Dit is een afsplitsing van het topic Behoud in de naam van Jezus
Het bericht dat vóór dit bericht stond staat hier.
-------
Wel, ik vrees dat je er niet zoveel van begrepen hebt wat ik schreef, in de bijbel staat dat de zonde tot leven komt door het gebod, kennelijk denk jij dat Adam dus God het gebod oplegde i.p.v. andersom. En een appel? Ik denk eerder dat het een vijg was.BdO schreef:Zou de mens zondigen, opdat de genade toeneme? Volstrekt niet.Piebe schreef:Dat Jezus er al was weet ik, ik bedoel dat er plaats werd gezocht voor zijn vleeswording.coby schreef:Jezus was er al, Hij wandelde in de hof. Adam en Eva zijn geschapen om God inderdaad, zij zijn de vrouw en Hij de Man.Piebe schreef: Zeker wel, er werd plaats gezocht voor de komst van de Christus, daarom moest Adam zondigen want de schepping is gemaakt om Christus en niet om Adam. Als Adam niet had gezondigd en de dood over de mensheid bracht, dan had de Verlosser niet hoeven komen om ons te verlossen. Zo staat er geschreven dat mensen eenmaal moeten sterven (Hebreeën 9:27) en waarom zou dat voor Adam niet gelden? Zodra je je realiseert dat alles draait om de tweede Adam i.p.v. om de eerste, dan zal je zien waarom de eerste mens moest zondigen.Gewoon gehoorzamen? Ik vrees dat je het gebod wat Adam kreeg een beetje onderschat. De boom van kennis was een voorafbeelding van de wet van Mozes, zoals de boom van leven een voorafbeelding was van de wet van Christus. Evenmin als dat het ooit een mens is gelukt de wet van Mozes te doen, zou Adam zich aan het gebod hebben kunnen houden. Want de zonde komt tot leven door het gebod en niet door het overtreden ervan.coby schreef:Maar als ze gewoon gehoorzaamd hadden dan had het ook niet om henzelf gedraaid. Alleen wist God allang dat dat niet ging lukken en daarom is het Lam geslacht voor de grondlegging der wereld. Dat moeten sterven gold voor Adam nadat ie gezondigd had. De ziel die zondigt moet sterven.
Kortom, hetgeen volgens sommigen plan 'b' is, is feitelijk plan 'a' want de bedenker van het geheel is de Alwetende.
Gebruik toch geen grote woorden,
blaas niet zo hoog van de toren,
want de HEER is een alwetende God:
door hem worden onze daden gewogen. (1 Samuel 2:3)
Heere! Gij doorgrondt en kent mij. (Psalm 139:1b)
Ik denk niet dat Adam een appel moest eten om Christus uit de WW te houden of zoiets. Ik zeg dit niet zo plastisch om te spotten, ik probeer alleen even weer te geven wat de impact van jouw redenering is. Dat is te veel eer voor het kwaad. Het goede heeft het kwade niet nodig. Het kwade bepaalt niet de functionaliteit van het goede. God/deAlwetende heeft het kwade toegelaten, maar het is nooit de/Zijn bedoeling. Het kwade is volstrekt overbodig; het goede hoeft zich niet te bewijzen met behulp van het kwade, het goede is zelfstandig goed.