden zeggen ze Isa.
Als Maria (Maryam) haar zoon aansprak zal ze Hem gewoon Yeshua (of Yehoshua) genoemd hebben.
Het is de "vergrieksing" van het geloof. Het Griekse denken heeft in veel opzichten schade toegebracht aan de Hebreeuwse wortels van de bijbel. We zijn meer verheidenst dan we vaak zelf beseffen. Maar dat zou een hoofdstuk apart zijn,.
Arabisch sprekende christenen gebruiken dan weer een andere naam dan "Isa"

Christian Arabic version of the name of Jesus > Yasū‘ (يَسُوعَ)
Jesus Christ > Yasū‘u l-Masīḥ (يَسُوعُ المسيح)

(zie deze Engelse Wikipedialijst.)
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

Trajecto schreef:
Arabisch sprekende christenen gebruiken dan weer een andere naam dan "Isa"

Christian Arabic version of the name of Jesus > Yasū‘ (يَسُوعَ)
Jesus Christ > Yasū‘u l-Masīḥ (يَسُوعُ المسيح)

(zie deze Engelse Wikipedialijst.)
Ja, dat klopt. Die naam komt beter overeen met de originele naam. Ik heb veel te maken gehad met farsi sprekende christenen en die zeggen: Isaye Masih عیسی مسیح Daarin zit ook weer het woord Isa, maar de toevoeging Masih verwijst duidelijk naar de Hebreeuwse Messias. Dat is bij ons weer vergriekst tot Christus.
Ineke Kitty heeft wel gelijk dat het gaat om het geestelijke aspect. Natuurlijk, dat moet bovenaan staan. Maar dat betekent niet dat we daarom maar nonchalant de trend van de wereld moeten volgen.
Als de Joden door ons jaloers moeten worden op hun eigen Messias, moeten we deze niet onherkenbaar voor hen maken. Dat is ook een geestelijk aspect. In een topic waarin de overeenkomsten tussen Jozef en Jezus werden geschetst, stonden onder meer de volgende voorbeelden:
Toen de broers bij Jezus kwamen herkenden ze Hem niet. Zo herkennen de Joden die blind zijn Jezus niet.
Jozef zag er ook anders uit dan zijn broers. Egyptenaren gebruiken oogschaduw enz.-Jezus heeft door de vermenging met de heidense cultuur voor de Joden ook een ander uiterlijk gekregen.
De naam van Jozef werd veranderd in Safenat-Paneach-- De naam van Yeshua Messias werd veranderd in Jezus Christus en Isa.
Over die vergrieksing schreef ik in een ander topic:
Het is de vraag waarom ze Jezus niet als Messias aanvaarden. In de eerste plaats heeft God hen tijdelijk verblind. Maar een andere reden is dat het woord Jezus associaties bij hen oproept aan antisemitisme, aan heidenen die hen gedood en tot het uiterste vervolgd hebben in de naam van Jezus. Als ze aan het christelijk geloof denken zien ze het beeld dat de westerse wereld hen heeft voorgeschoteld en dat totaal vreemd is aan hun Torah: godsdienstige symbolen, klokgelui, afbeeldingen van het kind Jezus in de armen van Maria, monniken in bruine pijen die kruistekens maken op hun borst en die iconen kussen. Afbeeldingen van Jezus met blonde haren en blauwe ogen. Kathedralen, orgelmuziek en godsdienstige gewaden. Het zijn twee godsdiensten die zover uit elkaar liggen dat er geen brug zo lang is om de afstand te overbruggen en godsdiensten die bovendien vijandig naar elkaar zijn.

Wat ik hierboven schrijf komt uit het boek "waarom ik?" van Jacob Damkani, een Jood die zijn Joodse Messias Yeshua inmiddels heeft aanvaard.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door meribel »

Adinomis schreef:
Wilsophie schreef:ineke, de uitspraak dat de Naam onder de broederen verkondigd zou worden, is toch een citaat uit de Psalmen?
Boeiend onderwerp. ik weet er niet zo veel van. Begreep wel nooit waarom Christenen ineens Yeshua gaan zeggen. Maar ik weet ook niet waarom geloven G'd gaan schrijven, maar dit terzijde.
Ik zou de vraag anders willen stellen, waarom zijn de christenen Jezus gaan zeggen? In moslimlanden zeggen ze Isa.
Als Maria (Maryam) haar zoon aansprak zal ze Hem gewoon Yeshua (of Yehoshua) genoemd hebben.
Het is de "vergrieksing" van het geloof. Het Griekse denken heeft in veel opzichten schade toegebracht aan de Hebreeuwse wortels van de bijbel. We zijn meer verheidenst dan we vaak zelf beseffen. Maar dat zou een hoofdstuk apart zijn,.
Ik begrijp niet de zin, we zijn meer verheidenst dan we vaak zelf beseffen,
want er is toch niet een niveau in heiden zijn?
Ik dacht altijd een heiden is een niet-jood. Of je nu christen bent of niet.
Of klopt dat niet?
Piebe

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Piebe »

In de bijbel betekent heidenen in essentie niets anders dan volken. :)
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

meribel schreef:
Ik begrijp niet de zin, we zijn meer verheidenst dan we vaak zelf beseffen,
want er is toch niet een niveau in heiden zijn?
Ik dacht altijd een heiden is een niet-jood. Of je nu christen bent of niet.
Of klopt dat niet?
Het is inderdaad zo dat een heiden een niet-Jood is. Maar het heidendom heeft vanouds andere religieuze wortels dan het Jodendom.
Die oude wortels zijn door de eeuwen heen niet uitgeroeid, maar hebben ongemerkt een plaats gekregen in de christelijke cultuur.
We zien dat o,a. in allerlei gebruiken bij christelijke feesten die ook op data worden gehouden die betekenis hadden in een afgodische cultuur. Zelfs vele namen uit de bijbel zijn vergriekst.
De namen van de dagen en de maanden dragen nog de namen van afgoden. Onze kalender, die afwijkt van de bijbelse kalender (door God ingesteld), de bijbelse feesten, die profetische schaduwen vooruitwerpen op wat nog komen gaat, maakt dat ons zicht daarop vertroebeld is.
Je zou het boek Wake Up daarover eens moeten lezen. Ook in de Kesjercursus wordt de vinger daarbij gelegd.
Laatst gewijzigd door Adinomis op 20 okt 2014, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door meribel »

ja goed, dat begrijp ik, zoals we bijv. kerstfeest vieren en dergelijke.
Maar is het erg dat we bijv. Jesus zeggen ipv Yeshua of kerstfeest vieren?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

meribel schreef:ja goed, dat begrijp ik, zoals we bijv. kerstfeest vieren en dergelijke.
Maar is het erg dat we bijv. Jesus zeggen ipv Yeshua of kerstfeest vieren?
Het allerbelangrijkste is dat je God liefhebt en Hem welbehagelijk wilt zijn. Vanuit die houding laat de Heilige Geest wel zien wat er veranderen moet in ons leven.
De één kan in een heel ander proces zitten dan de ander. Of iets erg is kan ik niet voor een ander bepalen. We zitten allemaal in een proces van vernieuwing en heiliging.
Het is goed zo'n vraag in gebed te brengen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door meribel »

ok duidelijk wat je bedoelt.
dat is ook iets om continu in gebed te hebben, doe ik het naar Uw Wil.
Ik zal het nog eens laten bezinken verder.
En niet met iedereen gaat de Here dezelfde weg denk ik.
Piebe

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Piebe »

meribel schreef:ja goed, dat begrijp ik, zoals we bijv. kerstfeest vieren en dergelijke.
Maar is het erg dat we bijv. Jesus zeggen ipv Yeshua of kerstfeest vieren?
Nee dat is niet erg, we doen het ter ere van God en die kennen we bij de naam Jezus. Het is nergens voor nodig om de naam Jezus te verjoodsen, dat is slechts ijdelheid.
Piebe

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Piebe »

Adinomis schreef: De namen van de dagen en de maanden dragen nog de namen van afgoden. Onze kalender, die afwijkt van de bijbelse kalender (door God ingesteld), de bijbelse feesten, die profetische schaduwen vooruitwerpen op wat nog komen gaat, maakt dat ons zicht daarop vertroebeld is.
Je zou het boek Wake Up daarover eens moeten lezen. Ook in de Kesjercursus wordt de vinger daarbij gelegd.
Alles wat buiten Christus gebeurd is afgoderij. Of dacht je dat het niet-joden waren die hun knie voor Baal gebogen hadden. ;)

Nee, wij hebben een priester voor eeuwig en zoals je weet heeft Mozes nooit wat over Juda gezegd aangaande het priesterambt.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Wilsophie »

Ik meende dat Christus een titel is. "De Gezalfde" en gezalfden waren koningen en priesters, er staat : "Hij werd tot HEERE en tot Christus gesteld, en dat gebeurde toen Hij uitermate verhoogd werd.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Wilsophie »

"Mary called Him Jesus but I call Him Lord".
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

meribel schreef:ok duidelijk wat je bedoelt.
dat is ook iets om continu in gebed te hebben, doe ik het naar Uw Wil.
Ik zal het nog eens laten bezinken verder.
En niet met iedereen gaat de Here dezelfde weg denk ik.
Mooi Meribel!

de laatste twee verzen van Psalm 139 vormen ook mijn voortdurend gebed:
Psalm 139:23 Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart,
toets mij en ken mijn gedachten;
24 zie, of bij mij een heilloze weg is, en leidt mij op de eeuwige weg.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Ik meende dat Christus een titel is. "De Gezalfde" en gezalfden waren koningen en priesters, er staat : "Hij werd tot HEERE en tot Christus gesteld, en dat gebeurde toen Hij uitermate verhoogd werd.
Christus is inderdaad een titel die "Gezalfde" betekent. Het is de vertaling van het Hebreeuwse woord Messias. Volgens mijn bijbels woordenboek werd Christus een eigennaam van Jezus. Daarbij wordt verwezen naar Rom. 6:4 en 1 Kor. 1:12.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door ineke-kitty »

De Naam des HEEREN wordt dus op verschillende plaatsen in de Schrift van diverse "toevoegingen" voorzien.

1] In Genesis 22:14 wordt de HEERE: YAHUAH Jireh genoemd: De HEERE zal het voorzien.

Genesis 22:14
En Abraham noemde de naam van die plaats: De HEERE zal het voorzien. Waarom heden ten dage gezegd wordt: Op den berg des HEEREN zal het voorzien worden.

Abraham zegt: de HEERE zal Zichzelf van een Lam voorzien. Dat Lam is een type van Jezus Christus, het Lam Gods.
Hier blijkt dat de Here HEERE waarlijk God is, omdat Hij als Enige de toekomst kent. God kan vooruitkijken en weet precies wat er gaat gebeuren. God is die toekomst. Alleen God kan dat.

2] Exodus 15:26: hier wordt de HEERE: YAHUAH Rafeka genoemd.
Namelijk: de Here uw Heelmeester.

3] In Exodus 17:15 wordt de Here HEERE, YAHUAH Nisi genoemd: de HEERE is mijn Banier.

En Mozes bouwde een altaar; en hij noemde deszelfs naam: De HEERE is mijn Banier.
De HEERE is mijn Banier, mijn Vaandel in de strijd. Bij de strijd van het volk Israel tegen de vijanden, met name de Amalekieten, gold toen en geldt nog steeds:

Exodus 14:14
De HEERE zal voor ulieden strijden, en gij zult stil zijn.

later meer daarover.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: De Naam des HEEREN

Bericht door Vertrokken user_2 »

Adinomis schreef: Maar het heidendom heeft vanouds andere religieuze wortels dan het Jodendom.
Die oude wortels zijn door de eeuwen heen niet uitgeroeid, maar hebben ongemerkt een plaats gekregen in de christelijke cultuur.
Het jodendom heeft ook heidense wortels en zijn ook niet uit te roeien. Net zoals in het christendom zijn er ruimschoots invloeden van buiten. Met name Kanaanitische religies, maar ook tijdens de Babylonische ballingschap waren er babylonische invloeden, en later hellenistische invloeden. Die zijn nooit ongemerkt gebleven...

We zien dat o,a. in allerlei gebruiken bij christelijke feesten die ook op data worden gehouden die betekenis hadden in een afgodische cultuur. Zelfs vele namen uit de bijbel zijn vergriekst.
En terecht! Christus is gekomen om zowel joden als heidenen in Zijn Nieuwe Verbond op te nemen... dat die heidense feesten zijn vervangen door christelijke, geeft duidelijk de overwinning van het Evangelie van Christus over het heidendom aan...
De namen van de dagen en de maanden dragen nog de namen van afgoden. Onze kalender, die afwijkt van de bijbelse kalender (door God ingesteld), de bijbelse feesten, die profetische schaduwen vooruitwerpen op wat nog komen gaat, maakt dat ons zicht daarop vertroebeld is.

De 'bijbelse kalender' zo die al zou bestaan, is overgenomen van de babyloniers. (helaas werken tabellen hier niet)

Hebrew

Babylonian

Equivalent



Nisan (Abib)

Nisanu

Mar./Apr.


Iyyar

Ayaru

Apr./May


Sivan

Siwanu/Simanu

May/June


Tammuz

Duʾuzu

June/July


Ab

Abu

July/Aug.


Elul

Elulu/Ululu

Aug./Sept.


Tishri

Tisritu

Sept./Oct.


(Mar)hesvan

(W)arah-sammu

Oct./Nov.


Kislev

Kisliwu/Kislimu

Nov./Dec.


Tebet

Tebitu

Dec./Jan.


Shĕbat

Sabatu

Jan./Feb.


Adar

Addaru

Feb./Mar.



Naast de heidense invloeden in het jodendom, hebben we in het NT natuurlijk Paulus (uit Tarsus notabene!), die vrolijk griekse filosofen en dichters aanhaalt in zijn redevoeringen over het christendom. En terecht! Jezus kwam om zowel joden als heidenen op te nemen in Zijn Nieuwe Verbond.