Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ineke-kitty
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door ineke-kitty »

Ik geloof dat beide fasen gescheiden zijn door de tijd van de grote verdrukking, of anders gezegd, het optreden van de antichrist, tijdens de zeven jaren van die grote verdrukking.
Zoals al eerder opgemerkt, is mijn vaste verwachting dat we opgenomen zullen worden om met Christus te zijn, voordat de tijd van de toorn begint.
De verschijning in heerlijkheid is iets totaal anders. Zij kondigt die bijzondere dag aan wanneer Christus terug zal komen naar deze aarde, en erkend zal worden als de Koning der koningen en de Here der heren.
De verschijning in heerlijkheid is de letterlijke en de lichamelijke terugkeer van Christus naar deze aarde, samen met Zijn Gemeente.
Dit is dus de tweede fase van Zijn komst. Beide fasen van de wederkomst van Christus worden genoemd in Titus 2:13, waar in EEN enkel vers gesproken wordt over de opname als 'de zalige hoop' en de komst naar de aarde als 'de verschijning der heerlijkheid'.

2 Thess. 2:1-12 bevat de opname, de verdrukking en de verschijning in heerlijkheid in EEN hoofdstuk.
Eerst spreekt Paulus in vers 1 over 'de komst van [onze] Here Jezus Christus'. Hiermee wordt het hele onderwerp aangeduid. Paulus gaat verder met: ' en onze vereniging met Hem'.
Onze 'vereniging met Hem' kan niet slaan op de verschijning in heerlijkheid, want dan zullen alle levende mensen verzameld worden voor het oordeel van de volken en de vestiging van het Koninkrijk van Christus.
Onze 'vereniging met Hem' ziet op de opname, de gebeurtenis wanneer Christus Zijn Gemeente ophaalt om bij Hem te zijn.
Dan volgt 1 van de meest uitvoerige beschrijvingen in het N.T. [ uitgezonderd het boek Openbaring] van het optreden van de antichrist. Dit optreden plaatst Paulus tussen de eerste en de tweede fase van de wederkomst.
Vertrokken user_03
Man/Vrouw: M

Bericht door Vertrokken user_03 »

Wilsophie schreef:
Paulus zegt ook heel duidelijk dat de opname van de gemeente maar ook andere gebeurtenissen de gelovigen niet zullen overvallen, omdat zo zegt hij : "Gij weet allen zeer wel".
Waar zegt Paulus dat?
Het is een excuus om de tekst over de dief in de nacht te gebruiken om van het geopenbaarde geheimenis een soort mysterie te maken in de zin van ...wij kunnen dat helemaal niet weten...."maar gij weet allen zeer wel"..
Natuurlijk komt de Here Jezus voor de wereld als een dief, weten zij veel en natuurlijk in de nacht...zij leven toch in duisternis.
Wij mogen als gelovigen niet weglopen voor de verborgenheid die is geopenbaard en wij kunnen het heel goed weten.
Wil je naar de opmerking over Mattheus 24 kijken?
ineke-kitty

Wilsophie schreef:Mag ik eraan toevoegen dat ik zoveel lees over de misbruikte tekst van de verschijning als een "dief in de nacht" en dat vele Christenen dit betrekken op zichzelf, maar dat verbaast mij want gelovigen/Christenen zijn reeds het eigendom des HEEREN en wij wandelen niet in de nacht maar in het Licht met Jezus. Hij komt niet om ons te stelen, waarom zou HIj? Wij zijn des Heeren!!

Paulus zegt ook heel duidelijk dat de opname van de gemeente maar ook andere gebeurtenissen de gelovigen niet zullen overvallen, omdat zo zegt hij : "Gij weet allen zeer wel".
Het is een excuus om de tekst over de dief in de nacht te gebruiken om van het geopenbaarde geheimenis een soort mysterie te maken in de zin van ...wij kunnen dat helemaal niet weten...."maar gij weet allen zeer wel"..
Natuurlijk komt de Here Jezus voor de wereld als een dief, weten zij veel en natuurlijk in de nacht...zij leven toch in duisternis.
Wij mogen als gelovigen niet weglopen voor de verborgenheid die is geopenbaard en wij kunnen het heel goed weten.
Dank voor je aanvulling. Inderdaad, de Gemeente wandelt in het Licht, en de wereld in de duisternis, want die hebben zij liever gehad.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

[modbreak Trajecto] Geschrapt. Invulling met in verdacht licht stellen van RKK.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Loyola schreef:Volgens wikipedia komt de idee van Rusland als Gog en Magog, van de grote bijbelgeleerde Ronald Reagan. :mrgreen:

Magog wordt gesitueerd aan de zuidwestkant van de Zwarte zee, het noordoosten van Turkije. Dat haal je niet uit de Bijbel, maar Magog is wel één van de 70 volkeren uit de zogenaamde volkerentafel uit Gen. 10. Daar staan 70 namen van de afstammelingen van Sem, Cham en Jafeth, de zonen van Noach.

Magog was dus een zoon van Jafeth en woonde ooit in het gebied van noordoost Turkije. De mensheid heeft zich sindsdien nogal vermenigvuldigd en de stam van Magog moest daarom noodzakelijkwijs op zoek naar een plek waar meer ruimte was.
Als je nu zegt dat Magog Turkije is en dus islamitisch, dan ben je de draad kwijt, want dat volk leeft daar allang niet meer. Het meest waarschijnlijk is dat ze naar het noorden zijn getrokken, want Israël is in West-Europa terechtgekomen. Er blijft dus niet veel anders over dan het noorden, of eventueel het oosten.

Magog is dat wat van Gog is. Gog betekent, zoals gezegd, dak en heeft met bescherming en heerschappij te maken. Voor Magog geldt precies hetzelfde. Als wij bescherming van de overheid verwachten, dan staan we in feite onder de heerschappij van die overheid.

Flavius Josephus associeert Magog met de Scyten.
Scyten is een verzamelnaam geworden van al die volken die leefden ten noorden en noordoosten van de Zwarte zee.
ineke-kitty

'De Dag des Heren' [of 'van Christus'] is de openbare verschijning van Christus op aarde.
Dit zal niet plaatsvinden voordat 'de mens der wetteloosheid' , 'de zoon des verderfs' , vernietigd is door de Heer 'bij de verschijning van zijn komst' [ 2 Thess. 2:8], namelijk de verschijning in heerlijkheid.
Dit alles staat in 1 hoofdstuk. Daniel en Johannes [ in Openbaring] geven meer details over deze tijd die zeven jaar zal duren.
Het boek Openbaring is geschreven door Johannes ongeveer 50 jaar na het begin van de Gemeente.
Hierin beschrijft hij niet alleen over de toekomst van Christus, maar ook over 'Na deze dingen' [ Openb. 4:1].
Hoofdstuk 1 is de inleiding en de hoofdstukken 2 en 3 geven een overzicht van de hele periode van de Gemeente.
Johannes gebruikt zeven historische gemeentes van die tijd om de hele geschiedenis van de Gemeente te omschrijven.
Bijv., de brief aan de gemeente van Efeze is de enige waarin apostelen genoemd worden, omdat er alleen in de eerste eeuw nog apostelen waren.
In de hoofdstukken 4 en 5 zien we de dingen die in de hemel gebeuren.
De hoofdstukken 6 tot 18 geven de uitvoerige beschrijving van de gebeurtenissen van de tijd van de verdrukking.
In hoofdstuk 19 wordt beschreven hoe Christus lichamelijk naar de aarde komt om de antichrist [ de valse profeet] en de volken te oordelen.
In hoofdstuk 20 zien we hoe satan gebonden en in de afgrond geworpen wordt. Dan wordt het 1000-jarig koninkrijk op aarde opgericht.
De beide laatste hoofdstukken [ 21 en 22] beschrijven de eeuwigheid en de nieuwe hemel die Christus bereid heeft voor de Zijnen.

Vlak voordat de verdrukking begint wordt Johannes, een lid van de Gemeente, opgeroepen om naar de hemel te komen.
Ik geloof dat dit gedeelte een voorbeeld is van de Gemeente die opgenomen wordt VOOR de verdrukking een aanvang zal nemen. Johannes is een vertegenwoordiger van de Gemeente, die opgenomen wordt in de lucht om met Christus te zijn, terwijl de mensen die nog op de aarde leven, de tijd van de grote verdrukking tegemoet gaan.
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Ineke-Kity,

Dit, wat je hier zegt: 'De Dag des Heren' [of 'van Christus'] is de openbare verschijning van Christus op aarde.

Strookt niet op Bijbelse gronden met de waarheid. Want Jezus verschijnt weliswaar, maar de verlosten gaan Hem tegemoet in de lucht.
Kijk maar:
"Jezus is gestorven en opgestaan"
"De Heer Zelf zal neerdalen van de hemel
en zij die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan"

"Wij zullen weggevoerd worden, de Heer tegemoet in de lucht,
en we zullen altijd met Hem zijn"
Dat impliceert dus ook dat Hij met Zijn Vrouw, de Bruid in het HEMELS Jeruzalem (het volk dat die stad vormt) terug zal keren, om dan, inderdaad de verlorenen samen let hun Leider (De Satan) te vernietigen. De allerlaatste strijd, waarin Jezus én Zijn volk, reeds hebben overwonnen, ook dus de laatste strijd te winnen) Pas dan zal de gehele aarde in een oogwenk vernieuwd worden, naar de oorspronkelijke situatie van volmaaktheid.
Het zal dan weer zo zijn als 'in den beginne, dat wil zeggen verenigd met het gehele heelal in volmaaktheid. Ons melkwegstelsel zal dan verdwijnen en zijn we weer één met het onmetelijke rijk van de Allerhoogste god. We zullen dan ook kunnen reizen van plaats naar plaats! Die vooralsnog onbereikbaar zullen blijven. Alleen zij die het lichaam van de Heilige Geest zijn ( een tempel) zullen in staat zijn het Koninkrijk nu al te zien.
maar alleen een leraar die van God gezonden was.

Johannes schetst ons een voorbeeld:

Nicodemus bezoekt Jezus
In plaats van deze begroeting te erkennen, richtte Jezus Zijn ogen op de spreker, alsof Hij tot in zijn ziel las. In Zijn oneindige wijsheid zag Hij een zoeker naar waarheid voor Hem staan. Hij kende het doel van dit bezoek, en met het verlangen schetst ons een voorbeeld daarvan: de overtuiging, die in het hart van Zijn toehoorder reeds aanwezig was, te versterken, ging Hij meteen op het doel af, door plechtig maar vriendelijk te zeggen : "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg U, tenzij iemand wederom (grondtekst : van boven) geboren wordt, kan hij het koninkrijk Gods niet zien". (Joh.3:3)

Hartelijke groet
nicodemus zda

Hallo ineke-Kitty,

Je schreef:
Vlak voordat de verdrukking begint wordt Johannes, een lid van de Gemeente, opgeroepen om naar de hemel te komen.
Ik geloof dat dit gedeelte een voorbeeld is van de Gemeente die opgenomen wordt VOOR de verdrukking een aanvang zal nemen. Johannes is een vertegenwoordiger van de Gemeente, die opgenomen wordt in de lucht om met Christus te zijn, terwijl de mensen die nog op de aarde leven, de tijd van de grote verdrukking tegemoet gaan.
Waar staat dit zo beschreven? NERGENS!

Hartelijke groet
nicodemus zda

Dag dag!

De volgende zaken zijn reeds vervult:

01-Valse Christenen (en Plaatsvervangers) en valse profetieën VERVULD
02-Oorlogen en geruchten van oorlog VERVULD
03-Roepen om vrede, en er komt geen (duurzame) vrede VERVULD
04-Hongersnoden VERVULD
05-Aardbevingen alle soorten van natuurrampen VERVULD
06-Sexuele immoraliteit allerlei soort, tot aan de dag van vandaag VERVULD
07-Uiteenvallen van gezinnen en de structuur er van VERVULD
08-Toenemend geweld in straten, gezinnen en maatschappijen allerlei aard VERVULD
09-Economische crisis die nog niet helemaal tot een einde zijn gekomen VERVULD

Welke tekenen willen we nu nog hebben, om waakzaam te zijn en ons gereed te maken.
Want Zijn tijd weten we niet!

Hartelijke groet
-
vrolijke

Bericht door vrolijke »

nicodemus zda schreef:Dag dag!

De volgende zaken zijn reeds vervult:

01-Valse Christenen (en Plaatsvervangers) en valse profetieën VERVULD
Opsplitting van religies bestaat reeds zo lang er religies bestaan.
nicodemus zda schreef:02-Oorlogen en geruchten van oorlog VERVULD
De hele geschiedenis is vol van oorlogen. Een vredestijd van 70 jaar, zoals we die nu hebben, is eerder zelden in de loop van de geschiedenis.
nicodemus zda schreef:03-Roepen om vrede, en er komt geen (duurzame) vrede VERVULD

Die was er nog nooit.
nicodemus zda schreef:04-Hongersnoden VERVULD
nog nooit zo weinig hongersnoden, als in de laatste paar jaar.
nicodemus zda schreef:05-Aardbevingen alle soorten van natuurrampen VERVULD
Altijd bestaan.
nicodemus zda schreef:06-Sexuele immoraliteit allerlei soort, tot aan de dag van vandaag VERVULD
Steeds bestaan.
nicodemus zda schreef:07-Uiteenvallen van gezinnen en de structuur er van VERVULD
Het klasieke gezin is een uitvinding van de moderne. Dat bestond voor pakweg 500 jaar niet.
nicodemus zda schreef:08-Toenemend geweld in straten, gezinnen en maatschappijen allerlei aard VERVULD
Zuiver "gevoelde" kriminaliteit. Volgens statistieken neemt het geweld af.
nicodemus zda schreef:09-Economische crisis die nog niet helemaal tot een einde zijn gekomen VERVULD
Nog nooit, kon een "middeloze" mens zich zo veel permiteren.
Vroeger verhongerden die gewoon.
nicodemus zda schreef:Welke tekenen willen we nu nog hebben, om waakzaam te zijn en ons gereed te maken.
Want Zijn tijd weten we niet!

Hartelijke groet
-
Er zijn geen tekenen.
Voor zover ik weet, staat dat ook in de bijbel te lezen.
Je moet gewoon altijd zo leven zoals je leefd. Zonder "berekening", dat je "naderhand" beter behandeld wordt.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Het was wel in het nieuws dat er meer vluchtelingen dan ooit te voren in de wereld zijn.
Als je alleen al de miljoenen uit Sirië meetelt. Kwa oorlogen zitten we ook aan de top geloof ik.
De schuldenlast van de economieën en de overbelasting van de aarde is ook wel zorgelijk.
Echt een goede eindtijdteken vind ik wel wat Adinomis aangaf: de wederopstanding van het rijk Israël.
Hoe lang het dan nog duurt? We zullen het wel zien :-)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Gaitema schreef:Het was wel in het nieuws dat er meer vluchtelingen dan ooit te voren in de wereld zijn.
Als je alleen al de miljoenen uit Sirië meetelt. Kwa oorlogen zitten we ook aan de top geloof ik.
De schuldenlast van de economieën en de overbelasting van de aarde is ook wel zorgelijk.
Echt een goede eindtijdteken vind ik wel wat Adinomis aangaf: de wederopstanding van het rijk Israël.
Er zijn ook meer mensen dan ook.
De druk op de aarde die dat met zich meebrengt, met name door de moderne technologie, lijkt op zich wel af te stevenen op een catastrofe.
Daar is niet zo veel verbeeldingskracht of profetie voor nodig.
En voor de rest: nu ja, we zitten in bijbelstudie hè, dus ik denk dat je nog het best daarmee vergelijkende kunt concluderen dat er in al die jaren gewoon niet zoveel nieuws onder de zon is.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Jaron

Bericht door Jaron »

Inderdaad niet veel nieuws onder de zon. En wie weet zijn er nog wel meer profetieën die nog moeten uitkomen en waar me helemaal geen weet van hebben. Ik bedoel: de wederopstanding van het volk Israël (waarover trouwens de meningen verschillen of die nu al begonnen is) was volgens mij twee eeuwen geleden niet echt in het zicht. Niemand die toen verwachtte dat het volk Israël daadwerkelijk een eigen land zou krijgen en dat dat een nodige profetie was. Nu zien we het allemaal voorspeld in de Bijbel maar dat komt ook doordat we het (denken te) zien! En zo staan er wellicht nog meer dingen in de Bijbel die we nu nog niet zien en dus ook nog niet lezen of doorhebben. Als jullie begrijpen wat ik bedoel. (Zomaar even een losse gedachte, hoor. ;) )
Dit is een onderschrift.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Tin schreef:
Gaitema schreef:Het was wel in het nieuws dat er meer vluchtelingen dan ooit te voren in de wereld zijn.
Er zijn ook meer mensen dan ook.
De druk op de aarde die dat met zich meebrengt, met name door de moderne technologie, lijkt op zich wel af te stevenen op een catastrofe.
Daar is niet zo veel verbeeldingskracht of profetie voor nodig.
En voor de rest: nu ja, we zitten in bijbelstudie hè, dus ik denk dat je nog het best daarmee vergelijkende kunt concluderen dat er in al die jaren gewoon niet zoveel nieuws onder de zon is.
Dat is Prediker..
Maar zoals je het al zei: je hoeft niet zoveel moeite te doen om het probleem met deze wereld te zien.
Ik ga trouwens mij nog verdiepen in dit thema aan de hand van een katholiek boek over Openbaring en een bijbelstudie van de vrije baptisten gemeente in Wierden. Ik kom hier denk ik nog op terug :-)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jaron schreef:Inderdaad niet veel nieuws onder de zon. En wie weet zijn er nog wel meer profetieën die nog moeten uitkomen en waar me helemaal geen weet van hebben. Ik bedoel: de wederopstanding van het volk Israël (waarover trouwens de meningen verschillen of die nu al begonnen is) was volgens mij twee eeuwen geleden niet echt in het zicht. Niemand die toen verwachtte dat het volk Israël daadwerkelijk een eigen land zou krijgen en dat dat een nodige profetie was. Nu zien we het allemaal voorspeld in de Bijbel maar dat komt ook doordat we het (denken te) zien! En zo staan er wellicht nog meer dingen in de Bijbel die we nu nog niet zien en dus ook nog niet lezen of doorhebben. Als jullie begrijpen wat ik bedoel. (Zomaar even een losse gedachte, hoor. ;) )
Hoe meer je er in verdiept, hoe meer je er van ontdekt, als je daadwerkelijk gelooft dat God niet de dingen aan toeval overlaat. Wanneer je niet zo'n beeld van een betrokken God hebt, zal de verklaringen ook anders gaan liggen..
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Ik hoop dat iedereen vanmorgen naar het programma "Boeken" heeft gekeken. Buitengewoon interessant gesprek met Joris Luyendijk over zijn boek " Dit kan niet waar zijn". Uit het interview komt duidelijk naar voren hoe de voorbereiding van de voltrekking van de Bijbelse profetieen over de eindtijd zich aan het voltrekken zijn. Heel bijzonder.

Echt een aanrader om de uitzending te bekijken. Huiveringwekkend in vleselijk perspectief. Fenomenaal in geestelijk perspectief.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
callista

Bericht door callista »

Anja schreef:Ik hoop dat iedereen vanmorgen naar het programma "Boeken" heeft gekeken.
Buitengewoon interessant gesprek met Joris Luyendijk over zijn boek " Dit kan niet waar zijn". Uit het interview komt duidelijk naar voren hoe de voorbereiding van de voltrekking van de Bijbelse profetieen over de eindtijd zich aan het voltrekken zijn. Heel bijzonder.

Echt een aanrader om de uitzending te bekijken. Huiveringwekkend in vleselijk perspectief. Fenomenaal in geestelijk perspectief.
Dat schijnt inderdaad een zeer opmerkelijk boek te zijn.
Maar dat het over profetieën en de eindtijd zou gaan lijkt me niets voor Luyendijk...

Vul je dat wellicht zelf in?
Anja (oud account)

callista schreef:
Anja schreef:Ik hoop dat iedereen vanmorgen naar het programma "Boeken" heeft gekeken.
Buitengewoon interessant gesprek met Joris Luyendijk over zijn boek " Dit kan niet waar zijn". Uit het interview komt duidelijk naar voren hoe de voorbereiding van de voltrekking van de Bijbelse profetieen over de eindtijd zich aan het voltrekken zijn. Heel bijzonder.

Maar dat het over profetieën en de eindtijd zou gaan lijkt me niets voor Luyendijk...

We zitten hier in bijbelstudie. Ik ga er dus vanuit dat de deelnemers op de hoogte zijn van de Bijbelse profetieën over de zegel-, bazuin- , en schaalgerichten, of in elk geval bereid zijn daar kennis van te nemen.

Ik stel voor dat je eerst even die uitzending bekijkt, en dat we dan daarna hier samen bekijken wat de Bijbel zegt over de gebeurtenissen die de heer Luyendijk beschrijft en de voorspelling die de heer Luyendijk doet, en de bewustzijnstoestanden van de mensen in het segment van de bankenwereld dat hij beschrijft. De heer Luyendijk vindt het in elk geval helemaal niet prettig dat hij zo'n boek heeft kunnen schrijven. Hij verwoordt dat o.a. met de metafoor van het cockpitloze vliegtuig. Tevvens geeft hij aan dat er geen aardse oplossing voor is. Behalve een wereldregering. Hij verwoordt dat niet met " wereldregering" , maar hij maakt zeer duidelijk inzichtelijk en vertelt dat een land of een continent nimmer het probleem zal kunnen oplossen.

Iedere wereldburger zou dit interview m.i. moeten beluisteren, ter kennisname.
Solo Christo

Adinomis

Bericht door Adinomis »

Anja schreef:

We zitten hier in bijbelstudie. Ik ga er dus vanuit dat de deelnemers op de hoogte zijn van de Bijbelse profetieën over de zegel-, bazuin- , en schaalgerichten, of in elk geval bereid zijn daar kennis van te nemen.

Ik stel voor dat je eerst even die uitzending bekijkt, en dat we dan daarna hier samen bekijken wat de Bijbel zegt over de gebeurtenissen die de heer Luyendijk beschrijft en de voorspelling die de heer Luyendijk doet, en de bewustzijnstoestanden van de mensen in het segment van de bankenwereld dat hij beschrijft. De heer Luyendijk vindt het in elk geval helemaal niet prettig dat hij zo'n boek heeft kunnen schrijven. Hij verwoordt dat o.a. met de metafoor van het cockpitloze vliegtuig. Tevvens geeft hij aan dat er geen aardse oplossing voor is. Behalve een wereldregering. Hij verwoordt dat niet met " wereldregering" , maar hij maakt zeer duidelijk inzichtelijk en vertelt dat een land of een continent nimmer het probleem zal kunnen oplossen.

Heb het zojuist bekeken. Nee, het boek gaat niet over bijbelse profetieën, maar beantwoordt wel aan bijbelse profetieën. Het woord "wereldregering" wordt ook niet gebruikt, maar wel het woord "globalisering".
Het doet mij denken aan wat er in Openbaring 18 staat:
Gevallen, gevallen is de grote stad (Babylon) en zij is geworden een woonplaats van duivelen, een schuilplaats van alle onreine geesten en een schuilplaats van alle onrein en verfoeid gevogelte, omdat van de wijn van haar hartstocht harer hoererij al de volken gedronken hebben en de kooplieden der aarde rijk geworden zijn uit de macht harer weelderigheid.
.....
9 En de koningen der aarde, die met haar gehoereerd hebben en weelderig geweest zijn, zullen over haar wenen en weeklagen, wanneer zij de rook van haar verbranding zien,
10 van verre staande uit vrees voor haar pijniging, zeggende: Wee, wee, gij grote stad, Babylon, gij sterke stad, want in een uur is uw oordeel gekomen
11 En de kooplieden der aarde wenen en bedrijven rouw over haar, omdat niemand meer hun lading koopt,
Het Babylon (de City?) komt steeds dichterbij. Johan Luyendijk heeft het over mensen die in een trein (of was het bus?) zitten te dommelen en bij aankomst horen dat ze langs het uiterste randje van een ravijn zijn gegaan. Dat was de situatie van 2008. En dat gevaar is zeker niet geweken.
Daarom kunnen we stellen dat we met z'n allen in een trein zitten die regelrecht naar het ravijn toe rijdt. We moeten er uit stappen voor het te laat is. We moeten ons niet nestelen in deze wereld maar ons richten op het komende Koninkrijk van Koning Yeshua. En onze investeringen - zowel financieel als geestelijk - voor dat doel aanwenden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty

Adinomis schreef:
Anja schreef:

Heb het zojuist bekeken. Nee, het boek gaat niet over bijbelse profetieën, maar beantwoordt wel aan bijbelse profetieën. Het woord "wereldregering" wordt ook niet gebruikt, maar wel het woord "globalisering".
Gevallen, gevallen is de grote stad (Babylon) en zij is geworden een woonplaats van duivelen, een schuilplaats van alle onreine geesten en een schuilplaats van alle onrein en verfoeid gevogelte, omdat van de wijn van haar hartstocht harer hoererij al de volken gedronken hebben en de kooplieden der aarde rijk geworden zijn uit de macht harer weelderigheid.
.....
9 En de koningen der aarde, die met haar gehoereerd hebben en weelderig geweest zijn, zullen over haar wenen en weeklagen, wanneer zij de rook van haar verbranding zien,
10 van verre staande uit vrees voor haar pijniging, zeggende: Wee, wee, gij grote stad, Babylon, gij sterke stad, want in een uur is uw oordeel gekomen
11 En de kooplieden der aarde wenen en bedrijven rouw over haar, omdat niemand meer hun lading koopt,
Het Babylon (de City?) komt steeds dichterbij. Johan Luyendijk heeft het over mensen die in een trein (of was het bus?) zitten te dommelen en bij aankomst horen dat ze langs het uiterste randje van een ravijn zijn gegaan. Dat was de situatie van 2008. En dat gevaar is zeker niet geweken.
Daarom kunnen we stellen dat we met z'n allen in een trein zitten die regelrecht naar het ravijn toe rijdt. We moeten er uit stappen voor het te laat is. We moeten ons niet nestelen in deze wereld maar ons richten op het komende Koninkrijk van Koning Yeshua. En onze investeringen - zowel financieel als geestelijk - voor dat doel aanwenden.
Wel, IK zit in elk geval sowieso niet in een trein die regelrecht naar het ravijn toe rijdt. Ik ben daar al "uitgestapt" toen ik tot bekering kwam. Dus je mag voor jezelf spreken i.p.v. dat we met z'n allen in die trein zitten.
callista

Bericht door callista »

Anja schreef:
callista schreef:

Niet elke christen hecht waarde aan die zg eindtijd en wil er ook geen kennis van nemen.
Zo ook ik niet.
Ik stel voor dat je eerst even die uitzending bekijkt, en dat we dan daarna hier samen bekijken wat de Bijbel zegt over de gebeurtenissen die de heer Luyendijk beschrijft en de voorspelling die de heer Luyendijk doet, en de bewustzijnstoestanden van de mensen in het segment van de bankenwereld dat hij beschrijft. De heer Luyendijk vindt het in elk geval helemaal niet prettig dat hij zo'n boek heeft kunnen schrijven. Hij verwoordt dat o.a. met de metafoor van het cockpitloze vliegtuig.

Tevvens geeft hij aan dat er geen aardse oplossing voor is. Behalve een wereldregering. Hij verwoordt dat niet met " wereldregering" , maar hij maakt zeer duidelijk inzichtelijk en vertelt dat een land of een continent nimmer het probleem zal kunnen oplossen.

Ik heb er kennis van genomen--ook via een boekbespreking--- en heel misschien ga ik het boek ook wel aanschaffen.we hebben er allemaal mee te maken op de een of andere manier, dus opletten en alert blijven lijkt me een goed advies.
Maar jij plaatst het in Bijbelstudie en geeft er zo een eigen invulling aan en dat noem ik een verkrachting van zijn boek, aangezien het daar niet over gaat, daar spreekt hij niet over....niet over de eindtijd en niet over profetieën of een wereldregering, de Illuminatie of een op handen zijnde Koninkrijk, dat ooit geregeerd zal worden door Jezus....en dat men dan van alle ellende verlost is...dat dat de oplossing zou zijn.

Zo kan ik de boeken van Harry Potter hier ook wel neerzetten en op mijn manier gaan invullen, maar dat doet geen recht aan die boeken.

Maar ga gerust verder..... :)
Prima...
Anja (oud account)

Adinomis schreef:
Anja schreef:

.....
Sterker nog.....hij doet een voorspelling. En geen onduidelijke. Hij doet de voorspelling dat de groepering ( hij noemt er zes, zes functiecategorieën van The City - dat is de benaming voor de bankenwijk in Londen -ik weet de namen van die categorieën even niet meer) die daarover gaat bezig zal gaan - en hij denkt dat men er al mee bezig is - om een financieel instrument te ontwikkelen dat dusdanig ongrijpbaar ingewikkeld en intransparant in elkaar zit dat het de wereldwijde instorting van het financieel systeem zal veroorzaken. En aan de hand van het voorbeeld van 2008 heeft hij uitgelegd wat daarvan de directe gevolgen zijn. In 2008 gaven mensen die in dat onderdeel van The City werkten hun vrouw en hun familie al de opdracht voedsel in te slaan en hun kinderen voor te bereiden op evacuatie naar het platteland. Dit omdat zo'n instorting, waar de wereld in 2008 slechts enkele seconden vanaf was, niet alleen inhoudt dat de mensen niet meer kunnen pinnen, maar ook dat dat een directe bevoorradingsstop van supermarkten, apotheken, etcetera betekent.

Ik denk hierbij niet zozeer aan Babylon, hoewel het zeer goed zou kunnen dat het "mystery Babylon" zich in het hart van Europa bevindt, omdat artefacten van het oude Babel nu in Berlijn staan, maar aan de epidemieën en hongersnood die zullen ontstaan. Bedankt voor het stukje Bijbelcitaat, Adinomis, want aan dat specifieke stukje had ik nog niet gedacht.

Wat hij ook duidelijk uitlegde is dat het geen complot is maar ongestuurde ( dwz niet door mensen gestuurde) chaos. De ene medewerker in The City weet niet wat de andere doet. Sterker nog, men weet zelf vaak niet wat men exact aan het doen is. Het is totale chaos dus. En die chaos wordt naar het zich laat aanzien dus niet door mensen bedacht. Hij is daar heel duidelijk in vind ik.

Aan het einde van de uitzending merkt hij op dat dit niet op te lossen is door individuele overheden, maar uitsluitend globaal inderdaad.
Solo Christo

Adinomis

Bericht door Adinomis »

Anja schreef:

Ik denk hierbij niet zozeer aan Babylon, hoewel het zeer goed zou kunnen dat het "mystery Babylon" zich in het hart van Europa bevindt, omdat artefacten van het oude Babel nu in Berlijn staan, maar aan de epidemieën en hongersnood die zullen ontstaan. Bedankt voor het stukje Bijbelcitaat, Adinomis, want aan dat specifieke stukje had ik nog niet gedacht.

Wat hij ook duidelijk uitlegde is dat het geen complot is maar ongestuurde ( dwz niet door mensen gestuurde) chaos. De ene medewerker in The City weet niet wat de andere doet. Sterker nog, men weet zelf vaak niet wat men exact aan het doen is. Het is totale chaos dus. En die chaos wordt naar het zich laat aanzien dus niet door mensen bedacht. Hij is daar heel duidelijk in vind ik.

Aan het einde van de uitzending merkt hij op dat dit niet op te lossen is door individuele overheden, maar uitsluitend globaal inderdaad.
De banken in Europa zijn gelieerd aan Amerikaanse banken en hebben wereldwijd connecties onder elkaar. Dus als het ergens mis gaat, dan heeft dat een wereldwijd effect.
En Babylon is m.i. niet een louter geografische aanduiding. Het is de geest van Babylon waarvan we al hoorden bij de torenbouw van Babel. De geest van Babylon zit in het hart van de mens.
En als het financiële, economische bestel instort, ontstaat er complete chaos en anarchie. Dan wordt er geroofd en is het ieder voor zichzelf. De mensen worden vijandig naar elkaar, omdat ze niemand meer vertrouwen.
Dat uit zich in plunderen, roven, vermoorden, verkrachten, honger, ziektes gebrek aan drinkwater.

Door Gods wetten na te leven, rechtvaardigheid lief te hebben, ja door achter Jezus aan te gaan kunnen we ons onttrekken aan de geest van Babylon. Bij Hem zijn we veilig.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Anja (oud account)

Adinomis schreef:
Anja schreef:

De banken in Europa zijn gelieerd aan Amerikaanse banken en hebben wereldwijd connecties onder elkaar. Dus als het ergens mis gaat, dan heeft dat een wereldwijd effect.
En Babylon is m.i. niet een louter geografische aanduiding. Het is de geest van Babylon waarvan we al hoorden bij de torenbouw van Babel. De geest van Babylon zit in het hart van de mens.
En als het financiële, economische bestel instort, ontstaat er complete chaos en anarchie. Dan wordt er geroofd en is het ieder voor zichzelf. De mensen worden vijandig naar elkaar, omdat ze niemand meer vertrouwen.
Dat uit zich in plunderen, roven, vermoorden, verkrachten, honger, ziektes gebrek aan drinkwater.

Door Gods wetten na te leven, rechtvaardigheid lief te hebben, ja door achter Jezus aan te gaan kunnen we ons onttrekken aan de geest van Babylon. Bij Hem zijn we veilig.
Amen!
Solo Christo

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wel moeten we realistisch zijn.
Dit geweld wat hier beschreven wordt hebben Rwandezen aan den lijve ondervonden.
Ik had een vriendin die hierin twee broers, twee zussen en haar vader voor haar ogen heeft zien vermoord worden. Ik heb contact of facebook met een jongen uit Rwanda die in diepe armoede leeft, met een vader in de gevangenis. Zijn vader is één van de moordenaars in de oorlog geweest. Hij zit zelf in het kerkkoor van hun pinkstergemeente en zegt van zijn vader dat die heiden is geworden.
Dit zijn eindtijdtaferelen die wij ook zomaar mee kunnen maken. Zo verloren ook veel christenen van de beginjaren hun familieleden en vrienden vanwege hun geloofsovertuiging.
Al gebeurt dit soort geweld om ons heen, God zal lang niet altijd iedereen in leven laten.
Velen zullen vermoord worden, omdat ze de naam van Jezus belijden.
Die bescherming zit hem dan vooral in de boodschap van Openbaring:
" ondanks al dit geweld wat jullie overkomt, vergis je niet, Jezus heerst over dit alles en brengt alles tot een goed einde."
Maar het kan maar zo zijn dat jij dan met de heiligen in de hemel aan God moet vragen:
"Tot hoelang nog Here, gaat dit geweld nog door?"
Dan zegt Jezus: "totdat de laatste van mijn kinderen het koninkrijk is binnengegaan."
We zouden zomaar zelf het slachtoffer kunnen worden en voor hen gaan pleiten in de hemel bij de Vader.
Niets is onmogelijk als dit alles ons zal overkomen, als het bestel compleet instort.