Ik denk niet dat we het helemaal eens zijn. In mijn overtuiging zit toch de mogelijkheid verwerkt van het bestaan van buitenzintuiglijke bestaansniveaus, die invloed uitoefenen op de stoffelijke materie. Hoe dit uitwerkt op de ontwikkeling van de soorten, weet ik natuurlijk niet. De omgeving is ook veel te complex om van te voren modellen te maken van de verschillende soorten. Er moeten dan dus ook signalen uitgaan vanuit de omgeving naar het buitenzintuiglijke. Een schepping van tevoren is hier sowieso niet aan de orde. Maar de opgeslotenheid van soorten binnen hun soort heeft mij toch wel aan het denken gezet. De fruitvlieg vind ik een goed voorbeeld hiervan.JW88 schreef:Klopt allemaal precies! We zijn het ook met elkaar eens, alleen begrijpen we elkaar wellicht niet altijd even goedZolderworm schreef:O, bedoel je dat soort vragen? Nou ja, in ieder geval is het zeker dat de soorten uit elkaar zijn ontstaan. Hoe zouden ze anders op deze wereld zijn gekomen? Ik begrijp ook echt niet hoe ID-mensen zich dat voorstellen. Zijn ze met behulp van een vliegende schotel naar de Aarde gebracht? En waar kwamen ze dan vandaan? Van de soortenfabriek van de schepper? Hoe stellen ID-mensen zich dat ins hemelsnaam voor?JW88 schreef:Hoewel er nog veel onderzoek gedaan wordt en er op details onzekerheden zijn, waar onderzoekers graag de nadruk op leggen, staat de evolutietheorie zelf als een huis. De basis is aanwezig de fundering is gelegd, het huis is gebouwd nu alleen nog kiezen wat voor behang er aan de muur komt en of het laminaat of tapijt wordt.
Dat dinosaurussen bestaan hebben staat toch ook als een huis, maar dat wil niet zeggen dat we alles van dinosaurussen afweten, daarover zijn ook nog genoeg vragen.
En als ze uit elkaar zijn ontstaan, dan moet er gewoon een of ander mechanisme zijn waardoor ze uit elkaar zijn ontstaan. Dat kan gewoon niet anders. En het meest voor de hand liggend is dat dat door wijzigingen in het DNA is gebeurd, dus via mutaties. Ook dat kan gewoon niet anders. Hoe zou dat in de praktijk anders kunnen? Door middel van een soort goddelijke aliens die diersoorten even komen ombouwen met een schroevendraaier en een hamer? Dus hoe stellen die ID-figuren zich dat allemaal voor? Daar laten ze zich nooit over uit.
Het enige wat je je nog zou kunnen voorstellen is dat die mutaties vanuit een of ander mechanisme ontstaan dat wij niet kunnen waarnemen, of niet kunnen detecteren. Morfologische velden of zo. Of micro-telekinese vanuit een astraal veld. Of iets anders waar jij in ieder geval niet in zult geloven.
Hetzelfde probleem heb je natuurlijk met het optreden van bewustzijn in de stoffelijk hersenen. Bewustzijn kun je uit alleen de stoffelijke hersenen niet verklaren. Weliswaar ben ik tijdens mijn uittredingen uit het lichaam geconfronteerd met niet-stoffelijke bestaansniveaus. Maar omdat deze zich voor mijn ervaring toch binnen het kader van een vierdimensionale ruimtetijd bevonden, wordt hiermee het probleem niet opgelost, alleen maar verplaatst. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het zit met hogere vormen van bewustzijn en hun dimensionaliteit. En ik denk zeker dat we ook tijdens uittredingen ons in een staat van gezichtsbedrog bevinden en dat Kant gelijk had met zijn gedachte dat ruimtetijd een illusie is, ons opgelegd door ons bewustzijn. Een gedachte die ook van belang zou kunnen zijn als het gaat om soortvorming. In ieder geval kun je dan wel stellen dat vorming op zich een illusie is. En dan kom je ook weer aardig in de richting van ID. Je zou dan het tijdruimtelijk geheel kunnen beschouwen als één grote schepping zonder dimensies. Nou ja, zo filosoferen we lekker door.