Dat mag jij uiteraard vinden.Wilsophie schreef:... En gesneden beelden zijn daarom niet van belang.
Als het God het blijkbaar wél van belang vind, dan voel ik er niet veel voor om God tegen te spreken...
Dat mag jij uiteraard vinden.Wilsophie schreef:... En gesneden beelden zijn daarom niet van belang.
Mijn bericht aangepast, maar wij bepalen niet wat God van belang vind, het gaat om relevantie in dit topic aangegeven door de TS en ik denk dat we dat moeten respecteren.Loyola schreef:Dat mag jij uiteraard vinden.Wilsophie schreef:... En gesneden beelden zijn daarom niet van belang.
Als het God het blijkbaar wél van belang vind, dan voel ik er niet veel voor om God tegen te spreken...
Dat valt mee, er wordt uitgebreid over geschreven. Heb je de links niet aangeklikt die in dit topic voorbij zijn gekomen? Niks vaags aan hoor.ineke-kitty schreef:Het is in ieder geval zo dat ook encyclopedieën en woordenboeken hierover nogal vaag zijn en soms niet veel verder komen dan "engelachtige wezens".Loyola schreef:Wilsophie schreef:Ja dat is altijd als je op het verkeerde been wordt gezet en zo lijkt het heidens, maar dat is niet waar natuurlijk . Loyoals legt iets uit aan de hand van Wikepedia over de letterlijke betekenis van het woord,..
Nee, ik gebruikte de Jewish Encyclopedia. Maar, ik zie dat de wiki tekst daar o.a. óók op is gebaseerd. Volgens de joodse encyclopedie komt het dus weldegelijk uit het heidense akkadisch/babylonisch....
Nee, ik heb die links niet aangeklikt, omdat ik persoonlijk wil uitgaan van wat de Bijbel daarover zegt.Piebe schreef:Dat valt mee, er wordt uitgebreid over geschreven. Heb je de links niet aangeklikt die in dit topic voorbij zijn gekomen? Niks vaags aan hoor.ineke-kitty schreef:Het is in ieder geval zo dat ook encyclopedieën en woordenboeken hierover nogal vaag zijn en soms niet veel verder komen dan "engelachtige wezens".Loyola schreef:Wilsophie schreef:Ja dat is altijd als je op het verkeerde been wordt gezet en zo lijkt het heidens, maar dat is niet waar natuurlijk . Loyoals legt iets uit aan de hand van Wikepedia over de letterlijke betekenis van het woord,..
Nee, ik gebruikte de Jewish Encyclopedia. Maar, ik zie dat de wiki tekst daar o.a. óók op is gebaseerd. Volgens de joodse encyclopedie komt het dus weldegelijk uit het heidense akkadisch/babylonisch....
Oh, in het 'Jozef en Juda' topic, en in het 'Naam des Heren' topic, kom je wel aan met de Talmoed en met wat 'joodse bijbelgeleerden' ervan vinden. Maar als joodse bijbelgeleerden iets zeggen over de cherubs dan is het opeens niet juist?ineke-kitty schreef:Nee, ik heb die links niet aangeklikt, omdat ik persoonlijk wil uitgaan van wat de Bijbel daarover zegt.
Cherubs komen uit een andere cultuur en we lezen in de bijbel helemaal niets over de herkomst er van. Het is best interessant wat er in de Talmoed over Cherubs staat en daarom adviseer ik je de artikelen toch even te lezen.ineke-kitty schreef:Nee, ik heb die links niet aangeklikt, omdat ik persoonlijk wil uitgaan van wat de Bijbel daarover zegt.Piebe schreef: Dat valt mee, er wordt uitgebreid over geschreven. Heb je de links niet aangeklikt die in dit topic voorbij zijn gekomen? Niks vaags aan hoor.
De Joden kunnen best wat overnemen, maar als je gaat stellen dat de Bijbel het over heeft genomen is het eind zoek.HarryK schreef:Komen cherubs nu van heidense volken, en hebben de Joden die 'overgenomen',
of zou het ook andersom kunnen zijn: dat die heidense volken het van de Joden hebben overgenomen?
Jij mag het zeggen.Titus schreef:En wat zegt de bijbel over de heidense herkomst?
Niets.ineke-kitty schreef:Jij mag het zeggen.Titus schreef:En wat zegt de bijbel over de heidense herkomst?
Idd want de bijbel is een verzameling geschreven boeken. Boeken kunnen uit zichzelf niets overnemen. Het zijn nogal inactieve voorwerpen.coby schreef:De Joden kunnen best wat overnemen, maar als je gaat stellen dat de Bijbel het over heeft genomen is het eind zoek.HarryK schreef:Komen cherubs nu van heidense volken, en hebben de Joden die 'overgenomen',
of zou het ook andersom kunnen zijn: dat die heidense volken het van de Joden hebben overgenomen?
Ik "kom aan" met de Schrift, en dat is inclusief het Oude Testament, en wat mij betreft heeft dat niets te maken met wat Joodse bijbelgeleerden daarvan vinden. Ik heb niets met de Talmoed, wat een Joods geschrift is wat vol staat met eigengemaakte wetjes en regeltjes.Loyola schreef:Oh, in het 'Jozef en Juda' topic, en in het 'Naam des Heren' topic, kom je wel aan met de Talmoed en met wat 'joodse bijbelgeleerden' ervan vinden. Maar als joodse bijbelgeleerden iets zeggen over de cherubs dan is het opeens niet juist?ineke-kitty schreef:Nee, ik heb die links niet aangeklikt, omdat ik persoonlijk wil uitgaan van wat de Bijbel daarover zegt.
Dan spijt me dat voor jou, want ik haal mijn neus in elk geval niet uit de Bijbel , hoewel geschiedkundige bronnen buiten de Bijbel interessant kunnen zijn. Echter stel ik Gods Woord altijd, voor welk Bijbels onderwerp dan ook, op de eerste plaats, en neem de Bijbel als norm.Titus schreef:Niets.ineke-kitty schreef:Jij mag het zeggen.Titus schreef:En wat zegt de bijbel over de heidense herkomst?
Kortom, als wij willen weten of het een heidense herkomst heeft of niet dan zullen we onze neus even uit de bijbel moeten halen en geschiedkundige bronnen gaan raadplegen. Dat weiger je echter te accepteren.
Ik vind het eigenlijk voornamelijk heel spijtig voor jou. Door je weigering in deze om even in geschiedkundige bronnen te duiken aangezien de bijbel geen verdere informatie geeft zal je niet (geestelijk) groeien in kennis. Sterker nog het heeft er alle schijn van dat je je bewust afsluit voor bronnen die je meer inzicht kunnen geven.ineke-kitty schreef:Dan spijt me dat voor jou, want ik haal mijn neus in elk geval niet uit de Bijbel , hoewel geschiedkundige bronnen buiten de Bijbel interessant kunnen zijn. Echter stel ik Gods Woord altijd, voor welk Bijbels onderwerp dan ook, op de eerste plaats, en neem de Bijbel als norm.Titus schreef:Niets.ineke-kitty schreef:Jij mag het zeggen.Titus schreef:En wat zegt de bijbel over de heidense herkomst?
Kortom, als wij willen weten of het een heidense herkomst heeft of niet dan zullen we onze neus even uit de bijbel moeten halen en geschiedkundige bronnen gaan raadplegen. Dat weiger je echter te accepteren.
Nee, de Joden hebben het van de Assyriërs en niet andersom.HarryK schreef:Komen cherubs nu van heidense volken, en hebben de Joden die 'overgenomen',
of zou het ook andersom kunnen zijn: dat die heidense volken het van de Joden hebben overgenomen?
Veel succes dan met het terugvinden van je einde!coby schreef: De Joden kunnen best wat overnemen, maar als je gaat stellen dat de Bijbel het over heeft genomen is het eind zoek.
Exact!Titus schreef:Neem God als norm en gebruik de bijbel daarbij als hulpmiddel maar zeker ook geschiedkundige informatie (en andere) indien dat nodig is om tot een beter verstaan van God en Zijn Waarheid te komen.
niet veel.ineke-kitty schreef:[...]wat de betekenis is van het begrip cherub en seraf. en wat de Schrift daarover zegt.[...]
De Bijbel zegt daar genoeg over. Dat dat niet algemeen bekend is, is van geheel andere orde.pyro schreef:niet veel.ineke-kitty schreef:[...]wat de betekenis is van het begrip cherub en seraf. en wat de Schrift daarover zegt.[...]
het is om die reden niet zo raar dat er buitenbijbelse bronnen ter sprake komen.
Dat zou in der daad ontzettend spijtig zijn. Bovendien overbodig. Ik hoor graag wat jij er allemaal vanuit de bijbel over te vertellen hebt.ineke-kitty schreef:Heren. Als het zo moet, met dergelijke opmerkingen, ben ik genoodzaakt Trajecto te verzoeken dit topic te sluiten, hoe spijtig dat ook is.
Pssst: welke teksten vergelijk je nu dan? Wat je nu doet is duiding van de losse teksten namelijk.Wilsophie schreef:De Bijbel geeft dusdanig informatie dat het goed is om dat zoals dat heet "tekst met tekst" te vergelijken.
Jesaja 6 : 2
2 De serafs stonden boven Hem; een iegelijk had zes vleugels; met twee bedekte
ieder zijn aangezicht, en met twee bedekte hij zijn voeten, en met twee vloog
hij.
In dit schriftgedeelte wordt over "serafs" gesproken. Zij hadden zes vleugels. In Jesaja 6 : 3 staat:
Jesaja 6 : 3
3 En de een riep tot den ander (= zij riepen tot elkaar), Heilig, heilig, heilig is de
HEERE der heirscharen! De ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol!
Dus zij riepen, wat wij noemen "het driemaal heilig": "Heilig, heilig, heilig is de Heere".
Dezelfde uitspraak komt voor uit de mond van de "cherubs" in:
Openbaring 4 : 8
8 En de vier dieren hadden elkeen voor zichzelven zes vleugelen rondom, en
waren van binnen vol ogen; en hebben geen rust dag en nacht, zeggende:
Heilig, heilig, heilig is de Heere God, de Almachtige, Die was en Die is en Die
komen zal.
Het anagram van cherub is "bechur " en bechur heeft alles te maken met het eerstgeboorterecht".
Een andere anagram is baruch, een naam die in de Bijbel staat "zegenen", interessant genoeg om dat verder te bestuderen.