Het Mattheüs-Evangelie
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Site Admin
- Man/Vrouw: M
Re: Het Mattheüs-Evangelie
[modbreak Trajecto]
Draad min of meer ontspoord.
Bij verzoeken om de draad weer te openen graag aangeven wat men bespreken wil.
Ik kan hier niet een doornemen en bespreken van het Mattheüs-evangelie ontdekken in de recente posts.
Draad min of meer ontspoord.
Bij verzoeken om de draad weer te openen graag aangeven wat men bespreken wil.
Ik kan hier niet een doornemen en bespreken van het Mattheüs-evangelie ontdekken in de recente posts.
Nulla aetas ad discendum sera
-
- Site Admin
Topic weer open.
Graag on-topic weer verder.
Graag on-topic weer verder.
Nulla aetas ad discendum sera
-
- Man/Vrouw: V
Ik geloof dat dit het laatste stukje Mattheüs was dat in bespreking werd gegeven. Deze zieke geloofde dat Jezus hem zou kunnen genezen maar hij wist niet of Jezus dat wel wilde. Wij zouden zeggen: "natuurlijk wil Jezus dat.....". Maar is dat zo in alle gevallen? Jezus ergert zich kennelijk niet aan die schijnbare (?) onzekerheid over de wil. Hij ziet dat de man gelooft en dat is voor Hem belangrijk. Misschien vroeg hij het wel met dezelfde intentie als een man een vrouw ten huwelijk vraagt. Zo'n man verwacht geen afwijzing, daarvoor kennen ze elkaar te goed. In ieder geval zegt Jezus: "Ik wil"! Wat mooi.... En daar achteraan: "wordt rein!"Gaitema schreef:In het boek dat ik lees van de dominee lees ik dat dit een volgorde is waarin dit gebeurde. Eerst heb je de Bergrede en daarna volgen er drie wonderen van drie mensen die bij het Koninkrijk worden toegevoegd. Een melaatse, een heiden en een vrouw. Ondergeschikten voor die tijd.Matteüs 8:1-4
8
1 Hij daalde de berg af en grote mensenmassa’s volgden hem.
Genezingen en navolging
2 Er kwam iemand naar hem toe die aan huidvraat leed. Hij wierp zich voor hem neer en zei: ‘Heer, als u wilt, kunt u mij rein maken.’ 3 Jezus strekte zijn hand uit, raakte hem aan en zei: ‘Ik wil het, word rein.’ En meteen was hij gereinigd van zijn huidvraat. 4 Jezus zei tegen hem: ‘Denk erom dat u er met niemand over praat, maar ga u aan de priester laten zien en breng als getuigenis voor de mensen het offer dat Mozes heeft voorgeschreven.’
Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Jezus doorbreekt dat wat voor onrein wordt aangezien, door de melaatse aan te raken. Hij helpt, ondanks dat.
Hij houdt de goedkope handenklappers op een afstand door de zeggen er niet over te spreken, maar geeft ook de genen voor wie het ook bestemd is de gelegenheid een geloofskeuze te maken, bij het zien van de getuigenis in de tempel, als de man het voorgeschreven offer voor de genezing brengt.
Dit woord bevat de scheppende kracht die we ook in Genesis 1 lezen. Hij sprak ..... en het was er.
Jezus geeft hem opdracht om naar de priester te gaan en het voorgeschreven offer te brengen. Ook hier zien we dat Jezus zich aan de wet houdt. Het voorgeschreven offer staat beschreven in Exodus 14. Twee vogels, waarvan er één geslacht wordt en dan moet de levende vogel gedoopt worden in het bloed van de geslachte vogel, tezamen met cederhout, karmozijn en hysop. (Daarna ook weer twee lammeren en een graanoffer.)
Nadat de melaatse met dit bloed besprengd was, werd de levende vogel in het open veld vrij gelaten. Een beeld van het bloed van Christus waardoor degene die daarin "gedoopt" is echt vrij is. Melaatsheid is blijkbaar een beeld van de zonde. Maar de reiniging is een beeld van de dood en de opstanding van Jezus en daarmee onze vrijspraak.
Rom. 4:25 die is prijsgegeven om onze overtredingen en is opgewekt om onze rechtvaardiging.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Precies.Zolderworm schreef:Ja, als je goede dingen doet, of goed voor medemensen bent, enkel omdat het als regel is voorgeschreven, dan heeft dat geen waarde.Gaitema schreef:Ongelofelijk, wat veel regels!
Het lijkt me ook dat Jezus daar doorheen wilde breken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Je ziet hier heel duidelijk hoe God sprak door de geboden over wat Jezus deed op Golgota.Adinomis schreef:Ik geloof dat dit het laatste stukje Mattheüs was dat in bespreking werd gegeven. Deze zieke geloofde dat Jezus hem zou kunnen genezen maar hij wist niet of Jezus dat wel wilde. Wij zouden zeggen: "natuurlijk wil Jezus dat.....". Maar is dat zo in alle gevallen? Jezus ergert zich kennelijk niet aan die schijnbare (?) onzekerheid over de wil. Hij ziet dat de man gelooft en dat is voor Hem belangrijk. Misschien vroeg hij het wel met dezelfde intentie als een man een vrouw ten huwelijk vraagt. Zo'n man verwacht geen afwijzing, daarvoor kennen ze elkaar te goed. In ieder geval zegt Jezus: "Ik wil"! Wat mooi.... En daar achteraan: "wordt rein!"Gaitema schreef:In het boek dat ik lees van de dominee lees ik dat dit een volgorde is waarin dit gebeurde. Eerst heb je de Bergrede en daarna volgen er drie wonderen van drie mensen die bij het Koninkrijk worden toegevoegd. Een melaatse, een heiden en een vrouw. Ondergeschikten voor die tijd.Matteüs 8:1-4
8
1 Hij daalde de berg af en grote mensenmassa’s volgden hem.
Genezingen en navolging
2 Er kwam iemand naar hem toe die aan huidvraat leed. Hij wierp zich voor hem neer en zei: ‘Heer, als u wilt, kunt u mij rein maken.’ 3 Jezus strekte zijn hand uit, raakte hem aan en zei: ‘Ik wil het, word rein.’ En meteen was hij gereinigd van zijn huidvraat. 4 Jezus zei tegen hem: ‘Denk erom dat u er met niemand over praat, maar ga u aan de priester laten zien en breng als getuigenis voor de mensen het offer dat Mozes heeft voorgeschreven.’
Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Jezus doorbreekt dat wat voor onrein wordt aangezien, door de melaatse aan te raken. Hij helpt, ondanks dat.
Hij houdt de goedkope handenklappers op een afstand door de zeggen er niet over te spreken, maar geeft ook de genen voor wie het ook bestemd is de gelegenheid een geloofskeuze te maken, bij het zien van de getuigenis in de tempel, als de man het voorgeschreven offer voor de genezing brengt.
Dit woord bevat de scheppende kracht die we ook in Genesis 1 lezen. Hij sprak ..... en het was er.
Jezus geeft hem opdracht om naar de priester te gaan en het voorgeschreven offer te brengen. Ook hier zien we dat Jezus zich aan de wet houdt. Het voorgeschreven offer staat beschreven in Exodus 14. Twee vogels, waarvan er één geslacht wordt en dan moet de levende vogel gedoopt worden in het bloed van de geslachte vogel, tezamen met cederhout, karmozijn en hysop. (Daarna ook weer twee lammeren en een graanoffer.)
Nadat de melaatse met dit bloed besprengd was, werd de levende vogel in het open veld vrij gelaten. Een beeld van het bloed van Christus waardoor degene die daarin "gedoopt" is echt vrij is. Melaatsheid is blijkbaar een beeld van de zonde. Maar de reiniging is een beeld van de dood en de opstanding van Jezus en daarmee onze vrijspraak.Rom. 4:25 die is prijsgegeven om onze overtredingen en is opgewekt om onze rechtvaardiging.
-
De uitleg van de "Handboek bij de bijbel" vind ik mooi kort en krachtig:Matteüs 8:5-13
Een Romeinse officier vraagt om hulp
5Jezus ging naar Kafarnaüm. Daar kwam een Romeinse officier bij hem. Hij vroeg Jezus om hulp. 6Hij zei: ‘Heer, mijn zoon kan niet lopen en heeft erge pijn. Hij ligt thuis op bed.’ 7Jezus zei: ‘Ik zal met je meegaan en hem beter maken.’
8Maar de officier zei: ‘Heer, kom alstublieft niet naar mijn huis, want dat ben ik niet waard. U hoeft alleen maar te zeggen dat mijn zoon beter moet worden. Dan zal dat gebeuren. 9Want ik moet zelf ook doen wat mijn generaal zegt. En mijn soldaten moeten doen wat ik zeg. Als ik tegen een soldaat zeg: ‘Je moet gaan,’ dan gaat hij. En als ik zeg: ‘Je moet komen,’ dan komt hij. En als ik tegen mijn knecht zeg: ‘Doe dit,’ dan doet hij het.’
Jezus is verbaasd
10Toen Jezus hoorde wat de officier zei, was hij verbaasd. Hij zei tegen de mensen die met hem meegingen: ‘Luister goed naar mijn woorden: Zo’n groot geloof heb ik in heel Israël nog niet gezien!
11Mensen uit alle landen zullen in Gods nieuwe wereld komen. Ze zullen er feestvieren met Abraham, Isaak en Jakob. 12Maar er zullen ook mensen zijn die niet naar binnen mogen. Ook al was de nieuwe wereld wel voor hen bedoeld. Ze worden weggestuurd naar de donkerste plaats. Daar huilen ze van ellende en spijt.’
13Daarna zei Jezus tegen de officier: ‘Ga maar rustig naar huis. Je geloofde dat je zoon beter zou worden. Dat zal ook gebeuren.’ Precies op dat moment werd de jongen beter.
Uit: Bijbel in Gewone Taal
© 2014 Nederlands Bijbelgenootschap
Die ook Matteüs 15:21-28 :De knecht van de centurio. De missie van Jezus betreft Israël, maar onder zijn eigen mensen heeft Hij nooit zoveel geloof aangetroffen als bij de Romeinse officier, die autoriteit herkende zodra hij die zag
Jezus doet wonderen
Jezus maakt een meisje beter
21Jezus reisde weer verder. Hij ging naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22Een vrouw uit dat gebied kwam naar Jezus toe. Ze was niet Joods. Ze riep tegen Jezus: ‘Heer, Zoon van David! Heb medelijden met mij! Mijn dochter heeft een kwade geest in zich, het gaat heel slecht met haar.’
23Maar Jezus reageerde niet. De leerlingen zeiden tegen Jezus: ‘Stuur die vrouw alstublieft weg. Ze loopt maar achter ons aan te schreeuwen.’ 24Jezus zei: ‘God heeft mij de opdracht gegeven om alleen naar de mensen van Israël te gaan. Want zij zijn net verdwaalde schapen.’
25Maar de vrouw kwam dichterbij en knielde voor Jezus. Ze zei: ‘Heer, help mij toch!’ 26Jezus antwoordde: ‘Je moet het brood voor de kinderen niet aan de honden voeren.’ 27De vrouw zei: ‘Inderdaad, Heer. Maar er vallen ook stukjes brood onder de tafel. En dat mogen de honden opeten.’
28Jezus zei tegen haar: ‘Je hebt een groot geloof. Wat je gevraagd hebt, zal gebeuren.’ En vanaf dat moment was de dochter van de vrouw beter.
-
het is heel mooi en helder te zien. Het is hier echt iets van vertrouwen hebben. Jezus doet het allemaal. Het is moeilijk te geloven dat Jezus ons helpt. Dat was het al wanneer je Hem dus in levende lijve toen tegen kwam. Des te moeilijker nu, terwijl Jezus 2000 jaar niet meer in een lichaam op deze aarde rond loopt. Al laat Hij zich wel zien en de mensen aan wie Hij zich laat zien, zijn toch vaak ook weer niet wonderbaarlijk heilig en super gelovig. Een snufje hoop en geloof en soms zelfs dat dit door Jezus' verschijning doet opleven is voldoende voor Jezus.
Hij zoekt de basis om te kunnen zaaien, om er hulp te kunnen geven. Soms is het dus door op de poort te rammelen en dat Hij daarna binnenkomt als er wordt open gedaan. Soms? Nee, eigenlijk altijd. Het begon met Zijn "Woord" en dat bracht leven in het zaadje dat God "al scheppende" (weer de eerste stap van God) eens gevormd had.
Hij zoekt de basis om te kunnen zaaien, om er hulp te kunnen geven. Soms is het dus door op de poort te rammelen en dat Hij daarna binnenkomt als er wordt open gedaan. Soms? Nee, eigenlijk altijd. Het begon met Zijn "Woord" en dat bracht leven in het zaadje dat God "al scheppende" (weer de eerste stap van God) eens gevormd had.
-
In dit gedeelte zien we Romeinse officier, een overste over honderd, die erkent dat Jezus macht heeft over Zijn Schepping. Hij weet dat het Woord dat uit Zijn mond komt kracht heeft. De machten van duisternis, ziekte en dood zijn aan Jezus onderworpen. Daarom weet hij dat een woord uit zijn mond genoeg is om zijn zoon te doen genezen. Geen bezweringen, rituelen of andere poespas is nodig. Jezus hoeft zelfs niet in zijn huis te komen, want hij weet dat Joden niet bij heidenen in huis mogen komen. Dat is overigens geen bijbels gebod, maar de overste houdt wel rekening met die menselijke voorschriften die algemeen geldig waren. Hieruit blijkt een fijngevoeligheid van een buitenstaander. Voor heidenen gold ook een beperking bij het tempelbezoek. In het tempelcomplex bevond zich een "voorhof der heidenen". Ik weet niet of dat een bijbels voorschrift was of dat dit ook een bijgemaakte wet was. Wie weet dat?Gaitema schreef:Matteüs 8:5-13
Een Romeinse officier vraagt om hulp
5Jezus ging naar Kafarnaüm. Daar kwam een Romeinse officier bij hem. Hij vroeg Jezus om hulp. 6Hij zei: ‘Heer, mijn zoon kan niet lopen en heeft erge pijn. Hij ligt thuis op bed.’ 7Jezus zei: ‘Ik zal met je meegaan en hem beter maken.’
8Maar de officier zei: ‘Heer, kom alstublieft niet naar mijn huis, want dat ben ik niet waard. U hoeft alleen maar te zeggen dat mijn zoon beter moet worden. Dan zal dat gebeuren. 9Want ik moet zelf ook doen wat mijn generaal zegt. En mijn soldaten moeten doen wat ik zeg. Als ik tegen een soldaat zeg: ‘Je moet gaan,’ dan gaat hij. En als ik zeg: ‘Je moet komen,’ dan komt hij. En als ik tegen mijn knecht zeg: ‘Doe dit,’ dan doet hij het.’
Jezus is verbaasd
10Toen Jezus hoorde wat de officier zei, was hij verbaasd. Hij zei tegen de mensen die met hem meegingen: ‘Luister goed naar mijn woorden: Zo’n groot geloof heb ik in heel Israël nog niet gezien!
11Mensen uit alle landen zullen in Gods nieuwe wereld komen. Ze zullen er feestvieren met Abraham, Isaak en Jakob. 12Maar er zullen ook mensen zijn die niet naar binnen mogen. Ook al was de nieuwe wereld wel voor hen bedoeld. Ze worden weggestuurd naar de donkerste plaats. Daar huilen ze van ellende en spijt.’
13Daarna zei Jezus tegen de officier: ‘Ga maar rustig naar huis. Je geloofde dat je zoon beter zou worden. Dat zal ook gebeuren.’ Precies op dat moment werd de jongen beter.
In ieder geval is Jezus verwonderd over het geloof van deze man. Wat mist Hij dat bij de Leidslieden van Zijn volk en wat doet Hem dat verdriet. Er zullen kinderen van het Koninkrijk buiten geworpen worden, terwijl gelovigen uit andere landen in de wereld maaltijd zullen houden met Abraham, Izaäk en Jakob. Is dit de Bruiloft van het Lam? En wat wordt er met de buitenste duisternis bedoeld, waar geweend wordt en tandengeknars is? Is dat de hel? Is dat de grote verdrukking?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Ik zie het niet als rammelen en ik denk ook niet dat mensen het als rammelen ervaren, als ze het sowieso al ervaren, wat al genoeg zegt over de mate en manier van kloppen denk ik, het is aanbiedend.Gaitema schreef:Soms is het dus door op de poort te rammelen en dat Hij daarna binnenkomt als er wordt open gedaan. Soms? Nee, eigenlijk altijd.
-
Ooit kwam die centurion ook aan de orde, en men ontkende destijds ( niet op dit forum) dat het betekende dat het een hoofdman over honderd was. Men kwam met allerlei uitleg aan wat die Centurion zou zijn. Geschiedkundig gezien. Ik lees het gewoon als de Kof die spreekt over het Koninkrijk zoals heel Mattheus dat doet.
Ook dat honderdste schaap heeft te maken in de toekomst over het ingaan in het koninkrijk.
De Kof is die letter met een getalswaarde van 100 en heeft de betekenis van " het oog van de naald" de Gimmel ....de kameel, namelijk het getal drie is kenmerkend voor het bekende spreekwoord.
Want de drie delen op de honderd levert toch een kudde kamelen op . 100:3 = 33,333333333 enz. Dat kan dus niet het is ondeelbaar. Dus is het moeilijker dat een kameel door het oog van de naald gaat, of was het juist makkelijker, dat ben ik even kwijt, dan dat een rijkaard het koninkrijk binnen gaat? Zoiets ongeveer.
Het is natuurlijk prachtige beeldspraak in relatie tot de getallensymboliek en dus.... naar mijn visie wijst de hoofdman over honderd ook naar het Koninkrijk wat gevestigd zal worden. De Centurion, de honderd. en na de 100 volgen er nog de Resh, de 200, de Shien, de 300, de tand en de Thaf de 400 het kruis, want de 400 is het getal wat spreekt over de vier windstreken en dus over de aardse dingen, en die eindigen bij het kruis, en dan breekt de 5 aan, de bedeling van de genade.
Maar het jodendom gaat niet verder dan de Thaf, dus het kruis, de opstanding wat spreekt over de volgende bedeling zal voor hen pas in de toekomst een rol spelen want het alphabeth gaat niet verder dan de 400, de stoffelijke zaken dus.
Gelovigen stijgen daar boven uit en zijn de Hee, de Vijf van genade ingegaan. En tellen dus door want de 500 is een overtr. trap in de getalswaarde van de 5. Een honderdvoud aan genade valt mij ten deel ,dat geloof ik dus. De 400 voorbij en op naar de 500 van de opstanding. NIeuw Leven, Nieuw Verbond.
Ook dat honderdste schaap heeft te maken in de toekomst over het ingaan in het koninkrijk.
De Kof is die letter met een getalswaarde van 100 en heeft de betekenis van " het oog van de naald" de Gimmel ....de kameel, namelijk het getal drie is kenmerkend voor het bekende spreekwoord.
Want de drie delen op de honderd levert toch een kudde kamelen op . 100:3 = 33,333333333 enz. Dat kan dus niet het is ondeelbaar. Dus is het moeilijker dat een kameel door het oog van de naald gaat, of was het juist makkelijker, dat ben ik even kwijt, dan dat een rijkaard het koninkrijk binnen gaat? Zoiets ongeveer.
Het is natuurlijk prachtige beeldspraak in relatie tot de getallensymboliek en dus.... naar mijn visie wijst de hoofdman over honderd ook naar het Koninkrijk wat gevestigd zal worden. De Centurion, de honderd. en na de 100 volgen er nog de Resh, de 200, de Shien, de 300, de tand en de Thaf de 400 het kruis, want de 400 is het getal wat spreekt over de vier windstreken en dus over de aardse dingen, en die eindigen bij het kruis, en dan breekt de 5 aan, de bedeling van de genade.
Maar het jodendom gaat niet verder dan de Thaf, dus het kruis, de opstanding wat spreekt over de volgende bedeling zal voor hen pas in de toekomst een rol spelen want het alphabeth gaat niet verder dan de 400, de stoffelijke zaken dus.
Gelovigen stijgen daar boven uit en zijn de Hee, de Vijf van genade ingegaan. En tellen dus door want de 500 is een overtr. trap in de getalswaarde van de 5. Een honderdvoud aan genade valt mij ten deel ,dat geloof ik dus. De 400 voorbij en op naar de 500 van de opstanding. NIeuw Leven, Nieuw Verbond.
-
Deze hoofdman over honderd deze Centurion geloofde idd wat de Here Jezus miste bij de Leidslieden van Israël en Hij beseft dat er geen herkansing is en dat zij buiten geworpen zulen worden en dat gelovigen uit alle volkeren maaltijd zullen houden met Christus, niet met Abraham Izak en Jacob, maar met Christus.Adinomis schreef:In ieder geval is Jezus verwonderd over het geloof van deze man. Wat mist Hij dat bij de Leidslieden van Zijn volk en wat doet Hem dat verdriet. Er zullen kinderen van het Koninkrijk buiten geworpen worden, terwijl gelovigen uit andere landen in de wereld maaltijd zullen houden met Abraham, Izaäk en Jakob. Is dit de Bruiloft van het Lam? En wat wordt er met de buitenste duisternis bedoeld, waar geweend wordt en tandengeknars is? Is dat de hel? Is dat de grote verdrukking?
Dat is de bruiloft van het Lam. De buitenste duisternis is niet de hel, maar is de poel des vuurs en het is zeker niet de GV, dat is de benauwdheid van Jacob? Ik meende dat je dat wel wist? De hel is het dodenrijk en de buitenste duisternis is de poel des vuurs. Eerder hebben we het hierover gehad als ik me goed herinner.
-
Adinomis ken jij nog meer in de symboliek van de honderd ? En dan met name het spreekwoord?
-
Ik weet dat de letter qof hetzelfde is als honderd, en dat er wel de betekenis van "onheilig", "aap", "nieuwe tijd" of "dood" aan wordt gegeven. Maar daar kan ik niet veel mee.Wilsophie schreef:Adinomis ken jij nog meer in de symboliek van de honderd ? En dan met name het spreekwoord?
Welk spreekwoord bedoel je?
-
Maar in deze tekst staat duidelijk dat men aan tafel zit met Abraham, Izaäk en Jacob. Delen zij niet samen met de gelovigen uit allerlei landen in de bruiloft van het Lam? De bijbel zegt dat indien we van Christus zijn, we kinderen van Abraham zijn. (Gal.3:29) Dus toch samen met hen.Wilsophie schreef:
Deze hoofdman over honderd deze Centurion geloofde idd wat de Here Jezus miste bij de Leidslieden van Israël en Hij beseft dat er geen herkansing is en dat zij buiten geworpen zullen worden en dat gelovigen uit alle volkeren maaltijd zullen houden met Christus, niet met Abraham Izak en Jacob, maar met Christus.
Dat is de bruiloft van het Lam.
-
Ik zal dit stukje nog even goed nalezen, in Galaten 3 en kom ik er op terug. Ik bedoelde dat het makkelijker is dat een kameel door het oog van de naald gaat, dus de kof en de gimmel dan dat een rijke het koninkrijk binnen gaat, zo ongeveer is het.Adinomis schreef:Maar in deze tekst staat duidelijk dat men aan tafel zit met Abraham, Izaäk en Jacob. Delen zij niet samen met de gelovigen uit allerlei landen in de bruiloft van het Lam? De bijbel zegt dat indien we van Christus zijn, we kinderen van Abraham zijn. (Gal.3:29) Dus toch samen met hen.Wilsophie schreef:
Deze hoofdman over honderd deze Centurion geloofde idd wat de Here Jezus miste bij de Leidslieden van Israël en Hij beseft dat er geen herkansing is en dat zij buiten geworpen zullen worden en dat gelovigen uit alle volkeren maaltijd zullen houden met Christus, niet met Abraham Izak en Jacob, maar met Christus.
Ik ken de uitleg van de kameel en dat kleine poortje, maar kende niet de deelsom van de 3 op de 100.
-
Het volgende stukje uit Mattheüs 8 dat Gaitema in bespreking heeft gegeven:
Ik heb er even een kaartje bij opgezocht. Het gebied van Tyrus en Sidon ligt in Fenicië en ten zuidoosten van Tyrus schijnt eveneens een plaats te liggen met de naam Kana. Deze plaats wordt ook genoemd in Jozua 19:28. Dat is dus een ander Kana dan dat in Israël ligt, waar Jezus op een bruiloft voor wijn zorgde. Jezus was dus in het "buitenland".
Het Griekse woord "anechOrEsen" wat in Matt. 15:21 gebruikt wordt, betekent volgens de woord-voor-woord vertaling van ISA: terugtrekken. Het lijkt erop dat Jezus even het land uit wilde, om rust te hebben of misschien dat er een dreiging was vanwege de Joodse leiders.
De discipelen wilden de vrouw al wegsturen, want ze hinderde hen. Maar Jezus ging wel op haar roepen in, weliswaar met een beroep op Zijn eigenlijke taakstelling.
Hier komt dan ook juist heel duidelijk naar voren dat zijn komst op aarde gericht was op het volk van God: Israël.
Die vrouw had dat heel goed begrepen en accepteerde dat ook. Ze noemde Jezus zelfs de Zoon van David. Ze ergerde zich er zelfs niet aan dat de heidenen met de honden werden vergeleken. Hierin zit ook een les voor ons. Om te kunnen delen in de zegeningen van Gods volk, zullen we ook tot de erkentenis moeten komen dat Jezus in de eerste plaats voor Israël kwam.
In dit verband denk ik dan aan Hand. 13:23 waar Paulus tot de heidenen zegt: "Uit zijn nageslacht (het nageslacht van David) heeft God voor Israël de Redder doen voortkomen".
Wat zal de vrouw blij geweest zijn, toen ze bij thuiskomst haar dochter vond, verlost van de demon. De macht van de duisternis had moeten wijken voor het Woord van God. Uiteindelijk zullen alle duistere machten die zich hier op aarde manifesteren het onderspit delven. Want Jezus is Overwinnaar, en wij zijn met Hem méér dan overwinnaars. door Hem, die ons heeft liefgehad (Romeinen 8:37).
We maken een sprong van Mattheüs 8 naar hoofdstuk 15. Ook ik Markus 7 lezen we deze gebeurtenis. Hier staat dat het ging om een Syro-Fenicische vrouw van Griekse (Helleense) afkomst. In Mattheüs wordt het een Kananese vrouw genoemd.Jezus maakt een meisje beter
21Jezus reisde weer verder. Hij ging naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Een vrouw uit dat gebied kwam naar Jezus toe. Ze was niet Joods. Ze riep tegen Jezus: ‘Heer, Zoon van David! Heb medelijden met mij! Mijn dochter heeft een kwade geest in zich, het gaat heel slecht met haar.’
23 Maar Jezus reageerde niet. De leerlingen zeiden tegen Jezus: ‘Stuur die vrouw alstublieft weg. Ze loopt maar achter ons aan te schreeuwen.’ 24 Jezus zei: ‘God heeft mij de opdracht gegeven om alleen naar de mensen van Israël te gaan. Want zij zijn net verdwaalde schapen.’
25 Maar de vrouw kwam dichterbij en knielde voor Jezus. Ze zei: ‘Heer, help mij toch!’ 26 Jezus antwoordde: ‘Je moet het brood voor de kinderen niet aan de honden voeren.’ 27 De vrouw zei: ‘Inderdaad, Heer. Maar er vallen ook stukjes brood onder de tafel. En dat mogen de honden opeten.’
28 Jezus zei tegen haar: ‘Je hebt een groot geloof. Wat je gevraagd hebt, zal gebeuren.’ En vanaf dat moment was de dochter van de vrouw beter.
Ter vergelijking: de Naardense bijbelvertaling:
21 Jezus gaat daar weg en neemt de wijk naar de gebiedsdelen van Tyrus en Sidon.
22 En zie, een Kananese vrouw uit dat gebied komt naar buiten en heeft het uitgeschreeuwd en zegt: ontferm u over mij, heer, zoon van David;
mijn dochter wordt kwaadaardig door een demon bezeten!
23 Maar hij antwoordt haar met geen woord.
Zijn leerlingen komen tot hem en hebben hem gevraagd en gezegd:
maak u van haar los, want zij schreeuwt ons achterna!
24 Maar hij zegt ten antwoord: ik ben slechts uitgezonden tot de verloren schapen van het huis van Israël!
25 Maar zij komt, bewijst hem hulde en zegt: heer, help mij!
26 Maar ten antwoord zegt hij: het is niet fraai het brood van de kinderen te nemen en aan de hondjes te geven!
27 Maar zij zegt: zeker, heer; want de hondjes eten tóch al van kruimels die vallen van de tafel van hun heren!
28 Dan zegt Jezus ten antwoord tot haar: o vrouw, groot is je geloof!-
geschieden moet aan jou zoals je wilt!
Vanaf dat uur wordt haar dochter gezond.
Ik heb er even een kaartje bij opgezocht. Het gebied van Tyrus en Sidon ligt in Fenicië en ten zuidoosten van Tyrus schijnt eveneens een plaats te liggen met de naam Kana. Deze plaats wordt ook genoemd in Jozua 19:28. Dat is dus een ander Kana dan dat in Israël ligt, waar Jezus op een bruiloft voor wijn zorgde. Jezus was dus in het "buitenland".
Het Griekse woord "anechOrEsen" wat in Matt. 15:21 gebruikt wordt, betekent volgens de woord-voor-woord vertaling van ISA: terugtrekken. Het lijkt erop dat Jezus even het land uit wilde, om rust te hebben of misschien dat er een dreiging was vanwege de Joodse leiders.
De discipelen wilden de vrouw al wegsturen, want ze hinderde hen. Maar Jezus ging wel op haar roepen in, weliswaar met een beroep op Zijn eigenlijke taakstelling.
Hier komt dan ook juist heel duidelijk naar voren dat zijn komst op aarde gericht was op het volk van God: Israël.
Die vrouw had dat heel goed begrepen en accepteerde dat ook. Ze noemde Jezus zelfs de Zoon van David. Ze ergerde zich er zelfs niet aan dat de heidenen met de honden werden vergeleken. Hierin zit ook een les voor ons. Om te kunnen delen in de zegeningen van Gods volk, zullen we ook tot de erkentenis moeten komen dat Jezus in de eerste plaats voor Israël kwam.
In dit verband denk ik dan aan Hand. 13:23 waar Paulus tot de heidenen zegt: "Uit zijn nageslacht (het nageslacht van David) heeft God voor Israël de Redder doen voortkomen".
Wat zal de vrouw blij geweest zijn, toen ze bij thuiskomst haar dochter vond, verlost van de demon. De macht van de duisternis had moeten wijken voor het Woord van God. Uiteindelijk zullen alle duistere machten die zich hier op aarde manifesteren het onderspit delven. Want Jezus is Overwinnaar, en wij zijn met Hem méér dan overwinnaars. door Hem, die ons heeft liefgehad (Romeinen 8:37).
-
In Galaten 3 vers 29 staat: Indien gij van Christus zijt zo zijt gij dan Abrahams zaad en naar de beloftenis erfgenamen.Wilsophie schreef:Ik zal dit stukje nog even goed nalezen, in Galaten 3 en kom ik er op terug. Ik bedoelde dat het makkelijker is dat een kameel door het oog van de naald gaat, dus de kof en de gimmel dan dat een rijke het koninkrijk binnen gaat, zo ongeveer is het.Adinomis schreef:Maar in deze tekst staat duidelijk dat men aan tafel zit met Abraham, Izaäk en Jacob. Delen zij niet samen met de gelovigen uit allerlei landen in de bruiloft van het Lam? De bijbel zegt dat indien we van Christus zijn, we kinderen van Abraham zijn. (Gal.3:29) Dus toch samen met hen.Wilsophie schreef:
Ik ken de uitleg van de kameel en dat kleine poortje, maar kende niet de deelsom van de 3 op de 100.
Dat is precies wat ik zeg, want Abrahams zaad is Christus en wij delen in Christus, niet in Abraham. Ook Abraham deelt in Zijn Zaad t.a.v. de beloften en over dat zaad staat...."Hetwelke is Christus". Wij zijn mede-erfgenamen van Christus niet van Abraham.
-
Nou ja, als er staat "zo zijt ge dan Abrahams zaad" van degenen die van Christus zijn, hoe kun je dan zeggen dat we niet met Abraham erven.Wilsophie schreef:
In Galaten 3 vers 29 staat: Indien gij van Christus zijt zo zijt gij dan Abrahams zaad en naar de beloftenis erfgenamen.
Dat is precies wat ik zeg, want Abrahams zaad is Christus en wij delen in Christus, niet in Abraham. Ook Abraham deelt in Zijn Zaad t.a.v. de beloften en over dat zaad staat...."Hetwelke is Christus". Wij zijn mede-erfgenamen van Christus niet van Abraham.
Lees ook deze verzen uit dat hoofdstuk:
Wat denk je dan van vers 11 van hoofdstuk 8, wat we hier behandelden?7 Zo verstaat gij dan, dat degenen, die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.
8 En de Schrift, te voren ziende, dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft te voren aan Abraham het Evangelie verkondigd, [zeggende]: In u zullen al de volken gezegend worden.
9 Zo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend met den gelovigen Abraham.
Hoor jij daar dan niet bij? Ik hoop dat we daar samen zullen aanzitten.11 Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen;
-
Absoluut, maar ik geloof dat de Gemeente van Christus zijnde het Lichaam deelt in de aardse en hemelse zegeningen, als Efraim een dubbel deel zullen ontvangen en Abraham verwachtte de stad met fundamenten, wij echter hebben een positie nu in de hemel.
Abraham wacht op de opstanding op de Jongste Dag en zal dan wedergeboorte ontvangen, wij wachten niet op de Jongste dag om te verschijnen voor de Grote Witte Troon maar op de opname van de Gemeente waar we verschijnen voor de Rechterstoel van Christus, er is m.i. een onderscheid tussen de OT gelovigen en de Gemeente als Zijn LIchaam.
Abraham wacht op de opstanding op de Jongste Dag en zal dan wedergeboorte ontvangen, wij wachten niet op de Jongste dag om te verschijnen voor de Grote Witte Troon maar op de opname van de Gemeente waar we verschijnen voor de Rechterstoel van Christus, er is m.i. een onderscheid tussen de OT gelovigen en de Gemeente als Zijn LIchaam.
-
Voor de "Witte Troon" word je geoordeeld naar je werken Openb. 20:12). Maar Abraham is uit het geloof gerechtvaardigd. Hij komt niet voor de witte troon.Wilsophie schreef:Absoluut, maar ik geloof dat de Gemeente van Christus zijnde het Lichaam deelt in de aardse en hemelse zegeningen, als Efraim een dubbel deel zullen ontvangen en Abraham verwachtte de stad met fundamenten, wij echter hebben een positie nu in de hemel.
En in Rom. 4:2 staat: Immers, als Abraham uit werken gerechtvaardigd is, heeft hij iets om zich op te beroemen, maar niet bij God. Hij is gerechtvaardigd uit het geloof, net zo als Abel, Henoch, Noach, Sara, Izak, Jacob, Mozes, Rachab, Gideon, Barak, Simson, Jefta, David en Samuel en de profeten. (Zie Heb.11)Gal. 3:6 Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend;
7 Zo verstaat gij dan, dat degenen, die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.
-
Ja, dat wel, maar soms gebruikt Hij wijze middelen om mensen wakker te schudden.Dessa schreef:Ik zie het niet als rammelen en ik denk ook niet dat mensen het als rammelen ervaren, als ze het sowieso al ervaren, wat al genoeg zegt over de mate en manier van kloppen denk ik, het is aanbiedend.Gaitema schreef:Soms is het dus door op de poort te rammelen en dat Hij daarna binnenkomt als er wordt open gedaan. Soms? Nee, eigenlijk altijd.
-
Voor ons rijken is het moeilijker om het koninkrijk binnen te gaan, dan een kameel door de oog van de naald.Wilsophie schreef: Dus is het moeilijker dat een kameel door het oog van de naald gaat, of was het juist makkelijker, dat ben ik even kwijt, dan dat een rijkaard het koninkrijk binnen gaat? Zoiets ongeveer.
De naald was een smalle poort die de stadsmuren hadden waar de kamelen door konden. Om er door te gaan moesten de kamelen ontdaan worden van hun bagage wat ze op hun ruggen droegen. Anders pasten ze er niet door heen. Voor rijken is het moeilijker om zich van hun weelde te ontdoen, om zo het koninkrijk van God in te gaan.
-
De rest kijk ik nog even. Ik zie jullie
-
Abraham wacht op de opstanding ten laatste dage. En dan verschijnen zij voor die Grote Witte Troon, en dan zullen toch zijn werken beoordeeld worden?
Dat dacht ik altijd, want de Gemeente verschijnt voor de Rechterstoel van Christus, waar ook de werken beoordeeld worden. NIet veroordeeld, maar beoordeeld.
Ik heb het niet over de toorn van God, of de straf , maar over de werken des geloofs.
Abraham was gerechtvaardigd door geloof en wij ook, maar er staat toch iets over de werken die het vuur doorstaan en de werken die verbrand worden en dat zijn die beide oordelen op verschillende tijden in de heilsgeschiedenis. Dacht ik.
Het leven van Abraham en van elke gelovige heeft toch ook een doel op aarde vanwege de werken des geloofs?
Dat dacht ik altijd, want de Gemeente verschijnt voor de Rechterstoel van Christus, waar ook de werken beoordeeld worden. NIet veroordeeld, maar beoordeeld.
Ik heb het niet over de toorn van God, of de straf , maar over de werken des geloofs.
Abraham was gerechtvaardigd door geloof en wij ook, maar er staat toch iets over de werken die het vuur doorstaan en de werken die verbrand worden en dat zijn die beide oordelen op verschillende tijden in de heilsgeschiedenis. Dacht ik.
Het leven van Abraham en van elke gelovige heeft toch ook een doel op aarde vanwege de werken des geloofs?
-
Wijze middelen die mensen kunnen aannemen of afwijzen.Gaitema schreef:Ja, dat wel, maar soms gebruikt Hij wijze middelen om mensen wakker te schudden.Dessa schreef:Ik zie het niet als rammelen en ik denk ook niet dat mensen het als rammelen ervaren, als ze het sowieso al ervaren, wat al genoeg zegt over de mate en manier van kloppen denk ik, het is aanbiedend.Gaitema schreef:Soms is het dus door op de poort te rammelen en dat Hij daarna binnenkomt als er wordt open gedaan. Soms? Nee, eigenlijk altijd.
Wakker schudden gebeurt meestal ook doordat een mens dat toelaat, dus is al een stap of stappen verder denk ik, er zijn een heleboel mensen die zeggen niets te ervaren van God.