Behoud in de naam van Jezus

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Peter79
Man/Vrouw: M

Re: Behoud in de naam van Jezus

Bericht door Peter79 »

Piebe schreef:Ergens wel opvallend dat de Joodse Raad daar godslastering uit concludeerde, terwijl in onze westerse oren die zin niet meteen als godslastering klinkt. Naar mijn mening zit de verklaring in het OT, waar zij allen heel goed mee bekend waren. Vergelijk 'komen op de wolken' eens met Jesaja 19:1:

'De last over Egypte. Zie, de HEERE rijdt op een snelle wolk en komt in Egypte. De afgoden van Egypte zullen beven voor Zijn aangezicht en het hart van de Egyptenaren zal smelten in hun binnenste.'
Ik vind psalm 97 eigenlijk nog duidelijker: De HEER is koning – laat de aarde juichen, laat vreugde heersen van kust tot kust. In wolk en duisternis is hij gehuld, zijn troon stoelt op recht en gerechtigheid.
Loyola schreef:"De MensenZoon... komend op de wolken van de hemel" - verwijst naar Daniël 7:13
Deze gelijkenis is zo sterk dat Matteüs Daniel ernaast heeft gehad, denk ik.
Peter79

Re: Heeft God het kwaad geschapen?

Bericht door Peter79 »

Een wat mij betreft zeer interessante tekst over de naam van Jezus is deze:
Filippenzen 2: 9-11 schreef:Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.
Kan de naam van Jezus nog ondergeschikt zijn aan een andere naam als je deze tekst leest?

Je zou hier nog kunnen lezen: de naam van Jezus is JHWH, waarbij de naam van Jezus een verwijzing is naar die naam. Dan staat er eigenlijk: daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam JHWH geschonken , opdat in de naam JHWH elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde.
Maar volgens mij loop je dan vast als er staat: elke tong zal belijden: Jezus Christus .... Dan zou er moeten staan: elke tong zal belijden: JHWH ...
Laatst gewijzigd door Peter79 op 12 nov 2014, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
coby
Man/Vrouw: V

Re: Heeft God het kwaad geschapen?

Bericht door coby »

Peter79 schreef:Een wat mij betreft zeer interessante tekst over de naam van Jezus is deze:
Filippenzen 2: 9-11 schreef:Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.
Kan de naam van Jezus nog ondergeschikt zijn aan een andere naam als je deze tekst leest?

Je zou hier nog kunnen lezen: de naam van Jezus is JHWH, waarbij de naam van Jezus een verwijzing is naar die naam. Dan staat er eigenlijk: daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam JHWH geschonken , opdat in de naam JHWH elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde.
Maar volgens mij loop je dan vast als er staat: elke tong zal belijden: Jezus Christus .... Dan zou er moeten staan: elke tong zal belijden: JHWH ...
Maar Hij heet eigenlijk Jehoshua of Jeshua en dat betekent weer JHWH redt. Achter JHWH kwam ook vaak wat, Tzidkenu, Shalom: Ik ben Vrede. Ik ben de Verlosser is dan de hoogste Naam denk ik.
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

De posts die na deze post kwamen zijn op enkele na afgesplitst naar een nieuw topic:
Heeft God het kwaad geschapen?

Hier graag verder over het oorspronkelijke onderwerp.
Nulla aetas ad discendum sera
Peter79

Bericht door Peter79 »

coby schreef:
Peter79 schreef:Een wat mij betreft zeer interessante tekst over de naam van Jezus is deze:

Maar Hij heet eigenlijk Jehoshua of Jeshua en dat betekent weer JHWH redt. Achter JHWH kwam ook vaak wat, Tzidkenu, Shalom: Ik ben Vrede. Ik ben de Verlosser is dan de hoogste Naam denk ik.
Interessante toevoeging. Ik zal er in het OT eens wat meer opletten (als het tenminste uit de vertaling blijkt).

Ik kom steeds meer tot de conclusie dat de naam JHWH in het NT bijna uitsluitend voorkomt in de naam Jezus. In enkele andere teksten wordt de naam van de Vader nog wel als zinsnede gebruikt (bijvoorbeeld Openbaring), maar de naam zelf wordt niet genoemd.