JW88 schreef:Wat is dan jouw concrete definitie van rationeel? Het is in elk geval niet dat je iets goed hebt doordacht, dat is wel zeker, ...
Terwijl dat nu precies wel mijn definitie is, en tevens een definitie die ook door de woordenboeken enz. wordt ondersteund.
Maar als je die wetenschappelijke bronnen aan de kant wilt schuiven ...
JW88 schreef:er zijn genoeg dingen waar je heel goed over na kan denken maar die totaal niet rationeel zijn (zoals vliegende varkens)
Veel nadenken is niet hetzelfde als "doordacht".
Maar zo komen we in kinderachtige welles-nietes-woordspelletjes.
Als jij een bepaalde beperkte definitie van rationeel wilt hanteren, moet je dat vooral doen.
De link met "wetenschappelijk" maakt dat het grootste deel van de betekenis van het woord aan de kant wordt gezet,
en maakt daarmee dat hetgeen wat jij wilt zeggen, weinig realiteitswaarde meer heeft.
JW88 schreef:Voor het bestaan van God zijn helemaal geen bewijzen of tastbare argumenten, net zoveel als voor vliegende varkens, precies hetzelfde dus. Noem er anders eens 3 op?
De bijbel is een gedateerd sprookjesboek vol met fabeltjes, daar staan natuurlijk helemaal geen bewijzen in.
De bijbel is
voor jou een sprookjesboek en dus geen 'bewijs'.
Voor mij heeft de bijbel wel degelijk authoriteit en werkelijkheidswaarde, en is het een boek met getuigenissen die je niet zomaar aan de kant kunt schuiven.
En ook op dat punt zijn er horden wetenschappers die er ook zo over denken, ongeacht of ze alles wat er in die bijbel staat precies zo geloven als ik dat doe.
JW88 schreef:''Volgens de evolutietheorie en ook door daaropvolgend onderzoek aan fossielen en onderlinge vergelijking van het DNA van vele levensvormen is het meest waarschijnlijk dat leven van eenvoudige cellen is opgeklommen tot de huidige waaier van vele verschillende soorten.
Wat nu?
Je zakt af van "bewezen" naar "meest waarschijnlijk"?
JW88 schreef:Maar hoe dat eerste begin is ontstaan is nog altijd een onduidelijk punt. Men gaat ervan uit dat dit eerste leven in een soort 'oersoep' is ontstaan.''
Wat nu?
Nog meer onduidelijkheid en ideeën zonder bewijs?
Ik zou bijna denken dat het ook om een soort 'geloof' gaat.
JW88 schreef:Hoe het leven precies is ontstaan weet NU dus nog niemand, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat wetenschap achter het antwoord komt, misschien maken wij dat nog mee, misschien ook niet, ook dat weet niemand.
Wishfull thinking, maar er is geen enkel 'bewijs' dat het antwoord er aan zit te komen.
Opnieuw alleen jouw 'geloof' in de oneindige mogelijkheden van de wetenschap.
Kom ik weer terug bij de reden waarom ik mij in het gesprek mengde, en er nu al weer genoeg over heb gezegd.
Kan het bestaat van God wetenschappelijk worden bewezen? NU nog niet. Misschien wel nooit, totdat Hij (zoals christenen geloven) terugkomt op de aarde.
Kan het ontstaan van het leven op een andere manier worden bewezen? NU nog niet. Misschien wel nooit.
Omdat het bestaan van God niet te bewijzen is, zou Hij niet bestaan?
Dat is
in mijn ogen hetzelfde als zeggen dat het leven niet bestaat omdat het onstaan ervan niet te bewijzen.